«Εκφοβιστικός και απόμακρος»: Ο γιος του Τσάρλι Τσάπλιν για τον πατέρα του

«Εκφοβιστικός και απόμακρος με τους γιους του, λιγότερο με τις κόρες του»: Ο γιος του Τσάρλι Τσάπλιν συμφιλιώνεται με τη μνήμη του πατέρα του Facebook Twitter
Ο Μάικλ Τσάπλιν με τον διάσημο πατέρα του, το 1957 στην Ελβετία. Φωτ.: Pictorial Parade/Archive Photos/Getty Images
0

Ο ΜΑΙΚΛ ΤΖ. ΤΣΑΠΛΙΝ ΑΦΗΓΕΙΤΑΙ μια ιστορία που τον έχει συνεπάρει από τότε που άκουσε γι' αυτήν. Σύμφωνα με μια αρχαία αίρεση, η ηλικία ενός ανθρώπου μετράει από την ημέρα που πέθανε ο πατέρας του. Αν ισχύει αυτό, ο ίδιος είναι σήμερα 46 ετών – ο πατέρας του, ο Τσάρλι Τσάπλιν, πέθανε ανήμερα τα Χριστούγεννα του 1977.

Σύμφωνα πάντως με τις συμβατικές χρονολογίες, ο Μάικλ είναι 77 ετών και αυτές τις μέρες πρόκειται να εκδώσει το πρώτο του μυθιστόρημα. Το A Fallen God αποτελεί μια ανασκευή του κλασικού μεσαιωνικού ρομάντσου «Τριστάνος και Ιζόλδη» που διαδραματίζεται τον 13ο αιώνα. Εκτός από την οικογένειά του (έχει παντρευτεί δύο φορές και έχει επτά παιδιά), λέει ότι αυτό είναι το πρώτο πράγμα που έχει κάνει στη ζωή του για το οποίο είναι πραγματικά περήφανος.

Λέει επίσης ότι βλέπει την ημέρα που πέθανε ο πατέρας του ως την αφετηρία της δικής του αναγέννησης. Δεν είναι ότι ο Μάικλ αντιπαθούσε τον διάσημο πατέρα του. Τον αγαπούσε, όπως σπεύδει να συμπληρώσει, και δεν θα μπορούσε να τον θαυμάζει περισσότερο.

Εξάλλου, ο Τσάπλιν ο πρεσβύτερος δεν είναι μόνο ένας από τους μεγαλύτερους ηθοποιούς όλων των εποχών, αλλά και η πρώτη παγκόσμια διασημότητα, αναγνωρίσιμη από τη σιλουέτα και μόνο.

«Έριχνε μια τεράστια σκιά πάνω μου», λέει ο Μάικλ, το δεύτερο από τα οκτώ παιδιά που προέκυψαν από τον τέταρτο και τελευταίο γάμο του Τσάπλιν, με την Ούνα Ο'Νιλ, κόρη του μεγάλου θεατρικού συγγραφέα Ευγένιου Ο’ Νιλ (ο Τσάρλι απέκτησε συνολικά έντεκα παιδιά). Τον επισκίαζε η προσωπικότητα του πατέρα του, τον πτοούσε η δύναμή του και μερικές φορές απλώς τον φοβόταν.

Για μεγάλο μέρος της ζωής του, λέει, προσπαθούσε να βρει έναν σκοπό. «Στα πρώτα μου χρόνια, απλά περιφερόμουν από το ένα πράγμα στο άλλο, δεν έκανα τίποτα σταθερό». Είχε επίγνωση της ιδιοφυΐας του πατέρα του όταν ήταν μικρό παιδί; Γνέφει. «Ναι, αλλά με αρνητικό τρόπο. Ήταν σα να μου την είχαν χώσει στο λαιμό. Οι δάσκαλοί μου έλεγαν πάντα: "Δεν θα γίνεις ποτέ σαν τον πατέρα σου"».

Ο Μάικλ Τσάπλιν πιστεύει ότι η έλλειψη ανδρικού/πατρικού προτύπου για τον Τσάρλι ως παιδί είχε ως αποτέλεσμα να δυσκολεύεται με τους δικούς του γιους. «Δεν ανέφερε ποτέ τον πατέρα του. Δεν νομίζω ότι τον είχε δει ή γνωρίσει ποτέ, αλλά μιλούσε για τη μητέρα του ασταμάτητα. Τη λάτρευε».

