«Η κληρονομιά μας»: Η ιστορία της gay κοινότητας γίνεται ένα συγκινητικό θεατρικό έργο

Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών Facebook Twitter
Ο Μάθιου Λόπεζ ανοίγει την πόρτα σε μια συζήτηση για τις σχέσεις και τις φιλίες των γκέι ανδρών, επανεξετάζοντας τα εντελώς διαφορετικά αιτήματα κάθε εποχής, φωτίζοντας διαφορετικές εμπειρίες. Φωτ.: Ελίνα Γιουνανλή
0

Η «Κληρονομιά μας», το πολυβραβευμένο έργο του 47χρονου Αμερικανού συγγραφέα Μάθιου Λόπεζ, ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα στις 13 Φεβρουαρίου στη Σκηνή «Νίκος Κούρκουλος» σε σκηνοθεσία Γιάννη Μόσχου. Το ασυνήθιστο σε διάρκεια έργο χάρισε στον συγγραφέα βραβείο Τόνι (2020), το πρώτο που απονεμήθηκε σε συγγραφέα λατινικής καταγωγής, και αφηγείται την ιστορία μιας παρέας ομοφυλόφιλων ανδρών στη Νέα Υόρκη τη δεκαετία του  2010. 

Στην παράδοση έργων όπως το «Angels in America» (Άγγελοι στην Αμερική) του Τόνι Κούσνερ και το «Love! Valour! Compassion!» του Τέρενς Μακ Νάλι, συγγενές με το μυθιστόρημα «Λίγη Ζωή» της Γιαναγκιχάρα, ερευνά τις σχέσεις μιας ομάδας ομοφυλόφιλων ανδρών, διερευνώντας ταυτόχρονα διαγενεακά ζητήματα. Το σαρωτικό, συναισθηματικό αυτό έπος, πιο γήινο και ρεαλιστικό από το έργο του Κούσνερ, έχει τη δική του πολιτιστική κληρονομιά και ως πηγή έμπνευσης τον Βρετανό συγγραφέα  Ε.Μ. Φόρστερ (1879-1970), αντλώντας από την πλοκή και την πεμπτουσία του μυθιστορήματός του «Howards End» (1910). Ο Λόπεζ μεταφέρει τη ματιά του Φόρστερ στον έρωτα, στον γάμο, στις τάξεις και στις συγκρούσεις γενεών σε πρόσωπα ομοφυλόφιλων ανδρών στη Νέα Υόρκη. Εδώ αξίζει να σημειωθεί ότι έχει υποστηριχθεί πως ο Φόρστερ, που δεν ομολόγησε ποτέ δημοσίως την ομοφυλοφιλία του, έγραφε για τον ομοφυλόφιλο έρωτα μέσα από ετεροφυλόφιλους χαρακτήρες, ενώ τα αμιγώς ομοφυλοφιλικά γραπτά του, το μυθιστόρημα «Μωρίς» και η συλλογή διηγημάτων «Η ζωή που έρχεται», δημοσιεύθηκαν μετά τον θάνατό του. 

«Ο τίτλος του έργου "Η κληρονομιά μας" αναφέρεται στην ανάγκη διατήρησης της ιστορικής μνήμης μιας κοινότητας, είτε πρόκειται για την κοινότητα των ομοφυλόφιλων αντρών είτε για οποιαδήποτε άλλη, ενός έθνους, μιας χώρας. Το έργο μιλάει για τη σημασία της κληροδότησης της Ιστορίας από γενιά σε γενιά», λέει ο σκηνοθέτης της παράστασης Γιάννης Μόσχος.

Η μποέμ ομάδα στο έργο του Λόπεζ που λέει σπιρτόζικα αστεία και έχει άποψη για την τέχνη μέσα σε έναν οικείο, αστικό κόσμο, κάνοντας ενδιαφέρουσες συζητήσεις, σύντομα, με απλότητα και ευθύτητα, αρχίζει να θέτει ερωτήματα σχετικά με τη σεξουαλική ταυτότητα και να μετρά τι έχει χάσει και τι έχει κερδίσει η γκέι κοινότητα τις τελευταίες δεκαετίες. 

