21η ΔΕΒΘ: Εξωστρέφεια και καλύτερη οργάνωση αλλά μένουν ακόμα πολλά να γίνουν

21η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης Facebook Twitter
Η εξωστρέφεια, η οποία είναι προφανές ότι για το ΕΛΙΒΙΠ αποτελεί στόχο, φαίνεται να επετεύχθη σε έναν βαθμό, παρότι υπάρχουν αρκετά ακόμα να γίνουν.
0


ΕΠΙΤΥΧΗΜΕΝΗ ΚΑΙ ΠΟΛΥΣΥΖΗΤΗΜΕΝΗ αποδείχθηκε η 21η  Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης που πραγματοποιήθηκε 8-11 Μαΐου, για πρώτη φορά από το νεοσύστατο Ελληνικό Ίδρυμα Βιβλίου και Πολιτισμού.

Αν και «μεταβατική», όπως την χαρακτήρισε ο Πρόεδρος του Δ.Σ., Νίκος Μπακουνάκης, η έκθεση ήταν σαφώς πιο οργανωμένη από την προηγούμενη, με τη διαφορά να είναι αισθητή ήδη από το αεροδρόμιο: ένα μεγάλο μπάνερ μαζί με ενημερωτικά φυλλάδια έκαναν γνωστή στον επισκέπτη τη λειτουργία μιας έκθεσης, που διαχρονικά μοιάζει να αφορά περισσότερο τους «μυημένους» και λιγότερο την πόλη στο σύνολό της.

Η εξωστρέφεια, η οποία είναι προφανές ότι για το ΕΛΙΒΙΠ αποτελεί στόχο, φαίνεται να επετεύχθη σε έναν βαθμό, παρότι υπάρχουν αρκετά ακόμα να γίνουν. «Οι συγγραφείς από μόνοι τους δεν φτιάχνουν λογοτεχνία, χρειάζεται αναγνωστικό κοινό», ανέφερε χαρακτηριστικά η Ιωάννα Καρυστιάνη κατά τη διάρκεια της παρουσίασης του νέου της βιβλίου «Κορνιζωμένοι», δείχνοντας με τον πιο εύγλωττο τρόπο πόσο απαραίτητη είναι η «δημιουργία» νέων αναγνωστών.

Καθώς η σύγκρουση για την ανάπλαση της ΔΕΘ-HELEXPO βρίσκεται σε εξέλιξη, με χιλιάδες Θεσσαλονικείς να διαφωνούν με τα σχέδια, ζητώντας τη μετεγκατάστασή της στη Σίνδο και τη δημιουργία μητροπολιτικού πάρκου, το ΕΛΙΒΙΠ φαίνεται πως έχει ακόμα πολλά στοιχήματα να κερδίσει.

Ανάμεσα στις χιλιάδες κόσμου που πλημμύρισαν τα Περίπτερα της έκθεσης, φέρνοντας χαμόγελα σε διοργανωτές και εκδότες, υπήρχαν αρκετοί που ήταν φανερό πως την επισκέπτονταν για πρώτη φορά  – ενδεχομένως η λειτουργία του μετρό να έπαιξε και αυτή τον ρόλο της.

21η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης Facebook Twitter
Ανάμεσα στις χιλιάδες κόσμου που πλημμύρισαν τα Περίπτερα της έκθεσης, φέρνοντας χαμόγελα σε διοργανωτές και εκδότες, υπήρχαν αρκετοί που ήταν φανερό πως την επισκέπτονταν για πρώτη φορά.

«Μπορούμε να αγοράσουμε εδώ;», αναρωτιόντουσαν μεγαλόφωνα τρεις έφηβοι, ενώ δίπλα τους βάδιζε έχοντας αγκαλιά ένα αγιόκλημα από την παρακείμενη ανθοκομική έκθεση μια ηλικιωμένη κυρία. Περιπατητές με τα σκυλιά τους, γονείς με βρέφη σε καρότσια, περαστικοί τουρίστες, ξεχώριζαν ανάμεσα σε εκείνους οι οποίοι περιεργάζονταν τα βιβλία στα Περίπτερα, που φέτος φιλοξένησαν περισσότερους από τετρακόσιους εκδότες.

Η «φυλή» της έκθεσης ήταν για άλλη μια χρονιά εδώ, με το υπογραμμισμένο πρόγραμμα στα χέρια, τρέχοντας από συζήτηση σε παρουσίαση και κατακλύζοντας όλες τις εκδηλώσεις, ιδιαίτερα όσες είχαν σχέση με την πόλη. Δεν ήταν ωστόσο λίγες οι φορές που υπήρξαν παράπονα, μιας και συχνά οι εκδηλώσεις επικαλύπτονταν ηχητικά, δημιουργώντας δυσκολία στην παρακολούθησή τους.

