Με τον Γιώργο Καρανικόλα στον Νούρα

Με τον Γιώργο Καρανικόλα στον Νούρα. Facebook Twitter
«Το πρώτο μου λάιβ με τους Drive ήταν στο Κύτταρο, στις 30 Δεκεμβρίου του ‘84, την ημέρα των γενεθλίων μου. Γαμώ τις φάσεις. Πολύ power κι εμείς σε πολύ καλή φάση». Φωτ.: Στάθης Μαμαλάκης/ LIFO
0


ΜΙΑ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΕΝΗ στο αραβικό κανάλι ΜSports δείχνει έναν παρουσιαστή με τσιγκελωτό μουστάκι και γραβάτα σε χρώματα ασορτί με το λογότυπο του σταθμού και ύστερα προβάλλει έναν αγώνα αμερικανικού wrestling. Στη μέση του χώρου ένα ανενεργό σιντριβάνι, πίσω του ένα ποδήλατο (μάλλον του πιτσιρικά Τζόνι, ο οποίος σερβίρει, επιβλέπει παρτίδες σκάκι, αλλάζει καρβουνάκια στους ναργιλέδες και παίζει ντόμινο «ταυτόχρονα») και στο (σκοτεινό) βάθος ένα laptop φωτίζει το πρόσωπο ενός κυρίου, που μάλλον μιλάει στο Skype με την πατρίδα.

Ο Γιώργος Καρανικόλας, εμβληματική φυσιογνωμία της ελληνικής underground σκηνής εδώ και μια τριαντακονταετία, κάθεται στους καφέ καναπέδες-σεπαρέ και καπνίζει ράθυμα τον ναργιλέ του. Κιθαρίστας των Last Drive και ύστερα ιδρυτής και frontman των Blackmail, έχει ζήσει μια μυθιστορηματική ζωή, σπάνια για Έλληνα μουσικό - μια ζωή ταγμένη στο αυθεντικό rock’n’roll attitude, όχι γιατί έπρεπε έτσι να γίνει, αλλά γιατί έτσι ήταν και είναι ο ίδιος. «Στα 11 μου μού πήρε η μάνα μου δώρο έναν δίσκο των T-Rex. Ε, αυτό ήταν, κόλλησα άγρια. Μετά, στα 17 μου, εκεί γύρω στο ’79, πάνω που είχε ξεσπάσει το πανκ, πήγα για έξι μήνες στο Λονδίνο και τα είδα όλα. Θυμάμαι ένα λάιβ των Sisters οf Mercy, όπου βγήκανε και παίξανε πρώτο κομμάτι διασκευή σε Motorhead, και πολλές άλλες συναυλίες σε μικρά υπόγεια λαϊβάδικα κυρίως στο Βόρειο Λονδίνο, στο Highbury. Πολλές μπάντες που βλέπαμε τότε, μετά έγιναν τεράστιες».

«Επίσης, θυμάμαι τότε μια συναυλία στη Ρώμη, όπου με το που βγήκαμε, ο κόσμος άρχισε να τα σπάει όλα. Το μόνο που κατάλαβα ήταν να έρχεται ένα κύμα πάνω μου και να κολλάω με την κιθάρα στον τοίχο. Ήταν εντελώς μάχιμοι οι τύποι. Μπήκαν μέσα και τα διέλυσαν όλα».

Πίσω στην Αθήνα ο Γιώργος είναι πια πανκιό, από τα ελάχιστα στην πόλη. Αράζει μέρες και νύχτες ολάκερες στην «παραλία» των Αμπελοκήπων, στο περίφημο Κτήμα Θων στη συμβολή Αλεξάνδρας και Κηφισίας, το οποίο, πριν τσιμεντοποιηθεί, ήταν μια ανοιχτωσιά με κάποια καφενεία τριγύρω.

«Αράζαμε εκεί, σε ένα παλιό κρητικό ψηλοτάβανο καφενείο, από τις 12 το βράδυ μέχρι τα ξημερώματα. Το μέρος δεν έκλεινε ποτέ. Και ήσουν και καβατζωμένος γιατί δίπλα ήταν τα Κανάρια, ένα old school εστιατόριο, όπου πεταγόσουν κι έτρωγες κάτι, οπότε δεν κουνιόμασταν από εκεί. Κάναμε, βέβαια, και κάτι τρελές βόλτες. Ξεκινάγαμε και περπατούσαμε χωρίς νόημα κάνα επτάωρο. Έτσι, χωρίς προορισμό. Καθαρή αλητεία. Τότε δεν υπήρχαν πολλοί πάνκηδες. Ήταν μόνο δυο τρεις πυρήνες, κυρίως στους Αμπελόκηπους και στην Πλάκα. Φαντάσου ότι περπατούσαμε και μας έφτυναν από τα λεωφορεία».

