«Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό»

«Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό» Facebook Twitter
Η Σάρα Κέιν ήταν ένας από εκείνους τους σπάνιους καλλιτέχνες που έβλεπαν μέσα από το δέρμα της ζωής, αυτό που συμβαίνει στην άλλη πλευρά».
0


H ΣΑΡΑ ΚΕΪΝ ΗΤΑΝ
 22 χρονών όταν στα μέσα του 1993 έστειλε στη θεατρική ατζέντισσα Μελ Κένιον το τελικό χειρόγραφο του έργου της «Blasted» (στην Ελλάδα θα ανέβαινε δύο δεκαετίες αργότερα με τον τίτλο «Ερείπια») και η Κένιον προσφέρθηκε αμέσως να την εκπροσωπήσει. Δεκαοκτώ μήνες αργότερα, τον Φεβρουάριο του 1995, το Blasted έκανε πρεμιέρα στο θέατρο Upstairs του Royal Court στο πλαίσιο ενός ρεπερτορίου νέων έργων υπό τον καλλιτεχνικό διευθυντή του, Στίβεν Ντάλντρι. Μια καυστική κραυγή φρικτής απόγνωσης, με σχεδόν ακατάλληλες για παρακολούθηση σκηνές πρωκτικού βιασμού και σωματικής και ψυχολογικής ταπείνωσης, το έργο μετέφερε τις φρικαλεότητες του πολέμου στα Βαλκάνια σε ένα ανώνυμο δωμάτιο ξενοδοχείου στο Λιντς και έγινε εν μία νυκτί κεντρικό θέμα στα βρετανικά ταμπλόιντ.

«Μια αηδιαστική πανδαισία βρoμιάς», δήλωνε η Daily Mail, ενώ ο Guardian χαρακτήριζε το έργο «αφελές και ασήμαντο, χωρίς καμιά διανοητική και καλλιτεχνική αξία». Από το 1965 και το θεατρικό έργο του Έντουαρντ Μποντ «Saved» (Σωσμένος), το οποίο κατακεραύνωνε την πνευματική χρεοκοπία της εποχής μέσα από την ανεξίτηλη εικόνα ενός μωρού που λιθοβολείται μέχρι θανάτου μέσα σε ένα καροτσάκι, είχε να βρεθεί το κριτικό κατεστημένο σε τόσο έντονη αντίθεση με το αγωνιώδες ηθικό όραμα ενός θεατρικού συγγραφέα.

Τριάντα χρόνια μετά, μοιάζει δύσκολο να διαχωρίσει κανείς το Blasted από την πυρετώδη μυθολογία του. «Όλοι είχαμε δεχτεί κακές κριτικές, αλλά το κυνηγητό που δέχτηκε εκείνη από τον σκανδαλοθηρικό τύπο ήταν πρωτοφανές», λέει ο θεατρικός συγγραφέας Μαρκ Ρέιβενχιλ, σύγχρονος της Κέιν, το ντεμπούτο του οποίου «Shopping and Fucking» έκανε πρεμιέρα στο Royal Court έναν χρόνο αργότερα. Η Σάρα Κέιν θα γινόταν μέλος μιας εκρηκτικής φουρνιάς συγγραφέων της θεατρικής σκηνής της δεκαετίας του 1990, μαζί με τους Ρέιβενχιλ, Τζο Πένχολ, Άντονι Νίλσον και Μάρτον ΜακΝτόνα – μια περίοδος που σήμερα θεωρείται ως μια χρυσή εποχή της σύγχρονης βρετανικής θεατρικής γραφής.

«Είχε αυτή την ευαγγελική ανατροφή», λέει ο Ρέιβενχιλ, «και παρόλο που δεν ήταν πια χριστιανή όταν τη γνώρισα, μπορούσες σίγουρα να νιώσεις αυτό το βάρος της Παλαιάς Διαθήκης στη γραφή της. Το Blasted είχε την ίδια δομή με την κλασική τραγωδία. Θα το παρομοίαζα με έργο του Ευριπίδη».

