«Goodbye, Lindita»: Είναι δικαίως μια από τις πιο συζητημένες παραστάσεις της σεζόν;

«Goodbye, Lindita» Facebook Twitter
Στο Goodbye, Lindita η απώλεια της μονάκριβης θυγατέρας σημαίνει την ακραία ενεργοποίηση όλων των δυνάμεων ψυχικής επιβίωσης της οικογένειας. Φωτ.: Θεόφιλος Τσιμάς
0

«ΠΩΣ ΘΑ ΠΑΡΗΓΟΡΗΘΟΥΜΕ, τώρα που ο Θεός πέθανε;» αναρωτιέται ο Νίτσε στη Χαρούμενη Επιστήμη. Τι νέους μύθους θα χρειαστεί να επινοήσουμε για να γεμίσουμε το κενό; Ποιες νέες τελετουργίες; Ποια ιερά παιχνίδια; Η μίζερη, τραγική, ανόητη, βρομερή αστική ζωή μας, αυτή η γυμνή, πονεμένη φάρσα είναι ό,τι καλύτερο καταφέραμε να φτιάξουμε μετά την εξόντωσή Του; 

«Προς τα πού κινούμαστε; Δεν γκρεμιζόμαστε συνεχώς; Πίσω, πλάγια, μπροστά, προς όλες τις μεριές; Υπάρχει ακόμα ένα πάνω κι ένα κάτω; Δεν περιπλανιόμαστε σαν μέσα σε ένα απέραντο μηδέν; Δεν κάνει περισσότερο κρύο; Δεν έρχεται η νύχτα, πάντα η νύχτα, πάνω μας;»¹.

Οι ήρωες του Μάριο Μπανούσι προσπαθούν απεγνωσμένα να αμυνθούν απέναντι στη νύχτα. Στο Goodbye, Lindita η απώλεια της μονάκριβης θυγατέρας σημαίνει την ακραία ενεργοποίηση όλων των δυνάμεων ψυχικής επιβίωσης της οικογένειας. Τα μέλη της ακολουθούν το τυπικό τελετουργικό, εκτελώντας ευλαβικά τις φροντιστικές και συμβολικές χειρονομίες εξαγνισμού και στολισμού της νεκρής, αποζητώντας να μετριάσουν την οδύνη, να ξορκίσουν το ανεπανόρθωτο, να συνδεθούν με τους πενθούντες όλων των εποχών, των φύλων, των ηλικιών.

Με εξαιρετική ευαισθησία και ακρίβεια, ο νεαρότατος Μάριο Μπανούσι κατάφερε ήδη στη δεύτερη ετούτη σκηνοθεσία του να συνθέσει ένα εξόχως ποιητικό σύμπαν, φτιαγμένο από απρόσμενες εικόνες, ονειρικές συνδέσεις, εύγλωττα αντικείμενα, παλλόμενα σώματα που συναντιούνται αρμονικά για να μας παρασύρουν σε ένα συναρπαστικό ταξίδι.

Αστράφτει το χλωμό δέρμα της νεκρής Lindita, καθώς πέφτει πάνω του το χώμα. Μας βλέπει; Η ψυχή της ετοιμάζεται να πετάξει από το παράθυρο, την έλκει το φως του φεγγαριού, τη μαγεύει η ανήμερη μελωδία ενός πλανόδιου οργανοπαίκτη που διασχίζει διστακτικά τον δρόμο. Ο πατέρας της χώνεται κάτω από το πάπλωμα, ενώ μια συγγενής βουτάει στο πάτωμα αγκαλιά με τα μπλουζάκια της.

«Goodbye, Lindita» Facebook Twitter
Ο Μπανούσι ανέδειξε τη διαρκή πάλη μεταξύ παλιού και καινούργιου, επανάληψης και διαφοράς, τυποποίησης και ρήξης, μηχανικής αναπαραγωγής και γόνιμου επαναπροσδιορισμού των αναγκών, των επιθυμιών, των εντάσεων. Φωτ.: Θεόφιλος Τσιμάς

Πώς θα συνεχιστεί η ζωή μετά από ένα τέτοιο μείζον συμβάν; Θα παραμείνουμε αποχαυνωμένοι μπροστά στην οθόνη, πνίγοντας το πένθος μας με χίλιες ανούσιες, παρδαλές εικόνες; Η έρημος εξαπλώνεται, τα ομοιώματα και οι αδιάφορες μορφές παραμένουν κραταιές ακόμη και όταν όλα γύρω μας, μέσα μας, καταρρέουν.

Στη Lindita, τα μέλη της οικογένειας, εγκλωβισμένα στο φτωχικό σαλόνι τους, καταφεύγουν σε όλες τις οικείες συνήθειες της καθημερινότητας για να μουδιάσουν την αγωνία τους. Πάνω σε αυτές έχτισαν το οικοδόμημα μιας ολόκληρης ζωής, ελπίζοντας πως τα πράγματα θα κυλήσουν ομαλά μέχρι τέλους. Όμως κόπηκε ξαφνικά το πάτωμα στα δύο, επήλθε το ρήγμα της ασυνέχειας, ο θάνατος.

Τώρα νιώθουν χαμένοι. Όσο κι αν βουτάνε στην κολυμπήθρα για να ξαναβαπτιστούν, όσο μανιωδώς κι αν καταβροχθίζουν τη σούπα τους, όσο κι αν συμμαζεύουν τα ασυμμάζευτα, τίποτα δεν μοιάζει ικανό να κατευνάσει το άλγος. Γιατί δίπλα στις ανθοδέσμες και τα εικονίσματα, κάτω από τις μάσκες και τα νεκρικά φορέματα, πίσω από τα μισόκλειστα παντζούρια, ασίγαστα φουντώνει η ορμή της μεταμέλειας, θεριεύει η λαχτάρα της επανεκκίνησης, η επιθυμία να επινοηθεί ξανά ένα άλλο νόημα, πιο βαθύ, πιο πραγματικό, πιο στέρεο.