Δοκίμασε την υποκριτική και την ποπ μουσική, έγινε για λίγο διάσημος ως χίπης «γόνος» στο Λονδίνο της δεκαετίας του '60 και πέρασε πολλά χρόνια φροντίζοντας μια φάρμα με κατσίκες σε ένα απομακρυσμένο μέρος της νοτιοδυτικής Γαλλίας.

Μόλις πέθανε ο πατέρας του όμως συνειδητοποίησε τι πραγματικά ήθελε να κάνει στη ζωή του: να γράφει. Αλλά του πήρε μισό αιώνα σχεδόν για να δημιουργήσει κάτι για το οποίο να μπορεί να νιώσει υπερήφανος.

«Εκφοβιστικός και απόμακρος με τους γιους του, λιγότερο με τις κόρες του»: Ο γιος του Τσάρλι Τσάπλιν συμφιλιώνεται με τη μνήμη του πατέρα του Facebook Twitter
Ο Μάικλ Τσάπλιν σήμερα. Φωτ.: Ashim Bhalla

Μετά από το κυνηγητό που δέχτηκε ο πατέρας του στην Αμερική για τις «ύποπτες» πολιτικές του πεποιθήσεις, η οικογένεια μετακόμισε στην Ελβετία, όπου ο Μάικλ πέρασε τα υπόλοιπα παιδικά του χρόνια σε ένα νεοκλασικό αρχοντικό στις όχθες της λίμνης της Γενεύης.

Ήξερε γιατί ξαφνικά ζούσαν σε άλλη ήπειρο; «Όχι. Ήμουν έξι ετών όταν μπήκαμε στο υπερωκεάνιο για την Ευρώπη και τότε ήταν που έλαβε ένα τηλεγράφημα που έλεγε ότι δεν μπορούσε να επιστρέψει στην Αμερική. Το άκουσα χωρίς να το καταλάβω».

Michael ChapliN
Το βιβλίο του Μάικλ Τσάπλιν, A Fallen God.

Ο Μάικλ ρωτούσε τη μητέρα του πότε θα επέστρεφαν στην πατρίδα – αλλά εκείνη δεν απαντούσε ποτέ. Ο πατέρας του βρισκόταν σε κατάσταση νευρικού κλονισμού. «Νόμιζε ότι θα μπορούσε να χάσει όλα τα χρήματά του, τα οποία βρίσκονταν στην Αμερική», λέει. «Η μητέρα μου αναγκάστηκε να πάρει το πρώτο αεροπλάνο και να επιστρέψει πίσω για να στείλει όλα τα χρήματα στο Μεξικό».

Τον ρωτάμε πώς ήταν ο Τσάρλι ως πατέρας. «Εκφοβιστικός», μας λέει. « Ήταν σκληρός, ανυποχώρητος και συχνά απόμακρος με τους γιους του. Λιγότερο με τις κόρες του».

Ο Μάικλ Τσάπλιν πιστεύει ότι η έλλειψη ανδρικού/πατρικού προτύπου για τον Τσάρλι ως παιδί είχε ως αποτέλεσμα να δυσκολεύεται με τους δικούς του γιους. «Δεν ανέφερε ποτέ τον πατέρα του. Δεν νομίζω ότι τον είχε δει ή γνωρίσει ποτέ, αλλά μιλούσε για τη μητέρα του ασταμάτητα. Τη λάτρευε».

Ο Μάικλ Τσάπλιν πιστεύει ότι η δική του η μητέρα του, που έφυγε από τη ζωή το 1991, θα ήταν ενθουσιασμένη που επιτέλους εκδόθηκε το πρώτο του βιβλίο.

Όσο για τον πατέρα του, δεν του αρέσει να μιλάει εκ μέρους και αντ’ αυτού αφηγείται μια ιστορία: «Υπήρξε μια σημαντική συνάντηση με τον πατέρα μου, αλλά συνέβη μετά τον θάνατό του. Γι' αυτό λένε ότι μετράς τα χρόνια της ζωής σου από τη στιγμή του θανάτου του πατέρα σου. Άρχισα να βλέπω πολύ έντονα όνειρα όπου τον αντιμετωπίζω και μετά ερχόμαστε κοντά και αρχίζουμε να συνομιλούμε σαν πατέρας και γιος. Ήταν όταν σταμάτησα να γυρνάω άσκοπα στον κόσμο και επέστρεψα στην Ελβετία, στο σπίτι της οικογένειας. Εκείνη τη στιγμή είχε σταματήσει να είναι πλέον εμπόδιο και μου άνοιγε τις πόρτες για να ζήσω».

