Η τελευταία συνέντευξη του Ruichi Sakamoto και 5 άλμπουμ που καθόρισαν την καριέρα του

Η τελευταία συνέντευξη του Ruichi Sakamoto και 5 άλμπουμ που καθόρισαν την καριέρα του Facebook Twitter
Ο Σακαμότο δεν θεωρεί ότι έχει επηρεαστεί από κάπου για το συγκεκριμένο άλμπουμ. Σίγουρα όχι από τη λογοτεχνία.
0

Τo «12», όπως ονομάζεται το κύκνειο άσμα του Ιάπωνα συνθέτη, περιέχει δώδεκα μινιμαλιστικά και μελαγχολικά ambient κομμάτια όπου η αναπνοή του κρατά τον βασικό ρόλο έτσι όπως συνοδεύει τo πιάνο σε ορισμένα σημεία. Το άλμπουμ λειτουργεί ως παρακαταθήκη επειδή το έγραψε καθώς πάλευε με τον καρκίνο.

«Όλα τα κομμάτια ηχογραφήθηκαν σε ένα μικρό στούντιο στην προσωρινή μου κατοικία στο Τόκιο. Ανάλογα με το κομμάτι, δύο ή τέσσερα μικρόφωνα χρησιμοποιήθηκαν για το πιάνο. Ζήτησα από το προσωπικό μου να μου στείλει μερικά όργανα και πέτρες από τη Νέα Υόρκη, αλλά υπήρχαν περιορισμοί, επειδή ήταν πολύ διαφορετικά από το βασικό μου στούντιο στη Νέα Υόρκη, το οποίο χρησιμοποιούσα για δεκαετίες. Ο μάνατζέρ μου αγόρασε βιαστικά ένα πιάνο για μένα, αλλά ο ήχος δεν είναι πολύ καλός, οπότε θα έλεγα ότι δεν υπήρχαν πλεονεκτήματα, εκτός ίσως από τον ήχο των κορακιών που γελούσαν στα κρυφά», αναφέρει αστειευόμενος. O Σακαμότο ζούσε στη Νέα Υόρκη από το 1990 και για τριάντα χρόνια. Τα τελευταία τρία χρόνια είχε επιστρέψει στο Τόκιο, όπου παρέμεινε μέχρι τον θάνατό του στις 28 Μαρτίου του 2023.

«Πάτησα το κουμπί της ηχογράφησης και αμέσως άγγιξα τα πλήκτρα του συνθεσάιζερ χωρίς ακόμη να έχω αποφασίσει ποια θα είναι η πρώτη νότα. Νομίζω ότι όλα τα κομμάτια γράφτηκαν απόγευμα. Δουλεύω τα απογεύματα. Περνάω τα πρωινά μου τρώγοντας φρούτα και χαζολογώντας. Συνέθεσα περίπου 1,5 φορές περισσότερα κομμάτια από αυτά που υπάρχουν στο άλμπουμ και διάλεξα δώδεκα από αυτά χωρίς καμιά πρόθεση».

Πώς ξεκίνησε να γράφει το άλμπουμ; «Πάτησα το κουμπί της ηχογράφησης και αμέσως άγγιξα τα πλήκτρα του συνθεσάιζερ χωρίς ακόμη να έχω αποφασίσει ποια θα είναι η πρώτη νότα. Νομίζω ότι όλα τα κομμάτια γράφτηκαν απόγευμα. Δουλεύω τα απογεύματα. Περνάω τα πρωινά μου τρώγοντας φρούτα και χαζολογώντας. Συνέθεσα περίπου 1,5 φορές περισσότερα κομμάτια από αυτά που υπάρχουν στο άλμπουμ και διάλεξα δώδεκα από αυτά χωρίς καμιά πρόθεση».

Οι τίτλοι των κομματιών είναι ημερομηνίες. Μόνο ένα από αυτά έχει τον υπότιτλο «Sarabande»: «Το αποκαλούσα "ημερολόγιο", οπότε ήταν φυσικό να το βάλω σε χρονολογική σειρά. Το τελευταίο κομμάτι, το "20220304", ήταν διαφορετικό από τα υπόλοιπα, έτσι το έβαλα προς το τέλος. Δεν σκέφτηκα ποτέ να τους δώσω τίτλους. Δίνει κανείς τίτλους σε όσα γράφει σε ένα ημερολόγιο; Το sarabande είναι ένα είδος χορευτικής μουσικής ενσωματωμένης σε μια μουσική σουίτα από την εποχή του μπαρόκ. Ήθελα ο κόσμος να φανταστεί έναν αργό και κομψό χορό, γι’ αυτό το πρόσθεσα. Όλα τα κομμάτια εκτός από τα 8, 9 και 11 έγιναν με μία ηχογράφηση, απλώς έβαλα μερικές πιο γυαλιστερές πινελιές σε αυτά».

