Ο Σίσυφος στο Watermill

Ο Σίσυφος στο Watermill Facebook Twitter
Ο καθένας μαθαίνει και γίνεται καλύτερος. Αυτό που με ενδιαφέρει και είναι διαφορετικό είναι η σχέση που έχει το μάξιμουμ με το μίνιμουμ... Φωτό: Jake Jeon
1

 

Ιδρύθηκε το 1992 από τον Ρόμπερτ Γουίλσον. Το Watermill είναι ένα εργαστήριο τεχνών σε ένα μοναδικό μέρος στη Νέα Υόρκη, το οποίο λειτουργεί και ως μοναδικό περιβάλλον για τους νέους και ανερχόμενους καλλιτέχνες απ' όλο τον κόσμο, δίνοντάς τους τη δυνατότητα να εξερευνήσουν νέες ιδέες. Συνδέει τις τέχνες με τον πολιτισμό, τις κοινωνικές, ανθρωπιστικές και φυσικές επιστήμες. Αυτή η παγκόσμια κοινότητα καλλιτεχνών, μέσα στην οποία ζουν κι εργάζονται από κοινού, υποστηρίζει το έργο τους μέσω ενός δικτύου διεθνών οργανισμών και χώρων που αγκαλιάζουν νέες προσεγγίσεις.

Στο περσινό γκαλά του Watermill Center Benefit, η Ευαγγελία Ράντου ερμήνευσε το σόλο με τις καρέκλες από τη Μήδεια του Δημήτρη Παπαϊωάννου. Φέτος προσκεκλημένος από τον Ρόμπερτ Γουίλσον, ο Δημήτρης Παπαϊωάννου παρουσίασε το πρώτο κεφάλαιο του έργου του Still Life στις 26 Ιουλίου, στο γκαλά, ανάμεσα στο κοινό του οποίου βρίσκονταν η Ιζαμπέλ Ιπέρ και ο Φίλιπ Γκλας, και θα παραμείνει στο Watermill για να κάνει ένα εργαστήριο με τους καλλιτέχνες που συμμετέχουν στο διεθνές καλοκαιρινό πρόγραμμα.


«Είμαστε 7 άτομα, ένας γλύπτης και έξι περφόρμερ», μας λέει ο Δημήτρης Παπαϊωάννου, σχεδόν ξημερώματα, και αμέσως μετά την παράστασή τους από τη Νέα Υόρκη. «Κάναμε το πρώτο κομμάτι από το Still Life, που είναι το κομμάτι με τον τοίχο. Το ονομάσαμε "Σίσυφο" και επειδή το περιβάλλον είναι πολύ ωραίο, προσθέσαμε το κομμάτι με την κοπέλα, οπότε κάναμε ουσιαστικά ένα τμήμα 35 λεπτών από το έργο, το οποίο λουπάραμε 4 φορές σε ένα συνεχές πρόγραμμα δυόμισι ωρών».

Ο Σίσυφος στο Watermill Facebook Twitter
Φωτό: Julian Mommert


Πόσο διαφορετικό ήταν από την παράσταση που είδαμε στην Αθήνα;
Ήταν πολύ διαφορετικό, γιατί ήταν σε εξωτερικό χώρο, σε μια πολύ όμορφη πλατφόρμα μέσα στα δέντρα, οπότε πήρε εντελώς διαφορετική διάσταση. Είναι επίσης διαφορετικό επειδή είναι μέρος ενός live installation. Είναι μια μεγάλη βόλτα στο δάσος για τους επισκέπτες κι εμάς μας είχε βάλει ο Μπομπ Γουίλσον, όπως και την Ευαγγελία πέρσι, στο τέλος, στο τελευταίο μέρος, στην κλιμάκωση, και η περφόρμανς ήταν στημένη σαν θεατράκι με καρέκλες. Ήμασταν, δηλαδή, το τελευταίο στάδιο αυτού του περιπάτου, πριν από τη δημοπρασία και το γεύμα.

