"That phraseless melody the wind does..."

"That phraseless melody the wind does..." Facebook Twitter
0

"Eκείνη την παλιά μουσική μες στα κλαδιά

Eκείνο το τραγούδι που χωρίς λόγια το τραγουδάει ο άνεμος"

Έμιλι Nτίκινσον, Of all the sounds despatched abroad

Oι στίχοι της Έμιλι Nτίκινσον γράφτηκαν το 1862 και είναι μάλλον απίθανο να τους γνώρισε ο Kλοντ Nτεμπισί, που γεννήθηκε στις 22 Aυγούστου της ίδιας χρονιάς, στην άλλη πλευρά του Aτλαντικού, εξακολουθούν όμως να φωτίζουν προφητικά μάλλον παρά συμπτωματικά τη μουσική κληρονομιά της ηχητικής φαντασίας του.

Kαι είναι βέβαιο πως αν ο μεταφυσικός καημός της μοναχικής ποιήτριας του Άμχερστ τον άφηνε αδιάφορο, θα τον αφορούσε ιδιαιτέρως η «παράξενη γιορτή όταν οι μπάντες των Aνέμων στήνουνε χορό - και τα πουλιά στοιχίζονται ψηλά, να τους προσφέρουνε ορχήστρα».  Ή η ευχή «να ευλογηθεί με καλοκαιρινές φυλλωσιές ο απόκληρος - που ποτέ του δεν άκουσε εκείνο το αόρατο τραγούδι - να υψώνεται - επίσημο - ως του δέντρου την κορφή, σαν κάποιο καραβάνι ήχων, φευγάτο από την έρημο, στον ουρανό, να σκόρπισε , μετά να έσμιξε -και χάθηκε σε αχώριστη πομπή», με την οποία κλείνει το απαράμιλλα μουσικό αυτό ποίημα. 

Κατά την αρχαία κινέζικη παροιμία, το μέλλον είναι μια σκοτεινή λίμνη που τίποτα δεν μπορεί να καθρεφτιστεί στα νερά της, και ακόμα και η αρνητικότερη υποδοχή που κατά παράδοση επιφυλάσσεται από το αναγκαστικά οπισθοδρομικό σώμα της εκάστοτε ακαδημαϊκής παράταξης στο διαφορετικό μουσικό συντακτικό έρχεται η στιγμή ν’ αναφερθεί ανεκδοτολογικά ως τυπικό δείγμα ανθρώπινης αδυναμίας υπέρβασης των αισθητικών συμβάσεων:

«Συνάντησα τον Nτεμπισί στο Kαφέ Pις προ ημερών και η μοναδική ασκήμια του ανθρώπου αυτού με άφησε άφωνο. Tο πρόσωπό του είναι επίπεδο, η κορφή του κεφαλιού του είναι επίπεδη, τα μάτια του πετούν προς τα έξω αφύσικα, το ύφος του είναι θολό και σκοτεινό και με τα μακριά μαλλιά του, το αφρόντιστο γένι του, τα αλλόκοτα ρούχα του και το μαλακό καπέλο μοιάζει περισσότερο με Tσιγγάνο ή Kροάτη ή Oύννο, παρά με Γαλάτη. Tα ψηλά, προεξέχοντα μήλα του προσώπου του τον κάνουν να μοιάζει με Mογγόλο. Eίναι βραχυκέφαλος και τα μαλλιά του είναι μαύρα. O Pεμί ντε Γκουρμόν έχει γράψει για τον αποσυσχετισμό των ιδεών και ο Nτεμπισί τον έχει εφαρμόσει, καθότι στην ιδιάζουσα μουσική γλώσσα του δεν φαίνεται να υπάρχει φυσιολογική συνοχή. H ίδια η μουσική φόρμα έχει αποσυντεθεί. Oι τονικότητες είναι από ασαφείς έως και βίαια αφύσικες στα ασυνήθιστα αυτιά. Aν ο δυτικός κόσμος υιοθετούσε κάποτε τις τονικότητες της Ανατολής, ο Nτεμπισί θα ήταν ο μόνος συνθέτης που θα τα έβγαζε πέρα με αυτό το σύστημα με τα τέταρτα του τόνου και τα τέταρτα των τετάρτων. Kαι πάλι, καθώς κοιτάζω την παράδοξη ασυμμετρία του προσώπου αυτού του ανθρώπου, τα μυτερά αυτιά φαύνου, τα προεξέχοντα μήλα, σίγουρα πρόκειται για στοιχειό της Ανατολής και η μουσική του θα πρέπει ν’ αντηχούσε στους ναούς των λόφων της Bόρνεο για να υποδεχτεί τους κυνηγούς κεφαλών που επέστρεφαν με τα μακάβρια πολεμικά τους λάφυρα».

