Τελικά, έχει η τέχνη τη δύναμη να αλλάξει τον κόσμο;

Κατερίνα Ευαγγελάτου και Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης Facebook Twitter
Κατερίνα Ευαγγελάτου και Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης. Φωτ.: Θωμάς Δασκαλάκης/NDP
0

Η «ομήγυρις», όπως επισήμανε ο συγγραφέας Χρήστος Χωμενίδης, σε αντίθεση με το «πάνελ» που στις μέρες μας παραπέμπει μάλλον στην τηλεόραση, αποτελούνταν από ανθρώπους των τεχνών, και συμπεριλάμβανε και τον ίδιο. Μέλη της ήταν ο ηθοποιός και σκηνοθέτης Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης, η χορεύτρια και ηθοποιός Έλενα Τοπαλίδου, ο κινηματογραφιστής και σκηνοθέτης της τηλεόρασης Λευτέρης Χαρίτος, ο χορευτής και χορογράφος Ηλίας Χατζηγεωργίου και οι σκηνοθέτιδες του θεάτρου Ελένη Δημοπούλου και Κατερίνα Παπαγεωργίου. Τον συντονισμό ανέλαβε η καλλιτεχνική διευθύντρια του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, επίσης σκηνοθέτις θεάτρου, Κατερίνα Ευαγγελάτου. Τετάρτη 3 Ιουλίου, 8 το βράδυ, στον χώρο Ε της Πειραιώς 260, μέρος απολύτως οικείο σε όσους παρακολουθούμε τις εκδηλώσεις του φεστιβάλ. 

Στο φόντο η βιντε-οθόνη έγραφε «Τέχνη και κοινωνία», ενώ μια σειρά καρέκλες του σκηνοθέτη περίμεναν τους οκτώ συμμετέχοντες για μια ανοιχτή συζήτηση με θέμα τη σχέση τέχνης και κοινωνίας. Πρώτη ανέβηκε στη σκηνή η Κατερίνα Ευαγγελάτου για να καλωσορίσει το κοινό, κυρίως ανθρώπους του καλλιτεχνικού χώρου, όπως ήταν αναμενόμενο, και να μας εισαγάγει στη συζήτηση που θα ακολουθούσε. Όταν όλοι πήραν θέση, έθεσε το εξής ερώτημα, ξεκινώντας από τον Μαρκουλάκη: «Στη μακρά σου πορεία έχεις έρθει αντιμέτωπος με το ερώτημα αν η τέχνη έχει τη δύναμη να αλλάξει τον κόσμο. Πώς το αντιμετωπίζεις; Επειδή δεν έχει νόημα να μιλήσουμε εδώ γενικά, θα καταθέσει ο καθένας τις προσωπικές του εμπειρίες». Η πρώτη αντίδραση του Μαρκουλάκη ήταν: «Έθεσες το βασικό ερώτημα». Αλλά τι εννοούσε ο δημοφιλής σε όλους ηθοποιός; 

«Αυτό που κάνουμε όλοι οι καλλιτέχνες είναι ότι δίνουμε το πλαίσιο. Παίρνουμε μια πραγματικότητα που είναι ατάκτως ερριμμένη, της δίνουμε μια μορφή και η μορφή αυτή μας κάνει λιγότερο απαρηγόρητους. Έχουμε στο χέρι μας μια καταπληκτική δύναμη, μπορούμε να βάλουμε τη λέξη “τέλος”. Στη ζωή δεν μπαίνει τέλος, κάποιος αρρωσταίνει και πεθαίνει. Στις ιστορίες που λέμε, όσο ξαφνικό κι αν είναι το τέλος, έχει προετοιμαστεί. Κι αυτό δίνει στα πράγματα μια ελπίδα, μια παρηγοριά στις ζωές». 

Διευκρινίζοντας ότι ως ένας άνθρωπος της σκηνής και όχι ως πρωτογενής δημιουργός πολύ συχνά τον κυριεύει μια αίσθηση έλλειψης νοήματος, συνέχισε ότι στο ενδιάμεσο των διαφορετικών πρότζεκτ πολλές φορές πέφτει «σε ένα ναδίρ τρομερής μελαγχολίας και αίσθησης αχρηστίας» ακόμα και για πράγματα που θεωρεί ότι κατάφερε να κάνει περισσότερο από ικανοποιητικά, ότι πιστεύει βαθιά πως αυτά «δεν έχουν καμιά σημασία, δεν μπορούν να επηρεάσουν με κανέναν τρόπο κανέναν, αν έλειπαν δεν θα επέφεραν καμία αλλαγή σε κανέναν». 

