Υπαρξιακή αγωνία

Υπαρξιακή αγωνία Facebook Twitter
Φωτό: Πάνος Μιχαήλ.
0

Ο τίτλος της τελευταίας παράστασης της ομάδας RootlessRoot της Λίντας Καπετανέα και του Γιόζεφ Φρούτσεκ Eyes in the color of the rain που θα παρουσιαστεί στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών (11-13 και 16-20/2) ήταν η πρώτη φράση που έγραψαν στο τετράδιο οι δυο χορευτές-χορογράφοι, όταν αποφάσισαν να δημιουργήσουν το επόμενο έργο τους. «Είχαμε τον τίτλο που μας έδινε πολλά και διαφορετικά πεδία δράσης. Αμέσως μετά ήρθε το θέμα και αυτό με το οποίο θα θέλαμε να ασχοληθούμε», εξηγεί η Λίντα Καπετανέα. Το βιογραφικό της είναι εξαιρετικό: απόφοιτος της Κρατικής Σχολής Ορχηστικής Τέχνης με μετεκπαίδευση στις σχολές Merce Cunningham, Μοvement Research και Dance Space στη Νέα Υόρκη κι ένα Βραβείο Καλύτερης Ερμηνείας από το υπουργείο Πολιτισμού. Το 2002 βρέθηκε στην ομάδα Ultima Vez του διάσημου Βέλγου χορογράφου και καλλιτέχνη Wim Vandekeybus. Εκεί γνώρισε τον Σλοβάκο περφόρμερ Γιόζεφ Φρούτσεκ, και κάπως έτσι γεννήθηκε η ομάδα RootlessRoot το 2006 - και η τετράχρονη κόρη τους. Η πρώτη τους εμφάνιση επί ελληνικού εδάφους ήταν στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού της Καλαμάτας το 2007 με το Sudden showers of silence. Μετά, στο Φεστιβάλ Αθηνών, το ίδιο έργο εξέπληξε πολλούς με τη φρεσκάδα του, ενώ το έργο τους UNA στο Θέατρο Κιβωτός πέρσι τον Απρίλιο πήρε εξαιρετικές κριτικές. Η μόνιμη βάση τους βρίσκεται στην Αθήνα, άλλα ταξιδεύουν με τα έργα τους ανά την Ευρώπη - τον Ιανουάριο παρουσίασαν το έργο τους Giving birth to a thousand years of silence στο Κάσελ της Γερμανίας. Εξάλλου, η μόνη διαφορά που βρίσκουν οι ίδιοι μεταξύ του ελληνικού και του ξένου κοινού είναι ότι σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες οι θεατές είναι πιο εξοικειωμένοι με τον χορό και τις παραστατικές τέχνες. Στο site τους βρίσκει κανείς ένα μηδενιστικό quote του Νίτσε. «Σε όλες τις παραστάσεις ασχολούμαστε με το θέμα της ύπαρξης. Με την πάλη για τη ζωή, τη θλίψη του ανθρώπου, την αγάπη, την ομορφιά της ψυχής. Τα έργα μας στην αρχή είναι ένα μυστήριο. Δεν μπορούμε να έχουμε τον απόλυτο έλεγχο και δεν θέλουμε να τον έχουμε. Ζουν από μόνα τους. Είμαστε και συμμετέχοντες αλλά και παρατηρητές». Η τελευταία τους παράσταση Εyes in the color of the rain έχει ως θέμα την κρίση ταυτότητας μιας κοινωνίας που επιθυμεί να μείνει αναλλοίωτη παρά τις επιλογές της. Οι ίδιοι υποστηρίζουν πως γι' άλλη μια φορα το έργο τους είναι υπαρξιακό. Δυο ήταν οι επιρροές τους, το έντονα θρησκευτικό ποίημα του Γουίλιαμ Μπλέικ «Νύχτα» και η Αποκάλυψη του Ιωάννη. «Η παράσταση ασχολείται με το θέμα της διαφθοράς του πολιτισμού, της πίστης, της θρησκείας. Ο δυτικός πολιτισμός και οι δυτικες κοινωνίες βασίζονται στην ανεντιμότητα και τη διαφθορά, τόσο σε πολιτικό όσο και σε οικονομικό επίπεδο, οι οποίες με τη σειρά τους πραγματώνονται από τη χριστιανική θρησκεία και την κύρια λειτουργία αυτής, τη χειραγώγηση και τη δημιουργία κοινωνικού έλεγχου. Η παράσταση είναι μια φρενήρης και επώδυνη σύγκρουση ανά- μεσα στη φυσική ύλη και την ψυχή». Και ο τίτλος της ομάδας; RootlessRoot σημαίνει «ρίζα χωρίς ρίζα», εξηγεί η Λίντα Καπετανέα. «Για μας, RootlessRoot σημαίνει μια εξερεύνηση ώστε να ανακαλύψεις τον εαυτό σου. Και αυτό θα πρέπει να κάνουμε στη ζωή μας. Να ρωτάμε ξανά και ξανά ποιοι είμαστε και ποια είναι η ουσία της ύπαρξής μας».

