«Ματαρόα στον ορίζοντα»: Ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

«Ματαρόα στον ορίζοντα»: Φέρνοντας ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση Facebook Twitter
Σε αυτό το σημείο αναχώρησης οι άνθρωποι κοιμούνται. Όπως κοιμάται πολλές φορές μια άλλη γενιά ανθρώπων. Έτσι ξεκινάει. Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος
0

«Τότε... στην πιο άγρια περίοδο της νεοελληνικής ιστορίας, με τον Εμφύλιο να παραμονεύει, μέσα σ' ένα ζοφερό σκηνικό απηνών διώξεων και ατέρμονου φόβου, ο Οκτάβιος Μερλιέ, φιλέλληνας, διευθυντής του Γαλλικού Ινστιτούτου, σε  συνεργασία με τον γενικό γραμματέα Ροζέ Μιλλιέξ, διαβλέποντας τις δυσοίωνες πολιτικές εξελίξεις, χρησιμοποίησαν τον θεσμό των υποτροφιών του γαλλικού κράτους για να φυγαδεύσουν στο Παρίσι το πιο ρωμαλέο κομμάτι της ελληνικής νεολαίας. Τότε… ένα καράβι αναχώρησε από τον Πειραιά και πήρε μαζί του νέους Έλληνες επιστήμονες και καλλιτέχνες για να τους γλιτώσει από τη “λευκή τρομοκρατία” που κάλυψε σαν πυκνό σύννεφο τη χώρα μετά τα Δεκεμβριανά. Τότε…  εκείνη η ομάδα “επιλέκτων”, που αργότερα θα χαρακτηρίζονταν η πνευματική ελίτ της Ελλάδας, αναζήτησε διέξοδο από το τότε αβίωτο ελληνικό παρόν. Τότε... εκείνοι οι νεαροί με την ανήσυχη σκέψη σώθηκαν, και βρίσκοντας πεδίο πρόσφορο για τις αναζητήσεις τους άφησαν το σημάδι τους στο πεδίο της σκέψης, της επιστήμης, των γραμμάτων και των τεχνών σε όλη την Ευρώπη.

 

Αυτά. Τότε...»…

Με αυτά τα λόγια ξεκινά το έργο «Ματαρόα στον ορίζοντα», η φιλόδοξη νέα παραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής σε συμπαραγωγή με το Εθνικό Θέατρο, σύλληψη και σκηνοθεσία Θοδωρή Αμπαζή και μουσική Νίκου Κυπουργού και Θοδωρή Αμπαζή. Είναι η πρώτη σύμπραξη αυτών των δύο φορέων σε μια νέα παράσταση μουσικού θεάτρου, μια νέα μουσικοθεατρική μυθοπλασία, εμπνευσμένη από τα ιστορικά γεγονότα και τη σχέση τους με το σήμερα, που θα παρουσιαστεί στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρική Σκηνής στο ΚΠΙΣΝ από τις 14 Δεκεμβρίου 2024 και για είκοσι μία παραστάσεις, έως και τις 12 Ιανουαρίου 2025.

Στο σημείο αναχώρησης οι άνθρωποι κοιμούνται, όπως θα συμβεί πολλές φορές να κοιμάται και μια άλλη γενιά. Έτσι ξεκινάει το έργο. Και για μεγάλο διάστημα βλέπουμε διάφορα γεγονότα που συνδέονται όσο οι άνθρωποι ξυπνάνε με την αγωνία αν ήρθε ή όχι το πλοίο.

Το νέο ποιητικό κείμενο της Έλσας Ανδριανού αποτελεί τη γόνιμη πρώτη ύλη για τη δημιουργία πολυεπίπεδων σκηνικών συνθέσεων, όπου λόγος, μουσική και σκηνική δράση συνυπάρχουν ισάξια, συνεισφέροντας από κοινού στην αφήγηση. Το κείμενο αυτό έδωσε και την αφορμή για τη συνεργασία δυο συνθετών, κάτι που συμβαίνει για πρώτη φορά και, όπως παρατηρεί στο πρόγραμμα της παράστασης ο συνθέτης Χαράλαμπος Γωγιός, «με δεδομένη τη διακριτότητα των καλλιτεχνικών προσωπικοτήτων των δημιουργών του, είναι αξιοσημείωτη η ομοιογένεια της σύνθεσης. Αυτό δεν σημαίνει πως το εκφραστικό φάσμα των μουσικών χειρονομιών δεν είναι εξαιρετικά ευρύ. Για την ακρίβεια, αυτό που πρωτίστως χαρακτηρίζει τη μουσική προσέγγιση του έργου είναι το γεγονός ότι, ακριβώς όπως ο Αμπαζής δεν ξεχωρίζει εδώ από τον Κυπουργό, έτσι και τα τυπικά μουσικά στοιχεία δεν διακρίνονται από τα μη μουσικά».

