«Μια νύχτα στην Επίδαυρο»: Κριτική για τη μετα-θεατρική επιθεώρηση του Νίκου Καραθάνου

«Μια νύχτα στην Επίδαυρο» σε κείμενα Λένας Κιτσοπούλου-Γιάννη Αστερή και σκηνοθεσία Νίκου Καραθάνου στο Εθνικό Θέατρο-REX Facebook Twitter
Σε αυτή την κατεξοχήν μετα-θεατρική επιθεώρηση που υπογράφουν η Λένα Κιτσοπούλου και ο Γιάννης Αστερής παρουσιάζεται ο αθέατος κόσμος του θεάτρου. Φωτ.: Γιώργος Καπλανίδης
0

Και ναι, είναι οι ηθοποιοί άνθρωποι ματαιόδοξοι και ανασφαλείς, που διψούν για επαίνους, που προσδοκούν ωκεανούς δακρύων να ξεχυθούν από τα μάτια μας, που ονειρεύονται την αποθέωση, χιλιάδες μαγεμένους θεατές να πάλλονται εκστατικά ενώπιόν τους, χιλιάδες χέρια να τους αρπάζουν, να τους αγκαλιάζουν, να τους σηκώνουν στα ουράνια και να τους αφήνουν εκεί, δίπλα στους θεούς, για λίγο, για όσο κρατάει ένα χειροκρότημα, μία βραδιά ή δύο, προτού βυθιστούν ξανά σε νέες αγωνίες, σε νέες μάχες, σε νέες περιπέτειες, και δώσ' του από την αρχή, ο κύκλος ποτέ δεν κλείνει κι εκείνοι ποτέ δεν φτάνουν, ποτέ δεν χαλαρώνουν, ποτέ δεν επαναπαύονται, γιατί πάντα καιροφυλακτεί ο «επόμενος», το νέο, το πιο δροσερό «φιντάνι», αυτό που τα μίντια περίμεναν από πάντα να το λατρέψουν, έτσι πάει, κάθε σεζόν μια νέα απειλή, ένας νέος ανταγωνιστής, και τώρα πάλι πώς να επιβληθεί κανείς, πώς να ξεχωρίσει, πόσα σεμινάρια να κάνει με τον Τερζόπουλο, πόσες πολεμικές τέχνες να κατακτήσει, πόσους κοιλιακούς να ξαναχτίσει, δεν έχει τέλος η αγωνία, «τι θα κάνεις του χρόνου;», «τι θα γράψουν οι κριτικές;», πόσες φορές ν’ αποδείξει κανείς την αξία του, πόσους σημαντικούς ρόλους να ερμηνεύσει μέχρι να καθιερωθεί (γνωρίζοντας ότι ποτέ δεν θα καθιερωθεί), πώς να ελέγξει το αχόρταγο κοινό, τον θεατή που χασμουριέται, τον θεατή που έχει άποψη κι επιμένει πως έπρεπε «έτσι» να έχει ανέβει το έργο, ενώ εκείνοι δεν φταίνε, έκαναν αυτό που ζήτησε ο σκηνοθέτης, τις οδηγίες ακολούθησαν και να που τους πήρε στον λαιμό του, να που τους εξέθεσε, κι έμειναν απροστάτευτοι, εγκλωβισμένοι στην αρένα με τα λιοντάρια, οι κοιλιακοί δεν βοήθησαν, δεν υπήρχε ούτως ή άλλως διαφυγή, τόσος κόπος χαμένος, η καταστροφή μοιάζει βέβαιη, τώρα θα τους ξεχάσουν άπαντες, τώρα θ’ ανοίξει η γη και θα τους καταπιεί, τώρα είναι πλέον ξοφλημένοι και το τηλέφωνο δεν θα χτυπήσει ποτέ ξανά, αχ, γιατί δεν πήγαν στην Αμερική όταν ήταν νέοι, τότε που ήταν όμορφοι και λαμπεροί κι όλος ο κόσμος χώραγε μέσα στη χούφτα τους;

Το πιο σπαρακτικό κομμάτι της βραδιάς, η συγκινητική κορύφωσή της, είναι εκείνο που ξεφεύγει από το στενό «ενδοοικογενειακό» πλαίσιο και διαπραγματεύεται την απόλυτη αδυναμία όλων μας να συγχρονιστούμε με το παρόν, να κατοικήσουμε τη γλύκα του, να βιώσουμε τη ζωή ενόσω συμβαίνει, στο τώρα, και όχι όταν θα συμβεί, σε λίγο, σε χρόνο μελλοντικό, αβέβαιο, αιωνίως μετακυλιόμενο.

