«Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό»

«Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό» Facebook Twitter
Η Σάρα Κέιν ήταν ένας από εκείνους τους σπάνιους καλλιτέχνες που έβλεπαν μέσα από το δέρμα της ζωής, αυτό που συμβαίνει στην άλλη πλευρά».
0


H ΣΑΡΑ ΚΕΪΝ ΗΤΑΝ
 22 χρονών όταν στα μέσα του 1993 έστειλε στη θεατρική ατζέντισσα Μελ Κένιον το τελικό χειρόγραφο του έργου της «Blasted» (στην Ελλάδα θα ανέβαινε δύο δεκαετίες αργότερα με τον τίτλο «Ερείπια») και η Κένιον προσφέρθηκε αμέσως να την εκπροσωπήσει. Δεκαοκτώ μήνες αργότερα, τον Φεβρουάριο του 1995, το Blasted έκανε πρεμιέρα στο θέατρο Upstairs του Royal Court στο πλαίσιο ενός ρεπερτορίου νέων έργων υπό τον καλλιτεχνικό διευθυντή του, Στίβεν Ντάλντρι. Μια καυστική κραυγή φρικτής απόγνωσης, με σχεδόν ακατάλληλες για παρακολούθηση σκηνές πρωκτικού βιασμού και σωματικής και ψυχολογικής ταπείνωσης, το έργο μετέφερε τις φρικαλεότητες του πολέμου στα Βαλκάνια σε ένα ανώνυμο δωμάτιο ξενοδοχείου στο Λιντς και έγινε εν μία νυκτί κεντρικό θέμα στα βρετανικά ταμπλόιντ.

«Μια αηδιαστική πανδαισία βρoμιάς», δήλωνε η Daily Mail, ενώ ο Guardian χαρακτήριζε το έργο «αφελές και ασήμαντο, χωρίς καμιά διανοητική και καλλιτεχνική αξία». Από το 1965 και το θεατρικό έργο του Έντουαρντ Μποντ «Saved» (Σωσμένος), το οποίο κατακεραύνωνε την πνευματική χρεοκοπία της εποχής μέσα από την ανεξίτηλη εικόνα ενός μωρού που λιθοβολείται μέχρι θανάτου μέσα σε ένα καροτσάκι, είχε να βρεθεί το κριτικό κατεστημένο σε τόσο έντονη αντίθεση με το αγωνιώδες ηθικό όραμα ενός θεατρικού συγγραφέα.

Τριάντα χρόνια μετά, μοιάζει δύσκολο να διαχωρίσει κανείς το Blasted από την πυρετώδη μυθολογία του. «Όλοι είχαμε δεχτεί κακές κριτικές, αλλά το κυνηγητό που δέχτηκε εκείνη από τον σκανδαλοθηρικό τύπο ήταν πρωτοφανές», λέει ο θεατρικός συγγραφέας Μαρκ Ρέιβενχιλ, σύγχρονος της Κέιν, το ντεμπούτο του οποίου «Shopping and Fucking» έκανε πρεμιέρα στο Royal Court έναν χρόνο αργότερα. Η Σάρα Κέιν θα γινόταν μέλος μιας εκρηκτικής φουρνιάς συγγραφέων της θεατρικής σκηνής της δεκαετίας του 1990, μαζί με τους Ρέιβενχιλ, Τζο Πένχολ, Άντονι Νίλσον και Μάρτον ΜακΝτόνα – μια περίοδος που σήμερα θεωρείται ως μια χρυσή εποχή της σύγχρονης βρετανικής θεατρικής γραφής.

«Είχε αυτή την ευαγγελική ανατροφή», λέει ο Ρέιβενχιλ, «και παρόλο που δεν ήταν πια χριστιανή όταν τη γνώρισα, μπορούσες σίγουρα να νιώσεις αυτό το βάρος της Παλαιάς Διαθήκης στη γραφή της. Το Blasted είχε την ίδια δομή με την κλασική τραγωδία. Θα το παρομοίαζα με έργο του Ευριπίδη».

Η Σάρα Κέιν αυτοκτόνησε σε μια τουαλέτα του νοσοκομείου Maudsley στο νότιο Λονδίνο τις πρώτες πρωινές ώρες της 20ής Φεβρουαρίου 1999, σε ηλικία 28 ετών. «Μπορούμε να ρομαντικοποιήσουμε τον θάνατό της τοποθετώντας την στον κύκλο των νεκρών ποιητών», λέει ο Ρέιβενχιλ. «Αλλά το γεγονός ότι πέθανε τόσο νέα δεν είναι ρομαντικό. Είναι βάναυσο και θλιβερό».

«Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό» Facebook Twitter
Στιγμιότυπο από το ανέβασμα του Blasted στο Royal Court του Λονδίνου, τον Φεβρουάριο του 1995.

Η Κέιν έγραψε τέσσερα ακόμη έργα μετά το Blasted: «Phaedra’s Love» (Φαίδρας Έρως), «Cleansed» (Καθαροί πια), «Crave» (Λαχταρώ) και «4.48 Psychosis» (Ψύχωση 4.48), το οποίο ανέβηκε μετά τον θάνατό της. Μαζί, σχηματίζουν ένα απαράμιλλο όραμα της απανθρωπιάς και της αγάπης, στο οποίο η φρίκη και η τρυφερότητα συνυπάρχουν σε συγκλονιστική εγγύτητα. «Είχε αυτή την ευαγγελική ανατροφή», λέει ο Ρέιβενχιλ, «και παρόλο που δεν ήταν πια χριστιανή όταν τη γνώρισα, μπορούσες σίγουρα να νιώσεις αυτό το βάρος της Παλαιάς Διαθήκης στη γραφή της. Το Blasted είχε την ίδια δομή με την κλασική τραγωδία. Θα το παρομοίαζα με έργο του Ευριπίδη».

cover
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Σάρα Κέιν, Άπασα όλα τα έργα, Μτφρ.: Αντώνης Γαλέος, Κάπα Εκδοτική

Γιατί λοιπόν τότε οι κριτικοί της εποχής δεν κατάφεραν να την κατανοήσουν; «Η Κέιν είχε μια μακροσκοπική άποψη της κοινωνίας», λέει η Κένιον, που συνέχισε να την εκπροσωπεί μέχρι τον θάνατό της. «Οι γυναίκες συγγραφείς δεν έπρεπε να είναι έτσι. Ο μισογυνισμός και η ανευθυνότητα των κριτικών μοιάζουν απίστευτοι σήμερα. Ήταν τόσο νέα. Δεν νομίζω ότι όποιος δεν είναι καλλιτέχνης μπορεί να ξέρει πόσο κοστίζει να σταθείς ξανά στα πόδια σου και να ξαναγράψεις μετά από κάτι τέτοιο. Ήταν πολύ γενναία. Αλλά νομίζω ότι της κόστισε αρκετά».

Η Κέιν ήταν γνωστή για την ντροπαλότητά της στις συνεντεύξεις, αλλά όσοι την ήξεραν καλά τη θυμούνται ως πολύ αστεία με έναν ατσάλινο πυρήνα. «Ήταν απολύτως απολαυστική», λέει ο συγγραφέας Γουίλιαμ Φάινς, ο οποίος την γνώρισε το 1997, όταν την κάλεσε να σκηνοθετήσει τη διασκευή που είχε κάνει στο ανέβασμα του έργου «Βόιτσεκ» στο θέατρο Gate στο Notting Hill. «Τη θυμάμαι να μου λέει κάποτε ότι είχε μια υπέροχη μέρα. Επειδή είχε μειώσει μια ατάκα από 32 λέξεις σε 8 σε ένα έργο που δούλευε. Αυτή ήταν η ιδέα της για μια καλή μέρα. Αυτό μου είχε προκαλέσει δέος».

Το 1999 η Κέιν, η οποία έπασχε από διπολική διαταραχή και είχε περάσει διάφορες περιόδους σε ψυχιατρικές δομές, αποπειράθηκε να αυτοκτονήσει στο διαμέρισμά της στο Μπρίξτον του Λονδίνου. Λίγο αργότερα εισήχθη στο νοσοκομείο, όπου την επισκέφθηκε η Κένιον λίγες μέρες πριν πεθάνει. «Έδειχνε γαλήνια και υπέροχη. Νόμιζα ότι τα χειρότερα είχαν περάσει. Οραματιζόμουν ότι θα είχαμε αυτή την τρελή σχέση ατζέντη-πελάτη-φίλου για πολύ καιρό. Ήμουν εντελώς απροετοίμαστη για τον θάνατό της».

«Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό» Facebook Twitter
Το έργο της Κέιν αναμφίβολα υπερβαίνει τον χρόνο, διατηρώντας τόσο μια ενστικτώδη επείγουσα ανάγκη όσο και μια ελπιδοφόρα συμπόνια, ακόμη και όταν εξερευνά τα βάθη της πιο ακραίας δυστυχίας.

Ποια θα μπορούσε να είναι η πορεία της αν ζούσε; «Υπάρχει κάτι τόσο ολοκληρωμένο στο τόξο του έργου της», λέει η Κάνιον, «που μερικές φορές αναρωτιέμαι αν την έβαλαν σ’ αυτή τη γη για να μας πει αυτά που μας είπε και μετά να φύγει. Και τα είπε με τόση αγριότητα και κομψότητα ώστε αυτό ήταν το μόνο που υπήρχε. Αλλά νομίζω ότι έτσι προσπαθώ να δώσω νόημα στον παράλογο θάνατό της».

Το έργο της Κέιν αναμφίβολα υπερβαίνει τον χρόνο, διατηρώντας τόσο μια ενστικτώδη επείγουσα ανάγκη όσο και μια ελπιδοφόρα συμπόνια, ακόμη και όταν εξερευνά τα βάθη της πιο ακραίας δυστυχίας. «Το θέατρο είναι μια αναζήτηση του τι σημαίνει να είσαι άνθρωπος, πώς συμπεριφερόμαστε και πώς μπορούμε να συμπεριφερθούμε καλύτερα», λέει η Κένιον. «Και η Κέιν ήταν ένας από εκείνους τους σπάνιους καλλιτέχνες που έβλεπαν μέσα από το δέρμα της ζωής, τι συμβαίνει στην άλλη πλευρά».

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Με στοιχεία από The Telegraph

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τhis that keeps on – a personal archaeology –

Θέατρο / H ανασκαφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε μια γη που έχει το σχήμα της καρδιάς

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε ένα νέο πρότζεκτ κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης για τα σαράντα χρόνια από την ίδρυσή του, που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε μια και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Θέατρο / Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Διεθνείς σκηνοθέτες και σχήματα, δυνατά καστ, κλασικά και σύγχρονα έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων: Το φθινοπωρινό ρεπερτόριο των αθηναϊκών σκηνών το λες και φιλόδοξο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βέντερς, Σουίντον, Ροντρίγκες, Λάνθιμος και Αγγελάκας: Αυτό είναι το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Θέατρο / Σουίντον, Λάνθιμος, Βέντερς, Ροντρίγκες και Αγγελάκας: Το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Η Στέγη γιορτάζει τα 15 χρόνια της με ένα πρόγραμμα άκρως οικογενειακό, δημιουργικό και, όπως πάντα, με πολλές εκπλήξεις και απρόσμενες συναντήσεις δημιουργών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Θέατρο / Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Τέσσερις φορές βρέθηκαν στο ίδιο μέρος ο Χίτλερ και ο Φρόιντ. Τι θα γινόταν αν είχαν συναντηθεί; Αυτό επιχειρεί να διανοηθεί το θεατρικό έργο «Ο δρ Φρόιντ θα σας δει τώρα, κυρία Χίτλερ» που ανεβαίνει αυτές τις μέρες στο Λονδίνο.
THE LIFO TEAM
Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Θέατρο / Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Παραμένει μέχρι σήμερα μία από τις ομορφότερες γυναίκες που πέρασαν από το ελληνικό θέατρο και το σινεμά. Από νωρίς επέλεξε να ζει και έξω από το θεατρικό συνάφι. «Δεν μπορώ να ξυπνάω κάθε πρωί και να αναρωτιέμαι τι θα παίξω ή που θα παίξω» δηλώνει ενώ θεωρεί τη μοναχικότητα πηγή δημιουργικότητας. Η Ελένη Ερήμου αφηγείται τη ζωή της στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Οι Αθηναίοι / Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Ξεκίνησε από τα καλλιστεία, για μία ψήφο δεν στέφθηκε Μις Κόσμος, έπαιξε δίπλα στον Κουν, υπήρξε μούσα του Τάκη Κανελλόπουλου, αλλά κυρίως του Ανδρέα Βουτσινά. Στα 92 της ακόμα οδηγεί και παρακολουθεί θέατρο, ελπίζοντας πάντα να βρει καλά στοιχεία, ακόμα και σε κακές παραστάσεις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