Οι φωτογραφίες του Παναγιώτη Σωτηρόπουλου από τη μεταβατική Ελλάδα της δεκαετίας του 2010

Οι ανώνυμες διαδρομές του φωτογράφου Παναγιώτη Σωτηρόπουλου σε μια αλλιώτικη Ελλάδα Facebook Twitter
0

Η δεκαετία του 2010, κατά την οποία τραβήχτηκαν οι περισσότερες φωτογραφίες της έκθεσης, ήταν για την Ελλάδα μια εποχή μετάβασης. Η οικονομική και κοινωνική κρίση μάς επηρέασε όλους, με πολλούς και διάφορους τρόπους. Φαινομενικά τουλάχιστον, τίποτα δεν παρέμενε αμετάβλητο για πολύ και μια νέα καθημερινότητα αναδυόταν. Όλα αυτά έμοιαζαν να σηματοδοτούν το τέλος μιας εποχής.

Από τον ιππικό όμιλο Τατοΐου μέχρι τα καφενεία της Αθήνας το 2012, τους σιίτες μουσουλμάνους στον Πειραιά, το «κίνημα των αγανακτισμένων» στην πλατεία Συντάγματος, τους πρόσφυγες και τους εθελοντές στον Πειραιά το 2016, μέχρι τις Απόκριες στην Καλαμάτα και τους αγώνες πάλης με λάδι στη γιορτή του Αγίου Αθανασίου, στη Νιγρίτα Σερρών το 2011, η Ελλάδα περιγράφεται ανάγλυφα μέσα από τις αντιφάσεις και την πολυπλοκότητά της.

Ο γεννημένος στην Πάτρα το 1956 φωτογράφος Παναγιώτης Σωτηρόπουλος σπούδασε Αρχιτεκτονική και διδάσκει σχέδιο στην Πολυτεχνική Σχολή του Πανεπιστημίου Πατρών. Έχει πάρει μέρος σε πολλές ομαδικές εκθέσεις.

Όπως και στις παλαιότερες φωτογραφικές εργασίες του, Corpora Sine Memoria (1991) και Πάτρα - Μια φωτογραφική σκιαγράφηση της πόλης που χάνεται (2006), αφετηρία είναι και εδώ η «απώλεια».

Οι φωτογραφίες του δεν εικονογραφούν την κρίση, αλλά ακροβατούν ανάμεσα σε ένα «πριν», ένα αβέβαιο «τώρα» κι ένα ακόμα πιο αβέβαιο «μετά». Ο Σωτηρόπουλος φωτογραφίζει αθόρυβα, με το αεικίνητο βλέμμα ενός περιπατητή που επιθυμεί να συλλάβει τη συνολική εικόνα ενός τόπου και μιας εποχής.

Οι φωτογραφίες του δεν εικονογραφούν την κρίση, αλλά ακροβατούν ανάμεσα σε ένα «πριν», ένα αβέβαιο «τώρα» κι ένα ακόμα πιο αβέβαιο «μετά». Ο Σωτηρόπουλος φωτογραφίζει αθόρυβα, με το αεικίνητο βλέμμα ενός περιπατητή που επιθυμεί να συλλάβει τη συνολική εικόνα ενός τόπου και μιας εποχής.

Για το πολυδιάστατο πλέγμα των εικόνων που παρουσιάζονται στην έκθεση, οδηγός του, όπως μας λέει ο ίδιος, ήταν η σκέψη πως η ατομική μοίρα δεν είναι ποτέ αποκλειστικά ατομική και πίσω από κάθε είδους δυσκολία και δυσλειτουργία κρύβονται σχεδόν πάντα το φάσμα της συλλογικής μοίρας και η κοινή ανθρώπινη ανάσα. 

Συγκυριακά, σήμερα που πραγματοποιείται αυτή η έκθεση υπάρχει κάτι το ειρωνικό στο γεγονός ότι ενώ η πανδημία μάς αναγκάζει να κάτσουμε στη γωνιά μας, ταυτόχρονα μας δείχνει πόσο άρρηκτα συνδεδεμένοι είμαστε όλοι.