Ο Σίσυφος στο Watermill Facebook Twitter
Η αντίληψη του Γουίλσον, αυτού του τρομερού μπαμπά-βασιλιά, είναι πολύ ανοιχτή. Και είναι εντυπωσιακός ο τρόπος με τον οποίο συγκεντρώνει εδώ τους ανθρώπους... Φωτό: Photo: Louis Deugler Ostenrik


Σε σχέση με αυτά που σας είπαν εδώ στην Αθήνα για την παράσταση, αυτά που σας είπαν εκεί ήταν διαφορετικά;
Εδώ τα πράγματα είναι πιο ενθουσιώδη. Το ίδιο συναντήσαμε και πέρσι στη Μόσχα με την Πρώτη Ύλη. Δηλαδή, οι άνθρωποι δεν κρύβουν τον ενθουσιασμό τους και είναι πολύ γενναιόδωροι σε αυτά που λένε. Είναι πολύ διαφορετικά από αυτά που έχουμε συνηθίσει στην Ελλάδα. Πάντοτε μας αρέσει να κρατάμε μικρό καλάθι, αλλά η υποδοχή ήταν ενθουσιώδης. Ήμασταν πολύ χαρούμενοι. Ερχόταν ο κόσμος και μας μιλούσε με τον καλύτερο τρόπο.

Ο Σίσυφος στο Watermill Facebook Twitter
Φωτό: Photo: Louis Deugler Ostenrik


Πώς επικοινωνούσε ο κόσμος με το κομμάτι που παρουσιάσατε;
Είναι μια φάση της δουλειάς μου που ξεκίνησε από το Πουθενά στο Εθνικό –γι' αυτό το κάνω κιόλας– κι αισθάνομαι ότι είμαι πιο κοντά σε αυτό που μπορώ να κάνω. Εκείνο που έχει ενδιαφέρον είναι ότι επικοινωνεί. Ενώ έχει γίνει με υλικά λιγότερα, δυσκολότερα, έχει αφαιρεθεί η μουσική και η αίσθηση της ιστορίας, παρ' όλα αυτά επικοινωνεί με το κοινό, και μάλιστα με διάφορους τρόπους. Και η υπαρξιακή υπόσταση αλλά και η έννοια – μέσα από την οπτική απάτη που έχουν οι δουλειές μου, του τσίρκου. Εδώ μέσα, σε αυτή την κατάσταση, σε ένα γκαλά, οι θεατές περπατούσαν, κυκλοφορούσαν, ήταν όρθιοι. Θα μπορούσε να πει κανείς ότι ήταν μια κατάσταση σαν ένα παλιό μεσαιωνικό freak show, μόνο που τα freaks ήταν οι ίδιοι οι καλλιτέχνες.

Ο Σίσυφος στο Watermill Facebook Twitter
Η ατμόσφαιρα είναι εντυπωσιακή, γιατί η διάδραση με τις άλλες προσωπικότητες είναι πολύ έντονη. Είναι από πολλά έθνη, πολλές ηλικίες, είναι πολύ νεότεροι από εμάς κι έχουν πολλές ιδιότητες... Φωτό: Caroline P. Lasersohn


Με ένα έργο σαν το «Still Life», που είναι ανοιχτής φόρμας, πιστεύεις ότι επικοινωνείς αλλιώς με το κοινό;
Η απάντηση είναι εύκολη και αυτό δεν είναι για μένα κάτι καινούργιο. Είναι κάτι που νόμιζα ότι έκανα πάντα. Ο καθένας μαθαίνει και γίνεται καλύτερος. Αυτό που με ενδιαφέρει και είναι διαφορετικό είναι η σχέση που έχει το μάξιμουμ με το μίνιμουμ. Αυτό με ενδιαφέρει σήμερα, γιατί αύριο μπορώ να σου πω κάτι διαφορετικό. Πώς είναι δυνατόν τα μέσα να είναι ελάχιστα και η ποίηση να μεγαλώνει. Πώς είναι δυνατόν το τίποτα να γίνεται κάτι. Και με γυρίζει πίσω, σε μετεφηβικές έρευνες. Αυτό είναι που περισσότερο με ενδιαφέρει στα τελευταία έργα. Το άλλο, η αίσθηση ενός τοπίου πολύ συγκεκριμένου, που αφήνει πολλές ανοιχτές διόδους για το προσωπικό ταξίδι του καθενός, δεν το θεωρώ χαρακτηριστικό της φάσης στην οποία βρίσκομαι αλλά της τέχνης γενικώς. Η έλλειψη μουσικής και η έλλειψη ιστορίας ήδη δημιουργεί στην αντίληψη του κοινού ένα τοπίο που του φαίνεται πιο ανοιχτό, επειδή η μουσική καθοδηγεί τα συναισθήματα, καθοδηγεί τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να διαβάσεις κάτι. Συνεπώς, αν σε αφήσουν χωρίς μουσική, είσαι αμήχανος μεν, ελεύθερος δε. Και η ιστορία, επίσης, αρέσει στους ανθρώπους γιατί αισθάνονται την ασφάλεια ότι καταλαβαίνουν. Εμάς, που φτιάχνουμε τα πράγματα, από την άλλη μεριά, μας αρκεί η δομή.

