Ελληνική πεζογραφία και ποίηση στη σκηνή: 4 παραστάσεις που αξίζει να δεις.

Ελληνική πεζογραφία και ποίηση στη σκηνή: 4 παραστάσεις που αξίζει να δεις. Facebook Twitter
Η κωμωδία Του Κουτρούλη ο γάμος του Αλέξανδρου Ρίζου Ραγκαβή είναι η πρώτη σκηνοθετική απόπειρα της Σμαράγδας Καρύδη, η οποία συμπρωταγωνιστεί με τον Νίκο Κουρή.
0

Παρά τις αντιρρήσεις ή τους ενδοιασμούς από πολλούς, που προβληματίζονται αν και κατά πόσο μπορεί ένα μυθιστόρημα ή ένα ποίημα να αποτελέσει το υλικό ενός θεατρικού έργου, τόσο οι σκηνοθέτες με τις επιλογές τους όσο και οι θεατές με την προτίμηση που δείχνουν στο είδος επιβεβαιώνουν το μεγάλο ενδιαφέρον που υπάρχει γι' αυτά τα κείμενα και δικαιολογούν το πέρασμά τους στη σκηνή, όπου οι Έλληνες ηθοποιοί αναλαμβάνουν να ζωντανέψουν μυθιστορηματικούς ήρωες.


Μιλώντας για μυθιστορηματικούς ρόλους, ελάχιστοι μπορούν να φτάσουν τον θρύλο που λέγεται Γιούγκερμαν. Ο Φινλανδός αριστοκράτης και κεντρικός ήρωας ενός από τα πλέον γνωστά βιβλία του Καραγάτση πήρε σάρκα και οστά μέσα από την ερμηνεία του Γιάννη Στάνκογλου στην παράσταση που σκηνοθέτησε ο Δημήτρης Τάρλοου πέρσι με μεγάλη επιτυχία στο θέατρο Πορεία και φέτος επιστρέφει στον ίδιο χώρο.

Το μυθιστόρημα, που δημοσιεύτηκε σε συνέχειες στην «Καθημερινή» την περίοδο 1931-1932 προτού κυκλοφορήσει κανονικά ως βιβλίο από τις εκδόσεις Εστία, καταπιάνεται με τον παράνομο έρωτα ενός έφεδρου ανθυπολοχαγού που επιστρέφει στη Μυτιλήνη μετά τη Μικρασιατική Εκστρατεία με τη νεαρή χήρα του αδελφικού του φίλου.


Για πρώτη φορά μεταφέρεται στη σκηνή το αριστούργημα του Στράτη Μυριβήλη Η δασκάλα με τα χρυσά μάτια. Τη διασκευή αλλά και τη σκηνοθεσία υπογράφει ο Πέτρος Ζούλιας, ενώ τη δασκάλα Σαπφώ Βρανά υποδύεται η Λένα Παπαληγούρα. Το μυθιστόρημα, που δημοσιεύτηκε σε συνέχειες στην «Καθημερινή» την περίοδο 1931-1932 προτού κυκλοφορήσει κανονικά ως βιβλίο από τις εκδόσεις Εστία, καταπιάνεται με τον παράνομο έρωτα ενός έφεδρου ανθυπολοχαγού που επιστρέφει στη Μυτιλήνη μετά τη Μικρασιατική Εκστρατεία με τη νεαρή χήρα του αδελφικού του φίλου. Διαποτισμένο από τις πικρές μνήμες των χαρακωμάτων και της χρεοκοπίας της Μεγάλης Ιδέας, το μυθιστόρημα αναζητά λύση και διέξοδο για τους νέους ανθρώπους του Μεσοπολέμου που ατενίζουν το μέλλον, το δικό τους και της πατρίδας τους, με αβεβαιότητα και αγωνία. Στο θέατρο Βέμπο.

