«ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών Facebook Twitter
«Η μητρική φιγούρα πάντα υπάρχει εδώ, είτε φανερά είτε πιο υπόγεια». Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος/ Onassis Stegi
0

Στο χαμηλό, θερμό φως οι φιγούρες της μητέρας, τα πολλαπλά της είδωλα, κινούνται σαν φασματικές φιγούρες. Ο ομφάλιος λώρος που απλώνει με την οπτική του γλώσσα ο Μάριο Μπανούσι αυτήν τη φορά διευρύνει τα όρια των σχέσεων, των ιστοριών και των εικόνων. Οι αναφορές του, μητέρα - τροφός - τροφή - επιθυμία - έλεγχος - νεότητα - γήρας, δίπολα που ανατροφοδοτούνται με εικόνες απροσδόκητης δύναμης εμπλουτίζονται με σχέσεις παράλληλες και δράσεις καταλυτικές, ωστόσο σχεδόν αδιόρατες.

Ποια είναι η ιστορία που θα μας αφηγηθεί στο ΜΑΜΙ ο 26χρονος δημιουργός που με τα προηγούμενα έργα του, τα Goodbye, Lindita και Taverna Miresia - Mario, Bella, Anastasia, εξερεύνησε το πένθος μέσα από τα βιώματα και την προσωπική του μυθολογία και σιωπηλά έπλασε συμβάντα βαθιάς συγκίνησης που παρακίνησαν ένα κοινό και διεθνές κοινό να εξετάσει τη δική του εμπειρία από την απώλεια. Η πρεμιέρα του ΜΑΜΙ στις 6 Φεβρουαρίου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση μοιάζει με έναν σταθμό και μια νέα αφετηρία στην πορεία των προηγούμενων έργων του που περιόδευσαν σε δεκάδες σταθμούς, σε ευρωπαϊκά φεστιβάλ και μερικά από τα μεγαλύτερα θέατρα της Ευρώπης.

Ο Μάριο Μπανούσι έχει μεγαλώσει με γυναίκες και η αλληλεπίδραση μεταξύ τους και μαζί του τον έχει επηρεάσει βαθιά. Έχει παρατηρήσει τη λεπτομέρεια στις σχέσεις τους, ένα αδιόρατο σχεδόν νεύμα, τη νευρικότητα, τη σιωπή, τα χέρια που σφίγγονται σε ένα ρούχο, όλα όσα δεν εκφράζονται ποτέ με λόγια.

«Σε αυτό το έργο ξεδιπλώνεται ο χαρακτήρας της μητέρας, βλέπεις διάφορες εκδοχές του. Στα προηγούμενα έργα υπήρχε η φιγούρα αυτή σε μια συγκεκριμένη στιγμή, ενώ εδώ βλέπεις έναν χαρακτήρα να εξελίσσεται –ξεκινά από μωρό, ζει τη νεότητα και να φτάνει μέχρι το τέλος της ζωής της– σαν να ξεφυλλίζεις ένα άλμπουμ. Φέρνεις στα μάτια σου κάθε φωτογραφία της, πως ήταν, τι φορούσε, τον τρόπο που κοιτούσε τον φακό, την κορμοστασιά της, πώς άρχισε να αλλάζει μέσα στον χρόνο και τι συνέβαινε στη ζωή της. Αυτή την αίσθηση θα ήθελα να μεταφέρω. Δεν θα μιλήσω για τη μητέρα μου αλλά για την ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει και να την υμνήσει αλλά να την παρατηρήσει. Η μητρική φιγούρα πάντα υπάρχει εδώ, είτε φανερά είτε πιο υπόγεια», λέει ο Μάριο Μπανούσι.

Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών Facebook Twitter
«Δεν θα μιλήσω για τη μητέρα μου αλλά για την ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει και να την υμνήσει αλλά να την παρατηρήσει». Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος/ Onassis Stegi

Ένα απέραντο χέρσο σκοτεινό χωράφι απλώνεται μπροστά μας. Η ξύλινη κολόνα της ΔΕΗ φωτίζει ένα μικρό κομμάτι του ομιχλώδους τοπίου. Στην άλλη άκρη, ένα σπίτι, ένας συμπαγής κύβος με ένα φωτισμένο παράθυρο. Αν κοίταζες από το παράθυρο του σπιτιού στο Goodbye, Lindita και στην Taverna Miresia, αυτό το τοπίο θα έβλεπες. Εδώ βγαίνει η δράση από το προστατευτικό κουκούλι του εσωτερικού χώρου με όλα τα περιστατικά του ιδιωτικού βίου να συμβαίνουν στον εξωτερικό χώρο. Πρόκειται για μια κρίσιμη μετάβαση που οδηγεί σε σύνθετες δράσεις, ανοίγοντας πολλά παράλληλα παράθυρα.

«Ανοίγω μια πόρτα και βγαίνω σε έναν χώρο στον οποίο μπορεί να φοβόμαστε να βρεθούμε. Με τρομάζει κι εμένα με έναν τρόπο γιατί υπάρχει έντονο το στοιχείο της μοναξιάς. Είχα την ανάγκη να μιλήσω γι’ αυτό από τα προηγούμενα έργα. Τώρα μιλάω πιο έντονα, μεγαλώνω και δείχνω με έναν τρόπο ότι όλα είναι φανερά, ακόμα και όταν δεν το κατανοούμε.

Πλέον ακόμα και ο χρόνος έχει σημασία στον εξωτερικό χώρο, έχει άλλο ρυθμό, άλλη ποιότητα, όπως και αυτό που ακούς, που είναι ένας εσωτερικός ήχος της παράστασης, όχι μια μουσική που τη συνοδεύει· είναι ο ήχος της φύσης, τα τριξίματα, τα ζώα, ένα κλαρίνο, ένα πολυφωνικό σχήμα, πυροτεχνήματα που μοιάζουν με ήχους πολέμου, ήχοι διφορούμενοι», λέει.

Όταν η σκηνή μετατρέπεται σε τοπίο σκοτεινό και ανοιχτό μαζί που καθένας μας τροφοδοτεί με τη δική του μνήμη έρχονται στο φως σχέσεις όχι μόνο με το γενικό τους περίγραμμα αλλά και με τη λεπτομέρεια που καθορίζει δραματικά τη συνύπαρξη των προσώπων. Η γυναίκα που γεννά, η μητέρα τροφός, η νεαρή ποδηλάτισσα, η μητέρα που καραδοκεί πίσω από ένα ερωτευμένο, άσπιλο ζευγάρι που θυμίζει τους πρωτόπλαστους, η μητέρα που ηρεμεί μια ηλικιωμένη γυναίκα πριν από τον θάνατο και ο γιος, το αγόρι που παίρνει θέση στην ιστορία όχι μόνο ως αφηγητής αλλά και ως ζωτικό πρόσωπο που κάνει δυναμικά την εμφάνισή του ως συνέχεια μιας τυπικής οικογενειακής ιστορίας αλλά και ως πειρασμός σε σχέσεις και ρόλους που αλλάζουν ριζικά μέσα στον χρόνο και κρύβουν στιγμές και αναπάντεχες ποιότητες, άλλοτε αφοσίωσης και άλλοτε θυμού. Σε αυτό το σύμπαν ο ένας χαρακτήρας καθρεφτίζεται στον άλλο.

Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών Facebook Twitter
Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος/ Onassis Stegi
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών Facebook Twitter
Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος/ Onassis Stegi
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών Facebook Twitter
Στο ΜΑΜΙ, μαζί με τα πρόσωπα σε πρώτο πλάνο έρχονται και τα συμβολικά αντικείμενα. Το νερό και το θαμπό φως, το ποδήλατο της νεότητας και το κρεβάτι της γέννας και του γήρατος. Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος/ Onassis Stegi

Φυσικά, από αυτό το παλίμψηστο των σχέσεων δεν θα μπορούσε να λείπει η αινιγματική και πάντα δυσερμήνευτη σχέση μάνας - κόρης. Ο Μάριο Μπανούσι έχει μεγαλώσει με γυναίκες και η αλληλεπίδραση μεταξύ τους και μαζί του τον έχει επηρεάσει βαθιά. Έχει παρατηρήσει τη λεπτομέρεια στις σχέσεις τους, ένα αδιόρατο σχεδόν νεύμα, τη νευρικότητα, τη σιωπή, τα χέρια που σφίγγονται σε ένα ρούχο, όλα όσα δεν εκφράζονται ποτέ με λόγια. Κάνοντας το τολμηρό βήμα να απλωθεί στον εξωτερικό χώρο, εξακολουθεί να ζουμάρει με επιμονή στις λεπτομέρειες που τώρα είναι πιο ορατές, φτάνουν στο προσκήνιο, για να καταγράψει τον δισταγμό, τον φόβο, την ανυπόκριτη αγάπη.

«Στις ιστορίες μου μού αρέσει να μην κλειδώνει το έργο, να υπάρχει αυτή η αίσθηση ονείρου, όπως όταν ξυπνάς και δεν είσαι απόλυτα βέβαιος τι σημαίνει αυτό που είδες ή όταν μέσα στο όνειρο εμφανίζεται ένα πρόσωπο από το πουθενά και ψάχνεις να βρεις τη σημασία αυτής της παρουσίας. Σε έναν τέτοιο διάλογο θα ήθελα να ανοιχτώ, χωρίς θέσεις ή βεβαιότητες, και νιώθω ότι κάθε θεατής θα ταυτιστεί ή θα εντοπίσει κάτι άλλο, δικό του, προσωπικό, ακόμα και πέρα από την κεντρική δράση, στις παράλληλες σκηνές», λέει.

Στο ΜΑΜΙ, μαζί με τα πρόσωπα σε πρώτο πλάνο έρχονται και τα συμβολικά αντικείμενα. Το νερό και το θαμπό φως, το ποδήλατο της νεότητας και το κρεβάτι της γέννας και του γήρατος, αντικείμενα-αναθήματα που χωρίς την ανθρώπινη παρουσία να τους δίνει νόημα είναι απλώς ένας σωρός από σκουπίδια.

Αν στο σύμπαν του ΜΑΜΙ υπάρχουν κοινά στοιχεία με τα προηγούμενα έργα του, εδώ οι κυρίαρχες μορφές των ερμηνευτών (Παναγιώτα Γιαγλή, Βασιλική Δρίβα, Δημήτρης Λαγός, Αγγελική Στελλάτου, Ευτυχία Στεφάνου / Ήλια Κουκουζέλη και Φώτης Στρατηγός), μέσα στο σκηνικό του Σωτήρη Μελανού, υπό τον ήχο που δημιουργεί ο Jeph Vanger, μας οδηγούν σε μια ποιητική ανάγνωση των εκφάνσεων του βίου μας, σε μια αφιέρωση στην ίδια τη ζωή και στον ατέρμονο κύκλο της, σε μια ελευθερία μέσα στην οποία ο καθένας θα δει και θα έχει να αφηγηθεί τη δική του ιστορία.

Το ΜΑΜΙ κλείνει μια τριλογία για τη μητέρα, ανοίγοντας έναν νέο, πελώριο και ολόφωτο κύκλο που μιλάει με τρυφερότητα και σχολαστική παρατήρηση για τη γέννηση, τις σχέσεις και τη φθορά της ανθρώπινης ύπαρξης. 

Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών Facebook Twitter
Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος/ Onassis Stegi
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών Facebook Twitter
Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος/ Onassis Stegi

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση «ΜΑΜΙ» εδώ.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αγγελική Στελλάτου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Στελλάτου: «Έχει σημασία να μιλήσω για μένα;»

Το άστρο της ξεχώρισε δίπλα στον Δημήτρη Παπαιωάννου τα πρώτα χρόνια της Ομάδας Εδάφους. Μετά, διέγραψε τη δική της αταλάντευτη πορεία. Η Αγγελική Στελλάτου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO, αν και πιστεύει ότι δεν «έχει σημασία να μιλάμε για εμάς σε έναν κόσμο όπου συμβαίνουν πράγματα τρομακτικά»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ» του Σάμιουελ Μπέκετ

Lifo Videos / Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ»

Σε ένα από τα σημαντικότερα έργα του Σάμιουελ Μπέκετ, μια σπουδαία μελέτη για τη θνητότητα, τη δημιουργικότητα και τη μνήμη, ένας 69χρονος άνδρας κάθεται μόνος του στα γενέθλιά του και ακούει ηχογραφήσεις του παρελθόντος του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Θέατρο / Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Η stand up κωμικός μιλά για την ελευθερία που κρύβεται στις «άχρηστες σκέψεις», για τη θέση των γυναικών στην κωμωδία και για το πώς το γέλιο μπορεί να γίνει εργαλείο αυτογνωσίας, χωρίς να χάνει ποτέ τη χαρά του.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
«Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Χορός / «Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Το έργο-σταθμός της γυναίκας που ανανέωσε την τέχνη του χορού δεν σταμάτησε από τα '70s να συναρπάζει το κοινό και να παραμένει «νέο» και επίκαιρο. Αυτόν τον Δεκέμβριο το Pina Bausch Foundation αναβιώνει τo «Kontakthof» στο Εθνικό Θέατρο με Έλληνες ηθοποιούς. Η LiFO μπήκε στις πρόβες και μίλησε με τους βασικούς συντελεστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τhis that keeps on – a personal archaeology –

Θέατρο / H ανασκαφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε μια γη που έχει το σχήμα της καρδιάς

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε ένα νέο πρότζεκτ κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης για τα σαράντα χρόνια από την ίδρυσή του, που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε μια και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Θέατρο / Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Διεθνείς σκηνοθέτες και σχήματα, δυνατά καστ, κλασικά και σύγχρονα έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων: Το φθινοπωρινό ρεπερτόριο των αθηναϊκών σκηνών το λες και φιλόδοξο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βέντερς, Σουίντον, Ροντρίγκες, Λάνθιμος και Αγγελάκας: Αυτό είναι το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Θέατρο / Σουίντον, Λάνθιμος, Βέντερς, Ροντρίγκες και Αγγελάκας: Το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Η Στέγη γιορτάζει τα 15 χρόνια της με ένα πρόγραμμα άκρως οικογενειακό, δημιουργικό και, όπως πάντα, με πολλές εκπλήξεις και απρόσμενες συναντήσεις δημιουργών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Θέατρο / Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Τέσσερις φορές βρέθηκαν στο ίδιο μέρος ο Χίτλερ και ο Φρόιντ. Τι θα γινόταν αν είχαν συναντηθεί; Αυτό επιχειρεί να διανοηθεί το θεατρικό έργο «Ο δρ Φρόιντ θα σας δει τώρα, κυρία Χίτλερ» που ανεβαίνει αυτές τις μέρες στο Λονδίνο.
THE LIFO TEAM
Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Θέατρο / Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Παραμένει μέχρι σήμερα μία από τις ομορφότερες γυναίκες που πέρασαν από το ελληνικό θέατρο και το σινεμά. Από νωρίς επέλεξε να ζει και έξω από το θεατρικό συνάφι. «Δεν μπορώ να ξυπνάω κάθε πρωί και να αναρωτιέμαι τι θα παίξω ή που θα παίξω» δηλώνει ενώ θεωρεί τη μοναχικότητα πηγή δημιουργικότητας. Η Ελένη Ερήμου αφηγείται τη ζωή της στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