Και από την «παραλία» των Αμπελοκήπων, κάποια βράδια στον Πήγασο του Κουτσούμπα στα Εξάρχεια, συναυλίες στα (hardcore τότε) σχολεία της Γκράβας, στο Rodeo, σε λόφους, πάρκα και όπου η μεταπολιτευτική έντεχνη λάβα δεν είχε κάψει το χορτάρι που υπήρχε από κάτω. «Εγώ τότε έπαιζα σ’ ένα γκρουπ που λεγόταν Be Bop Jungle, αλλά ήταν μια εποχή που στις μπάντες γινόντουσαν συνεχώς αλλαγές. Τη μια έπαιζες στη μια, την άλλη στην άλλη, κάπως έτσι έκατσε και σε μένα η μπίλια και βρέθηκα στους Last Drive κάνα χρόνο αφότου είχαν ξεκινήσει. Το πρώτο μου λάιβ με τους Drive ήταν στο Κύτταρο, στις 30 Δεκεμβρίου του ‘84, την ημέρα των γενεθλίων μου. Γαμώ τις φάσεις. Πολύ power κι εμείς σε πολύ καλή φάση».

Μετά ήρθε το πρώτο σινγκλάκι, το «Midnite Hope» το ‘85 στην Art Nouveau και το ‘86 ο πρώτος δίσκος στη Hitch Hyke, το «Underworld Shakedown», ένα σοκαριστικό άλμπουμ για τα ελληνικά δεδομένα. Rockabilly, garage, post punk, μια ψυχωμένη διασκευή στο «Blue Moon» των Roger και Hart, μια άλλη στο «Misirlou», το «Valley of death» (ίσως το καλύτερό τους κομμάτι μέχρι σήμερα) και μια αισθητική που δεν έμοιαζε ούτε με την πρωτοεπίπεδη πανκ λογική των ελληνόφωνων συγκροτημάτων, ούτε με την ολίγο δεινοσαυρική άποψη για το ροκ των (περισσότερων) υπολοίπων. Γι’ αυτό και το ’87, όταν οι άλλοι έβραζαν στο καβούκι τους, οι Drive τα μάζεψαν και πήγαν για περιοδεία στην Ευρώπη.

«Ήδη, το “Underworld Shakedown” είχε ακουστεί στην Ευρώπη, χωρίς εμείς να κάνουμε τίποτα, έτσι, στόμα με στόμα, και γι’ αυτό μας κάλεσαν για συναυλίες. Η πρώτη ήταν στο Βερολίνο. Προσγειωθήκαμε στο Ανατολικό Βερολίνο, μπήκαμε στο βανάκι μας και σε φάση transit τότε πήραμε έναν δρόμο για να μπούμε στο Δυτικό Βερολίνο. Στη διαδρομή, όμως, και μέσα στο χιόνι μας άφησε το αμάξι. Τότε σκάνε δυο τύποι με στρατιωτικά ρούχα και όπλα και μας λένε ότι “δεν μπορείτε να μείνετε ούτε λεπτό εδώ”. Εμείς, αν και παιζόταν να χάσουμε όλη την περιοδεία, το είχαμε πάρει στην πλάκα. Τελικά, ευτυχώς εμφανίστηκε ένας τύπος σαν από μηχανής θεός, μας έδεσε με το αμάξι του και μας τράβηξε. Επίσης, θυμάμαι τότε μια συναυλία στη Ρώμη, όπου με το που βγήκαμε, ο κόσμος άρχισε να τα σπάει όλα. Το μόνο που κατάλαβα ήταν να έρχεται ένα κύμα πάνω μου και να κολλάω με την κιθάρα στον τοίχο. Ήταν εντελώς μάχιμοι οι τύποι. Μπήκαν μέσα και τα διέλυσαν όλα».

Με το «Heatwave» του ‘88 οι Last Drive θα καθιερωθούν ως μια από τις καλύτερες μπάντες του είδους στην Ευρώπη, οι δίσκοι τους κυκλοφορούν σε αρκετές χώρες και πουλάνε έναν σεβαστό αριθμό αντιτύπων. «Δεν μάθαμε ποτέ πόσα πουλάγαμε, ούτε λεφτά παίρναμε.

