Massimo De Francovich: «Η τραγωδία δεν θέλει στόμφο ούτε νατουραλισμό»

Massimo De Francovich: «Η τραγωδία δεν θέλει στόμφο ούτε νατουραλισμό» Facebook Twitter
Φωτο: Franca Centaro
0

Με τον «Οιδίποδα επί Κολωνώ» του Σοφοκλή ολοκληρώνεται ο κύκλος των παραστάσεων του Φεστιβάλ Επιδαύρου για φέτος, σε σκηνοθεσία του Γιάννη Κόκκου, γνωστού για τη μεγάλη του καριέρα στο γαλλικό θέατρο ως μόνιμου σκηνογράφου του αείμνηστου Αντουάν Βιτέζ αλλά και αργότερα ως σκηνοθέτη κυρίως της όπερας αλλά και του θεάτρου.

Ένας κοσμοπολίτης διανοούμενος καλλιτέχνης με διεθνές κύρος και εξαιρετικές συνεργασίες σε ολόκληρο τον κόσμο ανέλαβε το τελευταίο έργο του Σοφοκλή το οποίο παρουσίασε στο 54ο Φεστιβάλ Αρχαίου Ελληνικού Θεάτρου των Συρακουσών τον Μάιο που μας πέρασε. Με αυτήν ακριβώς παράσταση καταφθάνει στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου την Παρασκευή 17 Αυγούστου.

Στο έργο αυτό, πνευματική διαθήκη του Σοφοκλή και ύμνο στην πόλη της Αθήνας, ο Οιδίποδας γνωρίζοντας ότι βρίσκεται στο τέλος της ζωής του, οδηγούμενος από την κόρη του Αντιγόνη, καταφεύγει στο ιερό βράχο της Αθηνάς στον Κολωνό.

Εκεί ο χορός, ο οποίος αποτελείται από ηλικιωμένους Αθηναίους χωρικούς, τον διώχνει αλλά εκείνος αρνείται να φύγει επικαλούμενος χρησμό, σύμφωνα με τον οποίο στον τόπο αυτό θα ολοκληρώσει τη ζωή του. Ζητάει την παρέμβαση του βασιλιά Θησέα. Ο Οιδίποδας υπόσχεται να ανταποδώσει το καλό αν τον αφήσουν να πεθάνει εκεί. Πράγματι, ο Θησέας τον θεωρεί ικέτη αλλά, καθώς είναι ξένος, του δίνει χάρη και του επιτρέπει να μείνει.

Θεωρώ ότι το να παίζει κανείς σε μια τραγωδία δυόμισι χιλιάδων ετών θέτει προβλήματα πολύ διαφορετικά από την ερμηνεία οποιουδήποτε άλλου κλασικού. Καταρχάς πρέπει να αποφευχθεί η πομπώδης ερμηνεία, δηλαδή ο στόμφος και η ρητορική, όπως και να αποκλειστεί η νατουραλιστική ερμηνεία. Οφείλουμε να προσπαθήσουμε να βρούμε τη μεγάλη «αλήθεια».

Στο μεταξύ καταφθάνει από τη Θήβα ο Κρέοντας με σκοπό να τον πάρει μαζί του πίσω όμως συναντά την αντίσταση των Αθηναίων και του Θησέα. Τότε εμφανίζεται και ο Πολυνείκης, που ζητά από τον πατέρα του να πάρει το μέρος του στη διαμάχη με τον Ετεοκλή, ώστε εκείνος να επικρατήσει.

Ο Οιδίποδας καταριέται τους δύο γιους του και ξεσπάει ο κεραυνός του Δία που ερμηνεύει ότι έφτασε το τέλος. Ο Οιδίποδας προχωρά μαζί με τον Θησέα προς τον τόπο της ταφής του, ευλογώντας την Αθήνα και τον Θησέα για το δώρο της φιλοξενίας που του χάρισε.

Με αυτό το μεγαλειώδες έργο του 401 π.Χ. εγκαινιάζεται η σημαντική συνεργασία του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου με το Ινστιτούτο Αρχαίου Δράματος του Φεστιβάλ Συρακουσών, ενώ τον πολυπληθή ιταλικό θίασο ηγείται ένας από τους πιο ταλαντούχους ηθοποιούς της πρώτης μεταπολεμικής γενιάς της Ιταλίας, ο Massimo de Francovich.

