«Εγκάρσιος προσανατολισμός» του Δημήτρη Παπαϊωάννου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση

«Εγκάρσιος προσανατολισμός» του Δημήτρη Παπαϊωάννου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση Facebook Twitter
Άνθρωπος και ταύρος: το χέρι του ενός γίνεται η γλώσσα του άλλου, τα κεφάλια και οι καμπύλες τους συγχωνεύονται. Φωτο.: Julian Mommert
0

Αιωνίως προσπαθούμε να φτάσουμε το φως.

Το φως που πάλλεται γύρω μας αλλά και το φως που κρύβεται μέσα μας δεν έπαψε ποτέ να μας μαγνητίζει – ακόμη κι όταν μας τύφλωνε, όπως τον Οιδίποδα, ή μας γκρέμιζε στο κενό, με τα φτερά λιωμένα, όπως τον Ίκαρο. Τα μαύρα ανθρωπάκια του Δημήτρη Παπαϊωάννου, με τα ψιλόλιγνα σώματα και τα κεφαλάκια-πινέζες, δεν αποτελούν εξαίρεση∙ κι ας μην αγωνιούν για ένα ουράνιο σώμα, αλλά για μια κοινή λάμπα νέον, που τσιτσιρίζει ανένδοτη στο ψηλότερο σημείο ενός λευκού τοίχου.

Συγχέοντας το τεχνητό με το φυσικό φως, όπως τα χιλιάδες νυκτόβια έντομα του πλανήτη που πεθαίνουν παραπλανημένα κάθε βράδυ, τα λεπτά μαύρα ανθρωπάκια εισβάλλουν στη σκηνή πασχίζοντας ν’ αγγίξουν το δικό τους «φεγγάρι»: φέρνουν σκάλες, ανεβοκατεβαίνουν, συνωστίζονται, πέφτουν, ξαναπέφτουν, κάνουν το παν για να χωρέσουν εκεί όπου δεν χωράνε, μοιραία γοητευμένα από μια ψεύτικη λάμψη, από έναν φτηνιάρικο λαμπτήρα, που ούτε τη δουλειά του δεν κάνει καλά καλά...

Οι κοφτές, σπασμωδικές κινήσεις τους στην υπηρεσία μιας παράλογης συνθήκης (μα να ανέβουν όλα μαζί σε μία σκάλα, δε βλέπουν ότι δεν χωράνε;) προκαλούν το γέλιο μας. Το γέλιο, που χαλαρώνει τις αρθρώσεις και τις κλειδώσεις, αίρει την ακαμψία, «ανοίγει» το σώμα, κλυδωνίζει τον νου, μάς καθιστά έτοιμους για όλα, πρόθυμους να διασχίσουμε τον χωροχρόνο, να βρεθούμε σε μέρη που δεν θα τολμούσαμε αλλιώς να πάμε. Τα ζαβά ανθρωπάκια με τη βουερή πολυπραγμοσύνη τους φέρουν εις πέρας την ανορθόδοξη τελετή που προηγείται της Καθόδου μας στον λαβύρινθο. Γιατί, κάτω από τα τεχνητά φώτα και τον συνωστισμό των εντόμων, υπάρχει πάντα ο κόσμος του Μύθου και του ονείρου...

Ο Παπαϊωάννου γίνεται Αριάδνη και μας χαρίζει τον μίτο του. Έναν μίτο, τον οποίο καθένας μας καλείται να ξετυλίξει στον δικό του χρόνο και με το δικό του βλέμμα. Δεν υπάρχει μία, «σωστή», πορεία περιήγησης, δεν υπάρχει μία ιστορία αλλά πολλές.

Ο Παπαϊωάννου γίνεται Αριάδνη και μας χαρίζει τον μίτο του. Έναν μίτο, τον οποίο καθένας μας καλείται να ξετυλίξει στον δικό του χρόνο και με το δικό του βλέμμα. Δεν υπάρχει μία, «σωστή», πορεία περιήγησης, δεν υπάρχει μία ιστορία αλλά πολλές.