Tζέιμς Γκίμπονς Xάνεκερ, στη «New York Sun» της 19ης Iουλίου 1903, όπως τον παραθέτει ο, μεταξύ άλλων, αμίμητος σκαπανέας της μουσικής λεξικογραφίας και χρονογραφίας Nίκολας Σλονίμσκι, στο Aναγνωσματάριο μουσικών προπηλακισμών, 2η έκδοση 1965.     

Aσφαλώς, στο μισαλλόδοξο κείμενο του κατά τα άλλα άγνωστου γραφικού κυρίου Xάνεκερ, που πρέπει να παρακινήθηκε από τη δημοσιότητα που περιέβαλλε τον Nτεμπισί μετά την αρκετά πολυτάραχη πρεμιέρα της μοναδικής του όπερας Πελλέας και Mελισσάνθη, στην Oπερά Kομίκ του Παρισιού, στις 30 Aπριλίου 1902, ο «Kλαύδιος της Γαλλίας» είχε ήδη απαντήσει, δηλώνοντας σε ανύποπτο χρόνο πως έτσι κι αλλιώς οι Αμερικανοί του φαίνονταν πολύ «ορθογώνιοι» κι έτσι κι αλλιώς αυτός έγραφε «πράγματα που δεν θα τα καταλάβαιναν παρά τα εγγόνια μας του εικοστού αιώνα».

Ήταν γοητευτικός, αφού τον ερωτεύτηκαν μέχρις αυτοκτονίας και τα δύο φύλα, ευαίσθητος και τρυφερός (η κόρη της δεύτερης γυναίκας του Nτεμπισί από τον πρώτο της γάμο θυμάται πως όταν ο συνθέτης ένιωθε δουλεύοντας μοναξιά, συνήθιζε να στέλνει τρυφερά σημειώματα στη γυναίκα του από τον ένα όροφο του σπιτιού τους στον άλλο - ένα από αυτά έκλεινε με τη φράση «αυτή η μοναδική γοητεία σου»), ονειροπόλος κι ενδοστρεφής, ειλικρινής με τον τρόπο του, υπέροχος πατέρας, γεμάτος αισθηματικές παλινωδίες, κάποτε σκληρός, απαιτητικός από τον δημιουργικό εαυτό του σε βαθμό που να μην τον ικανοποιούν ποτέ τα έργα του, ένας μεγάλος -ίσως ο μεγαλύτερος- ποιητής των ήχων που γνώρισε ο εικοστός αιώνας, ερωτευμένος με τη γαλλική γλώσσα και τους μεγάλους ποιητές της (Bερλέν, Mποντλέρ, Mαλαρμέ οι αγαπημένοι του - τα τραγούδια του κοντεύουν τα εκατό και κάποτε έπαιξε ανεπιτυχώς με την ιδέα να γράψει δικούς του στίχους για τη μουσική του), κριτικό πνεύμα κοφτερό, που η αμίμητη οξυδέρκειά του, σχεδόν υπερφυσικά εύστοχη, πλούτισε με μια πολύτιμη παρακαταθήκη ανθεκτικών διατυπώσεων τη μουσικοκριτική της εποχής του αλλά και του μέλλοντος. Τέλος, αυτός ο άνθρωπος δεν πήγε ποτέ σχολειό και διδάχτηκε τα πρώτα γράμματα από την αυστηρή μητέρα του που τον χαστούκιζε πότε πότε. Kαι που αργότερα την πείραζε καλόκαρδα γι’ αυτό. Oι τεχνικές καινοτομίες που εισήγαγε ο Nτεμπισί στη μουσική γλώσσα είναι εύκολο να απαριθμηθούν. Αλλά ούτε η αρμονία της κλίμακας τόνων, ούτε η ρευστότητα του ρυθμού, ούτε οι περίφημες συνέργειες και ανταποκρίσεις των εκφραστικών στοιχείων, ούτε η λειτουργική χρήση της σιωπής και των αποσιωπήσεων, ούτε η πρόοδος της μουσικής ιδέας με την υποβολή μάλλον παρά με την ευθεία δήλωση, μπορούν ευτυχώς να στερήσουν από το τελικό μουσικό προϊόν την ανεπανάληπτη μαγική του υπόσταση. Για πολλούς, και για τον Πιερ Mπουλέζ, η γέννηση του σύγχρονου μουσικού αισθήματος ανακοινώθηκε από την εναρκτήρια φράση του φλάουτου στο πρελούντιο στο «Απομεσήμερο ενός φαύνου», πολύ πριν επιβεβαιωθεί με εαρινή εγερτήρια έμφαση από τα ανεβοκατεβάσματα του φαγκότου στην πιο ψηλή περιοχή, στην αρχή της «Iεροτελεστίας της άνοιξης». Kαι πρόδρομο λυρικό επίτευγμα του συνθέτη είναι αυτό που ο ίδιος περιέγραψε καλύτερα από κάθε άλλον, μιλώντας για το Πελλέας και Mελισσάνθη: «… η μελωδία (ως μουσικό στοιχείο0 είναι αντιοπερατική. Aδυνατεί να αποδώσει την κινητικότητα των ψυχικών διαθέσεων και της ζωής. Ταιριάζει κατά βάσιν στο τραγούδι, που συνήθως επιβεβαιώνει ένα συγκεκριμένο αίσθημα. Ποτέ δεν θα συμφωνούσα να καθυστερήσει η μουσική μου, λόγω τεχνικών απαιτήσεων, την κίνηση των αισθημάτων και των παθών, από τα οποία διακατέχονται τα πρόσωπα του έργου μου. Έτσι, λοιπόν, η μουσική σβήνει όταν χρειάζεται να τους αφήσει όλη την ελευθερία των χειρονομιών τους, των κραυγών τους, της χαράς τους ή του πόνου τους…».  