Πολυβραβευμένος και γνωστός στους συμπατριώτες του για την αξιοζήλευτη σταδιοδρομία του στο κλασικό ρεπερτόριο, με απαιτητικούς ρόλους δίπλα σε σημαντικούς ηθοποιούς του θεάτρου, αλλά και υπό την καθοδήγηση διάσημων σκηνοθετών, έκανε το ντεμπούτο του το 1957 μαζί με τον Βιτόριο Γκάσμαν.

Massimo De Francovich: «Η τραγωδία δεν θέλει στόμφο ούτε νατουραλισμό» Facebook Twitter
Ένας από τους πιο ταλαντούχους ηθοποιούς της πρώτης μεταπολεμικής γενιάς της Ιταλίας, ο Massimo de Francovich είναι πολυβραβευμένος και γνωστός στους συμπατριώτες του για την αξιοζήλευτη σταδιοδρομία του στο κλασικό ρεπερτόριο. Φωτο: Franca Centaro

Στα πρώτα του ακόμα βήματα έπαιξε τον Οράτιο στον Σαιξπηρικό «Άμλετ» σε σκηνοθεσία Τζεφιρέλι, τον Μπιφ στον «Θάνατο του Εμποράκου» του Μίλερ σε σκηνοθεσία του Φενόλιο, και λίγο αργότερα, κατά τη δεκαετία του '70, υπήρξε συνιδρυτής σοβαρών θεατρικών ομάδων και πρωτοβουλιών, ενώ συγχρόνως συνεργάστηκε με τη σπουδαία Βαλέρια Μορικόνι στην «Φιλουμένα Μαρτουράνο» του Ντε Φιλίππο και στο «Αντώνιος και Κλεοπάτρα» του Σαίξπηρ.

Στη δεκαετία του '90 υπήρξε βασικός συνεργάτης του Λούκα Ρονκόνι στο Teatro Stabile di Torino, στο Θέατρο της Ρώμης και φυσικά στο Piccolo του Μιλάνο σε έργα των Ο' Νιλ, Κράους, φον Χόφμανσταλ, Σαίξπηρ, Ίψεν, Ντοστογιέφσκι, Τσβετάγιεβα, Σνίτσλερ, Μπροχ, Γκολντόνι αλλά και στις «Βάκχες» του Ευριπίδη, και σε μια παράσταση βασισμένη στον Θουκυδίδη.

Ανέπτυξε μεγάλο ενδιαφέρον για το έργο του Ιταλό Σβέβο, σκηνοθετώντας εντελώς άγνωστά του έργα και δημιουργώντας το 1991 μια εκπομπή, εμπνευσμένη από επιστολές του συγγραφέα, με τίτλο «Caro bon bon».

Καταξιωμένος πρωταγωνιστής του θεάτρου σε ιστορικές παραστάσεις αλλά και ευρύτερα γνωστός μέσω της τηλεόρασης και του κινηματογράφου δεν έχει πάψει να συμμετέχει μέχρι σήμερα σε αξιόλογες παραγωγές μεγάλων αξιώσεων.

Έγινε ιδιαίτερα δημοφιλής ερμηνεύοντας τον Paolo Borsellino ενώ ανάμεσα στους δεκάδες κινηματογραφικούς ρόλους ξεχωρίζουν οι συμμετοχές του στις ταινίες «Παζολίνι, ένα ιταλικό έγκλημα» του Μάρκο Τούλιο Τζορντάνα, «Il villaggio di cartone» του Ερμάννο Όλμι, «Τέλεια ομορφιά» του Πάολο Σορεντίνο.

Λίγο πριν εμφανιστεί στην Επίδαυρο ερμηνεύοντας τον κορυφαίο ρόλο του Σοφοκλή μας παραχώρησε την παρακάτω σύντομη συνέντευξη.