Ο άσπρος τοίχος λούζεται τώρα σε γαλάζιο φως, το ίδιο γαλάζιο που συναντάμε στο φόντο της περίφημης μινωϊκής Τοιχογραφίας των Ταυροκαθαψίων. Στη σκηνή εμφανίζεται ξάφνου μια ομάδα νεαρών ανδρών, οι οποίοι προσπαθούν να καθυποτάξουν έναν ταύρο. Το ζώο αντιστέκεται, περιστρέφεται και κλωτσάει, μέχρις ότου αποφασίσει να παραδοθεί στη γοητεία ενός εκ των εφήβων και να γίνει αρνάκι στα χέρια του.

Όσα ακολουθούν αντιστέκονται με τη σειρά τους σε κάθε εξημερωτική ερμηνεία: Ένα χέρι γίνεται μια γλώσσα. Ένα γυναικείο κεφάλι φυτρώνει πάνω σε ένα ανδρικό σώμα. Ξανά και ξανά, άνθρωποι, ζώα και αντικείμενα ενώνονται για να συνθέσουν υβριδικά πλάσματα, και δεν υπάρχει όριο στον βαθμό και στην ποικιλία των μετασχηματισμών που μπορεί να υποστεί ένα σώμα, ένα τοπίο ή μία διάθεση.

Ένας αχινός γίνεται αιδοίο, μια γυναίκα γίνεται συντριβάνι, το στέρεο πάτωμα γίνεται υγρό, το κωμικό στοιχείο εισρέει στο λυρικό. Όλα είναι μεικτά, ρευστά, υπό κατασκευή ή υπό αποδόμηση, κανένας δεν μπορεί να προβλέψει αν θα ξυπνήσει με την ίδια μορφή που είχε χθες, αν θα έχει δύο ή τέσσερα πόδια, αν θα τον καταπιεί το κρεβάτι του ή αν θα συναντήσει έναν γοργόνο να χοροπηδάει σαν ελατήριο πάνω στην αστραφτερή ουρά του. Και αυτή η μεταμορφωτική παρόρμηση των πραγμάτων εκτονώνεται μαγικά μπροστά στα μάτια μας, χωρίς ποτέ να βλέπουμε τις «ραφές», τα υπολείμματα, τις περιττές ουρές...

Ο Παπαϊωάννου δεν αναπαριστά τον μύθο του Μινώταυρου, ούτε καν σε μια «μοντέρνα» εκδοχή ∙ καθόλου δεν τον αφορά κάτι τέτοιο. Ερεθίζεται από τον συμβολικό του πυρήνα και χτίζει γύρω του συμπλέγματα που αλληλονοηματοδοτούνται σ’ ένα ανοιχτό κύκλωμα. Αρνείται τη γραμμική εξέλιξη, την κορύφωση, την τακτοποιημένη αφήγηση, τις ιεραρχικές σχέσεις. Προτιμά παιγνιώδεις σημειωτικές και πολλαπλές εισόδους που ξανακερδίζουν την ελευθερία του θεατή. Δεν αναζητά ρίζες αλλά φτιάχνει συνεχώς ριζώματα: με τις πέτρες, με το ξύλο, με τις αντανακλάσεις, με τα υγρά, με τα στερεά, ενώσεις απρόσμενες και αταξινόμητες που εκπορεύονται από το υπέδαφος των σωμάτων, από τον λαβύρινθο του ασύνειδου, εκεί όπου δεν υπάρχουν τεχνητοί φραγμοί και το σώμα συναντά άλλα σώματα, άλλες ύλες, έμψυχες και άψυχες, δημιουργώντας πρωτοφανέρωτα μορφώματα που αντιστέκονται σε κάθε εξουσία κανονικοποίησης.

«Εγκάρσιος προσανατολισμός» του Δημήτρη Παπαϊωάννου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση Facebook Twitter
Φωτο.: Julian Mommert

Άνθρωπος και ταύρος: το χέρι του ενός γίνεται η γλώσσα του άλλου, τα κεφάλια και οι καμπύλες τους συγχωνεύονται. Είναι αδύνατο ν’ αποφανθούμε πότε και που, σε ποιο σημείο ακριβώς, ξεπερνιέται το σύνορο μεταξύ ζώου και ανθρώπου. Τα χέρια, οι οπλές, τα κέρατα, οι γλώσσες, συνθέτουν σταδιακά ένα νέο σώμα, το οποίο δεν μπορεί να υπαχθεί σε ένα προϋπάρχον, βολικό σημαίνον.  

