«Ψιλικά»: Μια περφόρμανς για τις μικρές καθημερινές περιπέτειες που μας ενώνουν

CHECK I WAS THERE: ΨΙΛΙΚΑ Facebook Twitter
Η παράσταση – site specific performance της ομάδας «Στέρεο νερό» με τον τίτλο «Ψιλικά» ξεκινάει από το ισόγειο της Ρέας. Φωτ.: Stephie Grape
0

ΔΕΝ ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΕ να βρει ιδανικότερο μέρος για να στήσει την παράστασή της η Εύη Σούλη: ένα παροπλισμένο, σχεδόν εγκαταλελειμμένο εμπορικό κέντρο στον Βύρωνα, ένα κτίριο που υπολειτουργεί, αλλά εξακολουθεί να έχει όνομα, «Ρέα». Απολύτως ’70s αισθητικής, με στρογγυλές γυάλινες βιτρίνες καταστημάτων, μεταλλικά κουφώματα παντού, μαρμάρινα δάπεδα και τοίχους, ασανσέρ άλλων εποχών, και στην ταράτσα δύο θερινά σινεμά, ένα με μικρότερη οθόνη και σκέπαστρο, το άλλο με κανονικών διαστάσεων οθόνη – και θέα την Αθήνα πιάτο, που λένε.  

Αν η Γλυκερία Μπασδέκη το είχε δει εγκαίρως, θα έγραφε για δοξασμένες νύχτες καλοκαιριού και ανεκπλήρωτους έρωτες κάτω από τον έναστρο αττικό ουρανό. Αλλά, έτσι κι αλλιώς, όλα όσα έχει γράψει εμπεριέχουν τη «Ρέα», κι ας μην τη γνώριζε. Τα κείμενά της βρίθουν από αναμνήσεις μιας νιότης μακρινών εποχών, πρόσωπα, μουσικές, εικόνες, γεγονότα ενός παρελθόντος που έχει προ πολλού θαφτεί κάτω από τα ανελέητα στρώματα της ιστορίας, της προσωπικής της, της ελληνικής επαρχίας, της ποπ κουλτούρας (στα όρια του λούμπεν).

Έξι κορίτσια, νέες γυναίκες, κούκλες με ροζ τούλια, τοποθετημένες μέσα στα αραχνιασμένα μαγαζιά με τις γυάλινες βιτρίνες σαν μέσα στα κουτιά τους, ξεμυτίζουν μία-μία με έκπληκτο βλέμμα, καθώς μας αντικρίζουν.

Η παράσταση-site specific performance της ομάδας «Στέρεο νερό» με τον τίτλο «Ψιλικά» ξεκινάει από το ισόγειο της «Ρέας». Έξι κορίτσια, νέες γυναίκες (Άννη Θεοχάρη, Αδελαΐδα Κατσίδε, Έλενα Μεγγρέλη, Ελπινίκη Σαριπανίδου, Έλσα Σίσκου, Θέμις Χατζή), κούκλες μες στα ροζ τούλια (ενδυματολόγος είναι η Ελένη Καββαδά), τοποθετημένες στα αραχνιασμένα μαγαζιά με τις γυάλινες βιτρίνες σαν μέσα στα κουτιά τους (πολύ μου θύμιζαν τις κούκλες των αλλοτινών καιρών μέσα σε αμπαλαρισμένες κούτες με διάφανη επιφάνεια), ξεμυτίζουν μία-μία με έκπληκτο βλέμμα καθώς μας αντικρίζουν.

I WAS THERE: ΨΙΛΙΚΑ Facebook Twitter
Φωτ.: Stephie Grape

Κι αρχίζουν να ξεδιπλώνουν τις ιστορίες τους, θρυμματισμένες μνήμες εφηβείας. Μας αποκαλύπτονται σαν μια φωνή, μια ιστορία, μια μνήμη: η παιδική ηλικία, οι γονείς, τα πρώτα ερωτικά σκιρτήματα. Ένα κουβάρι που ξετυλίγεται με χάρη και υπόκρουση το εμβληματικό τραγούδι της πάλαι ποτέ βεντέτας του λαϊκού πάλκου και των πανηγυριών Ξανθής Περάκη· τα λόγια ξεστομίζονται εκστασιασμένα σαν να αποτίνουν φόρο τιμής στα ροζ εξώφυλλα της «Μανίνας» και της «Σούπερ Κατερίνας» (αφελή κοριτσίστικα περιοδικά μιας Ελλάδας που έχει πάψει προ πολλού να υπάρχει).  