Με στοιχεία από The Guardian

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Θα μάθουμε άραγε ποτέ ποιος ήταν «ο αληθινός Τσάρλι Τσάπλιν»;

Daily / Θα μάθουμε άραγε ποτέ ποιος ήταν «ο αληθινός Τσάρλι Τσάπλιν»;

Ένα νέο ντοκιμαντέρ μ’ αυτόν τον τίτλο αποτελεί μια απόπειρα συναισθηματικής «διαλεύκανσης» μιας μυθικής και επίμονα αινιγματικής προσωπικότητας, με την βοήθεια φρέσκου αρχειακού υλικού.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ο αληθινός Τσάρλι Τσάπλιν: Πόσα μπορούμε να γνωρίζουμε για τον αντιφατικό χαρακτήρα του μεγαλύτερου σταρ του κόσμου;

Οθόνες / Ο αληθινός Τσάρλι Τσάπλιν: Πόσα γνωρίζουμε για τον μεγαλύτερο σταρ του κόσμου;

Ένα νέο ντοκιμαντέρ για τον πρώτο σταρ τόσο μεγάλου διαμετρήματος που πήρε τα ηνία της προσωπικής του έκθεσης στα χέρια του, εφευρίσκοντας έναν χαρακτήρα που θα μπορούσε να προβάλει δημοσίως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Λυδία Κονιόρδου διαβάζει τον μονόλογο της Λούλας Αναγνωστάκη «Ο oυρανός κατακόκκινος»

Lifo Videos / «Ιδού εγώ»: Η Λυδία Κονιόρδου ερμηνεύει το «Ουρανός Κατακόκκινος» της Λούλας Αναγνωστάκη στο LIFO.gr

O απολογισμός ζωής μιας γυναίκας που βλέπει γύρω της τον κόσμο να διαλύεται, η προσωπική εμπλοκή στη συλλογική μνήμη, μια ποιητική εκδοχή της δυστυχίας που γεννά η σύγχρονη πραγματικότητα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων: Τόπος συνάντησης για τη λογοτεχνία και τις ιδέες

Βιβλίο / Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων: Τόπος συνάντησης για τη λογοτεχνία και τις ιδέες

Με ένα πλούσιο πρόγραμμα με καλεσμένους από 16 χώρες και τιμώμενο πρόσωπο τον ποιητή Τίτο Πατρίκιο, το φετινό φεστιβάλ σημείωσε τη μεγαλύτερη προσέλευση στην ιστορία του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί μας γοητεύει ακόμα ο «Καβγατζής της Βρέστης»;

The Review / Γιατί μας γοητεύει ακόμα ο «Καβγατζής της Βρέστης»;

Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου, με αφορμή τη νέα έκδοση του έργου του Ζαν Ζενέ, εξετάζουν τους λόγους που μπορεί να μας αφορά ακόμα και σήμερα το θρυλικό βιβλίο του 1945. ― ΠΕΡΙΕΧΕΙ ΤΟΛΜΗΡΗ ΓΛΩΣΣΑ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
100 βιβλία που ξεχωρίσαμε για αυτό το καλοκαίρι

Βιβλίο / 100 βιβλία να διαβάσεις κάτω από ένα αρμυρίκι ή στην πόλη με το κλιματιστικό στο φούλ

Κλασική λογοτεχνία, σύγχρονοι συγγραφείς, δοκίμια, ιστορία, αυτοβελτίωση, βιβλία για το «μικρό» να μην είναι όλη την ώρα στο iPad. Kάτι για όλους για να περάσει όμορφα, ήσυχα και ποιοτικά το καλοκαίρι.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΔΡΟΥΚΟΠΟΥΛΟΥ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Η βιογραφία του Μίλαν Κούντερα κυκλοφόρησε μόλις στα ελληνικά

Βιβλίο / Η βιογραφία του Μίλαν Κούντερα κυκλοφόρησε μόλις στα ελληνικά

Η Γαλλίδα κριτικός λογοτεχνίας της «Monde», Φλοράνς Νουαβίλ, στο «Μίλαν Κούντερα: Γράψιμο... Τι ιδέα κι αυτή!», αποκαλύπτει καίριες στιγμές και συγγραφικές αλήθειες του καλού της φίλου, αναιρώντας όλες τις κατηγορίες που συνδέονταν με το όνομά του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πάουλο Σκoτ