Γυναίκα και βρύση: η ελαφρώς σκυμμένη στάση του κορμιού της, το απαλό ροζ φόρεμά της, το νερό που χτυπά στα μεταλλικά τοιχώματα, οι σταγόνες που την πιτσιλάνε... Η ατέρμονη βραδύτητα της δράσης μοιάζει με ακινητοποιημένη αιωνιότητα: Πόσο διαρκεί αυτή η στιγμή όπου οι κόκκοι του δέρματος, το νερό, το μέταλλο και οι ήχοι συνθέτουν ένα συναρπαστικό συμβάν αξεχώριστο από τον χώρο, τον χρόνο, την ατμόσφαιρα;

Κανένα σχήμα, κανένα σώμα δεν είναι τελικό ή δεδομένο. Τα μέλη μπλέκονται δημιουργώντας δισυπόστατες και τρισυπόστατες μορφές ∙ πότε ροβολάνε στη σκηνή σαν τα αριστοφανικά πλάσματα του «Συμποσίου», πότε γίνονται Σφίγγες, πότε χοροπηδούν πάνω στην ουρά τους, πότε τσουλάνε πάνω σ’ ένα σκέιτ ή ισορροπούν παιχνιδιάρικα στην κόψη μιας τεράστιας «κοτρώνας».

Πόσα πόδια έχουμε; Πώς μάθαμε να περπατάμε; Πόσα χρόνια μας πήρε; Πόσους αιώνες; Περπατάμε καλύτερα μόνοι μας ή κολλημένοι με άλλα όντα; Ολόκληρη η γκάμα των πιθανοτήτων ξεδιπλώνεται συγκινητικά μπροστά μας... Άνθρωποι ποτέ κλεισμένοι στον εαυτό τους και ποτέ πεπερασμένοι, άνθρωποι που δοκιμάζουν, που αφήνονται ανεμπόδιστοι να ακολουθήσουν τις ροές, κατασκευάζοντας ένα σύμπαν όπου καταργείται η προαποφασισμένη ταξιθεσία των εννοιών και των ένσαρκων πραγματώσεών τους.

«Εγκάρσιος προσανατολισμός» του Δημήτρη Παπαϊωάννου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση Facebook Twitter
Φωτο.: Julian Mommert

«Δεν ξέρουμε τίποτε για ένα σώμα, από τη στιγμή που δεν ξέρουμε για τι είναι ικανό», λέει ο Ντελέζ διαβάζοντας τον Σπινόζα. Και αυτό το διαισθανόμαστε με πρωτοφανή ένταση στον «Εγκάρσιο Προσανατολισμό» –είναι ένα από τα σπουδαία επιτεύγματα της παράστασης.

Από τη μία, η μάχη του ανθρώπου να υποτάξει την ύλη, να σπάσει την πέτρα, να αρδεύσει το χώμα, να ποτίσει το σώμα, να σμιλέψει Αφροδίτες, να ορθώσει ναούς. Από την άλλη, η επιθυμία του για ένωση – με τους ζωντανούς, με τους νεκρούς, με τα ζώα, με τα πράγματα, με τα στοιχεία της Φύσης, με το Φως. Το γίγνεσθαι-βρύση και το γίγνεσθαι-ταύρος... Μια αλυσίδα συγκινήσεων, με ταχύτητες και βραδύτητες, με προόδους κι οπισθοχωρήσεις, με τεθλασμένες κατευθύνσεις και μετασχηματισμούς που οδηγούν στην έξοδο από κάθε ήδη ταξινομημένο, ήδη αποτυπωμένο –και συνεπώς ήδη εξαντλημένο–  σύστημα.

