Όλα όσα θέλετε να μάθετε για την όπερα Τριστάνος και Ιζόλδη

Όλα όσα θέλετε να μάθετε για την όπερα Τριστάνος και Ιζόλδη Facebook Twitter
1
Όλα όσα θέλετε να μάθετε για την όπερα Τριστάνος και Ιζόλδη Facebook Twitter
Τόρστεν Κερλ και Αν Πέτερσεν, Τριστάνος και Ιζόλδη στην παράσταση της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.

 

Είναι μια από τις μεγαλύτερες ιστορίες αγάπης και τις πιο τραγικές. Όλα γίνονται σε λάθος τόπο και σε λάθος χρόνο. Η θεωρία των συμπτώσεων είναι ανίκητη. Ο Τριστάνος και η Ιζόλδη, ενέπνευσαν τον Βάγκνερ να γράψει την ομώνυμη όπερα που παρουσιάζεται  από την Εθνική Λυρική Σκηνή, από τις 21 Ιανουαρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών σε σκηνοθεσία Γιάννη Κόκκου.

 

Όλα όσα θέλετε να μάθετε για την όπερα Τριστάνος και Ιζόλδη Facebook Twitter
John William Waterhouse (1916)

 

Ενα παραμύθι από τον 12ο αιώνα

Ο Τριστάνος και η Ιζόλδη είναι ένας μύθος κέλτικης καταγωγής, τον οποίο τραγούδησαν οι τροβαδούροι του 12ου και 13ου αιώνα. Ο διάσημος τροβαδούρος Τομάς συνέθεσε μια διασκευή του μύθου το 1170, στην οποία βασίστηκε ο Γερμανός ποιητής Γκότφριντ φον Στράσμπουργκ. Στην εκδοχή του βασίστηκε ο Βάγκνερ για να γράψει το λιμπρέτο της όπερας.

Όλα όσα θέλετε να μάθετε για την όπερα Τριστάνος και Ιζόλδη Facebook Twitter
O Βάγκνερ το 1860

H βασική ιστορία

Η πλοκή αφορά τον έρωτα του ιππότη Τριστάνου για την ιρλανδή πριγκίπισσα Ιζόλδη, την οποία φέρνει ως νύφη στο θείο του βασιλιά Μάρκο της Κορνουάλης. Κατά το ταξίδι της επιστροφής στο πλοίο, με αφορμή ένα μαγικό ποτό, Τριστάνος και Ιζόλδη εξομολογούνται τον έρωτά τους. Στην Κορνουάλη, κατά την απουσία του βασιλιά σε κυνήγι, συναντιούνται ερωτικά. Ο Μάρκος τους βρίσκει μαζί και σε συμπλοκή που ακολουθεί ο Τριστάνος τραυματίζεται θανάσιμα. Μεταφέρεται στον πύργο του στη Βρετάνη, όπου παραληρεί. Όταν η Ιζόλδη φτάνει κοντά του είναι πια αργά: ο Τριστάνος ξεψυχά στα χέρια της και εκείνη τον ακολουθεί καθώς οραματίζεται την παντοτινή ένωση μαζί του.

Η ιστορία που μάγεψε τον Βάγκνερ και άλλαξε το δρόμο της όπερας

Ο Ρίχαρντ Βάγκνερ έκανε όπερα σε τρεις πράξεις τη μυθιστορία του Στράσμπουργκ, επηρεασμένος από τη φιλοσοφία του Σοπενάουερ, αλλά και τη σχέση του με την Ματίλντε Βέσεντονγκ. Δεν την ονόμαζε όπερα, αλλά δράση σε τρεις πράξεις. Η όπερα αυτή επηρέασε το έργο των δυτικών συνθετών κλασικής μουσικής, τον Μάλερ, τον Στράους, τον Σένμπεργκ. Μουσικά σηματοδοτεί την απομάκρυνση από την συμβατική αρμονία, που θα οδηγήσει τελικά την όπερα προς την ατονική μουσική του 20ου αιώνα. 

