Κάθαρση και απαγορευμένες ερωτήσεις

Κάθαρση και απαγορευμένες ερωτήσεις Facebook Twitter
0

Πότε ξεκίνησε η ιδέα για μεταφορά του BloodMoonστην Ελλάδα;

Πριν από οχτώ χρόνια ο Νικόλας Καμτσής επικοινώνησε μαζί μου για το Blood Moon, ένα θεατρικό που είχα γράψει σχεδόν πριν από 20 χρόνια. Δεν ξέρω πώς έμαθε γι' αυτό, αλλά επειδή είμαι μισός Έλληνας και, επειδή το έργο έχει ρίζες στην ελληνική μυθολογία, με ιντρίγκαρε. Και φυσικά, για τους ίδιους λόγους με ιντρίγκαρε η ιδέα να μεταφραστεί το έργο στα ελληνικά. Του το έστειλα και, προς έκπληξη και ευχαρίστησή μου, το ανέβασε στο θέατρο Τόπος Αλλού. Μερικούς μήνες αργότερα μου έστειλε μια βιντεοκασέτα και με μεγάλη χαρά διαπίστωσα ότι η παραγωγή του ήταν συναρπαστική, δυναμική, ολοζώντανη, όλα όσα θα έπρεπε να είναι το θέατρο. Κάποιοι φίλοι μου, που είχαν δει το έργο στη Νέα Υόρκη και τους άρεσε και στη συνέχεια μετακόμισαν στη Θεσσαλονίκη, είδαν την παράσταση του θεάτρου Τόπος Αλλού και μου είπαν ότι ήταν καλύτερη από της Νέας Υόρκης!

Μπορείτε να μου εξηγήσετε τι σημαίνει η έκφραση «Το "όχι" είναι το πιο σημαντικό πράγμα που μπορεί να πει ένας συγγραφέας»;

Κοίταξε, ο Οδυσσέας του Τζέιμς Τζόις, ένα από τα πιο σπουδαία μυθιστορήματα που έχουν γραφτεί ποτέ, τελειώνει με τις λέξη «ναι» σε επανάληψη. Το «ναι», όπως το χρησιμοποιεί ο Τζόις, είναι ένας τρόπος να αγκαλιάσει τη ζωή, να τη φιλήσει, να τη φάει, να τη νοστιμίσει. Έτσι, όταν επαινώ τη λέξη «όχι», δεν προωθώ το αντίθετο αυτού του «ναι». Αλλά το «ναι» μπορεί να έχει και διαφορετική χρήση. Μία με την οποία είμαστε όλοι εξοικειωμένοι -επειδή το χρησιμοποιούμε με αυτό τον τρόπο κυριολεκτικά κάθε μέρα. Κάποιος σου ζητάει να κάνεις κάτι που δεν το θέλεις, αλλά λες «ναι» έτσι κι αλλιώς, επειδή αυτό περιμένουν οι άνθρωποι από σένα. Περιμένουν να είσαι εξυπηρετικός και να συμφωνείς μαζί τους, να τους συμμερίζεσαι και να τους βοηθάς να κάνουν αυτά που έχουν ξεκινήσει. Είναι ευχάριστοι, είναι πνευματώδεις, είναι οι φίλοι μας ή άνθρωποι που σεβόμαστε. Έτσι λέμε «ναι» επειδή αυτό που ζητάνε μας φαίνεται λογικό - είναι πραγματικά λογικό, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να το κάνουμε. Όταν λέμε όχι -«όχι, δεν θα έρθω για δείπνο στο σπίτι σου, όχι δεν θα είμαι στην επιτροπή σου, όχι δεν μπορώ να κάνω αυτό που μου ζητάς»- εκπλήσσουμε τους άλλους και, ακόμα περισσότερο, εκπλήσσουμε τον εαυτό μας. Τραβάμε μια διαχωριστική γραμμή. Ορίζουμε ποιοι είμαστε. «Όχι. Όχι δεν θα το κάνω». Υπάρχει μια δύναμη σ' αυτό και μια ομορφιά, μια σαφήνεια. Μας βοηθάει να θυμόμαστε ότι είμαστε διαφορετικοί και ότι δεν ύπαρχει πρόβλημα με το να είσαι διαφορετικός. Και καθόλου μάλιστα. Με το να είσαι διαφορετικός γιορτάζεις τη ζωή.

Από πού έχετε εμπνευστεί την ιστορία τουBloodMoon;

Την ιστορία της πρώτης σκηνής μου την είπαν όταν ήμουν μαθητής στο κολέγιο. Την άκουσα και δεν μπορούσα να την ξεχάσω. Όταν ήμουν 20άρης έγραψα ένα σενάριο για ταινία βασισμένο στην ιστορία, αλλά δεν μπορούσα να βρω τρόπο να τη φτιάξω. Δέκα χρόνια αργότερα μου ήρθε η δεύτερη σκηνή σαν αποκάλυψη. Έτσι, ήταν αναπόφευκτο να το γράψω.

