Τι πιστεύουν οι έφηβοι για τους ήρωες και τους υπερήρωες της σύγχρονης εποχής;

Τι πιστεύουν οι έφηβοι για τους ήρωες και τους υπερήρωες της σύγχρονης εποχής; Facebook Twitter
Φωτο: Πηνελόπη Γερασίμου
0

Η Μαριάννα Καβαλιεράτου και εννέα έφηβοι συναντήθηκαν για να παρουσιάσουν το Ancient Future Solo, που ξεκίνησε ως εργαστήριο που διοργάνωσε το Φεστιβάλ στη διάρκεια της χειμερινής περιόδου, στο πλαίσιο δράσεων του Open Plan.

Τα οκτώ σόλι που δημιούργησαν οι έφηβοι και έφηβες μελετώντας τις ηρωίδες που διδάσκονται στο σχολείο μέσα από τα κείμενα της Αντιγόνης του Σοφοκλή και της Ελένης του Ευριπίδη, θα μεταφερθούν στη σκηνή της Πειραιώς 260 στις 9 και 10 Σεπτεμβρίου με τη μορφή ενός ομαδικού, πρωτότυπου έργου.

Εκεί θα συνδεθούν οι σκέψεις, η προσωπική αισθητική και το αποτέλεσμα της αναμέτρησής τους με τα αρχαία κείμενα και με τους «κανόνες» που ορίζουν τη δημιουργία ενός έργου που από ατομικό γίνεται συλλογικό.

Tι σημαίνει υπέρβαση; Ποια πράξη είναι ηρωική; Πώς η πίστη σε μια ιδέα και η απόφαση για δράση επηρεάζουν το σώμα; Τι σημαίνει ευθύνη, προσωπικό κόστος; Πώς είναι το σώμα που αντιστέκεται; Πώς είναι το σώμα που επαναστατεί; Αυτά είναι τα ερωτήματα στα οποία κλήθηκαν να απαντήσουν δημιουργικά, με την γλώσσα του σύγχρονου χορού και της κίνησης, αναπτύσσοντας όχι μόνο τη δική τους έκφραση αλλά και τις σκέψεις τους.

Το κοινό του σύγχρονου χορού είναι μικρό και κλειστό και είναι λυπηρό αυτό. Δεν έχει επενδύσει κανένας πάνω σε αυτό, δεν υπάρχει κρατική πολιτική και δεν υπάρχει και εκπαίδευση που από εκεί ξεκινούν όλα.

Συναντήσαμε την Μαριάννα Καβαλλιεράτου λίγες ημέρες πριν τις πρόβες του ομαδικού εγχειρήματος στο οποίο έχει γράψει πρωτότυπη μουσική ο συνθέτης Γιώργος Μιζήθρας για να συζητήσουμε για αυτά που αναζήτησαν οι έφηβοι να μάθουν και θέλησαν να βρουν μέσω αυτού του εργαστηρίου που εστίασεστην έννοια του ‘Ηρωα, των ηθικών αξιών ,της ηρωικής πράξης και του ηρωικού «σώματος» και τον τρόπο με τον οποίο συνδέθηκε με το «σήμερα».

— Πώς ήταν αυτό το εργαστήριο;

Σε αυτό το εργαστήριο καθένα από αυτά τα παιδιά καλέστηκε να δημιουργήσει σε αυτά τα σαββατοκύριακα σε μια συγκεκριμένη θεματική που είχε να κάνει και με τα μαθήματα που έκαναν στο σχολείο βασισμένο στην Αντιγόνη και την Ελένη αλλά κάπως αποδομημένο σε σχέση με το ζητούμενο των χαρακτήρων. Οπότε κάθε παιδί αφού κάναμε κουβέντες, αναλύσεις και όλα αυτά καλέστηκε να δημιουργήσει ένα δικό του σόλο βασισμένο σε ένα φανταστικό υπερήρωα από αυτές τις τραγωδίες. Δε θέλαμε να αποτυπώσει η να αναπαραστήσει ένα πρόσωπο από τις τραγωδίες αλλά να φτιάξει ένα δικό του μετά φανταστικό με αξίες και δικά του χαρακτηριστικά. Έγιναν 9 σόλι από εννέα παιδιά που χορεύουν τα ίδια από δυο αγόρια και επτά κορίτσια και παρουσιάστηκαν μέσα από μικρά βιντεάκια.

