«Αίθουσα Αναμονής. Humanity»: Μια παράσταση για την ομορφιά και το σκοτάδι του ανθρώπινου είδους

«Αίθουσα Αναμονής. Humanity»: Ο Ένκε Φεζολλάρι μιλάει για μια παράσταση που αναδεικνύει την ομορφιά και τον εφιάλτη του ανθρώπινου είδους.  Facebook Twitter
Η μισή παράσταση είμαστε εμείς και η άλλη μισή είναι το τσίρκο ενός κόσμου που καταρρέει. Φωτ.: Mike Rafail
0

Έξι άνθρωποι σε μια αίθουσα αναμονής αφηγούνται, γελούν, κλαίνε, περιγελούν, θυμώνουν, βιαιοπραγούν, σκοτώνουν, γεννούν εναλλάξ την πιο θαυμαστή και πιο φρικιαστική πλευρά του ανθρώπου. Προσωπικές ιστορίες ανάμεικτες με ιστορικά γεγονότα και μεγάλες στιγμές επιτευγμάτων ή σκοτεινών σελίδων της ανθρωπότητας, σε μια παράσταση που συνέλαβε και σκηνοθέτησε ο Ένκε Φεζολλάρι στο Μικρό Θέατρο της Μονής Λαζαριστών στη Θεσσαλονίκη, προσπαθώντας να απαντήσει στο μεγάλο ερώτημα αν γεννιόμαστε καλοί ή κακοί και γιατί καταλήγουμε στο σκοτάδι ως ανθρώπινο γένος.

— Χαρακτηρίζεις την παράστασή σου ως ένα είδος που κινείται μεταξύ του mockumentary και του documentary. Πώς τα συνδυάζεις;
Ο ένας άξονας είναι καταγεγραμμένες μαρτυρίες προσώπων που έζησαν σημαντικά γεγονότα στο πλαίσιο ενός ψευδοντοκιμαντέρ/mockumentary και ο άλλος εμπεριέχει προσωπικές μαρτυρίες από γεγονότα της ζωής μας, που αποτελούν πραγματικά ντοκουμέντα στο πλαίσιο ενός θεάτρου-ντοκιμαντέρ. Υπάρχουν ακόμα και ιστορίες από γεγονότα που συνέβησαν στην ανθρωπότητα οι οποίες φτιάχτηκαν με βάση τις πρόβες. Ψάξαμε και ερευνήσαμε όλοι μαζί υλικό το οποίο κατεύθυνα εγώ ως υπεύθυνος δραματουργίας, ενώ παράλληλα κινηθήκαμε και σε προσωπικές ιστορίες των ηθοποιών σχετικά με περιστατικά στα οποία έστρεψαν τα μάτια τους από το καλό που έπρεπε να κάνουν ως άνθρωποι. 

— Οδηγήθηκαν να «μετανιώσουν» για τις πράξεις τους ή σε μια συνειδητοποίηση της ωριμότητας; 
Θα έλεγα μάλλον στη συνειδητοποίηση της ωριμότητας. Εμείς θέτουμε ένα ερώτημα στην παράσταση, τι είναι άνθρωπος, τι είναι ανθρωπότητα και τι κάνει αυτή η ανθρωπότητα. Οι αίθουσες αναμονής, ενός νοσοκομείου, ενός γραφείου κηδειών, ενός σταθμού είναι αφορμή για να συναντηθούν όλες αυτές οι ιστορίες της ανθρωπότητας. 

Είναι η φύση του ανθρώπου. Αδιαφορούμε για ό,τι εξωφρενικό συμβαίνει γύρω μας. Για τη νοσηρότητα που διέπει την ανθρώπινη φύση. Δεν σημαίνει ότι ένα παιδί που μεγαλώνει σε βίαιο περιβάλλον θα γίνει βίαιο. Το θέμα μας είναι ότι αυτή τη στιγμή η ανθρωπότητα είναι ένα τσίρκο. 

— Γίνονται πιο εξομολογητικοί οι άνθρωποι σε τέτοια περιβάλλοντα; Αυτοψυχαναλύονται, τρόπον τινά;
Ναι. Νομίζω ότι επειδή είναι χώροι μετεπιβίβασης, τράνζιτ, δυο άνθρωποι μιλάνε πιο άνετα σε έναν σταθμό τρένου ή σε ένα λιμάνι, γιατί δεν θα ξαναϊδωθούν ποτέ. Μπορεί και να μην ξαναϊδωθούμε, οπότε αυτό οδηγεί σε μια εξομολόγηση. Αυτή είναι η αφορμή. Η παράσταση είναι ένα κοινωνικό-υπαρξιακό είδος με αφορμή το μπεκετικό σύμπαν. Σ' αυτό το no man’s land που εμφανίζεται και εξαφανίζεται και προσδιορίζεται και ενίοτε δεν προσδιορίζεται, εκεί υπάρχει χώρος για την ύπαρξή σου. Αυτό είναι που το κάνει ψυχαναλυτικό. Δηλαδή αυτό είναι το ενδιαφέρον, το πώς περνάμε από το εγώ στο εμείς και από το εμείς στο εγώ. 

