Σκοτεινό Σπίτι

Σκοτεινό Σπίτι Facebook Twitter
0

Κυνικός, σκληρός κριτής της ανθρώπινης συμπεριφορά, ρεαλιστής στην παράδοση του Ντέιβιντ Μάμετ, αντικοινωνικός, σκοτεινός, μισάνθρωπος και μισογύνης. Είναι μερικοί από τους χαρακτηρισμούς που συχνά αποδίδονται στον θεατρικό συγγραφέα, σεναριογράφο και σκηνοθέτη Νιλ Λαμπιούτ. Στο Σκοτεινό Σπίτι συναντά ο ίδιος τους προσωπικούς του εφιάλτες και τους μοιράζεται εν είδει ψυχανάλυσης στο ριγκ ενός αβυσσαλέου ενδοοικογενειακού ματς. Ο σκηνοθέτης του έργου, Χρίστος Λύγκας, εξηγεί:

Πότε πρωτοήρθες σε επαφή με τα έργα του Νιλ Λαμπιούτ;

Πριν από αρκετά χρόνια, όταν πρωτοείδα στο Λονδίνο το πρώτο του έργο, το Bash: Latter-day plays. Τρεις μονόλογοι που ακουμπούν στην ελληνική τραγωδία, τρία πορτρέτα σύγχρονων Αμερικανών που αναφέρονται ευθέως στη Μήδεια, την Ιφιγένεια εν Ταύροις και τον Αγαμέμνονα. Ο κραδασμός που πήρα από την παράσταση και το έργο ήταν πολύ δυνατός.

Στο «Σκοτεινό Σπίτι» καταπιάνεται με τη σεξουαλική εκμετάλλευση παιδιών, ένα θέμα που είναι ταμπού παγκοσμίως, που μοιάζει να τον αφορά άμεσα....

Απολύτως. Είναι φοβερά αποκαλυπτικός και ομολογεί στην εισαγωγή του έργου ότι βασίζεται σε μια πολύ προσωπική εμπειρία σεξουαλικής κακοποίησης απ' όταν ήταν παιδί. Είναι τόσο σκληρά εξομολογητικός, που δεν αφήνει καθόλου περιθώρια να τον αμφισβητήσεις.

Τα παιδιά είναι, καταρχάς, θύματα, αλλά συχνά μαγνητίζονται τα ίδια από μια πρώιμη σεξουαλικότητα. Ο Λαμπιούτ πώς ακριβώς το παρουσιάζει;

Όλη η ανατροπή και η αιρετικότητα του έργου του είναι ότι δεν το αναλύει επιφανειακά σαν ένας τηλεοπτικός ψυχολόγος. Αντιθέτως, μας δίνει μια σκοτεινή, δυσάρεστη και ενοχλητική άποψη. Ότι το παιδί δεν είναι άμοιρο ευθυνών. Παρ' όλα αυτά, καταλήγει στο πολύ πικρό συμπέρασμα ότι δεν υπάρχει επανόρθωση αλλά αναπαραγωγή. Ότι αυτές οι καταστάσεις δεν ξεχνιούνται, ούτε ξεπερνιούνται. Το καλύτερο που μπορεί να διεκδικήσει το θύμα είναι να ξαναβρεί την αξιοπρέπειά του ή κάποια αποκατάσταση, κυρίως από τα πρόσωπα που ενεπλάκησαν.

Εδώ έχουμε και τη σύγκρουση μεταξύ δύο αδελφών.

Ο κεντρικός ήρωας κουβαλάει δύο σκιές από το παρελθόν. Πέρα από τη σεξουαλική βία που έχει υποστεί, έχει υπάρξει θύμα και της φυσικής βίας του πατέρα. Ένα στοιχείο έμμεσης αιμομιξίας που έχει περάσει μέσα στην οικογένεια και, κατά κάποιον τρόπο, έχει σαρώσει όλους τους συνειδητούς δεσμούς στη μητέρα και τα δύο αγόρια. Στο έργο υπάρχει ένας βαθύς εσωτερικός ανταγωνισμός και αντιπαλότητα μεταξύ των δύο αδελφών, που είναι εξοντωτική. Πάντως, για πρώτη φορά ο Λαμπιούτ είναι τόσο επιεικής με τους αντρικούς χαρακτήρες του. Ίσως γιατί ξεκινάει από την προσωπική εμπειρία. Ίσως γιατί αυτήν τη φορά τα αντρικά πρόσωπα βρίσκονται από την πλευρά των θυμάτων.

