Amalia melancholia: Η θλιμμένη «βασίλισσα των φοινίκων»

amalia melancholia Facebook Twitter
Είναι θλιμμένη η Αμαλία της παράστασης. Γιατί αποκαλύπτει το άγνωστο εν πολλοίς ιστορικό πρόσωπο ως (γυναικεία) φύση βιασμένη, σωματικά και ψυχολογικά. Φωτ.: Alex Kat
0

Η ελευθερία με την οποία επιλέγουν πλέον οι καλλιτέχνες της σκηνικής τέχνης τα «έργα» που θα παρουσιάσουν αποτελεί μεγάλη κατάκτηση των τελευταίων δεκαετιών.

Δυνητικά, κάθε ενδιαφέρον πεζογράφημα μυθοπλασίας αλλά και κάθε λογής μαρτυρία (κυρίως επιστολές και απομνημονεύματα) μπορούν να αποτελέσουν βάση και πρώτη ύλη για παραστάσεις που αποδεσμεύουν τη δημιουργικότητα και τη φαντασία τους από τους συνήθεις περιορισμούς των «κανονικών» έργων. Επιπλέον, κρατούν ζωντανή τη σχέση του κοινού με τα βιβλία και την ανάγνωση, καθώς κινούν την περιέργεια για όλα όσα μια παράσταση αναγκαστικά αφήνει απέξω.

Δεν είχα διαβάσει τις Ανέκδοτες Επιστολές της Βασίλισσας Αμαλίας στον πατέρα της, 1836-1853 που κυκλοφόρησαν από τις εκδόσεις της Εστίας το 2011 σε υποδειγματική μετάφραση και επιμέλεια της Βάνας και του Μίχαελ Μπούσε (και επανεκδόθηκαν το 2020).

Η παράσταση της Ζωής Χατζηαντωνίου Amalia melancholia, η βασίλισσα των φοινίκων στη Σκηνή Ω του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά μού έδωσε την αναγκαία ώθηση να αναζητήσω τη δίτομη έκδοση, έναν αληθινό θησαυρό για την ιστορία της οθωνικής περιόδου (1836-1862) και τη δημιουργία του ελληνικού κράτους.

Η Αμαλία, κόρη του μεγάλου δούκα του Όλντενμπουργκ στη βόρεια Γερμανία, μόλις 18 χρόνων, φτάνει στην Αθήνα τον Φεβρουάριο του 1837 ως σύζυγος του πρώτου βασιλιά της Ελλάδας, του Βαυαρού πρίγκιπα Όθωνα.

Όλα τα στοιχεία της σκηνικής πράξης είναι καλά μελετημένα ώστε η παράσταση να κατορθώνει το σταθερά ζητούμενο: να διαμορφώνει τον δικό της κόσμο, μια παρένθεση χρόνου και χώρου όπου όλα μπορούν να συμβούν χωρίς να χρειάζεται να αιτιολογηθούν, όπου ακόμη και τα άδηλα και τα κρύφια βγαίνουν στο φως.

Η αλλαγή στη ζωή της ήταν δραματική: φτάνει σε μια πόλη που καμία σχέση δεν είχε με την οικεία ανθρωπογεωγραφία μιας Γερμανίδας αριστοκράτισσας. Στερημένη από την αγαπημένη της οικογένεια, χωρίς γνώση της ελληνικής γλώσσας (που, πάντως, έμαθε γρήγορα, με τρίωρα καθημερινά μαθήματα), σ’ έναν τόπο που θύμιζε Ανατολή, χωρίς παλάτι να την περιμένει και με δεδομένα τα οικονομικά προβλήματα του νεοσύστατου βασιλείου, όχι μόνο προσαρμόστηκε γρήγορα στη νέα ζωή της αλλά αγάπησε τον φτωχό τόπο με το μεγάλο παρελθόν – και τους ανθρώπους του.

Στις επιστολές της Αμαλίας προς τον πολυαγαπημένο της πατέρα οι περιγραφές είναι συνήθως εγκωμιαστικές για την ομορφιά της χώρας και των ανθρώπων της – είτε γιατί δεν ήταν του χαρακτήρα της να αυτο-οικτίρεται είτε γιατί περίμενε πώς και πώς την επίσκεψη των συγγενών της.

