Ο θρόνος του αίματος

Ο θρόνος του αίματος Facebook Twitter
0

Φόντο ένα αιματοβαμμένο τσίγκινο υπερμέγεθες παραπέτασμα. Τρεις γυναίκες με μακριά μαύρα ρούχα και κόκκινα μαλλιά εκτελούν μια χορογραφία, ενώ σύντομα συμπληρώνονται από μία σειρά επίσης μαυροντυμένων γυναικών που φοράνε μαύρα γυαλιά και κόκκινα γάντια. Η πρωτοποριακή όπερα του Τζουζέπε Βέρντι «Μακμπέθ», γραμμένη το 1847 και βασισμένη στο σαιξπηρικό δράμα, παρουσιάζεται από την Εθνική Λυρική Σκηνή στη δεύτερη και πιο καταλασταγμένη εκδοχή της του 1865, όταν για χάρη των Γάλλων και της παριζιάνικης πρεμιέρας ο Ιταλός συνθέτης πρόσθεσε ένα εισαγωγικό μπαλέτο, ενώ έκανε και αρκετές άλλες προσαρμογές. Η Λυρική, παρ’ όλα αυτά, κράτησε το ιταλικό λιμπρέτο του Φραντσέσκο Μαρία Πιάβε με τις επεμβάσεις του Αντρέα Μαφέι.

Οι μάγισσες όχι μόνο προφητεύουν την πορεία του στρατηγού Μακμπέθ και του συντρόφου του Μπάνκο αλλά τους καλούν στον κόσμο τους. Στην αισθητικά εξεζητημένη αυτή παράσταση, της οποίας βλέπω πρόβα στην αίθουσα «Τριάντη» του Μεγάρου Μουσικής, οι δυο τους προσγειώνονται από τον ουρανό με αλεξίπτωτα. Ο Ιταλός σκηνοθέτης Λορέντζο Μαριάνι έχει τοποθετήσει όλη τη δράση σε έναν τόπο ανώνυμο και άυλο, στους δαιδάλους και τους εφιάλτες του ανθρώπινου μυαλού, ένα ιδιαίτερο «περιβάλλον» όπου θα διαδραματιστεί όλο το δράμα. Στο σύντομο διάλειμμα από τις πολύωρες πρόβες τον απομονώνω για μία ολιγόλεπτη συνέντευξη, ώστε να μου εξηγήσει τον τρόπο που βλέπει τη διάσημη όπερα. Εξηγεί: «Η ιστορία του Μακμπέθ έχει να κάνει με την ανθρώπινη “Ψυχή” και τον “Φόβο” – με την ελληνική έννοια των λέξεων. Η αληθινή σύγκρουση στο έργο δεν είναι μεταξύ πολεμιστών ή ανάμεσα σε χώρες. Η πραγματική σύγκρουση είναι της ψυχής του Μακμπέθ και της Λαίδης Μακμπέθ. Η έκφραση του αγνώστου και της αμφιβολίας αλλά και της πιθανότητας της σύγχυσης μέσα στο μυαλό, όπως εκπροσωπείται από τις μάγισσες. Κατά κάποιον τρόπο, οι μάγισσες εκπροσωπούν το άγνωστο και τη ρήξη της ψυχής του Μακμπέθ με το άγνωστο, αυτό που ποτέ δεν ξέρουμε. Πολλές φορές στη ζωή μας καταλήγουμε στο πουθενά, όπως η Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων που, όταν ακολουθεί τον λαγό, πέφτει στην τρύπα η οποία κανένας δεν ξέρει που καταλήγει. Ίσως μέσα της, ίσως κάπου αλλού. Όπως και ο καθένας, όταν κάνει ενδοσκόπηση, χάνεται στον εαυτό του. Αυτό είναι το σκηνικό στο οποίο εξελίσσεται το έργο, στη συλλογική ψυχή όλων μας. Εκεί όπου μας πηγαίνουν οι μάγισσες». Προτείνω γι’ αυτό τον άτοπο τόπο τον «εύκολο» χαρακτηρισμό «no man’s land», αλλά ο Μαριάνι επιμένει να αναφέρεται στο «άγνωστο», το μέρος που δεν γνωρίζουμε, και συμπληρώνει: «Ο Σαίξπηρ αποκαλεί τις μάγισσες “αλλόκοτες αδελφές” γιατί συμπεριφέρονται με έναν αλλόκοτο τρόπο».

