Brennt Paris?

Facebook Twitter
0

To ξενοδοχείο Le Meurice βρίσκεται από το 1835 στη rue de Rivoli με θέα το Λούβρο, την Αψίδα του Θριάμβου και τον πύργο του Άιφελ- δηλαδή βλέπει ό,τι είναι διάσημο στο Παρίσι.

Πολλοί είναι οι διάσημοι πελάτες του ξενοδοχείου: η Ginger Rogers, η Elizabeth Taylor με τον Richard Burton, η Liza Minelli και τελευταία, η Beyonce.

Τη δεκαετία του ‘70 περνούσε εκεί ο Salvador Dali τουλάχιστον ένα μήνα κάθε χρόνο, ταλαιπωρώντας το προσωπικό και τους υπόλοιπους πελάτες. Ήξερε ότι η φήμη του εξασφάλιζε ανοχή - ταυτόχρονα έπρεπε να εξασφαλίσει τη συνέχεια της φήμης του. Πολλές είναι οι παραξενιές των διασημοτήτων αλλά του Dali ήταν φυσικά, σουρεαλιστικές- και συνήθως σχετικές με το ζωικό βασίλειο.

Μία από τις αγαπημένες του ασχολίες ήταν να κρεμάει έναν ζωντανό αστακό από ένα καλάμι ψαρέματος και να τον κουνάει πάνω από τα κεφάλια των περαστικών μπροστά από το ξενοδοχείο. Κάποτε ζήτησε να του φέρουν ένα κοπάδι από πρόβατα στο δωμάτιό του. Ναι, το ξενοδοχείο του ικανοποίησε κι αυτή την επιθυμία. Τα περίμενε οπλισμένος και όταν έφτασαν άρχισε να τα πυροβολεί. Ευτυχώς τα πυρά ήταν άσφαιρα.

Κι ένα άλογο βρέθηκε στο δωμάτιό του, για λόγους που δεν έχουν γραφτεί στην ξενοδοχειακή ιστορία.

Μαζί του έφερνε και τις αγαπημένες του τίγρεις οι οποίες συνήθιζαν να ακονίζουν τα νύχια τους στα χαλιά και στις ταπετσαρίες του ξενοδοχείου και να κοιμούνται στη λινοθήκη του πρώτου ορόφου. Διέταξε το προσωπικό να σκοτώσει μύγες στον απέναντι κήπο, πληρώνοντάς τους 5 φράγκα για κάθε θύμα.

Φαίνεται ότι ήξερε τις παράλογες απαιτήσεις του όμως: είχε γίνει φίλος με πολλούς από το προσωπικό και σ’αρκετούς έδινε υπογεγραμμένες λιθογραφίες του, μερικές εκ των οποίων τιμολογούνταν 12000 φράγκα.

Στο ίδιο ξενοδοχείο, τριάντα χρόνια πριν, έμεινε ο άνθρωπος που άλλαξε την πορεία της ιστορίας, ο Dietrich von Choltitz, αξιωματικός των Ναζί κατά τον Β’ Παγκόσμιο πόλεμο.

Ο Choltitz είχε λαμπρή στρατιωτική καριέρα πίσω του κι έτσι ο Φύρερ του ανέθεσε τη διοίκηση του Παρισιού. Μετά από τρία χρόνια στο ρώσικο μέτωπο είχε κερδίσει την εμπιστοσύνη του αρχηγού έχοντας αποδείξει ότι είναι ένας άνθρωπος που έχει μεγαλώσει κάνοντας ό,τι του λένε.

Όταν έφτασε στο Παρίσι η κατοικία του έγινε το ξενοδοχείο le Meurice με τον ίδιο στο δωμάτιο 213. Εκεί συνειδητοποίησε για πρώτη φορά τη βαρβαρότητα του πολέμου. Οι διαταγές του Hitler ήταν η ισοπέδωση της πόλης και κυρίως των μνημείων της με νάρκες, συμπεριλαμβανομένου και του ξενοδοχείου. Όμως όπως πολλούς άλλους πριν από αυτόν, η πόλη τον γοήτευσε. Σκέφτηκε ότι ο βομβαρδισμός αυτός θα γυρνούσε τον πολιτισμό στο Μεσαίωνα. Ήταν η πρώτη φορά που αμφισβήτησε τις αποφάσεις των ανωτέρων του, λέγοντας: "ήταν η πρώτη φορά που παράκουσα εντολές, γιατί κατάλαβα ότι ο Χίτλερ ήταν τρελός." Για 16 μέρες αγνοούσε τις διαταγές του Hitler η οποίες ήταν να ισοπεδώσει την πόλη. Λέγεται ότι ο Hitler τελικά του τηλεφώνησε εξαγριωμένος, ουρλιάζοντας «Brennt Paris?” («καίγεται το Παρίσι;»)

