Άιν Ραντ: Η πιο αμφιλεγόμενη συγγραφέας της Αμερικής

Άιν Ραντ: Ποια είναι η πιο αμφιλεγόμενη συγγραφέας της Αμερικής Facebook Twitter
Βιβλία της πιο αμφιλεγόμενης ίσως μορφής των αμερικανικών γραμμάτων εξακολουθούν να δεσπόζουν στις πρώτες λίστες στην Αμερική.
0


ΣΕ ΜΙΑ ΔΗΜΟΣΚΟΠΗΣΗ της Βιβλιοθήκης του Κογκρέσου και του Book of the Month το 1991 αναφορικά με το βιβλίο που έχει επηρεάσει περισσότερο τους βουλευτές και τα διάφορα μέλη των βιβλιοφιλικών λεσχών, η δεύτερη δημοφιλέστερη επιλογή μετά τη Βίβλο ήταν το Ο Άτλας επαναστάτησε της Άιν Ραντ. Το αποτέλεσμα δεν είναι τυχαίο, αφού βιβλία της πιο αμφιλεγόμενης ίσως μορφής των αμερικανικών γραμμάτων εξακολουθούν να δεσπόζουν στις πρώτες λίστες στην Αμερική, αγγίζοντας μέχρι στιγμή τις 35 εκατομμύρια πωλήσεις, ενώ τα άρθρα που γράφονται καθημερινά γι’ αυτήν προκαλούν μια σειρά από φλέγουσες αντιπαραθέσεις.

Σε μια σειρά από περσινά τους κείμενα οι αρθρογράφοι του «New Yorker» προσπαθούσαν να επαναπροσδιορίσουν το προφίλ της μέσα από τις αντιδράσεις που εξακολουθούν να προκαλούν οι θέσεις της στον 21ο αιώνα πάνω σε μια σειρά από ζητήματα όπως η ελευθερία του λόγου και της αγοράς, το cancel culture και ο ακραίος ατομισμός, η επιβολή του ισχυρού και η κατάργηση του κοινωνικού κράτους αλλά και η απόλυτη ελευθερία της σκέψης, μακριά από κάθε έννοια παρεμβατισμού.

Το σημαντικό είναι ότι ακόμα και μια οπαδός του απόλυτου σφρίγους και της εσωτερικής επάρκειας όπως η Ραντ τολμάει και βάζει την ηρωίδα της να σφάλλει και να χάνεται σε ένα κυκεώνα αμφιβολιών για το ποιος είναι τελικά ο κόσμος που θα ενσαρκώσει τα ιδανικά της.

Παραπέμποντας στη Ραντ, ο Ίλον Μασκ προσπάθησε να προασπιστεί το δικαίωμα στην ελευθερία του λόγου στο Χ, χωρίς ηθικούς φραγμούς, ενώ αντίστοιχες απόψεις της Ραντ παρέθεσε σε πρόσφατο λόγο του ο αντιπρόεδρος του Τραμπ, Τζ. Ντ. Βανς. Στον αντίποδα αυτών των θέσεων, η δημοσιογράφος, ιστορικός, ακτιβίστρια και καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης, Λίζα Ντάγκαν, στο βιβλίο Κακό κορίτσι: Η Ραντ και η κουλτούρα της απληστίας προσπάθησε να επαναπροσδιορίσει την κυριαρχία της Ρωσοαμερικανίδας συγγραφέως στον αμερικανικό δημόσιο λόγο με τον πλέον αμφιλεγόμενο τρόπο, χαρακτηρίζοντάς την «αισιόδοξα άσπλαχνη» και αναφέροντας συγκεκριμένες θέσεις των πρωταγωνιστών στα μυθιστορήματά της, οι οποίοι θεωρούν ότι δεν πρέπει να υφίστανται όσοι δεν είναι δυνατοί, ταλαντούχοι, εγωπαθείς και εύρωστοι. Σε μια εποχή που η woke culture επαναπροσδιορίζει την ατζέντα, φέρνοντας στο προσκήνιο όλους όσοι βρίσκονταν στο περιθώριο, ακόμα και τους ευάλωτους, οι απηνείς θέσεις της Ραντ μοιάζουν στα μάτια της δημοκρατικής Ντάγκαν τουλάχιστον καταδικαστέες. Αλλά είναι, όντως, έτσι;

cover
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: 
Ayn Rand, Εμείς οι ζωντανοί, Μτφρ.: Έφη Καλλιφατίδη, Εκδόσεις Παπαδόπουλος