Ναι, τα ξέρουμε όλα αυτά, δεν είναι ότι δεν τα ξέρουμε: το ένα νούμερο μετά το άλλο, σε αυτή την κατεξοχήν μετα-θεατρική επιθεώρηση που υπογράφουν η Λένα Κιτσοπούλου και ο Γιάννης Αστερής, παρουσιάζουν τον αθέατο κόσμο του θεάτρου, αυτόν που δεν βλέπουμε ποτέ επί σκηνής αλλά τον ζούμε ή τον μαθαίνουμε εκ των υστέρων, τον υποψιαζόμαστε εκ των προτέρων, κάπου εκεί στο ενδιάμεσο, σε αυτή την γκρίζα ζώνη που απλώνεται ανάμεσα στο μεγαλείο της τέχνης και στο καθημερινό, ενίοτε ποταπό, αλλά σαφώς ανθρώπινο πάρε-δώσε των ηθοποιών με τους συναδέλφους, τους θαυμαστές και τους εαυτούς τους, εκεί όπου ανταλλάσσονται οι υπέρμετρες κολακείες και οι εκθαμβωτικές κακίες, εκεί όπου διασταυρώνονται τα πυρά των κριτικών, εκεί όπου φυτεύονται οι σπόροι της ελπίδας ή των αμφιβολιών, όχι μόνο στις σελίδες των εντύπων ή στους τέσσερις τοίχους ενός καμαρινιού αλλά και στις στιγμές της απόλυτης μοναξιάς, όταν το μόνο που χωρίζει την αθωράκιστη ψυχοσύνθεση του καλλιτέχνη από την άβυσσο ή την καταβαράθρωση είναι μια ανάσα, μια λέξη, ένα φευγαλέο «τίποτα». 

«Μια νύχτα στην Επίδαυρο» σε κείμενα Λένας Κιτσοπούλου-Γιάννη Αστερή και σκηνοθεσία Νίκου Καραθάνου στο Εθνικό Θέατρο-REX Facebook Twitter
Απολαυστικός ο Θανάσης Αλευράς ως κακομαθημένος ενδυματολόγος-σταρ που δεν βρίσκει πουθενά μια καρέκλα ικανή να χωρέσει το Εγώ του. Φωτ.: Γιώργος Καπλανίδης

Αυτό, όμως, που καθιστά ετούτα τα οικεία ή τα αυτονόητα ενδιαφέροντα είναι ο τρόπος που, κειμενικά και υποκριτικά, ο λόγος ακροβατεί μεταξύ ακραίας αυτοπαρωδίας και υπόκωφης απόγνωσης. Ο τρόπος που το περίβλημα της σάτιρας, το φανταχτερό και προφανές ξεμπρόστιασμα των ναρκισιστικών ροπών, εναλλάσσεται με τη βαθιά αγάπη για την ευθραυστότητα των ψυχικών αντοχών ή την ανασφάλεια των εργασιακών συνθηκών.

Υπάρχουν φράσεις που κόβουν σαν μαχαίρι για όποιον είναι διατεθειμένος να ακούσει το διπλό νόημά τους, όταν μια παρέα ηθοποιών, μετά την πρεμιέρα της Επιδαύρου, κάθεται στην ταβέρνα, παραγγέλνοντας έναν μουσακά που ποτέ δεν έρχεται, μιλώντας γι' «αυτούς που υποσιτίζονται» και για ένα κριτσίνι «που στην τσάντα έχει μείνει», μοναδική ασπίδα ασφαλείας απέναντι στην πείνα που ποτέ δεν ικανοποιείται, την ίδια στιγμή που ο αναιδής θεατής καγχάζει για τα υποβαθμισμένα πτυχία με τη μηδαμινή αξία, που όσο περισσότερο «τρώγονται» (από τους ιθύνοντες) τόσο λιγότερη τροφή εξασφαλίζουν.

