ΑΠΕΡΓΙΑΚΗ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

«Η ζωή στον πάτο»: Ο Thurston Moore των Sonic Youth θυμάται τη Νέα Υόρκη του 1978

«Η ζωή στον πάτο»: Ο Thurston Moore των Sonic Youth θυμάται στα απομνημονεύματά του τη Νέα Υόρκη του 1978 Facebook Twitter
Μια από τις πρώτες φωτoγραφίες των Sonic Youth (δεξιά, ο Thurston Moore).
0

ΑΦΟΥ ΠΗΓΑ ΝΑ ΔΩ ΚΑΠΟΙΕΣ πραγματικές φωλιές αρουραίων, κατέληξα σε ένα διαμέρισμα τρίτου ορόφου στη 512 East Thirteenth Street μεταξύ των Avenues A και B. Το ενοίκιο ήταν 110 δολάρια τον μήνα, ένα διαχειρίσιμο ποσό – αν μπορούσα να βρω δουλειά φυσικά.

Το κτίριο ήταν τυπικό για το East Village του 1978, ειδικά για την περιοχή που οι κάτοικοι αποκαλούσαν Alphabet City. Δεν υπήρχε θυροτηλέφωνο στην πόρτα, τα πατώματα ήταν καλυμμένα με μικροσκοπικά ασπρόμαυρα πλακάκια, όλα σπασμένα και βρόμικα.

Ο ένοικος από πάνω μου ήταν ένας οριακά λειτουργικός τοξικοεξαρτημένος και πρώην κατάδικος που είχε δύο ροτβάιλερ, τα οποία μαστίγωνε ουρλιάζοντας μέσα στο μεθύσι του όλη τη νύχτα. Από πάνω του ζούσε ένα ζευγάρι αλκοολικών που σκόνταφτε διαρκώς στις σκάλες. Μια φορά άκουσα τις μανιακές κραυγές της γυναίκας από το διαμέρισμά τους, πριν κατέβει από την έξοδο κινδύνου στην πρόσοψη του κτιρίου μας ουρλιάζοντας: «Βοήθεια! Βοηθήστε με!».

Ο πρώην κατάδικος από πάνω είχε έναν νευρικό φίλο χωρίς δόντια που τον επισκεπτόταν κάθε τόσο. Όποτε με έβλεπε, κακάριζε και με φώναζε "Slim". Πρέπει να τον διασκέδαζα – ένα κοκαλιάρικο, ψηλό, καλομαθημένο αγόρι που μόλις είχε περάσει την εφηβεία του και έμενε σ’ αυτό το άθλιο κτίριο.

Ένα απόγευμα κρύφτηκα από τη βροχή σε μια είσοδο της Λεωφόρου Α, μόνο και μόνο για να βρω τον τύπο χωρίς δόντια να στέκεται εκεί και να αναζητά επίσης καταφύγιο. Χάρηκε πολύ που με είδε –«βρε τον Slim!»– και μου είπε ότι θα έπρεπε να σκεφτώ σοβαρά να ξεκινήσω να πουλάω ναρκωτικά για λογαριασμό του ίδιου και του φίλου του. Είπε ότι θα μπορούσα να βγάλω καλά λεφτά. Πρόσθεσε ότι θα μπορούσα να τον γαμήσω απ' τον κώλο αν ήθελα... «Σου παίρνω και πίπα αν θες», συμπλήρωσε. Απέρριψα ευγενικά τις προτάσεις του πριν χαθώ πίσω στη νεροποντή προσπαθώντας να επιστρέψω το σπίτι.

Η Νέα Υόρκη το καλοκαίρι του 1978 έμοιαζε να βρίσκεται στον πάτο της κατρακύλας. Με την αυξανόμενη οικονομική ανισότητα, η εγκληματικότητα στους δρόμους ήταν ένα φυσιολογικό κομμάτι της καθημερινής ζωής. Επικρατούσε μια γενική στάση παραίτησης. Υπήρχε επίσης όμως μια κοινή αίσθηση, ανάμεσα στους συνομήλικούς μου, ότι ζούσαμε σε αυτή την πόλη για την απερίγραπτη σύνδεση που μας παρείχε.

