«Άνοιξη»: Μια παράσταση για την εποχή που τα κορίτσια αποκλείονταν από τις θετικές επιστήμες

Αν είσαι καλή στα μαθηματικά μήπως δεν είσαι εντελώς κορίτσι; (ΤΙΤΛΟΣ;) αν σας κάνει Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LifO
0

Ο μαυροπίνακας και η τάξη, το γραφείο των καθηγητών, η λιμνοθάλασσα, η καρδιά του Μεσολογγίου, το νερό και η λίμνη και ένα κομμάτι στον χώρο που ορίζεται από τα σιδερένια κρεβάτια, εκεί όπου τα κορίτσια κοιμούνται όταν αφήνουν πια το σπίτι τους για να προετοιμαστούν για τις εξετάσεις στο πανεπιστήμιο.

Αυτός είναι ο χώρος της παράστασης «Άνοιξη» που έγραψε και σκηνοθετεί η Γιούλα Μπούνταλη και θα κάνει πρεμιέρα στην Πειραιώς 260, στο Φεστιβάλ Αθηνών, στις 2 Ιουλίου.

Τα κορίτσια φοράνε μαύρες ποδιές με λευκούς γιακάδες και κάθονται στα μασίφ ξύλινα θρανία, απομεινάρια μιας εκπαίδευσης άλλης εποχής, μιας ανάμνησης που αναπαράγεται πια μόνο στα ασπρόμαυρα καρέ των παλιών ελληνικών ταινιών. Ασκήσεις φυσικής και χειροτεχνία και μαθήματα φιλολογικά και γυμναστική και όνειρα σε μια επαρχιακή πόλη που δεν μπορούσε να φανταστεί το αύριο και δεν μπορούσε καν να οργανώσει το τότε παρόν της.

Η ιστορία της μας πηγαίνει έξι δεκαετίες πίσω, στο Μεσολόγγι του ‘60 και στη δράση μια ομάδας μαθητριών του Γυμνασίου Θηλέων η οποία διασχίζει τους δρόμους της πόλης αντιδρώντας στην ίδρυση Πρακτικού Γυμνασίου στο Αρρένων που θα απέκλειε τις ίδιες από τα μαθήματα θετικής κατεύθυνσης. Αυτή είναι η αφορμή για να μιλήσει η σκηνοθέτιδα της παράστασης για μια κλειστή επαρχιακή κοινωνία, για την εκπαίδευση, για το όνειρο της ισοτιμίας, με τους έμφυλους ρόλους να ορίζουν ακόμη, παρά τον επιδερμικό τους μετασχηματισμό, το κυρίαρχο εθνικό αφήγημα.

«"Άνοιξη" είναι ένας τίτλος που έχει να κάνει με την ηλικία των κοριτσιών αλλά έχει να κάνει και με τις γιορτές της Εξόδου που γίνονται κάθε χρόνο στο Μεσολόγγι. Είναι η μεγάλη γιορτή της πόλης, έρχονται από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο, όπως μαρτυρούν και τα αρχεία και οι εφημερίδες της εποχής, για να αποτίσουν φόρο τιμής στον αγώνα για ελευθερία των κατοίκων του Μεσολογγίου και να τιμήσουν τη θυσία τους» λέει η Γιούλα Μπούνταλη. 

Η ιστορία της μας πηγαίνει έξι δεκαετίες πίσω, στο Μεσολόγγι του ‘60 και στη δράση μια ομάδας μαθητριών του Γυμνασίου Θηλέων η οποία διασχίζει τους δρόμους της πόλης αντιδρώντας στην ίδρυση Πρακτικού Γυμνασίου στο Αρρένων που θα απέκλειε τις ίδιες από τα μαθήματα θετικής κατεύθυνσης.

Η μητέρα της, αρχιτεκτόνισσα στο επάγγελμα, κατάγεται από το Μεσολόγγι και ανήκει σε αυτήν τη γενιά των γυναικών που πρώτες άρχισαν να σπουδάζουν. Η ίδια και οι γυναίκες της γενιάς της αφηγήθηκαν τις ιστορίες από τις οποίες προέκυψε το κείμενο της παράστασης.