«Ήρθα σε επαφή με το έργο οκτώ χρόνια πριν, όταν ανέβηκε για πρώτη φορά στο Young Vic στο Λονδίνο. Είχα διαβάσει κριτικές γι' αυτό και μου κίνησε το ενδιαφέρον, το παρήγγειλα και το ερωτεύτηκα από την πρώτη στιγμή που το διάβασα. Με συγκίνησε βαθιά. Για μένα είναι σημαντικό να συνδέομαι συναισθηματικά με ένα έργο. Έτσι, ήμουν σίγουρος ότι θα το σκηνοθετούσα κάποια στιγμή.

CHECK Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών Facebook Twitter
O Andrew Burnap, ο Samuel H. Levine και η Vanessa Redgrave σε σκηνή της παράστασης «Η κληρονομιά μας» σε σκηνοθεσία του Στίβεν Ντάλντρι στο Young Vic, στο Λονδίνο.

Αποφάσισα ότι θα έπρεπε να ενταχθεί στο ρεπερτόριο του Εθνικού, όχι μόνο λόγω της γκέι θεματικής του –είναι σημαντικό και το γκέι κοινό να μπορεί να δει το καθρέφτισμα της ζωής του– αλλά γιατί είναι ένα έργο βαθύ που μιλά για την πολυπλοκότητα της ανθρώπινης εμπειρίας και για τη δυσκολία να υπάρχουμε κατά μόνας ή μαζί με άλλους. Είναι επιπλέον ένα έργο με πολιτικό και κοινωνικό στοχασμό. Φωτίζει την επίδραση που έχει η κοινωνικοπολιτική πραγματικότητα στις ζωές των ανθρώπων αλλά και τανάπαλιν: αναδεικνύει τη σημασία που έχει η στάση του καθενός μας στη διαμόρφωση της σύγχρονης ιστορίας». 

Αν στο θέατρο πηγαίνουμε κουβαλώντας μαζί μας την ιστορία, τις εμπειρίες και την πολιτισμική μας ταυτότητα, η ιστορία που διαδραματίζεται στη σκηνή ξεκινά από πολύ παλιά, με τον συγγραφέα να κοιτάζει και να εμπνέεται από την εποχή του Φόρστερ, όταν οι άνδρες δεν μπορούσαν να αγαπηθούν ανοιχτά. Δημιουργεί με αυτόν τον τρόπο ένα ιστορικό τόξο της γκέι ζωής, αναφέρεται στο τραύμα και στον πόνο που έχει υποστεί κάθε γενιά, στους ανθρώπους που αγαπούν και ζουν την επώδυνη απώλεια φίλων και συντρόφων. Μοιάζει με μια οικογενειακή saga που αφορά την αγάπη και την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων, είτε ομόφυλες είτε ετερόφυλες, τα όνειρα, τους φόβους και τα ματαιωμένα σχέδια. 

CHECK Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών Facebook Twitter
Σκηνή από την παράσταση «Η κληρονομιά μας» σε σκηνοθεσία του Brendan Healy στο Bluma Appel Theatre, στο Τορόντο του Καναδά.

Ο Μάθιου Λόπεζ ανοίγει την πόρτα σε μια συζήτηση για τις σχέσεις και τις φιλίες των γκέι ανδρών, επανεξετάζοντας τα εντελώς διαφορετικά αιτήματα κάθε εποχής, φωτίζοντας διαφορετικές εμπειρίες. Μας ζητά, σήμερα που οι γκέι άνθρωποι αγωνίζονται για διαφορετικές ελευθερίες και βιώνουν διαφορετικές εμπειρίες από αυτούς που προηγήθηκαν, να μην ξεχάσουμε την επιδημία του AIDS κατά τις δεκαετίες του 1980 και του 1990, τον τρόπο με τον οποίο η μάστιγα αυτή ένωσε την κοινότητα, αλλά και τον τρόπο με τον οποίο το κράτος αντιμετώπισε τους ασθενείς σαν μιάσματα, σαν αποσυνάγωγους.