Ένα έντομο κοντύτερο από τα υπόλποιπα, ένα έντομο-παιδί, σταματάει μπροστά στον λευκό τοίχο και χτυπάει το κεφαλάκι του επανειλημμένα επάνω στη σκληρή επιφάνεια. Ο ήχος αναδύεται σπαρακτικός. Ένα έντομο-ενήλικας πλησιάζει, του δίνει το χέρι και το καλεί να τον ακολουθήσει. Εκείνο επιμένει, γκντουπ, γκντουπ, ώσπου κάποια στιγμή σταματά. Πιάνει το χέρι που του προσφέρεται ∙ ο ψηλός και ο κοντός, ο ενήλικας και το παιδί, αποχωρούν.

Πώς θα διασχίσουμε τον τοίχο;

Με κάθε είδους «γίγνεσθαι».

(Το πάτωμα τα καταπίνει όλα και χωρίζεται στα δύο...)

«Εγκάρσιος προσανατολισμός» του Δημήτρη Παπαϊωάννου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση Facebook Twitter
Φωτο.: Julian Mommert
«Εγκάρσιος προσανατολισμός» του Δημήτρη Παπαϊωάννου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση Facebook Twitter
Φωτο.: Julian Mommert
«Εγκάρσιος προσανατολισμός» του Δημήτρη Παπαϊωάννου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση Facebook Twitter
Φωτο.: Julian Mommert
«Εγκάρσιος προσανατολισμός» του Δημήτρη Παπαϊωάννου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση Facebook Twitter
Φωτο.: Julian Mommert
«Εγκάρσιος προσανατολισμός» του Δημήτρη Παπαϊωάννου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση Facebook Twitter
Φωτο.: Julian Mommert

Εγκάρσιος Προσανατολισμός

Σύλληψη - σκηνοθεσία: Δημήτρης Παπαϊωάννου

Με τους: Damiano Ottavio Bigi,Šuka Horn, Jan Möllmer, Breanna O'Mara, Τίνα Παπανικολάου, Łukasz Przytarski, Χρήστο Στρινόπουλο, Μιχάλη Θεοφάνους

Μουσική: Antonio Vivaldi

Σχεδιασμός Σκηνικού: Τίνα Τζόκα & Λουκάς Μπάκας

Σχεδιασμός Ηχητικού Περιβάλλοντος και Σύνθεση Ήχων: Coti K.

Σχεδιασμός Κοστουμιών: Άγγελος Μέντης

Συνεργάτης Σχεδιαστής Φωτισμού: Στέφανος Δρουσιώτης

Μουσική Επιμέλεια: Στέφανος Δρουσιώτης

Γλυπτική & Ειδικές Κατασκευές Σκηνικών Αντικειμένων: Νεκτάριος Διονυσάτος

Μηχανικές Εφευρέσεις: Δημήτρης Κορρές

Διεύθυνση-Εκτέλεση παραγωγής & Βοηθός Σκηνοθέτη: Τίνα Παπανικολάου

Βοηθοί Σκηνοθέτη & Διεύθυνση Προβών: Παυλίνα Ανδριοπούλου & Δρόσος Σκώτης

Βοηθός Σκηνογράφου: Τζέλα Χριστοπούλου

Βοηθός Σχεδιαστή Ηχητικού Περιβάλλοντος: Μάρθα Καπάζογλου

Βοηθός Ενδυματολόγου: Άελλα Τσιλικοπούλου

Βοηθός Ειδικών Κατασκευών Σκηνικών Αντικειμένων: Εύα Τσαμπάση

Φωτογράφιση – Κινηματογράφιση: Julian Mommert

Τεχνικός Διευθυντής: Μανώλης Βιτσαξάκης

Βοηθός Τεχνικού Διευθυντή: Μάριος Καραολής

Διευθυντής Σκηνής, Ηχολήπτης & Κατασκευή Σκηνικών Αντικειμένων: David Blouin

Διεύθυνση Φροντιστηρίου: Τζέλα Χριστοπούλου

Προγραμματισμός Φωτισμών: Στέφανος Δρουσιώτης

Κατασκευή Κοστουμιών: Λίτσα Μουμούρη, Έφη Καραντάσιου, Islam Kazi

Τεχνικοί Σκηνής: Κώστας Κακουλίδης, Ευγένιος Αναστόπουλος, Πάνος Κουτσουμάνης

Φωτιστικές Κατασκευές: Μίλτος Αθανασίου

Στέγη Ιδρύματος Ωνάση - Κεντρική Σκηνή

22/12/2021-16/1/2022

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Δημήτρης Παπαϊωάννου

Χορός / Δημήτρης Παπαϊωάννου: «Μακάρι να ήμουν απόλυτα λαϊκός καλλιτέχνης»

