Στην Επίδαυρο ο "Αμιφιτρύων" του Βογιατζή

Στην Επίδαυρο ο "Αμιφιτρύων" του Βογιατζή Facebook Twitter
0

Είναι εντυπωσιακό πόσο πολύ έχει εμπνεύσει και έχει αναπαραχθεί ο μύθος του Αμφιτρύωνα στη σκηνή από την αρχαιότητα μέχρι τις μέρες μας. Από τη χαμένη τραγωδία του Σοφοκλή και τη διάσημη κωμωδία του Πλαύτου μέχρι τον Γκοντάρ και το κινηματογραφικό Hélas pour moi του 1991, ο συγκεκριμένος μύθος μοιάζει να έχει στοιχειώσει σχεδόν το ευρωπαϊκό θέατρο όσο λίγοι! Ήδη, το 1929 ο Ζιροντού παρουσιάζει τη δική του εκδοχή που ονομάζει Amphitryon 38, υπονοώντας πόσες εκδοχές του ίδιου έργου έχουν παιχτεί πριν από το δικό του. Εκείνη του Μολιέρου, πάντως -ίσως και εκείνη του Χάινριχ φον Κλάιστ του 1807, η οποία ουσιαστικά είναι διασκευή του Μολιέρου-, όχι μόνο έχει επιβιώσει μέχρι σήμερα αλλά θεωρείται από τα αριστουργήματα του μεγάλου Γάλλου δραματουργού. Πρόκειται για ένα έργο που γράφτηκε και πρωτοπαρουσιάστηκε το 1668 στην αυλή του Λουδοβίκου 14ου, του οποίου ο Μολιέρος ήταν προστατευόμενος, σατιρίζοντας τον ίδιο τον βασιλιά και τις ερωτικές του αυθαιρεσίες εις βάρος γυναικών της αυλής. Ο Μολιέρος, μάλιστα, χρησιμοποίησε τον αρχαίο μύθο κατά τον οποίο ο Δίας υποδύεται τον Αμφιτρύωνα για να πλαγιάσει με τη γυναίκα του, την Αλκμήνη, με αφορμή ένα πραγματικό, όπως λέγεται, περιστατικό, κατά το οποίο ο Λουδοβίκος εφάρμοσε ένα ανάλογο τέχνασμα. Στην πρεμιέρα γέλασε με την ψυχή του κι ένιωσε ιδιαίτερα κολακευμένος από την ταύτισή του μ’ έναν θεό. Άλλωστε, το κυνήγι της ηδονής στην αυλή έδινε κι έπαιρνε και θεωρούνταν τιμή για μια κυρία να γίνει ερωμένη του βασιλιά. Απόδειξη η φράση «και με τον Δία μια μοιρασιά δεν είναι κάτι που ατιμάζει», που ακούγεται μέσα στον Αμφιτρύωνα. Ο Μολιέρος στα έργα του συχνά στηλίτευε τη φινέτσα και την υποκρισία της αριστοκρατίας που κάλυπταν την απάτη και την ίντριγκα. Στον Αμφιτρύωνα δανείζεται στοιχεία τόσο από την κωμωδία του Πλαύτου όσο και από το προγενέστερο έργο (1636) του Ροτρού Οι δύο Σωσίες αλλά και από δικό του παλιότερο, το Dom Garcie de Navarre, δημιουργώντας ένα έργο που έχει καταγραφεί ως το πλέον αληθινό του με πραγματικούς ανθρώπινους χαρακτήρες. Για πάρα πολλά χρόνια ήταν από τα πλέον δημοφιλή του, μέχρι που ξεχάστηκε και παραμελήθηκε. Η Χρύσα Προκοπάκη, η οποία μετέφρασε τον Αμφιτρύωνα για το Εθνικό Θέατρο και τη νέα παράσταση που σκηνοθετεί ο Λευτέρης Βογιατζής και θα παιχτεί στην Επίδαυρο, εξηγεί: «… Για πολλά χρόνια ούτε καν αναφερόταν στα μεγάλα του έργα». Ο Μολιέρος έχει προσθέσει στους χαρακτήρες του Πλαύτου και μια γυναίκα, τη σύζυγο του Σωσία, για να τη διεκδικήσει ο Ερμής, ο υπηρέτης του Δία, κι έτσι να υπάρχει ένα αντίστοιχο ζευγάρι με εκείνο των αρχόντων. Η μετάφραση είναι έμμετρη και είχε ειδικές δυσκολίες. Η μεταφράστρια, παλιά συνεργάτις του σκηνοθέτη στη Νέα Σκηνή στον Μισάνθρωπο, προσθέτει: «Εδώ ο Μολιέρος σπάει τον δωδεκασύλλαβο, τον εναλλάσσει με σύντομους στίχους και χρησιμοποιεί διαφόρων ειδών ομοιοκαταληξίες. Αυτή είναι η καινοτομία του και γι’ αυτό παινεύτηκε από κριτικούς και άρεσε στο κοινό τόσο πολύ. Ο λόγος είναι πιο επίσημος κι ερωτικός όταν μιλούν εκπρόσωποι της αριστοκρατίας και γίνεται πιο λαϊκός στις φαρσικές σκηνές». Μια κωμωδία που παντρεύει την ποίηση και το κωμικό στοιχείο και παράλληλα βρίθει χαριτωμένων ευτράπελων κι εξωφρενικών παρεξηγήσεων, αναδεικνύοντας συμπεριφορές που επιβιώνουν ανά τους αιώνες, όσο ο έρωτας δεν παύει να κινεί την ανθρώπινη φύση και οι άνθρωποι συνεχίζουν να κινούνται από την άσβεστη επιθυμία για το επόμενο ερωτικό τους θήραμα.