Κι αφού μας έχουν καλωσορίσει με τον τόσο ζεστό και ιδιαίτερο αυτόν τρόπο, μας καλούν να τις ακολουθήσουμε στις σκάλες – «έλα, έλα» μας λένε απαλά, σαν να μας καλούν σε ένα μυστικό πέρασμα ή σε μια ερωτική περιπέτεια. Κι εκεί, με τη θέα στο ισόγειο από το εσωτερικό μπαλκόνι του πρώτου πατώματος, οι μνήμες γίνονται ακόμα πιο «επικίνδυνες», πιο τολμηρές. Καραδοκεί ο έρωτας που με δυσκολία τιθασεύεται, το κορμί διψάει, ποθεί το φιλί, τα φιλιά – αλλά και ο θάνατος, η ανησυχητική ιδέα ότι τίποτα δεν μένει για πάντα εδώ, κανένας μας.

Προτού ανέβουμε στο επόμενο πάτωμα, κάναμε μια στάση. Στο γωνιακό κατάστημα που βλέπει στη πόλη, μέσα από το τζάμι ένας άγγελος που τον ενσαρκώνει ο Άγγελος Παπαδημητρίου μας τραγουδάει, σχεδόν σαν να ψάλλει, το «Σκουπίδια πέραν της ατμόσφαιρας» της Λένας Πλάτωνος: «Μικρή είχα δει / σε όνειρο εφιαλτικό / πως ζούσα μ’ ένα άλλο παιδί / σε γυάλινο διαστημικό κλουβί / και άνθρωποι νεκροί / ανέβαιναν από τη γη / ντυμένοι με κοστούμια γκρι / κι όσο ανέβαιναν / τόσο φούσκωναν / άμορφες μάζες νέων αστερισμών / σε συγκρούσεις με το καθαρό μας το γυαλί / άμορφες μάζες νέων αστερισμών / ρακοσυλλέκτες διαστημικοί / κρυσταλλοποιημένα ούρα αστροναυτών».

Ανεβήκαμε στο τέταρτο πάτωμα, παρακάμπτοντας το τρίτο, όπου λειτουργεί γυμναστήριο –οι νέοι άντρες που γυμνάζονταν μάς κοιτούσαν έκπληκτοι, θα μπορούσαν να είναι και μέρος της δράσης–, και μπήκαμε σε ένα παλιό μπαρ όπου η μνήμη πια έχει αγγίξει την ενηλικίωση. Ένα απελπισμένο τηλεφώνημα μίας εξ αυτών στον Πρόεδρο της Βόρειας Κορέας «Κιμ» με την πλάτη γυρισμένη στο κοινό είναι ένα τραγελαφικό παραλήρημα σουρεαλιστικού σαρκασμού, αλλά έμοιαζε και λίγο σαν η ντροπή να είχε αλώσει τη γυναικεία φύση. Παίζουν μεταξύ τους, ανοίγουν μπουκάλια, γελάνε, επιβεβαιώνοντάς μας ότι δεν είναι πια τα «αθώα» κορίτσια, οι παρθένες με τα ροζ που αρχικά γνωρίσαμε.

I WAS THERE: ΨΙΛΙΚΑ Facebook Twitter
Ένας άγγελος, που τον ενσαρκώνει ο Άγγελος Παπαδημητρίου, μας τραγουδάει, σχεδόν σαν να ψάλλει, το «Σκουπίδια πέραν της ατμόσφαιρας» της Λένας Πλάτωνος. Φωτ.: Stephie Grape
I WAS THERE: ΨΙΛΙΚΑ Facebook Twitter
Φωτ.: Stephie Grape

Κι ακολουθεί η «τελευταία πράξη» στην ταράτσα με φόντο τη μεγάλη και ανενεργή εδώ και χρόνια οθόνη, όπου όλα βγαίνουν στο φως. Το βίντεο που προβάλλεται επάνω της μας προσγείωσε στην απτή και θνητή πραγματικότητα της ζωής αυτών των κοριτσιών που μάλλον είναι παραλλαγές ενός. Μία τους τραγουδάει το «Like a prayer» της Madonna: «Life is a mystery / Everyone must stand alone / I hear you call my name / And it feels like home».

Η «μνήμη» ενδύεται τον μανδύα της νοσταλγίας, σχεδόν ταυτίζεται με τον θάνατο της αθωότητας, της νιότης, των ανθρώπων με τους οποίους πορεύτηκαν, που πορευόμαστε. Άλλωστε, όλα σε αυτό το ξεχασμένο οικοδόμημα θυμίζουν τον θάνατο μιας εποχής. Μόνη ελπίδα οι αμέτρητες γλάστρες με τα φυτά που κάθε μέρα, όπως πληροφορήθηκα, έρχεται κάποιος και τις ποτίζει, δίνοντας τους ζωή.

