Αέναη Βαβέλ

Αέναη Βαβέλ Facebook Twitter
0

Μεγάλωσε στην Κω, βυθισμένος στα βιβλία του οικογενειακού βιβλιοπωλείου. Ζει μεταξύ του νησιού του και της Αθήνας. Έχει γράψει τις συλλογές διηγημάτων Ο θάνατος του κόμη Λωτρεαμόν και Λούπα (εκδόσεις Καστανιώτη) και μόλις δημοσίευσε το νέο του μυθιστόρημα Αντάλια (εκδόσεις Οδός Πανός). Ένας κόσμος μελλοντολογικός, εφιαλτικός, σε πλήρη σύγχυση.

Πού παραπέμπει ο τίτλος του βιβλίου; Θυμίζει την Αττάλεια της Τουρκίας...

Πολλοί αυτό νομίζουν! Αλλά ο δικός μου τίτλος είναι Αντάλια. Έψαχνα να βρω ένα όνομα για μια ηρωίδα μου, έπεσα τυχαία επάνω του και μου άρεσε. Είναι η επιστημονική ονομασία της πασχαλίτσας.

Το έντομο που τρώει τις μελίγκρες που καταστρέφουν τα φυτά! Σας ενδιέφερε να βρείτε κοινές συνιστώσες μεταξύ του μικρόκοσμου των εντόμων και των ανθρώπων;

Πέρασα μια περίοδο που είχα μανία μ' αυτά. Είχα βυθιστεί στο πραγματολογικό υλικό για τα έντομα. Εξάλλου, στο βιβλίο μου υπάρχει, προς το τέλος του, μια σχέση με τον κόσμο των εντόμων.

Η αλήθεια είναι ότι ενώ είναι ένα βιβλίο όπου αναγνωρίζεις ανθρώπινες συμπεριφορές, συγχρόνως παραπέμπει στον χώρο του φανταστικού.

Σε ρεαλιστική βάση όμως. Ασχολείται, ας πούμε, πολύ με τον θάνατο αλλά και με την αναζήτηση του νοήματος της ζωής. Δε μ' ενδιέφερε ένα βιβλίο τελείως σουρεαλιστικό. Ήθελα να μπορεί το κοινό να αντιληφθεί τους κραδασμούς της πραγματικότητας που το γέννησαν. Όχι να πρέπει να σκύβει επάνω του ανεξάντλητες ώρες, για ένα κείμενο ναρκισσιστικό.

Ο συγγραφέας, όπως κάθε καλλιτέχνης, δεν είναι νάρκισσος;

Εγώ ζω τη ζωή μου μέσα από το παραμορφωτικό πρίσμα που λέγεται «εαυτός». Όπως άλλωστε ο καθένας μας, γιατί ενώ υπάρχει μια προσέγγιση κοινή που συγκλίνει σε πολλές κοινές γνώμες για να μπορούμε να πορευόμαστε, ο καθένας μας ζει με τον εαυτό του και βλέπει τα πράγματα πιο ιδιαίτερα. Αυτά είναι που με ελκύουν περισσότερο, αυτά ήθελα να καταγράψω, κι όχι ό,τι αποτελεί μέρος της καθημερινότητάς μας, της ρουτίνας μας.

Δεν παραμόνευε ο κίνδυνος να γράψετε ένα βιβλίο που θα αφορούσε μόνο εσάς;

Υπήρξα παιδιόθεν ονειροπόλος. Ως έφηβος προτιμούσα να μείνω σπίτι μου με ένα βιβλίο, παρά να βγω για καφέ.

Ένα παιδί φανατικό για γράμματα; Απομονωμένο;

Όχι, είμαι ένας άνθρωπος που θέλει να είναι και κοινωνικός. Τη συγκίνηση με τον άνθρωπο δεν την αντικαθιστώ με τίποτα! Διαφυλάττω τις ώρες του βιβλίου για μένα.

Τι είδους λογοτεχνία σας επηρέασε μεγαλώνοντας;

Αυτοί που με επηρέασαν τα τελευταία χρόνια της εφηβείας μου ήταν ο Λάβκραφτ, ο Πόε, ο Μάχεν, ο Μπλάκγουντ, ο Λόρδος Ντάνσανι, μέχρι που άρχισαν να ανακαλύπτω τους «καταραμένους» Γάλλους, Μπωντλαίρ, Ρεμπώ, Βερλέν. Όλο αυτό το τσαλάκωμα του καθωσπρεπισμού με γοήτευσε πάρα πολύ.

Παρ' όλα αυτά, στο Αντάλια υπάρχει καταιγισμός εικόνων. Ένα άχρονο τοπίο μεγάλης ακμής και παρακμής συγχρόνως.

Έχω επηρεαστεί πάρα πολύ από τον κινηματογράφο. Η σειρά ταινιών του Mad Max, οι ερημιές στις ταινίες του Λαρς φον Τρίερς, ο Κουστουρίτσα, ο Τιμ Μπάρτον.