Βιβλίο / Πάουλο Σκoτ: «Στη Βραζιλία ο ρατσισμός είναι παντού, στη λογοτεχνία, στους στίχους της σάμπα»

Πότε ρεαλιστικό, πότε στρατευμένο, πότε αστυνομικής υφής, πότε μια τρελή και ξεκαρδιστική σάτιρα. Οι «Φαινότυποι» του Πάουλο Σκοτ είναι ένα αξιοσημείωτο βιβλίο. Μιλήσαμε με τον Βραζιλιάνο συγγραφέα για τη λογοτεχνία, την κατάσταση στη Βραζιλία και την αξία των λογοτεχνικών βραβείων.
ΒΕΝΑ ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΥ
Κώστας Σπαθαράκης, εκδότης.

Κώστας Σπαθαράκης / Κώστας Σπαθαράκης: «Δεν έχουμε αφηγήσεις για τις ερωτικές μας σχέσεις, για τα νιάτα μας»

Για τον άνθρωπο πίσω από τις εκδόσεις αντίποδες, το μεγαλύτερο όφελος ήταν ότι, ενώ του άρεσε να είναι χωμένος μέσα στα βιβλία – μια μοναχική και ίσως ναρκισσιστική συνήθεια –, στην πορεία έμαθε να τη μετατρέπει σε εργαλείο κοινωνικότητας και επαφής με τους γύρω του.
M. HULOT
Χουάν Γκαμπριέλ Βάσκες: Ζούμε το τέλος του ανθρωπισμού

Βιβλίο / Χουάν Γκαμπριέλ Βάσκες: «Ζούμε το τέλος του ανθρωπισμού»

Ο πολυβραβευμένος Κολομβιανός συγγραφέας μιλά στη LiFO για τη βία που στοιχειώνει τη χώρα του, τη δύναμη της λογοτεχνίας να ανασύρει όσα κρύβει η Ιστορία, αλλά και για την αρχαιοελληνική φιλοσοφία ως σταθερή επιρροή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
H Gen Z όχι μόνο διαβάζει αλλά συγχρόνως αλλάζει και την ίδια την έννοια της ανάγνωσης

Βιβλίο / Η Gen Z δεν διαβάζει απλώς· επαναπροσδιορίζει την ανάγνωση

Οι εκπρόσωποι αυτής της γενιάς λατρεύουν την απόδραση, παίρνουν την λεγόμενη fan fiction τόσο σοβαρά όσο και τη λίστα Booker, αναβιώνουν κλασικά βιβλία από την Τζέιν Όστεν έως τον Ντοστογιέφσκι και μοιράζονται ιστορίες στις δικές τους κοινότητες.
THE LIFO TEAM
Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Βιβλίο / Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Ο Πέρσιβαλ Έβερετ έγραψε ένα άκρως επίκαιρο, δεδομένων των τελευταίων ημερών, βιβλίο, που ταυτόχρονα φιλοδοξεί να καταστεί κλασικό, για τον ρατσισμό και τη χαμένη ανθρωπιά, και κέρδισε το Εθνικό Βραβείο Λογοτεχνίας των ΗΠΑ και το Πούλιτζερ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη, κιθαρίστα και σκιτσογράφο Κώστα Μπέζο, που ξαναγράφει την ιστορία της Ελλάδας πριν από το 1940

Βιβλίο / «Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη Κώστα Μπέζο

Τη δεκαετία του ’30 άνθισε στην Ελλάδα ένα μουσικό είδος «διαφυγής» από τη σκληρή πραγματικότητα, οι χαβάγιες. Ο Κώστας Μπέζος, αινιγματική μορφή μέχρι πρόσφατα και σημαντικός ρεμπέτης και σκιτσογράφος, έγραψε μια ανείπωτη ιστορία, διαφορετική από αυτή που η επίσημη ιστορία έχει καταγράψει για την εποχή του Μεσοπολέμου.  
M. HULOT
Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Βιβλίο / Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Η Καταλανή συγγραφέας, που έχει εξελιχθεί σε σημείο αναφοράς της σύγχρονης queer λογοτεχνίας, μεταφράζεται παγκοσμίως και τη θαυμάζει ο Αλμοδόβαρ, μιλά στη LiFO για το τι σημαίνει να ζεις ελεύθερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