Ο Άκραμ Καν κάνει την "Ζιζέλ" κορίτσι του 21ου αιώνα

Ο Άκραμ Καν κάνει την "Ζιζέλ" κορίτσι του 21ου αιώνα Facebook Twitter
Η καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού Μπαλέτου της Αγγλίας, Tamara Rojo στο κέντρο της ομάδας των χορευτών, κατά τη διάρκεια πρόβας
0

Οι "Τimes" το έχουν χαρακτηρίσει ως ένα από τα πιο σημαντικά πολιτιστικά γεγονότα του έτους και αν κρίνει κανείς από τα πρώτα βίντεο πρόβας που έχουν δοθεί στη δημοσιότητα, έτσι θα είναι: η "Ζιζέλ", ένα ανυπέρβλητο κλασικό έργο και η μεταφορά του στο σήμερα είναι το εγχείρημα του ταλαντούχου χορογράφου με Άκραμ Καν με το Εθνικό Μπαλέτο της Αγγλίας, ενώ η πολυαναμενόμενη πρεμιέρα του στις 27 Σεπτεμβρίου είναι αυτό που συζητιέται στους καλλιτεχνικούς κύκλους. 

Ο 42χρονος Καν που δεν κρύβει τον ενθουσιασμό του για την προσέγγιση στην κλασική "Ζιζέλ" δημοσιεύοντας φωτογραφίες και βίντεο από τις πρόβες στο Instagram, έχει ήδη μιλήσει για ένα εμπνευσμένο έργο, που θα γεμίσει τα μάτια των θεατών με εικόνες. Και φυσικά δεν επαναπαύθηκε μόνο στη χορογραφία και τις ικανότητες των συνεργατών του, αλλά και στο ταλέντο του φημισμένου εικαστικού Tim Yip, που υπογράφει τόσο τα σκηνικά, όσο και τα κοστούμια του μπαλέτου. 

Aυτή ακριβώς η παράσταση είναι ένα τεράστιο στοίχημα για τη διεύρυνση του κλασικού ρεπερτορίου στο μεγαλύτερο δυνατό κοινό και σε κοινό που πέρα από συντηρητικές επιλογές διψά για ένα νέο όραμα.

Ομοίως, ο συνθέτης και μουσικός παραγωγός Vincenzo Lamagna προσάρμοσε την αυθεντική σύνθεση του Adolphe Adam, στη νέα ματιά που φέρνει στο έργο η ματιά του Καν και που θα συνοδεύει ζωντανά από τη Φιλαρμονική Ορχήστρα της Αγγλίας τη χορογραφία του μπαλέτου. Μία μικρή γεύση από την παράσταση, της οποίας τα εισιτήρια έχουν γίνει ανάρπαστα, δίνεται από τα βίντεο πρόβας, όπου κυριαρχεί η χορογραφία και τα πρόσωπα της καλλιτεχνικής διευθύντριας του Εθνικού Μπαλέτου της Αγγλίας, Tamara Rojo και του ταλαντούχου χορευτή Isaac Hernandez. 

 

Ειδικώς, για τη Rojo, όλο αυτό, αυτή ακριβώς η παράσταση είναι ένα τεράστιο στοίχημα για τη διεύρυνση του κλασικού ρεπερτορίου στο μεγαλύτερο δυνατό κοινό και σε κοινό που πέρα από συντηρητικές επιλογές διψά για ένα νέο όραμα, κάτι που ευαγγελίζεται η ίδια από την πρώτη μέρα που ανέλαβε ως επικεφαλής του διεθνούς φήμης βρετανικού μπαλέτου.

 

Σε ό,τι αφορά τη  δραματουργική προσαρμογή του κλασικού έργου έχει η επιμέλεια ανήκει στη Ruth Little, ενώ στον σχεδιασμό και τη σκηνοθεσία των φωτισμών βρίσκεται ο πολυτάλαντος και βραβευμένος με Τόνι, Mark Henderson.

 

Η υπόθεση του κλασικού αυτού έργου περιστρέφεται γύρω από τον έρωτα της νεαρής χωρικής "Ζιζέλ" για τον κόμη Αλμπρεχτ. Όλα μοιάζουν ειδυλλιακά: εκείνος της εμφανίζεται ως επίσης ταπεινής καταγωγής, πολύ σύντομα όμως, Ζιζέλ θα ανακαλύψει την αριστοκρατική καταγωγή του, τον αρραβώνα του με μια άλλη γυναίκα, θα χάσει τα λογικά της, θα βάλει τέλος στη ζωή της.

Στο δάσος, καραδοκούν τα βίλι (Wilis), πνεύματα νεαρών γυναικών, που προδομένες από τον αγαπημένο τους, μεταμορφώθηκαν σε ξωτικά και καταδιώκουν κάθε άνδρα. Τον υποχρεώνουν να μπλέξει μαζί τους σε μία φρενίτιδα χορού, μέχρι τον θάνατο. Όταν ο μεταμελημένος για το ψέμα και τη διπλή ζωή του, Άλμπρεχτ θα επισκεφθεί τον τάφο της Ζιζέλ, τα βίλι θα τον παρασύρουν σ' αυτόν τον θανάσιμο χορό, όμως εκείνη θα κάνει και πάλι την εμφάνιση της, βοηθώντας τον να μείνει στη ζωή μέχρι την αυγή οπότε και λήγει η κυριαρχία των ξωτικών στο δάσος.

Για την πραγματική ιστορία της δημιουργίας του έργου, ας σημειωθεί ότι οι Τεοφίλ Γκοτιέ και Ζιλ Ανρί Βερνουά ντε Σαιν Ζορζ πήραν έμπνευση από το δίπρακτο μπαλέτο που γέννησε το δοκίμιο του Χάινριχ Χάινε, με ευθείες αναφορές σε μύθους σλαβικής προέλευσης.