«Ματαρόα στον ορίζοντα»: Φέρνοντας ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση Facebook Twitter
Δεν ήταν μια κρουαζιέρα το Ματαρόα, δεν ήταν ένα ωραίο ταξίδι, ήταν ένα ταξίδι που προέκυψε. Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος

Λίγο πριν από την πρόβα ο Θοδωρής Αμπαζής και ο Νίκος Κυπουργός με ξεναγούν στον σκηνικό χώρο, την προβλήτα ενός λιμανιού, μια θάλασσα από αμέτρητα σημαιάκια, όπου οι ήρωες του έργου, επίδοξοι ταξιδιώτες ενός νέου Ματαρόα, δεν σταματούν να τραγουδούν, να χορεύουν, να παίζουν τα μουσικά τους όργανα και να ονειρεύονται, παλεύοντας παράλληλα με τις αντιφάσεις και το βάρος της μετεμφυλιακής κληρονομιάς και της νεότερης ευρωπαϊκής εμπειρίας τους.

«Το έργο είναι κυρίως εμπνευσμένο από το υλικό που έχει μαζέψει εδώ και χρόνια η Ελίτα Κουνάδη και είχαν την πρωτοβουλία με τον Νίκο να επανεξετάσουμε το θέμα του Ματαρόα», λέει ο Θοδωρής Αμπαζής. «Η Έλσα έγραψε ένα σύγχρονο έργο σύγχρονων ταξιδιωτών που θα θέλανε ή ψάχνουν ή προσπαθούν να βρούνε το δικό τους Ματαρόα. Βρίσκονται σε μια προβλήτα και περιμένουν, όπως όλοι μας, τη σωτηρία από κάποιο Ματαρόα που θα έρθει χωρίς να ξέρουμε πού θα μας πάει, γιατί πια δεν υπάρχει η γη της επαγγελίας όπου θα πάμε, θα προοδεύσουμε και θα γίνουμε σημαντικοί».

Σε αυτό το σημείο αναχώρησης οι άνθρωποι κοιμούνται, όπως θα συμβεί πολλές φορές να κοιμάται και μια άλλη γενιά. Έτσι ξεκινάει το έργο. Και για μεγάλο διάστημα βλέπουμε διάφορα γεγονότα που συνδέονται όσο αυτοί οι άνθρωποι ξυπνάνε με την αγωνία αν ήρθε ή όχι το πλοίο. Σε αυτό το έργο όσα συμβαίνουν είναι οργανωμένα μουσικά, κάθε συλλαβή, κάθε χειρονομία, τα πάντα. Είναι μια χορογραφία από την αρχή μέχρι το τέλος. Ο θεατής βλέπει διάφορα επεισόδια που διαδραματίζονται ενώ εμφανίζεται και ένας άνθρωπος από το πουθενά, ένας πραγματικός επιβάτης του τότε Ματαρόα, που βάζει τα πράγματα λίγο στη θέση τους. Τους μιλά για την πολιτική διάσταση του Ματαρόα, για το παρελθόν και τη σημασία του παρελθόντος στις αποφάσεις που παίρνουμε, για το πόσο ανιστόρητη είναι μια ολόκληρη γενιά που δεν ξέρει σημαντικά πράγματα ώστε να μπορεί να πάρει σωστές αποφάσεις και να προχωρήσει, για το πόσο η Ιστορία, ενώ θα έπρεπε, δεν μας διδάσκει. Και εκεί αλλάζουν όλα.