Οι πανεπιστημιακοί αλλά και οι συγγραφείς της Θεσσαλονίκης ήταν και φέτος πανταχού παρόντες, στηρίζοντας με όλες τους τις δυνάμεις τον σημαντικό θεσμό – ανάμεσά τους και ο «λαϊκός ήρωας της Θεσσαλονίκης», όπως αποκάλεσε τον Θωμά Κοροβίνη ο Σταύρος Πετσόπουλος, εκδότης και επικεφαλής των Εκδόσεων Άγρα.

Η 21η ΔΕΒΘ είχε ως κύρια θεματική της την Ανθρώπινη Δημιουργικότητα και την Τεχνητή Νοημοσύνη, φιλοξενώντας ποικίλες απόψεις από την οπτική συγγραφέων, επαγγελματιών του βιβλίου, ακαδημαϊκών, εμπειρογνωμόνων, τόσο από την Ελλάδα όσο και από το εξωτερικό, αλλά και αναγνωστών, σε ένα τοπίο που εξελίσσεται διαρκώς και με μεγάλη ταχύτητα, προκαλώντας αμηχανία αλλά και ανησυχία.

21η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης Facebook Twitter

Ψηφιακός εγγραμματισμός, νέοι και διαδίκτυο, εκπαίδευση, γυναίκα και φεμινισμός, όψεις της λογοτεχνίας, έρευνες, μετανάστευση, κάθε μορφής βία, πόλεμος, μεταφραστικά ζητήματα, νέοι ανερχόμενοι ποιητές και πεζογράφοι ήταν θέματα που απασχόλησαν τη φετινή διοργάνωση, κατά τη διάρκεια της οποίας πραγματοποιήθηκαν αρκετές συζητήσεις που αποδείχθηκαν πιο ενδιαφέρουσες από τις συμβατικές –ενίοτε και βαρετές– παρουσιάσεις βιβλίων.

Αξίζει, επίσης, να σημειωθεί ότι τις πρώτες δύο μέρες της έκθεσης περίπου 2.500 παιδιά από 57 σχολεία κάθε εκπαιδευτικής βαθμίδας της Θεσσαλονίκης και των γύρω νομών επισκέφθηκαν την Παιδική και Εφηβική Γωνιά, που φέτος επέστρεψε στο Περίπτερο 13, μετά τα παράπονα για την περσινή «εξορία» στο Περίπτερο 12.

Η επιλογή της πόλης Σάρτζα από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα ως τιμώμενης χώρας στην 20η ΔΕΒΘ μπορεί να προκάλεσε αμηχανία και επικρίσεις, η όμορη Ιταλία φέτος, όμως, φαίνεται πως αποζημίωσε τους φιλαναγνώστες. Εκτός από τους σημαντικούς εκπροσώπους της, η Ιταλία οργάνωσε μία έκθεση για τα 100 χρόνια από τη γέννηση του Αντρέα Καμιλέρι και μία για τα 30 χρόνια από τον θάνατο του Ούγκο Πρατ, που μαζί με την Έκθεση Μίκης Θεοδωράκης αποτέλεσαν πόλο έλξης.

Η τιμώμενη χώρα ήταν ούτως ή άλλως στο επίκεντρο, καθώς κατά τη διάρκεια των εγκαινίων της έκθεσης –στα οποία παρευρέθηκε ο Υφυπουργός Πολιτισμού Ιάσων Φωτήλας υποσχόμενος περαιτέρω στήριξη από το Υπουργείο– ήταν σε εξέλιξη η διαδικασία εκλογής του νέου Πάπα, κάνοντας τους καλεσμένους Ιταλούς να ανοίγουν συχνά πυκνά τα κινητά τους. Όταν έγινε γνωστό ότι από την καπνοδόχο της Καπέλα Σιξτίνα βγήκε λευκός καπνός, η διπλανή μου Ιταλίδα εκδότρια ξέσπασε σε λυγμούς από τη συγκίνηση…

Στην ενότητα του επαγγελματικού προγράμματος, διεξήχθη φέτος για τρίτη χρονιά το πρόγραμμα fellowship που απευθύνεται σε επαγγελματίες του βιβλίου απ’ όλον τον κόσμο. Οι 30 καλεσμένοι του προγράμματος επιλέχθηκαν μέσα από 200 αιτήσεις. Το ΕΛΙΒΙΠ έχει ήδη προγραμματίσει επαφές με εκπροσώπους αντίστοιχων κέντρων βιβλίου της Ιταλίας, της Γαλλίας, της Νορβηγίας και άλλων χωρών, προκειμένου να συζητηθούν καλές πρακτικές και συνέργειες. Στόχος επίσης είναι να σχεδιαστούν έρευνες για την αξιολόγηση των δεδομένων σε μια προσέγγιση σχεδιασμού στρατηγικών βασισμένων σε στοιχεία.