Η Σάρα Κέιν αυτοκτόνησε σε μια τουαλέτα του νοσοκομείου Maudsley στο νότιο Λονδίνο τις πρώτες πρωινές ώρες της 20ής Φεβρουαρίου 1999, σε ηλικία 28 ετών. «Μπορούμε να ρομαντικοποιήσουμε τον θάνατό της τοποθετώντας την στον κύκλο των νεκρών ποιητών», λέει ο Ρέιβενχιλ. «Αλλά το γεγονός ότι πέθανε τόσο νέα δεν είναι ρομαντικό. Είναι βάναυσο και θλιβερό».

«Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό» Facebook Twitter
Στιγμιότυπο από το ανέβασμα του Blasted στο Royal Court του Λονδίνου, τον Φεβρουάριο του 1995.

Η Κέιν έγραψε τέσσερα ακόμη έργα μετά το Blasted: «Phaedra’s Love» (Φαίδρας Έρως), «Cleansed» (Καθαροί πια), «Crave» (Λαχταρώ) και «4.48 Psychosis» (Ψύχωση 4.48), το οποίο ανέβηκε μετά τον θάνατό της. Μαζί, σχηματίζουν ένα απαράμιλλο όραμα της απανθρωπιάς και της αγάπης, στο οποίο η φρίκη και η τρυφερότητα συνυπάρχουν σε συγκλονιστική εγγύτητα. «Είχε αυτή την ευαγγελική ανατροφή», λέει ο Ρέιβενχιλ, «και παρόλο που δεν ήταν πια χριστιανή όταν τη γνώρισα, μπορούσες σίγουρα να νιώσεις αυτό το βάρος της Παλαιάς Διαθήκης στη γραφή της. Το Blasted είχε την ίδια δομή με την κλασική τραγωδία. Θα το παρομοίαζα με έργο του Ευριπίδη».

cover
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Σάρα Κέιν, Άπασα όλα τα έργα, Μτφρ.: Αντώνης Γαλέος, Κάπα Εκδοτική

Γιατί λοιπόν τότε οι κριτικοί της εποχής δεν κατάφεραν να την κατανοήσουν; «Η Κέιν είχε μια μακροσκοπική άποψη της κοινωνίας», λέει η Κένιον, που συνέχισε να την εκπροσωπεί μέχρι τον θάνατό της. «Οι γυναίκες συγγραφείς δεν έπρεπε να είναι έτσι. Ο μισογυνισμός και η ανευθυνότητα των κριτικών μοιάζουν απίστευτοι σήμερα. Ήταν τόσο νέα. Δεν νομίζω ότι όποιος δεν είναι καλλιτέχνης μπορεί να ξέρει πόσο κοστίζει να σταθείς ξανά στα πόδια σου και να ξαναγράψεις μετά από κάτι τέτοιο. Ήταν πολύ γενναία. Αλλά νομίζω ότι της κόστισε αρκετά».

Η Κέιν ήταν γνωστή για την ντροπαλότητά της στις συνεντεύξεις, αλλά όσοι την ήξεραν καλά τη θυμούνται ως πολύ αστεία με έναν ατσάλινο πυρήνα. «Ήταν απολύτως απολαυστική», λέει ο συγγραφέας Γουίλιαμ Φάινς, ο οποίος την γνώρισε το 1997, όταν την κάλεσε να σκηνοθετήσει τη διασκευή που είχε κάνει στο ανέβασμα του έργου «Βόιτσεκ» στο θέατρο Gate στο Notting Hill. «Τη θυμάμαι να μου λέει κάποτε ότι είχε μια υπέροχη μέρα. Επειδή είχε μειώσει μια ατάκα από 32 λέξεις σε 8 σε ένα έργο που δούλευε. Αυτή ήταν η ιδέα της για μια καλή μέρα. Αυτό μου είχε προκαλέσει δέος».

Το 1999 η Κέιν, η οποία έπασχε από διπολική διαταραχή και είχε περάσει διάφορες περιόδους σε ψυχιατρικές δομές, αποπειράθηκε να αυτοκτονήσει στο διαμέρισμά της στο Μπρίξτον του Λονδίνου. Λίγο αργότερα εισήχθη στο νοσοκομείο, όπου την επισκέφθηκε η Κένιον λίγες μέρες πριν πεθάνει. «Έδειχνε γαλήνια και υπέροχη. Νόμιζα ότι τα χειρότερα είχαν περάσει. Οραματιζόμουν ότι θα είχαμε αυτή την τρελή σχέση ατζέντη-πελάτη-φίλου για πολύ καιρό. Ήμουν εντελώς απροετοίμαστη για τον θάνατό της».

«Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό» Facebook Twitter
Το έργο της Κέιν αναμφίβολα υπερβαίνει τον χρόνο, διατηρώντας τόσο μια ενστικτώδη επείγουσα ανάγκη όσο και μια ελπιδοφόρα συμπόνια, ακόμη και όταν εξερευνά τα βάθη της πιο ακραίας δυστυχίας.

Ποια θα μπορούσε να είναι η πορεία της αν ζούσε; «Υπάρχει κάτι τόσο ολοκληρωμένο στο τόξο του έργου της», λέει η Κάνιον, «που μερικές φορές αναρωτιέμαι αν την έβαλαν σ’ αυτή τη γη για να μας πει αυτά που μας είπε και μετά να φύγει. Και τα είπε με τόση αγριότητα και κομψότητα ώστε αυτό ήταν το μόνο που υπήρχε. Αλλά νομίζω ότι έτσι προσπαθώ να δώσω νόημα στον παράλογο θάνατό της».

Το έργο της Κέιν αναμφίβολα υπερβαίνει τον χρόνο, διατηρώντας τόσο μια ενστικτώδη επείγουσα ανάγκη όσο και μια ελπιδοφόρα συμπόνια, ακόμη και όταν εξερευνά τα βάθη της πιο ακραίας δυστυχίας. «Το θέατρο είναι μια αναζήτηση του τι σημαίνει να είσαι άνθρωπος, πώς συμπεριφερόμαστε και πώς μπορούμε να συμπεριφερθούμε καλύτερα», λέει η Κένιον. «Και η Κέιν ήταν ένας από εκείνους τους σπάνιους καλλιτέχνες που έβλεπαν μέσα από το δέρμα της ζωής, τι συμβαίνει στην άλλη πλευρά».

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Με στοιχεία από The Telegraph

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κάνεις χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη σου ανάγκη

Χορός / «Κάνουμε χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη μας ανάγκη»

Με αφορμή την παράσταση EPILOGUE, ο διευθυντής σπουδών της σχολής της Λυρικής Σκηνής Γιώργος Μάτσκαρης και έξι χορευτές/χορεύτριες μιλούν για το δύσκολο στοίχημα τού να ασχολείται κανείς με τον χορό στην Ελλάδα σήμερα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μαρία Κωνσταντάρου: «Ερωτεύτηκα αληθινά στα 58»

Οι Αθηναίοι / Μαρία Κωνσταντάρου: «Δεν παίζω πια γιατί δεν υπάρχουν ρόλοι για την ηλικία μου»

Μεγάλωσε χωρίς τη μάνα της, φώναζε «μαμά» μια θεία της, θυμάται ακόμα τις παιδικές της βόλτες στον βασιλικό κήπο. Όταν είπε πως θέλει να γίνει ηθοποιός, ο πατέρας της είπε «θα σε σφάξω». Η αγαπημένη ηθοποιός που έπαιξε σε μερικές από τις σημαντικότερες θεατρικές παραστάσεις αλλά και ταινίες της εποχής της είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Γιάννος Περλέγκας ανεβάζει τον «Κατσούρμπο» του Χορτάτση

Θέατρο / Γιάννος Περλέγκας: «Ο Κατσούρμπος μας είναι μια απόπειρα να γίνουμε πιο αθώοι»

Ο Γιάννος Περλέγκας σκηνοθετεί το έργο του Χορτάτση στο πλαίσιο του στο πλαίσιο του Κύκλου Ρίζες του Φεστιβάλ Αθηνών. Τον συναντήσαμε στις πρόβες όπου μας μίλησε για την αξία του Κρητικού συγγραφέα και του έργου του και την ανάγκη για περισσότερη λαϊκότητα στο θέατρο. Κάτι που φιλοδοξεί να μας δώσει με αυτό το ανέβασμα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασίλης Παπαβασιλείου

