Η τελευταία συνέντευξη του Ruichi Sakamoto και 5 άλμπουμ που καθόρισαν την καριέρα του

Η τελευταία συνέντευξη του Ruichi Sakamoto και 5 άλμπουμ που καθόρισαν την καριέρα του Facebook Twitter
Ο Σακαμότο δεν θεωρεί ότι έχει επηρεαστεί από κάπου για το συγκεκριμένο άλμπουμ. Σίγουρα όχι από τη λογοτεχνία.
0

Τo «12», όπως ονομάζεται το κύκνειο άσμα του Ιάπωνα συνθέτη, περιέχει δώδεκα μινιμαλιστικά και μελαγχολικά ambient κομμάτια όπου η αναπνοή του κρατά τον βασικό ρόλο έτσι όπως συνοδεύει τo πιάνο σε ορισμένα σημεία. Το άλμπουμ λειτουργεί ως παρακαταθήκη επειδή το έγραψε καθώς πάλευε με τον καρκίνο.

«Όλα τα κομμάτια ηχογραφήθηκαν σε ένα μικρό στούντιο στην προσωρινή μου κατοικία στο Τόκιο. Ανάλογα με το κομμάτι, δύο ή τέσσερα μικρόφωνα χρησιμοποιήθηκαν για το πιάνο. Ζήτησα από το προσωπικό μου να μου στείλει μερικά όργανα και πέτρες από τη Νέα Υόρκη, αλλά υπήρχαν περιορισμοί, επειδή ήταν πολύ διαφορετικά από το βασικό μου στούντιο στη Νέα Υόρκη, το οποίο χρησιμοποιούσα για δεκαετίες. Ο μάνατζέρ μου αγόρασε βιαστικά ένα πιάνο για μένα, αλλά ο ήχος δεν είναι πολύ καλός, οπότε θα έλεγα ότι δεν υπήρχαν πλεονεκτήματα, εκτός ίσως από τον ήχο των κορακιών που γελούσαν στα κρυφά», αναφέρει αστειευόμενος. O Σακαμότο ζούσε στη Νέα Υόρκη από το 1990 και για τριάντα χρόνια. Τα τελευταία τρία χρόνια είχε επιστρέψει στο Τόκιο, όπου παρέμεινε μέχρι τον θάνατό του στις 28 Μαρτίου του 2023.

«Πάτησα το κουμπί της ηχογράφησης και αμέσως άγγιξα τα πλήκτρα του συνθεσάιζερ χωρίς ακόμη να έχω αποφασίσει ποια θα είναι η πρώτη νότα. Νομίζω ότι όλα τα κομμάτια γράφτηκαν απόγευμα. Δουλεύω τα απογεύματα. Περνάω τα πρωινά μου τρώγοντας φρούτα και χαζολογώντας. Συνέθεσα περίπου 1,5 φορές περισσότερα κομμάτια από αυτά που υπάρχουν στο άλμπουμ και διάλεξα δώδεκα από αυτά χωρίς καμιά πρόθεση».

Πώς ξεκίνησε να γράφει το άλμπουμ; «Πάτησα το κουμπί της ηχογράφησης και αμέσως άγγιξα τα πλήκτρα του συνθεσάιζερ χωρίς ακόμη να έχω αποφασίσει ποια θα είναι η πρώτη νότα. Νομίζω ότι όλα τα κομμάτια γράφτηκαν απόγευμα. Δουλεύω τα απογεύματα. Περνάω τα πρωινά μου τρώγοντας φρούτα και χαζολογώντας. Συνέθεσα περίπου 1,5 φορές περισσότερα κομμάτια από αυτά που υπάρχουν στο άλμπουμ και διάλεξα δώδεκα από αυτά χωρίς καμιά πρόθεση».