Τι πιστεύουν οι έφηβοι για τους ήρωες και τους υπερήρωες της σύγχρονης εποχής; Facebook Twitter
Φωτο: Πηνελόπη Γερασίμου

— Εσύ πώς καθοδήγησες αυτά τα παιδιά;

Εγώ δεν έκανα τη χορογραφία, τα καθοδήγησα, έκαναν τη δική τους χορογραφία μετά από πολλές συζητήσεις, δοκιμές και είχαμε ένα πολύ ωραίο αποτέλεσμα και πολύ διαφορετικό και ο σκοπός είναι να δουλεύω πάνω στον κάθε άνθρωπο, δεν επιβάλλα μια δική μου άποψη, βεβαίως θα πω τη γνωμη μου αλλά θέλω να βγάλω μέσα από τις δικές τους προσωπικότητες κάτι.

— Τι συμπέρασμα έβγαλες για αυτά τα παιδιά που εκπροσωπούν λίγο ως πολύ αυτά που σκέφτονται οι έφηβοι;

Ήταν πανέξυπνα, με τρομερή φαντασία και χιούμορ γιατί έχω κι εγώ παιδί και ξέρω πως είναι αυτές οι ηλικίες, πόσο εύστροφα ήταν, αρκετά πολιτικοποιημένα, ήξεραν τι συμβαίνει γύρω τους και τρομεροί επαγγελματίες. Ήταν εκεί 100%, με τρομερή εργατικότητα και σεβασμό, ήθελαν πολύ να το κάνουν, μας βρήκε και το lockdown και ήταν πολύ δύσκολο και κάναμε πολλά zoom, αλλά ήταν μια πολύ ωραία διαδικασία.

 — Τα παιδιά έχουν ανάγκη να έχουν ήρωες και υπερήρωες ή έχει καταρρεύσει όλο αυτό;

Έχουν και μάλιστα μεγάλη ανάγκη, αλλά όχι κάποιον με σούπερ δυνάμεις να πετάει όπως σκεφτόμαστε εμείς, ήταν πολύ γειωμένοι οι ήρωές τους, ο πιο μικρός ας πούμε μου είπε ότι ο ήρωάς του θα φορούσε πολύ ακριβά σνίκερς όχι για να πετάει αλλά για να μπορεί να χορεύει και να τρέχει. Υπάρχει διαφορά και αυτά τα παιδιά σκέφτηκαν πολύ ανθρώπινα.

Τι πιστεύουν οι έφηβοι για τους ήρωες και τους υπερήρωες της σύγχρονης εποχής; Facebook Twitter
Φωτο: Πηνελόπη Γερασίμου

— Είχατε δυο ηρωίδες που κάνουν και στο σχολείο, την Αντιγόνη και την Ελένη, τι επιλέξατε;

Την Αντιγόνη επέλεξαν τα παιδιά κυρίως και τους βγήκε πολύ επαναστατικά όλο αυτό, γιατί έχουν ανάγκη να έχουν έναν επαναστάτη ήρωα που αντιδρά στον πατέρα του ας πούμε και την εξουσία. Η Ελένη τους φάνηκε λίγο πονηρή και όταν μιλούσαμε αυτό σκέφτηκαν, δεν την επέλεξαν.

— Πώς θα είναι η παράσταση που θα παρουσιάσετε;

Την παρουσιάζουμε στις 9 και 10 Σεπτεμβρίου και θα ξαναμπούμε στις πρόβες, συναντήσεις σε λίγες ημέρες για να συνδέσουμε αυτά τα σόλι και να γίνει ένα ομαδικό κομμάτι. Το εγχείρημα θα είναι αυτό: πώς από τη μονάδα φτάνουμε στο σύνολο. 