Massimo De Francovich: «Η τραγωδία δεν θέλει στόμφο ούτε νατουραλισμό» Facebook Twitter
Σκηνή από τη σειρά του Rai1 «Non dirlo al mio capo»
Massimo De Francovich: «Η τραγωδία δεν θέλει στόμφο ούτε νατουραλισμό» Facebook Twitter
Θεωρώ ότι αυτός ο μυστηριώδης θάνατος του Οιδίποδα αποτελεί τη μεγαλύτερη και πιο ιδιοφυή επινόηση του Σοφοκλή! Φυσικά εδώ μπαίνουμε στο μεταφυσικό πεδίο όπου τίθενται μεγάλα ζητήματα και προβλήματα ερμηνείας. Φωτο: Gianni Luigi Carnera

— Είχε σημασία για εσάς ότι ο σκηνοθέτης του «Οιδίποδα επί Κολωνώ» ήταν ο Γιάννης Κόκκος, ένας διεθνής Έλληνας, κάτι που πιθανόν να εγγυούνταν μια ουσιαστικότερη προσέγγιση του έργου και του ρόλου;

Θεωρώ τον Οιδίποδα επί Κολωνώ ως μία από τις πιο ενδιαφέρουσες, συγκινητικές και συναρπαστικές τραγωδίες του Σοφοκλή αλλά και όλου του κύκλου των τραγωδιών που έχουν φτάσει στα χρόνια μας από κείνη την εποχή.

Γνώριζα ήδη την δουλειά που έκανε ο Κόκκος τις προηγούμενες δεκαετίες, πρώτα ως σκηνογράφος στο πλευρό του μεγάλου Αντουάν Βιτέζ και έπειτα ως σημαντικότατος σκηνοθέτης τόσο του θεάτρου όσο και της λυρικής σκηνής.

Αυτοί είναι οι λόγοι που με ώθησαν να αποδεχθώ αυτόν τον πολύ δύσκολο ρόλο. Το γεγονός ότι είναι Έλληνας μας βοήθησε στην αποκρυπτογράφηση ορισμένων αμφιλεγόμενων σημείων της μετάφρασης. Ο Κόκκος ανέτρεξε στο αρχαιοελληνικό κείμενο και έτσι μας βοήθησε να τα διευκρινίσουμε.

— Πού επικεντρώσατε την παράσταση; Στην αποτροπιαστική και ντροπιαστική αντιμετώπιση του εξόριστου και καταραμένου βασιλιά από τους Αθηναίους ή στη μεταφυσική σχεδόν αποδοχή από τον ίδιο του θανάτου του και την επιλογή του τόπου;

Θα ήθελα να σας πω τι ήταν εκείνο που διαισθάνθηκα αμέσως από την προσωπικότητα του Οιδίποδα κατά την διάρκεια των προβών, και σε τι συμφωνήσαμε με τον Κόκκο, γιατί αυτό συνεπάγεται και όλα τα υπόλοιπα.

Ο Οιδίποδας είναι καταρχάς ένας «μάντης», ένας οραματιστής. Με το που μπαίνει στη σκηνή «αισθάνεται» ότι έφθασε επιτέλους στον ιερό χώρο που του είχε προαναγγείλει ο Απόλλωνας, «αισθάνεται» ότι εκεί υπάρχει ένα ιερό δάσος, ένας ιερός βράχος, στον οποίον ζητά από την Αντιγόνη να καθίσει. Η επιβεβαίωση περί αυτού φτάνει άμεσα από έναν «ξένο» που θα του ζητήσει να σηκωθεί από τον βράχο γιατί αυτό αποτελεί ιεροσυλία.

Όταν λοιπόν ο Οιδίποδας μαθαίνει ότι εκείνος ο τόπος προστατεύεται από τις Ευμενίδες, τις παρακαλά να τον δεχτούν σαν ικέτη γιατί όπως λέει «από εδώ, από αυτόν τον τόπο, εγώ δεν θα φύγω ποτέ». Αυτή είναι η αφετηρία από την οποία ξεκινάνε και εκτυλίσσονται όλα τα υπόλοιπα και αναπτύσσονται και εκπληρώνονται όλες οι προφητείες του, συμπεριλαμβανομένης εκείνης ότι ο ίδιος πρόκειται να πεθάνει στον Κολωνό.

Εκείνες εντέλει είναι που πείθουν τόσο τον Χορό όσο και κυρίως τον Θησέα, όταν αυτός πληροφορείται ότι θα γίνει ένας πόλεμος κατά τον οποίον η Αθήνα θα καταστρέψει τη Θήβα, να τον αφήσουν να μείνει.