Το έργο ακολουθεί τη ζωή δυο ζευγαριών που ζουν σε γειτονικά διαμερίσματα, των τριαντάχρονων Έρικ και Τόμπι και των μεγαλύτερων Χένρι και Γουόλτερ, που είναι σύντροφοι για περισσότερο από τριάντα χρόνια. Τα πρόσωπα που μπαίνουν στη ζωή τους και διασταυρώνονται μαζί τους ως χαρακτήρες-καταλύτες γίνονται το επίκεντρο ιστοριών που δεν αφορούν μόνο την ερωτική ζωή τους αλλά συνδέονται με την επιθυμία, την απώλεια, τη φιλανθρωπία, τη θλίψη, την καταπίεση, τις κοινωνικές προσδοκίες και την πολιτική. 

«Το έργο θίγει μια σειρά θεμάτων που απασχολούν όλες και όλους μας, ασχέτως σεξουαλικού προσανατολισμού. Η βαθύτητα με την οποία τα αντιμετωπίζει ο συγγραφέας κάνει το έργο καθολικό», λέει ο Γιάννης Μόσχος. «Αν και οι ήρωες ζουν σε αμερικανικό περιβάλλον, πιστεύω πως οπουδήποτε και αν παιχτεί, ο θεατής συνδέεται άμεσα. Έχει, δε, σήμερα και μια ανατριχιαστική επικαιρότητα, αφού διαδραματίζεται την εποχή της ανόδου του Ντόναλντ Τραμπ, όταν εκλέχθηκε Πρόεδρος των ΗΠΑ την πρώτη φορά. Το ακούς και νομίζεις ότι γράφτηκε σήμερα.

Επίσης, είναι πολύ σημαντική η υπενθύμιση της επιδημίας του AIDS. Μπορεί ο HIV να μην είναι θανατηφόρος πια, αλλά καθόρισε, και καθορίζει, τις ζωές πολλών ανθρώπων. Προφανώς ο κόσμος δεν είναι πια όπως όταν ξέσπασε η επιδημία τη δεκαετία του ’80, αλλά είναι μια υπενθύμιση του ρόλου της κοινωνίας σε αυτή την κρίση, του τρόπου που αντιμετωπίστηκαν οι άνθρωποι που είχαν AIDS και πόσο γρήγορα περιθωριοποιήθηκαν».

Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών Facebook Twitter
Ο Λόπεζ μεταφέρει τη ματιά του Φόρστερ στον έρωτα, στον γάμο, στις τάξεις και στις διαγενεακές συγκρούσεις σε πρόσωπα ομοφυλόφιλων ανδρών στη Νέα Υόρκη. Φωτ.: Ελίνα Γιουνανλή

Ο συγγραφέας Μάθιου Λόπεζ ήταν τριάντα χρονών όταν ξαναδιάβασε το «Howards End» που είχε δει στον κινηματογράφο έφηβος και οι χαρακτήρες των ηρωίδων του Φόρστερ, η σοβαρή Μάργκαρετ και η θυελλώδης Έλεν, αποτέλεσαν τη βάση του έργου του. Η πλοκή μεταφέρθηκε στη σύγχρονη Νέα Υόρκη, με τον ίδιο τον συγγραφέα του μυθιστορήματος να ζωντανεύει σαν χαρακτήρας και να εμφανίζεται ως ένα είδος συμπαθούς συμβούλου που καθοδηγεί τη χορωδία των νεαρών ανδρών στην αφήγηση των ιστοριών τους και τους στρέιτ πρωταγωνιστές από διάφορες κοινωνικές τάξεις να δίνουν τη θέση τους σε ομοφυλόφιλους άνδρες από διάφορες γενιές. 

Ο Λόπεζ, ζώντας στη Νέα Υόρκη όταν έγραψε το έργο, δύο δεκαετίες μετά την κορύφωση της επιδημίας του AIDS, δεν είχε γίνει ηθοποιός όπως επιθυμούσε, τα όνειρά του μαράζωναν, κατανάλωνε ποσότητες βότκας στα μπαρ της πόλης και πίσω από μια ψευτοκοινωνική ζωή πάλευε με τη μοναξιά και την απέχθεια για τον εαυτό του. Η ζωή του άλλαξε ριζικά όταν η ιδέα του να παρουσιάσει ένα πανόραμα της ζωής γκέι ανδρών πήρε σάρκα και οστά, το έργο του έκανε πρεμιέρα και στο Λονδίνο είχε την τύχη να το σκηνοθετήσει ο Στίβεν Ντάλντρι, ενθουσιάζοντας το κοινό. Η «Telegraph» το χαρακτήρισε «ίσως το πιο σημαντικό αμερικανικό θεατρικό έργο του αιώνα» και κέρδισε τέσσερα βραβεία Olivier.

