Αθήνα για πάντα!

Αθήνα για πάντα! Facebook Twitter
Φωτό: Σπύρος Σταβέρης
0

«Μου αρέσει το κράτος γιατί ασκεί εξουσία», δηλώνει στο μικρόφωνο που είναι στημένο στη σκηνή του Ηρωδείου ένα εφτάχρονο αγοράκι από το Καματερό, που ονειρεύεται να γίνει ποδοσφαιριστής. «Δεν ταυτίζομαι με κανέναν τους, με κανέναν όμως», λέει δυνατά μια ιδιωτική υπάλληλος από τα Πετράλωνα, που κάθεται ακριβώς από πίσω του. «Είμαι οικοδόμος και ταιριάζω πολύ με τον Προμηθέα», δηλώνει ένας ηλικιωμένος κύριος από την Καλλιθέα. Καλώς ήρθατε στον κόσμο των Rimini Protokoll και της παράστασής τους Ο Προμηθέας στην Αθήνα. Η ομάδα των Γερμανών Daniel Wetzel και Helgard Haug (είχαν έρθει πέρσι στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Radio Muezzin και το Cal Cutta in a Box στο Bios) φημίζεται για το γεγονός ότι κάνει θέατρο για εκείνους που δεν πάνε συνήθως στο θέατρο, με πρωταγωνιστές καθημερινούς ανθρώπους. Απόψε στο Ηρώδειο θα παρουσιάσουν τον Προμηθέα στην Αθήνα, βασισμένο στον Προμηθέα Δεσμώτη -έργο ηρωικής αντίστασης- μέσα από τις ζωές 100 καθημερινών Αθηναίων. Πρωταγωνίστρια, όμως, θα είναι η ίδια η πόλη της Αθήνας. Δεν είναι τυχαίο ότι το έργο αρχίζει με τη φράση «Είμαστε η Αθήνα». Στατιστικά οι πρωταγωνιστές-καθημερινοί άνθρωποι του έργου επιλέχθηκαν για να αντιπροσωπεύουν τα 3,2 εκατομμύρια κατοίκους αυτής της πόλης. Εκατό Αθηναίοι όλων των ηλικιών (στις πρόβες είδαμε από παιδάκια 2 ετών με πάνες μέχρι 90χρονο παππού με μαγκούρα), των επαγγελμάτων (από ανέργους και νευροχειρουργούς μέχρι ιδιωτικούς υπαλλήλους, δεσμοφύλακες και ταξιτζήδες) από όλες τις περιοχές της Αθήνας. Στους εκατό, οι έξι είναι αλβανικής καταγωγής, ο ένας αφρικανικής, οι δυο είναι από την Ανατολική Ευρώπη, ενώ υπάρχουν και τρεις που δεν είναι καταγεγραμμένοι πουθενά. Ο κάθε πρωταγωνιστής καλείται να αντιμετωπίσει με τον δικό του τρόπο τον μύθο του Προμηθέα Δεσμώτη. Δεν υπάρχουν «κανονικοί» ρόλοι, οι κάτοικοι αντιπροσωπεύουν τον εαυτό τους και μιλούν για το πώς σχετίζονται οι ίδιοι με τον μύθο του Προμηθέα. «Για μας δεν είναι ηθοποιοί, είναι σημαντικό να θυμούνται ότι παίζουν τον εαυτό τους. Θέλουμε να είναι όπως θα ήταν σε μια συζήτηση στον δρόμο, να μιλάνε , να κάνουν ερωτήσεις», λέει ο Daniel Wetzel για τους 100 κατοίκους-πρωταγωνιστές του. Οι Rimini Protokoll είχαν ήδη κάνει κάτι αντίστοιχο στη Βιέννη και στο Βερολίνο (100% Vienna, 100% Berlin). H Αθήνα ήταν μια ιδιάζουσα περίπτωση σε σχέση με το Βερολίνο ή τη Βιέννη. «Για μας αυτό που παρουσιάζει πολύ ενδιαφέρον είναι το πώς ανεβάζεις αυτή την παράσταση τόσο κοντά στο μέρος που γεννήθηκε το θέατρο. Πώς δηλαδή αντιμετωπίζεις τον μύθο της Αθήνας;», αναρωτιέται ο Wenzel. Δεν είναι τυχαίο ότι γι' αυτή την παράσταση επιλέχθηκε το Ηρώδειο - αν και τους είχαν προσφέρει τη Μικρή Επίδαυρο. «Θέλαμε ένα μέρος στο κέντρο της πόλης, όπου θα μπορούσε να έρθει οποιοσδήποτε με το μετρό η το λεωφορείο και μετά να ξαναγυρίσει στη δουλειά του», ισχυρίζεται ο Daniel Wenzel. Το να μεταμορφωθεί το Ηρώδειο σε έναν μοντέρνο αστικό χώρο, όπως φιλοδοξεί η ομάδα, είναι ακόμα μια πρόκληση που μένει να δούμε πώς θα αντιμετωπιστεί. Η βασικότερη, βέβαια, πρόκληση παραμένει η βασική ιδέα πίσω από την παράσταση: ότι πρωταγωνίστρια είναι η ίδια η Αθήνα. Όπως λέει και ο Daniel Wetzel, «Μπορούμε να έχουμε έναν περφόρμερ με 100 κεφάλια; Έναν περφόρμερ που να 'ναι η ίδια η πόλη; Θέλαμε να κάνουμε μια περφόρμανς για την πόλη με την πόλη».