Η αίθουσα έχει γεμίσει από τις πολλαπλές εκδοχές της Lindita, τα πονεμένα alter ego της που διπλώνονται, ανοίγονται, σπαρταρούν και σείονται από σπασμούς σε μια ύστατη απόπειρα διασπάθισης της περίσσιας ενέργειας που δεν πρόλαβε να επενδυθεί εγκαίρως, όσο ζούσε. Η φυσιολογική ροή σταματά, η γραμμική εξέλιξη σπάει, οι χρόνοι των βιωμένων εμπειριών και των καταπιεσμένων ενορμήσεων διαπλέκονται, τα σώματα εκρήγνυνται. Άνθη και βεγγαλικά. Από πού ήρθε τούτο το περιστέρι;

Απαρηγόρητη η Μητέρα υψώνει ένα μικρό ταπεινό δοχείο για να περισυλλέξει τα περιττώματά του. Είναι η μόνη που επικοινωνεί με μια άλλη διάσταση, η μόνη που δείχνει να αντιλαμβάνεται ότι τα παλιά σχήματα αδυνατούν πλέον να τη συμπεριλάβει και ότι το παιχνίδι της αλλαγής πρέπει να διεξαχθεί κόντρα στη συνήθεια και στη μνήμη, κόντρα στις υπάρχουσες και ήδη πλήρεις, «νεκρές» φόρμες.

Γυμνή και φρεσκοπλυμένη, θα μπουσουλήσει πίσω από τον «τοίχο» και θα φτάσει στη φωλιά από ξερόκλαδα. Εκεί θα κουρνιάσει στην αγκαλιά της γυναίκας-πουλιού, θα ξαναγίνει βρέφος, θα προσπαθήσει ίσως ν’ ακολουθήσει μια νέα γραμμή φυγής, πέρα από τα ανθρώπινα ή μάλλον εκεί όπου τα ανθρώπινα έχουν ξεχάσει τον εαυτό τους και τους τρόπους τους, έχουν απαρνηθεί τον πολιτισμό της δυστυχίας τους, και αναζητούν μια νέα σύνδεση με το ζωικό, με το φυτικό, με τις αισθήσεις, με την πολιτική, με τα φυσικά και τεχνητά γίγνεσθαι, με τον υπερχειλίζοντα, θορυβώδη κόσμο.

«Goodbye, Lindita» Facebook Twitter
Φωτ.: Θεόφιλος Τσιμάς

Με εξαιρετική ευαισθησία και ακρίβεια, ο νεαρότατος Μάριο Μπανούσι κατάφερε ήδη στη δεύτερη ετούτη σκηνοθεσία του να συνθέσει ένα εξόχως ποιητικό σύμπαν, φτιαγμένο από απρόσμενες εικόνες, ονειρικές συνδέσεις, εύγλωττα αντικείμενα, παλλόμενα σώματα που συναντιούνται αρμονικά για να μας παρασύρουν σε ένα συναρπαστικό ταξίδι στο άρρητο, στο αφανές, στο αξιερώτητο, στο αξιονόητο, φωτίζοντας το βαθύτερο πένθος μας και αναζητώντας μια νέα θεατρική γλώσσα που γεννιέται, παραδόξως, από την ίδια την απουσία της.

Ο Μπανούσι ανέδειξε τη διαρκή πάλη μεταξύ παλιού και καινούργιου, επανάληψης και διαφοράς, τυποποίησης και ρήξης, μηχανικής αναπαραγωγής και γόνιμου επαναπροσδιορισμού των αναγκών, των επιθυμιών, των εντάσεων. Το πάγωμα του νοήματος χρειάζεται όλη τη θέρμη της φαντασίας για να λιώσει, είναι σαν να μας λέει ο 24χρονος δημιουργός, που εξομολογείται, στο πρόγραμμα της παράστασης, ότι ψυχική αφετηρία αυτής της παράστασης υπήρξε η απώλεια δύο σημαντικών δικών του προσώπων.

Eκβαλλόμενη σε συνεχείς, ολοένα κορυφούμενους κυματισμούς, η μουσική του Εμμανουήλ Ροβίθη προκαλεί απανωτούς συγκινησιακούς πνιγμούς, ενώ ο Τάσος Παλαιορούτας θερμαίνει με απόκοσμο, σχεδόν μυστηριακό φως κάθε σκηνή. Απόλυτα εναρμονισμένοι με το σκηνοθετικό όραμα, οι επτά ηθοποιοί (Χρυσή Βιδαλάκη, Μπάμπης Γαλιατσάτος, Μανταλένα Καραβάτου, Αφροδίτη Κατσαρού, Ευτυχία Στεφάνου, Άννα Συμεωνίδου, Αλεξάνδρα Χασάνι) ενσαρκώνουν με αφοσίωση την τολμηρή και παθιασμένη Lindita που λάμπει εκτυφλωτικά όσο και η πιο άγρια θλίψη.  

1: Η χαρούμενη επιστήμη του Φρίντριχ Νίτσε, μτφρ. Ζήσης Σαρίκας, εκδόσεις Πανoπτικόν

Δείτε εδώ πληροφορίες για την παράσταση «Goodbye, Lindita»

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