«Μια νύχτα στην Επίδαυρο» σε κείμενα Λένας Κιτσοπούλου-Γιάννη Αστερή και σκηνοθεσία Νίκου Καραθάνου στο Εθνικό Θέατρο-REX Facebook Twitter
Ο λόγος ακροβατεί μεταξύ ακραίας αυτοπαρωδίας και υπόκωφης απόγνωσης. Φωτ.: Γιώργος Καπλανίδης
«Μια νύχτα στην Επίδαυρο» σε κείμενα Λένας Κιτσοπούλου-Γιάννη Αστερή και σκηνοθεσία Νίκου Καραθάνου στο Εθνικό Θέατρο-REX Facebook Twitter
Η Γαλήνη Χατζηπασχάλη αποδεικνύει για μία ακόμη φορά την ανεξάντλητη κωμική ιδιοφυΐα της. Φωτ.: Γιώργος Καπλανίδης

Το πιο σπαρακτικό κομμάτι της βραδιάς, η συγκινητική κορύφωσή της, είναι εκείνο που ξεφεύγει από το στενό «ενδοοικογενειακό» πλαίσιο και διαπραγματεύεται την απόλυτη αδυναμία όλων μας να συγχρονιστούμε με το παρόν, να κατοικήσουμε τη γλύκα του, να βιώσουμε τη ζωή ενόσω συμβαίνει, στο τώρα, και όχι όταν θα συμβεί, σε λίγο, σε χρόνο μελλοντικό, αβέβαιο, αιωνίως μετακυλιόμενο:

«Όλα φυγή, όλα φυγή είναι, να φάμε και να φύγουμε, κι εκεί που θα πάμε μετά, πάλι να φύγουμε θα θέλουμε, να τελειώσει η παράσταση και να φύγουμε, να πιούμε ένα ποτό και να φύγουμε... Τι θα κάνεις μετά; Τι θα κάνεις μετά; Τι θα κάνεις του χρόνου; Τι κανόνισες; Ω δύστυχε άνθρωπε, νομίζεις ότι εσύ κανονίζεις το μετά; Ποιο μετά, ρε μαλάκα άνθρωπε; Ποιο μετά προσμένεις; Να το το μετά!» τραγουδούν εν χορώ οι θαμώνες της ταβέρνας λίγο προτού κατευθύνουν το βλέμμα μας με τον προτεταμένο δείκτη τους προς την πιο γλαφυρή ενσάρκωση του «μετά», τον θεατή που κρέμεται απαγχονισμένος πίσω τους, επειδή «πέθανε» από την υπερβολική διάρκεια της παράστασης.

«Μια νύχτα στην Επίδαυρο» σε κείμενα Λένας Κιτσοπούλου-Γιάννη Αστερή και σκηνοθεσία Νίκου Καραθάνου στο Εθνικό Θέατρο-REX Facebook Twitter
Πρόκειται για μια τρυφερή επιστολή αγάπης από τους ανθρώπους που κάνουν θέατρο (που φτιάχνουν «κάτι από το τίποτα») προς τους ομοτέχνους τους και τους θεατές. Φωτ.: Γιώργος Καπλανίδης

Απολαυστικός ο Θανάσης Αλευράς ως κακομαθημένος ενδυματολόγος-σταρ που δεν βρίσκει πουθενά μια καρέκλα ικανή να χωρέσει το Εγώ του και διαρκώς παραπονιέται για την καχεκτική αναγνώριση του απροσμέτρητου ταλέντου του που τόσο θα είχε λάμψει αν είχε φύγει στο εξωτερικό, αλλά εκείνος γύρισε στην Πάτρα, «στο ελληνικό το τσάτρα-πάτρα», ενώ η Γαλήνη Χατζηπασχάλη αποδεικνύει για μία ακόμη φορά την ανεξάντλητη κωμική ιδιοφυΐα της, σχεδιάζοντας την αυτοθαυμαζόμενη, λάγνα και οπορτουνίστρια περσόνα «Κατερίνα Ευαγγελάτου» («ρε, τι φεστιβαλάρα έχω εγώ!») ως μια καρικατούρα σαρωτική και ακαταμάχητη. Υπέροχη η Έλλη Πασπαλά, ειδικότερα στο κλείσιμο, όταν ερμηνεύει την τζαζ μπαλάντα του Άγγελου Τριανταφύλλου, ο οποίος υπογράφει τη γοητευτική μουσική του εγχειρήματος. 

