Εκτός των άλλων, ο Ριουίτσι Σακαμότο ήταν διαχρονικά ο πιο στυλάτος άνδρας του κόσμου

Εκτός των άλλων, ο Ριουίτσι Σακαμότο ήταν διαχρονικά ο πιο στιλάτος άνδρας του κόσμου Facebook Twitter
Όσο «θεός» έμοιαζε στα νιάτα του (σε όλα τα στάδια της «ποπ» καριέρας του) τόσο απέριττα στυλάτος φαινόταν και στα φθινοπωρινά χρόνια, ως το τέλος.
0

Το ατμοσφαιρικό βιογραφικό ντοκιμαντέρ Ryuichi Sakamoto: Coda του 2018 (είχε παιχτεί και στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης εκείνης της χρονιάς) για τη διαδρομή του σπουδαίου Ιάπωνα δημιουργού που μας άφησε πριν από λίγες μέρες, ξεκινά με μια πανοραμική λήψη ενός τοπίου έρημου και δυσοίωνου, ιδανικού όμως κατά έναν τρόπο για κάποιον φανατικό θαυμαστή του σύμπαντος του Ταρκόφσκι όπως ο Ριουίτσι Σακαμότο. Θα μπορούσε να είναι η «Ζώνη» στο Στάλκερ, είναι όμως η νεκρή ζώνη που περιτριγυρίζει τον πυρηνικό σταθμό της Φουκοσίμα.

Εκεί κοντά υπάρχει μια γεωργική σχολή που φιλοξενεί ένα πιάνο που κατά μαγικό τρόπο επιβίωσε από το τσουνάμι που ακολούθησε το πυρηνικό ατύχημα. Η πρώτη εικόνα του μαέστρου στο ντοκιμαντέρ τον δείχνει να περιεργάζεται με στοργή αυτό το πιάνο που το πήραν τα κύματα, αλλά μετά την καταστροφή επέστρεψε σχεδόν άθικτο.  

Είναι απόλαυση (αισθητική, διανοητική, συναισθηματική) να βλέπεις και να ακούς αυτόν τον υπέροχο μουσικό και υπέρκομψο άνδρα, ακόμα και όταν –ή ίσως, ειδικά όταν– συλλογίζεται φωναχτά στην ταινία περί θανάτου και θνητότητας.

Πόσες φορές ακόμη θα δεις την πανσέληνο να ανατέλλει; Ίσως είκοσι. Κι όμως, όλα μοιάζουν ατελείωτα.

Στα γυρίσματα, φαινόταν να έχει σκαπουλάρει τον καρκίνο του λάρυγγα με τον οποίον διαγνώστηκε το 2014, στη γωνία όμως περίμενε ύπουλα η μετάσταση και ο καρκίνος του εντέρου που τελικά απεδείχθη ολοκληρωτικός και μη αναστρέψιμος. «Μπορεί να ζήσω δέκα χρόνια ακόμα ή είκοσι ή μόνο ένα», λέει στην ταινία.  

Εκτός των άλλων, ο Ριουίτσι Σακαμότο ήταν διαχρονικά ο πιο στιλάτος άνδρας του κόσμου Facebook Twitter

Μπορεί να μη νίκησε τελικά τον καρκίνο, έμοιαζε όμως να έχει νικήσει τον χρόνο ή έστω τα ηλικιακά ταμπού που έχουν να κάνουν με την εμφάνιση. Όσο «θεός» έμοιαζε στα νιάτα του (σε όλα τα στάδια της «ποπ» καριέρας του) τόσο απέριττα στυλάτος φαινόταν και στα φθινοπωρινά χρόνια, ως το τέλος.

Από τα πορτρέτα που του είχε κάνει ο Άντι Γουόρχολ στα '80s μέχρι τα ρούχα των συμπατριωτών του (και φίλων του) σχεδιαστών Yohji Yamamoto, Kenzō Takada και Rei Kawakubo που φορούσε στην ώριμη φάση του ως «συμφωνικός» συνθέτης, δεν θα ήταν υπερβολή να πει κανείς ότι ο Ριουίτσι Σακαμότο ήταν ένας από τους πιο κομψούς ανθρώπους στον κόσμο. Στην περίπτωσή του, το στυλ είχε απολύτως να κάνει με την ουσία, και το αντίστροφο. 

Εκτός των άλλων, ο Ριουίτσι Σακαμότο ήταν διαχρονικά ο πιο στιλάτος άνδρας του κόσμου Facebook Twitter
Ο Σακαμότο από τον Άντι Γουόρχολ το 1984.
Εκτός των άλλων, ο Ριουίτσι Σακαμότο ήταν διαχρονικά ο πιο στιλάτος άνδρας του κόσμου Facebook Twitter
Ο Ριουίτσι Σακαμότο ήταν ένας από τους πιο κομψούς ανθρώπους στον κόσμο.