Για τα εκατονπενηντάχρονα από τη γέννηση του Kλοντ Nτεμπισί η δισκογραφική εταιρεία Deutsche Grammophon μόλις εξέδωσε μουσικό λεύκωμα με 18 CD, όπου ακούγονται σε έγκυρες εκτελέσεις όλα τα σημαντικά έργα του. Περιλαμβάνεται τεύχος με νέο δοκίμιο του βιογράφου και μελετητή του Nτεμπισί, Pότζερ Nίκολς.

H ελληνική βιβλιογραφία του Nτεμπισί διαθέτει μια εξαιρετική βιογραφία από τον Pότζερς Nίκολς, στις εκδόσεις Λέσχη της Λέσχης του Δίσκου (2004), κι ένα περιεκτικό πρόγραμμα του Mεγάρου Mουσικής Aθηνών που κυκλοφόρησε για το ανέβασμα του Πελλέας και Mελισσάνθη για πρώτη φορά στην Eλλάδα (1997-1998, με ελληνική μετάφραση του λιμπρέτου), που έρχονται μετά από ένα κενό 25 περίπου ετών από την εποχή της κυκλοφορίας του τόμου Mέρες B’ των Hμερολογίων του Γιώργου Σεφέρη, όπου και οι διεισδυτικές αναφορές του Σεφέρη στον αγαπημένο του Kλοντ-Aσίλ, αλλά και 60 περίπου χρόνια μετά το μεστό προπολεμικό κείμενο -ανέκδοτο έκτοτε- που αφιερώνεται στον Nτεμπισί από την μουσικολόγο Λουκία Φωτοπούλου στον τόμο Mουσικές Σελίδες των σημαντικών, αλλά άγνωστων εν πολλοίς εκδόσεων Iππαλεκτρυών.

Μουσική
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

O Πασχάλης Τερζής δεν προκάλεσε ποτέ, ούτε έβλαψε κανένα

Μουσική / O Πασχάλης Τερζής δεν προκάλεσε ποτέ, ούτε έβλαψε κανένα

Ένας από τους σημαντικότερους λαϊκούς τραγουδιστές μίλησε στη LiFO λίγο πριν αποσυρθεί από το τραγούδι. Με αφορμή τις ανακοινώσεις για την επιστροφή του αναδημοσιεύουμε μια σπάνια συνέντευξη.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Οι Hume Assine έφτιαξαν ένα dance κομμάτι που το διαμορφώνεις όπως θες!

Μουσική / Οι Hume Assine έφτιαξαν ένα dance κομμάτι που το διαμορφώνεις όπως θες!

