Ο Άκραμ Καν κάνει την "Ζιζέλ" κορίτσι του 21ου αιώνα

Ο Άκραμ Καν κάνει την "Ζιζέλ" κορίτσι του 21ου αιώνα Facebook Twitter
Η καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού Μπαλέτου της Αγγλίας, Tamara Rojo στο κέντρο της ομάδας των χορευτών, κατά τη διάρκεια πρόβας
0

Οι "Τimes" το έχουν χαρακτηρίσει ως ένα από τα πιο σημαντικά πολιτιστικά γεγονότα του έτους και αν κρίνει κανείς από τα πρώτα βίντεο πρόβας που έχουν δοθεί στη δημοσιότητα, έτσι θα είναι: η "Ζιζέλ", ένα ανυπέρβλητο κλασικό έργο και η μεταφορά του στο σήμερα είναι το εγχείρημα του ταλαντούχου χορογράφου με Άκραμ Καν με το Εθνικό Μπαλέτο της Αγγλίας, ενώ η πολυαναμενόμενη πρεμιέρα του στις 27 Σεπτεμβρίου είναι αυτό που συζητιέται στους καλλιτεχνικούς κύκλους. 

Ο 42χρονος Καν που δεν κρύβει τον ενθουσιασμό του για την προσέγγιση στην κλασική "Ζιζέλ" δημοσιεύοντας φωτογραφίες και βίντεο από τις πρόβες στο Instagram, έχει ήδη μιλήσει για ένα εμπνευσμένο έργο, που θα γεμίσει τα μάτια των θεατών με εικόνες. Και φυσικά δεν επαναπαύθηκε μόνο στη χορογραφία και τις ικανότητες των συνεργατών του, αλλά και στο ταλέντο του φημισμένου εικαστικού Tim Yip, που υπογράφει τόσο τα σκηνικά, όσο και τα κοστούμια του μπαλέτου. 

Aυτή ακριβώς η παράσταση είναι ένα τεράστιο στοίχημα για τη διεύρυνση του κλασικού ρεπερτορίου στο μεγαλύτερο δυνατό κοινό και σε κοινό που πέρα από συντηρητικές επιλογές διψά για ένα νέο όραμα.

Ομοίως, ο συνθέτης και μουσικός παραγωγός Vincenzo Lamagna προσάρμοσε την αυθεντική σύνθεση του Adolphe Adam, στη νέα ματιά που φέρνει στο έργο η ματιά του Καν και που θα συνοδεύει ζωντανά από τη Φιλαρμονική Ορχήστρα της Αγγλίας τη χορογραφία του μπαλέτου. Μία μικρή γεύση από την παράσταση, της οποίας τα εισιτήρια έχουν γίνει ανάρπαστα, δίνεται από τα βίντεο πρόβας, όπου κυριαρχεί η χορογραφία και τα πρόσωπα της καλλιτεχνικής διευθύντριας του Εθνικού Μπαλέτου της Αγγλίας, Tamara Rojo και του ταλαντούχου χορευτή Isaac Hernandez. 

 

Ειδικώς, για τη Rojo, όλο αυτό, αυτή ακριβώς η παράσταση είναι ένα τεράστιο στοίχημα για τη διεύρυνση του κλασικού ρεπερτορίου στο μεγαλύτερο δυνατό κοινό και σε κοινό που πέρα από συντηρητικές επιλογές διψά για ένα νέο όραμα, κάτι που ευαγγελίζεται η ίδια από την πρώτη μέρα που ανέλαβε ως επικεφαλής του διεθνούς φήμης βρετανικού μπαλέτου.

 

Σε ό,τι αφορά τη  δραματουργική προσαρμογή του κλασικού έργου έχει η επιμέλεια ανήκει στη Ruth Little, ενώ στον σχεδιασμό και τη σκηνοθεσία των φωτισμών βρίσκεται ο πολυτάλαντος και βραβευμένος με Τόνι, Mark Henderson.

 

Η υπόθεση του κλασικού αυτού έργου περιστρέφεται γύρω από τον έρωτα της νεαρής χωρικής "Ζιζέλ" για τον κόμη Αλμπρεχτ. Όλα μοιάζουν ειδυλλιακά: εκείνος της εμφανίζεται ως επίσης ταπεινής καταγωγής, πολύ σύντομα όμως, Ζιζέλ θα ανακαλύψει την αριστοκρατική καταγωγή του, τον αρραβώνα του με μια άλλη γυναίκα, θα χάσει τα λογικά της, θα βάλει τέλος στη ζωή της.

