(Somewhere) beyond the cherry trees: Η «εκδίκηση» του Τσέχoφ

Η «εκδίκηση» του Τσέχωφ Facebook Twitter
Με εξαίρεση τους καλούς ηθοποιούς και κυρίως τη  Μαρία Πανουργιά, τη Νάνσυ Σιδέρη και την Καλλιόπη Σίμου, τίποτα δεν λειτούργησε καλά «πέρα από τον βυσσινόκηπο». Φωτο: @Kiki Papadopoulou
0

Αν πήγαμε στην Πειραιώς 260 για την πρώτη παράσταση του Φεστιβάλ Αθηνών 2021 (Somewhere) beyond the cherry trees με αυξημένες προσδοκίες, είναι δικό μας πρόβλημα. Δεν «φταίει» η παράσταση του Πρόδρομου Τσινικόρη (σύλληψη και σκηνοθεσία) που δεν μπόρεσε να χορτάσει την πείνα μας για θέατρο, έπειτα από τόσους μήνες αναγκαστικής αποχής. Ούτε ευθύνεται για το άδειασμα της βεβαιότητας διαφόρων ότι κάθε κρίση δεν μπορεί παρά να οδηγεί σε νέες, συνταρακτικές εξελίξεις και ότι η εμπειρία της επιδημίας και της καραντίνας κυοφορεί ή θα κυοφορήσει ευπρόσδεκτες αλλαγές. Τέτοιες ιδέες είναι απλώς αντανακλάσεις επιθυμίας – οι περισσότεροι καλλιτέχνες του θεάτρου απλώς θα συνεχίσουν από κει που σταμάτησαν. Κι αυτό δεν είναι απαραιτήτως κακό.

Ο Πρόδρομος Τσινικόρης, προ πανδημίας, είχε σταματήσει στο θέατρο-ντοκιμαντέρ. Στην κατεύθυνση των μετα-δραματικών τάσεων στο ευρωπαϊκό θέατρο, στράφηκε στη σκηνική γλώσσα που «δραματοποιεί» κομμάτια της πραγματικότητας εντός του ιστορικού της γίγνεσθαι. Οι πολυβραβευμένοι Rimini Protokoll την τελειοποίησαν, ανεβάζοντας στη σκηνή ερασιτέχνες «ειδικούς» που συνδέονται κάπως με το θέμα, αποκαλύπτοντας κρυφές πτυχές του και παρουσιάζοντας πρόσωπα, φαινόμενα, «αντικείμενα» με υψηλή συμβολική αξία, από αναπάντεχες γωνίες και προοπτικές.

Την ίδια στιγμή οι καλλιτέχνες του θεάτρου-ντοκιμαντέρ προτείνουν μιαν άλλη θεατρικότητα, έναν ρεαλισμό πέρα από τον ρεαλισμό, αφού στις παραστάσεις τους όσοι βρίσκονται στη σκηνή «παίζουν» τον εαυτό τους και μιλούν για την εμπειρία τους. Πρόκειται για ένα θέατρο κατεξοχήν πολιτικό, που στις πιο απλοϊκές εκδοχές του υπακούει στις πολιτικές ιδέες των δημιουργών του, μέσω τόσο της επιλογής συγκεκριμένων θεμάτων όσο και του τρόπου διαχείρισής τους. Οι καλύτερες παραστάσεις του είδους καταφέρνουν να αποφύγουν μονομερείς ερμηνείες με κυκλωτική, κοινωνικοπολιτική διερεύνηση του θέματος, αναδεικνύοντας την πολυπλοκότητά μέσα από διαφορετικές, αντίθετες ή συμπληρωματικές μαρτυρίες.

Στο (Somewhere) beyond the cherry trees ο καλλιτέχνης σκηνοθέτης απουσίαζε κι η δραματουργία (τόσο ως προς το κείμενο, όσο και ως προς τη σκηνική σύνθεση) ήταν προβληματική.

Η επιστημονική αντικειμενικότητα (στη μέθοδο) του θεάτρου-ντοκουμέντο, ωστόσο, λειτουργεί ευνουχιστικά προς την καλλιτεχνική διάσταση της σκηνικής πράξης. Η παράσταση κινδυνεύει να μη διαφέρει από ένα τηλεοπτικό πάνελ ή από στρογγυλό τραπέζι συνεδρίου. Όσο με αφορά, δεν πάω στο θέατρο για να ακούσω ειδικούς ούτε για να μου κάνουν μάθημα.

Η «εκδίκηση» του Τσέχωφ Facebook Twitter
Φωτο: @Kiki Papadopoulou

Τα ως άνω αφορούν εμμέσως την καινούργια παράσταση του Πρόδρομου Τσινικόρη για το Φεστιβάλ Αθηνών αφού στο (Somewhere) beyond the cherry trees (γιατί αγγλικός τίτλος;) έχει απομακρυνθεί από το θέατρο-ντοκουμέντο και συστήνει την παράσταση με τον όρο «post-documentary». Η πέραν των όρων αλήθεια είναι ότι εδώ ο Τσινικόρης δοκιμάζεται με αμιγώς θεατρικά υλικά, με επαγγελματίες ηθοποιούς και με τον «Βυσσινόκηπο» του Τσέχοφ.

