Η Αλίκη Καγιαλόγλου τραγουδάει Χατζιδάκι και Piazzolla στο Μουσείο Μπενάκη

Η Αλίκη Καγιαλόγλου τραγουδάει Χατζιδάκι και Piazzolla στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
0

 

Η Αλίκη Καγιαλόγλου δεν είναι απλώς μία ερμηνεύτρια του Μάνου Χατζιδάκι αλλά η πιο υγρή φωνή του, όπως και μία καλλιτέχνιδα ταυτισμένη με τα γυναικεία πρόσωπα της προσωπικής του μυθολογίας. Υπήρξε η πρώτη που ηχογράφησε σεφαραδίτικα τραγούδια στην Ελλάδα το 1986 και τους «Αντικατοπτρισμούς» το 1993, τα εξελληνισμένα από τον Γκάτσο «Reflections» του Χατζιδάκι. Μια εύθραυστη φωνή, ικανή να μεταφέρει το ακροατήριό της από την παλιά Αθήνα στο Μπουένος Άιρες και από τη Σμύρνη στη Λισαβόνα. Αυτήν τη φορά η Αλίκη Καγιαλόγλου θα μας ταξιδέψει μέσω των τραγουδιών των Μάνου Χατζιδάκι-Astor Piazzolla σε μία μοναδική εκδήλωση του Μουσείου Μπενάκη την Τετάρτη 24 Ιουνίου.

— Πολλές φορές αναρωτιέμαι αν η καλλιτεχνική συνεύρεσή σας με τόσα «ιερά τέρατα» (Ρίτσος, Γκάτσος, Χατζιδάκις, Θεοδωράκης, Αναγνωστάκης, Βρεττάκος) και η έλλειψή τους σήμερα σάς κάνει να προσγειώνεστε κάπως ανορθόδοξα στη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα.

Ναι, πράγματι αυτό συνέβη. Αλλά συνέβη επίσης και κάτι άλλο. Είκοσι περίπου χρόνια πριν, θωρακισμένη από τη μεγάλη δύναμη που μου είχε δώσει αυτή η καλλιτεχνική συνύπαρξη και έχοντας ως παρακαταθήκη στις αποσκευές μου το έργο τους −το οποίο ποτέ δεν έπαψα να κουβαλάω−, ξεκίνησα ένα καινούργιο, μοναχικό εν πολλοίς, ταξίδι. Αυτά τα έργα, καθώς και άλλα που πρόσθεσα στις ενδιάμεσες στάσεις και στους σταθμούς μου, μου έδωσαν πολλές φορές τη δυνατότητα, όπως κάθε αληθινό έργο τέχνης, να παραμένω για μεγάλα χρονικά διαστήματα στους αιθέρες.

Θα με ενδιέφερε πολύ μια απευθείας πρόταση από καλλιτέχνες που έχουν καινούργιες ιδέες και επιθυμία βαθιά να τις πραγματοποιήσουν. Και, φυσικά, με χιούμορ!


— Είστε μια καλλιτέχνιδα εξαιρέσιμη, κάπως σαν απ' τους «καλλιτέχνες-αναθεωρητές», που έλεγε ο Χατζιδάκις. Είχε κάποιο κόστος αυτό στην πορεία σας;

Μάλλον για κέρδος, τελικά, μπορώ να μιλήσω. Ήμουν ένα κλεισμένο στον κόσμο του παιδί, που γελούσε εύκολα κι έκλαιγε ευκολότερα, που δυσκολευόταν να συγκεντρωθεί, να μάθει, να θυμηθεί –ισχύουν αυτά ακόμα–, που κατάφερε, όμως όχι μόνο να μη χαθεί αλλά να πετάξει και, εν τέλει, να υπάρξει. Το κόστος, άλλωστε, το έχω προπληρώσει από παλιά, πολύ παλιά, άμα τη αφίξει.