Έναν χρόνο πριν από το ντοκιμαντέρ, είχε κυκλοφορήσει ένα από τα πιο εσωτερικά έργα της πολυποίκιλης δισκογραφίας του, το «async», σε ένα σημείο του οποίου ακούγεται ο μονόλογος του Πολ Μπόουλς από την τελευταία σκηνή του Sheltering Sky («Τσάι στη Σαχάρα»), τη μουσική του οποίου είχε γράψει ο Σακαμότο, 27 χρόνια πριν:   

«Επειδή δεν ξέρουμε πότε θα συμβεί ο θάνατος, φτάνουμε να αντιλαμβανόμαστε τη ζωή σαν ένα ανεξάντλητο πηγάδι. Κι όμως, όλα συμβαίνουν κάποιες φορές μονό, λίγες φορές στην πραγματικότητα. Πόσες φορές θα θυμηθείς ένα συγκεκριμένο απόγευμα της παιδικής σου ηλικίας, ένα απόγευμα που αποτελεί τόσο βαθύ κομμάτι της ύπαρξής σου που δεν μπορείς να φανταστείς τη ζωή σου χωρίς αυτό; Ίσως τέσσερις ή πέντε φορές ακόμα. Ίσως ούτε καν τόσες. Πόσες φορές ακόμη θα δεις την πανσέληνο να ανατέλλει; Ίσως είκοσι. Κι όμως, όλα μοιάζουν ατελείωτα».

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το καθαρτήριο των παλιών τηλεοπτικών σειρών

Daily / Το καθαρτήριο των παλιών τηλεοπτικών σειρών

Με μια λύπη παραπάνω πληροφορηθήκαμε τον θάνατο του Μάλκολμ-Τζαμάλ Γουόρνερ, του «γιου» του Μπιλ Κόσμπι στην πιο διάσημη παγκοσμίως οικογενειακή σειρά της δεκαετίας του ’80, με τον οποίον μεγαλώσαμε συγχρόνως κάποτε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ισχύει πράγματι ότι οι άνδρες δεν διαβάζουν λογοτεχνία;

Daily / Ισχύει πράγματι ότι οι άνδρες δεν διαβάζουν λογοτεχνία;

Το βιβλίο είναι ανάγνωσμα, είναι αναψυχή, αλλά μπορεί να είναι και μια προέκταση του κατόχου του, ένα στοιχείο και ένα αξεσουάρ που υποδηλώνει την «ταυτότητα» ή την «φυλή» του ατόμου που το διαβάζει (ή το περιφέρει νωχελικά στις διακοπές).
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Daily / «Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Η τελευταία ερευνητική δουλειά της βραβευμένης σκηνοθέτριας Πέτρα Κόστα, είναι ένα υποδειγματικό, υποβλητικό ντοκιμαντέρ με κεντρικό άξονα την καθοριστική συμβολή των Βραζιλιάνων Ευαγγελιστών στην άνοδο του «Τραμπ των Τροπικών» στην εξουσία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Daily / Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Τα δώδεκα επεισόδια της ομώνυμης σειράς βρίσκονται στο Ertflix, η παρακολούθηση της σειράς όμως υπονομεύεται συχνά από την συμβατική και στεγνή προσέγγιση, και η στημένη παρουσία της Χάρις Αλεξίου στο ρόλο της παρουσιάστριας-αφηγήτριας δεν βοηθάει.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Εμείς και οι «μουλάδες»

Daily / Εμείς και οι «μουλάδες»

Για μια χώρα που η Εκκλησία έχει τόση μεγάλη εξουσία (και τόσο αμύθητη περιουσία), που ισχύει σε μια ολόκληρη περιοχή της το άβατο για τις γυναίκες και που αρνείται σθεναρά τον διαχωρισμό κράτους-εκκλησίας, σαν πολύ έντονη άποψη δεν έχουμε για το Ιράν;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ύβρις πιο βαθιά κι από τον ωκεανό

Daily / Ύβρις πιο βαθιά κι από τον ωκεανό

Το νέο ντοκιμαντέρ του Netflix «Titan: The OceanGate Disaster» για τις συνθήκες που οδήγησαν στο μοιραίο, τελευταίο ταξίδι του υποβρύχιου σκάφους Titan με προορισμό το ναυάγιο του «Τιτανικού», λειτουργεί ως παραβολή για τις συνέπειες της ύβρεως και της απληστίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