«Σκεφτόμουν το μέλλον. Σε λίγο όλη αυτή η λίμνη θα μεταμορφωθεί. Τίποτα δεν θα την εμποδίσει να γυρίσει την πλάτη της στη φτώχεια. Φανταστείτε μια νέα ακτογραμμή. Πρώτα στον δρόμο του Αιτωλικού το γαλλικό συγκρότημα Πετροχημικών της Compadec. Μετά η ιταλική μονάδα παραγωγής άλατος και οι προθερμάστρες νερού στην ανατολική λιμνοθάλασσα της Κλείσοβας. Και ανατολικότερα τα πόλντερ των Ολλανδών. 3.000 στρέμματα λίμνης αποξηραμένα, όπου θα φυτέψουν καλαμπόκι», ακούγεται στο βάθος η φωνή του Γυμνασιάρχη.

«Το Μεσολόγγι το 1960 είναι μια κοινωνία που έχει πολλούς δημοσίους υπαλλήλους, αγρότες και ψαράδες, μια διαστρωμάτωση αγροτική που χάθηκε μετά και λόγω των επιχωματώσεων της λίμνης, που με την αγωνία του εκσυγχρονισμού άρχισε να μπαζώνεται. Είναι ένα κέντρο εκπαιδευτικό, στο σχολείο φτάνουν παιδιά από όλη την περιφέρεια, με ποδήλατα» μου εξηγεί η Γιούλα Μπούνταλη.

«Όχι όμως τα κορίτσια. Στον κανονισμό θηλέων που βρήκα στα αρχεία των σχολείων υπάρχει παράγραφος που απαγορεύει ρητά τη χρήση ποδηλάτων στα κορίτσια. Επιτρέπεται να μετακινούνται με τα ΚΤΕΛ. Κάθε μεταφορικό μέσο είναι μια κίνηση ανεξαρτησίας, τα κορίτσια δεν είχαν δικαίωμα σε αυτή. Στον κανονισμό υπήρχε η συνοδεία γονέα ή κηδεμόνα εγκεκριμένου από το σχολείο, όχι στις μεικτές παρέες στην πόλη, υπάρχει ένας σαφής διαχωρισμός, αλλά και για τα αγόρια ο κανονισμός είναι πολύ αυστηρός. Το σχολείο είναι η προέκταση της οικογένειας, η οικογένεια εκείνη την εποχή δεν είχε τον χρόνο να φροντίσει τα παιδιά, οπότε το σχολείο ήταν αυτό που είχε επωμιστεί τον ρόλο του παιδαγωγού γενικότερα».

Αν είσαι καλή στα μαθηματικά μήπως δεν είσαι εντελώς κορίτσι; Facebook Twitter
Στην παράσταση αυτό μπορούμε να κατανοήσουμε, πώς ένας νέος άνθρωπος οραματίζεται κάτι, το έχει στο μυαλό του, αν και δεν το έχει δει ποτέ γύρω του. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LifO

Η φωνή μιας καθηγήτριας ακούγεται από το βάθος: «Υπ. αριθμόν 131683 εγκύκλιος του υπουργείου περί κουράς των μαθητριών διά λόγους υγιεινής αφ’ ενός και σεμνότητος, τάξεως και πειθαρχίας αφ’ ετέρου. Αι μαθήτριαι θα φέρουν τα μαλλιά τους πιασμένα κότσο και απαγορεύονται τα κοσμήματα, τα βραχιόλια, οι καρφίτσες και τα σκουλαρίκια».

Το σχολείο παίζει τον ρόλο του παιδονόμου. Στα αρχεία, η Μπούνταλη βρήκε ότι υπήρχε αυτοκίνητο που χρησιμοποιούσαν οι καθηγητές για να ψάχνουν τα παιδιά όταν έχουν απομακρυνθεί πολύ ή ξεμοναχιάζονται, ένα τρομερό σύστημα ελέγχου της σχολικής ζωής.

Τι συνέβαινε στην επαρχία και στα γυμνάσια της εποχής; Από τα μεικτά δημοτικά, τα παιδιά πηγαίνοντας στο γυμνάσιο –σε αρρένων και θηλέων– άρχιζαν να μπαίνουν και σε μια εντελώς διαφορετική εκπαιδευτική διαδικασία, τα θηλέων παρείχαν μια άλλη εκπαίδευση από τα αρρένων.