Υπήρχε ένα νεαρό ζευγάρι Λατίνων που ζούσε στο ισόγειο του κτιρίου. Χτύπησαν την πόρτα μου μια μέρα και μου έδωσαν κάποια σοσιαλιστικά έντυπα, ρωτώντας με αν θα με ενδιέφερε να συμμετάσχω σε μια διαμαρτυρία ενάντια στον ιδιοκτήτη, ο οποίος, τυπικά, ουδόλως ενδιαφερόταν για την προστασία του κτιρίου και προχωρούσε σε αυξήσεις των ενοικίων χωρίς καμιά εξήγηση. Με προσκάλεσαν στο διαμέρισμά τους για καφέ, το οποίο ήταν σχεδόν τόσο σπαρτιάτικο όσο και το δικό μου: το μόνο που είχαν ήταν ένα κρεβάτι, ένα ντιβάνι και μια μεγάλη, σκισμένη αφίσα του Τσε Γκεβάρα στον τοίχο.

«Η ζωή στον πάτο»: Ο Thurston Moore των Sonic Youth θυμάται στα απομνημονεύματά του τη Νέα Υόρκη του 1978 Facebook Twitter
Sonic Youth, 1983.

Δεν ήμουν πολιτικοποιημένος. Δεν είχα κανένα σημείο αναφοράς για τον ακτιβισμό τους, ήμουν ένα φλωράκι από το Κονέκτικατ που η μόνη του εμπειρία με την οργανωμένη διαμαρτυρία ήταν όταν ο πατέρας μου με είχε πάει σε μια πορεία ειρήνης μετά τη δολοφονία του Μάρτιν Λούθερ Κινγκ Τζούνιορ, δέκα χρόνια πριν. Κάποια στιγμή μετά τη συνάντησή μας, άκουσα αναταραχή από κάτω – είχε εμφανιστεί ο ιδιοκτήτης με κάποιους μπράβους για να διώξει βίαια το εξεγερμένο ζευγάρι.

Sonic Life - By Thurston Moore
"Sonic Life" του Thurston Moore

Ο μόνος τρόπος για να πληρώσω το ενοίκιο της ταπεινής κατοικίας μου ήταν να δανειστώ από τη μητέρα μου, αλλά αυτό δεν μπορούσε να συνεχιστεί για πάντα. Χαζεύοντας για πολλοστή φορά τις αγγελίες, είδα ότι θα μπορούσα να βγάλω λίγα χρήματα συμμετέχοντας σε ένα πείραμα δοκιμής νέων φαρμάκων. Πήγα στην τοποθεσία που αναφερόταν στην αγγελία, κάπου στη 14η οδό, κοντά στη Union Square, και γύρω στις οκτώ το πρωί μπήκα στην ουρά μαζί με έναν θίασο που αποτελούνταν από τρελούς του δρόμου, ψυχοπαθή πανκιά και κάποιους σχετικά αθώους σαν εμένα. Θα μας τρύπαγαν στο χέρι μια υποδερμική βελόνα γεμάτη με κάποιο πειραματικό εμβόλιο και στη συνέχεια θα κοιμόμασταν τη νύχτα σε κουκέτες τύπου φυλακής, σε μια μεγάλη αποθήκη. Εύκολα λεφτά, σκέφτηκα.