Οι τίτλοι των κομματιών είναι ημερομηνίες. Μόνο ένα από αυτά έχει τον υπότιτλο «Sarabande»: «Το αποκαλούσα "ημερολόγιο", οπότε ήταν φυσικό να το βάλω σε χρονολογική σειρά. Το τελευταίο κομμάτι, το "20220304", ήταν διαφορετικό από τα υπόλοιπα, έτσι το έβαλα προς το τέλος. Δεν σκέφτηκα ποτέ να τους δώσω τίτλους. Δίνει κανείς τίτλους σε όσα γράφει σε ένα ημερολόγιο; Το sarabande είναι ένα είδος χορευτικής μουσικής ενσωματωμένης σε μια μουσική σουίτα από την εποχή του μπαρόκ. Ήθελα ο κόσμος να φανταστεί έναν αργό και κομψό χορό, γι’ αυτό το πρόσθεσα. Όλα τα κομμάτια εκτός από τα 8, 9 και 11 έγιναν με μία ηχογράφηση, απλώς έβαλα μερικές πιο γυαλιστερές πινελιές σε αυτά».

20211201

Όσον αφορά την αναπνοή του που ακούγεται σε διάφορα σημεία, εξηγεί διεξοδικά πώς προέκυψε: «Η αναπνοή μου όταν παίζω είναι πάντα συγχρονισμένη με τις συχνότητες της μουσικής. Αυτό ισχύει για κάθε μουσικό. Έτσι η αναπνοή μας δεν είναι ποτέ σταθερή. Υπάρχουν ήχοι από το κάθισμά μου στη θέση του πιάνου, από τα πετάλια, ο ήχος όταν ετοιμάζομαι, όπως και ο ήχος ενός κορακιού που κρώζει καθώς παίζω. Ο θόρυβος είναι, επίσης, μέρος της μουσικής. Δεν σάμπλαρα την αναπνοή μου. Αυτό που ακούγεται σαν αναπνοή είναι ο ήχος που δημιούργησα με τεχνητά μέσα. Αν ακούγεται σαν αναπνοή, είναι υπέροχο, αλλά δεν υπήρχε κάποιο νόημα πίσω από αυτό. Απλώς ήθελα να συμπεριλάβω έναν τέτοιο ήχο. Παρ' όλα αυτά, υπάρχουν στιγμές όταν παίζω πιάνο που η αναπνοή μου μπαίνει στην ηχογράφηση ελαφρώς, όπως επίσης και ήχοι από πήλινα αντικείμενα που κουνιούνται από τον αέρα».

Η τελευταία συνέντευξη του Ruichi Sakamoto και 5 άλμπουμ που καθόρισαν την καριέρα του Facebook Twitter
Υπάρχουν στιγμές όταν παίζω πιάνο που η αναπνοή μου μπαίνει στην ηχογράφηση ελαφρώς, όπως επίσης και ήχοι από πήλινα αντικείμενα που κουνιούνται από τον αέρα.

Ο Σακαμότο δεν θεωρεί ότι έχει επηρεαστεί από κάπου για το συγκεκριμένο άλμπουμ. Σίγουρα όχι από τη λογοτεχνία. «Το διάβασμα είναι σαν το έδαφος ή το χώμα για μένα και είναι βασικό για την ψυχή μου, αλλά δεν υπάρχουν άμεσες επιρροές. Ο δίσκος επίσης δεν έχει καμιά επιρροή από το progressive rock. Ποτέ δεν μου άρεσε ως μουσικό είδος. Θα πρέπει να πω ότι τα κομμάτια με το πιάνο στο δεύτερο μισό του άλμπουμ είναι διαφορετικά από εκείνα στο πρώτο μισό. Στην αρχή αισθάνεσαι έναν καταιγισμό από ήχους, ενώ το δεύτερο μισό αφορά περισσότερο συνειδητά τη δημιουργία. Αυτό το συναίσθημα είναι παρόμοιο με τον τρόπο που δημιουργούσα συνειδητά στην ύστερη εφηβεία. Ήταν κάτι που σκεφτόμουν όσο συνέθετα το άλμπουμ».

Τέλος, στην ερώτηση ποιοι είναι οι αγαπημένοι του ήχοι, απαντάει: «Θα έλεγα ο ήχος της βροχής. Επιπλέον, σε μια μέρα με αέρα, ο ήχος από τα καμπανάκια, τις ονειροπαγίδες και τα κεραμικά που κρέμονται από το περβάζι μου με κάνει ευτυχισμένο».