Ο Choltitz απέφυγε την εξέγερση των κατοίκων και τις μάχες μέσα στην πόλη διατηρώντας επαφές με τους αντιπάλους του, διαπραγματευόμενος με την Αντίσταση και κάνοντας επίδειξη δύναμης όταν χρειαζόταν, σώζοντας έτσι την πόλη από την καταστροφή. Τελικά παραδόθηκε μαζί με 17000 στρατιώτες το 1944. Επειδή κατάφερε να αποτρέψει ένα δεύτερο Στάλινγκραντ από πολλούς θεωρείται «ο σωτήρας του Παρισιού».

 

Φωτογραφία
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια έκθεση με φωτογραφίες του Α. Εμπειρίκου που δεν έχουν παρουσιαστεί ποτέ πριν 

Φωτογραφία / Φωτογραφίες του Ανδρέα Εμπειρίκου παρουσιάζονται για πρώτη φορά σε μια νέα έκθεση

54 φωτογραφίες από το πολύτιμο αρχείο του θα παρουσιαστούν από την Eleftheria Tseliou Gallery, στον χώρο της Τοσίτσα 3, σε μια έκθεση που επιχειρεί να αναδείξει πως υπήρξε εξίσου σημαντικός ως φωτογράφος, όσο και ως ποιητής και ψυχαναλυτής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Βιβλίο / «Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Στο νέο του βιβλίο, «Lost Things Found», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Hyper Hypo, ο εικαστικός φωτογράφος Αντώνης Θεοδωρίδης εξερευνά τον μαγικό κόσμο της υπαίθριας αγοράς του Ελαιώνα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Το φωτογραφικό έργο της Ανιές Βαρντά σε μια νέα έκθεση/ Το Παρίσι της Ανιές Βαρντά έχει χιούμορ/ Η Ανιές Βαρντά εκτός από το σινεμά αγάπησε με πάθος και τη φωτογραφία/ Το ανορθόδοξο και διψασμένο για ζωή βλέμμα της Ανιές Βαρντά

Φωτογραφία / Η Ανιές Βαρντά εκτός από το σινεμά αγάπησε με πάθος και τη φωτογραφία

Μία νέα έκθεση στο Μουσείο Καρναβαλέ στο Παρίσι παρουσιάζει το ελάχιστα γνωστό φωτογραφικό έργο της σπουδαίας Γαλλίδας σκηνοθέτριας της Νουβέλ Βαγκ, αναδεικνύοντας τη λοξή και χιουμοριστική ματιά της στην πόλη του Παρισιού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι γονείς μου κρατιούνται χέρι-χέρι μετά τον υποβοηθούμενο θάνατό τους

Φωτογραφία / Οι γονείς μου κρατιούνται χέρι-χέρι μετά τον υποβοηθούμενο θάνατό τους

«Η ζωή τους γινόταν όλο και πιο δύσκολη. Δεν ήθελαν να πάνε σε οίκο ευγηρίας και κανένας από τους δύο δεν ήθελε να ζήσει χωρίς τον άλλον. Έτσι έφυγαν από τη ζωή μαζί». Η πιο προσωπική φωτογραφία του Martin Roemers
THE LIFO TEAM
Αποτυπώνοντας την ολοκληρωτική χαρά του ποδοσφαίρου σε μια και μόνο στιγμή

Φωτογραφία / Αποτυπώνοντας την έκσταση του ποδοσφαίρου σε μερικά κλικ

Ο φωτογράφος André Coelho βρέθηκε στο στάδιο Nilton Santos στο Ρίο ντε Τζανέιρο, που ήταν γεμάτο με χιλιάδες οπαδούς της Μποταφόγκο που δεν μπόρεσαν να ταξιδέψουν για να δουν την αγαπημένη τους ομάδα από κοντά.
THE LIFO TEAM
Νίκος Οικονομόπουλος: «Οι μοδάτοι φωτογραφίζουν σήμερα με φιλμ· αλλά η ψηφιακή είναι μακράν ανώτερη φωτογραφία»