Απώλειες / Βασίλης Παπαβασιλείου (1949-2025): Ένας σπουδαίος διανοητής του ελληνικού θεάτρου

«Αυτό, λοιπόν, το οφείλω στο θέατρο: τη σωτηρία από την κακομοιριά μου»: Ο σκηνοθέτης, μεταφραστής, ηθοποιός και δάσκαλος Βασίλης Παπαβασιλείου πέθανε σε ηλικία 76 ετών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΚΟΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Θέατρο / Δημήτρης Γκοτσόπουλος: «Ήμουν ένα αγρίμι που είχε κατέβει από τα βουνά»

Ο ταλαντούχος ηθοποιός φέτος ερμηνεύει τον Νεοπτόλεμο στον «Φιλοκτήτη» του Σοφοκλή. Πώς κατάφερε από ένα αγροτικό περιβάλλον να πρωταγωνιστήσει σε μεγάλες τηλεοπτικές επιτυχίες και γιατί πέρασε ένα ολόκληρο καλοκαίρι στην Πολύαιγο, διαβάζοντας «Βάκχες»;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Θέατρο / Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Ο κορυφαίος Έλληνας σκηνοθέτης διασκευάζει φέτος τις τραγωδίες του Οιδίποδα σε ένα ενιαίο έργο και μιλά στη LiFO, για το πώς η μοίρα είναι μια παρεξηγημένη έννοια, ενώ σχολιάζει το αφήγημα περί «καθαρότητας» της Επιδαύρου, καθώς και τις ακραίες αντιδράσεις που έχει δεχθεί από το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΓΙΑ 28 ΜΑΙΟΥ Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Θέατρο / Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Σαν σήμερα, το 1943, γεννήθηκε η Ελληνίδα σοπράνο που διέπρεψε για μια ολόκληρη δεκαετία στην Ευρώπη και την Αμερική, αλλά κάηκε εξαιτίας μιας σειράς ιδιαίτερα απαιτητικών ρόλων, τους οποίους ερμήνευσε πολύ νωρίς. Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, ένας από τους λίγους στην Ελλάδα που γνωρίζουν σε βάθος την πορεία της, περιγράφει την άνοδο και την πτώση της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Θέατρο / Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Από τους Αγίους Σαράντα της Αλβανίας μέχρι τη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, η ζωή του βραβευμένου ηθοποιού, τραγουδιστή και σεναριογράφου είναι μια διαρκής προσπάθεια συμφιλίωσης με την απώλεια. Η παράσταση «Μια άλλη Θήβα» τον καθόρισε, ενώ ο ρόλος του στο «Brokeback Mountain» τού έσβησε κάθε ομοφοβικό κατάλοιπο. Δηλώνει πως αυτό που τον ενοχλεί βαθιά είναι η αδράνεια απέναντι σε όσα συμβαίνουν γύρω μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μιχαήλ Μαρμαρινός: Το έπος μάς έμαθε να αναπνέουμε ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΑΡΚΕΤΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ

Θέατρο / Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Από μια κοινωνία της αιδούς, γίναμε μια κοινωνία της ξεδιαντροπιάς»

Με τη νέα του παράσταση, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός επιστρέφει στην Οδύσσεια και στον Όμηρο και διερευνά την έννοια της φιλοξενίας. Αναλογίζεται το «απύθμενο θράσος» της εποχής μας, εξηγεί τη στενή σχέση του έπους με το βίωμα και το θαύμα που χάσαμε και παραμένει σχεδόν σιωπηλός για τη νέα του θέση ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κυνηγώντας τον χαμένο χρόνο σε ένα έργο για την εξουσία

Θέατρο / «Δελφίνοι ή Καζιμίρ και Φιλιντόρ»: Ένα έργο για τη μόνιμη ήττα μας από τον χρόνο

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος σκηνοθετεί και γράφει ένα έργο-παιχνίδι, εξετάζοντας τις σχέσεις εξουσίας, τον δημιουργικό αντίλογο και τη μάταιη προσπάθεια να ασκήσουμε έλεγχο στη ζωή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