20211201

Όσον αφορά την αναπνοή του που ακούγεται σε διάφορα σημεία, εξηγεί διεξοδικά πώς προέκυψε: «Η αναπνοή μου όταν παίζω είναι πάντα συγχρονισμένη με τις συχνότητες της μουσικής. Αυτό ισχύει για κάθε μουσικό. Έτσι η αναπνοή μας δεν είναι ποτέ σταθερή. Υπάρχουν ήχοι από το κάθισμά μου στη θέση του πιάνου, από τα πετάλια, ο ήχος όταν ετοιμάζομαι, όπως και ο ήχος ενός κορακιού που κρώζει καθώς παίζω. Ο θόρυβος είναι, επίσης, μέρος της μουσικής. Δεν σάμπλαρα την αναπνοή μου. Αυτό που ακούγεται σαν αναπνοή είναι ο ήχος που δημιούργησα με τεχνητά μέσα. Αν ακούγεται σαν αναπνοή, είναι υπέροχο, αλλά δεν υπήρχε κάποιο νόημα πίσω από αυτό. Απλώς ήθελα να συμπεριλάβω έναν τέτοιο ήχο. Παρ' όλα αυτά, υπάρχουν στιγμές όταν παίζω πιάνο που η αναπνοή μου μπαίνει στην ηχογράφηση ελαφρώς, όπως επίσης και ήχοι από πήλινα αντικείμενα που κουνιούνται από τον αέρα».

Η τελευταία συνέντευξη του Ruichi Sakamoto και 5 άλμπουμ που καθόρισαν την καριέρα του Facebook Twitter
Υπάρχουν στιγμές όταν παίζω πιάνο που η αναπνοή μου μπαίνει στην ηχογράφηση ελαφρώς, όπως επίσης και ήχοι από πήλινα αντικείμενα που κουνιούνται από τον αέρα.

Ο Σακαμότο δεν θεωρεί ότι έχει επηρεαστεί από κάπου για το συγκεκριμένο άλμπουμ. Σίγουρα όχι από τη λογοτεχνία. «Το διάβασμα είναι σαν το έδαφος ή το χώμα για μένα και είναι βασικό για την ψυχή μου, αλλά δεν υπάρχουν άμεσες επιρροές. Ο δίσκος επίσης δεν έχει καμιά επιρροή από το progressive rock. Ποτέ δεν μου άρεσε ως μουσικό είδος. Θα πρέπει να πω ότι τα κομμάτια με το πιάνο στο δεύτερο μισό του άλμπουμ είναι διαφορετικά από εκείνα στο πρώτο μισό. Στην αρχή αισθάνεσαι έναν καταιγισμό από ήχους, ενώ το δεύτερο μισό αφορά περισσότερο συνειδητά τη δημιουργία. Αυτό το συναίσθημα είναι παρόμοιο με τον τρόπο που δημιουργούσα συνειδητά στην ύστερη εφηβεία. Ήταν κάτι που σκεφτόμουν όσο συνέθετα το άλμπουμ».

Τέλος, στην ερώτηση ποιοι είναι οι αγαπημένοι του ήχοι, απαντάει: «Θα έλεγα ο ήχος της βροχής. Επιπλέον, σε μια μέρα με αέρα, ο ήχος από τα καμπανάκια, τις ονειροπαγίδες και τα κεραμικά που κρέμονται από το περβάζι μου με κάνει ευτυχισμένο».

Yellow Magic Orchestra (1978)

Yellow Magic Orchestra - Yellow Magic Orchestra [1978]

Ένα σούπεργκρουπ που αρκετές φορές χαρακτηρίστηκε ως η ιαπωνική απάντηση στους Kraftwerk, αποτελούνταν από τρεις χαρισματικές μορφές, τον παραγωγό Haruomi Hosono, τον ντράμερ Yukihiro Takahashi (που επίσης έφυγε από τη ζωή τον Ιανουάριο του 2023) και τον Sakamoto στη θέση του ενορχηστρωτή και συνθέτη. Θεωρούνται από τους πρωτοπόρους της ηλεκτρονικής μουσικής. Το ντεμπούτο άλμπουμ τους περιείχε κομμάτια όπως τα «Computer Game» και «Firecracker», που γνώρισαν επιτυχία στην Αμερική και τη Βρετανία.

Thousand Knives (1978)

Ryuichi Sakamoto ‎– Thousand Knives Of Ryuichi Sakamoto

Το σόλο ντεμπούτο του Σακαμότο είναι στην ουσία ένα βαθιά πειραματικό άλμπουμ που ανοίγει με ένα ποίημα γραμμένο από τον Μάο Τσετούνγκ και κλείνει με ένα επαναστατικό κινέζικο τραγούδι. Ήταν 26 ετών όταν το έφτιαξε και δείχνει τo έντονο ενδιαφέρον του για την ασιατική ιστορία. 

Merry Christmas, Mr. Lawrence (1983)

David Sylvian & Ryuichi Sakamoto - Forbidden Colours

O Σακαμότο ξεκίνησε να συνθέτει για τον κινηματογράφο στα μέσα της δεκαετίας του ’80. Στη συγκεκριμένη ταινία, ένα queer πολεμικό φιλμ, πρωταγωνίστησε κιόλας πλάι στον David Bowie, ο οποίος θα συμμετείχε και στο σάουντρακ. Απέρριψε, όμως, την πρόταση επειδή ήθελε να επικεντρωθεί στον ρόλο του.