Yellow Magic Orchestra (1978)

Yellow Magic Orchestra - Yellow Magic Orchestra [1978]

Ένα σούπεργκρουπ που αρκετές φορές χαρακτηρίστηκε ως η ιαπωνική απάντηση στους Kraftwerk, αποτελούνταν από τρεις χαρισματικές μορφές, τον παραγωγό Haruomi Hosono, τον ντράμερ Yukihiro Takahashi (που επίσης έφυγε από τη ζωή τον Ιανουάριο του 2023) και τον Sakamoto στη θέση του ενορχηστρωτή και συνθέτη. Θεωρούνται από τους πρωτοπόρους της ηλεκτρονικής μουσικής. Το ντεμπούτο άλμπουμ τους περιείχε κομμάτια όπως τα «Computer Game» και «Firecracker», που γνώρισαν επιτυχία στην Αμερική και τη Βρετανία.

Thousand Knives (1978)

Ryuichi Sakamoto ‎– Thousand Knives Of Ryuichi Sakamoto

Το σόλο ντεμπούτο του Σακαμότο είναι στην ουσία ένα βαθιά πειραματικό άλμπουμ που ανοίγει με ένα ποίημα γραμμένο από τον Μάο Τσετούνγκ και κλείνει με ένα επαναστατικό κινέζικο τραγούδι. Ήταν 26 ετών όταν το έφτιαξε και δείχνει τo έντονο ενδιαφέρον του για την ασιατική ιστορία. 

Merry Christmas, Mr. Lawrence (1983)

David Sylvian & Ryuichi Sakamoto - Forbidden Colours

O Σακαμότο ξεκίνησε να συνθέτει για τον κινηματογράφο στα μέσα της δεκαετίας του ’80. Στη συγκεκριμένη ταινία, ένα queer πολεμικό φιλμ, πρωταγωνίστησε κιόλας πλάι στον David Bowie, ο οποίος θα συμμετείχε και στο σάουντρακ. Απέρριψε, όμως, την πρόταση επειδή ήθελε να επικεντρωθεί στον ρόλο του.

Τhe Last Emperor (1987)

Ryuichi Sakamoto - The Last Emperor

Τo σάουντρακ που θεμελίωσε τη φήμη του ως ενός από τους σημαντικότερους συνθέτες της γενιάς του. Κέρδισε το Όσκαρ μαζι με τους David Byrne και Cong Su, αλλά η δικιά του συμβολή έλαμψε περισσότερο, καθώς συνέθεσε εννιά κομμάτια για τις ανάγκες της ταινίας.

Async (2017)

Ryuichi Sakamoto - "Life, Life"

Στo πρώτο άλμπουμ που έφτιαξε μετά τη διάγνωσή του με καρκίνο του φάρυγγα και την ανάρρωσή του από το χειρουργείο δανείζεται μια φράση από το μυθιστόρημα του Paul Bowles «Τσάι στη Σαχάρα» –είχε αναλάβει το σάουντρακ της ταινίας– και σαμπλάρει τη φωνή του γνωστού συγγραφέα από μια ανάγνωση του έργου, ενώ φαίνεται έντονα η επιρροή του από το σινεμά του Ταρκόφσκι και ταινίες όπως το «Σολάρις» και το «Στάλκερ».

www.sitesakamoto.com

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

O Πασχάλης Τερζής δεν προκάλεσε ποτέ, ούτε έβλαψε κανένα

Μουσική / O Πασχάλης Τερζής δεν προκάλεσε ποτέ, ούτε έβλαψε κανένα

Ένας από τους σημαντικότερους λαϊκούς τραγουδιστές μίλησε στη LiFO λίγο πριν αποσυρθεί από το τραγούδι. Με αφορμή τις ανακοινώσεις για την επιστροφή του αναδημοσιεύουμε μια σπάνια συνέντευξη.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Οι Hume Assine έφτιαξαν ένα dance κομμάτι που το διαμορφώνεις όπως θες!

Μουσική / Οι Hume Assine έφτιαξαν ένα dance κομμάτι που το διαμορφώνεις όπως θες!

