Σκοτεινό Σπίτι

Σκοτεινό Σπίτι Facebook Twitter
0

Κυνικός, σκληρός κριτής της ανθρώπινης συμπεριφορά, ρεαλιστής στην παράδοση του Ντέιβιντ Μάμετ, αντικοινωνικός, σκοτεινός, μισάνθρωπος και μισογύνης. Είναι μερικοί από τους χαρακτηρισμούς που συχνά αποδίδονται στον θεατρικό συγγραφέα, σεναριογράφο και σκηνοθέτη Νιλ Λαμπιούτ. Στο Σκοτεινό Σπίτι συναντά ο ίδιος τους προσωπικούς του εφιάλτες και τους μοιράζεται εν είδει ψυχανάλυσης στο ριγκ ενός αβυσσαλέου ενδοοικογενειακού ματς. Ο σκηνοθέτης του έργου, Χρίστος Λύγκας, εξηγεί:

Πότε πρωτοήρθες σε επαφή με τα έργα του Νιλ Λαμπιούτ;

Πριν από αρκετά χρόνια, όταν πρωτοείδα στο Λονδίνο το πρώτο του έργο, το Bash: Latter-day plays. Τρεις μονόλογοι που ακουμπούν στην ελληνική τραγωδία, τρία πορτρέτα σύγχρονων Αμερικανών που αναφέρονται ευθέως στη Μήδεια, την Ιφιγένεια εν Ταύροις και τον Αγαμέμνονα. Ο κραδασμός που πήρα από την παράσταση και το έργο ήταν πολύ δυνατός.

Στο «Σκοτεινό Σπίτι» καταπιάνεται με τη σεξουαλική εκμετάλλευση παιδιών, ένα θέμα που είναι ταμπού παγκοσμίως, που μοιάζει να τον αφορά άμεσα....

Απολύτως. Είναι φοβερά αποκαλυπτικός και ομολογεί στην εισαγωγή του έργου ότι βασίζεται σε μια πολύ προσωπική εμπειρία σεξουαλικής κακοποίησης απ' όταν ήταν παιδί. Είναι τόσο σκληρά εξομολογητικός, που δεν αφήνει καθόλου περιθώρια να τον αμφισβητήσεις.

Τα παιδιά είναι, καταρχάς, θύματα, αλλά συχνά μαγνητίζονται τα ίδια από μια πρώιμη σεξουαλικότητα. Ο Λαμπιούτ πώς ακριβώς το παρουσιάζει;

Όλη η ανατροπή και η αιρετικότητα του έργου του είναι ότι δεν το αναλύει επιφανειακά σαν ένας τηλεοπτικός ψυχολόγος. Αντιθέτως, μας δίνει μια σκοτεινή, δυσάρεστη και ενοχλητική άποψη. Ότι το παιδί δεν είναι άμοιρο ευθυνών. Παρ' όλα αυτά, καταλήγει στο πολύ πικρό συμπέρασμα ότι δεν υπάρχει επανόρθωση αλλά αναπαραγωγή. Ότι αυτές οι καταστάσεις δεν ξεχνιούνται, ούτε ξεπερνιούνται. Το καλύτερο που μπορεί να διεκδικήσει το θύμα είναι να ξαναβρεί την αξιοπρέπειά του ή κάποια αποκατάσταση, κυρίως από τα πρόσωπα που ενεπλάκησαν.

Εδώ έχουμε και τη σύγκρουση μεταξύ δύο αδελφών.

Ο κεντρικός ήρωας κουβαλάει δύο σκιές από το παρελθόν. Πέρα από τη σεξουαλική βία που έχει υποστεί, έχει υπάρξει θύμα και της φυσικής βίας του πατέρα. Ένα στοιχείο έμμεσης αιμομιξίας που έχει περάσει μέσα στην οικογένεια και, κατά κάποιον τρόπο, έχει σαρώσει όλους τους συνειδητούς δεσμούς στη μητέρα και τα δύο αγόρια. Στο έργο υπάρχει ένας βαθύς εσωτερικός ανταγωνισμός και αντιπαλότητα μεταξύ των δύο αδελφών, που είναι εξοντωτική. Πάντως, για πρώτη φορά ο Λαμπιούτ είναι τόσο επιεικής με τους αντρικούς χαρακτήρες του. Ίσως γιατί ξεκινάει από την προσωπική εμπειρία. Ίσως γιατί αυτήν τη φορά τα αντρικά πρόσωπα βρίσκονται από την πλευρά των θυμάτων.

Το τρίγωνο, βέβαια, συμπληρώνεται από μια γυναίκα.