«Ματαρόα στον ορίζοντα»: Φέρνοντας ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση Facebook Twitter
Ο Μανώλης Μαυροματάκης. Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος
«Ματαρόα στον ορίζοντα»: Φέρνοντας ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση Facebook Twitter
Η αμφίβολη έξοδος από τις τραυματικές μνήμες του παρελθόντος και το δυστοπικό παρόν μπορεί για άλλους να είναι ονειρική, για άλλους αναγκαία, άβολη ή μάταιη για κάποιους. Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος

«Δεν ήταν μια κρουαζιέρα το Ματαρόα, δεν ήταν ένα ωραίο ταξίδι, προέκυψε. Στο τέλος οι ταξιδιώτες πηγαίνουν σε ένα Ματαρόα και έρχονται αντιμέτωποι με την απόφαση να πάνε μπροστά ή πίσω. Και φέρνουμε με έναν τρόπο στο προσκήνιο και την άλλη μεριά της Ιστορίας, τη σύγκρουση που προϋποθέτει η απόφαση ποιος ανεβαίνει και ποιος όχι στο πλοίο, κάτι που νομίζω πως γίνεται πρώτη φορά», λέει ο Θοδωρής Αμπαζής. Οι δυο δημιουργοί συμφωνούν ότι το έργο είναι σαν την Ιστορία της σύγχρονης Ελλάδας, μιας Ελλάδας που έχει αφήσει το παρελθόν της πίσω και περιμένει κάποιο πλοίο να έρθει να την πάρει κάθε φορά. Υπάρχει μια ευκαιρία στο τέλος του έργου, όπως μου λένε, «αυτό το παρελθόν επιτέλους να συνομιλήσει, να αναδυθεί, να ακούσουμε πράγματα που κι εμείς έχουμε αφήσει στην άκρη και ποτέ δεν τα συζητάμε. Δηλαδή όλες αυτές τις εκκρεμότητες του παρελθόντος μας, τις οποίες απλώς έχουμε αποσιωπήσει. Οπότε εδώ πρόκειται για μια συνάντηση της Ιστορίας, του παρελθόντος, όταν πια το παρόν έχει βρεθεί μπροστά στο δίλημμα αν θα μπει ή όχι στο πλοίο». 

Το έργο είναι οργανωμένο με πολλή μουσική και τραγούδια. Αν στο θέατρο καλούμαστε να παρακολουθήσουμε την πλοκή, εδώ βλέπουμε τη μουσική αφήγηση, εικόνες που έχουν τέτοια  μουσική ποιότητα και διάνοια που από μόνες τους δημιουργούν μια παράλληλη δραματουργία· είναι δραματουργικά οργανική, ένα κονσέρτο για δώδεκα ηθοποιούς και πέντε μουσικούς. 

«Αυτό που έχει σημασία είναι ότι επειδή το κείμενο είναι τόσο ανοιχτό και τόσο πυκνό συγχρόνως και επειδή το θέμα είναι διαχρονικό και παγκόσμιο γεννά ιδέες, ανοίγει ορίζοντες ώστε να προσεγγιστεί με πάρα πολλούς τρόπους, και μουσικά», λέει ο Νίκος Κυπουργός. «Βλέπουμε και τη σημερινή διάσταση, πώς αυτοί οι νέοι σε πολλές περιοχές του πλανήτη αναζητούν μια διαφυγή, θέλουν από κάτι να ξεφύγουν. Θέλουν να πάνε στην Ευρώπη, μόνο που η Ευρώπη σήμερα δεν είναι αυτό που ήταν τότε, π.χ. η Γαλλία ήταν ένας πνευματικός φάρος. Ερχόμαστε να εξετάσουμε και να νιώσουμε αυτό το "κολλήσαμε σε ένα σημείο μεταξύ" που ακούγεται σε μια ατάκα του έργου. Ωστόσο, ακόμα κι έτσι, το έργο δεν είναι μια προσπάθεια να συμπονέσουμε μια καταδικασμένη γενιά. Υπάρχει ελπίδα, όπως και ένας τρόπος, ακόμα και μέσα μας, να ξεφύγουμε».  

