Βάτραχοι: Μια frog opera

Βάτραχοι: Μια frog opera Facebook Twitter
0

Εσύ πρότεινες να ανεβάσεις τους Βατράχους ή σου ζητήθηκε;

Εγώ το ήθελα. Πρώτον γιατί η συγκεκριμένη κωμωδία μου αρέσει. Αλλά και γενικότερα, κάτι συμβαίνει με τον Αριστοφάνη και ο τρόπος που ανεβαίνει δεν με έχει κερδίσει. Θεωρώ ότι ο Αριστοφάνης φτάνει ως εμάς με απώλειες.

Τι χάνουμε;

Χάνουμε το επικαιρικό στοιχείο, χάνουμε οπωσδήποτε την αίσθηση του πανηγύρεως αλλά και του contest. Επιπλέον, όταν επιχειρούμε να τα μεταφέρουμε στο σήμερα, χάνουμε τη φοβερή ποίηση που έχει ο Αριστοφάνης και οπωσδήποτε το μεγαλείο του. Γι' αυτό η δική μου παράσταση έχει πολλές ονομασίες.

Όπως;

Θα μπορούσαμε να την πούμε frog opera. Είναι ένας νέος όρος που εισάγω επειδή μου αρέσει να παίζω με τις λέξεις. Opera, όπως ξέρεις, σημαίνει έργο (opus). Frog opera σημαίνει τα έργα των βατράχων ή, αν προτιμάς, Βατράχων Έργα. 

Τι είναι λοιπόν η frog opera που ετοιμάζεις;

Είναι μια παράσταση με αστέρες και αστερίσκους, αλλά με την έννοια ότι θα έχει πολλές παραπομπές, σαν να εξηγούμε το έργο, σαν να λέμε ποιο είναι το έργο και ποια η δική μας πρόταση. Θέλω να είναι απολύτως κατανοητό στο κοινό ποιος είναι ο Αριστοφάνης και τι σημαίνει το έργο του.

Αυτό με παραπέμπει στο διδακτικό σου ρόλο.

Με έναν τρόπο θέλω να επικοινωνήσω τους δικούς μου προβληματισμούς, τις δικές μου ελλείψεις και γνώσεις. Αυτό λέγεται διδασκαλία, αλλά εγώ προτιμώ να το αποκαλώ επικοινωνία.

Όπερα σημαίνει μουσική. Βλέπω ότι θα την υπογράφει ο Γιάννης Χριστοδουλόπουλος. Τι φόρμα θα έχει;

Την τελική φόρμα θα την ξέρω μια μέρα πριν την πρεμιέρα. Το βέβαιο είναι ότι η παράσταση θα έχει αυτοσχεδιασμό, θέλω να κάνω το κοινό κοινωνό στον προβληματισμό μου. Δεν θέλω να στέκει χάσκον και να βλέπει είτε μια υπεραπλουστευμένη σάτιρα του σήμερα είτε μια ιστορική μουσειακή παράσταση που δεν μας αφορά.

Για άλλη μια φορά διακρίνω πως δεν έχεις άγχος, εν όψει της παράστασης.

Δεν αισθάνομαι ότι δίνω εξετάσεις, άγχος είχα μόνο στο σχολείο. Το μόνο άγχος μου είναι να καταφέρω να εκφράσω αυτό που θέλω. Αυτό είναι το μόνο.

Πώς επέλεξες τους ηθοποιούς για τους Βατράχους;

Είναι όλοι ηθοποιοί που ο καθένας έχει τη δική του ιστορία και τους οποίους εκτιμώ πάρα πολύ. Είναι όλοι εξαιρετικοί, έχουμε τον ίδιο κώδικα. Ανυπομονώ να δω πως θα δέσει ο Μαρίνος με μένα και τα νέα τα παιδιά, αν και είναι ο πιο νέος απ' όλους.

Πώς τον έπεισες να παίξει;

Του είπα, θες να κάνεις κάτι σαν Διόνυσο; Με μεγάλη χαρά, μου απάντησε. Είχαμε μόνο αυτή τη λακωνική κουβέντα, δεν ζήτησε περισσότερα και αυτό με τιμά. Ο Μαρίνος είναι μια προσωπικότητα εφηβική, αλλά και old time classic. Eίναι η ιδανική γέφυρα ανάμεσα στην παράσταση και τον θεατή, ξέρει να απευθύνεται και στο σανίδι και στην πλατεία. Αυτό είναι κάτι που μου χρειάζεται. Είναι μια πολύ μεγάλη υπόθεση ο Μαρίνος: Είναι ένας λαοφιλής, λαϊκός καλλιτέχνης που διαθέτει με φοβερό class. Aυτή η σύνθεση δεν υπάρχει σήμερα.

Τι σε προβληματίζει καθώς προχωρούν οι πρόβες;

Ο πρώτος και βασικός μου προβληματισμός είναι πώς θα συνεργαστώ με τον σκηνοθέτη μου (γέλια). Αλήθεια, είναι η πιο δύσκολη συνεργασία μου.

Θα είσαι ο Αισχύλος στην παράσταση...