Στο θηλέων τα κορίτσια βομβαρδίζονται από την πληροφορία ότι πρέπει να γίνουν σύζυγοι, μητέρες, αντανακλάται έτσι μια ολόκληρη νοοτροπία της εποχής. Είναι η εποχή όμως που ξεκινά το «μπουμ» των ελληνικών πανεπιστημίων, αρχίζουν να εισάγονται αθρόα αγόρια και κορίτσια. Ξημερώνει μια δεκαετία που οι απόφοιτοι των πανεπιστημίων αυξάνονται ραγδαία.

Όμως στα σχολεία οι δάσκαλοι εξακολουθούν να έχουν τη νοοτροπία να σπρώχνουν τα κορίτσια σε επαγγέλματα που αφορούσαν την εκπαίδευση, να γίνουν δασκάλες ή νηπιαγωγοί, επαγγέλματα που είναι πιο κοντά στη φροντίδα του παιδιού. Τα υπόλοιπα επαγγέλματα μοιάζουν πιο «αντρικά», είναι σχεδόν απαγορευμένα. Φυσικά υπήρχε και το αντίστροφο, τα αγόρια έπρεπε να ακολουθήσουν και εκείνα συγκεκριμένες σπουδές.

Αν είσαι καλή στα μαθηματικά μήπως δεν είσαι εντελώς κορίτσι; (ΤΙΤΛΟΣ;) αν σας κάνει Facebook Twitter
Στο εξαιρετικό χρονικό της διαμαρτυρίας, ζητούν να μπορούν να γραφτούν σε πρακτικό τμήμα. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LifO

«Η μητέρα μου μου έλεγε μια ιστορία για αυτή την εποχή που ήταν μαθήτρια και για κάτι συμμαθήτριές της που όλες ήθελαν φυσικομαθηματικά και αυτό όντως ήταν σπάνιο εκείνη την εποχή. Και όταν βγήκε η ανακοίνωση του υπουργείου να χωριστούν οι τάξεις σε πρακτικά και κλασικά τμήματα, είχε γίνει σούσουρο στο σχολείο τους, πώς θα γίνει να καταφέρουν και εκείνες να ενταχθούν σε αυτά τα προγράμματα, γιατί φυσική και χημεία δεν έκαναν καθόλου και ήξεραν ότι αυτό θα τους στοιχίσει πολύ στην προετοιμασία για το πανεπιστήμιο.

Μιλάμε για φτωχά παιδιά, δεν υπήρχε η δυνατότητα να φύγει ένα κορίτσι και να πάει στην Αθήνα να κάνει φροντιστήριο, προετοιμασία, αυτό ήταν ένα γεγονός που έφερνε μεγάλη αναστάτωση στην οικογένεια.

Όσα κορίτσια ήταν τολμηρά και ήθελαν να ακολουθήσουν σπουδές σε αυτό τον κλάδο, ζητούσαν να πάνε στο γυμνάσιο αρρένων αλλά αυτό δημιουργούσε αυτόματα πρόβλημα ένταξης. Σκεφθείτε ένα μόνο κορίτσι να είναι ανάμεσα σε αγόρια, έχαναν τις φίλες τους, ένιωθαν περίεργα, φαντάζομαι θα ήταν σαν τη μύγα μες το γάλα.

Έχω μιλήσει με μια αστροφυσικό που είναι σήμερα 70 ετών και μου περιέγραφε το κλίμα όταν ένα κορίτσι αποφάσιζε να ζητήσει να πάει σε ένα σχολείο αρρένων, τρόμαζες όταν πήγαινες, προτιμούσες να πεις "ας τελειώσω το σχολείο και θα τα βρω μετά". Οπότε, ήταν πολύ αποθαρρυντικό όλο αυτό, υπάρχει και κάτι που σχετίζεται με την ταυτότητα, αν είσαι καλή στα μαθηματικά, μήπως δεν είσαι εντελώς κορίτσι; Δεν είναι χαριτωμένο αυτό, να ασχολείσαι με φυσική και μαθηματικά, οι αριθμοί είναι αντρική δουλειά», αυτά τους έλεγαν ή υπονοούσαν, λέει η Γιούλα Μπούνταλη.