Παρότι οι θεωρητικοί της φιλελεύθερης ιδεολογίας, όπως του Νόζικ, Ρεπουμπλικάνοι και νεοφιλελεύθεροι, όπως ο Άλαν Γκρίσμπαν, ο οποίος έθεσε τη Ραντ στον πυρήνα των θεωριών του για την ελεύθερη αγορά, ασπάστηκαν ασμένως τις θέσεις της, οι νεοσυντηρητικοί δεν είδαν με καλό μάτι όσα έλεγε υπέρ της άμβλωσης και της αθεΐας. Αρκετοί, μάλιστα, από το πεδίο των Δημοκρατικών παραδέχτηκαν ότι πολλά έργα της, π.χ. το Ο Άτλας επαναστάτησε, προανήγγειλαν με ακρίβεια την κρίση και τα πολλαπλά οικονομικά αδιέξοδα του σύγχρονου κόσμου, αφού η Ραντ δεν υπήρξε ποτέ οπαδός μιας αφηρημένης ουτοπίας.

Ήξερε τα αδιέξοδα της Αμερικής και προφήτευε την έλευση του νέου κόσμου που θα διέψευδε κατάφωρα τις ελπίδες για την επικράτηση μιας ανοιχτής κοινωνίας. Είχε, όμως, αγαπήσει βαθιά την ελευθερία σε μια χώρα που της επέτρεψε να γράφει ταυτόχρονα σενάρια για τον κινηματογράφο και άκρως πετυχημένα μυθιστορήματα, τα οποία έγιναν φορείς των ιδεών της, αλλά και να καταξιωθεί ως η ριζοσπαστική θεωρητικός του αντικειμενισμού, μιας θεωρίας που προσπάθησε να συγκεράσει τις ριζοσπαστικές έως ακραίες ιδέες της για την ελεύθερη αγορά με την αριστοτελική φιλοσοφία.

Επιπλέον, η Ραντ δεν σταμάτησε να προασπίζεται τη μινχαρχία (δηλαδή το ελάχιστο κράτος), τον ατομισμό αλλά και την αξιοκρατία, κάτι που εν πολλοίς δικαιολογείται από την τραυματική της εμπειρία στη σταλινική Ρωσία, απ’ όπου κατάγεται.

Γεννημένη σε μια αστική οικογένεια Ρωσοεβραίων στις 2 Φεβρουαρίου του 1905, στην Αγία Πετρούπολη, κόρη φαρμακοποιού και απόφοιτος Πανεπιστημίου, η Αλίσα Ζινόβιβνα Ρόζενμπουμ (όπως ήταν το πραγματικό όνομα της Άιν Ραντ) κατάφερε να εξασφαλίσει βίζα το 1925 για να επισκεφτεί στην Αμερική. Εντυπωσιάστηκε τόσο πολύ από τους επιβλητικούς ουρανοξύστες που έσκιζαν τον ουρανό ως το απόλυτο κατόρθωμα της μηχανικής και του Ανθρώπου που την έκαναν, όπως εκ των υστέρων ομολογούσε, να κλάψει με “μεγαλειώδη δάκρυα”.

Οι γυάλινοι Πύργοι έγιναν οι πυλώνες στην οποία στήριξε την κοσμοθωρία της με τον απόλυτο νιτσεικό της ηγέτη Τζον Γκολτ να ηγείται στο “Άτλας Επαναστάτησε” μιας απεργίας επιχειρηματιών εναντίον του κρατισμού. Όσο για το μόνιμο ερώτημα που πλανάται σε όλο το βιβλίο είναι “ποιος είναι ο Τζον Γκολντ”, δηλαδή αυτός ο αντεστραμμένος υπερήρωας που επέμενε ότι οι κοινωνικές ευαισθησίες δεν πρέπει να εμποδίζουν την εξέλιξη του ατόμου, έγινε το μότο των Συντηρητικών. Ο Γκολντ παραμένει ο ήρωας των Ρεπουμπλικάνων καθώς στις σημερινές προεκλογικές συγκεντρώσεις τους οι Τραμπικοί λανσάρουν πλακάτ το σύνθημα “Θυμηθείτε τον Τζον Γκολντ” με τον Πρόεδρο τους να επιμένει ότι το “Κοντά στον Ουρανό” είναι το βιβλίο που του άλλαξε τη ζωή (ενδεχομένως και το μόνο που έχει διαβάσει).