Α, δεν ξέρω ακόμη, μπορεί και ο Ευριπίδης. Κοίτα, αυτή τη στιγμή κάνω ένα γενικό σκίτσο της παράστασης. Ένα σκίτσο της πλάκας και το εννοώ, το κάνω με μια ευφρόσυνη διάθεση κωμωδίας. Βλέπω εκεί τι πρέπει να κρατήσω, τι πετώ, πού με πάει η παράσταση. Τίποτα δεν είναι τελικό μέχρι την τελευταία στιγμή, μπορεί να ζητηθεί από τους ηθοποιούς να κάνουν πράγματα την τελευταία στιγμή, ακόμη και την ώρα της παράστασης. Γι' αυτό όλοι οι ηθοποιοί μου είναι κομάντος. 

Τελικά το θέατρο ορίζεται από το κείμενο;

Το θέατρο ορίζεται από το κείμενο, αρκεί να ορίσουμε τι είναι κείμενο. Κείμενο, λοιπόν, είναι ένα σήμα, ένας κώδικας, δεν είναι ούτε νεκρό γράμμα ούτε μια άναρθρη κραυγή ασυδοσίας. Αφού αποφασίσεις τι είναι το κείμενο με ανοιχτά μάτια (αν θέλεις με χειρουργικά γυαλιά και όχι με χειρουργική αποστειρωμένη λαβίδα), τότε ναι, μπορείς να πεις ότι το κείμενο σε οδηγεί.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Η κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αγγελική Στελλάτου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Στελλάτου: «Έχει σημασία να μιλήσω για μένα;»

Το άστρο της ξεχώρισε δίπλα στον Δημήτρη Παπαιωάννου τα πρώτα χρόνια της Ομάδας Εδάφους. Μετά, διέγραψε τη δική της αταλάντευτη πορεία. Η Αγγελική Στελλάτου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO, αν και πιστεύει ότι δεν «έχει σημασία να μιλάμε για εμάς σε έναν κόσμο όπου συμβαίνουν πράγματα τρομακτικά»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ» του Σάμιουελ Μπέκετ

Lifo Videos / Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ»

Σε ένα από τα σημαντικότερα έργα του Σάμιουελ Μπέκετ, μια σπουδαία μελέτη για τη θνητότητα, τη δημιουργικότητα και τη μνήμη, ένας 69χρονος άνδρας κάθεται μόνος του στα γενέθλιά του και ακούει ηχογραφήσεις του παρελθόντος του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Θέατρο / Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Η stand up κωμικός μιλά για την ελευθερία που κρύβεται στις «άχρηστες σκέψεις», για τη θέση των γυναικών στην κωμωδία και για το πώς το γέλιο μπορεί να γίνει εργαλείο αυτογνωσίας, χωρίς να χάνει ποτέ τη χαρά του.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
«Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Χορός / «Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Το έργο-σταθμός της γυναίκας που ανανέωσε την τέχνη του χορού δεν σταμάτησε από τα '70s να συναρπάζει το κοινό και να παραμένει «νέο» και επίκαιρο. Αυτόν τον Δεκέμβριο το Pina Bausch Foundation αναβιώνει τo «Kontakthof» στο Εθνικό Θέατρο με Έλληνες ηθοποιούς. Η LiFO μπήκε στις πρόβες και μίλησε με τους βασικούς συντελεστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τhis that keeps on – a personal archaeology –

Θέατρο / H ανασκαφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε μια γη που έχει το σχήμα της καρδιάς

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε ένα νέο πρότζεκτ κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης για τα σαράντα χρόνια από την ίδρυσή του, που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε μια και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Θέατρο / Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Διεθνείς σκηνοθέτες και σχήματα, δυνατά καστ, κλασικά και σύγχρονα έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων: Το φθινοπωρινό ρεπερτόριο των αθηναϊκών σκηνών το λες και φιλόδοξο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βέντερς, Σουίντον, Ροντρίγκες, Λάνθιμος και Αγγελάκας: Αυτό είναι το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Θέατρο / Σουίντον, Λάνθιμος, Βέντερς, Ροντρίγκες και Αγγελάκας: Το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Η Στέγη γιορτάζει τα 15 χρόνια της με ένα πρόγραμμα άκρως οικογενειακό, δημιουργικό και, όπως πάντα, με πολλές εκπλήξεις και απρόσμενες συναντήσεις δημιουργών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Θέατρο / Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Τέσσερις φορές βρέθηκαν στο ίδιο μέρος ο Χίτλερ και ο Φρόιντ. Τι θα γινόταν αν είχαν συναντηθεί; Αυτό επιχειρεί να διανοηθεί το θεατρικό έργο «Ο δρ Φρόιντ θα σας δει τώρα, κυρία Χίτλερ» που ανεβαίνει αυτές τις μέρες στο Λονδίνο.
THE LIFO TEAM
Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Θέατρο / Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Παραμένει μέχρι σήμερα μία από τις ομορφότερες γυναίκες που πέρασαν από το ελληνικό θέατρο και το σινεμά. Από νωρίς επέλεξε να ζει και έξω από το θεατρικό συνάφι. «Δεν μπορώ να ξυπνάω κάθε πρωί και να αναρωτιέμαι τι θα παίξω ή που θα παίξω» δηλώνει ενώ θεωρεί τη μοναχικότητα πηγή δημιουργικότητας. Η Ελένη Ερήμου αφηγείται τη ζωή της στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