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αγγελική Στελλάτου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Στελλάτου: «Έχει σημασία να μιλήσω για μένα;»

Το άστρο της ξεχώρισε δίπλα στον Δημήτρη Παπαιωάννου τα πρώτα χρόνια της Ομάδας Εδάφους. Μετά, διέγραψε τη δική της αταλάντευτη πορεία. Η Αγγελική Στελλάτου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO, αν και πιστεύει ότι δεν «έχει σημασία να μιλάμε για εμάς σε έναν κόσμο όπου συμβαίνουν πράγματα τρομακτικά»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ» του Σάμιουελ Μπέκετ

Lifo Videos / Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ»

Σε ένα από τα σημαντικότερα έργα του Σάμιουελ Μπέκετ, μια σπουδαία μελέτη για τη θνητότητα, τη δημιουργικότητα και τη μνήμη, ένας 69χρονος άνδρας κάθεται μόνος του στα γενέθλιά του και ακούει ηχογραφήσεις του παρελθόντος του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Θέατρο / Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Η stand up κωμικός μιλά για την ελευθερία που κρύβεται στις «άχρηστες σκέψεις», για τη θέση των γυναικών στην κωμωδία και για το πώς το γέλιο μπορεί να γίνει εργαλείο αυτογνωσίας, χωρίς να χάνει ποτέ τη χαρά του.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
«Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Χορός / «Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Το έργο-σταθμός της γυναίκας που ανανέωσε την τέχνη του χορού δεν σταμάτησε από τα '70s να συναρπάζει το κοινό και να παραμένει «νέο» και επίκαιρο. Αυτόν τον Δεκέμβριο το Pina Bausch Foundation αναβιώνει τo «Kontakthof» στο Εθνικό Θέατρο με Έλληνες ηθοποιούς. Η LiFO μπήκε στις πρόβες και μίλησε με τους βασικούς συντελεστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τhis that keeps on – a personal archaeology –

Θέατρο / H ανασκαφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε μια γη που έχει το σχήμα της καρδιάς

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε ένα νέο πρότζεκτ κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης για τα σαράντα χρόνια από την ίδρυσή του, που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε μια και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Θέατρο / Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Διεθνείς σκηνοθέτες και σχήματα, δυνατά καστ, κλασικά και σύγχρονα έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων: Το φθινοπωρινό ρεπερτόριο των αθηναϊκών σκηνών το λες και φιλόδοξο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βέντερς, Σουίντον, Ροντρίγκες, Λάνθιμος και Αγγελάκας: Αυτό είναι το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Θέατρο / Σουίντον, Λάνθιμος, Βέντερς, Ροντρίγκες και Αγγελάκας: Το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Η Στέγη γιορτάζει τα 15 χρόνια της με ένα πρόγραμμα άκρως οικογενειακό, δημιουργικό και, όπως πάντα, με πολλές εκπλήξεις και απρόσμενες συναντήσεις δημιουργών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Θέατρο / Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Τέσσερις φορές βρέθηκαν στο ίδιο μέρος ο Χίτλερ και ο Φρόιντ. Τι θα γινόταν αν είχαν συναντηθεί; Αυτό επιχειρεί να διανοηθεί το θεατρικό έργο «Ο δρ Φρόιντ θα σας δει τώρα, κυρία Χίτλερ» που ανεβαίνει αυτές τις μέρες στο Λονδίνο.
THE LIFO TEAM
Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Θέατρο / Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Παραμένει μέχρι σήμερα μία από τις ομορφότερες γυναίκες που πέρασαν από το ελληνικό θέατρο και το σινεμά. Από νωρίς επέλεξε να ζει και έξω από το θεατρικό συνάφι. «Δεν μπορώ να ξυπνάω κάθε πρωί και να αναρωτιέμαι τι θα παίξω ή που θα παίξω» δηλώνει ενώ θεωρεί τη μοναχικότητα πηγή δημιουργικότητας. Η Ελένη Ερήμου αφηγείται τη ζωή της στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