βυσσινόκηπος
Η αφίσα της παράστασης

Η αλλαγή πλεύσης είναι καλοδεχούμενη – σημαίνει ότι νιώθει έτοιμος να προχωρήσει σε διαφορετικά μονοπάτια. Μόνο που όταν κάνεις θέατρο με θεατρικά υλικά απαιτείται να μετασχηματίζεις με καλλιτεχνικούς όρους το θέμα σου, την ιδέα που σε κινεί.

Στο (Somewhere) beyond the cherry trees ο καλλιτέχνης σκηνοθέτης απουσίαζε κι η δραματουργία (τόσο ως προς το κείμενο όσο και ως προς τη σκηνική σύνθεση) ήταν προβληματική. Η παράσταση χωρίστηκε σε δύο, περίπου ίσης διάρκειας μέρη.

Στο πρώτο μέρος ο Τσινικόρης εμφανίζεται στα αριστερά της σκηνής ως Τροφίμοφ (ο «επαναστάτης» φοιτητής που λέει πως ο άνθρωπος είναι από τη φύση πλασμένος με ατέλειες και πως οι άνθρωποι στη συντριπτική πλειονότητά τους είναι άξεστοι, ανόητοι και αξιολύπητοι). Παρακολουθεί την κίνηση στα δεξιά του, όπου σε μια καλύβα συνωθούνται τα βασικά πρόσωπα του τσεχοφικού «Βυσιννόκηπου»: ο Λοπάχιν, η Λιούμπα, ο Γκάεφ, και οι δύο νεαρές της ιστορίας, η Βάρια και η Άνια. Διατρέχουν μέσα σε 40 λεπτά το έργο του Τσέχοφ. Εννοείται πως αυτός που δεν έχει διαβάσει ή δεν έχει ξαναδεί τον «Βυσινόκηπο» δεν καταλαβαίνει ακριβώς περί τίνος πρόκειται. Όσοι το γνωρίζουν, απορούν πώς από ένα αριστούργημα μπορεί να προκύψει μία τόσο βαρετή σκηνική αφήγηση. Τα πρόσωπα ασαφή, ο λόγος τους λειψός.

Η «εκδίκηση» του Τσέχωφ Facebook Twitter
Φωτο: @Kiki Papadopoulou
Η «εκδίκηση» του Τσέχωφ Facebook Twitter
Φωτο: @Kiki Papadopoulou

Στα 40 λεπτά, έτοιμοι πια να δούμε πώς κατέληξαν οι τσεχοφικοί ήρωες μετά το τέλος του έργου, μεταφερμένοι στην εποχή μας, μεσολαβεί ένα ολιγόλεπτο «θεατρικό δοκίμιο» του Τσινικόρη για την πόλη και πώς μετασχηματίζεται, για την τουριστικοποιηση, την απώλεια του κέντρου της και το Airbnb, για την ακίνητη ιδιοκτησία ως μοχλό άσκησης εξουσίας, για την πτώση της μεσαίας τάξης, τους νεόπτωχους και τη θέση τους στην υπό διαρκή εξέλιξη αστική ανθρωπογεωγραφία. Μιλάει ακόμη για τη σημασία της «ρητορικής του κίνδυνου» στο νεοφιλελεύθερο μοντέλο ανάπτυξης, την επισφάλεια των μη-προνομιούχων πληθυσμών, για τη σημασία του σπιτιού στον τρόπο που συλλαμβάνουμε τον εαυτό μας και τη θέση μας στην κοινωνία. Ενοχλητικά διδακτικό.

Εν τω μεταξύ η καλύβα αποδομείται (από τη φτωχή σκηνική όψη δεν έλειπε μία οθόνη, που κρεμόταν στη μία άκρη, πάνω στην οποία προβάλλονταν εντελώς αδιάφορες εικόνες), οι ηθοποιοί αλλάζουν κάπως τα ρούχα τους και κάθονται σε καρέκλες κοιτώντας τους θεατές. Καθένας τους λέει την ιστορία του μετά την πτώχευση και την απώλεια του (όποιου)  «βυσσινόκηπου». Κάποιοι (κυρίως η Λιούμπα της Μαρίας Πανουργιά) επιδιώκουν να μας κάνουν να γελάσουμε με υπερβολές και παράδοξες συνδέσεις. Τέλος παράστασης, αμήχανο χειροκρότημα.

Η παράσταση είχε ανακοινωθεί στο περσινό πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών και αναβλήθηκε λόγω της επιδημίας, άρα υπήρχε άφθονος χρόνος προετοιμασίας. Με εξαίρεση τους καλούς ηθοποιούς, ωστόσο, και κυρίως τη Μαρία Πανουργιά, τη Νάνσυ Σιδέρη και την Καλλιόπη Σίμου, τίποτα δεν λειτούργησε καλά «πέρα από τον βυσσινόκηπο». Η «εκδίκηση» του Τσέχoφ.

Η «εκδίκηση» του Τσέχωφ Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Η «εκδίκηση» του Τσέχωφ Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Η «εκδίκηση» του Τσέχωφ Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Η «εκδίκηση» του Τσέχωφ Facebook Twitter
Φωτο: @Kiki Papadopoulou
Η «εκδίκηση» του Τσέχωφ Facebook Twitter
Φωτο: @Kiki Papadopoulou
Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