Τόποι αλλόκοτοι, διάλυσης, αλλά και οικουμενικής ταυτότητας.

Μα πίσω από πολλά πράγματα στην Αντάλια κρύβονται τα σημερινά. Αυτό ήθελα να καταδείξω. Τη σημερινή μας εποχή μέσα από ένα μεγεθυντικό φακό. Ή πώς θα είμαστε σε τρεις δεκαετίες από σήμερα. Να πιάσω τον εκτροχιασμό του σήμερα και να δούμε προς τα πού πάει. Μια Βαβέλ ηθικών συστημάτων σε μεγάλη σύγχυση.

Χρησιμοποιώντας επιτηδευμένα ελληνικά των αρχών του 20ού αιώνα. Γιατί αυτή η επιλογή;

Αυθόρμητα. Έχω μια βαθιά σχέση με τον χριστιανισμό και αλιεύω πολλές αξίες από την πηγή της Ορθοδοξίας. Ιδιαίτερα από τον μυστικισμό των μοναχών των πρώτων χριστιανικών χρόνων. Ίσως η γλώσσα να σημαδεύει προς τα εκεί. Ό,τι αγαπάς, προς τα εκεί πηγαίνεις. Ίσως πάλι να ήθελα να δημιουργήσω ένα πεδίο αντιθέσεων για να πετύχω αυτό το άχρονο. Ένα αμάλγαμα παρελθόντος - μέλλοντος.

Το μέλλον, απ' ό,τι λένε, ανήκει σε μια παγκόσμια κοινωνία...

Κάτι που εμένα με εξοργίζει. Δεν θέλω να χάνονται οι γλώσσες. Είναι και ένας λόγος που έγραψα αυτό το βιβλίο. Είμαι υπέρ ενός πολιτισμικού πλουραλισμού, παρά μιας ισοπεδωτικής παγκοσμιοποίησης. Μπορούμε να συνυπάρξουμε όλοι ειρηνικά. Είναι κρίμα να χάνονται πολιτισμοί, όλοι κάποια σοφία έχουν να προσφέρουν.

Μια θρησκεία που έχει εξαντλήσει τα αποθέματά της πώς μπορεί να μας οδηγήσει προς το μέλλον;

Ο χριστιανισμός είναι θρησκεία σωτηριολογική. Ασχολείται με τη σωτηρία του ατόμου. Λέω προς το τέλος του βιβλίου μου ότι χρειαζόμαστε μια καινούργια καθολικότητα, γιατί αυτός ο σπαραγμός δεν πάει άλλο. Μπορεί να μην το ζούμε απαραίτητα δίπλα μας κάθε μέρα, αλλά ξέρουμε ότι συμβαίνει. Εφόσον έχουν εξαντληθεί τα αποθέματα αυτών των θρησκειών, χρειαζόμαστε κάτι καινούργιο. Εμένα με καλύπτει το «αγαπάτε αλλήλους» του χριστιανισμού γιατί έχει άπειρο βάθος. Παρ' όλα αυτά, η Αντάλια δεν είναι βιβλίο κατήχησης

Τι είναι; Λέει στο εξώφυλλο ότι είναι μυθιστόρημα, αλλά ούτε τη συμβατική φόρμα μυθιστορήματος έχει.

Είναι ένα παζλ με πολλά κομμάτια που στο τέλος γίνονται ένα. Έρχεται η πλήρωση και όλες οι απορίες του αναγνώστη απαντιούνται. Ένα μυθιστόρημα που μέσα από μικρές ιστορίες ξετυλίγονται καινούργιες. Αέναοι συνεχείς κύκλοι. Όσο διαρκούσε το γράψιμό του, με απασχολούσε πολύ η «επιστροφή». Μια έννοια που σημάδεψε ιδιαίτερα αυτό το βιβλίο. Ξεκινώντας και τελειώνοντας με μια παρέλαση. Ένα υβρίδιο μυθιστορήματος που χωρίζεται σε ιστορίες που συγκοινωνούν μεταξύ τους. Αυτό είναι η Αντάλια.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Βιβλίο / «Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Τι είναι το gaslighting; Το επίκαιρο και διαφωτιστικό δοκίμιο της Kέιτ Άμπραμσον αποτελεί μια διεξοδική, εις βάθος ανάλυση ενός όρου που έχει κατακλύσει το διαδίκτυο και την ποπ κουλτούρα και χρησιμοποιείται πλέον ευρέως.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Το woke στο «καναβάτσο»

Βιβλίο / Τι είναι τελικά το woke; Δύο βιβλία εξηγούν

Δύο αξιόλογα βιβλία που εστιάζουν στην πολυσυζητημένή και παρεξηγημένη σήμερα woke κουλτούρα κυκλοφόρησαν πρόσφατα στα ελληνικά, εμπλουτίζοντας μια βιβλιογραφία περιορισμένη και μάλλον αρνητικά διακείμενη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