Για να δεις τον Ρήσο του Ευριπίδη που ετοιμάζει η Κατερίνα Ευαγγελάτου θα περπατήσεις στο Λύκειο του Αριστοτέλη

Για να δεις τον Ρήσο του Ευριπίδη που ετοιμάζει η Κατερίνα Ευαγγελάτου θα περπατήσεις στο Λύκειο του Αριστοτέλη Facebook Twitter
0

Η σκηνοθέτις Κατερίνα Ευαγγελάτου διδάσκει στη δραματική σχολή του Ωδείου Αθηνών και κάθε φορά που κατέβαινε την οδό Ρηγίλλης για να πάει στη δουλειά της, αναγκαστικά περνούσε έξω από το περιφραγμένο Λύκειο του Αριστοτέλη, ένα από τα πιο «κρυφά» αξιοθέατα της Αθήνας. Ένας ήσυχος χώρος πρασίνου και περιπάτου μεταξύ της Στρατιωτικής Λέσχης, του Ωδείου Αθηνών και του Βυζαντινού Μουσείου. Σύντομα της κίνησε το ενδιαφέρον, σαν ένα κρυμμένο μυστικό. Λέει γι' αυτήν της την ανακάλυψη: «Διαθέτει ερείπια πολύ χαμηλόφωνα και ταπεινά, χωρίς τον εντυπωσιασμό που σου επιβάλλεται στην Αρχαία Αγορά ή, φυσικά, στον Παρθενώνα. Έχει κάτι που περιμένει να το ανακαλύψεις. Υπάρχουν απομεινάρια της παλαίστρας αλλά και απομεινάρια της ρωμαϊκής εποχής, όπως τα λουτρά, μια δεξαμενή και ένας αγωγός, αλλά και απομεινάρια ενός στρατώνα του 19ου αιώνα. Όλα μαζί συνθέτουν ένα παράξενο τοπίο που η Αρχαιολογική Υπηρεσία επιμελήθηκε ως φόρο τιμής στον Θεόφραστο, μαθητή του Αριστοτέλη και έναν από τους «πατέρες» της Βοτανικής, φυτεύοντας βότανα και φυτά που είχε κι ο ίδιος καταγράψει από την αρχαιότητα. Εκεί ίδρυσε το 335 π.Χ. ο Αριστοτέλης το γυμνάσιό του (ένα από τα τρία αρχαιότερα της πόλης) που ονόμασε Λύκειο και ήταν, φυσικά, η περιπατητική σχολή».

Η παράσταση θα ξεκινάει με τη δύση του ηλίου ως περίπατος, κατά τον οποίο ομάδες θεατών θα συνοδεύονται από οδηγούς-ηθοποιούς σε διάφορα σημεία του χώρου όπου και θα καταλήγουν για να παρακολουθήσουν τη συνέχεια καθιστοί.


Έτσι, σκέφτηκε να στήσει για το Φεστιβάλ Αθηνών μια «περιπατητική παράσταση» και θεώρησε ότι ιδανικό έργο είναι ένα από τα λιγότερο παιγμένα αρχαία δράματα, ο Ρήσος του Ευριπίδη, αν και η πατρότητά του αμφισβητείται έντονα από τους ερευνητές. Εξηγεί: «Οι απόψεις διίστανται ως προς το αν γράφτηκε ή όχι από τον Ευριπίδη, αλλά είναι πιθανόν να γράφτηκε από έναν μεταγενέστερο μιμητή του, κάτι με το οποίο τείνω να συμφωνήσω κι εγώ, γι' αυτό και το ερωτηματικό δίπλα στο όνομα του Ευριπίδη. Το έργο έχει πολλά προβλήματα δραματουργικά και πιστεύω ότι είναι ο λόγος που δεν ανεβαίνει συχνά. Το πιο σημαντικό όμως είναι ότι δεν μπορείς να το κατατάξεις ούτε στην τραγωδία, ούτε στο σατυρικό δράμα, ούτε στην κωμωδία. Ίσως είναι πιο κοντά στα ειρωνικά δράματα του Ευριπίδη. Για μένα είναι μια αντιπολεμική σάτιρα, που πολλές φορές αντιμετωπίζεται και ως παρωδία της Ιλιάδας. Είναι ένα έργο που έχει πολύ και πικρό χιούμορ κάτω από το πρίσμα του τι προξενεί ο πόλεμος στον άνθρωπο – στον ψυχισμό του, στο μυαλό του και στην κρίση του. Μιλάμε για μια στιγμή στην ιστορία η οποία επαναλαμβάνεται και όπου βασιλεύει η αβεβαιότητα και η αδυναμία λήψης αποφάσεων, τόσο στους ηγέτες όσο και στον λαό. Μια κοινωνία εξουθενωμένη μετά από δέκα χρόνια πολέμου στον Τροία».