— Ποια παιδιά ήρθαν σε αυτό το εργαστήριο;

Δεν είχαμε όσες συμμετοχές θα θέλαμε γιατί έγινε και το λοκντάουν και αυτό τα αποθάρρυνε. Τα περισσότερα ήταν παιδιά που ήθελαν να ασχοληθούν επαγγελματικά με το χορό, ήταν από καλλιτεχνικά σχολεία, δυο από το φυτώριο της Κρατικής σχολής ορχηστικής τέχνης, δύσκολα μπαίνεις σε κάτι τέτοιο αν δε σε ενδιαφέρει να μπεις στο χορό επαγγελματικά ίσως αργότερα.

Τι πιστεύουν οι έφηβοι για τους ήρωες και τους υπερήρωες της σύγχρονης εποχής; Facebook Twitter
Φωτο: Πηνελόπη Γερασίμου
Τι πιστεύουν οι έφηβοι για τους ήρωες και τους υπερήρωες της σύγχρονης εποχής; Facebook Twitter
Φωτο: Πηνελόπη Γερασίμου

—  Αν δεν τους ενδιαφέρει επαγγελματικά, τους ενδιαφέρει να δουν χορό; Δηλαδή υπάρχει ένα νήμα του χορού στην Ελλάδα με τους νέους;

Δεν υπάρχει ακόμα ένα τέτοιο κοινό, είμαστε πολύ απαίδευτοι στο να δούμε ελληνικό χορό, γιατί για τον διεθνή χορό υπάρχει κοινό. Το κοινό του σύγχρονου χορού είναι μικρό και κλειστό και είναι λυπηρό αυτό. Δεν έχει επενδύσει κανένας πάνω σε αυτό, δεν υπάρχει κρατική πολιτική και δεν υπάρχει και εκπαίδευση που από εκεί ξεκινούν όλα. Ας πούμε τα παιδιά πηγαίνουν στο θέατρο με τα σχολεία αλλά δεν πηγαίνουν να δουν χορό γιατί υπάρχει και μια καχυποψία, αν είναι κατάλληλο για παράδειγμα το θέαμα και υπάρχει και δυσκολία στο πώς θα ερμηνευθεί μετά αυτό. Ενώ, πηγαίνοντας σε μια θεατρική παράσταση έχεις ένα κείμενο να κουβεντιάσεις μετά. 

— Εσείς οι άνθρωποι που ασχολείστε με το χορό έχετε τη δυνατότητα να προσεγγίσετε τους νέους ανθρώπους και σαν κοινό;

Νομίζω μπορούμε, με τέτοια εγχειρήματα σαν αυτό του φεστιβάλ, απλά θέλει οργάνωση και λίγη βοήθεια από την πολιτεία που έχει γίνει και λίγο κουραστικό να το ζητάμε και αν δεν αγκαλιάζεται από κάθε θεσμό. Εγώ, μεγαλώνοντας παίρνω σαν καλλιτέχνης πολύ μεγαλύτερη χαρά με αυτές τις δράσεις ή τα εργαστήρια, παίρνω τεράστια χαρά και μαθαίνω πολλά από αυτά τα παιδιά, υπάρχει αυτός ο διάλογος μεταξύ μας. Νομίζω ότι το κλειδί όλων είναι η εκπαίδευση, ότι εκεί πρέπει να στοχεύσουμε να μη την υποτιμάμε και να μη την κάνουμε να φαίνεται βαρετή.

Τι πιστεύουν οι έφηβοι για τους ήρωες και τους υπερήρωες της σύγχρονης εποχής; Facebook Twitter
Η Μαριάννα Καβαλιεράτου. Φωτο: Πηνελόπη Γερασίμου

Μαριάννα Καβαλλιεράτου

Ancient Future Solo

Παρουσίαση εκπαιδευτικού εργαστηρίου για εφήβους

Πειραιώς 260,  9 και 10 Σεπτεμβρίου 

Υπεύθυνος προγράμματος: Ηλίας Χατζηγεωργίου

Χορογράφος: Μαριάννα Καβαλλιεράτου

Συνθέτης: Γιώργος Μιζήθρας

Βοηθός χορογράφου: Αρετή Αθανασοπούλου

Δραματουργός: Παρασκευή Τεκτονίδου

Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος

Κοστούμια: Βασιλική Σουρή



Ερμηνεία - Συνδημιουργία: Νίκος Βλαχογιάννης, Ιωάννα Εμμανουήλ, Αριάδνη Κοροπούλη, Υβόννη Μέλισσα, Αγγελική Μπεβεράτου, Μελίνα-Ελένη Σάκκουλα, Ελένη Σαρασίτη, Πάμπλο Σότο