«Τι είναι εκείνο που οδηγεί τον Μακμπέθ και την Λαίδη στις ανόσιες πράξεις τους, στους φόνους και στις προδοσίες, με σκοπό την αρπαγή του θρόνου της Σκωτίας; Η υπέρμετρη φιλοδοξία για εξουσία;» τον ρωτάω. Απαντάει: «Αν και δεν είναι μικρής σημασίας, θεωρώ ότι η φιλοδοξία είναι συνέπεια του φόβου, η συνέπεια του αγνώστου και των μαγισσών. Έχουμε δύο άντρες, τον Μακμπέθ και τον φίλο του Μπάνκο, οι οποίοι είναι ταυτόσημοι. Έχουν περάσει είκοσι χρόνια μαζί στα πεδία της μάχης, σκότωσαν ανθρώπους μαζί, έσωσαν ο ένας τον άλλον από τον θάνατο και τώρα αντιδρούν με τελείως διαφορετικό τρόπο ο καθένας. Ο Μπάνκο δεν σκοτώνει κανέναν». Η περιγραφή της σκηνοθετικής του ματιάς παραπέμπει σε μια υπαρξιακή και ψυχογραφική ανάλυση του έργου. Δεν τον ενδιαφέρει η ρεαλιστική απεικόνιση του έργου; «Φυσικά υπάρχει το αίμα, φυσικά ο βασιλιάς πεθαίνει, η ιστορία είναι γνωστή και όντως συμβαίνει όπως την ξέρουμε, αλλά ο λόγος που επέλεξα να παρουσιάσω την ιστορία με τον συγκεκριμένο τρόπο είναι για να δώσω την ευκαιρία σε όλους να καταλάβουν γιατί συμβαίνουν όλα αυτά. Ο Μακμπέθ δεν είναι ο προφανής κακός. Δεν μπορούμε να τον συγκρίνουμε με τον Ριχάρδο ΙΙΙ ούτε με τον Ιάγο, κι ας κάνει φόνους. Δεν είναι τυχαίο ότι ταυτιζόμαστε μαζί του, ενώ ποτέ δεν θα ταυτιστούμε με τον Ιάγο ή τον Ριχάρδο». Ποια είναι η άποψή του για τον καταλυτικό ρόλο της Λαίδη Μακμπέθ, η οποία είναι και εκείνη που εξωθεί τα πράγματα προς αυτή την κατεύθυνση; Εξηγεί: «Ούτε για εκείνη θα έλεγα ότι φταίει. Δεν είναι απλώς μια κακιά γυναίκα. Θα τη χαρακτήριζα “ψυχολογικό ρετάλι”. Στην αρχή είναι ορμητική, δεν φοβάται κανέναν, αλλά στο τέλος αυτοκτονεί, επειδή ακριβώς η ψυχή της είναι ευάλωτη. Με έναν τρόπο, έτσι είμαστε όλοι».

Ο Δημήτρης Τηλιακός, βαρύτονος με σημαντική διεθνή καριέρα, συμμετέχει στην πρόβα επίσης, καθώς είναι ο Μακμπέθ της πρώτης διανομής. Έχει παίξει τον ρόλο επανειλημμένως στο παρελθόν και πρόσφατα στην πετυχημένη σκηνοθεσία του Ντίμτρι Τσερνιάκοφ, με διευθυντή ορχήστρας τον Θόδωρο Κουρετζή στη Μόσχα, στο Παρίσι και στη Μαδρίτη. Εξηγεί πώς κάθε παραγωγή είναι μία νέα ανάγνωση, αλλά γνωρίζοντας καλά πια τον ρόλο επικεντρώνεται σε αυτόν: «Ο Μακμπέθ είναι τρομερά απαιτητικός κι εξουθενωτικός δραματουργικά. Έχει πολλές, απότομες και περίεργες ψυχολογικές μεταπτώσεις, είναι ένας άνθρωπος συνέχεια φοβισμένος κι οξύθυμος. Ουσιαστικά, την πρώτη φορά σκοτώνει για να γίνει αυτό που έχει αποφασίσει στο υποσυνείδητό του, επειδή φοβάται μη συμβεί, και από κει και πέρα το στοιχείο του φόβου είναι συνεχώς παρόν. Ένας δύσκολος ρόλος, για τον οποίο ακουμπάει κανείς σε τέτοια συναισθήματα». Παρατηρώ ότι ίσως δεν είναι τυχαίο ότι έχει παίξει τόσο πολλές φορές. «Ναι, ίσως τελικά να μην είναι τυχαίο! Είναι ένας ρόλος που τον σκέφτομαι από τα σπουδαστικά μου χρόνια, μάλλον γιατί με ενέπνευσε ένας σπουδαίος Μακμπέθ, ο δάσκαλος μου Κώστας Πασχάλης. Η τελευταία άρια για τον θάνατο πάντα μου άρεσε. Δεν θα έλεγα ότι αγαπώ τον ήρωα, αλλά ότι μου έμαθε πολλά πράγματα. Με επηρεάζει ψυχολογικά πάρα πολύ όποτε τον ερμηνεύω». Έχει δει παραστάσεις που να τον έχουν βοηθήσει; «Ναι, έχω δει, κυρίως μέσα από το Διαδίκτυο. Μου αρέσει πολύ η κινηματογραφική μεταφορά του Κουροσάβα Ο θρόνος του αίματος». 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