Πρόδρομος Τσινικόρης Facebook Twitter

Ο Πρόδρομος Τσινικόρης φέρνει τον «Βυσσινόκηπο» του Τσέχοφ στην εποχή του Airbnb

0

«Αυτή η παράσταση ως ιδέα γεννήθηκε πριν από τον κορωνοϊό, πριν διακοπεί η τουριστική δραστηριότητα σε όλον τον κόσμο, και ξεκίνησε με αφορμή το τι συμβαίνει στους ανθρώπους όταν, για λόγους βιοποριστικούς, πρέπει να νοικιάσουν το σπίτι, το διαμέρισμα ή το υπνοδωμάτιό τους σε πλατφόρμες Airbnb. Δεν ήθελα να κάνω μια παράσταση με ειδικούς που θα ανέβουν να μιλήσουν στη σκηνή,  γι' αυτό αποφάσισα ότι θα ήθελα να δουλέψω με ηθοποιούς πάνω σε μια λογοτεχνική βάση. Η πιο γνωστή οικογένεια που χάνει το σπίτι της επειδή δεν μπορεί να αντεπεξέλθει στα χρέη της είναι η αυτή του “Βυσσινόκηπου” και ο Λοπάχιν είναι ο πρώτος ή ο πιο γνωστός ήρωας που σκέφτεται τη μετατροπή ενός τόπου αναμνήσεων σε τουριστικά ακίνητα. 

Οπότε, έτσι ξεκίνησα να ασχολούμαι με το τι θα έκανε αυτή η οικογένεια σήμερα, υπό τις σημερινές οικονομικές συνθήκες, τις οποίες όλοι ξέρουμε, ενώ παράλληλα εξετάζουμε πώς συμπεριφέρονται πολλοί άνθρωποι μέσα σε αυτήν τη συγκυρία, προκειμένου να επιβιώσουν. Πήραμε το κείμενο και ξεχωρίσαμε τους χαρακτήρες που χρειαζόμαστε, την Άνια, τη Βάρια, τη Λιούμπα και τον Γκάγεφ, και τους δύο ιδεολογικούς αντίπαλους, τον Τροφίμοφ και τον Λοπάχιν, και αναρωτηθήκαμε πώς θα μπορούσε να είναι η ζωή τους στη μετά τον Βυσσινόκηπο εποχή. Για να αφηγηθούμε αυτή την ιστορία θεωρήσαμε απαραίτητο να αναπαραστήσουμε, να θυμηθούμε τον Τσέχοφ και στη συνέχεια να ακούσουμε τις ιστορίες αυτών των ανθρώπων στην επόμενη φάση της ζωής τους» λέει ο Πρόδρομος Τσινικόρης που σκηνοθετεί την παράσταση «(Somewhere) beyond the cherry trees», με την οποία ανοίγει η αυλαία του φετινού Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου την 1η Ιουνίου, στην Πειραιώς 260.

Ουσιαστικά, ένα από τα θέματα που σχολιάζουμε σε αυτή την παράσταση είναι το πόσο τα κέντρα των πόλεων γίνονται φιλόξενα για τους ξένους και αφιλόξενα για τους κατοίκους.

Το σκηνικό είναι ένα bluebox, του οποίου τη μια πλευρά καταλαμβάνει ένα σπίτι, λυόμενο, ημιδιαφανές, σαν δομή σε κινηματογραφικό σετ. Είναι αυτό που θα φιλοξενήσει τα μέλη του στενού οικογενειακού κύκλου της Λιούμπα κατά τις τελευταίες, δραματικές στιγμές τους πριν εγκαταλείψουν τις αναμνήσεις και το πατρογονικό τους.

«Είναι ένα σπίτι που με έναν τρόπο αποδομείται, ανοίγει και διαλύεται, ακολουθώντας τον ρυθμό της ζωής τους» μου εξηγούν η Ελένη Στρούλια και η Ζαΐρα Φαληρέα, σκηνογράφοι και ενδυματολόγοι της παράστασης, ενώ δοκιμάζουν στους ηθοποιούς τα ρούχα που έχει φτιάξει στο χέρι ο Δημήτρης Paradis, κοστούμια με ετερόκλητα στοιχεία, που αντλούν από τους χαρακτήρες, από το παρόν και το παρελθόν τους. 