— Τι κοινό έχουν οι εξομολογήσεις των ερμηνευτών; Ποιος είναι ο συνδετικός κρίκος μεταξύ τους; 
Στην αρχή νόμιζα ότι ήταν η ενοχή. Στη διάρκεια των προβών, βλέποντας βίντεο και φωτογραφίες από γεγονότα της ανθρωπότητας, πήγαμε στις δικές μας φωτογραφίες και ανασύραμε στιγμές που γελάσαμε, κλάψαμε, υπήρξε ευτυχία. Οπότε βλέποντας μια φωτογραφία της ατομικής βόμβας και μια δική μας φωτογραφία από διακοπές, αυτό συνέδεσε πολύ όμορφα τις ιστορίες. Μια ευτυχισμένη προσωπική στιγμή και μια παγκόσμια φωτογραφία όπου η ανθρωπότητα πάγωσε. Οπότε είχαμε από τη μια ιστορίες φωτός κι ελπίδας και από την άλλη σκοτάδι. Όλες οι ιστορίες εξιλέωσης είχαν κοινό παρονομαστή το απροσδόκητο: «Το έκανα γιατί το έκανα, δεν το είδα σαν κακό εκείνη τη στιγμή που έκλεισα τα μάτια μου μπροστά σε έναν άνθρωπο, θεωρούσα ότι έκανα το σωστό». Δεν είναι θέμα παραδοχής ή μη, όσο ότι δεν είχαν ιδέα. Αυτό που έλεγαν οι Γερμανοί στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο όταν σκότωναν Εβραίους, ότι δεν ήξεραν. Αυτή η άγνοια του καθένα μπορεί να συνδέει αυτές τις ιστορίες. 

«Αίθουσα Αναμονής. Humanity»: Ο Ένκε Φεζολλάρι μιλάει για μια παράσταση που αναδεικνύει την ομορφιά και τον εφιάλτη του ανθρώπινου είδους.  Facebook Twitter
Αφορμή στάθηκαν κάποια βιβλία όπως η «Ανθρωπότητα» του Μπρέγκμαν και το «Λεβιάθαν» του Χομπς. Φωτ.: Mike Rafail

— Πόσο ειλικρινείς είναι οι ηθοποιοί της παράστασης σχετικά με αυτά που αποκαλύπτουν; Τολμούν και εκτίθενται γιατί έχουν γίνει «καλύτεροι» άνθρωποι;
Δεν τίθεται θέμα αν έγιναν καλύτεροι άνθρωποι ή όχι. Είμαι κι εγώ ανάμεσά τους και είμαι ο πρώτος που βάζει το μαχαίρι στο κόκκαλο. Αφορμή στάθηκαν κάποια βιβλία για την παράσταση, όπως η «Ανθρωπότητα» του Μπρέγκμαν και το «Λεβιάθαν» του Χομπς. Δηλαδή έγινε μια πάρα πολύ μεγάλη έρευνα σε βιβλιογραφία, ταινίες, ντοκιμαντέρ, η οποία φτάνει μέχρι τους Νάνους του Άουσβιτς, που ο Μένγκελε τους πήρε «υπό την προστασία του». Επιλέγοντας τη λέξη «ανθρωπότητα» φτάνουμε μέχρι το Άουσβιτς, όπου ουσιαστικά η έννοια του ανθρώπου σβήνεται.

Φτάνοντας στο εδώ και τώρα, λέγοντας προσωπικές ιστορίες, δεν είναι ότι γινόμαστε καλύτεροι άνθρωποι, αλλά «ο καθρέπτης σου, κοινωνία, είμαι εγώ και σου μοιάζω». Όπως η περίφημη ταμπέλα στον ζωολογικό κήπο που έλεγε «το πιο επικίνδυνο ζώο στον πλανήτη» και όταν πλησίαζες έβλεπες τον εαυτό σου σε έναν καθρέπτη. Οπότε εμείς τι κάναμε; Βάλαμε έναν καθρέπτη ο ένας απέναντι στον άλλον. Και εμείς προς το κοινό και το κοινό προς εμάς. Δεν υπάρχει όμως ο καλός Σαμαρείτης και το κακό. Φτιάξαμε αυτό το παζλ που βρομάει ανθρώπινο κρέας, ο άνθρωπος που μεγαλουργεί αλλά και ραδιουργεί. Αν ο Μπρέγκμαν ισχυρίζεται ότι ο άνθρωπος είναι καλός και προσπαθεί να αποδομήσει το κακό του, από την άλλη έχεις το «Λεβιάθαν», τον Άνταμ Σμιθ. Ο άνθρωπος δεν είναι μόνο ο Σαίξπηρ αλλά και ο Μένγκελε και ο Χίμλερ. 