Ελληνική πεζογραφία και ποίηση στη σκηνή: 4 παραστάσεις που αξίζει να δεις. Facebook Twitter
Ελάχιστοι μυθιστορηματικοί ρόλοι μπορούν να φτάσουν τον θρύλο που λέγεται Γιούγκερμαν. Φωτο: Βάσια Αναγνωστοπούλου


Η κωμωδία Του Κουτρούλη ο γάμος του Αλέξανδρου Ρίζου Ραγκαβή είναι η πρώτη σκηνοθετική απόπειρα της Σμαράγδας Καρύδη, η οποία συμπρωταγωνιστεί με τον Νίκο Κουρή και μια ομάδα καταξιωμένων αλλά και νεότερων ηθοποιών και μουσικών που παίζουν, χορεύουν, τραγουδάνε και ερμηνεύουν τα τραγούδια της παράστασης σε μουσική του Μίνωα Μάτσα. Στο θέατρο Βασιλάκου.


Το ποίημα «Αίας» του Γιάννη Ρίτσου γράφτηκε όσο ο μεγάλος Έλληνας ποιητής ήταν εξόριστος στη Λέρο και στη Σάμο και φέρει όχι μόνο την ιστορία του μυθικού ήρωα αλλά και τις μνήμες και τη σκοτεινή εμπειρία του ποιητή από την ελληνική ιστορία. Τον μονόλογο σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί ο Γιάννης Τράντας. Στο θέατρο Αλκμήνη.

Ελληνική πεζογραφία και ποίηση στη σκηνή: 4 παραστάσεις που αξίζει να δεις. Facebook Twitter
Για πρώτη φορά μεταφέρεται στη σκηνή το αριστούργημα του Στράτη Μυριβήλη Η δασκάλα με τα χρυσά μάτια. Φωτο: Μαριλένα Αναστασιάδου

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LifO.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Δυναμικός χειμώνας στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Θέατρο / Δυναμικός χειμώνας στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Σταρ της κλασικής μουσικής, καλλιτέχνες ταυτισμένοι από χρόνια με τον οργανισμό, αμέτρητες συμπαραγωγές, θεατρικές προκλήσεις από Έλληνες και ξένους σκηνοθέτες. Το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών επανακάμπτει σταθερά τα τελευταία χρόνια και η φετινή σεζόν δεν αποτελεί εξαίρεση.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Ούρλιχ Ράσε και το παρασκήνιο της ιστορίας της Ισμήνης

Θέατρο / Η σκηνή του Ούρλιχ Ράσε στριφογύριζε - και πέταξε έξω την Ισμήνη

Στην παράσταση που άνοιξε την Επίδαυρο, ο Γερμανός σκηνοθέτης επέλεξε να ανεβάσει μια Αντιγόνη χωρίς Ισμήνη. Η απομάκρυνση της Κίττυς Παϊταζόγλου φωτίζει τις λεπτές –και άνισες– ισορροπίες εξουσίας στον χώρο του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μέσα στη γοητεία και στον τρόμο του Δράκουλα

Πρώτες Εικόνες / Dracula: Η υπερπαραγωγή που έρχεται το φθινόπωρο στην Αθήνα

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μιλά αποκλειστικά στη LiFO για την πιο αναμενόμενη παράσταση της επερχόμενης σεζόν, για τη διαχρονική γοητεία του μύθου που φαντάστηκε ο Μπραμ Στόκερ στα τέλη του 19ου αιώνα, για το απόλυτο και το αιώνιο μιας ιστορίας που, όπως λέει, τον «διαλύει».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ερωτευμένος με τον Κρέοντα

Θέατρο / Ο Rasche αγάπησε τον Κρέοντα περισσότερο από την Αντιγόνη

«Η εκφορά του λόγου παραδίδεται αμαχητί σε μια άκρατη δραματικότητα, σε ένα υπερπαίξιμο, σε μια βεβιασμένη εμφατικότητα, σε έναν στόμφο παλιακό που θα νόμιζε κανείς πως έχει εξαλειφθεί πλέον. Η σοβαροφάνεια σε όλο το (γοερό) μεγαλείο της». Έτσι ξεκίνησε φέτος η Επίδαυρος.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στο ζόφο του πολέμου

Θέατρο / Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στον ζόφο του πολέμου