(Somewhere) beyond the cherry trees Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Μέσα στο ηχητικό τοπίο του Παναγιώτη Μανουηλίδη οι ηθοποιοί Γιώργος Βαλαής, Γιώργος Βουρδαμής, Μαρία Πανουργιά, Νάνσυ Σιδέρη και Καλλιόπη Σίμου παίρνουν τις θέσεις τους στο σπίτι, ενώ ο Τροφίμοφ, αφηγητής της ιστορίας, που τον υποδύεται  ο Πρόδρομος Τσινικόρης, ετοιμάζεται να ανοίξει την παράσταση υπό τις οδηγίες της Κορίνας Βασιλειάδου, με την οποία συνεργάζονται στη σκηνοθεσία.

«Απόψε έχω καλέσει στη σκηνή μια οικογένεια που την ξέρω από παιδί, για να θυμηθεί και να αναπαραστήσει την ιστορία της. Όταν με ρώτησαν “γιατί διάλεξες εμάς”, τους είπα πως “τα λόγια σας δεν περιγράφουν απλώς έναν κόσμο αλλά έχουν τη δύναμη να κατασκευάσουν έναν καινούργιο» λέει στα πρώτα του λόγια.

Πολύ πυκνά, με τη συναισθηματική φόρτιση που δημιουργεί η αντικειμενική συνθήκη, δηλαδή η πώληση του βυσσινόκηπου, οι ήρωες του Τσέχοφ, κλεισμένοι σε έναν μικρό χώρο, σε χωροταξική και συναισθηματική ασφυξία, ζουν μια τελευταία πράξη που προαναγγέλλει μια καταστροφή και μια απελευθέρωση, ακούγοντας τον Λοπάχιν να ανακοινώνει το τέλος του βυσσινόκηπου και το οριστικό τέλος κάθε προσδοκίας για λύτρωση, όπως την είχαν φανταστεί.

Πρόδρομος Τσινικόρης, (Somewhere) beyond the cherry trees Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

«Συγχαρητήρια! Σωθήκατε! Σας έσωσα! Η τοποθεσία είναι υπέροχη, η πόλη είναι σχετικά κοντά και από δίπλα περνάει το τρένο. Θα φροντίσουμε να υπάρχει και αρκετή απόσταση ανάμεσα στα εξοχικά, για να δοθεί στους τουρίστες η απαραίτητη αίσθηση ασφάλειας και απομόνωσης. Θα φέρουμε μια τεχνική εταιρεία να βάλει τάξη! Να ανακαινίσει όλα τα παλιά κτίρια και να κόψει τον παλιό βυσσινόκηπο…» αναφωνεί.

«Δώσαμε μεγάλη σημασία στο πώς θα συμπυκνώσουμε το κείμενο, δουλέψαμε πολύ για να δείξουμε τις σχέσεις και τη διαμόρφωσή τους μέσα από αυτήν τη συνθήκη των χρεών και της απώλειας και τις δυναμικές που εμφανίζονται σε αυτήν τη νέα πραγματικότητα, όπου όλοι έχουν χάσει τις σταθερές τους» λέει ο Πρόδρομος Τσινικόρης.  

«Η επανάσταση της αξιοπρέπειας θα πρέπει να είναι ο αγώνας της εποχής μας» ακούγεται ο αφηγητής στο βίντεο που συνδέει τα δύο μέρη της παράστασης, λίγο πριν φτάσουμε στο σήμερα, για να ακολουθήσουμε τη μοίρα των ηρώων και τις διαφορετικές απ' ό,τι ονειρεύτηκαν ζωές τους.

«Για μένα είναι μια γενναία δραματουργική απόφαση να πάρεις τους χαρακτήρες του Τσέχοφ και να τους πετάξεις στον εικοστό πρώτο αιώνα» λέει ο Γιώργος Βαλαής. «Και να δείξεις όλη αυτή την αλλαγή που έχει συντελεστεί, ότι κάποτε εμείς λατρεύαμε την πρόοδο, ενώ σήμερα λατρεύουμε την αποφυγή μιας καταστροφής». 

(Somewhere) beyond the cherry trees Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

«Στο δεύτερο μέρος της παράστασης είπαμε ότι θα είχε ενδιαφέρον όλοι αυτοί οι χαρακτήρες να μην κάνουν αυτό που κάνουν στον Τσέχοφ, δηλαδή να μη γυρίσει η Λιούμπα στο Παρίσι, να μην πάει η Άνια στο σχολείο, να μη γυρίσει ο Τροφίμοφ στις σπουδές του, αλλά να μπουν σε μια συγκεκριμένη κατάσταση, με συμπεριφορά διαμορφωμένη από την αλλοτρίωση του χρεωμένου ανθρώπου. Ο Τροφίμοφ είναι αυτός που έχει στήσει την αναπαράσταση της ζωής αυτών των ανθρώπων» εξηγεί ο Πρόδρομος Τσινικόρης. 