Μια έφηβη, κόρη του θύτη-εραστή του κεντρικού ήρωα, η οποία τελικά εισπράττει την εκδίκησή του. Έτσι, αναπαράγεται το ίδιο μοτίβο μέσα από μια πολύ έντεχνα καλυμμένη αποπλάνηση. Ένα παιχνίδι που παραπέμπει στο παραμύθι του κακού λύκου και της Κοκκινοσκουφίτσας. Μια αποπλανητική διαδικασία στην οποία ξαναπαίζεται το παιχνίδι που στο παρελθόν είχε δεχτεί το θύμα. Έτσι, βλέπουμε τι γίνεται όταν το θύμα μετατρέπεται σε θύτη.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια άλλη Θήβα»: Η πιο αθόρυβη επιτυχία της θεατρικής Αθήνας

The Review / «Μια άλλη Θήβα»: Η παράσταση-φαινόμενο που ξεπέρασε τους 100.000 θεατές

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την θεατρική παράσταση στο Θεάτρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, που διανύει πλέον την τρίτη της σεζόν σε γεμάτες αίθουσες. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας της; Το ίδιο το έργο ή οι δύο πρωταγωνιστές, ο Θάνος Λέκκας και ο Δημήτρης Καπουράνης, που καθήλωσαν το κοινό;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Θέατρο / «Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την «Ανδρομάχη» στην Επίδαυρο, με άντρες ηθοποιούς στους γυναικείους ρόλους, εξερευνώντας τις πολιτικές και ηθικές διαστάσεις του έργου του Ευριπίδη. Η δημοκρατία, η ελευθερία, η ηθική και η ευθύνη ηγετών και πολιτών έρχονται σε πρώτο πλάνο σε μια πολιτική και κοινωνική τραγωδία με πολυδιάστατη δομή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Χρυσή Εποχή»

Αποστολή στο Νόβι Σαντ / Κωνσταντίνος Ρήγος: «Ήθελα ένα υπέροχο πάρτι όπου όλοι είναι ευτυχισμένοι»

Στη νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Ρήγου «Χρυσή Εποχή», μια συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Φεστιβάλ Χορού Βελιγραδίου, εικόνες από μια καριέρα 35 ετών μεταμορφώνονται ‒μεταδίδοντας τον ηλεκτρισμό και την ενέργειά τους‒ σε ένα ολόχρυσο ξέφρενο πάρτι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους

Θέατρο / Η βάρβαρη εποχή που ζούμε σε μια παράσταση

Ο Μάρτιν Κριμπ στο «Απόπειρες για της ζωή της» που ανεβαίνει στο Θέατρο Θησείον σκιαγραφεί έναν κόσμο όπου κυριαρχεί ο πόλεμος, ο θάνατος, η καταπίεση, η τρομοκρατία, η φτώχεια, ο φασισμός, αλλά και ο έρωτας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις το Συμπόσιο του Πλάτωνα στην εποχή του tinder

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT
«Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Θέατρο / «Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Η παράσταση TERAΣ διερευνά τις queer ταυτότητες και τα οικογενειακά τραύματα, μέσω της εμπειρίας της αναγκαστικής μετανάστευσης. Μπορεί τελικά ένα μέλος της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας να ζήσει ελεύθερα σε ένα μικρό νησί;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

Θέατρο / Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

«Δεν πηγαίνουμε ποτέ στη Μόσχα, όμως η επιθυμία γι’ αυτήν κυλάει διαρκώς μέσα μας» - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για τη sold-out παράσταση «Τρεις Αδελφές» του Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Θέμελης Γλυνάτσης: Ας ξεκινήσουμε με το να είμαστε πολύ πιο τολμηροί με τους ρόλους που δίνουμε στους νέους καλλιτέχνες, κι ας μην είναι τέλειοι

Θέατρο / Μια όπερα με πρωταγωνιστές παιδιά για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Μεταξύ χειροποίητων σκηνικών και σκέψεων γύρω από τη θρησκεία και την εξουσία, «Ο Κατακλυσμός του Νώε» δεν είναι άλλη μια παιδική παράσταση, αλλά ανοίγει χώρο σε κάτι μεγαλύτερο: στη δυνατότητα τα παιδιά να γίνουν οι αυριανοί δημιουργοί, όχι απλώς οι θεατές.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηow to resuscitate a dinosaur/ Έι, Romeo, πώς δίνεις το φιλί της ζωής σε έναν δεινόσαυρο;

Guest Editors / «Ο Καστελούτσι σκηνοθετεί μια υπόσχεση· και κάνει τέχνη εκκλησιαστική»

«Πέρασαν μέρες από την πρώτη μου επαφή με τη Βερενίκη. Μάντρωσα ένα κοπάδι σκέψεις» – ο Κυριάκος Χαρίτος γράφει για μια από τις πολυσυζητημένες παραστάσεις της σεζόν, που ανέβηκε στη Στέγη.
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΑΡΙΤΟΣ