Ποιος παράδεισος;

Ποιος παράδεισος; Facebook Twitter
0

Η Nova Melancholia μετράει μόνο τρία χρόνια ζωής και τέσσερις παραστάσεις αναζήτησης σύγχρονων τρόπων δραματουργίας και σκηνικής γραφής. Η πέμπτη κινείται στην ίδια κατεύθυνση, έχει τον περίεργο τίτλο Ηabemus papam, Walter και θα παρουσιαστεί στην Πειραιώς 260, στις 3 και 4 Ιουλίου. Ο Μανώλης Τσίπος, συγγραφέας και σκηνοθέτης της, εξηγεί στη LifO περί τίνος πρόκειται. Το χειμώνα στο Bios η Nova Melancholia παρουσίασε μία περφόρμανς σε σκηνοθεσία του Βασίλη Νούλα, με τίτλο Walter Benjamin: Θέσεις για τη φιλοσοφία της Ιστορίας, προβάλλοντάς τη με τις εξής αποστροφές: «Ενάντια στην έννοια της προόδου, ενάντια στον πολιτικό ρεφορμισμό, ενάντια στον κοινωνικό κομφορμισμό, υπέρ του ιλιγγιώδους άλματος του αιλουροειδούς υπό τον αχανή ουρανό της Ιστορίας». Το κείμενο που ακουγόταν δεν ήταν άλλο από τις Θέσεις για τη φιλοσοφία της Ιστορίας, το κομβικό για τον πολιτικό και φιλοσοφικό στοχασμό του 20ού αιώνα κείμενο που έγραψε ο Γερμανο-εβραίος μαρξιστής διανοητής Βάλτερ Μπένγιαμιν λίγο προτού αυτοκτονήσει, κυνηγημένος από τους Ναζί, το 1940. Το όνομα του Μπένγιαμιν επανέρχεται στο νέο σκηνικό πείραμα της ομάδας, δίπλα στη ρήση που κατά παράδοση χρησιμοποιείται κάθε φορά που εκλέγεται και αναγγέλλεται καινούργιος πάπας («Ηabemus papam»).

Ο Μανώλης Τσίπος λέει πως ο τίτλος είναι σαφώς παιγνιώδης και πως πρόκειται για ένα κείμενο-μοντάζ για τον έσχατο καιρό. Δηλαδή;

«Ο Μπένγιαμιν δεν γίνεται αφορμή για μια δεύτερη παράσταση. Συμβαίνει απλώς να έχουμε κοινά ενδιαφέροντα και με τον Βασίλη Νούλα (ο δεύτερος ιθύνων νους της ομάδας). Στην πραγματικότητα έγραψα το Ηabemus papam, Walter το 2005, όταν πέθανε ο Ιωάννης-Παύλος και εκλέχθηκε ο καινούργιος Πάπας. Η καρέκλα του Πάπα είναι πιο σημαντική από το πρόσωπο που κάθε φορά θα καθίσει σ' αυτήν, γι' αυτό και η εκλογή του λειτουργεί ως αφορμή για να μεταφέρω σκέψεις μου για το μηχανισμό της Ιστορίας και για την έννοια της "κρίσιμης στιγμής". Κεντρική ιδέα είναι πως σε κάθε κρίσιμη ιστορική στιγμή, σε μια επανάσταση, στην εκλογή ενός προσώπου σε μια σημαντική θέση εξουσίας πάντα τίθεται ή υπολανθάνει ένα "άνοιγμα" οραματικό, ένα όραμα μεσσιανικό - και κει παρεισφρέει ο Μπένγιαμιν, ο οποίος και ως εβραίος και ως μαρξιστής οραματίζεται έναν άλλο κόσμο, αναφέρεται στην έλευση του Μεσσία, με αποτέλεσμα να μη γίνεται αποδεκτός ούτε ως εβραίος ούτε ως μαρξιστής. Ωστόσο, την Ιστορία διατρέχει η νοσταλγία για τον παράδεισο, όπως διατρέχει την προσωπική μας μυθολογία η "ενθύμηση" ενός ιδανικού τόπου που κάποια στιγμή χάσαμε - εδώ συμπεριλαμβάνω και την παιδική ηλικία που οι περισσότεροι από μας αντιμετωπίζουμε εξειδανικευμένα, ως χαμένο παράδεισο. Ακόμη και η πτώση των Δίδυμων Πύργων ως ένα εξαιρετικό όσο και μεγαλειώδες γεγονός καταστροφής θέτει το ζητούμενο ενός Παραδείσου (τον παράδεισο επί της Γης, όπως το αντιλαμβάνονται οι μουσουλμάνοι)».