Δεν ήμασταν τύποι που ασχολούμασταν με τα χρήματα. Ήμασταν “γεια σου”. Γουστάραμε μόνο να παίζουμε μουσική και να παρτάρουμε», μου λέει ο Γιώργος, ενώ τρώει ένα καταπληκτικό φαλάφελ (ίσως το καλύτερο στην πόλη) σε σχήμα καρδιάς. Και μετά μου μιλάει για τα ταξίδια του στην Αμερική, εκεί στα τέλη του ‘80, για τη Νέα Υόρκη, για το East Village, όπου έμενε και «σκεπάστηκε από ένα πέπλο θλίψης όταν έσκασε το AIDS και πέθαιναν ο ένας μετά τον άλλο», για τα underground κλαμπ της περιοχής, «όπου τα φιαλίδια αιωρούνταν στον αέρα», για τα μεγάλα ταξίδια με αμάξι στη Δυτική Ακτή, για την παράξενα γοητευτική Ατλάντα, για τη Νέα Ορλεάνη, που δεν του άρεσε, και για τα ψηλά δέντρα της αμερικανικής εξοχής.

Και το ’93, μεταξύ Νέας Υόρκης και Last Drive, θα αποφασίσει να κάνει κάτι δικό του, τους Blackmail, μια από τις σημαντικότερες μπάντες της δεκαετίας του ‘90. «Ήθελα να κάνω κάτι άλλο, ένα πράγμα που πήγαινε αλλού από μόνο του. Μάλιστα, τότε μας ζήτησε η Island να κάνουμε συμβόλαιο για τέσσερις δίσκους μαζί με αμερικανική τουρνέ και η φάση στράβωσε γιατί είχαμε κάνει κάποια συμφωνία με τη Hitch Hyke εδώ. Είναι μια πονεμένη ιστορία. Μέχρι που σκέφτηκα να σταματήσω να παίζω μουσική όταν έγινε αυτό - άσε που νομίζω ότι έπαιξε ρόλο και στη διάλυση των Last Drive τότε».

Οι Blackmail θα κυκλοφορήσουν μέσα σε οχτώ χρόνια -από το 1993 μέχρι το 2001-τρία καταπληκτικά αλμπουμ («Life after death», «Overexposed» και «Seven»), μέχρι να το ρίξουν στην αγρανάπαυση (εν τω μεταξύ, θα παρεμβληθεί και η επανένωση των Drive σ’ εκείνο το λάιβ συναισθηματική βόμβα του 2007 στο Gagarin), για να επιστρέψουν στο τέλος του 2011 με το «Gift», έναν εντυπωσιακά αριστουργηματικό δίσκο, πέρα από κάθε hype των ημερών, που βρίθει μιας τεράστιας γκάμας αναφορών (από post psychedelic μέχρι Radiohead, post rock, Tom Waits, stoner rock, desert rock, rockabilly).

«Τον γουστάρω πολύ αυτόν το δίσκο. Έχει πάει σ’ ένα άλλο επίπεδο ο ήχος μας. Είναι πιο πολύ songs, ενώ η δομή των κομματιών έφυγε από τη φάση ότι μπαίνουμε σαν καμικάζι σ’ ένα στούντιο και γράφουμε. Έγινε πιο χαλαρά και αργά. Άσε που για πρώτη φορά έγραψα δίσκο χωρίς να τσακωθούμε καθόλου. Το “Gift” είναι μια αλχημεία».

* Το κομμάτι αυτό γράφτηκε ακούγοντας στο repeat το «Hermione’s sleep code», το τελευταίο κομμάτι του άλμπουμ, ό,τι πιο ωραίο έχω ακούσει τους τελευταίους μήνες.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η μέρα που τα πανκιά κατέλαβαν την έρημο

Μουσική / Η μέρα που τα πανκιά κατέλαβαν την έρημο

Πριν από 35 χρόνια συγκεντρώθηκαν σ’ ένα εξωγήινο σκηνικό στην έρημο της Καλιφόρνιας οι πανκς του Λος Άντζελες για να γλυτώσουν από την καταδίωξη της αστυνομίας και να δουν κάποιες μυθικές μετέπειτα μπάντες. Έτσι γεννήθηκαν τα σύγχρονα εναλλακτικά φεστιβάλ.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