Πείτε μου μερικά πράγματα για το έργο.

Σε πρώτο επίπεδο το έργο μιλάει για το βιασμό και την εκδίκηση. Μιλάει επίσης για την απώλεια της αθωότητας, τις υποχρεώσεις που είναι αυτονόητες σε μια οικογένεια, τον τρόπο που ο πόνος αντηχεί και η βία περνάει από τον έναν άνθρωπο στον άλλο: Στην εκδίκηση δεν βλάπτουμε μόνο τους άλλους (που το αξίζουν), ζημιώνουμε και τον εαυτό μας.

Είναι η εκδίκηση πιο ενδιαφέρουσα από τη συγχώρεση;

Η εκδίκηση είναι ικανοποιητική. Είναι αυτή που θέλει το κοινό και συνήθως είναι αυτό που θέλουμε και στην πραγματική ζωή, αρχικά, αν κάποιος μας έχει αδικήσει ή μας έχει βλάψει. Η συγχώρεση είναι χριστιανική. Η συγχώρεση δείχνει σοφία, αλλά κάποιες φορές μπορεί να δείχνει αδυναμία. Στο δράμα η εκδίκηση είναι πιο ικανοποιητική, επειδή ολοκληρώνει την ιστορία και επιτρέπει στο θύμα (και πρωταγωνιστή) να θριαμβεύσει - κάτι που το κοινό πάντα αναζητά. Αυτό είναι το ζητούμενο συναισθηματικά, επειδή ξέρουμε (στο σινεμά, στο θέατρο) ότι παρακολουθούμε μια ιστορία. Δεν είναι πραγματικό. Στην πραγματικότητα η εκδίκηση (η οποία συχνά καταλήγει στο φόνο) έχει τρομερά υψηλό κόστος. Στο δράμα δεν έχει κόστος, παρέχει την κάθαρση.

Ποια είναι η πιο έντονη ανάμνηση που έχετε από τον πατέρα σας;

Δεν θέλω να απαντήσω αυτή την ερώτηση. Δεν δίνω συνεντεύξεις για τον Ηλία, για λόγους που ευχαρίστως θα συζητούσα. Πρώτα απ' όλα, είναι εισβολή στην ιδιωτική μου ζωή. Δεύτερον, μου είναι αδύνατο να επιλέξω μόνο μία έντονη ανάμνηση. Τρίτον, υπάρχουν πολλοί άνθρωποι σε θέση όπως η δική μου, που γίνονται ουσιαστικά «παιδιά διασήμων». Ζουν εμμέσως μέσα από τους διάσημους γονείς τους. Δεν το έχω κάνει ποτέ αυτό και για να είμαι ειλικρινής το βρίσκω αηδιαστικό και αξιοθρήνητο, όταν κάποιος κάνει κάτι τέτοιο. Χρειάζεται να ζούμε όλοι τη δική μας ζωή, δεν μπορούμε να ορίζουμε τον εαυτό μας ή να τον περιβάλλουμε με ένα νοερό χιτώνα δόξας επειδή είμαστε στην ουσία μια τυχαία συνάντηση του σπέρματος με το ωάριο... Θα σου πω όμως ότι στον Ηλία άρεσε αυτό το θεατρικό μου, σε αντίθεση με τα σενάριά μου για ταινίες. Είμαι βέβαιος ότι έβλεπε την ελληνική τραγωδία σε αυτό και, παρόλο που τον παρουσιάζουν ως μισογύνη (ως προς τη συμπεριφορά του), νομίζω ότι επίσης γοητεύτηκε από τη γυναίκα πρωταγωνίστρια. Ο Ηλίας αγαπούσε τις γυναίκες, τον ενδιέφεραν πολύ περισσότερο απ' ό,τι οι άντρες. Και φυσικά αγαπούσε την πρωταρχική φύση της ιστορίας.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βασίλης Παπαβασιλείου

Απώλειες / Βασίλης Παπαβασιλείου (1949-2025): Ένας σπουδαίος διανοητής του ελληνικού θεάτρου

«Αυτό, λοιπόν, το οφείλω στο θέατρο: τη σωτηρία από την κακομοιριά μου»: Ο σκηνοθέτης, μεταφραστής, ηθοποιός και δάσκαλος Βασίλης Παπαβασιλείου πέθανε σε ηλικία 76 ετών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΚΟΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Θέατρο / Δημήτρης Γκοτσόπουλος: «Ήμουν ένα αγρίμι που είχε κατέβει από τα βουνά»