Κάτω από τον καλοκαιρινό έναστρο ουρανό τα φρέσκα κορίτσια θύμιζαν τους στίχους της Πλάτωνος: «Το πεπρωμένο εκείνων των παιδιών / Που γεννηθήκαν και θα γεννιούνται / Κάτω από τον αστερισμό των σκουπιδιών / Κάτω από τον μαγνητισμό των απορριμμάτων / Ποιο το περιεχόμενο των ποιημάτων / Η αγάπη τους για την ωραία / Ή για το τέρας».

Τελικά, γιατί αυτή η σουρεαλιστικο-ποιητική περφόρμανς έχει τον τίτλο «Ψιλικά»; Μήπως γιατί όλες οι μικροϊστορίες των ανθρώπων, του καθενός μας, έχουν μια κοινή πορεία; Είναι μικρές καθημερινές περιπέτειες που δεν απέχουν πολύ η μία από την άλλη και μας ενώνουν; Μήπως η ζωή μας είναι ό,τι έχει απομείνει στο παλιό κουτάκι με το ξεχασμένο ψιλολόι που τυχαία βρίσκει όποιος/-α μένει πίσω, ψαχουλεύοντάς το από περιέργεια; Ανάμεσα σε κουμπιά, βελόνες, κλωστές, φωτογραφίες, εικονίτσες αγίων, ακυρωμένα διαβατήρια, χαρτιά, ψευδοκοσμήματα και άλλα ευτελή απομεινάρια της καθημερινότητας, πολύτιμα μόνο για όσους μάς αγάπησαν κάποτε;

I WAS THERE: ΨΙΛΙΚΑ Facebook Twitter
Φωτ.: Stephie Grape
CHECK I WAS THERE: ΨΙΛΙΚΑ Facebook Twitter
Φωτ.: Stephie Grape

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται κι εγώ να είμαι πιο αληθινός από ποτέ»

Θέατρο / Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται»

Ο stand-up κωμικός μιλά για τη μετάβαση από το «Δέκα με τόνο» στη νέα του παράσταση, για την ελευθερία της σκηνής, για τις κόντρες της κοινότητας των κωμικών, για την «τυραννία του hook» στα social και για τον μύθο του cancel στην Ελλάδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αγγελική Στελλάτου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Στελλάτου: «Έχει σημασία να μιλήσω για μένα;»

Το άστρο της ξεχώρισε δίπλα στον Δημήτρη Παπαιωάννου τα πρώτα χρόνια της Ομάδας Εδάφους. Μετά, διέγραψε τη δική της αταλάντευτη πορεία. Η Αγγελική Στελλάτου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO, αν και πιστεύει ότι δεν «έχει σημασία να μιλάμε για εμάς σε έναν κόσμο όπου συμβαίνουν πράγματα τρομακτικά»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ» του Σάμιουελ Μπέκετ

Lifo Videos / Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ»

Σε ένα από τα σημαντικότερα έργα του Σάμιουελ Μπέκετ, μια σπουδαία μελέτη για τη θνητότητα, τη δημιουργικότητα και τη μνήμη, ένας 69χρονος άνδρας κάθεται μόνος του στα γενέθλιά του και ακούει ηχογραφήσεις του παρελθόντος του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Θέατρο / Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Η stand up κωμικός μιλά για την ελευθερία που κρύβεται στις «άχρηστες σκέψεις», για τη θέση των γυναικών στην κωμωδία και για το πώς το γέλιο μπορεί να γίνει εργαλείο αυτογνωσίας, χωρίς να χάνει ποτέ τη χαρά του.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
«Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Χορός / «Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Το έργο-σταθμός της γυναίκας που ανανέωσε την τέχνη του χορού δεν σταμάτησε από τα '70s να συναρπάζει το κοινό και να παραμένει «νέο» και επίκαιρο. Αυτόν τον Δεκέμβριο το Pina Bausch Foundation αναβιώνει τo «Kontakthof» στο Εθνικό Θέατρο με Έλληνες ηθοποιούς. Η LiFO μπήκε στις πρόβες και μίλησε με τους βασικούς συντελεστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τhis that keeps on – a personal archaeology –

Θέατρο / H ανασκαφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε μια γη που έχει το σχήμα της καρδιάς

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε ένα νέο πρότζεκτ κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης για τα σαράντα χρόνια από την ίδρυσή του, που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε μια και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Θέατρο / Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Διεθνείς σκηνοθέτες και σχήματα, δυνατά καστ, κλασικά και σύγχρονα έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων: Το φθινοπωρινό ρεπερτόριο των αθηναϊκών σκηνών το λες και φιλόδοξο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