Ερμηνεύουν οι Αμαλία Μουτούση, Γιώργος Γάλλος, Νίκος Κουρής, Δημήτρης  Ήμελλος, Χρήστος Λούλης, Εύη Σαουλίδου, Στεφανία Γουλιώτη, Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης, Κωνσταντίνος Ασπιώτης, Κωνσταντίνος Γιαννακόπουλος, Ανδρέας Κωνσταντίνου, Χάρης Φραγκούλης και Νικόλας Χανακούλας.

_________

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΟΙ ΑΘΗΝΑΙΟΙ: ΛΕΥΤΕΡΗΣ ΒΟΓΙΑΤΖΗΣ

Ισως η πιο εξομολογητική και προσωπική αφήγηση του μεγάλου θεατρικού σκηνοθέτη και ηθοποιού

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Ούρλιχ Ράσε και το παρασκήνιο της ιστορίας της Ισμήνης

Θέατρο / Η σκηνή του Ούρλιχ Ράσε στριφογύριζε - και πέταξε έξω την Ισμήνη

Στην παράσταση που άνοιξε την Επίδαυρο, ο Γερμανός σκηνοθέτης επέλεξε να ανεβάσει μια Αντιγόνη χωρίς Ισμήνη. Η απομάκρυνση της Κίττυς Παϊταζόγλου φωτίζει τις λεπτές –και άνισες– ισορροπίες εξουσίας στον χώρο του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μέσα στη γοητεία και στον τρόμο του Δράκουλα

Πρώτες Εικόνες / Dracula: Η υπερπαραγωγή που έρχεται το φθινόπωρο στην Αθήνα

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μιλά αποκλειστικά στη LiFO για την πιο αναμενόμενη παράσταση της επερχόμενης σεζόν, για τη διαχρονική γοητεία του μύθου που φαντάστηκε ο Μπραμ Στόκερ στα τέλη του 19ου αιώνα, για το απόλυτο και το αιώνιο μιας ιστορίας που, όπως λέει, τον «διαλύει».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ερωτευμένος με τον Κρέοντα

