Το Κέντρο Μουσικής του Λονδίνου, η «Tate Modern της μουσικής», θύμα του κορωνοϊού

London Centre for Music Facebook Twitter
Μια ήττα για το Λονδίνο και για τη μουσική, που με αυτό το έργο θα αποκτούσαν μια αίθουσα με ακουστική παγκόσμιας κλάσης.
0

Στην περίοδο της πανδημίας του κορωνοϊού ο κόσμος της αρχιτεκτονικής δεν σταμάτησε να εργάζεται. Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός των έργων που σχεδιάστηκαν, προχώρησαν ή ολοκληρώθηκαν, σε μουσεία, βιβλιοθήκες, κέντρα κοινοτήτων ή πολιτιστικά κέντρα σε εθνικό επίπεδο. Πρωταγωνίστρια η Κίνα, το μέρος όπου διαγωνίζονται και διαγκωνίζονται οι μεγάλοι αρχιτέκτονες και τα διάσημα αρχιτεκτονικά γραφεία του κόσμου και προφανώς το χρήμα ρέει άφθονο, με τις πιο τρελές και εκκεντρικές ιδέες να υψώνονται όπως τα κτίρια στην αχανή χώρα. Στην Ευρώπη, με λίγες εξαιρέσεις, τα μεγάλα και φιλόδοξα σχέδια περιορίστηκαν στην ολοκλήρωση έργων στα οποία πρωταγωνίστησε η Γερμανία, λιγότερο το Παρίσι και ακόμα λιγότερο το Λονδίνο, που τσακισμένο από την πανδημία οικονομικά, είδε πολλά έργα να αναβάλλονται επ΄ αόριστον.

Πρώτο μεγάλο έργο-θύμα που αφήνει τη Συμφωνική Ορχήστρα του Λονδίνου (London Symphony Orchestra, LSO), την πιο παλιά από τις συμφωνικές ορχήστρες που έχουν έδρα το Λονδίνο, με χρονολογία ίδρυσης το 1904, στριμωγμένη σε ένα σπίτι «ακατάλληλο» και παλιό, είναι το έργο που θα τη στέγαζε σε ένα κτίριο που πολλοί ονόμασαν Tate Modern της μουσικής.

Με μια πολυκύμαντη ιστορία και περιόδους ακμής και παρακμής, η Συμφωνική Ορχήστρα του Λονδίνου έχει εδώ και δεκαετίες ανακτήσει την ηγετική της θέση στην πόλη, την οποία διατηρεί μέχρι σήμερα, με ένα πολυπληθές κοινό να την παρακολουθεί αδιάλειπτα. 

Το φιλόδοξο έργο του «Κέντρου Μουσικής του Λονδίνου» απορρίφθηκε από τη City of London Corporation, με μια δήλωση ότι ο αντίκτυπος της πανδημίας κατέστησε αδύνατη την ολοκλήρωση του σχεδίου και δεν πρόκειται να προχωρήσει τίποτα πριν η κατάσταση επανέλθει σε μια σχετική κανονικότητα.

Ανοιχτή, δημοκρατική, η πλέον ηχογραφημένη ορχήστρα του κόσμου έχει στα παλμαρέ της όχι μόνο ηχογραφήσεις από το 1912 αλλά και πάνω από 200 σάουντρακ για κινηματογραφικές ταινίες, από τα οποία το γνωστότερο ίσως είναι αυτό για τη σειρά ταινιών «Star Wars». Και δικαίως υπερηφανεύεται για μια σειρά προσκεκλημένων μαέστρων που ζηλεύει κάθε όμοιά της ορχήστρα στον κόσμο, από τον Αντρέ Πρεβέν, τον Κλαούντιο Αμπάντο, τον Κόλιν Ντέιβις μέχρι και τον Βαλέρι Γκέργκιεφ. Τα κακά νέα είναι ότι θα εξακολουθήσει να είναι στριμωγμένη στο Μπάρμπικαν Σέντερ, στο Σίτι του Λονδίνου, με επισφαλές μέλλον και περιορισμένα πλέον έσοδα.

London Center of Music Facebook Twitter
Tο «Κέντρο Μουσικής του Λονδίνου» στο Μπάρμπικαν θα θυμίζει πυραμίδα σε περιστροφή.

Με ένα σχέδιο που θυμίζει πυραμίδα σε περιστροφή, το διάσημο παγκοσμίως γραφείο Diller Scofidio + Renfro παρουσίασε το 2019, δυο χρόνια αφότου κέρδισε τον διεθνή διαγωνισμό, το «Κέντρο Μουσικής του Λονδίνου», στο Μπάρμπικαν, που διαφημίστηκε παγκοσμίως ως «μια αίθουσα συναυλιών για τον 21ο αιώνα». 