Αν είσαι καλή στα μαθηματικά μήπως δεν είσαι εντελώς κορίτσι; (ΤΙΤΛΟΣ;) αν σας κάνει Facebook Twitter
Το σχολείο παίζει τον ρόλο του παιδονόμου. Στα αρχεία, η Μπούνταλη βρήκε ότι υπήρχε αυτοκίνητο που χρησιμοποιούσαν οι καθηγητές για να ψάχνουν τα παιδιά όταν έχουν απομακρυνθεί πολύ ή ξεμοναχιάζονται, ένα τρομερό σύστημα ελέγχου της σχολικής ζωής. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LifO

Όπως μου εξηγεί, ναι μεν γυναίκες στην επιστήμη υπάρχουν από την αρχαιότητα, αλλά δεν υπήρχε καταγεγραμμένη η γενεαλογία των ηρωίδων αυτών, οπότε αυτές οι γυναίκες, τα κορίτσια των γυμνασίων του '60, ένιωθαν ότι είναι μόνες τους, δεν υπήρχε προϊστορία, δεν είχαν πρότυπο, δεν είχαν δει μια γυναίκα φυσικό, ούτε γυναίκες καθηγήτριες είχαν σε αυτά τα μαθήματα.

Στην παράσταση αυτό μπορούμε να κατανοήσουμε, πώς ένας νέος άνθρωπος οραματίζεται κάτι, το έχει στο μυαλό του, αν και δεν το έχει δει ποτέ γύρω του. Με ποιον τρόπο αρχίζει από το μηδέν να χτίζει μόνος του την ιστορία του, πέφτει σε λάθη, ανακαλύπτει πολλά πράγματα, τρώει τα μούτρα του. Αυτό που υπάρχει μέσα στους ανθρώπους και τους κινεί, αυτό κίνησε και τη συγγραφή αυτής της ιστορίας, αυτό συγκίνησε και τη σκηνοθέτιδα που τις βρίσκει πανανθρώπινες και εμπνευστικές και αληθινές τις ιστορίες αυτές, το πώς κινεί η δύναμη αυτή τα παιδιά στην ελληνική επαρχία και μακριά από το αστικό κέντρο να προχωρήσουν. Τη συγκίνησε αυτή η νότα που χτυπάει μέσα τους, κάτι αγνό και δυνατό.

Αυτό που ενδιαφέρει την Μπούνταλη σε αυτό το φανταστικό της σχολείο, με τον γυμνασιάρχη, τις δυο καθηγήτριες και τις τέσσερις μαθήτριες, είναι να παρουσιάσει και το πνεύμα το καθηγητικό, τις σκέψεις των διδασκόντων και τον ρόλο τους.

Αν είσαι καλή στα μαθηματικά μήπως δεν είσαι εντελώς κορίτσι; Facebook Twitter
Μπορεί κάποια όνειρα να μην πραγματοποιήθηκαν, αλλά η ποδιά έδινε σε αυτά τα κορίτσια υπόσταση, προστασία, τη δυνατότητα να κάνουν μια άλλη ζωή, είναι μαθήτριες και αυτό σημαίνει κάτι, είναι η δουλειά τους. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LifO

«Η παράσταση διαδραματίζεται μετά τον πόλεμο, οι καθηγητές μιλούν για την εποχή που γεννήθηκαν οι μαθήτριες, τον πόλεμο. Η αγωνία των καθηγητών είναι να κρατήσουν την έννοια της τάξης και να δείξουν ότι αυτή η ταραχή που έφερε ο πόλεμος είναι μια κατάσταση προσωρινή, θέλουν πολύ να εμπνεύσουν τα παιδιά, αλλά με αυστηρή πειθαρχία, έχουν καλές προθέσεις, αλλά δεν έχουν πάντα τον τρόπο. Πολλά παιδιά πεινούν, άλλα έχουν χάσει τους γονείς τους, οπότε το σχολείο εκείνη την εποχή ασκεί και έναν έντονα ελεγκτικό ρόλο όσο και προστατευτικό, το σχολείο έδινε συσσίτια, εξασφάλιζε κάποιες συνθήκες.