Η ομάδα Nova Melancholia πρωτοσυστήθηκε στο κοινό το 2007 με την περφόρμανς Περιγραφή Μάχης, μια σύνθεση κειμένων που βασιζόταν σ' ένα κείμενο του Τσίπου, σε κείμενα του Ραμπελαί, σε αποσπάσματα από τον Μάκβεθ του Σαίξπηρ και κομμάτια που προέκυψαν από τη πρόβες. Τον Ιούνιο του 2007, στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού παρουσίασε το Οφηλία/Lego, ένα κείμενο του Βασίλη Νούλα. Το 2008, στο Booze αρχικά και μετά στο Bios, είδαμε το Αηδίασμα βασισμένο σε δυο διηγήματα του Νίκου-Γαβριήλ Πεντζίκη. Ακολούθησε την περασμένη άνοιξη το Walter Benjamin: Θέσεις για τη φιλοσοφία της Ιστορίας και τώρα η παράσταση του Φεστιβάλ Αθηνών. Ο Μανώλης αναγνωρίζει πως ακόμη είναι νωρίς για να πει ότι έχουν καταλήξει στο τι ακριβώς θέλουν και με ποιο τρόπο θα το πετύχουν επί σκηνής, αλλά ξέρουν τι τους ενδιαφέρει και τι όχι:

«Το θέατρο που επιδιώκουμε είναι συγγενές μ' αυτό που λέμε devised theater, με τη διαφορά ότι εμείς ξεκινάμε σταθερά από ένα κείμενο που μας εμπνέει, το οποίο λειτουργεί σαν βάση πάνω στην οποία δουλεύουμε. Χρησιμοποιούμε και κείμενα που προκύπτουν από την πρόβα, αλλά μόνο αφού τα έχουμε ελέγξει ξανά και ξανά. Γιατί σ' αυτό το είδος θεάτρου εύκολα βγαίνουν κείμενα κατά τη φάση προετοιμασίας της περφόρμανς, αλλά σπάνια έχουν κάποια λογοτεχνική αξία κι εμάς δεν μας ενδιαφέρει ένα θέατρο που εστιάζει στο καθημερινό και στις προσωπικές ιστορίες, που μπορεί να είναι κοινότοπες. Αγαπάμε τη θεατρικότητα και την εικαστική διάσταση που μπορεί να έχει μία παράσταση γι' αυτό και μας αρέσει το θέατρο του Τερζόπουλου και του Μαρμαρινού - είμαστε πιο κοντά στο θέατρο του δεύτερου, γιατί μας ενδιαφέρουν η ανοιχτή φόρμα κι ένα θέατρο σύνθεσης. Στις παραστάσεις μας επιδιώκουμε να συναντώνται οι εικαστικές τέχνες, ο χορός, οι νέες τεχνολογίες. Δεν είναι τυχαίο που μας αρέσουν οι παραστάσεις της Μαγκί Μαρέν, των Ρίμινι Πρότοκολ, του Γούστερ Γκρουπ, των Need Company».

Η ομάδα Νοva Melancholia (το όνομά της προέκυψε από την προσπάθεια του Μανώλη τσίπου και του Βασίλη Νούλα να προσδιορίσουν τα χαρακτηριστικά της μελαγχολίας της εποχής μας, για να καταλήξουν ότι διαφέρει από τη μελαγχολία άλλων περιόδων ως προς το ότι κρύβεται πίσω από ένα ισχυρό πρόταγμα προόδου) δεν περιορίζεται μόνο στην τέχνη της παράστασης. Ο Μανώλης Τσίπος και ο Βασίλης Νούλας, δουλεύοντας από κοινού το σενάριο και τη σκηνοθεσία, μόλις ολοκλήρωσαν μια ταινία μικρού μήκους σε συμπαραγωγή με το Εθνικό Κέντρο Κινηματογράφου. Έχει τίτλο Σκαριμπίμ-σκαριμπόμ!, θέμα τον Γιάννη Σκαρίμπα και θα μετάσχει το Σεπτέμβρη στο Φεστιβάλ της Δράμας.

«Στοχεύουμε στη συγκίνηση, όχι μόνο τη συναισθηματική αλλά και την αισθητική και τη διανοητική» καταλήγει ο τριαντάχρονος συγγραφέας και σκηνοθέτης. Καλοδεχουμένη!

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