Έκανα το εμβόλιο και ετοιμάστηκα να κοιμηθώ, ενώ παράλληλα άκουγα τη φλυαρία των μανιακών γύρω μου. Ανυπομονούσα να λάβω την επιταγή μου το επόμενο πρωί – τριάντα κολλαριστά δολάρια. Μέσα σε λίγες ώρες όμως, αισθάνθηκα έντονη αδιαθεσία και άρχισα να ξερνάω ασταμάτητα σε έναν κουβά δίπλα στο κρεβάτι. Μόνο λίγοι από εμάς βρισκόντουσαν σε τέτοια κατάσταση – οι περισσότεροι από τους υπόλοιπους φαίνονταν να το ξεπερνούν, ό,τι κι αν ήταν «αυτό». Το επόμενο πρωί, αφού μάζεψα το παραδάκι, αποφάσισα ότι μάλλον θα έπρεπε να βρω άλλη πηγή εσόδων.

Η Νέα Υόρκη το καλοκαίρι του 1978 έμοιαζε να βρίσκεται στον πάτο της κατρακύλας. Με την αυξανόμενη οικονομική ανισότητα, η εγκληματικότητα στους δρόμους ήταν ένα φυσιολογικό κομμάτι της καθημερινής ζωής. Επικρατούσε μια γενική στάση παραίτησης. Υπήρχε επίσης όμως μια κοινή αίσθηση, ανάμεσα στους συνομήλικούς μου, ότι ζούσαμε σε αυτή την πόλη για την απερίγραπτη σύνδεση που μας παρείχε – την κοινότητα των καλλιτεχνών, των ποιητών και των μουσικών που έδιναν φωνή σε ένα περιβάλλον γεμάτο σκουπίδια, χάος και παραλογισμό.

Παρατηρώντας τον Joey Ramone, τον Johnny Thunders, τη Lydia Lunch, τον James Chance ή τον Cheetah Chrome και την καταπληκτική φίλη του, Gyda Gash, να περπατούν στους δρόμους υπό το φως του ήλιου, ήταν σαν να έβλεπα κουκουβάγιες που, από κάποιο λάθος, κυκλοφορούσαν την ημέρα. Μου φαίνονταν σαν χαρακτήρες βγαλμένοι από ταινία του Φελίνι, καθώς πατούσαν πάνω από χυμένους κάδους απορριμμάτων ή χοροπηδούσαν γύρω από ξεφούσκωτους πυροσβεστικούς κρουνούς που έριχναν νερό στο τσιμέντο που έβραζε…

Μουσική
0

ΑΠΕΡΓΙΑΚΗ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τόλγκα Τουζούν

Μουσική / Τόλγκα Τουζούν: «Ξέρω ότι η μουσική που γράφω δεν θα γίνει ποτέ δημοφιλής»

Ο δημιουργός του ορατορίου «Φάλαινα στην πόλη ή Γιατί το έκανες αυτό;» που παρουσιάζεται στο 2ο Φεστιβάλ Λατρευτικής Μουσικής μιλάει για τη σχέση του με τη σύγχρονη μουσική σκηνή τόσο στη χώρα του, την Τουρκία, όσο και διεθνώς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τα Κατά Ματθαίον Πάθη: Το κορυφαίο θρησκευτικό έργο του Μπαχ

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Τα κατά Ματθαίον πάθη: Το κορυφαίο θρησκευτικό έργο του Μπαχ

Η Ματούλα Κουστένη εξερευνά τον συναρπαστικό κόσμο του μπαρόκ και ξεδιπλώνει τα μυστικά των Παθών του «σημαντικότερου μουσικού επιστήμονα», του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Γιατί σκοτώνονται μεταξύ τους ο Kendrick Lamar και ο Drake;

Μουσική / Γιατί σκοτώνονται μεταξύ τους ο Kendrick Lamar και ο Drake;

Ανταγωνισμός πάντοτε υπήρχε, αλλά ποτέ δεν σοβάρεψαν τόσο τα πράγματα όσο τώρα. Στον χορό μπήκε και ο Kanye West, το κερασάκι στην τούρτα όμως το έβαλε η Taylor Swift. Τα beefs έχουν επανέλθει επειδή μάλλον είναι κάτι που πουλάει.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Αναζητώντας την προφορική και μουσική παράδοση της Κέας