SANDWELL DISTRICT INTERVIEW

Μουσική / Οι Sandwell District φτιάχνουν τέκνο σαν να προσεύχονται

O Regis και ο Function, δύο από τους πρωτεργάτες του πρότζεκτ που εξελίχθηκε σε διεθνές underground δίκτυο, με αφορμή την εμφάνισή τους στην Αθήνα μιλούν στη LiFO για την επανένωσή τους, την τέκνο σήμερα και τον καινούργιο τους δίσκο.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
KET: «Το γεγονός ότι έχουμε καταφέρει να υπάρχουμε τόσα χρόνια είναι ένα μικρό θαύμα»

Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων / KET: «Καταφέραμε να υπάρχουμε τόσα χρόνια, κι αυτό είναι ένα μικρό θαύμα»

Μια μεγάλη συζήτηση για την ιστορία του Κέντρου Ελέγχου Τηλεοράσεων, ενός από τους βασικούς πυρήνες της πειραματικής και ανεξάρτητης μουσικής σκηνής της πόλης και όχι μόνο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
102΄ με την Tάμτα και την Ανίτα Ρατσβελισβίλι

Μουσική / Tάμτα - Ανίτα Ρατσβελισβίλι: «Μάθαμε να ζούμε με το τραύμα»

Δυο διάσημες και πετυχημένες Γεωργιανές συναντιούνται στην ΕΛΣ και μιλούν για τις δυσκολίες που τις διαμόρφωσαν και την κουλτούρα της χώρας τους, που την κουβαλάνε μαζί τους παντού, ακόμα και όταν τις πληγώνει.
M. HULOT
Η επιστροφή της Lily Allen

Μουσική / Η Lily Allen επιστρέφει με το πιο θεαματικό ξεκατίνιασμα στην ιστορία της ποπ

Το «West End Girl» της Lilly Allen και ένα αριστουργηματικό ραπ άλμπουμ από την CupcakKe αποτελούν τα πιο δυνατά και τολμηρά, από πλευράς στιχουργικής, άλμπουμ της χρονιάς. Μια καλή εβδομάδα για τη μουσική.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
BOYS’ SHORTS INTERVIEW

Μουσική / Boys’ Shorts: «Δεν φταίνε τα τρανς άτομα που έχει γίνει μίζερη η ζωή σου»

To eyeliner και το electroclash έφερε κοντά το ντουέτο των DJs, που εμπνεύστηκαν το όνομά τους από τον Boy George. Έπαιξαν στο Berghain, και η φήμη τους εκτοξεύτηκε. Πλέον το mantra τους είναι το «enjoy the moment».
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Παιδί Τραύμα: Τραγουδάκια λέω που αύριο θα ξεχαστούν, δεν κάνω καμία επανάσταση, δεν αλλάζω τον κόσμο

Μουσική / Παιδί Τραύμα: «Τραγουδάκια λέω, που αύριο θα ξεχαστούν, δεν αλλάζω τον κόσμο»

Στο νέο του άλμπουμ, το Παιδί Τραύμα χρησιμοποιεί τις έννοιες της φυγής και της συγχώρεσης για να μιλήσει για το αδιέξοδο του ψηφιακού κόσμου και την αναζήτηση της αλήθειας με τραγούδια που ξεφεύγουν από το mainstream.   
M. HULOT
Οι Tame Impala φτιάχνουν έναν δίσκο εμπνευσμένο από τα bush doofs της Αυστραλίας

Μουσική / «Deadbeat» των Tame Impala: Μια lo-fi ωδή στα rave πάρτι από ένα σπουδαίο συγκρότημα

Είναι η πρώτη του δουλειά που δεν περιέχει ούτε μια ροκ στιγμή. Σύμφωνα με τον Chris Deville: «Οι Tame Impala έχουν μεταμορφωθεί σταδιακά από ένα από τα σπουδαιότερα ροκ συγκροτήματα της γενιάς τους σε… κάτι άλλο».
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Το Μονόγραμμα του Έρωτα και της Μουσικής

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το Μονόγραμμα του Έρωτα και της Μουσικής

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών τιμά τη μνήμη του Οδυσσέα Ελύτη με αφορμή τα τριάντα χρόνια από τον θάνατό του, παρουσιάζοντας το «Μονόγραμμα» του Γιώργου Κουρουπού, που βασίζεται στο ομότιτλο έργο του μεγάλου Έλληνα ποιητή, στις 24 Οκτωβρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