Γιατί όμως τώρα Άιν Ραντ; Γιατί στη χώρα που φαίνεται να είναι στα πρόθυρα του Εμφυλίου και μαστίζεται από τις ακρότητες κεντρικά θέματα όπως η ελευθερία του λόγου, η κυριαρχία της ελεύθερης αγοράς ή ακόμα και οι αμβλώσεις επανέρχονται στο προσκήνιο όπως και η συζήτηση για τον κόσμο που ζούμε, που, όπως έλεγε η πρωταγωνίστρια της Ραντ, Ντάγκνι Τάγκαρτ στο “Ο Άτλας Επαναστάτησε” δεν είναι “καθόλου αυτός που περίμενα”. Ακόμα και ο αγώνας για ελεύθερη σκέψη στα απολυταρχικά καθεστώτα είναι σαφές ότι παραμένει κεντρικό αιτούμενο και όχι μόνο στη Ρωσία.

ΕΠΕΞ Άιν Ραντ: Ποια είναι η πιο αμφιλεγόμενη συγγραφέας της Αμερικής Facebook Twitter
H Rand στο πλατό της τηλεοπτικής εκπομπής του NBC «The Today Show», 1961. Πίσω της διακρίνεται ένα απόσπασμα από το βιβλίο της For the New Intellectual. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image

Για μια νέα που, όπως η πρωταγωνίστρια της, Κίρα στο “Εμείς οι ζωντανοί”-που επανακυκλοφορεί από τις εκδόσεις Παπαδόπουλος σε μετάφραση Έφης Καλλιφατίδη-προσπάθησε να το σκάσει από τα ελεγχόμενα από παντού ασφυχτικά τοπία της τότε Σοβιετικής Ένωσης για να βρει την άγνωστη, σε αυτά τα μέρη, ευτυχία, δεν ετίθετο καν το ερώτημα της κοινωνικής συνοχής, προφανώς επειδή, στα μάτια της, ήταν άμεσα συνδεδεμένο με τον απόλυτο κρατισμό και τον κομμουνιστικό ολοκληρωτισμό που είχε βιώσει στη χώρα της. Όλα αυτά, δηλαδή, που περιγράφει στις σελίδες της με τον πιο σκληρό τρόπο, με τη διαφορά ότι η Κίρα, η οποία προσπαθεί να βρει μια δουλειά για να επιβιώσει στην άλλοτε Αγία Πετρούπολη περιμένοντας για ώρες στην ουρά για ένα δελτίο, αντί για ιστορικός όπως ήταν Ραντ ονειρεύεται να γίνει μηχανικός ενώ εκδιώκεται για τις πολιτικές ιδέες από το Πανεπιστήμιο.

Θεωρεί τον εαυτό της έναν “καλό στρατιώτη” σε έναν άνισο αγώνα με ένα ισοπεδωτικό κράτος αλλά με μοναδικό όπλο το μυαλό της και τη ζωτική της ορμή-μια παράδοξη Σκάρλετ Ο Χαρά, μεταφερμένη στα κομμουνιστικά συγκείμενα. Νιώθει και εκείνη να παλεύει κόντρα σε όλα ενώ ακόμα και ο έρωτας, όπως αποδείχθηκε για την ίδια τη Ραντ, παραμένει πηγή άλυτων γρίφων: από τη μια ο αριστοκράτης Λέο, που νιώθοντας να συνθλίβεται από την αναλγησία του καθεστώτος, χάνει σταδιακά το κουράγιο του και από την άλλη ο Αντρέι, ο αφοσιωμένος θιασώτης της κομμουνιστικής επανάστασης και μέλος της μυστικής αστυνομίας, που προσπαθεί να μην απολέσει την ακεραιότητα και την ανθρωπιά του.

Η Ραντ παρασυρμένη αναμφίβολα από όλα όσα είχε βιώσει, αποπειράται στο “Εμείς οι Ζωντανοί” να αποδώσει με τρόπο παραστατικό όλο το εύρος όλων των συγκρούσεων-προσωπικών, πολιτικών, ιδεολογικών-και κυρίως να καταδείξει τη σταδιακή μεταμόρφωση μιας ιδεολογικής επανάστασης σε απολυταρχική εξουσία. Οι αριστοτεχνικές περιγραφές της Πετρούπολης και των αχανών σοβιετικών τοπίων-εκπληκτική η ποιητική απόδοση των χιονισμένων τόπων-λειτουργούν αντιστικτικά στη μικρόνοια συγκεκριμένων πολιτικών εκπροσώπων και αποδίδουν  τον αντίκτυπο που είχαν οι μεγάλες ιδέες στις νεανικές ψυχές.