  

— Λέτε ότι τον αντιμετωπίσατε ως έναν «μάντη».

Ο Οιδίποδας «γνωρίζει» ότι θα έρθει ο Κρέοντας για να τον σύρει στις πύλες της Θήβας, όπως «ξέρει» ότι θα έρθει ο Πολυνίκης για να τον ικετεύσει να συμμαχήσει μαζί του στον πόλεμο εναντίον του Ετεοκλή. Προβλέπει και αποκαλύπτει ωμά στον Πολυνείκη ότι θα πεθάνει στον πόλεμο από το χέρι του αδερφού του και όταν επιτέλους ξεσπάνε οι κεραυνοί και οι αστραπές, ο Οιδίποδας αντιλαμβάνεται ότι έφτασε η στιγμή που τόσο επιθυμούσε. Να εξαφανιστεί από προσώπου γης, όχι όμως πριν πει στον Θησέα να τον συνοδεύσει στον τόπο όπου πρέπει να πεθάνει και ότι, εάν ο Θησέας δεν αποκαλύψει ποτέ σε κανέναν πού βρίσκεται κρυμμένος αυτός ο τόπος, αυτό θα προστατεύσει για πάντα την Αθήνα και τους κατοίκους της.

— Πώς ερμηνεύει κανείς σε μια εποχή ακραίου ορθολογισμού νοήματα μεταφυσικά και αξιακούς κώδικες άλλων εποχών;

Θεωρώ ότι αυτός ο μυστηριώδης θάνατος του Οιδίποδα αποτελεί τη μεγαλύτερη και πιο ιδιοφυή επινόηση του Σοφοκλή! Φυσικά εδώ μπαίνουμε στο μεταφυσικό πεδίο όπου τίθενται μεγάλα ζητήματα και προβλήματα ερμηνείας, γιατί στον τελευταίο, σύντομο, μονόλογο του Οιδίποδα ελλοχεύει ο κίνδυνος να έχουμε μια σχεδόν «αρχαϊκή» ερμηνεία με την οποία θα μπορούσαμε να επικαλύψουμε το υπέροχο κείμενο με μία υπερφυσική φωνή, που στην πραγματικότητα θα το υποτιμούσε. Μαζί με τον Κόκκο και μετά από διάφορες απόπειρες, επιλέχθηκε ένα εσωτερικό συναίσθημα και μια μεγάλη απλότητα, φυσικά όχι ρεαλιστική, αλλά μεγάλης έντασης.

— Αποπειραθήκατε να κάνετε και κάποιες αναγωγές με τη σύγχρονη πραγματικότητα; Ίσως σε σχέση με τη μεγάλη μετακίνηση λαών κατά την προσφυγιά του σήμερα;

Προσπάθησα να εξηγήσω –αλλά για έναν ηθοποιό δεν είναι εύκολο και ελπίζω να τα κατάφερα– ότι στην προσέγγισή μου αυτής της τεράστιας προσωπικότητας εν μέρει ακυρώνεται μια σύγχρονη θεώρηση υποδοχής των μεταναστών, γιατί ο Οιδίποδας επιθυμεί να γίνει αποδεκτός γιατί θέλει να πεθάνει σ'αυτόν τον τόπο και όχι να ζήσει σε αυτόν.

— Ποια είναι η σχέση σας με την ελληνική τραγωδία;

Παλιότερα έπαιξα δύο φορές στις Συρακούσες, το 1980 με τον μεγάλο Τσεχοσλοβάκο σκηνοθέτη Otomarr Kreica στις «Ικέτιδες» του Αισχύλου, όπου υποδυόμουν τον βασιλιά Πελασγό, και το 2007 σε σκηνοθεσία του Λούκα Ρονκόνι υποδύθηκα τον αγγελιαφόρο στις «Βάκχες» του Ευριπίδη.