Η μποέμ ομάδα στο έργο του Λόπεζ, που μέσα σε ένα οικείο αστικό κόσμο λέει σπιρτόζικα αστεία και έχει άποψη για την τέχνη κάνοντας ενδιαφέρουσες συζητήσεις, σύντομα, με απλότητα και ευθύτητα αρχίζει να θέτει ερωτήματα σχετικά με τη σεξουαλική ταυτότητα και να μετρά τι έχει χάσει και τι έχει κερδίσει η γκέι κοινότητα τις τελευταίες δεκαετίες. 

Την εποχή που έγραψε ο Λόπεζ το έργο η ισότητα του γάμου είχε εξασφαλιστεί, ενώ τα γκέι σημαίνοντα είχαν απορροφηθεί ανεπιτήδευτα από το mainstream. Είναι σε αυτό το σημείο που ο συγγραφέας χτυπάει ένα προειδοποιητικό καμπανάκι για την ενδεχόμενη ανατροπή των δικαιωμάτων της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας. Για πολλούς, με την επανεκλογή Τραμπ ο εφιάλτης ζωντανεύει. 

CHECK Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών Facebook Twitter
Ο συγγραφέας του έργου Μάθιου Λόπεζ κέρδισε τέσσερα βραβεία Olivier.

Υπενθυμίζοντας την επιδημία του AIDS, ο Λόπεζ ανακαλεί ένα όχι και πολύ μακρινό παρελθόν, τις πρώτες εμβληματικές πορείες, την εποχή της περιθωριοποίησης, της απαξίωσης αλλά και την απώλεια γενεών δημιουργικών ανθρώπων που προκλήθηκε από την επιδημία.

Το AIDS, εκτός από ένα ιστορικό και κοινωνικό γεγονός, είναι η αφορμή για να μιλήσει για την απώλεια και τους επιζώντες, ακόμα και για την αποδοχή μιας κληρονομιάς θλίψης αλλά και για την κατανόηση της ιστορίας της καταστροφής της γκέι κοινότητας. Η κάθαρση που προσφέρει είναι μια αναζήτηση, μια επιθυμία για μια θέση στον κόσμο και για μια ταυτότητα.

Τολμηρά ελεύθερο, το έργο συνδέεται και με την ανατροφή του Λόπεζ στον Παναμά σε μια κοινωνικά συντηρητική και θρησκευόμενη οικογένεια. Όταν ζήτησε να σπουδάσει μπαλέτο, αποδείχτηκε αδύνατο να βρεθεί δάσκαλος που θα ανεχόταν αγόρια στην τάξη. Αλλά και στη Νέα Υόρκη όταν έφτασε δεν υπήρχε χώρος για έναν Λατίνο. Ο ίδιος χαρακτηριζόταν περισσότερο από την queer ταυτότητά του παρά από την καταγωγή του.

Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών Facebook Twitter
Φωτ.: Ελίνα Γιουνανλή

Όταν άρχισε να ανακαλύπτει τη σεξουαλικότητά του ως έφηβος, εποχή που συνέπεσε με την επιδημία του AIDS, έμαθε ότι η σεξουαλική του ζωή μπορεί να τον σκοτώσει. Μίλησε ανοιχτά για τη σεξουαλική του ταυτότητα στα 21, όταν σπούδαζε θέατρο στο Πανεπιστήμιο της Νότιας Φλόριντα, στην Τάμπα. Η βασική συζήτηση της γενιάς του ήταν ο τρόπος με τον οποίο μπορούσε ο καθένας να αποκαλύψει τον σεξουαλικό του προσανατολισμό στην οικογένεια και στο περιβάλλον του. Ήταν από τους τελευταίους μιας γενιάς που η γκέι κουλτούρα δεν είχε γίνει αποδεκτή. Αυτή την αίσθηση της κοινότητας μεταφέρει στο έργο, σαν μια γιορτή που επικυρώνει τις διαφορετικές μορφές που μπορεί να πάρει η αγάπη μεταξύ των ανδρών.