— Διαπιστώνετε ότι η ιστορία δεν έχει δώσει μαθήματα, ότι επαναλαμβάνεται; 
Είναι η φύση του ανθρώπου. Αδιαφορούμε για ό,τι εξωφρενικό συμβαίνει γύρω μας. Για τη νοσηρότητα που διέπει την ανθρώπινη φύση. Δεν σημαίνει ότι ένα παιδί που μεγαλώνει σε βίαιο περιβάλλον θα γίνει βίαιο. Το θέμα μας είναι ότι αυτήν τη στιγμή η ανθρωπότητα είναι ένα τσίρκο. 

«Αίθουσα Αναμονής. Humanity»: Ο Ένκε Φεζολλάρι μιλάει για μια παράσταση που αναδεικνύει την ομορφιά και τον εφιάλτη του ανθρώπινου είδους.  Facebook Twitter
Ο Ένκε Φεζολλάρι. Φωτ.: Mike Rafail

— Η παράσταση πώς αναπτύσσεται; 
Υπάρχουν 13 σκηνές και ντουέτα. Η μισή παράσταση είμαστε εμείς και η άλλη μισή είναι το τσίρκο ενός κόσμου που καταρρέει. Συναντιούνται ιστορίες μέσα από την αντίθεσή τους. Έχει και αποσπάσματα από τη Βιρτζίνια Γουλφ, είναι πολύ ανθρώπινη παράσταση. Απαιτεί μια γενναιότητα το να πεις «ποιος είμαι εγώ, ποιος είσαι εσύ;». Θέτουμε ερωτήματα και ο θεατής βρίσκει τον χώρο και τον χρόνο να βρει κάτι που μπορεί να τον αφορά ή να μην τον αφορά. 

— Σοκάρει κάτι; 
Νομίζω η ιστορία των Νάνων του Άουσβιτς, τα πειράματα του Μένγκελε. Όταν ακούει για αυτά το κοινό, δεν αντέχει. Αυτό το τερατούργημα που ήταν τα στρατόπεδα. Και φυσικά συγκινούνται από τις προσωπικές μας ιστορίες. Υπάρχει μια φόρτιση συγκινησιακή, χάρη στην ισότητα, στην ορατότητα και στο diversity. Καθώς κυλάνε οι ιστορίες, με τον κάθε έναν από εμάς να έχει διαφορετική καταγωγή, στο τέλος διαπιστώνουμε ότι είμαστε όλοι άνθρωποι και δεν έχουμε τίποτα να χωρίσουμε. Λέμε την ιστορία ενός που έχασε το τρένο για τη δουλειά του και σώθηκε την 11η Σεπτεμβρίου και μετά μια κοπέλα λέει τη δικιά της ιστορία. Όταν πέθανε ο Σόιμπλε, διάβασα από διανοούμενο και καλλιτέχνη να γράφει: «Είχα να νιώσω τέτοια χαρά από τους δίδυμους πύργους». Αυτό δεν είναι άνθρωπος για εμένα. Έχει πιάσει πάτο και πιο κάτω. 

Περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αργύρης Ξάφης: «Η φράση “πάμε κι ό,τι γίνει” είναι ενδεικτική μιας νοοτροπίας που μας έχει γαμήσει σε αυτή τη χώρα σε κάθε επίπεδο»

Θέατρο / Αργύρης Ξάφης: «Να μου προτείνουν τι; Να αναλάβω το Εθνικό; Δεν με ενδιαφέρει»

Το «Πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος» είναι από τις πιο επιτυχημένες παραστάσεις της σεζόν και με την ευκαιρία βρεθήκαμε με τον Αργύρη Ξάφη στο θέατρο Θησείο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τι συμβαίνει με το Θεατρικό Μουσείο;

Θέατρο / Τι συμβαίνει με το Θεατρικό Μουσείο;