«Η τέχνη πρέπει να ανανεώνεται. Και για να γίνει αυτό, πρέπει να πυρποληθεί», σημειώνει ο σκηνοθέτης. Δεν είμαι σίγουρη ότι μπορούμε εν προκειμένω να μιλήσουμε για «πυρπόληση» της τέχνης: γιατί εδώ δεν έχουμε να κάνουμε με μια επίθεση.

Κοιτώντας την με αυστηρούς θεατρικούς όρους, η παράσταση δεν έχει να παρουσιάσει κάποιο σκηνοθετικό ή άλλο επίτευγμα. Σίγουρα, όμως, πρόκειται για μια τρυφερή επιστολή αγάπης από τους ανθρώπους που κάνουν θέατρο (που φτιάχνουν «κάτι από το τίποτα») προς όλους τους ομοτέχνους τους αλλά και προς εμάς, τους θεατές τους. Και ως τέτοια την εισπράττουμε και τη θυμόμαστε...

«Μια νύχτα στην Επίδαυρο» σε κείμενα Λένας Κιτσοπούλου-Γιάννη Αστερή και σκηνοθεσία Νίκου Καραθάνου στο Εθνικό Θέατρο-REX Facebook Twitter
Ο Νίκος Καραθάνος σκηνοθετεί την παράσταση. Φωτ.: Γιώργος Καπλανίδης

Περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ



 

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιάννης Τσουμαράκης: «Στον Οιδίποδα βρίσκουμε τον Έπσταϊν και τους βιασμούς παιδιών»

Θέατρο / Γιάννης Τσουμαράκης: «Στον Οιδίποδα βρίσκουμε τον Έπσταϊν και τους βιασμούς παιδιών»

Με το βραβείο Χορν στις αποσκευές του αλλά και την ερμηνεία του στο ρόλο του Πολυνείκη στον Οιδίποδα του Ρόμπερτ Άικ, ο νεαρός ηθοποιός βρίσκεται ήδη «στον καλό δρόμο». Βραβεία, σημαντικοί ρόλοι, το θέατρο σήμερα. Πώς τα βλέπει όλα αυτά;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

Θέατρο / Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

25 χρόνια πριν, συμμετείχε στην παράσταση «Καθαροί πια» που σκηνοθέτησε ο Λευτέρης Βογιατζής. Σήμερα επιστρέφει στο σκληρό έργο της Σάρα Κέιν, έχοντας διαγράψει μια πορεία γεμάτη πρωταγωνιστικούς ρόλους. Τι τον κρατά ακόμα στο θέατρο; Πώς άλλαξε η δουλειά του; Τι θυμάται από τους παλιούς δασκάλους; Πώς ερωτεύτηκε ξανά το θέατρο; Ο σπουδαίος ηθοποιός μιλά για όλα στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται κι εγώ να είμαι πιο αληθινός από ποτέ»

Θέατρο / Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται»

Ο stand-up κωμικός μιλά για τη μετάβαση από το «Δέκα με τόνο» στη νέα του παράσταση, για την ελευθερία της σκηνής, για τις κόντρες της κοινότητας των κωμικών, για την «τυραννία του hook» στα social και για τον μύθο του cancel στην Ελλάδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αγγελική Στελλάτου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Στελλάτου: «Έχει σημασία να μιλήσω για μένα;»

Το άστρο της ξεχώρισε δίπλα στον Δημήτρη Παπαιωάννου τα πρώτα χρόνια της Ομάδας Εδάφους. Μετά, διέγραψε τη δική της αταλάντευτη πορεία. Η Αγγελική Στελλάτου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO, αν και πιστεύει ότι δεν «έχει σημασία να μιλάμε για εμάς σε έναν κόσμο όπου συμβαίνουν πράγματα τρομακτικά»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ» του Σάμιουελ Μπέκετ

Lifo Videos / Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ»

Σε ένα από τα σημαντικότερα έργα του Σάμιουελ Μπέκετ, μια σπουδαία μελέτη για τη θνητότητα, τη δημιουργικότητα και τη μνήμη, ένας 69χρονος άνδρας κάθεται μόνος του στα γενέθλιά του και ακούει ηχογραφήσεις του παρελθόντος του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