Τέχνη και κοινωνία: Μια ανοιχτή συζήτηση στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών Facebook Twitter
Ελένη Δημοπούλου, Χρήστος Χωμενίδης και Κατερίνα Ευαγγελάτου. Φωτ.: Θωμάς Δασκαλάκης/NDP

Συνεχίζοντας, ομολόγησε πως απ' όταν ήταν μικρό παιδί μέχρι σήμερα, κάθε φορά που συναντάει «άνθρωπο που το αποτύπωμα της εργασίας του ή του πνευματικού του κάματου έχει συγκεκριμένο, μετρήσιμο όφελος, όπως αυτό ενός καρδιοχειρουργού ή ενός καλού γιατρού» κάνει γονυκλισίες μπροστά του. Και συμπλήρωσε: «Τον τιμώ με οποιονδήποτε τρόπο. Δεν χρειάζεται να είναι επιστήμονας, μπορεί να είναι οποιοσδήποτε φέρει μετρήσιμο αποτέλεσμα για τη βελτίωση αυτού που συμβαίνει γύρω του». Αμέσως μετά πέρασε σε πιο ενδιαφέρουσες διαπιστώσεις: «Η τέχνη δεν μπορεί να επηρεάσει άμεσα με τον τρόπο που θα το έκανε μια επανάσταση ή ένα συγκεκριμένο δοκίμιο ή κείμενο. Υπό αυτή την έννοια, δεν είναι αμιγώς πολιτική πράξη, καλό είναι να μην είναι στρατευμένη. Καλό είναι επίσης να μην υποκύπτει σε συγκεκριμένες εξωτερικές οδηγίες για το τι πρέπει να είναι. Υπάρχουν μικρά παραδείγματα που στην εποχή τους έχουν επηρεάσει πάρα πολύ. Ένα τέτοιο είναι το μυθιστόρημα “Η καλύβα του μπαρμπα-Θωμά”, γραμμένο λίγο πριν το από 1860, ακριβώς πριν από τον Αμερικανικό Εμφύλιο, το οποίο επηρέασε σε πολύ μεγάλο βαθμό τον τρόπο που άρχισαν να αντιμετωπίζουν οι Αμερικανοί τους Αφροαμερικανούς αλλά και τη ματιά των Αφροαμερικανών στις βόρειες και στις νότιες Πολιτείες. Υπήρξε μια θρυαλλίδα που έπαιξε ρόλο στην καινούργια ιπτική αλλά και στο ξέσπασμα του Εμφυλίου. Το ερώτημα είναι αν το αυγό έκανε την κότα ή η κότα το αυγό. Η συγγραφέας του ήταν μια επαναστάτρια, προάγγελος μιας εποχής που δεν είχε έρθει. Σκέφτηκε κάτι πάρα πολύ ιδιαίτερο και μετακίνησε τους ανθρώπους μπροστά ή ήταν ένας από τους ανθρώπους που ανήκαν στην επόμενη ματιά; Που έδωσε δικαιώματα στους Αφροαμερικανούς και το μόνο που έκανε ήταν να εκφράσει τον κόσμο μας;».

Κλείνοντας, έκανε μια αναφορά στη διάσημη μετάφραση του «Άμλετ» από τον Γιώργο Χειμωνά, συγκεκριμένα σε έναν στίχο: «Η τέχνη δεν είναι για τους πολλούς, δεν είναι ούτε για τους λίγους. Μόνο για τον καθένα χωριστά». Συμφωνώντας με τον αείμνηστο συγγραφέα και ψυχαναλυτή (καθώς ο στίχος δεν είναι πιστή μετάφραση του Σαίξπηρ), κατέληξε στο συμπέρασμα: «Επηρεάζουμε τους ανθρώπους με έναν πολύ ουσιώδη τρόπο, έναν προς έναν».  