Σε μια περίοδο που ο πόλεμος αποτελεί βασικό συστατικό της καθημερινότητάς μας, μια παράσταση εξετάζει όσα μεσολαβούν μεταξύ γεγονότος και πληροφορίας και πώς διαμορφώνουν την τελική καταγραφή και την ιστορική μνήμη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Θέατρο / Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Όταν η Πίπα Μπάκα ξεκίνησε να κάνει oτοστόπ από την Ιταλία για να φτάσει στην Ιερουσαλήμ δεν φαντάστηκε ότι αυτό το ταξίδι-μήνυμα ειρήνης θα κατέληγε στον βιασμό και τη δολοφονία της. Mια παράσταση που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών αναφέρεται στην ιστορία της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Θέατρο / Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Τα «Κακά σκηνικά» είναι «μια κωμική κόλαση» αφιερωμένη στη ζοφερή ελληνική πραγματικότητα, μια απόδραση από τα χάλια της χώρας, του θεάτρου, του παγκόσμιου γεωπολιτικού γίγνεσθαι, ένα ξόρκι στην κατάθλιψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Παπαδόπουλος: «Κάθε μορφή τέχνης χρειάζεται το εσωτερικό βάθος»

Θέατρο / Χρήστος Παπαδόπουλος: «Mε αφορά πολύ το "μαζί"»

Το «τρομερό παιδί» από τη Νεμέα που συμπληρώνει φέτος δέκα χρόνια στη χορογραφία ανοίγει το φετινό 31ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας με τους Dance On Ensemble και το «Mellowing», μια παράσταση για τη χάρη και το σθένος της ωριμότητας.  
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κάνεις χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη σου ανάγκη

Χορός / «Κάνουμε χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη μας ανάγκη»

Με αφορμή την παράσταση EPILOGUE, ο διευθυντής σπουδών της σχολής της Λυρικής Σκηνής Γιώργος Μάτσκαρης και έξι χορευτές/χορεύτριες μιλούν για το δύσκολο στοίχημα τού να ασχολείται κανείς με τον χορό στην Ελλάδα σήμερα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μαρία Κωνσταντάρου: «Ερωτεύτηκα αληθινά στα 58»

Οι Αθηναίοι / Μαρία Κωνσταντάρου: «Δεν παίζω πια γιατί δεν υπάρχουν ρόλοι για την ηλικία μου»

Μεγάλωσε χωρίς τη μάνα της, φώναζε «μαμά» μια θεία της, θυμάται ακόμα τις παιδικές της βόλτες στον βασιλικό κήπο. Όταν είπε πως θέλει να γίνει ηθοποιός, ο πατέρας της είπε «θα σε σφάξω». Η αγαπημένη ηθοποιός που έπαιξε σε μερικές από τις σημαντικότερες θεατρικές παραστάσεις αλλά και ταινίες της εποχής της είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Γιάννος Περλέγκας ανεβάζει τον «Κατσούρμπο» του Χορτάτση

Θέατρο / Γιάννος Περλέγκας: «Ο Κατσούρμπος μας είναι μια απόπειρα να γίνουμε πιο αθώοι»

Ο Γιάννος Περλέγκας σκηνοθετεί το έργο του Χορτάτση στο πλαίσιο του στο πλαίσιο του Κύκλου Ρίζες του Φεστιβάλ Αθηνών. Τον συναντήσαμε στις πρόβες όπου μας μίλησε για την αξία του Κρητικού συγγραφέα και του έργου του και την ανάγκη για περισσότερη λαϊκότητα στο θέατρο. Κάτι που φιλοδοξεί να μας δώσει με αυτό το ανέβασμα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασίλης Παπαβασιλείου

Απώλειες / Βασίλης Παπαβασιλείου (1949-2025): Ένας σπουδαίος διανοητής του ελληνικού θεάτρου

«Αυτό, λοιπόν, το οφείλω στο θέατρο: τη σωτηρία από την κακομοιριά μου»: Ο σκηνοθέτης, μεταφραστής, ηθοποιός και δάσκαλος Βασίλης Παπαβασιλείου πέθανε σε ηλικία 76 ετών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