— Χρειάστηκε να επιστρατεύσετε άλλου είδους υποκριτικούς κώδικες ώστε να πλησιάσατε τον Οιδίποδα, ρόλος που απέχει πολύ από άλλους σημαντικούς του κλασικού ρεπερτορίου;

Θεωρώ ότι το να παίζει κανείς σε μια τραγωδία δυόμισι χιλιάδων ετών θέτει προβλήματα πολύ διαφορετικά από την ερμηνεία οποιουδήποτε άλλου κλασικού. Καταρχάς πρέπει να αποφευχθεί η πομπώδης ερμηνεία, δηλαδή ο στόμφος και η ρητορική, όπως και να αποκλειστεί η νατουραλιστική ερμηνεία. Οφείλουμε να προσπαθήσουμε να βρούμε τη μεγάλη «αλήθεια», εκείνης του ενστίκτου και της καρδιάς με οδηγό το νου.

— Τι συναισθήματα σας προκαλεί το γεγονός ότι θα παίξετε στο σημαντικότερο διασωθέν αρχαίο ελληνικό θέατρο;

Είναι η πρώτη φορά που θα παίξω στο καταπληκτικό θέατρο της Επιδαύρου και αυτό με συγκινεί πολύ, τόσο εμένα όσο και τους συναδέλφους μου. Φυσικά δεν μπορώ να προβλέψω το αποτέλεσμα, αλλά ελπίζω το ελληνικό κοινό να αφεθεί και να το συνεπάρει αυτή η μοναδική και συγκινητική ιστορία.

Massimo De Francovich: «Η τραγωδία δεν θέλει στόμφο ούτε νατουραλισμό» Facebook Twitter
Είναι η πρώτη φορά που θα παίξω στο καταπληκτικό θέατρο της Επιδαύρου και αυτό με συγκινεί πολύ, τόσο εμένα όσο και τους συναδέλφους μου. Φωτο: Franca Centaro

Info

Φεστιβάλ Συρακουσών - Γιάννης Κόκκος

Οιδίπους επί Κολωνώ, του Σοφοκλή

Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου

17/8 - 18/8, 21:00

Σκηνοθεσία - Σκηνικά: Γιάννης Κόκκος

Μετάφραση στα ιταλικά: Federico Condello

Συνεργαζόμενος σκηνοθέτης: Alfio Scuderi

Καλλιτεχνικός συνεργάτης: Annick Blancard

Βοηθός σκηνοθέτη: Stephan Grögler

Μουσική: Αλέξανδρος Μαρκέας

Κοστούμια: Paola Mariani

Φωτισμοί: Giuseppe Di Iorio

Ερμηνεύουν: Massimo De Francovich (Οιδίποδας), Sebastiano Lo Monaco (Θησέας), Roberta Caronia (Αντιγόνη), Stefano Santospago (Κρέοντας), Fabrizio Falco (Πολυνείκης), Eleonora De Luca (Ισμήνη), Danilo Nigrelli (Άγγελος), Sergio Mancinelli (Ξένος), Davide Sbrogiò (Κορυφαίος)

Χορός γερόντων: Massimo Cimaglia, Francesco Di Lorenzo , Lorenzo Falletti, Eugenio Santovito, Carlo Vitiello, La Vecchia Tatu

Χορός νέων: Tommaso Garrè, Salvatore Ventura, Emanuele Carlino, Federico Mosca, Danilo Carciolo

Χορός στρατιωτών: Alessandro Accardi, Mauro Cappello, Antonino Cicero Santaelena, Alessandro di Feliciantonio, Giacomo Lisoni, Andrea Maiorca, Riccardo Rizzo, William Caruso, Roberto Mulia, Salvatore Pappalardo, Stefano Pavone

Χορός γυναικών: Guilia Oliva, Chiara Ciancola, Vittoria Scuderi, Maria Chiara Pellitteri, Miriam Scala, Greta D' Antonio, Noemi Scaffidi, Silvia Trigona, Guilia Messina, Silvia Messina, Federica Gurrieri, Adele di Bella, Alba Sofia Vella, Guilia Antille, Gabriella Zito

Γριές: Lucia Imprescia, Lisi Giusi

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

10 σκέψεις του Νίκου Καραθάνου για τον Αισχύλο, το θέατρο και τη ζωή

Θέατρο / 10 σκέψεις του Νίκου Καραθάνου για τον Αισχύλο, το θέατρο και τη ζωή

Θα είναι «Προμηθέας Δεσμώτης» στη Μικρή Επίδαυρο, σε σκηνοθεσία της Μάρθας Φριντζήλα. Επισκεφθήκαμε μια από τις πρόβες και καταγράψαμε τους «συνειρμούς εργασίας» του πάνω στην αισχύλεια τραγωδία.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Νίκος Καραθάνος: Ο θάνατος είναι μια αποθέωση 