Με έναν υπερσύγχρονο χώρο συναυλιών, χώρους παραστάσεων, δοκιμών και χώρους εκπαίδευσης, και κόστος που θα άγγιζε τα 288 εκατομμύρια λίρες, το σχέδιο προέβλεπε την ανέγερσή του εκεί όπου βρίσκεται το Μουσείο του Λονδίνου, το οποίο μετακινείται σε έναν νέο χώρο που σχεδίασε ένα άλλο δίδυμο διάσημων αρχιτεκτόνων, ο Stanton Williams και ο Asif Khan.

Ο σχεδιασμός το Κέντρου Μουσικής προέβλεπε το προαπαιτούμενο των σύγχρονων πολιτιστικών κέντρων, τη σύνδεσή του με τον δρόμο και τον κόσμο, και με ανοιχτό το ισόγειο όλη μέρα και όλη νύχτα στο κοινό για μια στάση ηρεμίας στην πολύβουη πόλη. Το Κέντρο Μουσικής θα ήταν και μέρος του περίφημου φιλόδοξου σχεδίου που ονομάζεται Culture Mile, με τη διαδρομή να ξεκινά από την Tate Modern, να διασχίζει τη Γέφυρα της Χιλιετίας πέρα ​​από τον Καθεδρικό Ναό του Αγίου Παύλου και να καταλήγει στο νέο Κέντρο Μουσικής του Λονδίνου.

Simon Rattle Facebook Twitter
Αρχές Ιανουαρίου έσκασε κυριολεκτικά σαν βόμβα η ανακοίνωση ότι ο Σάιμον Ρατλ εγκαταλείπει τη Βρετανία και θα είναι ο επόμενος διευθυντής της Συμφωνικής Ορχήστρας της Βαυαρικής Ραδιοφωνίας από τη σεζόν 2023-2024.

Κινητήρια δύναμη πίσω από το έργο ήταν ο μαέστρος Σάιμον Ρατλ, που βρέθηκε στο τιμόνι της από το 2017, όταν άφησε πίσω του –για να επιστρέψει στη γενέτειρά του τη Βρετανία– τη Συμφωνική Ορχήστρα του Βερολίνου. Φυσικά υπήρχαν σοβαροί επικριτές του έργου, που υποστήριζαν εξαρχής ότι η χρηματοδότηση ήταν μεγάλη από πλευράς κράτους, και προσωπικότητες της κυβέρνησης που λένε ότι δεν είναι αναγκαίο για το Λονδίνο να έχει μια αίθουσα συναυλιών αυτής της κλίμακας και κόστους.

Αρχές Ιανουαρίου έσκασε κυριολεκτικά σαν βόμβα η ανακοίνωση ότι ο Σάιμον Ρατλ εγκαταλείπει τη Βρετανία και θα είναι ο επόμενος διευθυντής της Συμφωνικής Ορχήστρας της Βαυαρικής Ραδιοφωνίας από τη σεζόν 2023-2024. Πολέμιος του Brexit, ο Σάιμον Ρατλ το είπε και το έκανε τη στιγμή που οι Βρετανοί μουσικοί βλέπουν τους ορίζοντές τους να στενεύουν εξαιτίας των εμποδίων που θέτει η έξοδος της χώρας τους από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Λίγες μέρες νωρίτερα το φιλόδοξο έργο του «Κέντρου Μουσικής του Λονδίνου» απορρίφθηκε από τη City of London Corporation, με μια δήλωση ότι ο αντίκτυπος της πανδημίας κατέστησε αδύνατη την ολοκλήρωση του σχεδίου και δεν πρόκειται να προχωρήσει τίποτα πριν η κατάσταση επανέλθει σε μια σχετική κανονικότητα. Οι εναλλακτικές προτάσεις για την αξιοποίηση της περιοχής που αφήνει το Μουσείο του Λονδίνου θα υποβληθούν τους επόμενους μήνες. 

Είναι μια ήττα αυτή και για το Λονδίνο και για τη μουσική, που με αυτό το έργο θα αποκτούσαν μια αίθουσα με ακουστική παγκόσμιας κλάσης. Το Λονδίνο χάνοντας αυτή την ευκαιρία δεν θα μπορέσει να έχει μια αίθουσα όπως η Philharmonie στο Παρίσι του Jean Nouvel και η Elbhilharmonie στο Αμβούργο των Herzog & de Meuron, και πολλοί μουσικοί αγωνιούν για τις θέσεις τους κάνοντας συγχρόνως προσπάθειες να εργασθούν στην ΕΕ. Αυτήν τη στιγμή ο Δήμος του Λονδίνου κάτω από αυτές τις συνθήκες θα επενδύσει στην ανακαίνιση του Μπάρμπικαν Σέντερ που έχει κλείσει τα σαράντα του χρόνια.