Τη σκυτάλη πήρε ο χορευτής και χορογράφος Ηλίας Χατζηγεωργίου, ο οποίος ετοιμάζει για το φεστιβάλ το «Scared», μια χορογραφία που η Ευαγγελάτου χαρακτήρισε ως μια δημιουργία για μια φοβισμένη κοινωνία. Ο ίδιος το επιβεβαίωσε λέγοντας: «Η αφορμή για το “Scared” ήταν ότι πιστεύω ακράδαντα πως έχουμε μπει σε ένα καθεστώς φόβου ως κοινωνία γενικά εδώ και πολλά χρόνια. Αν σκεφτούμε όλα όσα έχουν συμβεί τελευταία, από την οικονομική κρίση μέχρι τον κορωνοϊό, και τα συμπυκνώσουμε χρονικά, για μένα αποτελούν έναν εφιάλτη». Μίλησε επίσης για την έλλειψη ενσυναίσθησης στην εποχή των ηλεκτρονικών μέσων, είπε ότι η σύγχρονη ζωή του φόβου επηρεάζει και τη σχέση μας με το σώμα μας, το εργαλείο της δικής του δουλειάς. Κατέληξε: «Εμένα με μετακίνησε η τέχνη, και με επηρέασε πριν πω ή κάνω κάτι». 

Τέχνη και κοινωνία: Μια ανοιχτή συζήτηση στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών Facebook Twitter
Κατερίνα Ευαγγελάτου, Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης και Έλενα Τοπαλίδου. Φωτ.: Θωμάς Δασκαλάκης/NDP

Στο ερώτημα της Ευαγγελάτου προς τον Χρήστο Χωμενίδη πώς εμπνέεται τα μυθιστορήματά του από τη ζωή και πώς καταφέρνει να τη μετουσιώνει σε μια προσωπική γραφή, απάντησε: «Πιστεύω ακράδαντα ότι ζω μέσα στην κοινωνία και εμπνέομαι από αυτήν. Φροντίζω να συναναστρέφομαι και να συνδιαλέγομαι με όλους τους ανθρώπους. Ζω στην πιο πυκνοκατοικημένη περιοχή όλη μου τη ζωή, την Κυψέλη, και διατηρώ σχέσεις με όλη τη γειτονιά, από τη φουρνάρισσα μέχρι τον κουρέα, που μου κάνουν εκμυστηρεύσεις και μου λένε ωραία ψέματα. Κυκλοφορώ όσο μπορώ με τα μέσα συγκοινωνίας και ταξί». Σχετικά με τους ταξιτζήδες είπε πως του ανοίγονται και του μιλάνε, καθώς πάντα, μπαίνοντας σε ένα ταξί, κλείνει το κινητό και πιάνει κουβέντα με τον οδηγό. 

Πάντως, η μεγαλύτερη επιθυμία του από μικρό παιδί, η οποία ως έναν βαθμό έχει εκπληρωθεί, είναι να είναι λαϊκός συγγραφέας, να απευθύνεται σε όλους τους ανθρώπους. Είπε χαρακτηριστικά: «Τα τελευταία χρόνια με σταματούν στον δρόμο για να μου μιλήσουν απλοί άνθρωποι, όχι διανοούμενοι, και κυρίως άντρες». Είπε και κάτι ακόμα: «Αυτό που κάνουμε όλοι οι καλλιτέχνες είναι ότι δίνουμε το πλαίσιο. Παίρνουμε μια πραγματικότητα που είναι ατάκτως ερριμμένη και της δίνουμε μια μορφή. Η μορφή αυτή μάς κάνει λιγότερο απαρηγόρητους. Έχουμε στο χέρι μας μια καταπληκτική δύναμη, μπορούμε να βάλουμε τη λέξη “τέλος”. Στη ζωή δεν μπαίνει τέλος, κάποιος αρρωσταίνει και πεθαίνει. Στις ιστορίες που λέμε, όσο ξαφνικό κι αν είναι το τέλος, έχει προετοιμαστεί. Κι αυτό δίνει στα πράγματα μια ελπίδα, μια παρηγοριά στις ζωές». 