Ο ταλαντούχος ηθοποιός φέτος ερμηνεύει τον Νεοπτόλεμο στον «Φιλοκτήτη» του Σοφοκλή. Πώς κατάφερε από ένα αγροτικό περιβάλλον να πρωταγωνιστήσει σε μεγάλες τηλεοπτικές επιτυχίες και γιατί πέρασε ένα ολόκληρο καλοκαίρι στην Πολύαιγο, διαβάζοντας «Βάκχες»;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Θέατρο / Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Ο κορυφαίος Έλληνας σκηνοθέτης διασκευάζει φέτος τις τραγωδίες του Οιδίποδα σε ένα ενιαίο έργο και μιλά στη LiFO, για το πώς η μοίρα είναι μια παρεξηγημένη έννοια, ενώ σχολιάζει το αφήγημα περί «καθαρότητας» της Επιδαύρου, καθώς και τις ακραίες αντιδράσεις που έχει δεχθεί από το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΓΙΑ 28 ΜΑΙΟΥ Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Θέατρο / Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Σαν σήμερα, το 1943, γεννήθηκε η Ελληνίδα σοπράνο που διέπρεψε για μια ολόκληρη δεκαετία στην Ευρώπη και την Αμερική, αλλά κάηκε εξαιτίας μιας σειράς ιδιαίτερα απαιτητικών ρόλων, τους οποίους ερμήνευσε πολύ νωρίς. Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, ένας από τους λίγους στην Ελλάδα που γνωρίζουν σε βάθος την πορεία της, περιγράφει την άνοδο και την πτώση της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Θέατρο / Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Από τους Αγίους Σαράντα της Αλβανίας μέχρι τη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, η ζωή του βραβευμένου ηθοποιού, τραγουδιστή και σεναριογράφου είναι μια διαρκής προσπάθεια συμφιλίωσης με την απώλεια. Η παράσταση «Μια άλλη Θήβα» τον καθόρισε, ενώ ο ρόλος του στο «Brokeback Mountain» τού έσβησε κάθε ομοφοβικό κατάλοιπο. Δηλώνει πως αυτό που τον ενοχλεί βαθιά είναι η αδράνεια απέναντι σε όσα συμβαίνουν γύρω μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μιχαήλ Μαρμαρινός: Το έπος μάς έμαθε να αναπνέουμε ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΑΡΚΕΤΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ

Θέατρο / Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Από μια κοινωνία της αιδούς, γίναμε μια κοινωνία της ξεδιαντροπιάς»

Με τη νέα του παράσταση, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός επιστρέφει στην Οδύσσεια και στον Όμηρο και διερευνά την έννοια της φιλοξενίας. Αναλογίζεται το «απύθμενο θράσος» της εποχής μας, εξηγεί τη στενή σχέση του έπους με το βίωμα και το θαύμα που χάσαμε και παραμένει σχεδόν σιωπηλός για τη νέα του θέση ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κυνηγώντας τον χαμένο χρόνο σε ένα έργο για την εξουσία

Θέατρο / «Δελφίνοι ή Καζιμίρ και Φιλιντόρ»: Ένα έργο για τη μόνιμη ήττα μας από τον χρόνο

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος σκηνοθετεί και γράφει ένα έργο-παιχνίδι, εξετάζοντας τις σχέσεις εξουσίας, τον δημιουργικό αντίλογο και τη μάταιη προσπάθεια να ασκήσουμε έλεγχο στη ζωή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια άλλη Θήβα»: Η πιο αθόρυβη επιτυχία της θεατρικής Αθήνας

The Review / «Μια άλλη Θήβα»: Η παράσταση-φαινόμενο που ξεπέρασε τους 100.000 θεατές

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την θεατρική παράσταση στο Θεάτρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, που διανύει πλέον την τρίτη της σεζόν σε γεμάτες αίθουσες. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας της; Το ίδιο το έργο ή οι δύο πρωταγωνιστές, ο Θάνος Λέκκας και ο Δημήτρης Καπουράνης, που καθήλωσαν το κοινό;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Θέατρο / «Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την «Ανδρομάχη» στην Επίδαυρο, με άντρες ηθοποιούς στους γυναικείους ρόλους, εξερευνώντας τις πολιτικές και ηθικές διαστάσεις του έργου του Ευριπίδη. Η δημοκρατία, η ελευθερία, η ηθική και η ευθύνη ηγετών και πολιτών έρχονται σε πρώτο πλάνο σε μια πολιτική και κοινωνική τραγωδία με πολυδιάστατη δομή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