London Center of Music inside Facebook Twitter
Το «Κέντρο Μουσικής του Λονδίνου» θα διιέθετε έναν υπερσύγχρονο χώρο συναυλιών.
Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τα Κατά Ματθαίον Πάθη: Το κορυφαίο θρησκευτικό έργο του Μπαχ

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Τα κατά Ματθαίον πάθη: Το κορυφαίο θρησκευτικό έργο του Μπαχ

Η Ματούλα Κουστένη εξερευνά τον συναρπαστικό κόσμο του μπαρόκ και ξεδιπλώνει τα μυστικά των Παθών του «σημαντικότερου μουσικού επιστήμονα», του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Γιατί σκοτώνονται μεταξύ τους ο Kendrick Lamar και ο Drake;

Μουσική / Γιατί σκοτώνονται μεταξύ τους ο Kendrick Lamar και ο Drake;

Ανταγωνισμός πάντοτε υπήρχε, αλλά ποτέ δεν σοβάρεψαν τόσο τα πράγματα όσο τώρα. Στον χορό μπήκε και ο Kanye West, το κερασάκι στην τούρτα όμως το έβαλε η Taylor Swift. Τα beefs έχουν επανέλθει επειδή μάλλον είναι κάτι που πουλάει.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Αναζητώντας την προφορική και μουσική παράδοση της Κέας

Μουσική / Αναζητώντας την προφορική και μουσική παράδοση της Κέας

Στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας «Cycladic Identity», ιστορίες και παραμύθια του νησιού, οι μελωδιές Τζιωτών μουσικών, η προφορική παράδοση και η μυθολογία συγκεντρώθηκαν σε μια σειρά podcast που θα μπορεί κάθε επισκέπτης της Κέας να ακούσει ενώ περιηγείται σε πλατείες, μονοπάτια, παραλίες, στα δρομάκια της Ιουλίδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Αμαλία μάς ξανασυστήνεται χωρίς τους Architects

Μουσική / Ο Αμαλία μάς ξανασυστήνεται χωρίς τους Architects

Μετά από τέσσερα χρόνια καθυστερήσεων και αρκετά σκαμπανεβάσματα, ο νεαρός δημιουργός που γνωρίσαμε με το πρότζεκτ Amalia and the Architects κυκλοφορεί το ντεμπούτο του άλμπουμ με τίτλο «Amalia???», ξανασυστήνεται στο κοινό μέσα από 10 τραγούδια με υπαρξιακές αναζητήσεις, που λειτουργούν πέρα από τα όρια του φύλου.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η underground δημιουργικότητα μέσα από τα μάτια του Deltah

Μουσική / Deltah: «Κανείς δεν πυροβόλησε επειδή του το είπε ένα ραπ τραγούδι»

Με αφορμή τη νέα κυκλοφορία του «Thorax», ο πολυσχιδής καλλιτέχνης της σύγχρονης underground σκηνής μιλά για τα στερεότυπα που ακολουθούν μέχρι σήμερα τη ραπ, η οποία «προφανώς και είναι μουσική για διασκέδαση, όπως κάποιος θα πάει στα μπουζούκια και θα διασκεδάσει χωρίς απαραίτητα να είναι καψούρης».
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΤΣΗΣ
Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Οι Αθηναίοι / Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Όλοι τη ρωτούν για τον Παύλο Σιδηρόπουλο όμως έχει ζήσει περισσότερα δίπλα στην Αλίκη Βουγιουκλάκη. Έχει εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην Eurovision, αισθάνεται περήφανη που μεγαλώνοντας κατέληξε να κάνει μόνο πράγματα που της αρέσουν. Έχει γυρίσει τον κόσμο με τον Στάθη Καλυβιώτη και τη μουσική τους, μόλις κυκλοφόρησε ένα βιβλίο για τα ταξίδια τους που μετράνε πια 25 χρόνια.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
10 πράγματα για τον KAS:ST

Μουσική / Ο Manuel Sene και άλλα 9 πράγματα που διαμόρφωσαν τη μελωδική technο των KAS:ST

Πρόσφατα παρουσίασε την πιλοτική έκδοση του νέου και εντυπωσιακού οπτικοακουστικού του live πρότζεκτ στην Κωνσταντινούπολη, μπροστά σε ένα ενθουσιώδες κοινό χιλιάδων ατόμων. Η πρώτη παρουσίαση του KAS:ST AV SHOW στην Ευρώπη θα γίνει σε λίγες μέρες στην Αθήνα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Τι κρύβεται πίσω από τη στροφή της Beyoncé στην κάντρι; 

Μουσική / Τι κρύβεται πίσω από τη στροφή της Beyoncé στην κάντρι;

Τα μοντέλα στην πασαρέλα του Louis Vuitton φορούν καουμπόικες μπότες από δέρμα φιδιού, η Prada πουλάει λαιμοδέτες τύπου γουέστερν, σειρές όπως το «Yellowstone» προσελκύουν εκατομμύρια θεατές: Το στυλ Americana ανθίζει στην ποπ κουλτούρα.
THE LIFO TEAM