Αμέσως μετά μίλησε η Έλενα Τοπαλίδου αναφερόμενη στην εμπειρία της από τη δημιουργία της ταινίας «Μαγνητικά πεδία» του Γιώργου Γούση, που είναι εμπνευσμένη από μια δική της ιστορία. Ο απολαυστικός έως και σπαρταριστός τρόπος της (αλήθεια, γιατί κανείς δεν έχει σκεφτεί να κάνει κωμωδία μαζί της;) κορυφώθηκε ως εξής: «Επεξεργαζόμασταν επί 10 μέρες κάτι που ήταν η προσωπική μου ιστορία, για να τη μεταφέρουμε στο κοινό. Άρα δεν ήταν πλέον η προσωπική μου ιστορία, γιατί οι προσωπικές μου ιστορίες εμένα δεν με ενδιαφέρουν καθόλου. Τα ξένα λόγια που θα πω με ενδιαφέρουν πιο πολύ κι έτσι, την ώρα των γυρισμάτων, όσο κι αν πρόκειται για την Έλενα, την οποία βαριέμαι, αναγκαζόμουν να φτιάξω ιστορίες. Αυτό που συνέβη στην ταινία και είναι πολύ ωραίο είναι ότι δόθηκαν οι καλύτερες εκδοχές αυτών των 6 ανθρώπων που ήμασταν εκεί, χωρίς καθόλου χρήματα, εν μέσω κορωνοϊού, τις κάμερες να χαλάνε και να μην τραβάνε. Μετά από καιρό, στη Θεσσαλονίκη, στον Βαρδάρη ξημερώματα με είδε κάποιος, ήμουν χάλια, και μου είπε είσαι η Έλενα από τα “Μαγνητικά πεδία”; Είχε δει την ταινία!». Συμπερασματικά, η δική της άποψη ήταν ότι «αυτό που μπορεί να βοηθήσει είναι οι καλύτερες στιγμές των λεπτών και των δευτερολέπτων των ανθρώπων. Αυτό μπορεί να κάνει καλύτερη τη ζωή». Όπως και η δουλειά της ως δασκάλας μπαλέτου, όταν μεταφέρει τις γνώσεις της σε νεότερους καλλιτέχνες. 

Τέχνη και κοινωνία: Μια ανοιχτή συζήτηση στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών Facebook Twitter
Έλενα Τοπαλίδου, Λευτέρης Χαρίτος και Ηλίας Χατζηγεωργίου. Φωτ.: Θωμάς Δασκαλάκης/NDP

Στον ιδιαίτερα γνωστό λόγω της μεγάλης επιτυχίας των «Άγριων Μελισσών» σκηνοθέτη Λευτέρη Χαρίτο η Ευαγγελάτου έκανε την ερώτηση αν η τηλεόραση, που από τη φύση της απευθύνεται σε πολύ μεγάλο κοινό, έχει τη δύναμη να αλλάξει συνειδήσεις, να κάνει κάποιον να μετατοπιστεί, να κάνει μια κοινωνική αλλαγή. Κι εκείνος, με εύθυμη διάθεση και αισιοδοξία, όπως πάντα, απάντησε: «Η τηλεόραση είναι διαβολικό εργαλείο γιατί μπαίνει στο σπίτι σου και σε επηρεάζει θέλοντας και μη. Το ερώτημα αν μπορεί να αλλάξει τον κόσμο είναι σημαντικό, και το λέω με την έννοια ότι ίσως και να μπορεί. Διάβασα ότι μια σειρά στο Netflix την είδαν 1 δισ. άνθρωποι. Δηλαδή 1 δισ. είχε πρόσβαση στο ίδιο πολιτιστικό προϊόν. Η κινηματογραφίστρια Λένι Ρίφενσταλ κατηγορήθηκε ότι με τις ταινίες της επηρέασε την άνοδο του Χίτλερ. Όλο και πιο πολύ τα προϊόντα μοιάζουν. Ένα πράγμα που έχει χαθεί είναι η διαφορετικότητα των λαών. Εμείς οι παλιοί, των δεκαετιών του '70 και του '80, θεωρούσαμε οτιδήποτε προερχόταν από την Αμερική ως κακό και τώρα το δεχόμαστε στο σπίτι μας χωρίς να το κρίνουμε. Η τηλεόραση έχει τεράστια δύναμη». Πρόσθεσε ότι συμφωνεί με τον Χρήστο Χωμενίδη για τη λαϊκότητα της τέχνης και είπε πως η πρωταγωνίστρια της σειράς Μαρία Κίτσου λάμβανε πληθώρα γραμμάτων από κακοποιημένες γυναίκες όταν η ηρωίδα που ενσάρκωνε στη σκηνή ήταν στη φυλακή και κακοποιούνταν σεξουαλικά από τον διευθυντή της φυλακής, ρόλο που υποδυόταν ο Βασίλης Μπισμπίκης. Αυτό αποτελεί ένα καλό παράδειγμα για το πώς η τηλεόραση έχει δύναμη και θετική επιρροή στην κοινωνία. 