Στο δάσος, καραδοκούν τα βίλι (Wilis), πνεύματα νεαρών γυναικών, που προδομένες από τον αγαπημένο τους, μεταμορφώθηκαν σε ξωτικά και καταδιώκουν κάθε άνδρα. Τον υποχρεώνουν να μπλέξει μαζί τους σε μία φρενίτιδα χορού, μέχρι τον θάνατο. Όταν ο μεταμελημένος για το ψέμα και τη διπλή ζωή του, Άλμπρεχτ θα επισκεφθεί τον τάφο της Ζιζέλ, τα βίλι θα τον παρασύρουν σ' αυτόν τον θανάσιμο χορό, όμως εκείνη θα κάνει και πάλι την εμφάνιση της, βοηθώντας τον να μείνει στη ζωή μέχρι την αυγή οπότε και λήγει η κυριαρχία των ξωτικών στο δάσος.

Για την πραγματική ιστορία της δημιουργίας του έργου, ας σημειωθεί ότι οι Τεοφίλ Γκοτιέ και Ζιλ Ανρί Βερνουά ντε Σαιν Ζορζ πήραν έμπνευση από το δίπρακτο μπαλέτο που γέννησε το δοκίμιο του Χάινριχ Χάινε, με ευθείες αναφορές σε μύθους σλαβικής προέλευσης.

Ο Σαρλ Αντόλφ Αντάμ (1803 - 1856) συνέθεσε τη μουσική της «Ζιζέλ», εμβληματική για τα θρυλικά pas de deux της κορυφαίας του χορού, που μέσα στα χρόνια έχουν εμπνεύσει χορεύτριας, όπως η Γκρίζι, η Γκορσένκοβα, η Πάβλοβα, κ.α.

 

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιώργος Κοτσιφάκης

Χορός / Γιώργος Κοτσιφάκης: «Θέλω και στη ζωή να κάνω όσα συμβαίνουν στη σκηνή»

Του είπαν «δεν θα γίνει χορευτής με τίποτα» – σήμερα θεωρείται από τους καλύτερους χορευτές της Ευρώπης. Ξεκίνησε την καριέρα του συμμετέχοντας στο «2» του Δημήτρη Παπαϊωάννου, και σήμερα κάνει διεθνή περιοδεία με το «My fierce ignorant step».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο takis ξεκίνησε από το Κιάτο και έφτασε στα κορυφαία θέατρα του κόσμου

Θέατρο / Ο takis ξεκίνησε από το Κιάτο και έφτασε στα κορυφαία θέατρα του κόσμου

Έχει υπογράψει μερικά από τα πιο τολμηρά ανεβάσματα των τελευταίων ετών. Έφτασε στην πεντάδα υποψηφιοτήτων των Διεθνών Βραβείων Όπερας 2025. Ποιος είναι ο ταλαντούχος Έλληνας σκηνογράφος και ενδυματολόγος;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Τσουμαράκης: «Στον Οιδίποδα βρίσκουμε τον Έπσταϊν και τους βιασμούς παιδιών»

Θέατρο / Γιάννης Τσουμαράκης: «Στον Οιδίποδα βρίσκουμε τον Έπσταϊν και τους βιασμούς παιδιών»

Με το βραβείο Χορν στις αποσκευές του αλλά και την ερμηνεία του στο ρόλο του Πολυνείκη στον Οιδίποδα του Ρόμπερτ Άικ, ο νεαρός ηθοποιός βρίσκεται ήδη «στον καλό δρόμο». Βραβεία, σημαντικοί ρόλοι, το θέατρο σήμερα. Πώς τα βλέπει όλα αυτά;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

Θέατρο / Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

25 χρόνια πριν, συμμετείχε στην παράσταση «Καθαροί πια» που σκηνοθέτησε ο Λευτέρης Βογιατζής. Σήμερα επιστρέφει στο σκληρό έργο της Σάρα Κέιν, έχοντας διαγράψει μια πορεία γεμάτη πρωταγωνιστικούς ρόλους. Τι τον κρατά ακόμα στο θέατρο; Πώς άλλαξε η δουλειά του; Τι θυμάται από τους παλιούς δασκάλους; Πώς ερωτεύτηκε ξανά το θέατρο; Ο σπουδαίος ηθοποιός μιλά για όλα στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται κι εγώ να είμαι πιο αληθινός από ποτέ»

Θέατρο / Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται»

Ο stand-up κωμικός μιλά για τη μετάβαση από το «Δέκα με τόνο» στη νέα του παράσταση, για την ελευθερία της σκηνής, για τις κόντρες της κοινότητας των κωμικών, για την «τυραννία του hook» στα social και για τον μύθο του cancel στην Ελλάδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