Το σημαντικό είναι ότι ακόμα και μια οπαδός του απόλυτου σφρίγους και της εσωτερικής επάρκειας όπως η Ραντ τολμάει και βάζει την ηρωίδα της να σφάλλει και να χάνεται σε ένα κυκεώνα αμφιβολιών για το ποιος είναι τελικά ο κόσμος που θα ενσαρκώσει τα ιδανικά της. Ίσως γιατί το σφάλμα είναι το απόλυτο προνόμιο της ελεύθερης σκέψης, όπως και η δυνατότητα επιλογής, την οποία προασπιζόταν η Ραντ, παρά τις απόλυτες θέσεις της, μέχρι τον θάνατό της, στην αγαπημένη της Νέα Υόρκη, το 1982.

Αλλά, όπως έγραφε εξηγώντας η ίδια το σκεπτικό του “Εμείς οι ζωντανοί”: “Δεν είναι ένα μυθιστόρημα για τη Σοβιετική Ρωσία αλλά για τον άνθρωπο ενάντια στο κράτος. Το βασικό του θέμα είναι η ιερότητα της ανθρώπινης ζωής-και χρησιμοποιώ τη λέξη ιερότητα όχι με μυστικιστική χροιά αλλά με την έννοια της υπέρτατης αξίας.”

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Οι 10 σημαντικότερες εκδόσεις του φετινού χειμώνα

Βιβλίο / Οι 10 σημαντικότερες εκδόσεις του φετινού χειμώνα

Παζολίνι, μια ροκ αυτοβιογραφία, ο πιο συντριπτικός σύγχρονος Γάλλος συγγραφέας και ένα βιβλίο - απάντηση στον Τόμας Μαν από μια νομπελίστρια βρίσκονται ανάμεσα στις πιο πολυαναμενόμενες εκδόσεις των επόμενων μηνών.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
CHECK Μοχσίν Χαμίντ «Ο απρόθυμος φονταμενταλιστής»

Το Πίσω Ράφι / Η χειμαρρώδης εξομολόγηση ενός απρόθυμου φονταμενταλιστή

Ο Μοχσίν Χαμίντ έγραψε με νηφαλιότητα για κάτι που γνωρίζει πολύ καλά. Γι' αυτό το βιβλίο του βρέθηκε στη βραχεία λίστα Booker, μοσχοπουλήθηκε και μεταφράστηκε σε περισσότερες από είκοσι γλώσσες.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Σάρα Κέιν: Oι δαίμονές της μας βασανίζουν ακόμα

Πέθανε Σαν Σήμερα / Σάρα Κέιν: Oι δαίμονές της μας βασανίζουν ακόμα

Η συγκεντρωτική έκδοση με όλα τα θεατρικά έργα της Σάρα Κέιν με τον τίτλο «Άπασα» 25 χρόνια μετά τον τραγικό της θάνατο αποδεικνύει ότι το θέατρο προϋποθέτει μια γραφή που να αντέχει στον χρόνο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Lifo Videos / «Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Η Αγλαΐα Παππά διαβάζει ένα απόσπασμα από τις βέβηλες και αμφιλεγόμενες «120 Μέρες των Σοδόμων» του Μαρκησίου ντε Σαντ, ένα βιβλίο αναγνωρισμένο πλέον ως αξεπέραστο λογοτεχνικό αριστούργημα και χαρακτηρισμένο ως «εθνικός θησαυρός» της Γαλλίας.
THE LIFO TEAM
Το «προπατορικό αμάρτημα» του Τζο Μπάιντεν

Βιβλίο / Ποιο ήταν το θανάσιμο σφάλμα του Τζο Μπάιντεν;

Ένα νέο βιβλίο για τον πρώην Πρόεδρο αποτελεί καταπέλτη τόσο για τον ίδιο όσο και για τη δουλοπρεπή κλίκα πιστών και μελών της οικογένειάς του, που έκαναν το παν για να συγκαλύψουν τον ραγδαίο εκφυλισμό της γνωστικής του ικανότητας.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / 8 Έλληνες συγγραφείς ξαναγράφουν τους μύθους και τις παραδόσεις