Όλα όσα θέλετε να μάθετε για την όπερα Τριστάνος και Ιζόλδη Facebook Twitter
Ludwig and Malvina Schnorr von Carolsfeld στην πρεμιέρα του πρώτου Τριστάνου και της Ιζόλδης

Ο Γολγοθάς μιας πρεμιέρας και ένας ξαφνικός θάνατος

Η εμπειρία του Βάγκνερ με την πρεμιέρα του Τανχόυζερ στο Παρίσι το 1861 τον οδήγησε στην απόφαση να ανεβάσει την όπερα Τριστάνος και Ιζόλδη στην Καρλσρούη. Παρόλο που η όπερα της Βιέννης του πρότεινε να γίνει εκεί η πρεμιέρα, οι πρόβες δεν έφτασαν ποτέ σε ικανοποιητικό επίπεδο. Ο Βασιλιάς Λουδοβίκος ο Β της Βαυαρίας χρηματοδοτεί την παραγωγή. Η πρωταγωνίστρια Ιζόλδη βραχνιάζει και η πρεμιέρα αναβάλλεται για ένα μήνα. Η πρεμιέρα γίνεται στις 10 ιουνίου του 1865, αλλά μετά από λίγες εβδομάδες πεθαίνει ξαφνικά ο πρωταγωνιστής Ludwig Schnorr von Carolsfeld. Οι φήμες που κυκλοφόρησαν μιλούν για τις υπερβολικές απαιτήσεις του ρόλου που οδήγησαν στο θάνατό του.

Όλα όσα θέλετε να μάθετε για την όπερα Τριστάνος και Ιζόλδη Facebook Twitter
Από το βίντεο του Μπιλ Βαϊόλα για τον τριστάνο, σε σκηνοθεσία Πίτερ Σέλαρς.
Όλα όσα θέλετε να μάθετε για την όπερα Τριστάνος και Ιζόλδη Facebook Twitter
Τριστάνος και Ιζόλδη, Μπιλ Βαϊόλα, Πίτερ Σέλαρς, ένα εικαστικό αριστούργημα
Όλα όσα θέλετε να μάθετε για την όπερα Τριστάνος και Ιζόλδη Facebook Twitter
Τριστάνος και Ιζόλδη, Μπιλ Βαϊόλα, Πίτερ Σέλαρς, ένα εικαστικό αριστούργημα

 

Μια ερωτική ιστορία γεμάτη παρεξηγήσεις

Οι παρεξηγήσεις παίζουν βασικό ρόλο στη τραγική εξέλιξη της ιστορίας του  Τριστάνου και της Ιζόλδης. Πίνουν από το ίδιο ποτήρι αντί για δηλητήριο ένα πανίσχυρο ερωτικό φίλτρο και ερωτεύονται εξαιτίας ενός λάθους. Ζουν τον απαγορευμένο έρωτά του αφού η Ιζόλδη προορίζεται για νύφη του θείου του Τριστάνου. Στον μύθο ο Τριστάνος για να γιατρευτεί παντρεύεται μια άλλη Ιζόλδη την Λευκώλενο, πράγμα που μπερδεύει απίστευτα τον αναγνώστη. Επίσης στο τέλος του μύθου, υποτίθεται ότι η Ιζόλδη θα καταπλεύσει με λευκά πανιά για να φέρει το αντίδοτο στο δηλητηριασμένο βέλος που έχει δεχτεί ο Τριστάνος. Η εκδικητική Ιζόλδη Β΄, η Λευκώλενος του λέει ότι τα πανιά είναι μαύρα και ο Τριστάνος απελπισμένος εκπνέει. Σε λίγο εκπνέει από λύπη, μόλις φτάνει και η Ιζόλδη η ξανθή. Στην όπερα, στην τελευταία πράξη, ο Τριστάνος ξεψυχάει στην αγκαλιά της Ιζόλδης με το όνομά της στα χείλη του. Η Ιζόλδη προσπαθεί μάταια να τον επαναφέρει στην ζωή. Φτάνει ο βασιλιάς που τους έχει συγχωρήσει επειδή έχει καταλάβει ότι αγαπήθηκαν εξαιτίας του φίλτρου και όχι της επιθυμίας τους να τον προδώσουν, αλλά είναι αργά. Η Ιζόλδη ξεψυχά και αυτή στην αγκαλιά του ήδη νεκρού αγαπημένου της. Με τα τελευταία λόγια της εξυμνεί την αγάπη και την αιώνια αφοσίωση.