21η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης Facebook Twitter

Την ατμόσφαιρα ήρθε να ταράξει το απόγευμα του Σαββάτου η παρέμβαση ομάδας εκδοτών, οι οποίοι μαζί με πολίτες βρέθηκαν στον χώρο όπου σύμφωνα με το πρόγραμμα θα πραγματοποιούνταν εκδήλωση με θέμα «Μεταβαλλόμενα τοπία της εβραϊκής λογοτεχνίας» και στην οποία θα έπαιρνε μέρος ο Ισραηλινός κριτικός λογοτεχνίας Oded Wolkstein. 

Ανοίγοντας πανό και φωνάζοντας συνθήματα υπέρ της Παλαιστίνης, οι συγκεντρωμένοι παρέμειναν στο σημείο διαβάζοντας ποιήματα Παλαιστινίων ποιητών και αποχώρησαν ειρηνικά, χωρίς παρέμβαση της αστυνομίας, όταν ανακοινώθηκε από τα μεγάφωνα –υπό τον ήχο χειροκροτημάτων από τα Περίπτερα της έκθεσης– ότι η συζήτηση θα ματαιωθεί.

Σύμφωνα με τους διαμαρτυρόμενους, η κίνησή τους αυτή δεν στρεφόταν εναντίον των προσώπων που συμμετείχαν στη συζήτηση, ούτε εναντίον των Εβραίων εν γένει, αλλά υπαγορεύτηκε από το γεγονός ότι διοργανωτής της εκδήλωσης ήταν η Πρεσβεία του Ισραήλ, επιλογή που εκ του αποτελέσματος αποδείχθηκε εμπρηστική.

21η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης Facebook Twitter

Στο δελτίο τύπου της ΔΕΒΘ που ακολούθησε αναφέρεται σχετικά ότι «Το ΕΛΙΒΙΠ καταδικάζει κάθε μορφή λογοκρισίας και δεν αποκλείει συγγραφείς, βιβλία, συζητήσεις, εκδότες και φορείς που διοργανώνουν εκδηλώσεις με περιεχόμενο εστιασμένο στη λογοτεχνία, στη γλώσσα και στον πολιτισμό. Η θέση αρχής του ΕΛΙΒΙΠ είναι ότι οι διεθνείς εκθέσεις βιβλίου αποτελούν πλατφόρμες ελευθερίας, ανταλλαγής ιδεών και διαλόγου, καθώς και πολιτιστικές γέφυρες για τη δημοκρατία και την πολυφωνία.»

Παρότι οι συζητήσεις και οι αντιδράσεις που ακολούθησαν την παρέμβαση υπέρ της Παλαιστίνης δεν έχουν ακόμα κοπάσει, το γεγονός ότι η φετινή διοργάνωση φέρει θετικό πρόσημο είναι αδιαμφισβήτητο. Το ΕΛΙΒΙΠ κατάφερε σε σύντομο σχετικά διάστημα να διοργανώσει την 21η ΔΕΒΘ με επιτυχία, παρά τις όποιες αστοχίες.

Καθώς η σύγκρουση για την ανάπλαση της ΔΕΘ-HELEXPO βρίσκεται σε εξέλιξη, με χιλιάδες Θεσσαλονικείς να διαφωνούν με τα σχέδια ζητώντας τη μετεγκατάστασή της στη Σίνδο και τη δημιουργία μητροπολιτικού πάρκου, το ΕΛΙΒΙΠ φαίνεται πως έχει ακόμα πολλά στοιχήματα να κερδίσει.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Νίκος Μπακουνάκης: «Αυτή τη θέση δεν την παντρεύεσαι, ούτε είσαι θεός» ΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

Νίκος Μπακουνάκης / Νίκος Μπακουνάκης: «Αυτή τη θέση δεν την παντρεύεσαι, ούτε είσαι θεός»

Ο πρόεδρος του ΕΛΙΒΙΠ, στην πρώτη του συνέντευξη, μιλά στη LIFO για τους στόχους και τις δράσεις του ιδρύματος και για το προσωπικό του όραμα για το βιβλίο. Ποιος ο ρόλος των μεταφράσεων στην πολιτιστική διπλωματία και πώς θα αυξηθεί η φιλαναγνωσία; 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Rene Karabash

Βιβλίο / Rene Karabash: «Θέλω πίσω τη γυναικεία δύναμη που μου στέρησαν οι άνδρες»

Η Βουλγάρα συγγραφέας Rene Karabash μιλά για το μυθιστόρημά της «Ορκισμένη», που τιμήθηκε με το βραβείο Ελίας Κανέτι, και στο οποίο εστιάζει στην ιστορία των «ορκισμένων παρθένων» γυναικών των Βαλκανίων που επέλεξαν να ζήσουν ως άνδρες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Βιβλίο / «Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Τι είναι το gaslighting; Το επίκαιρο και διαφωτιστικό δοκίμιο της Kέιτ Άμπραμσον αποτελεί μια διεξοδική, εις βάθος ανάλυση ενός όρου που έχει κατακλύσει το διαδίκτυο και την ποπ κουλτούρα και χρησιμοποιείται πλέον ευρέως.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