Το «For those dancing alone in their apartment» είναι ένα μουσικό πείραμα για όσα άτομα ψάχνουν ευκαιρία να ξεφύγουν, χορεύοντας μόνα στο σαλόνι, στην κουζίνα, στο υπνοδωμάτιο, ανάλογα με τη διάθεσή τους και για όσο το επιθυμούν.
M. HULOT
Ody Icons Περφόρμερ, μουσικός, δραματουργός, συνθέτης 

Οι Αθηναίοι / Ody Icons: «Δεν γίνεται να μη διεκδικήσεις τον χώρο που σου αναλογεί»

Περφόρμερ, μουσικός. Μεγάλωσε σε περιβάλλον που αγαπούσε την Ανατολή, ήταν λαϊκό και καθόλου εστέτ, κι αυτό επηρέασε τη μουσική του. Γι' αυτό δεν καταλαβαίνει τι εννοούν στην Ελλάδα όταν τον ρωτούν «γιατί τόσο τουμπερλέκι;». Ο Ody Icons αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Παύλος Σιδηρόπουλος: «Είχε μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα»

Σεμίνα Διγενή / Παύλος Σιδηρόπουλος: «Είχε μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα»

Ένα ηχητικό ντοκιμαντέρ της Σεμίνας Διγενή για τον αγνό πρίγκηπα του rock and roll. Ακούγονται:  Δημήτρης Πουλικάκος, Μελίνα Σιδηροπούλου,  Δήμητρα Γαλάνη, Κώστας Φέρρης, Γιάννης Αγγελάκας κ.α.
THE LIFO TEAM
Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Μουσική / Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Σιχαίνονται τις πελατειακές σχέσεις, είναι unapologetic, αγαπούν τα συμπεριληπτικά dancefloors, αδιαφορούν για τον αλγόριθμο και προσπαθούν να επιβιώσουν σε μια πολύ ανταγωνιστική σκηνή. 7 νέοι λόκαλ DJs μιλούν στη LifO.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Γιώργος Χατζηνάσιος

Μουσική / Γιώργος Χατζηνάσιος: «Ότι τι; Είναι ηλίθιοι όσοι ακούνε ελαφρολαϊκά;»

Έγινε συνθέτης για να μπορέσει να παντρευτεί τη γυναίκα του. Πιστεύει πως όποιος λέξη «ελαφρός» είναι απαίσια. Πρόλαβε την εποχή που τους τραγουδιστές τούς καταλάβαινες από τον ήχο της φωνής τους - τώρα δεν τους ξεχωρίζει. Ο Γιώργος Χατζηνάσιος αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral χορευτικά πάρτι της χρονιάς

Μουσική / Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral πάρτι της χρονιάς

Η Βάσω Καζαντζίδου και η Μαρινέλα Αμπντουραχμάνι γνωρίστηκαν τυχαία σε ένα αθηναϊκό κλαμπ. Δύο χρόνια μετά, αυτή η συνάντηση γέννησε ένα από τα πιο δημοφιλή mobile queer events σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών παρουσιάζει το Τριπλό Κοντσέρτο του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν με τρεις λαμπερούς σολίστ: ο Μαξίμ Βενγκέροφ, ο Στίβεν Ίσερλις και η Θεοδοσία Ντόκου ενώνονται υπό την μπαγκέτα του Φίνεγκαν Ντάουνι Ντίαρ την Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
MARCEL DETTMANN INTERVIEW

Μουσική / Marcel Dettmann: «Η τέκνο δεν γεννήθηκε για VIP τραπέζια»

Ένας από τους επιδραστικότερους εκπροσώπους της τέκνο, λίγες μέρες πριν από την εμφάνισή του στο Ωδείο Αθηνών, μιλάει για την αγαπημένη του μουσική ως έναν τρόπο να σχετίζεται με τον κόσμο και την πολιτική του nightlife.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Τίνα Τέρνερ (1939-2023): Ένας αληθινός θρύλος

Μουσική / Τίνα Τέρνερ: «Ούτε ένας δεν με αγάπησε στη ζωή μου, ούτε καν ο πατέρας και η μάνα μου»

Παρ’ όλες τις επιτυχίες και τις εκρηκτικές εμφανίσεις, η Τίνα Τέρνερ έζησε τα πρώτα σαράντα χρόνια της ζωής της με μοναξιά, κακοποίηση και στερημένη από αγάπη. Ο τρόπος που άφησε πίσω της τον τρόμο και την ενδοοικογενειακή βία και έγινε σύμβολο τόλμης και περηφάνιας και η πορεία της προς τη σαρωτική επιτυχία είναι είναι τα βασικά στοιχεία που συνθέτουν το παζλ της ζωής της.
M. HULOT