Τhe Last Emperor (1987)

Ryuichi Sakamoto - The Last Emperor

Τo σάουντρακ που θεμελίωσε τη φήμη του ως ενός από τους σημαντικότερους συνθέτες της γενιάς του. Κέρδισε το Όσκαρ μαζι με τους David Byrne και Cong Su, αλλά η δικιά του συμβολή έλαμψε περισσότερο, καθώς συνέθεσε εννιά κομμάτια για τις ανάγκες της ταινίας.

Async (2017)

Ryuichi Sakamoto - "Life, Life"

Στo πρώτο άλμπουμ που έφτιαξε μετά τη διάγνωσή του με καρκίνο του φάρυγγα και την ανάρρωσή του από το χειρουργείο δανείζεται μια φράση από το μυθιστόρημα του Paul Bowles «Τσάι στη Σαχάρα» –είχε αναλάβει το σάουντρακ της ταινίας– και σαμπλάρει τη φωνή του γνωστού συγγραφέα από μια ανάγνωση του έργου, ενώ φαίνεται έντονα η επιρροή του από το σινεμά του Ταρκόφσκι και ταινίες όπως το «Σολάρις» και το «Στάλκερ».

www.sitesakamoto.com

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Mara Gibb»: Μια space όπερα για ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας

Μουσική / Μια ελληνική space όπερα για τη μυστική ζωή ενός non-binary εξωγήινου

Το «Secret life of Mara Gibb» του Prins Obi έχει για κεντρικό ήρωα ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας. Ο ήχος έχει ρίζες στην ψυχεδέλεια αλλά δεν μένει εκεί. Παίζει να είναι και η καλύτερη δουλειά του μετά τους Baby Guru.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
ΕΠΕΞ INDIRA PAGANOTTO INTERVIEW

Μουσική / H Ιndira Paganotto φέρνει στην Αθήνα την απίθανη psy-techno της και μια στρατιά νίντζα

Είναι περήφανη για τις ιταλικές και τις ισπανικές της ρίζες, και για τη μουσική της. Το στυλ της, χωρίς κανόνες ή κουτάκια, ανεβάζει τον πήχη, μαζί και τις προσδοκίες μας για την εμφάνισή της στο Techniques.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Το πρόγραμμα της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στο Μέγαρο Μουσικής για τη νέα σεζόν περιλαμβάνει το Πρώτο Κοντσέρτο για πιάνο του Μπραμς με τον διεθνώς αναγνωρισμένο πιανίστα Αλεξέι Βολόντιν, και η Ματούλα Κουστένη μάς ξεναγεί στην ιστορία αυτού του αριστουργήματος που γεννήθηκε μέσα από τη μοιραία γνωριμία του συνθέτη με την Κλάρα Σούμαν.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Είναι true, έχει vibe: Γι’ αυτό ο νεαρόκοσμος αγαπάει τη Θώδη

Μουσική / «Είναι true, έχει vibe»: Αν δεν το έχετε καταλάβει, οι 20άρηδες αγαπούν τη Θώδη

Βρεθήκαμε σε ένα γλέντι στον Ταύρο όπου ακόμη και οι teenagers διασκέδαζαν, φύγαμε με καλτσάκια που έγραφαν «Με κλαρίνο στο Πεκίνο» και με την ευχή να βρούμε πάρκινγκ στο κέντρο.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
ΖΟΡΝΤΙ ΣΑΒΑΛ: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Μουσική / Jordi Savall: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Ο διακεκριμένος μουσικός κάνει μουσική σαν να ανακαλύπτει νέα, όμορφα μέρη. Επιστρέφει στην Αθήνα και συμπράττει με τη Διαπολιτισμική Ορχήστρα της ΕΛΣ σε μια συναυλία που υμνεί την ενωτική φύση της Μεσογείου. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
REWORKS 2025 - Τα νέα / ανερχόμενα ονόματα του φετινού φεστιβάλ

Μουσική / Κρατήστε σημειώσεις: Αυτά είναι τα ανερχόμενα ονόματα του φετινού Reworks

Μέσα σε πέντε μέρες το κορυφαίο φεστιβάλ ηλεκτρονικής μουσικής φέρνει στη Θεσσαλονίκη πολυσυλλεκτικά, απρόβλεπτα και ατμοσφαιρικά sets που συνδυάζουν την εγκεφαλική με τη χορευτική διάσταση.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Δεν θα γεράσουμε ποτέ, κουφάλα νεκροθάφτη

Μουσική / Δεν θα γεράσουμε ποτέ, κουφάλα νεκροθάφτη

Ο Taki Tsan και ο DJ Alx έχουν γράψει μεγάλο μέρος της ιστορίας του ελληνικού χιπ χοπ. Τριάντα χρόνια μετά το ξεκίνημά τους είναι ακόμα εδώ, alive and kicking, με κοινό live στο Αγοραφοβικό Φεστιβάλ στο ΠΛΥΦΑ, καινούργια σεζόν για το Taki Tsan Show αλλά και νέο άλμπουμ.
M. HULOT