Για να δεις τον Ρήσο του Ευριπίδη που ετοιμάζει η Κατερίνα Ευαγγελάτου θα περπατήσεις στο Λύκειο του Αριστοτέλη Facebook Twitter
Η Κατερίνα Ευαγγελάτου σκέφτηκε να στήσει για το Φεστιβάλ Αθηνών μια «περιπατητική παράσταση» και θεώρησε ότι ιδανικό έργο είναι ένα από τα λιγότερο παιγμένα αρχαία δράματα, ο Ρήσος του Ευριπίδη, αν και η πατρότητά του αμφισβητείται έντονα από τους ερευνητές... Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Ο Ρήσος βασίζεται στη ραψωδία κ της Ιλιάδας. Σε αυτήν ο Δόλωνας στέλνεται από τους Τρώες στο στρατόπεδο των Ελλήνων για νυχτερινή κατασκοπευτική αποστολή και αντίστοιχα οι Έλληνες στέλνουν στο στρατόπεδο των Τρώων τον Οδυσσέα και τον Διομήδη, όπου συναντούν τον βασιλιά της Θράκης και σύμμαχο των Τρώων, Ρήσο και τον θανατώνουν. Η σκηνοθέτις λέει: «Το έργο έχει δύο μύθους. Ο ένας αφορά τον Ρήσο και ο άλλος βασίζεται στη δολώνεια ραψωδία της Ιλιάδας παραλλαγμένη – κι αυτοί οι δύο μύθοι μπλέκουν. Δεν μπορείς να πεις με σαφήνεια για ποιον λόγο έχει επιλέξει ο ποιητής το μπλέξιμο αυτών των μύθων και τι θέλει να πει με αυτό. Έχει ένα άρωμα κατασκοπείας, αλλά ιδωμένο μέσα από το πρίσμα της σάτιρας. Το ντουέτο Οδυσσέας-Διομήδης έχει τη ρίζα του στην κωμωδία. Αυτό το στοιχείο το εντοπίζουμε τόσο στην ταυτόχρονη είσοδό τους κατά τη διάρκεια της οποίας μιλάνε, πράγμα που δεν απαντά σε τραγωδίες παρά μόνο σε κωμωδίες, όσο και στον διάλογο μεταξύ αυτών και των φρουρών των Τρώων που τους καταδιώκουν. Μέχρι σήμερα δεν έχει ανέβει ποτέ ως σάτιρα ή κωμωδία, η δική μας προσέγγιση όμως κλείνει περισσότερο προς τα εκεί, ιδωμένη ωστόσο ως ένα παράξενο όνειρο του Έκτορα. Κεντρικό ρόλο παίζει και η Αθηνά, που κάνει την εμφάνισή της στη μέση του έργου και καθοδηγεί τον Οδυσσέα και τον Διομήδη με ποιον τρόπο να σκοτώσουν τον Ρήσο. Ένα άλλο πρωτόγνωρο στοιχείο εμφανίζεται αργότερα, που η Αθηνά ξαναμεταμφιέζεται σε Αφροδίτη και μιλάει στον Πάρη. Κι αυτό είναι καθαρό γνώρισμα της κωμωδίας, που δεν έχουμε ξανασυναντήσει πουθενά σε τραγωδία. Αλλά για μένα, το κεντρικό θέμα του έργου είναι η βλακεία που προξενεί ο πόλεμος».