Μουσική / Αναζητώντας την προφορική και μουσική παράδοση της Κέας

Στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας «Cycladic Identity», ιστορίες και παραμύθια του νησιού, οι μελωδιές Τζιωτών μουσικών, η προφορική παράδοση και η μυθολογία συγκεντρώθηκαν σε μια σειρά podcast που θα μπορεί κάθε επισκέπτης της Κέας να ακούσει ενώ περιηγείται σε πλατείες, μονοπάτια, παραλίες, στα δρομάκια της Ιουλίδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Αμαλία μάς ξανασυστήνεται χωρίς τους Architects

Μουσική / Ο Αμαλία μάς ξανασυστήνεται χωρίς τους Architects

Μετά από τέσσερα χρόνια καθυστερήσεων και αρκετά σκαμπανεβάσματα, ο νεαρός δημιουργός που γνωρίσαμε με το πρότζεκτ Amalia and the Architects κυκλοφορεί το ντεμπούτο του άλμπουμ με τίτλο «Amalia???», ξανασυστήνεται στο κοινό μέσα από 10 τραγούδια με υπαρξιακές αναζητήσεις, που λειτουργούν πέρα από τα όρια του φύλου.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η underground δημιουργικότητα μέσα από τα μάτια του Deltah

Μουσική / Deltah: «Κανείς δεν πυροβόλησε επειδή του το είπε ένα ραπ τραγούδι»

Με αφορμή τη νέα κυκλοφορία του «Thorax», ο πολυσχιδής καλλιτέχνης της σύγχρονης underground σκηνής μιλά για τα στερεότυπα που ακολουθούν μέχρι σήμερα τη ραπ, η οποία «προφανώς και είναι μουσική για διασκέδαση, όπως κάποιος θα πάει στα μπουζούκια και θα διασκεδάσει χωρίς απαραίτητα να είναι καψούρης».
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΤΣΗΣ
Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Οι Αθηναίοι / Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Όλοι τη ρωτούν για τον Παύλο Σιδηρόπουλο όμως έχει ζήσει περισσότερα δίπλα στην Αλίκη Βουγιουκλάκη. Έχει εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην Eurovision, αισθάνεται περήφανη που μεγαλώνοντας κατέληξε να κάνει μόνο πράγματα που της αρέσουν. Έχει γυρίσει τον κόσμο με τον Στάθη Καλυβιώτη και τη μουσική τους, μόλις κυκλοφόρησε ένα βιβλίο για τα ταξίδια τους που μετράνε πια 25 χρόνια.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
10 πράγματα για τον KAS:ST

Μουσική / Ο Manuel Sene και άλλα 9 πράγματα που διαμόρφωσαν τη μελωδική technο των KAS:ST

Πρόσφατα παρουσίασε την πιλοτική έκδοση του νέου και εντυπωσιακού οπτικοακουστικού του live πρότζεκτ στην Κωνσταντινούπολη, μπροστά σε ένα ενθουσιώδες κοινό χιλιάδων ατόμων. Η πρώτη παρουσίαση του KAS:ST AV SHOW στην Ευρώπη θα γίνει σε λίγες μέρες στην Αθήνα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Τι κρύβεται πίσω από τη στροφή της Beyoncé στην κάντρι; 

Μουσική / Τι κρύβεται πίσω από τη στροφή της Beyoncé στην κάντρι;

Τα μοντέλα στην πασαρέλα του Louis Vuitton φορούν καουμπόικες μπότες από δέρμα φιδιού, η Prada πουλάει λαιμοδέτες τύπου γουέστερν, σειρές όπως το «Yellowstone» προσελκύουν εκατομμύρια θεατές: Το στυλ Americana ανθίζει στην ποπ κουλτούρα.
THE LIFO TEAM