Είσοδος ελεύθερη

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Στεφανία Γουλιώτη θα χωρίσει 100 φορές μέσα σε 24 ώρες

Θέατρο / Η Στεφανία Γουλιώτη θα χωρίσει 100 φορές μέσα σε 24 ώρες

Ενώ βρίσκεται σε περιοδεία σε όλη την Ελλάδα με τον «Ηρακλή Μαινόμενο», προετοιμάζεται ήδη σωματικά και –κυρίως– ψυχικά για έναν αδιανόητο θεατρικό μαραθώνιο: τον Οκτώβριο θα αναμετρηθεί με 100 άντρες ή non-binary/queer άτομα στην παράσταση «The Second Woman», για τις ανάγκες της οποίας θα βρίσκεται επί 24 συνεχόμενες ώρες στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
«Πλούτος» του Αριστοφάνη: Η φαντασία στην εξουσία

Αρχαίο Δράμα Explained / «Πλούτος» του Αριστοφάνη: Η φαντασία στην εξουσία

Τι κρύβεται πίσω από τη φαντασίωση του ξαφνικού πλουτισμού των φτωχών Αθηναίων που παρουσιάζεται στο κείμενο του Αριστοφάνη. Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του «Πλούτου».
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Το τέλος είναι εδώ (και ο Αισχύλος το είχε προβλέψει)

Θέατρο / Το τέλος είναι εδώ (και ο Αισχύλος το είχε προβλέψει)

Η «Ορέστεια» του Τερζόπουλου που έκανε πρεμιέρα στην Επίδαυρο από το Εθνικό Θέατρο δεν συνομιλεί μονάχα με το υπαρξιακό έρεβος του τραγικού, σμιλεύοντας τα πετρώματα του ασυνειδήτου σε εκθαμβωτικές εικόνες. Αφηγείται ταυτόχρονα την ιστορία του θεάτρου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ικέτιδες στην Επίδαυρο: Δίνοντας φωνή στις σιωπηλές γυναίκες μιας ολόκληρης εποχής

Θέατρο / Ικέτιδες στην Επίδαυρο: Δίνοντας φωνή στις σιωπηλές γυναίκες μιας ολόκληρης εποχής

Η Μαριάννα Κάλμπαρη επανασυστήνει στο κοινό τον εν πολλοίς άγνωστο μύθο των Δαναΐδων αλλά και το συναρπαστικό κείμενο του Αισχύλου, ενώνοντας λυτρωτικά τις φωνές των αρχαίων ηρωίδων με εκείνες των σημερινών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Βλαδίμηρος Κυριακίδης δεν μπορεί να ησυχάσει

Θέατρο / Βλαδίμηρος Κυριακίδης: «Ζητούσα τη συμπάθεια, την αποδοχή, έτσι γεννήθηκε η κωμωδία μέσα μου»

Ο αγαπητός ηθοποιός μιλά για το ταξίδι του στο θέατρο, για τη μοίρα του κωμικού και για τη σημασία της καθημερινής μελέτης, καθώς ετοιμάζεται να κυνηγήσει ανεμόμυλους υποδυόμενος τον Δον Κιχώτη σε καλοκαιρινή περιοδεία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Παραμονές της πανσελήνου του «Κόκκινου Ελαφιού» ο Γιόζεφ Νατζ παρουσιάζει στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας το “Full Moon”

Χορός / Ο Γιόζεφ Νατζ χορογραφεί τις φάσεις του φεγγαριού στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Παραμονές της πανσελήνου του «Κόκκινου Ελαφιού», ο φημισμένος ουγγρικής καταγωγής χορογράφος και εικαστικός επιστρέφει στην Καλαμάτα με το «Full Moon», μια δυνατή παράσταση αφιερωμένη στην αφροαμερικανική τζαζ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι τελικά αυτή η Εκάβη που δεν είναι Εκάβη;