Μόνιμη επωδός άλλωστε στα γράμματά της είναι η παράκληση προς τον πατέρα της να την επισκεφτεί στην Αθήνα, να διαπιστώσει με τα μάτια του πόσο ευτυχισμένη είναι, πόσο όμορφα είναι στην Ελλάδα. Ο Αύγουστος, μέγας δούκας του Όλντενμπουργκ, μέχρι τον θάνατό του το 1853 δεν της έκανε τη χάρη.

amalia melancholia Facebook Twitter
Ο τρόπος που η Έμιλυ Κολιανδρή αποδίδει με ανεπαίσθητες κινήσεις και εκφραστικές αποχρώσεις το πλήθος των διαφορετικών ψυχολογικών καταστάσεων που αντιμετωπίζει η Αμαλία είναι τουλάχιστον αξιοθαύμαστος. Φωτ.: Alex Kat

Η θλιμμένη κόρη – αυτό είναι ένα στοιχείο που φωτίζεται ιδιαιτέρως στην ωραία παράσταση του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά. Η Ζωή Χατζηαντωνίου (σύλληψη-δραματουργία-σκηνοθεσία) δεν χάθηκε στον πλούτο των πληροφοριών (ιστορικού, πολιτικού, ανθρωπολογικού ενδιαφέροντος) που παρέχουν οι επιστολές της πρώτης βασίλισσας της Ελλάδας αλλά, σοφά, επέλεξε να εστιάσει σε δύο βασικούς άξονες.

Αφενός στο ότι δεν μπόρεσε να τεκνοποιήσει, άρα να εξασφαλίσει διάδοχο στον θρόνο, μέλλον στη δυναστεία και πολιτική σταθερότητα στη χώρα. Αφετέρου στην αγάπη της για τη φύση, για τα δέντρα και τα φυτά, που την ώθησαν στη δημιουργία του (νυν) Εθνικού Κήπου. 

Μεταξύ των χιλιάδων ειδών του φυτικού βασιλείου που φρόντισε να φυτευτούν, ειδική θέση είχαν οι πανύψηλοι ουασινγκτόνιοι φοίνικες στην είσοδο του Κήπου, που της θύμιζαν αρχαίους κίονες.

Όταν, κάποια στιγμή, κουράστηκε από τις επώδυνες «θεραπείες» στις οποίες την υπέβαλαν οι γιατροί προκειμένου να τεκνοποιήσει, έγραψε σαρκαστικά στον πατέρα της «ελπίζω η Ιστορία να μου δώσει κάποτε τον τίτλο της βασίλισσας των φοινίκων». Ο Εθνικός Κήπος ήταν το δικό της «παιδί», που ζει ακόμα, το δικό της κληροδότημα στην Ελλάδα. 

Είναι θλιμμένη η Αμαλία της παράστασης. Γιατί αποκαλύπτει το άγνωστο εν πολλοίς ιστορικό πρόσωπο ως (γυναικεία) φύση βιασμένη, σωματικά και ψυχολογικά.

Εκθέτει το πληγωμένο από δήθεν επιστημονικές μεθόδους σώμα της, όταν το πρόβλημά της ήταν ανατομικό και κάθε προσπάθεια μάταιη. Φωτίζει με ευαισθησία τη μοναξιά της «ξένης», που προσπάθησε να καλύψει τα συναισθηματικά κενά της φυτεύοντας με μανία και παρακολουθώντας φυτά και δέντρα να μεγαλώνουν όπως τα παιδιά που δεν ανάστησε. 

amalia melancholia Facebook Twitter
Ως επιμελήτρια του μουσείου, η Λυτού μας πληροφορεί για την πιθανή ανατομική απλασία/δυσπλασία των γεννητικών οργάνων της Αμαλίας. Φωτ.: Alex Kat

Η σκηνή είναι «χωρισμένη» στα τρία. Ένα έπιπλο-βιτρίνα στη μέση, ένα θερμοκήπιο στην αριστερή άκρη, ένας ψυχρός σύγχρονος προθάλαμος στη δεξιά. Θα μπορούσε να είναι ένας χώρος σε μουσείο Φυσικής Ιστορίας, από κείνους που παρουσιάζουν προσομοιώσεις τόπων και φυλών.

Μία οθόνη παρέχει διάφορες ανατομικές πληροφορίες για τον ανθρώπινο οργανισμό και τις λειτουργίες του, που συμπληρώνουν την εισαγωγική αφήγηση της Ρίτας Λυτού για το σώμα, για τα μυστήρια και τη μεταφυσική του διάσταση αλλά και τη σημερινή απομάγευσή του. (Η χρήση της αγγλικής γλώσσας μπορεί να ξενίζει αλλά, από την άλλη, τονίζει τη «γλωσσική» αποξένωση της Αμαλίας – δηλαδή μια αποξένωση υπαρκτική, υπαρξιακή).

Ως επιμελήτρια του μουσείου, η Λυτού μας πληροφορεί για την πιθανή ανατομική απλασία/δυσπλασία των γεννητικών οργάνων της Αμαλίας. Στην εποχή της, βέβαια, ούτε η ίδια η θεοσεβούμενη βασίλισσα ούτε άλλος κανείς γνώριζε ότι θεόθεν ήταν η βία που την εμπόδισε να ολοκληρώσει τη φύση και τον ρόλο της.

Και μετά η σκηνή αφήνεται στην έξοχη Έμιλυ Κολιανδρή. Πρώτα σαν έκθεμα μέσα στη βιτρίνα-έπιπλο, μόνο με τον κορσέ, μας εισάγει στον φανταστικό, μη πραγματικό κόσμο της μουσειακής αναπαράστασης.