Ωστόσο, αυτό που συμβαίνει είναι ότι ο καθένας πρέπει να αναλάβει τον ρόλο του, είναι σαφές, και ο ρόλος της γυναίκας είναι να είναι στο σπίτι και να φροντίζει τον άντρα που εργάζεται. Υπάρχει σε κάποια σημεία ο δάσκαλος που θέλει να προτρέψει τα παιδιά, αλλά υπάρχει και το ότι, αν και θέλει να βοηθήσει, θα το κάνει με τους όρους του».

Οι μαθήτριες-πρωταγωνίστριες της παράστασης θέλουν να τραβήξουν τον δικό τους δρόμο, η μια θέλει να σπουδάσει αρχιτεκτονική και Καλών Τεχνών, οι άλλες θα πάνε φαρμακευτική και ιατρική και μία θέλει να γίνει αστροφυσικός γιατί βλέπει τον γαλαξία τη νύχτα και θέλει να πιάσει τα αστέρια.

Είναι καλές στα μαθηματικά, οι δυο από αυτές εργάζονται, η μια είναι ορφανή και εργάζεται στο καφενείο των θείων της με την ποδιά, η άλλη στο συμβολαιογραφείο του θείου της. Επειδή είναι καλή στα μαθηματικά μπορεί να διαβάσει το σουλεϊμάνι, που είναι ο παλιός κώδικας των συμβολαίων της οθωμανικής αυτοκρατορίας με συντομογραφίες και εκείνη μπορεί να αποκρυπτογραφεί εύκολα τους κώδικες. Οι ιστορίες τους είναι αληθινές και προέκυψαν από δεκάδες συνεντεύξεις με πολλές γυναίκες.

Αν είσαι καλή στα μαθηματικά μήπως δεν είσαι εντελώς κορίτσι; Facebook Twitter
Είναι η εποχή ακριβώς που μια γυναίκα μπορεί να προχωρήσει, αλλά «δεν χρειάζεται να δημιουργεί προβλήματα», και πρόβλημα μπορεί να είναι ακόμα και η θέση της, μια διάκριση, μια συμπεριφορά. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LifO

Μπορεί κάποια όνειρα να μην πραγματοποιήθηκαν, αλλά η ποδιά έδινε σε αυτά τα κορίτσια υπόσταση, προστασία, τη δυνατότητα να κάνουν μια άλλη ζωή, είναι μαθήτριες και αυτό σημαίνει κάτι, είναι η δουλειά τους. Οι μάνες τους είναι όλες αναλφάβητες ή έχουν κάνει μια-δυο τάξεις του δημοτικού, αυτή είναι η πρώτη γενιά που πάει στη δεύτερη βαθμίδα εκπαίδευσης. Οι ίδιες, στις συνεντεύξεις που έδωσαν στην Μπούνταλη, λένε «ούτε μας εμπόδισαν ούτε μας βοήθησαν, δεν ξέραμε τι να κάνουμε, ήμασταν στον αέρα».

Είναι η εποχή ακριβώς που μια γυναίκα μπορεί να προχωρήσει, αλλά «δεν χρειάζεται να δημιουργεί προβλήματα», και πρόβλημα μπορεί να είναι ακόμα και η θέση της, μια διάκριση, μια συμπεριφορά. Είναι η εποχή της οποίας η κληρονομιά φτάνει μέχρι σήμερα που η γυναίκα μπορεί να γίνει ο εύκολος στόχος, να τη βρίσουν ή να την ξεφτιλίσουν για την εμφάνισή της, ακόμα και για το ότι μασάει τσίχλα.

«….Ορίζει ότι η Δ’ Τάξις της Σχολής δέον να διαιρεθεί εις τμήματα Πρακτικής και Κλασσικής κατευθύνσεως. Εις τα νέα Πρακτικά Τμήματα των Γυμνασίων της Χώρας βάσις θα δίδεται εις τα μαθήματα θετικής κατευθύνσεως προετοιμάζοντας ούτως καταλλήλως τους μαθητάς διά την εισαγωγήν των εις τους συγχρόνους Πανεπιστημιακούς Κλάδους της Τεχνολογίας και των Επιστημών. Ορίζεται ημέρα ενάρξεως των μαθημάτων η 19ην Απριλίου 1960. Ημέραν Δευτέραν».