Ο Σίσυφος στο Watermill Facebook Twitter
Φωτό: Photo: Louis Deugler Ostenrik


Εσύ, ως καλεσμένος, τι θα κάνεις, εκτός από την παράσταση που παρουσιάσατε στο γκαλά;
Εμένα με κάλεσε να παρουσιάσω τη δουλειά μου με τους χορευτές στο γκαλά και με παρακάλεσε να μείνω να δουλέψω ό,τι θέλω με τους συμμετέχοντες που έρχονται εδώ, αφού έχουν επιλεγεί, για να περάσουν τρεις ή τέσσερις εβδομάδες, να πάρουν μέρος στις εργασίες και να αναπτύξουν τη δική τους δουλειά, να γνωριστούν μεταξύ τους. Για να τους παρέχει αυτήν τη δυνατότητα, το καταπληκτικό φαγητό, τα σπίτια, τις ευκολίες και όλη αυτή την εμπειρία, χρειάζεται χρήματα, τα οποία συγκεντρώνει σε αυτό το γκαλά. Καλλιτέχνες από όλο τον κόσμο στέλνουν πίνακες και γλυπτά που δημοπρατούνται. Και εμείς, οι καλεσμένοι, παρουσιάζουμε τη δουλειά μας. Μιλάμε για μία από τις ιδιοφυΐες του καιρού μας.

Ο Σίσυφος στο Watermill Facebook Twitter
Γνωρίζεις κάποιους και δεν ξέρεις για ποιον ακριβώς λόγο βρίσκονται εδώ, αλλά λίγο αργότερα καταλαβαίνεις ότι κάτι υπάρχει που είναι ενδιαφέρον... Φωτό: Jake Jeon


Η ατμόσφαιρα;
Η ατμόσφαιρα είναι εντυπωσιακή, γιατί η διάδραση με τις άλλες προσωπικότητες είναι πολύ έντονη. Είναι από πολλά έθνη, πολλές ηλικίες, είναι πολύ νεότεροι από εμάς κι έχουν πολλές ιδιότητες. Εμείς, ας πούμε, τώρα έχουμε μια σύνδεση με δυο καταπληκτικούς ξυλουργούς. Είναι δυο καινούργιοι καταπληκτικοί Γερμανοί που ήρθαν στο residency ως καλλιτέχνες. Η αντίληψη του Γουίλσον, αυτού του τρομερού μπαμπά-βασιλιά, είναι πολύ ανοιχτή. Και είναι εντυπωσιακός ο τρόπος με τον οποίο συγκεντρώνει εδώ τους ανθρώπους. Γνωρίζεις κάποιους και δεν ξέρεις για ποιον ακριβώς λόγο βρίσκονται εδώ, αλλά λίγο αργότερα καταλαβαίνεις ότι κάτι υπάρχει που είναι ενδιαφέρον. Έχει στήσει ένα πολύ μεγάλο παραμύθι και είναι πολύ ωραίος ο τρόπος με τον οποίο μας έβαλε όλους στη διαδικασία της χρησιμότητας και της γελοιότητας του γκαλά. Ποιος είναι ο λόγος, γιατί τους θέλουμε αυτούς τους ανθρώπους που φτάνουν εδώ, πόσο τσίρκο είναι και πόσο σοβαρό να βγουν μέσα σε μια μέρα τα χρήματα για όλη τη χρονιά του Watermill, και για τα καλοκαιρινά και για τα χειμωνιάτικα residencies, και ποιος είναι ο ρόλος μας μέσα σε αυτό. Μας βάζει στη διαδικασία ότι όλοι δουλεύουμε σκληρά γι' αυτό τον λόγο. Για να υπάρχει αυτό το μέρος, για να μπορούν να έρχονται καλλιτέχνες και να κυκλοφορούν οι ιδέες. Είναι μοναδικό. 

Ο Σίσυφος στο Watermill Facebook Twitter
Φωτό: Jake Jeon
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ

σχόλια

1 σχόλια
Πολύ ωραίες φωτογραφίες και αξιόλογη συνέντευξη. Η δουλειά του Δ.Π. φαίνεται αλλιώς σ'αυτό το περιβάλλον.Δεν είμαι πιά φαν της δουλειάς του ούτε του Μπ. Ουίλσον, αλλά τους σέβομαι απεριόριστα γιά τις αναζητήσεις τους και τις προσπάθειές τους.