Θέατρο / Ο Rasche αγάπησε τον Κρέοντα περισσότερο από την Αντιγόνη

«Η εκφορά του λόγου παραδίδεται αμαχητί σε μια άκρατη δραματικότητα, σε ένα υπερπαίξιμο, σε μια βεβιασμένη εμφατικότητα, σε έναν στόμφο παλιακό που θα νόμιζε κανείς πως έχει εξαλειφθεί πλέον. Η σοβαροφάνεια σε όλο το (γοερό) μεγαλείο της». Έτσι ξεκίνησε φέτος η Επίδαυρος.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στο ζόφο του πολέμου

Θέατρο / Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στον ζόφο του πολέμου

Σε μια περίοδο που ο πόλεμος αποτελεί βασικό συστατικό της καθημερινότητάς μας, μια παράσταση εξετάζει όσα μεσολαβούν μεταξύ γεγονότος και πληροφορίας και πώς διαμορφώνουν την τελική καταγραφή και την ιστορική μνήμη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Θέατρο / Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Όταν η Πίπα Μπάκα ξεκίνησε να κάνει oτοστόπ από την Ιταλία για να φτάσει στην Ιερουσαλήμ δεν φαντάστηκε ότι αυτό το ταξίδι-μήνυμα ειρήνης θα κατέληγε στον βιασμό και τη δολοφονία της. Mια παράσταση που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών αναφέρεται στην ιστορία της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Θέατρο / Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Τα «Κακά σκηνικά» είναι «μια κωμική κόλαση» αφιερωμένη στη ζοφερή ελληνική πραγματικότητα, μια απόδραση από τα χάλια της χώρας, του θεάτρου, του παγκόσμιου γεωπολιτικού γίγνεσθαι, ένα ξόρκι στην κατάθλιψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Παπαδόπουλος: «Κάθε μορφή τέχνης χρειάζεται το εσωτερικό βάθος»

Θέατρο / Χρήστος Παπαδόπουλος: «Mε αφορά πολύ το "μαζί"»

Το «τρομερό παιδί» από τη Νεμέα που συμπληρώνει φέτος δέκα χρόνια στη χορογραφία ανοίγει το φετινό 31ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας με τους Dance On Ensemble και το «Mellowing», μια παράσταση για τη χάρη και το σθένος της ωριμότητας.  
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κάνεις χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη σου ανάγκη

Χορός / «Κάνουμε χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη μας ανάγκη»

Με αφορμή την παράσταση EPILOGUE, ο διευθυντής σπουδών της σχολής της Λυρικής Σκηνής Γιώργος Μάτσκαρης και έξι χορευτές/χορεύτριες μιλούν για το δύσκολο στοίχημα τού να ασχολείται κανείς με τον χορό στην Ελλάδα σήμερα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μαρία Κωνσταντάρου: «Ερωτεύτηκα αληθινά στα 58»

Οι Αθηναίοι / Μαρία Κωνσταντάρου: «Δεν παίζω πια γιατί δεν υπάρχουν ρόλοι για την ηλικία μου»

Μεγάλωσε χωρίς τη μάνα της, φώναζε «μαμά» μια θεία της, θυμάται ακόμα τις παιδικές της βόλτες στον βασιλικό κήπο. Όταν είπε πως θέλει να γίνει ηθοποιός, ο πατέρας της είπε «θα σε σφάξω». Η αγαπημένη ηθοποιός που έπαιξε σε μερικές από τις σημαντικότερες θεατρικές παραστάσεις αλλά και ταινίες της εποχής της είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Γιάννος Περλέγκας ανεβάζει τον «Κατσούρμπο» του Χορτάτση

Θέατρο / Γιάννος Περλέγκας: «Ο Κατσούρμπος μας είναι μια απόπειρα να γίνουμε πιο αθώοι»