Ενώ η ανάγνωση της διάταξης γίνεται ψιθυριστά, τα κορίτσια ετοιμάζουν τη δική τους «έξοδο προς την ελευθερία», λίγους μήνες μετά, στις γιορτές της πόλης.  

Αν είσαι καλή στα μαθηματικά μήπως δεν είσαι εντελώς κορίτσι; (ΤΙΤΛΟΣ;) αν σας κάνει Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LifO

Στο εξαιρετικό χρονικό της διαμαρτυρίας, ζητούν να μπορούν να γραφτούν σε πρακτικό τμήμα. Η μικρή τους «επανάσταση» λήγει χωρίς να συμβεί τίποτα δραματικό, με ένα απλό «όχι». Για να ακολουθήσουν το όνειρό τους θα πρέπει να προετοιμαστούν για το πανεπιστήμιο μακριά από τα σπίτια τους, σε οικοτροφεία, σε μέρη μακριά από το κουκούλι προστασίας που γνώριζαν μέχρι τότε, μόνες τους.

Τα μικρά επαρχιωτόπουλα, όπως για χρόνια τα αποκαλούσαν, τα παιδιά που δεν έζησαν το μεγάλο τραύμα του πολέμου και του εμφυλίου, αλλά μεγάλωσαν στη σκιά του, πέρασαν την εφηβεία σε μια εποχή κομβική, εκσυγχρονισμού, με τον κόσμο να αρχίζει να ανακαλύπτει τις γυναίκες που έβγαιναν στην παραγωγή πλέον λόγω του πολέμου.

«Η ιστορία αυτή», λέει η Γιούλα Μπούνταλη, «μου αρέσει και για πολλούς άλλους λόγους, για τον τρόπο που μεγάλωνε μια γενιά μέσα σε ψιθύρους, για τον κόσμο που ανακαλύπτει τις γυναίκες αν και ήταν πάντα εκεί, για τη νιότη που μεταφέρει τα όνειρά της στο αστικό κέντρο, ακόμα και για το γεγονός ότι η Αθήνα έχει τροφοδοτηθεί από την περιφέρεια. Είναι μια υπενθύμιση οι κοινότητες που έφτιαξαν οι άνθρωποι από την επαρχία στις γειτονιές στην Αθήνας. Αυτές οι ζυμώσεις είναι που δημιούργησαν τη σημερινή Ελλάδα και που η ανάμνησή της δεν πρέπει να χαθεί, αλλά να μπορέσει να εξεταστεί σαν ένα ντοκουμέντο που καθόρισε αυτό που είμαστε στο δεύτερο μισό του εικοστού αιώνα».

Άνοιξη
Κείμενο - Σκηνοθεσία: Γιούλα Μπούνταλη
Παίζουν: Βαγγελιώ Ανδρεαδάκη, Έλη Δρίβα, Βασίλης Καραμπούλας, Εριέττα Κέλλη, Χριστίνα Κυπραίου, Κώστας Μπερικόπουλος, Μαριάννα Μποζαντζόγλου, Φωτεινή Παπαχριστοπούλου, Ζωή Σιγαλού
Πειραιώς 260 (Ε)
2/7-4/7, 21:00 

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου στην Πειραιώς 260

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / Το νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου στην Πειραιώς 260

Τρεις Ελληνίδες σκηνοθέτιδες και δυο σκηνοθέτες φωτογραφίζονται στους χώρους της Πειραιώς 260 και παρουσιάζουν τις ενδιαφέρουσες θεατρικές τους προτάσεις στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Aδελφοσύνη μεταξύ Solaris και Interstellar

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / «Aδελφοσύνη»: Μια παράσταση που έχει αποσπάσει θερμότατα σχόλια διεθνώς έρχεται στο Φεστιβάλ Αθηνών

Η Γαλλοβιετναμέζα Caroline Guiela Nguyen επιστρέφει στην Αθήνα με το νέο της έργο που τοποθετείται σε έναν φανταστικό, μελλοντικό κόσμο.
ΜΑΤΙΝΑ ΚΑΛΤΑΚΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Νίκος Καραθάνος: Ο θάνατος είναι μια αποθέωση 