«Αυτό που θέλουμε να εξερευνήσουμε στην παράσταση είναι κατά πόσο έχουν αλλάξει οι εποχές. Εμένα με ενδιαφέρει να δείξω ότι είναι κάτι που διακόπηκε λίγο πριν από τον κορωνοϊό, αλλά θα συνεχίσει να υπάρχει, γιατί κάπως πρέπει όλοι να προσαρμοστούμε στις νέες συνθήκες εργασίας. Ακόμα και η λύση της εργασίας από το σπίτι είναι μια νέα συνθήκη στην οποία προσαρμοστήκαμε κατά τη διάρκεια της πανδημίας και μάλλον θα συνεχίσουμε έτσι.

Βασικά, θέλω να δω κατά πόσο έχει εισβάλει η επαγγελματική ζωή στην προσωπική σφαίρα. Δηλαδή, κατά πόσο πλέον οι άνθρωποι, για να επιβιώσουν, μετατρέπουν την προσωπική τους ζωή σε πεδίο οικονομικών συναλλαγών, ενώ πριν από δέκα-δεκαπέντε χρόνια υπήρχε ένας σαφής διαχωρισμός δουλειάς και προσωπικού χώρου. Δεν εννοώ ότι είμαι κατά του τουρισμού, κι εμένα μου αρέσει να ταξιδεύω. Η προβληματική μου έχει να κάνει με το πώς εισβάλλει στον προσωπικό χώρο ενός ατόμου ή μιας οικογένειας, που αναγκάζεται να συνδυάσει τα δύο, ένας τουρίστας, συνδιαμορφώνοντας έστω και ακούσια τη ζωή στο κέντρο μιας πόλης, διώχνοντας τους κατοίκους, διαμορφώνοντας τις τιμές, τις υπηρεσίες και τις ανάγκες μιας περιοχής.

Ουσιαστικά, ένα από τα θέματα που σχολιάζουμε σε αυτή την παράσταση είναι το πόσο τα κέντρα των πόλεων γίνονται φιλόξενα για τους ξένους και αφιλόξενα για τους κατοίκους. Και σε αυτή την κατεύθυνση, του πώς μπορεί να επιβιώσει ένας άνθρωπος σε μια τέτοια οικονομία, κινείται το δεύτερο μέρος της, που διαφοροποιείται εντελώς από το πρώτο». 

Πρόδρομος Τσινικόρης

(Somewhere) beyond the cherry trees

Μια post-documentary παράσταση βασισμένη στον «Βυσσινόκηπο» του Αντόν Τσέχοφ

Πειραιώς 260 (Ε)

01/06/2021 στις 21:00

02/06/2021 στις 21:00

02/06/2021 στις 23:30

03/06/2021 στις 21:00

(Somewhere) beyond the cherry trees Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

(Somewhere) beyond the cherry trees Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

(Somewhere) beyond the cherry trees Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

(Somewhere) beyond the cherry trees Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

(Somewhere) beyond the cherry trees Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO






 

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

CHECK Βασίλης Παπαβασιλείου: «Το θέατρο είναι το στοίχημα της συνάντησης του ανθρώπου με τη συνείδησή του»

Θέατρο / Βασίλης Παπαβασιλείου: «Όλοι χρειαζόμαστε κάτι που να μας υπερβαίνει, μια ιδέα, έναν σκοπό, ένα πρόσωπο»

Μια χειμαρρώδης συζήτηση περί θεάτρου, πόλεως, δημοκρατίας, «γελοιοκρατίας», έξεων, υπερβάσεων, υπαρξιακών και άλλων ανθρώπινων συνθηκών με τον σκηνοθέτη της «Ελένης» του Ευριπίδη, της παράστασης του ΚΘΒΕ, λίγο πριν ανέβει στην Επίδαυρο (12-13/8).
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Φάκελος Βάνκαου» στη Μικρή Επίδαυρο: Άνθρωπος, ζωή, μετά