Σύντομα θα σηκωθεί, φορώντας πάνω από τον κορσέ ένα ροζ κρινολίνο, για να μας οδηγήσει, μέσω αποσπασμάτων από τις επιστολές της, στις σκέψεις που κρατούσε μόνο για τον λατρευτό της πατέρα. Αργότερα, φορώντας πια ένα σιέλ φόρεμα πάνω από το κρινολίνο, θα φτάσει έως και την επανάσταση της 3ης Σεπτεμβρίου 1843. Ένα χαρακτηριστικό απόσπασμα των κρίσεών της για το γεγονός, αποκαλύπτει μεταξύ άλλων και την πολιτική της ευθυκρισία. 

amalia melancholia Facebook Twitter
Η Αμαλία της είναι ένας μελαγχολικός κύκνος, δράμα περίκλειστο, μυστικό που δεν μοιράστηκε, δόξα μισή, ανολοκλήρωτη. Φωτ.: Alex Kat

Ωστόσο, αυτή που κυριαρχεί είναι η εξομολογητική διάσταση της σκηνικής αφήγησης. Ο τρόπος που η Έμιλυ Κολιανδρή αποδίδει με ανεπαίσθητες κινήσεις και εκφραστικές αποχρώσεις το πλήθος των διαφορετικών ψυχολογικών καταστάσεων που αντιμετωπίζει η Αμαλία είναι τουλάχιστον αξιοθαύμαστος.

Το σώμα της (άλλοτε κρεμασμένο σαν σφαχτάρι από τους αστραγάλους, άλλοτε σκεπασμένο καταγής από το κρινολίνο σαν κοχύλι που ξέβρασε η θάλασσα, άλλοτε περιστρεφόμενο από την επιθυμία για τις ηδονές που στερήθηκε) συμπληρώνει τη λεκτική δραματουργία. Η Αμαλία της είναι ένας μελαγχολικός κύκνος, δράμα περίκλειστο, μυστικό που δεν μοιράστηκε, δόξα μισή, ανολοκλήρωτη.

Όλα τα στοιχεία της σκηνικής πράξης είναι καλά μελετημένα ώστε η παράσταση να κατορθώνει το σταθερά ζητούμενο: να διαμορφώνει τον δικό της κόσμο, μια παρένθεση χρόνου και χώρου όπου όλα μπορούν να συμβούν χωρίς να χρειάζεται να αιτιολογηθούν, όπου ακόμη και τα άδηλα και τα κρύφια βγαίνουν στο φως.

Καίρια η συμβολή της Εύας Μανιδάκη στη διαμόρφωση του σκηνικού τόπου, της Ιωάννας Τσάμη στα κοστούμια, του Σάκη Μπιρμπίλη στους φωτισμούς και του Σταύρου Γασπαράτου και του Γιώργου Μιζήθρα στη μουσική και τους ήχους. Μια ωραία παράσταση.

Amalia melancholia, η βασίλισσα των φοινίκων

Σύλληψη - Δραματουργία - Σκηνοθεσία: Ζωή Χατζηαντωνίου

Σκηνικό: Εύα Μανιδάκη

Κοστούμια: Ιωάννα Τσάμη

Μουσική: Σταύρος Γασπαράτος σε συνεργασία με τον Γιώργο Μιζήθρα

Βίντεο: Παντελής Μάκκας

Φωτισμοί: Σάκης Μπιρμπίλης

Σύμβουλος δραματουργίας: Λουίζα Αρκουμανέα

Βοηθός σκηνοθέτιδας: Στέλλα Ράπτη

Ερμηνεύουν: Έμιλυ Κολιανδρή, Ρίτα Λυτού

Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Σκηνή Ω

Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Πέμ-Παρ. 20:30, Σάβ-Κυρ. 20:00

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Ούρλιχ Ράσε και το παρασκήνιο της ιστορίας της Ισμήνης

Θέατρο / Η σκηνή του Ούρλιχ Ράσε στριφογύριζε - και πέταξε έξω την Ισμήνη

Στην παράσταση που άνοιξε την Επίδαυρο, ο Γερμανός σκηνοθέτης επέλεξε να ανεβάσει μια Αντιγόνη χωρίς Ισμήνη. Η απομάκρυνση της Κίττυς Παϊταζόγλου φωτίζει τις λεπτές –και άνισες– ισορροπίες εξουσίας στον χώρο του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μέσα στη γοητεία και στον τρόμο του Δράκουλα

Πρώτες Εικόνες / Dracula: Η υπερπαραγωγή που έρχεται το φθινόπωρο στην Αθήνα

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μιλά αποκλειστικά στη LiFO για την πιο αναμενόμενη παράσταση της επερχόμενης σεζόν, για τη διαχρονική γοητεία του μύθου που φαντάστηκε ο Μπραμ Στόκερ στα τέλη του 19ου αιώνα, για το απόλυτο και το αιώνιο μιας ιστορίας που, όπως λέει, τον «διαλύει».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