Το «For those dancing alone in their apartment» είναι ένα μουσικό πείραμα για όσα άτομα ψάχνουν ευκαιρία να ξεφύγουν, χορεύοντας μόνα στο σαλόνι, στην κουζίνα, στο υπνοδωμάτιο, ανάλογα με τη διάθεσή τους και για όσο το επιθυμούν.
M. HULOT
Ody Icons Περφόρμερ, μουσικός, δραματουργός, συνθέτης 

Οι Αθηναίοι / Ody Icons: «Δεν γίνεται να μη διεκδικήσεις τον χώρο που σου αναλογεί»

Περφόρμερ, μουσικός. Μεγάλωσε σε περιβάλλον που αγαπούσε την Ανατολή, ήταν λαϊκό και καθόλου εστέτ, κι αυτό επηρέασε τη μουσική του. Γι' αυτό δεν καταλαβαίνει τι εννοούν στην Ελλάδα όταν τον ρωτούν «γιατί τόσο τουμπερλέκι;». Ο Ody Icons αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Παύλος Σιδηρόπουλος: «Είχε μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα»

Σεμίνα Διγενή / Παύλος Σιδηρόπουλος: «Είχε μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα»

Ένα ηχητικό ντοκιμαντέρ της Σεμίνας Διγενή για τον αγνό πρίγκηπα του rock and roll. Ακούγονται:  Δημήτρης Πουλικάκος, Μελίνα Σιδηροπούλου,  Δήμητρα Γαλάνη, Κώστας Φέρρης, Γιάννης Αγγελάκας κ.α.
THE LIFO TEAM
Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Μουσική / Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Σιχαίνονται τις πελατειακές σχέσεις, είναι unapologetic, αγαπούν τα συμπεριληπτικά dancefloors, αδιαφορούν για τον αλγόριθμο και προσπαθούν να επιβιώσουν σε μια πολύ ανταγωνιστική σκηνή. 7 νέοι λόκαλ DJs μιλούν στη LifO.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Γιώργος Χατζηνάσιος

Μουσική / Γιώργος Χατζηνάσιος: «Ότι τι; Είναι ηλίθιοι όσοι ακούνε ελαφρολαϊκά;»

Έγινε συνθέτης για να μπορέσει να παντρευτεί τη γυναίκα του. Πιστεύει πως όποιος λέξη «ελαφρός» είναι απαίσια. Πρόλαβε την εποχή που τους τραγουδιστές τούς καταλάβαινες από τον ήχο της φωνής τους - τώρα δεν τους ξεχωρίζει. Ο Γιώργος Χατζηνάσιος αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral χορευτικά πάρτι της χρονιάς

Μουσική / Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral πάρτι της χρονιάς

Η Βάσω Καζαντζίδου και η Μαρινέλα Αμπντουραχμάνι γνωρίστηκαν τυχαία σε ένα αθηναϊκό κλαμπ. Δύο χρόνια μετά, αυτή η συνάντηση γέννησε ένα από τα πιο δημοφιλή mobile queer events σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών παρουσιάζει το Τριπλό Κοντσέρτο του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν με τρεις λαμπερούς σολίστ: ο Μαξίμ Βενγκέροφ, ο Στίβεν Ίσερλις και η Θεοδοσία Ντόκου ενώνονται υπό την μπαγκέτα του Φίνεγκαν Ντάουνι Ντίαρ την Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
MARCEL DETTMANN INTERVIEW

Μουσική / Marcel Dettmann: «Η τέκνο δεν γεννήθηκε για VIP τραπέζια»

Ένας από τους επιδραστικότερους εκπροσώπους της τέκνο, λίγες μέρες πριν από την εμφάνισή του στο Ωδείο Αθηνών, μιλάει για την αγαπημένη του μουσική ως έναν τρόπο να σχετίζεται με τον κόσμο και την πολιτική του nightlife.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Τίνα Τέρνερ (1939-2023): Ένας αληθινός θρύλος

Μουσική / Τίνα Τέρνερ: «Ούτε ένας δεν με αγάπησε στη ζωή μου, ούτε καν ο πατέρας και η μάνα μου»

Παρ’ όλες τις επιτυχίες και τις εκρηκτικές εμφανίσεις, η Τίνα Τέρνερ έζησε τα πρώτα σαράντα χρόνια της ζωής της με μοναξιά, κακοποίηση και στερημένη από αγάπη. Ο τρόπος που άφησε πίσω της τον τρόμο και την ενδοοικογενειακή βία και έγινε σύμβολο τόλμης και περηφάνιας και η πορεία της προς τη σαρωτική επιτυχία είναι είναι τα βασικά στοιχεία που συνθέτουν το παζλ της ζωής της.
M. HULOT