 


Μπιργκιτ Νίλσον, Μπαϊρόιτ, 1966

Ποιό θεωρείται το καλύτερο ανέβασμα;

Οι φανατικοί της όπερας θεωρούν αδιαπραγμάτευτα, καλύτερη την ηχογράφηση  του Karl Böhm στο φεστιβάλ του Μπαϊρόιτ το 1966, με την Μπίργκιτ Νίλσον και τον Βολφγκανγκ Βιντγκάσεν. Ιδανικά ανεβάσματα είναι η αλήθεια δεν υπάρχουν, σίγουρα όμως τα ανεβάσματα στο Παρίσι και τη Σκάλα τα τελευταία χρόνια έκαναν αίσθηση.

Violeta Urmana "Liebestod"

Waltraut Meier στη Σκάλα

Ιδανικές  “Ιζόλδες”

Η Waltraut Meier και η Violetta Urmana στις μέρες μας έκαναν καριέρα ως ιδανικές Ιζόλδες. Αλλά και  η Κatarina Dalayman που εμείς θα δούμε στο Μέγαρο ως Μπρανγκαίνε. Και η Ann Petersen που θα δούμε ως Ιζόλδη. Με το ρόλο αναμετρήθηκαν πολλές μεγάλες ντίβες  και το θάνατο της Ιζόλδης δεν έχουν παραλείψει να ηχογραφήσουν ακόμα και τραγουδίστριες που δύσκολα θα έστεκαν στη σκηνή ως Ιζόλδες.

Όλα όσα θέλετε να μάθετε για την όπερα Τριστάνος και Ιζόλδη Facebook Twitter
Νταλί: Τριστάνος και Ιζόλδη

 

«Liebestod» σημαίνει...

Έρωτας/θάνατος. Με αυτή την μουσική τελειώνει η όπερα Τριστάνος και Ιζόλδη, με μια άρια της Ιζόλδης πάνω από το νεκρό σώμα του Τριστάνου. Χρησιμοποιείται και ως λογοτεχνικός όρος και αναφέρεται στο θέμα του θανάτου από έρωτα, ή στην ολοκλήρωση της ερωτικής αγάπης με τον θάνατο. Η ιστορία του Πύραμου και της Θίσβης και του Ρωμαίου και της Ιουλιέτας, από τα δημοφιλή παραδείγματα. Αλλά υπάρχει και το παράδειγμα του νεαρού Βέρθερου, ο έρωτας και ο θάνατος σε μια μονόπλευρη αγάπη. Ή ακόμα, και η κοινή αυτοκτονία του Κλάιστ και της Εριέτας Φόγκελ. 

Τι απαλά και ήρεμα

Που μου χαμογελά,

Πόσο γλυκά

Τα μάτια του ανοίγει –

Βλέπετε φίλοι;

Δεν το βλέπετε;

Πως λάμπει

Όλο και πιο φωτεινός,

Καθώς σηκώνεται ψηλά

μες των άστρων τη φεγγοβολιά;

Δεν βλέπετε

πως η καρδιά

γενναία πάλλεται

καθώς μέσα στο στήθος του

ήσυχα και δυνατά χτυπά;

Πως η γλυκιά ανάσα του

Ηδονική και τρυφερή

μες’ απ’ τα χείλη

φτερουγίζει;

Κοιτάξτε φίλοι!

Δεν το αισθάνεστε; Δεν το θωρείτε;

Μόνο εγώ ακούω

τούτο το σκοπό

που τόσο σιγανός

κι εξαίσιος

γλυκά θρηνώντας,

τα πάντα λέγοντας,

συμφιλιώνοντας απαλά

βγαίνει απ’ αυτόν,

εισχωρεί εντός μου,

με δονεί

με τη θεία μουσική του

και μ’ αγκαλιάζει;

Είναι ένα απαλό αεράκι

που φυσά;

Είναι κύματα

από μεθυστικές μοσχοβολιές;

Πώς φουσκώνουν

καθώς με τριγυρίζουν!

Να πάρω αναπνοή βαθιά;

Να τα αφουγκραστώ;

Να τα ρουφήξω;

Ή μέσα τους να βυθιστώ;

Γλυκά, στ’ αρώματά τους

να εξαφανιστώ;

Μέσα στο σάλο των κυμάτων,

στων ήχων τον ορυμαγδό,

στο κυματιστό σύμπαν

της ανάσας του κόσμου

να πνιγώ,

να καταποντιστώ –

δίχως αισθήσεις.