Από αυτή την οπτική γωνία, ίσως είναι μια μοναδική ευκαιρία να ξαναδούμε κάποια ουσιαστικά ζητήματα για τη ζωή μας. Θα θέλαμε να πιστεύουμε ότι μια κρίση καθιστά αυτονόητο ό,τι μέχρι χθες ήταν αδιανόητο, όμως όταν με το καλό όλα αυτά θα είναι παρελθόν, το πιθανότερο είναι να επιστρέψουμε στην προηγούμενη εύθραυστη και ανέμελη «κανονικότητα».

Οι ανώνυμες διαδρομές του φωτογράφου Παναγιώτη Σωτηρόπουλου σε μια αλλιώτικη Ελλάδα Facebook Twitter
Τατόι, Αττική, 2011.

Ο Παναγιώτης Σωτηρόπουλος γεννήθηκε στην Πάτρα το 1956 και ζει στην Αθήνα. Σπούδασε Αρχιτεκτονική. Από το 1987 και για δυόμισι δεκαετίες δίδαξε στην Πολυτεχνική Σχολή του Πανεπιστημίου Πατρών. Παρέδωσε μαθήματα φωτογραφίας στη ΝΕΛΕ Αχαΐας (1987-1989). 

Ατομικές εκθέσεις: το 1992 στη Δημοτική Πινακοθήκη Πατρών «Corpora Sine Memoria», το 1993 στον Μύλο της Θεσσαλονίκης και το 2007 στο Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης στην Πάτρα με τίτλο «Πάτρα - Μια φωτογραφική σκιαγράφηση της πόλης που χάνεται». Συμμετείχε σε ομαδικές εκθέσεις: το 2002 στις Διεθνείς Φωτογραφικές Συναντήσεις στην Πάτρα με την ενότητα «Αποτυπώματα», το 2003 στο Μουσείο Φωτογραφίας στη Θεσσαλονίκη στην έκθεση «Αποθήκες του χρόνου» και το 2004 στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Ιλεάνα Τούντα, στην έκθεση «Αλληγορίες στον χώρο και στον χρόνο». 

Έχει εκδώσει με τον δήμο Πατρέων το 1991 το φωτογραφικό λεύκωμα «Corpora Sine Memoria» και το 2006 από τις εκδόσεις Πατάκη το «Πάτρα - Μια φωτογραφική σκιαγράφηση της πόλης που χάνεται». Μεταξύ άλλων, δημοσίευσε φωτογραφικές ενότητες στο λεύκωμα «Le rouge et or», εκδ. Flammarion - Paris 1990 και στο περιοδικό «Art Press», No 10, Paris 1990.

Οι ανώνυμες διαδρομές του φωτογράφου Παναγιώτη Σωτηρόπουλου σε μια αλλιώτικη Ελλάδα Facebook Twitter
Αθήνα, 2012.
Οι ανώνυμες διαδρομές του φωτογράφου Παναγιώτη Σωτηρόπουλου σε μια αλλιώτικη Ελλάδα Facebook Twitter
«Κίνημα των αγανακτισμένων», πλατεία Συντάγματος, Αθήνα, 2011.
Οι ανώνυμες διαδρομές του φωτογράφου Παναγιώτη Σωτηρόπουλου σε μια αλλιώτικη Ελλάδα Facebook Twitter
Ημέρα πένθους για τούς σιίτες μουσουλμάνους, «Ημέρα της Ασούρα», Πειραιάς, 2013.
Οι ανώνυμες διαδρομές του φωτογράφου Παναγιώτη Σωτηρόπουλου σε μια αλλιώτικη Ελλάδα Facebook Twitter
Λιμνοθάλασσα Μεσολογγίου, 2011.
Οι ανώνυμες διαδρομές του φωτογράφου Παναγιώτη Σωτηρόπουλου σε μια αλλιώτικη Ελλάδα Facebook Twitter
Καλάβρυτα, Αχαΐα, 2013.
Οι ανώνυμες διαδρομές του φωτογράφου Παναγιώτη Σωτηρόπουλου σε μια αλλιώτικη Ελλάδα Facebook Twitter
Πρόσφυγες και εθελοντής στο λιμάνι του Πειραιά, 2016.
Οι ανώνυμες διαδρομές του φωτογράφου Παναγιώτη Σωτηρόπουλου σε μια αλλιώτικη Ελλάδα Facebook Twitter
Αγώνες πάλης με λάδι στη γιορτή του Αγίου Αθανασίου, Νιγρίτα, Σέρρες, 2011
Οι ανώνυμες διαδρομές του φωτογράφου Παναγιώτη Σωτηρόπουλου σε μια αλλιώτικη Ελλάδα Facebook Twitter
Απόκριες, Καλαμάτα, 2015.
Οι ανώνυμες διαδρομές του φωτογράφου Παναγιώτη Σωτηρόπουλου σε μια αλλιώτικη Ελλάδα Facebook Twitter
Πέραμα, Αττική, 2012.