Ο Σαρλ Αντόλφ Αντάμ (1803 - 1856) συνέθεσε τη μουσική της «Ζιζέλ», εμβληματική για τα θρυλικά pas de deux της κορυφαίας του χορού, που μέσα στα χρόνια έχουν εμπνεύσει χορεύτριας, όπως η Γκρίζι, η Γκορσένκοβα, η Πάβλοβα, κ.α.

 

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βασίλης Παπαβασιλείου

Απώλειες / Βασίλης Παπαβασιλείου (1949-2025): Ένας σπουδαίος διανοητής του ελληνικού θεάτρου

«Αυτό, λοιπόν, το οφείλω στο θέατρο: τη σωτηρία από την κακομοιριά μου»: Ο σκηνοθέτης, μεταφραστής, ηθοποιός και δάσκαλος Βασίλης Παπαβασιλείου πέθανε σε ηλικία 76 ετών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΚΟΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Θέατρο / Δημήτρης Γκοτσόπουλος: «Ήμουν ένα αγρίμι που είχε κατέβει από τα βουνά»

Ο ταλαντούχος ηθοποιός φέτος ερμηνεύει τον Νεοπτόλεμο στον «Φιλοκτήτη» του Σοφοκλή. Πώς κατάφερε από ένα αγροτικό περιβάλλον να πρωταγωνιστήσει σε μεγάλες τηλεοπτικές επιτυχίες και γιατί πέρασε ένα ολόκληρο καλοκαίρι στην Πολύαιγο, διαβάζοντας «Βάκχες»;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Θέατρο / Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Ο κορυφαίος Έλληνας σκηνοθέτης διασκευάζει φέτος τις τραγωδίες του Οιδίποδα σε ένα ενιαίο έργο και μιλά στη LiFO, για το πώς η μοίρα είναι μια παρεξηγημένη έννοια, ενώ σχολιάζει το αφήγημα περί «καθαρότητας» της Επιδαύρου, καθώς και τις ακραίες αντιδράσεις που έχει δεχθεί από το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΓΙΑ 28 ΜΑΙΟΥ Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Θέατρο / Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Σαν σήμερα, το 1943, γεννήθηκε η Ελληνίδα σοπράνο που διέπρεψε για μια ολόκληρη δεκαετία στην Ευρώπη και την Αμερική, αλλά κάηκε εξαιτίας μιας σειράς ιδιαίτερα απαιτητικών ρόλων, τους οποίους ερμήνευσε πολύ νωρίς. Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, ένας από τους λίγους στην Ελλάδα που γνωρίζουν σε βάθος την πορεία της, περιγράφει την άνοδο και την πτώση της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Θέατρο / Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Από τους Αγίους Σαράντα της Αλβανίας μέχρι τη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, η ζωή του βραβευμένου ηθοποιού, τραγουδιστή και σεναριογράφου είναι μια διαρκής προσπάθεια συμφιλίωσης με την απώλεια. Η παράσταση «Μια άλλη Θήβα» τον καθόρισε, ενώ ο ρόλος του στο «Brokeback Mountain» τού έσβησε κάθε ομοφοβικό κατάλοιπο. Δηλώνει πως αυτό που τον ενοχλεί βαθιά είναι η αδράνεια απέναντι σε όσα συμβαίνουν γύρω μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μιχαήλ Μαρμαρινός: Το έπος μάς έμαθε να αναπνέουμε ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΑΡΚΕΤΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ

Θέατρο / Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Από μια κοινωνία της αιδούς, γίναμε μια κοινωνία της ξεδιαντροπιάς»

Με τη νέα του παράσταση, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός επιστρέφει στην Οδύσσεια και στον Όμηρο και διερευνά την έννοια της φιλοξενίας. Αναλογίζεται το «απύθμενο θράσος» της εποχής μας, εξηγεί τη στενή σχέση του έπους με το βίωμα και το θαύμα που χάσαμε και παραμένει σχεδόν σιωπηλός για τη νέα του θέση ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κυνηγώντας τον χαμένο χρόνο σε ένα έργο για την εξουσία

Θέατρο / «Δελφίνοι ή Καζιμίρ και Φιλιντόρ»: Ένα έργο για τη μόνιμη ήττα μας από τον χρόνο

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος σκηνοθετεί και γράφει ένα έργο-παιχνίδι, εξετάζοντας τις σχέσεις εξουσίας, τον δημιουργικό αντίλογο και τη μάταιη προσπάθεια να ασκήσουμε έλεγχο στη ζωή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια άλλη Θήβα»: Η πιο αθόρυβη επιτυχία της θεατρικής Αθήνας

The Review / «Μια άλλη Θήβα»: Η παράσταση-φαινόμενο που ξεπέρασε τους 100.000 θεατές

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την θεατρική παράσταση στο Θεάτρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, που διανύει πλέον την τρίτη της σεζόν σε γεμάτες αίθουσες. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας της; Το ίδιο το έργο ή οι δύο πρωταγωνιστές, ο Θάνος Λέκκας και ο Δημήτρης Καπουράνης, που καθήλωσαν το κοινό;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Θέατρο / «Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την «Ανδρομάχη» στην Επίδαυρο, με άντρες ηθοποιούς στους γυναικείους ρόλους, εξερευνώντας τις πολιτικές και ηθικές διαστάσεις του έργου του Ευριπίδη. Η δημοκρατία, η ελευθερία, η ηθική και η ευθύνη ηγετών και πολιτών έρχονται σε πρώτο πλάνο σε μια πολιτική και κοινωνική τραγωδία με πολυδιάστατη δομή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