«Ματαρόα στον ορίζοντα»: Φέρνοντας ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση Facebook Twitter
«Tο έργο δεν είναι μια προσπάθεια να συμπονέσουμε μια καταδικασμένη γενιά». Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος
«Ματαρόα στον ορίζοντα»: Φέρνοντας ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση Facebook Twitter
Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος
«Ματαρόα στον ορίζοντα»: Φέρνοντας ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση Facebook Twitter
Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος

Ο Νίκος Κυπουργός και ο Θοδωρής Αμπαζής θεωρούν τη σύμπραξη Λυρικής και Εθνικού μια σημαντική στιγμή, μια ελπιδοφόρα συνεργασία που υποστηρίζεται από μια ομάδα ερμηνευτών με απίστευτη ακρίβεια, οι οποίοι αναπνέουν μαζί με τους μουσικούς και λειτουργούν αρμονικά. Όπως υποστηρίζουν, αυτό μοιάζει με πολιτική πράξη σήμερα, σε μια εποχή που η ακρίβεια είναι υποτιμημένη και η ομαδική δουλειά είναι σαν μια πράξη αλληλεγγύης και αλληλοκατανόησης· φτάνει στον πυρήνα του έργου που θέλει όχι μόνο να πει μια ιστορία αλλά και να ξαναδιαβάσει τις αποσιωπήσεις της, αυτό που οφείλει να κάνει ένας καλλιτέχνης σήμερα. «Είμαστε τυχεροί που έχουμε την πολυτέλεια να κάνουμε ακριβώς αυτήν τη δουλειά που θέλουμε, να δουλεύουμε σε μια μικρή φόρμα συγκεκριμένα, με τρομερή προσήλωση και ακρίβεια», λένε.

Είναι σπάνιο να συνεργάζονται δυο συνθέτες σε μια παράσταση, να γράφουν μουσική μαζί.

«Ματαρόα στον ορίζοντα»: Φέρνοντας ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση Facebook Twitter
Ο Δημήτρης Ξανθόπουλος. Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος

«Εν τέλει, ναι, συναντηθήκαμε εδώ, μαζί» λέει ο Νίκος Κυπουργός. «Είχαμε συνεργαστεί στο παρελθόν, αλλά ήταν μεγάλη πρόκληση η ιδέα να συνεργαστούμε και ως συνδημιουργοί, να γράψουμε από κοινού τη μουσική για το "Ματαρόα στον ορίζοντα". Και βαλθήκαμε να αποδείξουμε τελικά ότι δυο συνάδελφοι-συνθέτες μπορούν να συνεργαστούν χωρίς να βγάζει ο ένας τα μάτια του άλλου. Ο Θοδωρής, ως συνθέτης, γράφει, ενορχηστρώνει (όχι μόνο τα δικά του), κάνει την οργάνωση των φωνών, τη μουσική διδασκαλία. Και ως σκηνοθέτης στήνει ένα έργο-παρτιτούρα, ενοποιώντας τους δυο κόσμους. Δεν συναντάς συχνά έναν καλό συνθέτη που να είναι και καλός σκηνοθέτης κι αυτό φαίνεται στις πρόβες με τους ηθοποιούς και τους μουσικούς που εμπιστεύονται, εμπνέονται και αφοσιώνονται».

Ένα Ματαρόα μάς περιμένει όλους σε μια προβλήτα. Η αμφίβολη έξοδος από τις τραυματικές μνήμες του παρελθόντος και το δυστοπικό παρόν μπορεί για άλλους να είναι ονειρική, για άλλους αναγκαία, άβολη ή μάταιη για κάποιους. Κληρονόμοι της ήττας ενός παλιού κόσμου, ελπίζουμε σε ένα ταξίδι προς ένα λυτρωτικό μέλλον, σε μια ουτοπία που δεν υπόσχεται τίποτα. Υπάρχει ακόμα Γη της Επαγγελίας, αλλά ποιοι είναι αυτοί που θα επιβιβαστούν στην κιβωτό της ελευθερίας;

«Ματαρόα στον ορίζοντα»: Φέρνοντας ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση Facebook Twitter
Υπάρχει ακόμα Γη της Επαγγελίας, αλλά ποιοι είναι αυτοί που θα επιβιβαστούν στην κιβωτό της ελευθερίας; Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος
«Ματαρόα στον ορίζοντα»: Φέρνοντας ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση Facebook Twitter
Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος
«Ματαρόα στον ορίζοντα»: Φέρνοντας ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση Facebook Twitter
Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος

Δείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ. 

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν

Θέατρο / Πού οφείλεται τόση δίψα για το θέατρο;

Το θέατρο εξακολουθεί να προκαλεί debates και ζωηρές συζητήσεις, παρά τις κρίσεις και τις οικονομικές περικοπές που έχει υποστεί, και φέτος ανεβαίνουν στην Αθήνα παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