Στις Πρόβες της Επιδαύρου / Ποια είναι τελικά αυτή η Εκάβη που δεν είναι Εκάβη;

«Hecuba, not Hecuba» ονομάζεται το νέο μεγάλο «στοίχημα» του Τιάγκο Ροντρίγκες, η παράσταση που παρουσιάζει ο Πορτογάλος σκηνοθέτης και καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ της Αβινιόν με την Comédie-Française στην πρώτη του Επίδαυρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κατερίνα Ευαγγελάτου και Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης

Πολιτισμός / Τελικά, έχει η τέχνη τη δύναμη να αλλάξει τον κόσμο;

Στην ανοιχτή συζήτηση με γενικό άξονα «Τέχνη και κοινωνία», που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, εκπρόσωποι του καλλιτεχνικού χώρου αναζήτησαν το νόημα της ενασχόλησής τους με τις τέχνες.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Οι Βάκχες και ο διπλός καθρέφτης της ανθρώπινης φύσης

Στις πρόβες της Επιδαύρου / Οι Βάκχες και ο διπλός καθρέφτης της ανθρώπινης φύσης

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου θέλει να μετουσιώσει την ευριπίδεια τραγωδία του μυστικισμού, της έκστασης αλλά και της βαρβαρότητας σε μια καλλιτεχνική εμπειρία με ενορχηστρωτή τον ίδιο τον Διόνυσο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Συναντώντας τις ηθοποιούς της παράστασης «Θεόφιλος sold»

Θέατρο / «Βρίσκουμε την ποίηση και την αθανασία μέσα στη θνητότητα»

Οι νεαρές ηθοποιοί Αιμιλιανή Σταυριανίδου και Αριάδνη Κωσταντακοπούλου δεν ήξεραν σχεδόν τίποτα για τον λαϊκό ζωγράφο Θεόφιλο, όταν τους πρότεινε η Όλια Λαζαρίδου να συμμετέχουν στην παράσταση «Θεόφιλος sold».
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ντίνα Κώνστα: «Έκανα αυτό που ήθελα, δεν έπληξα στη ζωή μου με γάμους και παιδιά»

Σαν Σήμερα Πέθανε / Ντίνα Κώνστα (1938-2022): «Έκανα αυτό που ήθελα, δεν έπληξα στη ζωή μου με γάμους και παιδιά»

Η Ελληνίδα ηθοποιός που πέρασε από όλες τις μεγάλες θεατρικές σκηνές της Αθήνας και αγαπήθηκε από το ευρύ κοινό για τους τηλεοπτικούς της ρόλους ως «Γιολάντα» στο «Δις Εξαμαρτείν» και Ντένη Μαρκορά στους «Δύο ξένους» αφηγήθηκε την πολυκύμαντη ζωή της στο LiFO.gr.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η παράνοια του Πλούτου και το αέναο κυνήγι του χρήματος

Στις πρόβες της Επιδαύρου / Η παράνοια του Πλούτου και το αέναο κυνήγι του χρήματος

Ο Γιάννης Κακλέας επιστρέφει στην ανελέητη σάτιρα του Αριστοφάνη με μια ελεύθερη μεταφορά του «Πλούτου» που θα ανεβάσει στην Επίδαυρο, φιλοδοξώντας να πει πολλές σκληρές αλήθειες.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Θεόδωρος Τερζόπουλος: «Χάθηκα, παλεύοντας με τα κύματα του αισχύλειου ωκεανού»

Στις πρόβες της Επιδαύρου / Θεόδωρος Τερζόπουλος: «Χάθηκα, παλεύοντας με τα κύματα του αισχύλειου ωκεανού»

Έπειτα από έξι μήνες προβών, η πολυαναμενόμενη Ορέστεια, η παράσταση που ετοίμασε ο σπουδαίος διεθνής σκηνοθέτης πάνω στην τριλογία του Αισχύλου, στην πρώτη του συνεργασία με το Εθνικό Θέατρο, είναι έτοιμη για την Επίδαυρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