Βάτραχοι: Μια frog opera

Βάτραχοι: Μια frog opera Facebook Twitter
0

Εσύ πρότεινες να ανεβάσεις τους Βατράχους ή σου ζητήθηκε;

Εγώ το ήθελα. Πρώτον γιατί η συγκεκριμένη κωμωδία μου αρέσει. Αλλά και γενικότερα, κάτι συμβαίνει με τον Αριστοφάνη και ο τρόπος που ανεβαίνει δεν με έχει κερδίσει. Θεωρώ ότι ο Αριστοφάνης φτάνει ως εμάς με απώλειες.

Τι χάνουμε;

Χάνουμε το επικαιρικό στοιχείο, χάνουμε οπωσδήποτε την αίσθηση του πανηγύρεως αλλά και του contest. Επιπλέον, όταν επιχειρούμε να τα μεταφέρουμε στο σήμερα, χάνουμε τη φοβερή ποίηση που έχει ο Αριστοφάνης και οπωσδήποτε το μεγαλείο του. Γι' αυτό η δική μου παράσταση έχει πολλές ονομασίες.

Όπως;

Θα μπορούσαμε να την πούμε frog opera. Είναι ένας νέος όρος που εισάγω επειδή μου αρέσει να παίζω με τις λέξεις. Opera, όπως ξέρεις, σημαίνει έργο (opus). Frog opera σημαίνει τα έργα των βατράχων ή, αν προτιμάς, Βατράχων Έργα. 

Τι είναι λοιπόν η frog opera που ετοιμάζεις;

Είναι μια παράσταση με αστέρες και αστερίσκους, αλλά με την έννοια ότι θα έχει πολλές παραπομπές, σαν να εξηγούμε το έργο, σαν να λέμε ποιο είναι το έργο και ποια η δική μας πρόταση. Θέλω να είναι απολύτως κατανοητό στο κοινό ποιος είναι ο Αριστοφάνης και τι σημαίνει το έργο του.

Αυτό με παραπέμπει στο διδακτικό σου ρόλο.

Με έναν τρόπο θέλω να επικοινωνήσω τους δικούς μου προβληματισμούς, τις δικές μου ελλείψεις και γνώσεις. Αυτό λέγεται διδασκαλία, αλλά εγώ προτιμώ να το αποκαλώ επικοινωνία.

Όπερα σημαίνει μουσική. Βλέπω ότι θα την υπογράφει ο Γιάννης Χριστοδουλόπουλος. Τι φόρμα θα έχει;

Την τελική φόρμα θα την ξέρω μια μέρα πριν την πρεμιέρα. Το βέβαιο είναι ότι η παράσταση θα έχει αυτοσχεδιασμό, θέλω να κάνω το κοινό κοινωνό στον προβληματισμό μου. Δεν θέλω να στέκει χάσκον και να βλέπει είτε μια υπεραπλουστευμένη σάτιρα του σήμερα είτε μια ιστορική μουσειακή παράσταση που δεν μας αφορά.

Για άλλη μια φορά διακρίνω πως δεν έχεις άγχος, εν όψει της παράστασης.

Δεν αισθάνομαι ότι δίνω εξετάσεις, άγχος είχα μόνο στο σχολείο. Το μόνο άγχος μου είναι να καταφέρω να εκφράσω αυτό που θέλω. Αυτό είναι το μόνο.

Πώς επέλεξες τους ηθοποιούς για τους Βατράχους;

Είναι όλοι ηθοποιοί που ο καθένας έχει τη δική του ιστορία και τους οποίους εκτιμώ πάρα πολύ. Είναι όλοι εξαιρετικοί, έχουμε τον ίδιο κώδικα. Ανυπομονώ να δω πως θα δέσει ο Μαρίνος με μένα και τα νέα τα παιδιά, αν και είναι ο πιο νέος απ' όλους.

Πώς τον έπεισες να παίξει;

Του είπα, θες να κάνεις κάτι σαν Διόνυσο; Με μεγάλη χαρά, μου απάντησε. Είχαμε μόνο αυτή τη λακωνική κουβέντα, δεν ζήτησε περισσότερα και αυτό με τιμά. Ο Μαρίνος είναι μια προσωπικότητα εφηβική, αλλά και old time classic. Eίναι η ιδανική γέφυρα ανάμεσα στην παράσταση και τον θεατή, ξέρει να απευθύνεται και στο σανίδι και στην πλατεία. Αυτό είναι κάτι που μου χρειάζεται. Είναι μια πολύ μεγάλη υπόθεση ο Μαρίνος: Είναι ένας λαοφιλής, λαϊκός καλλιτέχνης που διαθέτει με φοβερό class. Aυτή η σύνθεση δεν υπάρχει σήμερα.

Τι σε προβληματίζει καθώς προχωρούν οι πρόβες;

Ο πρώτος και βασικός μου προβληματισμός είναι πώς θα συνεργαστώ με τον σκηνοθέτη μου (γέλια). Αλήθεια, είναι η πιο δύσκολη συνεργασία μου.

Θα είσαι ο Αισχύλος στην παράσταση...

Α, δεν ξέρω ακόμη, μπορεί και ο Ευριπίδης. Κοίτα, αυτή τη στιγμή κάνω ένα γενικό σκίτσο της παράστασης. Ένα σκίτσο της πλάκας και το εννοώ, το κάνω με μια ευφρόσυνη διάθεση κωμωδίας. Βλέπω εκεί τι πρέπει να κρατήσω, τι πετώ, πού με πάει η παράσταση. Τίποτα δεν είναι τελικό μέχρι την τελευταία στιγμή, μπορεί να ζητηθεί από τους ηθοποιούς να κάνουν πράγματα την τελευταία στιγμή, ακόμη και την ώρα της παράστασης. Γι' αυτό όλοι οι ηθοποιοί μου είναι κομάντος. 

Τελικά το θέατρο ορίζεται από το κείμενο;

Το θέατρο ορίζεται από το κείμενο, αρκεί να ορίσουμε τι είναι κείμενο. Κείμενο, λοιπόν, είναι ένα σήμα, ένας κώδικας, δεν είναι ούτε νεκρό γράμμα ούτε μια άναρθρη κραυγή ασυδοσίας. Αφού αποφασίσεις τι είναι το κείμενο με ανοιχτά μάτια (αν θέλεις με χειρουργικά γυαλιά και όχι με χειρουργική αποστειρωμένη λαβίδα), τότε ναι, μπορείς να πεις ότι το κείμενο σε οδηγεί.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