Ο Λόπεζ στην «Κληρονομιά μας» μιλάει με αφοπλιστική ειλικρίνεια για τη ζωή των ομοφυλόφιλων ανδρών, εξερευνώντας θέματα που απασχολούν κάθε άνθρωπο, ανεξαρτήτως φύλου και σεξουαλικού προσανατολισμού, όπως ο έρωτας, η απώλεια, η οικογένεια, η ταυτότητα, η ατομική ευθύνη, το αίσθημα του ανήκειν, η διατήρηση της ιστορικής μνήμης και, κυρίως, το δικαίωμα στην αγάπη. Οι ήρωές του είναι γεμάτοι αντιφάσεις, ικανοί για την πιο μικροπρεπή αλλά και την πιο μεγαλόψυχη συμπεριφορά, δικαιωμένοι και αδικαίωτοι, όπως είναι στην πραγματικότητα ο καθένας μας.

«Το πλαίσιο των οικογενειακών σχέσεων που καθρεφτίζεται σε αυτό το έργο είναι οι ανθρώπινες, είτε ομόφυλες είτε ετερόφυλες, δεν υπάρχει στην πραγματικότητα καμία διαφορά», λέει ο Γιάννης Μόσχος.

«Η σεξουαλική πράξη δεν αλλάζει ούτε καθορίζει τα αισθήματα των ανθρώπων. Πιστεύω ότι ένα ετεροφυλόφιλο άτομο που θα παρακολουθήσει την παράσταση θα συνειδητοποιήσει ότι δεν διαφέρει σε τίποτα η δική του πραγματικότητα από αυτή των ομοφυλόφιλων. Το φύλο δυο συντρόφων δεν έχει εν τέλει καμία σημασία όσον αφορά το τι διαμείβεται μεταξύ ενός ζευγαριού. Η ασυνήθιστα μεγάλη διάρκεια του έργου για τα ελληνικά και τα διεθνή δεδομένα βοηθά τον θεατή να μπει πιο βαθιά στις ζωές των ηρώων, αφού παρακολουθεί μια μεγάλη διαδρομή τους στον χρόνο. Τελειώνοντας το έργο, αισθάνεται, νομίζω, ο θεατής ότι οι ήρωες είναι φίλοι του, ότι τους γνωρίζει πολύ καλά. Είναι ένα πραγματικά πολύ ωραία γραμμένο έργο, που κρατά τον θεατή σε διαρκή εγρήγορση». 

Το τρέιλερ της παράστασης

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ. 

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο απολογισμός του Εθνικού θεάτρου την τριετία 2022-2025

Πολιτισμός / Ο απολογισμός του Εθνικού Θεάτρου για την τριετία 2022-2025

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου Γιάννης Μόσχος παρουσίασε τον καλλιτεχνικό και οικονομικό απολογισμό της τριετίας της θητείας του λίγο πριν την ανακοίνωση του ονόματος του διαδόχου του.
LIFO NEWSROOM
Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Θέατρο / Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Ο νεαρός σκηνοθέτης Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική του Εθνικού το «ΜΑ ΓΚΡΑΝ'ΜΑ», μια ευαίσθητη σκηνική σύνθεση, αφιερωμένη στη σιωπηλή ηρωίδα της οικογενειακής ιστορίας μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Βαρόνος “Φ”»: Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Θέατρο / Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Πιάνοντας το νήμα από την ιδέα μιας καυστικής κωμωδίας ηθών του 1870 που μιλά για την απάτη, η ιστορία ενός ψευτοευγενούς στην παράσταση «Βαρόνος “Φ”» φτάνει στη σύγχρονη υποκρισία και στον εαυτό που θέλουμε να δείχνουμε στην κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Αντικείμενα»: Μια παράσταση για τη υπόθεση των αδερφών Παπέν

Θέατρο / Μια παράσταση για τις εξουσιαστικές σχέσεις και ένα φρικτό έγκλημα

Στην παράσταση «Αντικείμενα», ο Γιάννης Αποσκίτης, ο Γιώργος Κατσής και ο Πάνος Παπαδόπουλος αφηγούνται με ένα δικό τους πρωτότυπο έργο μια ιστορία που κρύβεται στην υπόθεση των αδερφών Παπέν, αλλά δεν έχει ακόμα γραφτεί.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