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
THE LIFO TEAM
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Ούρλιχ Ράσε και το παρασκήνιο της ιστορίας της Ισμήνης

Θέατρο / Η σκηνή του Ούρλιχ Ράσε στριφογύριζε - και πέταξε έξω την Ισμήνη

Στην παράσταση που άνοιξε την Επίδαυρο, ο Γερμανός σκηνοθέτης επέλεξε να ανεβάσει μια Αντιγόνη χωρίς Ισμήνη. Η απομάκρυνση της Κίττυς Παϊταζόγλου φωτίζει τις λεπτές –και άνισες– ισορροπίες εξουσίας στον χώρο του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μέσα στη γοητεία και στον τρόμο του Δράκουλα

Πρώτες Εικόνες / Dracula: Η υπερπαραγωγή που έρχεται το φθινόπωρο στην Αθήνα

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μιλά αποκλειστικά στη LiFO για την πιο αναμενόμενη παράσταση της επερχόμενης σεζόν, για τη διαχρονική γοητεία του μύθου που φαντάστηκε ο Μπραμ Στόκερ στα τέλη του 19ου αιώνα, για το απόλυτο και το αιώνιο μιας ιστορίας που, όπως λέει, τον «διαλύει».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ερωτευμένος με τον Κρέοντα

Θέατρο / Ο Rasche αγάπησε τον Κρέοντα περισσότερο από την Αντιγόνη

«Η εκφορά του λόγου παραδίδεται αμαχητί σε μια άκρατη δραματικότητα, σε ένα υπερπαίξιμο, σε μια βεβιασμένη εμφατικότητα, σε έναν στόμφο παλιακό που θα νόμιζε κανείς πως έχει εξαλειφθεί πλέον. Η σοβαροφάνεια σε όλο το (γοερό) μεγαλείο της». Έτσι ξεκίνησε φέτος η Επίδαυρος.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στο ζόφο του πολέμου

Θέατρο / Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στον ζόφο του πολέμου

Σε μια περίοδο που ο πόλεμος αποτελεί βασικό συστατικό της καθημερινότητάς μας, μια παράσταση εξετάζει όσα μεσολαβούν μεταξύ γεγονότος και πληροφορίας και πώς διαμορφώνουν την τελική καταγραφή και την ιστορική μνήμη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Θέατρο / Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Όταν η Πίπα Μπάκα ξεκίνησε να κάνει oτοστόπ από την Ιταλία για να φτάσει στην Ιερουσαλήμ δεν φαντάστηκε ότι αυτό το ταξίδι-μήνυμα ειρήνης θα κατέληγε στον βιασμό και τη δολοφονία της. Mια παράσταση που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών αναφέρεται στην ιστορία της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Θέατρο / Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Τα «Κακά σκηνικά» είναι «μια κωμική κόλαση» αφιερωμένη στη ζοφερή ελληνική πραγματικότητα, μια απόδραση από τα χάλια της χώρας, του θεάτρου, του παγκόσμιου γεωπολιτικού γίγνεσθαι, ένα ξόρκι στην κατάθλιψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Παπαδόπουλος: «Κάθε μορφή τέχνης χρειάζεται το εσωτερικό βάθος»

Θέατρο / Χρήστος Παπαδόπουλος: «Mε αφορά πολύ το "μαζί"»

Το «τρομερό παιδί» από τη Νεμέα που συμπληρώνει φέτος δέκα χρόνια στη χορογραφία ανοίγει το φετινό 31ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας με τους Dance On Ensemble και το «Mellowing», μια παράσταση για τη χάρη και το σθένος της ωριμότητας.  
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κάνεις χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη σου ανάγκη

Χορός / «Κάνουμε χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη μας ανάγκη»

Με αφορμή την παράσταση EPILOGUE, ο διευθυντής σπουδών της σχολής της Λυρικής Σκηνής Γιώργος Μάτσκαρης και έξι χορευτές/χορεύτριες μιλούν για το δύσκολο στοίχημα τού να ασχολείται κανείς με τον χορό στην Ελλάδα σήμερα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