Η Ελένη Δημοπούλου, σκηνοθέτις από τη Θεσσαλονίκη και καλλιτεχνική διευθύντρια της θεατρικής ομάδας Εν Δυνάμει, μιας «κολεκτίβας καλλιτεχνών με ή χωρίς αναπηρία» που μας έδωσε την υπέροχη παράσταση «Ερωτευμένα άλογα», αναφέρθηκε στην ανάγκη για δημιουργία ομάδας. Την ίδια, μητέρα μιας κόρης με σύνδρομο Down –σήμερα πια, ως ηθοποιός με το όνομα Λωξάνδρα Λούκας (Lloxy), έχει παίξει στην Επίδαυρο με το ΚΘΒΕ, στο Εθνικό αλλά και σε τηλεοπτική σειρά– την ενδιέφερε πρωτίστως να θέσει κάποια ερωτήματα. «Στα 15 χρόνια που έχουμε ιδρύσει την ομάδα δεν θέλουμε να αλλάξουμε την κοινωνία αλλά τους εαυτούς μας, ώστε να μπορέσουμε να ζήσουμε όλοι μαζί. Για να θέσουμε όλα μας τα ερωτήματα, θελήσαμε να ενωθούμε σε μια ομάδα με την Ελένη Ευθυμίου. Χαίρομαι που μιλάμε για καλλιτεχνικό προϊόν και όχι για μια ομάδα με αναπηρία. Δεν χρησιμοποιώ τη λέξη “συμπερίληψη” αλλά τη “συμμετοχικότητα”. Θέλουμε να βεβαιώσουμε όσο περισσότερους πολίτες γίνεται ότι βρισκόμαστε σε ένα σημείο που έχουμε ένα πολύ καλό αποτέλεσμα. Αν θέλουμε να εξελιχθούμε ως ομάδα και να μας δέχονται, πρέπει να έχουμε υψηλό καλλιτεχνικό αποτέλεσμα». 

Τέχνη και κοινωνία: Μια ανοιχτή συζήτηση στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών Facebook Twitter
Φωτ.: Θωμάς Δασκαλάκης/NDP

Τέλος, τον λόγο πήρε η 27χρονη σκηνοθέτις Κατερίνα Παπαγεωργίου που μπήκε στις φυλακές Κορυδαλλού μετά από πρόταση ενός κρατούμενου με αναστολή να δείξει παράστασή της που ανέβασε στο θέατρο Μπέλλος. Στη συνέχεια της πρότειναν να συμμετάσχει στο θεατρικό εργαστήρι τους. «Η τέχνη, η όλη διαδικασία, προσφέρει μια διαφυγή από την παραβατικότητα, το περιθώριο και το σκληρό περιβάλλον, μια επιβίωση από την τιμωρία. Τους δίνει τη δυνατότητα να εξοικειωθούν με όσα βιώνουν και να βάλουν έναν στόχο που θα εκπληρώσουν, τη στιγμή που, όντες στη φυλακή, νιώθουν ματαιωμένοι και ηττημένοι. Δουλεύοντας την “Αντιγόνη”, μου έκανε μεγάλη εντύπωση όταν ένα από τα μέλη της ομάδας είπε “ο Χορός φταίει που εμείς άκριτα δεχόμαστε την πολιτική ηγεσία”. Η ομάδα αλλάζει τους έγκλειστους και τους δίνει τρομερή ελπίδα, βοηθώντας τους έτσι και στο κομμάτι της επανένταξης. Ναι, η τέχνη μπορεί να αλλάξει την κοινωνία». 