Η Ευαγγελάτου, θέλοντας να κάνει τη σύνδεση μεταξύ του χώρου και του κειμένου, πρόσθεσε αποσπάσματα αριστοτελικής σκέψης, όπως από τα Μικρά Φυσικά από τη Ρητορική αλλά και από τα Ηθικά Νικομάχεια, συνθέτοντας μια ενδιαφέρουσα δραματουργία μαζί με τον Ρήσο. Η παράσταση δομείται ως εξής: θα ξεκινάει με τη δύση του ηλίου ως περίπατος, κατά τον οποίο ομάδες θεατών θα συνοδεύονται από οδηγούς-ηθοποιούς σε διάφορα σημεία του χώρου όπου και θα καταλήγουν για να παρακολουθήσουν τη συνέχεια καθιστοί.

Για να δεις τον Ρήσο του Ευριπίδη που ετοιμάζει η Κατερίνα Ευαγγελάτου θα περπατήσεις στο Λύκειο του Αριστοτέλη Facebook Twitter
«Για μένα είναι μια αντιπολεμική σάτιρα, που πολλές φορές αντιμετωπίζεται και ως παρωδία της Ιλιάδας». Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Για να δεις τον Ρήσο του Ευριπίδη που ετοιμάζει η Κατερίνα Ευαγγελάτου θα περπατήσεις στο Λύκειο του Αριστοτέλη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Για να δεις τον Ρήσο του Ευριπίδη που ετοιμάζει η Κατερίνα Ευαγγελάτου θα περπατήσεις στο Λύκειο του Αριστοτέλη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Για να δεις τον Ρήσο του Ευριπίδη που ετοιμάζει η Κατερίνα Ευαγγελάτου θα περπατήσεις στο Λύκειο του Αριστοτέλη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Για να δεις τον Ρήσο του Ευριπίδη που ετοιμάζει η Κατερίνα Ευαγγελάτου θα περπατήσεις στο Λύκειο του Αριστοτέλη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Για να δεις τον Ρήσο του Ευριπίδη που ετοιμάζει η Κατερίνα Ευαγγελάτου θα περπατήσεις στο Λύκειο του Αριστοτέλη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Για να δεις τον Ρήσο του Ευριπίδη που ετοιμάζει η Κατερίνα Ευαγγελάτου θα περπατήσεις στο Λύκειο του Αριστοτέλη Facebook Twitter
Η Ευαγγελάτου, θέλοντας να κάνει τη σύνδεση μεταξύ του χώρου και του κειμένου, πρόσθεσε αποσπάσματα αριστοτελικής σκέψης, όπως από τα "Μικρά Φυσικά από τη Ρητορική" αλλά και από τα "Ηθικά Νικομάχεια"... Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


Info:

Κατερίνα Ευαγγελάτου
Ρήσος, του Ευριπίδη

Λύκειον Αριστοτέλους
1-19 Ιουλίου 2015

Μετάφραση
Κώστας Τοπούζης

Σκηνοθεσία – Δραματουργία
Κατερίνα Ευαγγελάτου

Κοστούμια
Βασιλική Σύρμα

Χορογραφία
Πατρίσια Απέργη

Φωτισμοί
Γιώργος Τέλλος

Σχεδιασμός ήχου – Ηχοληψία
Κώστας Μιχόπουλος

Συνεργάτης θεατρολόγος
Πλάτων Μαυρομούστακος

Συνεργάτις σκηνογράφος
Εύα Μανιδάκη

Βοηθός σκηνοθέτη
Αμαλία Νίνου

Ερμηνεύουν
Προμηθέας Αλειφερόπουλος, Ορφέας Αυγουστίδης, Νώντας Δαμόπουλος,
Αντριάν Κολαρίτζ, Γιώργος Κουτλής, Ερρίκος Μηλιάρης, Αργύρης Πανταζάρας, Νικόλας Παπαγιάννης, Λευτέρης Πολυχρόνης, Ουσίκ Χανικιάν, Ηλίας Χατζηγεωργίου

Συμμετέχει πλήθος 40 ατόμων

Ώρα: 20:30
Διάρκεια: 90'
Τιμές εισιτηρίων: 20€, 15€ (students, 65+), 5€

Περισσότερες πληροφορίες εδώ.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