Το τρίγωνο, βέβαια, συμπληρώνεται από μια γυναίκα.

Μια έφηβη, κόρη του θύτη-εραστή του κεντρικού ήρωα, η οποία τελικά εισπράττει την εκδίκησή του. Έτσι, αναπαράγεται το ίδιο μοτίβο μέσα από μια πολύ έντεχνα καλυμμένη αποπλάνηση. Ένα παιχνίδι που παραπέμπει στο παραμύθι του κακού λύκου και της Κοκκινοσκουφίτσας. Μια αποπλανητική διαδικασία στην οποία ξαναπαίζεται το παιχνίδι που στο παρελθόν είχε δεχτεί το θύμα. Έτσι, βλέπουμε τι γίνεται όταν το θύμα μετατρέπεται σε θύτη.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιώργος Κοτσιφάκης

Χορός / Γιώργος Κοτσιφάκης: «Θέλω και στη ζωή να κάνω όσα συμβαίνουν στη σκηνή»

Του είπαν «δεν θα γίνει χορευτής με τίποτα» – σήμερα θεωρείται από τους καλύτερους χορευτές της Ευρώπης. Ξεκίνησε την καριέρα του συμμετέχοντας στο «2» του Δημήτρη Παπαϊωάννου, και σήμερα κάνει διεθνή περιοδεία με το «My fierce ignorant step».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο takis ξεκίνησε από το Κιάτο και έφτασε στα κορυφαία θέατρα του κόσμου

Θέατρο / Ο takis ξεκίνησε από το Κιάτο και έφτασε στα κορυφαία θέατρα του κόσμου

Έχει υπογράψει μερικά από τα πιο τολμηρά ανεβάσματα των τελευταίων ετών. Έφτασε στην πεντάδα υποψηφιοτήτων των Διεθνών Βραβείων Όπερας 2025. Ποιος είναι ο ταλαντούχος Έλληνας σκηνογράφος και ενδυματολόγος;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Τσουμαράκης: «Στον Οιδίποδα βρίσκουμε τον Έπσταϊν και τους βιασμούς παιδιών»

Θέατρο / Γιάννης Τσουμαράκης: «Στον Οιδίποδα βρίσκουμε τον Έπσταϊν και τους βιασμούς παιδιών»

Με το βραβείο Χορν στις αποσκευές του αλλά και την ερμηνεία του στο ρόλο του Πολυνείκη στον Οιδίποδα του Ρόμπερτ Άικ, ο νεαρός ηθοποιός βρίσκεται ήδη «στον καλό δρόμο». Βραβεία, σημαντικοί ρόλοι, το θέατρο σήμερα. Πώς τα βλέπει όλα αυτά;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

Θέατρο / Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

25 χρόνια πριν, συμμετείχε στην παράσταση «Καθαροί πια» που σκηνοθέτησε ο Λευτέρης Βογιατζής. Σήμερα επιστρέφει στο σκληρό έργο της Σάρα Κέιν, έχοντας διαγράψει μια πορεία γεμάτη πρωταγωνιστικούς ρόλους. Τι τον κρατά ακόμα στο θέατρο; Πώς άλλαξε η δουλειά του; Τι θυμάται από τους παλιούς δασκάλους; Πώς ερωτεύτηκε ξανά το θέατρο; Ο σπουδαίος ηθοποιός μιλά για όλα στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται κι εγώ να είμαι πιο αληθινός από ποτέ»

Θέατρο / Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται»

Ο stand-up κωμικός μιλά για τη μετάβαση από το «Δέκα με τόνο» στη νέα του παράσταση, για την ελευθερία της σκηνής, για τις κόντρες της κοινότητας των κωμικών, για την «τυραννία του hook» στα social και για τον μύθο του cancel στην Ελλάδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