Πληροφορίες:

ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΠΕΝΑΚΗ / ΠΕΙΡΑΙΩΣ 138 I Πειραιώς 138 & Ανδρονίκου, τηλ.: 210 3453111 

Διάρκεια: 23 Δεκεμβρίου 2021 - 13 Μαρτίου 2022

Ωράριο λειτουργίας: Πέμπτη & Κυριακή: 10:00-18:00, Παρασκευή & Σάββατο: 10:00-22:00, Δευτέρα, Τρίτη, Τετάρτη: κλειστά 

Φωτογραφία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπερτ Χάρντι: Μια έκθεση για έναν σπουδαίο λησμονημένο φωτορεπόρτερ

Φωτογραφία / Μπερτ Χάρντι: Μια έκθεση για έναν σπουδαίο, λησμονημένο φωτορεπόρτερ

Χάρη στην αυτοπεποίθηση και το θάρρος του, δημιούργησε κάποιες από τις πιο εμβληματικές εικόνες πολέμου του 20ού αιώνα αλλά και σουρεαλιστικές, πνευματώδεις φωτογραφίες δρόμου. Είναι περισσότερο γνωστός για τη ζεστή και ανθρώπινη αποτύπωση της καθημερινής Βρετανίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πηνελόπη Γερασίμου

Οι Αθηναίοι / Πηνελόπη Γερασίμου: «Βαρεθήκαμε στα υπόγεια, η διασκέδαση πρέπει να στραφεί προς το φως»

Η μουσική είναι απόλυτα συνδεδεμένη με τη δουλειά της, τα τελευταία χρόνια καταγράφει με τον φακό της μερικά από τα πιο σημαντικά events της Aθήνας. Η φωτογράφος που γνωρίζει καλά πώς κινείται η νύχτα της πόλης ξέρει πως πια παίζουν και πάρτι στα οποία δεν «χωράει», γιατί εκείνοι που τα διοργανώνουν δεν θέλουν να τα μάθει.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
PhotoΒiennale 2023: 13 επιλογές από τη μεγάλη φωτογραφική διοργάνωση της Θεσσαλονίκης

Φωτογραφία / 13 εκθέσεις που ξεχωρίζουν στη PhotoΒiennale 2023 της Θεσσαλονίκης

Τα γυμνά του Man Ray, τα αυτοπορτρέτα του Martin Parr, μια μεγάλη κεντρική έκθεση με τίτλο «Το φάντασμα του λαού» και πλήθος ακόμα ατομικών και ομαδικών φωτογραφικών εκθέσεων περιλαμβάνονται σε μια καλλιτεχνική πρόταση διάρκειας τεσσάρων μηνών που διοργανώνει το MOMus.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Δεν έχω πολλά χρόνια ακόμα»: Η Nan Goldin για την τελευταία, ίσως, αναδρομική της έκθεση

Φωτογραφία / «Δεν έχω πολλά χρόνια ακόμα»: Η Nan Goldin για την τελευταία, ίσως, αναδρομική της έκθεση

Εγκαινιάστηκε στο Άμστερνταμ η μεγάλη αναδρομική έκθεση της σπουδαίας φωτογράφου, εικαστικού και ακτιβίστριας με τον σαρκαστικά μοιρολατρικό τίτλο «This Will Not End Well».
THE LIFO TEAM