Υπέρτατη ηδονή!

 

Μετάφραση Αλέξανδρος Ίσαρης από την πλήρη μετάφραση του έργου Τριστάνος και Ιζόλδη που έκανε για λογαριασμό των εκδόσεων Ίκαρος το 2002

Όλα όσα θέλετε να μάθετε για την όπερα Τριστάνος και Ιζόλδη Facebook Twitter
Τριστάνος και Ιζόλδη από τον Edmund Blair Leighton
 

Πληροφορίες για την παράσταση: 

 

Τριστάνος και Ιζόλδη

Μουσική διεύθυνση: Μύρων Μιχαηλίδης Σκηνοθεσία - σκηνικά - κοστούμια: Γιάννης Κόκκος Καλλιτεχνική συνεργάτιδα, δραματουργία: Αν Μπλανκάρ Σχεδιασμός βιντεοπροβολών: Eρίκ Ντυραντώ Φωτισμοί: Μίχαελ Μπάουερ Διεύθυνση χορωδίας: Αγαθάγγελος Γεωργακάτος Τριστάνος: Τόρστεν Κερλ Βασιλιάς Μάρκος: Ράινχαρτ Χάγκεν Ιζόλδη: Αν Πέτερσεν Κούρβεναλ: θ.α. Μέλοτ: Χαράλαμπος Αλεξανδρόπουλος Μπρανγκαίνε: Καταρίνα Νταλάυμαν Βοσκός: Νίκος Στεφάνου Καπετάνιος: Κωστής Ρασιδάκης Ναύτης: Αντώνης Κορωναίος Συμμετέχουν η Ορχήστρα και η Χορωδία της ΕΛΣ

 

 

21, 28, 31 Ιανουαρίου & 4 Φεβρουαρίου 2015, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών - Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη

 

 

 

 

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο takis ξεκίνησε από το Κιάτο και έφτασε στα κορυφαία θέατρα του κόσμου

Θέατρο / Ο takis ξεκίνησε από το Κιάτο και έφτασε στα κορυφαία θέατρα του κόσμου

Έχει υπογράψει μερικά από τα πιο τολμηρά ανεβάσματα των τελευταίων ετών. Έφτασε στην πεντάδα υποψηφιοτήτων των Διεθνών Βραβείων Όπερας 2025. Ποιος είναι ο ταλαντούχος Έλληνας σκηνογράφος και ενδυματολόγος;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Τσουμαράκης: «Στον Οιδίποδα βρίσκουμε τον Έπσταϊν και τους βιασμούς παιδιών»

Θέατρο / Γιάννης Τσουμαράκης: «Στον Οιδίποδα βρίσκουμε τον Έπσταϊν και τους βιασμούς παιδιών»

Με το βραβείο Χορν στις αποσκευές του αλλά και την ερμηνεία του στο ρόλο του Πολυνείκη στον Οιδίποδα του Ρόμπερτ Άικ, ο νεαρός ηθοποιός βρίσκεται ήδη «στον καλό δρόμο». Βραβεία, σημαντικοί ρόλοι, το θέατρο σήμερα. Πώς τα βλέπει όλα αυτά;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

Θέατρο / Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

25 χρόνια πριν, συμμετείχε στην παράσταση «Καθαροί πια» που σκηνοθέτησε ο Λευτέρης Βογιατζής. Σήμερα επιστρέφει στο σκληρό έργο της Σάρα Κέιν, έχοντας διαγράψει μια πορεία γεμάτη πρωταγωνιστικούς ρόλους. Τι τον κρατά ακόμα στο θέατρο; Πώς άλλαξε η δουλειά του; Τι θυμάται από τους παλιούς δασκάλους; Πώς ερωτεύτηκε ξανά το θέατρο; Ο σπουδαίος ηθοποιός μιλά για όλα στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται κι εγώ να είμαι πιο αληθινός από ποτέ»

Θέατρο / Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται»

Ο stand-up κωμικός μιλά για τη μετάβαση από το «Δέκα με τόνο» στη νέα του παράσταση, για την ελευθερία της σκηνής, για τις κόντρες της κοινότητας των κωμικών, για την «τυραννία του hook» στα social και για τον μύθο του cancel στην Ελλάδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

σχόλια

1 σχόλια