Θέατρο / «Φάκελος Βάνκαου» στη Μικρή Επίδαυρο: Άνθρωπος, ζωή, μετά

Λίγο πριν από την πρεμιέρα στις 5 και 6 Αυγούστου στη Μικρή Επίδαυρο, οι έξι ηθοποιοί της παράστασης «Φάκελος Βάνκαου» του Σύλλα Τζουμέρκα, σε κείμενο του Ηλία Μαγκλίνη, διασχίζουν την πόλη με τα κοστούμια της Μάρλι Αλειφέρη.
THE LIFO TEAM
ΔΕΥΤΕΡΑ 01/08 - ΘΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΤΕΙ ΣΕ ΛΙΓΟ-Τι κάνει την όπερα «Τόσκα» του Τζάκομο Πουτσίνι να παραμένει τόσο δημοφιλής;

The Review / Τι κάνει την όπερα «Τόσκα» του Πουτσίνι τόσο δημοφιλή;

Ο Χρήστος Παρίδης συζητάει με τη δημοσιογράφο Αργυρώ Μποζώνη για την παράσταση της όπερας «Τόσκα» που παρουσιάστηκε στο Ηρώδειο από την Εθνική Λυρική Σκηνή, κλείνοντας το Φεστιβάλ Αθηνών 2022.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Τουρνέ» του Ευριπίδη Λασκαρίδη: Αυτό το Παρασκευοσάββατο η Μικρή Επίδαυρος θα σειστεί από τα γέλια

Θέατρο / «Τουρνέ» του Ευριπίδη Λασκαρίδη: Ένας ξεκαρδιστικός φόρος τιμής στη θεατρική μας κληρονομιά

Στο νέο του έργο, που παρουσιάζεται σήμερα και αύριο στη Μικρή Επίδαυρο, ο ιδιοφυής καλλιτέχνης εντάσσει για πρώτη φορά τον λόγο στην καλλιτεχνική του γλώσσα, σχολιάζοντας μοναδικά τη θεατρική μας κληρονομιά – και τη θεατρική μας παράνοια.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
CHECK ΤΕΤΑΡΤΗ Τόσκα

Θέατρο / «Τόσκα»: Η ιστορία της θρυλικής όπερας του Πουτσίνι

Ανατρέχουμε στο παρασκήνιο και στα πρώτα ανεβάσματα της διάσημης όπερας του Τζάκομο Πουτσίνι, με αφορμή την παραγωγή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής που παρουσιάζεται στο Ηρώδειο, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένα αρχαίο Θέατρο που ζει ακόμα

22 λόγοι που αγαπάμε την καλοκαιρινή Ελλάδα / Ένα αρχαίο θέατρο που ζει ακόμα

Το θέατρο της Επιδαύρου είναι το ομορφότερο και επιβλητικότερο αρχαίο θέατρο στον κόσμο, το τελειότερο από άποψη ακουστικής και αισθητικής, στο οποίο όλοι οι σπουδαίοι ξένοι καλλιτέχνες ονειρεύονται να παρουσιάσουν τη δουλειά τους.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Κλυταιμνήστρα από τους tg STAN / Λίγες ώρες πριν την παγκόσμια πρεμιέρα

Θέατρο / «Κλυταιμνήστρα» των tg STAN στην Ελευσίνα: Γιατί είναι σημαντικό να ακουστεί η φωνή της;

Είδαμε την πολυαναμενόμενη παράσταση που έκανε παγκόσμια πρεμιέρα στο Παλαιό Ελαιουργείο, στο πλαίσιο της διοργάνωσης 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Ρε Κουτλή, θα μας κάνεις να μας αρέσει το θέατρο!»

Θέατρο / «Ρε Κουτλή, θα μας κάνεις να μας αρέσει το θέατρο!»: Backstage στην παράσταση του καλοκαιριού

Η LiFO βρέθηκε στα παρασκήνια της τελευταίας παράστασης του έργου «Ο σκύλος, η νύχτα και το μαχαίρι», που σκηνοθέτησε ο Γιώργος Κουτλής στο Φεστιβάλ Αθηνών και μέσα σε τέσσερα βράδια έγινε το απόλυτο θεατρικό viral της χρονιάς, ειδικά ανάμεσα στο νεαρό κοινό.
M. HULOT

σχόλια

Δεν υπάρχει δυνατότητα σχολιασμού

ΘΕΜΑΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

THE GOOD LIFO ΔΗΜΟΦΙΛΗ