Η Λυσιστράτη ερμηνεύει τις ερωτικές σχέσεις του σήμερα, η Ιφιγένεια διαλογίζεται στην παραλία και μια Τρωαδίτισσα δούλα γίνεται πρωταγωνίστρια: 8 σύγχρονοι δημιουργοί, που συμμετέχουν με τα έργα τους στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, συνομιλούν με τα αρχαία κείμενα και συνδέουν το παρελθόν με επίκαιρα ζητήματα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζούντιθ Μπάτλερ: «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Τζούντιθ Μπάτλερ / «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Μια κορυφαία προσωπικότητα της σύγχρονης παγκόσμιας διανόησης μιλά στη LiFO για τo «φάντασμα» της λεγόμενης ιδεολογίας του φύλου, για το όραμα μιας «ανοιχτόκαρδης κοινωνίας» και για τις εμπειρίες ζωής που της έμαθαν να είναι «ένας άνθρωπος ταπεινός και ταυτόχρονα θαρραλέος».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντίνος Κονόμος

Βιβλίο / «Ο κύριος διευθυντής (καλό κουμάσι) έχει αποφασίσει την εξόντωσή μου…»

Ο Ντίνος Κονόμος, λόγιος, ιστοριοδίφης και συγγραφέας, υπήρξε συνεχιστής της ζακυνθινής πνευματικής παράδοσης στον 20ό αιώνα. Ο συγγραφέας Φίλιππος Δ. Δρακονταειδής παρουσιάζει έργα και ημέρες ενός ανθρώπου που «δεν ήταν του κόσμου τούτου».
ΦΙΛΙΠΠΟΣ Δ. ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ
Η ζωή του Καζαντζάκη σε graphic novel από τον Αλέν Γκλικός

Βιβλίο / Ο Νίκος Καζαντζάκης όπως δεν τον είχαμε ξαναδεί σε ένα νέο graphic novel

Ο ελληνικής καταγωγής Γάλλος συγγραφέας Αλέν Γκλικός καταγράφει την πορεία του Έλληνα στοχαστή στο graphic novel «Καζαντζάκης», όπου ο περιπετειώδης και αντιφατικός φιλόσοφος και μυθιστοριογράφος ψυχαναλύεται για πρώτη φορά και συστήνεται εκ νέου στο ελληνικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πετρίτης»: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ηχητικά Άρθρα / Πετρίτης: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ο Τζoν Άλεκ Μπέικερ αφιέρωσε δέκα χρόνια από τη ζωή του στην παρατήρηση ενός πετρίτη και έγραψε ένα από τα πιο ιδιαίτερα βιβλία της αγγλικής λογοτεχνίας – μια από τις σημαντικότερες καταγραφές της άγριας ζωής που κινδυνεύει να χαθεί για πάντα. Κυκλοφόρησε το 1967 αλλά μόλις τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια οι κριτικοί και το κοινό το ανακάλυψαν ξανά.
M. HULOT
Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Ας μην αφήνουμε τον Θεό στους πιστούς» 

Βιβλίο / Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Αν αξίζει ένα πράγμα στη ζωή, αυτό είναι η ομορφιά»

Εν όψει της εμφάνισής του στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, στις 21 Μαΐου, ο Λατινοαμερικανός συγγραφέας-φαινόμενο Μπενχαμίν Λαμπατούτ μιλά στη LiFO για τον ρόλο της τρέλας στη συγγραφή, τη σχέση επιστήμης και λογοτεχνίας και το μεγαλείο της ήττας – και δηλώνει ακόμα φανατικός κηπουρός και εραστής της φύσης.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το πίσω ράφι/ Άντονι Μπέρτζες: «Έρνεστ Χέμινγουεϊ»

Το Πίσω Ράφι / Ο Χέμινγουεϊ ήταν ένας φωνακλάς νταής αλλά κι ένας σπουδαίος συγγραφέας του 20ού αιώνα

Η βιογραφία «Έρνεστ Χέμινγουεϊ - Μια ζωή σαν μυθοπλασία» του Βρετανού συγγραφέα Άντονι Μπέρτζες αποτυπώνει όχι μόνο την έντονη και περιπετειώδη ζωή του κορυφαίου Αμερικανού ομοτέχνου του αλλά και όλο το εύρος της αντιφατικής προσωπικότητάς του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
21η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης

Βιβλίο / 21η ΔΕΒΘ: Εξωστρέφεια και καλύτερη οργάνωση αλλά μένουν ακόμα πολλά να γίνουν