Ο Γιάννος Περλέγκας σκηνοθετεί το έργο του Χορτάτση στο πλαίσιο του στο πλαίσιο του Κύκλου Ρίζες του Φεστιβάλ Αθηνών. Τον συναντήσαμε στις πρόβες όπου μας μίλησε για την αξία του Κρητικού συγγραφέα και του έργου του και την ανάγκη για περισσότερη λαϊκότητα στο θέατρο. Κάτι που φιλοδοξεί να μας δώσει με αυτό το ανέβασμα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασίλης Παπαβασιλείου

Απώλειες / Βασίλης Παπαβασιλείου (1949-2025): Ένας σπουδαίος διανοητής του ελληνικού θεάτρου

«Αυτό, λοιπόν, το οφείλω στο θέατρο: τη σωτηρία από την κακομοιριά μου»: Ο σκηνοθέτης, μεταφραστής, ηθοποιός και δάσκαλος Βασίλης Παπαβασιλείου πέθανε σε ηλικία 76 ετών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΚΟΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Θέατρο / Δημήτρης Γκοτσόπουλος: «Ήμουν ένα αγρίμι που είχε κατέβει από τα βουνά»

Ο ταλαντούχος ηθοποιός φέτος ερμηνεύει τον Νεοπτόλεμο στον «Φιλοκτήτη» του Σοφοκλή. Πώς κατάφερε από ένα αγροτικό περιβάλλον να πρωταγωνιστήσει σε μεγάλες τηλεοπτικές επιτυχίες και γιατί πέρασε ένα ολόκληρο καλοκαίρι στην Πολύαιγο, διαβάζοντας «Βάκχες»;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Θέατρο / Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Ο κορυφαίος Έλληνας σκηνοθέτης διασκευάζει φέτος τις τραγωδίες του Οιδίποδα σε ένα ενιαίο έργο και μιλά στη LiFO, για το πώς η μοίρα είναι μια παρεξηγημένη έννοια, ενώ σχολιάζει το αφήγημα περί «καθαρότητας» της Επιδαύρου, καθώς και τις ακραίες αντιδράσεις που έχει δεχθεί από το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΓΙΑ 28 ΜΑΙΟΥ Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Θέατρο / Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Σαν σήμερα, το 1943, γεννήθηκε η Ελληνίδα σοπράνο που διέπρεψε για μια ολόκληρη δεκαετία στην Ευρώπη και την Αμερική, αλλά κάηκε εξαιτίας μιας σειράς ιδιαίτερα απαιτητικών ρόλων, τους οποίους ερμήνευσε πολύ νωρίς. Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, ένας από τους λίγους στην Ελλάδα που γνωρίζουν σε βάθος την πορεία της, περιγράφει την άνοδο και την πτώση της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Θέατρο / Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Από τους Αγίους Σαράντα της Αλβανίας μέχρι τη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, η ζωή του βραβευμένου ηθοποιού, τραγουδιστή και σεναριογράφου είναι μια διαρκής προσπάθεια συμφιλίωσης με την απώλεια. Η παράσταση «Μια άλλη Θήβα» τον καθόρισε, ενώ ο ρόλος του στο «Brokeback Mountain» τού έσβησε κάθε ομοφοβικό κατάλοιπο. Δηλώνει πως αυτό που τον ενοχλεί βαθιά είναι η αδράνεια απέναντι σε όσα συμβαίνουν γύρω μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μιχαήλ Μαρμαρινός: Το έπος μάς έμαθε να αναπνέουμε ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΑΡΚΕΤΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ

Θέατρο / Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Από μια κοινωνία της αιδούς, γίναμε μια κοινωνία της ξεδιαντροπιάς»

Με τη νέα του παράσταση, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός επιστρέφει στην Οδύσσεια και στον Όμηρο και διερευνά την έννοια της φιλοξενίας. Αναλογίζεται το «απύθμενο θράσος» της εποχής μας, εξηγεί τη στενή σχέση του έπους με το βίωμα και το θαύμα που χάσαμε και παραμένει σχεδόν σιωπηλός για τη νέα του θέση ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