Η Λουίζα Αρκουμανέα είδε τον «Εγκάρσιο Προσανατολισμό» στο Λονδίνο και έκανε μια διεξοδική συζήτηση με τον Δημήτρη Παπαϊωάννου, με αφορμή την ελληνική πρεμιέρα του νέου του έργου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση τον Δεκέμβριο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Δημήτρης Παπαϊωάννου: «Εννοείται ότι θα ξαναζήσουμε μαζί»

Θέατρο / Δημήτρης Παπαϊωάννου: «Εννοείται ότι θα ξαναζήσουμε μαζί»

Πώς συνδιαλέγεται με τον εγκλεισμό και την απόσταση ένας καλλιτέχνης που κύριο χαρακτηριστικό του είναι το πλησίασμα των σωμάτων; Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου μιλά για το μεγάλο ξεκαθάρισμα της νέας εποχής.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Ούρλιχ Ράσε και το παρασκήνιο της ιστορίας της Ισμήνης

Θέατρο / Η σκηνή του Ούρλιχ Ράσε στριφογύριζε - και πέταξε έξω την Ισμήνη

Στην παράσταση που άνοιξε την Επίδαυρο, ο Γερμανός σκηνοθέτης επέλεξε να ανεβάσει μια Αντιγόνη χωρίς Ισμήνη. Η απομάκρυνση της Κίττυς Παϊταζόγλου φωτίζει τις λεπτές –και άνισες– ισορροπίες εξουσίας στον χώρο του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μέσα στη γοητεία και στον τρόμο του Δράκουλα

Πρώτες Εικόνες / Dracula: Η υπερπαραγωγή που έρχεται το φθινόπωρο στην Αθήνα

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μιλά αποκλειστικά στη LiFO για την πιο αναμενόμενη παράσταση της επερχόμενης σεζόν, για τη διαχρονική γοητεία του μύθου που φαντάστηκε ο Μπραμ Στόκερ στα τέλη του 19ου αιώνα, για το απόλυτο και το αιώνιο μιας ιστορίας που, όπως λέει, τον «διαλύει».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ερωτευμένος με τον Κρέοντα

Θέατρο / Ο Rasche αγάπησε τον Κρέοντα περισσότερο από την Αντιγόνη

«Η εκφορά του λόγου παραδίδεται αμαχητί σε μια άκρατη δραματικότητα, σε ένα υπερπαίξιμο, σε μια βεβιασμένη εμφατικότητα, σε έναν στόμφο παλιακό που θα νόμιζε κανείς πως έχει εξαλειφθεί πλέον. Η σοβαροφάνεια σε όλο το (γοερό) μεγαλείο της». Έτσι ξεκίνησε φέτος η Επίδαυρος.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στο ζόφο του πολέμου

Θέατρο / Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στον ζόφο του πολέμου

Σε μια περίοδο που ο πόλεμος αποτελεί βασικό συστατικό της καθημερινότητάς μας, μια παράσταση εξετάζει όσα μεσολαβούν μεταξύ γεγονότος και πληροφορίας και πώς διαμορφώνουν την τελική καταγραφή και την ιστορική μνήμη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Θέατρο / Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Όταν η Πίπα Μπάκα ξεκίνησε να κάνει oτοστόπ από την Ιταλία για να φτάσει στην Ιερουσαλήμ δεν φαντάστηκε ότι αυτό το ταξίδι-μήνυμα ειρήνης θα κατέληγε στον βιασμό και τη δολοφονία της. Mια παράσταση που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών αναφέρεται στην ιστορία της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