Ο Ηλίας Χατζηγεωργίου, έχοντας παρόμοιες εμπειρίες από τις φυλακές Αυλώνα και φέρνοντας ως παράδειγμα το είδος του χιπ-χοπ στην Αμερική, που έφερε την ανακωχή ανάμεσα σε συμμορίες του δρόμου, συμπλήρωσε πως χάρη στη θεατρική δημιουργία νεαροί άντρες μεταπηδούν από τις συγκρουσιακές και ανταγωνιστικές σχέσεις χλευασμού και βίας σε μια συνθήκη συνύπαρξης και αλληλοϋποστήριξης. Η ανοιχτή συζήτηση ολοκληρώθηκε με αισιοδοξία για το μέλλον της τέχνης και γέλια που οφείλονταν στη χαρισματική Έλενα Τοπαλίδου.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Hecuba not Hecuba»: Μια σύγχρονη Εκάβη στην Επίδαυρο

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2024 / «Hecuba not Hecuba»: Μια σύγχρονη Εκάβη στην Επίδαυρο

Ο Πορτογάλος Τιάγκο Ροντρίγκες, καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ της Αβινιόν και λάτρης της αρχαίας τραγωδίας, ανεβάζει με την Comédie-Française για πρώτη φορά δουλειά του στην Επίδαυρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
THE LIFO TEAM
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Ούρλιχ Ράσε και το παρασκήνιο της ιστορίας της Ισμήνης

Θέατρο / Η σκηνή του Ούρλιχ Ράσε στριφογύριζε - και πέταξε έξω την Ισμήνη

Στην παράσταση που άνοιξε την Επίδαυρο, ο Γερμανός σκηνοθέτης επέλεξε να ανεβάσει μια Αντιγόνη χωρίς Ισμήνη. Η απομάκρυνση της Κίττυς Παϊταζόγλου φωτίζει τις λεπτές –και άνισες– ισορροπίες εξουσίας στον χώρο του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μέσα στη γοητεία και στον τρόμο του Δράκουλα

Πρώτες Εικόνες / Dracula: Η υπερπαραγωγή που έρχεται το φθινόπωρο στην Αθήνα

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μιλά αποκλειστικά στη LiFO για την πιο αναμενόμενη παράσταση της επερχόμενης σεζόν, για τη διαχρονική γοητεία του μύθου που φαντάστηκε ο Μπραμ Στόκερ στα τέλη του 19ου αιώνα, για το απόλυτο και το αιώνιο μιας ιστορίας που, όπως λέει, τον «διαλύει».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ερωτευμένος με τον Κρέοντα

Θέατρο / Ο Rasche αγάπησε τον Κρέοντα περισσότερο από την Αντιγόνη

«Η εκφορά του λόγου παραδίδεται αμαχητί σε μια άκρατη δραματικότητα, σε ένα υπερπαίξιμο, σε μια βεβιασμένη εμφατικότητα, σε έναν στόμφο παλιακό που θα νόμιζε κανείς πως έχει εξαλειφθεί πλέον. Η σοβαροφάνεια σε όλο το (γοερό) μεγαλείο της». Έτσι ξεκίνησε φέτος η Επίδαυρος.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στο ζόφο του πολέμου

Θέατρο / Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στον ζόφο του πολέμου

Σε μια περίοδο που ο πόλεμος αποτελεί βασικό συστατικό της καθημερινότητάς μας, μια παράσταση εξετάζει όσα μεσολαβούν μεταξύ γεγονότος και πληροφορίας και πώς διαμορφώνουν την τελική καταγραφή και την ιστορική μνήμη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Θέατρο / Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Όταν η Πίπα Μπάκα ξεκίνησε να κάνει oτοστόπ από την Ιταλία για να φτάσει στην Ιερουσαλήμ δεν φαντάστηκε ότι αυτό το ταξίδι-μήνυμα ειρήνης θα κατέληγε στον βιασμό και τη δολοφονία της. Mια παράσταση που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών αναφέρεται στην ιστορία της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Θέατρο / Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Τα «Κακά σκηνικά» είναι «μια κωμική κόλαση» αφιερωμένη στη ζοφερή ελληνική πραγματικότητα, μια απόδραση από τα χάλια της χώρας, του θεάτρου, του παγκόσμιου γεωπολιτικού γίγνεσθαι, ένα ξόρκι στην κατάθλιψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