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο takis ξεκίνησε από το Κιάτο και έφτασε στα κορυφαία θέατρα του κόσμου

Θέατρο / Ο takis ξεκίνησε από το Κιάτο και έφτασε στα κορυφαία θέατρα του κόσμου

Έχει υπογράψει μερικά από τα πιο τολμηρά ανεβάσματα των τελευταίων ετών. Έφτασε στην πεντάδα υποψηφιοτήτων των Διεθνών Βραβείων Όπερας 2025. Ποιος είναι ο ταλαντούχος Έλληνας σκηνογράφος και ενδυματολόγος;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Τσουμαράκης: «Στον Οιδίποδα βρίσκουμε τον Έπσταϊν και τους βιασμούς παιδιών»

Θέατρο / Γιάννης Τσουμαράκης: «Στον Οιδίποδα βρίσκουμε τον Έπσταϊν και τους βιασμούς παιδιών»

Με το βραβείο Χορν στις αποσκευές του αλλά και την ερμηνεία του στο ρόλο του Πολυνείκη στον Οιδίποδα του Ρόμπερτ Άικ, ο νεαρός ηθοποιός βρίσκεται ήδη «στον καλό δρόμο». Βραβεία, σημαντικοί ρόλοι, το θέατρο σήμερα. Πώς τα βλέπει όλα αυτά;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

Θέατρο / Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

25 χρόνια πριν, συμμετείχε στην παράσταση «Καθαροί πια» που σκηνοθέτησε ο Λευτέρης Βογιατζής. Σήμερα επιστρέφει στο σκληρό έργο της Σάρα Κέιν, έχοντας διαγράψει μια πορεία γεμάτη πρωταγωνιστικούς ρόλους. Τι τον κρατά ακόμα στο θέατρο; Πώς άλλαξε η δουλειά του; Τι θυμάται από τους παλιούς δασκάλους; Πώς ερωτεύτηκε ξανά το θέατρο; Ο σπουδαίος ηθοποιός μιλά για όλα στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται κι εγώ να είμαι πιο αληθινός από ποτέ»

Θέατρο / Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται»

Ο stand-up κωμικός μιλά για τη μετάβαση από το «Δέκα με τόνο» στη νέα του παράσταση, για την ελευθερία της σκηνής, για τις κόντρες της κοινότητας των κωμικών, για την «τυραννία του hook» στα social και για τον μύθο του cancel στην Ελλάδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