Η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, μιλά για τις εργασίες μεταστέγασής του στην οικία Αλεξάνδρου Σούτσου, για την πολύτιμη αρχειακή συλλογή αλλά και για το τι αναμένεται να γίνει με τα καμαρίνια σπουδαίων ηθοποιών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Περιμένοντας τον Γκοντό του Θεόδωρου Τερζόπουλου

Θέατρο / «Περιμένοντας τον Γκοντό»: Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος ανατρέπει όσα γνωρίζαμε για το αριστούργημα του Μπέκετ

Ένα ταξίδι, μια παράσταση, μια συνάντηση με τον σημαντικότερο εν ζωή Έλληνα σκηνοθέτη: από το Μιλάνο στην Αθήνα, από το Piccolo Teatro στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, το «Περιμένοντας τον Γκοντό» του Θεόδωρου Τερζόπουλου προσφέρει μια ριζοσπαστική ανάγνωση του έργου του Μπέκετ.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Σαν πλοίο που ναυάγησε, σα νούφαρο που μάδησε

Κριτική Θεάτρου / Σαν πλοίο που ναυάγησε, σαν νούφαρο που μάδησε

Επιχειρώντας να αποδώσει τη «φαινομενικά ασύνδετη μορφή ενός ονείρου που υπακούει στη δική του λογική», όπως αναφέρει ο Στρίνμπεργκ στο «Ονειρόδραμα», η Γεωργία Μαυραγάνη επέλεξε να μιλήσει για το ίδιο το θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
42' με τον Βασίλη Βηλαρά

Θέατρο / Βασίλης Βηλαράς: «Το θέατρο είναι ένα ομοφοβικό και χοντροφοβικό επάγγελμα»

Στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου και στον «Καταποντισμό» ο ηθοποιός και σκηνοθέτης φέρνει στο φως μαρτυρίες από την γκέι Ελλάδα της Μεταπολίτευσης μέσα από επιστολές που στάλθηκαν στο περιοδικό ΑΜΦΙ, το πρώτο μέσο που άρθρωσε δημόσια λόγο στην Ελλάδα για την εμπειρία των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καύσωνας: Το όνειρο και ο εφιάλτης του ελληνικού καλοκαιριού σε μια παράσταση

Θέατρο / Καύσωνας: Το όνειρο και ο εφιάλτης του ελληνικού καλοκαιριού σε μια παράσταση

Βασισμένος σε διηγήματα της Βίβιαν Στεργίου, μέσα από αποσπασματικές αφηγήσεις χαρακτηριστικών συμπεριφορών ντόπιων, τουριστών και expats, ο σκηνοθέτης Γιάννης Παναγόπουλος διερευνά τη μεταβατική φάση από τα ’90s μέχρι το 2020, μιλώντας για την πραγματικότητα της γενιά του -των millennials- στην παράσταση που ανεβαίνει στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα», μάγισσες και μαγείρισσες της μυστικής Θεσσαλίας

Θέατρο / «Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα», οι μάγισσες και οι μαγείρισσες της μυστικής Θεσσαλίας σε μια παράσταση

Με έμπνευση από τη θεσσαλική λαογραφία και σε σύγχρονη σκηνική φόρμα, ο Κωνσταντίνος Ντέλλας σκηνοθετεί μια παράσταση για τις αόρατες γυναίκες της παράδοσης, αποκαλύπτοντας την κοινωνική απομόνωση, τον παραγκωνισμό τους, ακόμα και την απόκρυψη του γυναικείου σώματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ράνια Σχίζα: «Να γουστάρεις, αυτό είναι το κέρδος. Μόνο έτσι προχωράς στη ζωή»

Θέατρο / Ράνια Σχίζα: «Να γουστάρεις, αυτό είναι το κέρδος. Μόνο έτσι προχωράς στη ζωή»

Μια ηθοποιός με λεπτές ποιότητες, εξαιρετικές συνεργασίες, επιμονή και πάθος μιλά για την επιλογή της να δώσει προτεραιότητα στην οικογένειά της σε πολλές φάσεις της καριέρας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας λυκάνθρωπος πρωταγωνιστεί στη νέα, απίστευτη παράσταση του Ευριπίδη Λασκαρίδη

Θέατρο / Ένας λυκάνθρωπος πρωταγωνιστεί στη νέα, απίστευτη παράσταση του Ευριπίδη Λασκαρίδη

Ο τρόμος στο θέατρο και τον κινηματογράφο, η περίοδος γύρω από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και ο γερμανικός εξπρεσιονισμός, οι εικαστικές τέχνες, τα αμερικανικά μιούζικαλ και οι μεταμορφώσεις χωράνε στο «Lapis Lazuli» που ανεβαίνει στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.
M. HULOT