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
THE LIFO TEAM
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Ούρλιχ Ράσε και το παρασκήνιο της ιστορίας της Ισμήνης

Θέατρο / Η σκηνή του Ούρλιχ Ράσε στριφογύριζε - και πέταξε έξω την Ισμήνη

Στην παράσταση που άνοιξε την Επίδαυρο, ο Γερμανός σκηνοθέτης επέλεξε να ανεβάσει μια Αντιγόνη χωρίς Ισμήνη. Η απομάκρυνση της Κίττυς Παϊταζόγλου φωτίζει τις λεπτές –και άνισες– ισορροπίες εξουσίας στον χώρο του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μέσα στη γοητεία και στον τρόμο του Δράκουλα

Πρώτες Εικόνες / Dracula: Η υπερπαραγωγή που έρχεται το φθινόπωρο στην Αθήνα

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μιλά αποκλειστικά στη LiFO για την πιο αναμενόμενη παράσταση της επερχόμενης σεζόν, για τη διαχρονική γοητεία του μύθου που φαντάστηκε ο Μπραμ Στόκερ στα τέλη του 19ου αιώνα, για το απόλυτο και το αιώνιο μιας ιστορίας που, όπως λέει, τον «διαλύει».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ερωτευμένος με τον Κρέοντα

Θέατρο / Ο Rasche αγάπησε τον Κρέοντα περισσότερο από την Αντιγόνη

«Η εκφορά του λόγου παραδίδεται αμαχητί σε μια άκρατη δραματικότητα, σε ένα υπερπαίξιμο, σε μια βεβιασμένη εμφατικότητα, σε έναν στόμφο παλιακό που θα νόμιζε κανείς πως έχει εξαλειφθεί πλέον. Η σοβαροφάνεια σε όλο το (γοερό) μεγαλείο της». Έτσι ξεκίνησε φέτος η Επίδαυρος.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στο ζόφο του πολέμου

Θέατρο / Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στον ζόφο του πολέμου

Σε μια περίοδο που ο πόλεμος αποτελεί βασικό συστατικό της καθημερινότητάς μας, μια παράσταση εξετάζει όσα μεσολαβούν μεταξύ γεγονότος και πληροφορίας και πώς διαμορφώνουν την τελική καταγραφή και την ιστορική μνήμη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Θέατρο / Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Όταν η Πίπα Μπάκα ξεκίνησε να κάνει oτοστόπ από την Ιταλία για να φτάσει στην Ιερουσαλήμ δεν φαντάστηκε ότι αυτό το ταξίδι-μήνυμα ειρήνης θα κατέληγε στον βιασμό και τη δολοφονία της. Mια παράσταση που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών αναφέρεται στην ιστορία της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Θέατρο / Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Τα «Κακά σκηνικά» είναι «μια κωμική κόλαση» αφιερωμένη στη ζοφερή ελληνική πραγματικότητα, μια απόδραση από τα χάλια της χώρας, του θεάτρου, του παγκόσμιου γεωπολιτικού γίγνεσθαι, ένα ξόρκι στην κατάθλιψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Παπαδόπουλος: «Κάθε μορφή τέχνης χρειάζεται το εσωτερικό βάθος»

Θέατρο / Χρήστος Παπαδόπουλος: «Mε αφορά πολύ το "μαζί"»

Το «τρομερό παιδί» από τη Νεμέα που συμπληρώνει φέτος δέκα χρόνια στη χορογραφία ανοίγει το φετινό 31ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας με τους Dance On Ensemble και το «Mellowing», μια παράσταση για τη χάρη και το σθένος της ωριμότητας.  
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κάνεις χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη σου ανάγκη

Χορός / «Κάνουμε χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη μας ανάγκη»

Με αφορμή την παράσταση EPILOGUE, ο διευθυντής σπουδών της σχολής της Λυρικής Σκηνής Γιώργος Μάτσκαρης και έξι χορευτές/χορεύτριες μιλούν για το δύσκολο στοίχημα τού να ασχολείται κανείς με τον χορό στην Ελλάδα σήμερα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