Απολογισμός της 21ης ΔΕΒΘ που πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά υπό την αιγίδα του νεοσύστατου ΕΛΙΒΙΠ. Σε ποιο βαθμό πέτυχε τους στόχους της και ποια στοιχήματα μένει ακόμα να κερδίσει;
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Η ποίηση όχι μόνο αλλάζει τον κόσμο, τον δημιουργεί» ​​​​​​/Μια νέα ανθολογία ελληνικής queer ποίησης μόλις κυκλοφόρησε στα ισπανικά /11 Έλληνες ποιητές σε μια νέα ισπανική queer ανθολογία /Queer ελληνική ποίηση σε μια νέα δίγλωσση ισπανική ανθολογία

Βιβλίο / Μια Ισπανίδα καθηγήτρια μεταφράζει ελληνική queer ποίηση

Η María López Villalba, καθηγήτρια Νέων Ελληνικών στο Πανεπιστήμιο της Μάλαγα, μετέφρασε 11 ελληνικά ποιήματα, σε μια πρόσφατη ανθολογία που προσφέρει στο ισπανόφωνο κοινό την ευκαιρία να γνωρίσει τη σύγχρονη ελληνική queer –και όχι μόνο– ποίηση.
M. HULOT
«Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Βιντσέντζο Λατρόνικο / «Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Ο Ιταλός συγγραφέας και υποψήφιος για το βραβείο Booker, Βιντσέντζο Λατρόνικο, μιλά στη LIFO για το πολυσυζητημένο βιβλίο του «Τελειότητα», στο οποίο αποτυπώνει την αψεγάδιαστη αλλά ψεύτικη ζωή μιας ολόκληρης γενιάς ψηφιακών νομάδων στην Ευρώπη, καθώς και τη μάταιη αναζήτηση της ευτυχίας στην ψηφιακή εποχή.
M. HULOT
Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Ηχητικά Άρθρα / Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Το όνομά της έχει συνδεθεί με την εικόνα μιας αδίστακτης, σεξουαλικά ακόρεστης και επικίνδυνης γυναίκας. Ένα νέο βιβλίο, όμως, έρχεται να αμφισβητήσει αυτή τη στερεοτυπική αφήγηση και να φωτίσει μια διαφορετική εκδοχή της ιστορίας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Rene Karabash

Βιβλίο / Rene Karabash: «Θέλω πίσω τη γυναικεία δύναμη που μου στέρησαν οι άνδρες»

Η Βουλγάρα συγγραφέας Rene Karabash μιλά για το μυθιστόρημά της «Ορκισμένη», που τιμήθηκε με το βραβείο Ελίας Κανέτι, και στο οποίο εστιάζει στην ιστορία των «ορκισμένων παρθένων» γυναικών των Βαλκανίων που επέλεξαν να ζήσουν ως άνδρες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δυο γυναίκες συγγραφείς αποκαλύπτουν τα κρυφά μυστικά της γραφής

Βιβλίο / Όλες οι γυναίκες του κόσμου στο νέο βιβλίο της Αμάντας Μιχαλοπούλου

Στο «Μακρύ ταξίδι της μιας μέσα στην άλλη», η μητρότητα γίνεται ο συνδετικός κρίκος που ενώνει όλες τις μητέρες και όλες τις κόρες με τις γυναίκες της Ιστορίας που θαυμάσαμε, αλλά και τις ανώνυμες «Παναγίες» που κράτησαν στους ώμους τους τα βάρη της ανθρωπότητας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Βιβλίο / «Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Στο νέο του βιβλίο, «Lost Things Found», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Hyper Hypo, ο εικαστικός φωτογράφος Αντώνης Θεοδωρίδης εξερευνά τον μαγικό κόσμο της υπαίθριας αγοράς του Ελαιώνα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Ντιντιέ Εριμπόν: «Καιρός για ένα κίνημα των ηλικιωμένων!»

Ντιντιέ Εριμπόν / Ντιντιέ Εριμπόν: «Να πάψουμε να βλέπουμε τους ηλικιωμένους ως κοινωνικούς παρίες»

Από τους σημαντικότερους και πιο επιδραστικούς σύγχρονους Γάλλους στοχαστές, ο Ντιντιέ Εριμπόν συνδύασε στα βιβλία του τα δύσκολα βιώματα της νεότητάς του με μια εμπεριστατωμένη, αλλά και εικονοκλαστική, κοινωνικοπολιτική «ακτινογραφία» της γαλλικής κοινωνίας. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