Νίκος Οικονομόπουλος / Νίκος Οικονομόπουλος: «Οι μοδάτοι φωτογραφίζουν σήμερα με φιλμ· αλλά η ψηφιακή είναι μακράν ανώτερη φωτογραφία»

Σε μια σπάνια συνέντευξή του, ο διεθνούς φήμης φωτογράφος του Magnum μιλά στον M. Hulot για την συναρπαστική φωτογραφική του ανέλιξη και τις σκέψεις του πάνω στα αιώνια διλήμματα της τέχνης του.
M. HULOT
Αγκαλιές και φιλιά στο τέλος του κόσμου. H τρυφερή μελαγχολία στις εικόνες του Spyros Rennt

Spyros Rennt / «Το κουίρ είναι το βάρος που σηκώνουμε απέναντι στην κοινωνία που δεν μας αγκαλιάζει»

Φίλοι, γνωστοί, άγνωστοι, εραστές: Στο τέταρτο φωτογραφικό του βιβλίο «Intertwined», ο Έλληνας καλλιτέχνης Spyros Rennt στρέφει το βλέμμα του προς μια πιο ήσυχη πλευρά της κουίρ επαφής.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
«Η Ελλάδα που πρωτοείδα ήταν βουτηγμένη στη φτώχεια» ή «Γνώρισα/πρόλαβα μια Ελλάδα ανέγγιχτη και αναλλοίωτη». ή «Οι άνθρωποι στα νησιά δεν γνώριζαν καν τι σημαίνει τουρίστας»

Οι Αθηναίοι / «Τώρα η γλώσσα του Οδυσσέα είναι η γλώσσα μου. Και το Αιγαίο είναι η θάλασσά μου»

Γεννημένος στο Σικάγο, η αληθινή αλλαγή στη ζωή του ήρθε όταν ταξίδεψε για πρώτη φορά στα ελληνικά νησιά και την Αθήνα το 1954. Αποτύπωσε φωτογραφικά «τα χρόνια της ελπίδας σε μια Ελλάδα ανέγγιχτη και αναλλοίωτη». Σήμερα, εκφράζει την ανησυχία του για τα όμορφα τοπία της και τις γειτονιές, όπως η Πλάκα, που «είναι γεμάτες από καταστήματα με σουβενίρ». Ο φιλέλληνας φωτογράφος Ρόμπερτ Μακέιμπ είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Οι φωτογραφίες της Χλόης Ακριθάκη γίνονται έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη

Φωτογραφία / Μια έκθεση για τους πολύ προσωπικούς χώρους των καλλιτεχνών

Η έκθεση «Συναντήσεις» της Χλόης Ακριθάκη στο Μουσείο Μπενάκη είναι μια σειρά φωτογραφιών που ξεκινά το 1992, στο ατελιέ του πατέρα της, και φτάνει μέχρι σήμερα, με την ίδια να επισκέπτεται φίλους εικαστικούς κατά τη διάρκεια της δουλειάς τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Οι νικητές και οι φιναλίστ του Nature Photography Contest 2024

Φωτογραφία / Οι νικητές και οι φιναλίστ του Nature Photography Contest 2024

Οι νικητές του δεύτερου ετήσιου Διαγωνισμού Φωτογραφίας Φύσης παρουσιάζουν εκπληκτικές εικόνες που κόβουν την ανάσα και αποκαλύπτουν τη ζωή στον πλανήτη μας. Ο φετινός διαγωνισμός αναδεικνύει τη δύναμη της φωτογραφίας να αποτυπώνει τοπία, την άγρια ζωή και τη λεπτή ισορροπία που διατηρεί τη ζωή στη Γη.
THE LIFO TEAM
«Η ζωή είναι παράξενη και αστεία» - Μία ταινία για τη ζωή και το έργο του σπουδαίου Βρετανού φωτογράφου Martin Parr

Φωτογραφία / Η ζωή και το έργο του φωτογράφου Martin Parr γίνονται ντοκιμαντέρ

«Προσπαθώ να δείξω τα πράγματα που θεωρώ ενδιαφέροντα και μερικές φορές είναι αστεία. Οι άνθρωποι είναι αστείοι, οπότε πώς γίνεται να μην είναι και το έργο αστείο; Δεν θεωρώ τον εαυτό μου χιουμοριστικό φωτογράφο, αλλά η ζωή είναι παράξενη και αστεία».
THE LIFO TEAM