— Επιλέγετε πάντα αυστηρά τους χώρους όπου θα εμφανιστείτε, για «λίγους και καλούς», σαν να λέμε. Θα μπορούσε η Αλίκη Καγιαλόγλου να «σταθεί» ως μέλος-μέρος ενός σχήματος;

Δεν επιλέγω τόσο τους χώρους όσο τους ανθρώπους που τους διαχειρίζονται, για ευνόητους λόγους. Όσον αφορά το για «λίγους και καλούς», είναι μια ακόμα ταμπέλα νομίζω. Αυτό που κάνω –έχει αποδειχτεί– αφορά και τους πολλούς και καλούς! Το ότι δεν το μαθαίνουν, δεν οφείλεται σ' εμένα. Αναζητήσατε τα ΜΜΕ! Τα σχήματα δεν με ενδιέφεραν, ούτε όταν ήταν της μόδας. Δύο, τρεις ή δεκατρείς τραγουδιστές ανεβαίνουν στη σκηνή εναλλάξ και λέει ο καθένας τα δικά του για να «κερδίσουν» ο ένας το κοινό του άλλου και να γεμίσουν όλοι μαζί ευκολότερα μια αίθουσα; Και συνήθως αυτό το οραματίζεται κάποιος μεσάζων; Όχι, ευχαριστώ. Αντίθετα, θα με ενδιέφερε πολύ μια απευθείας πρόταση από καλλιτέχνες που έχουν καινούργιες ιδέες και επιθυμία βαθιά να τις πραγματοποιήσουν. Και, φυσικά, με χιούμορ!


— Αν ναυαγούσατε σε ένα νησί, πείτε μου έναν ελληνικό κι έναν ξένο δίσκο που θα θέλατε να σας συντροφεύει διά βίου.

Θα ήταν ένας δίσκος του Μπετόβεν –η 9η Συμφωνία, αν πρέπει να διαλέξω–, για να μου δίνει κουράγιο, κι ένας δίσκος του Χατζιδάκι –ειλικρινά, δεν μπορώ να διαλέξω–, για να με παρηγορεί. Ευτυχώς, λατρεύω και τη θάλασσα!


— Το ότι δεν τραγουδάτε αλλά ερμηνεύετε, με όλη τη σημασία της λέξης, είναι αδιαμφισβήτητο. Είστε κάπως σαν ηθοποιός όταν τραγουδάτε μπροστά στο κοινό σας;

Ηθοποιός δεν δηλώνω ότι είμαι, αν και θα μπορούσα. Στην Ελλάδα ζω. Ελπίζω όμως να ποιώ ήθος. Νομίζω, πάντως, ότι ανήκω στην κατηγορία του ανθρώπου που, ανεβαίνοντας στη σκηνή, ενεργεί ως αυτόνομος καλλιτέχνης, είτε τραγουδάει, είτε αφηγείται, είτε υποκρίνεται, είτε παίζει (και με την έννοια του παιχνιδιού), με στόχο πάντα τη Συν-Κίνηση. Και, ναι, οφείλω γι' αυτό να προετοιμάζω το πνεύμα, την ψυχή και το σώμα μου, ει δυνατόν, για να νιώσω αυτήν τη μυστική δύναμη που θα με κάνει να δώσω, να μοιραστώ, να συν-κινηθώ.

— Τα τελευταία χρόνια, με την εταιρεία «Συν Αθηνά και χείρα κίνει», έχετε εκδώσει πολλά CD σας. Τελικά, ο ανεξάρτητος και αδέσμευτος είναι και πιο δημιουργικός;

Την εταιρεία «Συν Αθηνά και χείρα κίνει» την ίδρυσα το 2000, γιατί όλα αυτά που επιθυμούσα –ηχογραφήσεις ή παραγωγές παραστάσεων βασισμένες σε θεατρικούς μονολόγους ή σε ποιητικά κείμενα– άφηναν τελείως αδιάφορους τους ανθρώπους των δισκογραφικών και όχι μόνο. Όπως τα κινηματογραφικά του Χατζιδάκι με τον Μίλτο Λογιάδη στο πιάνο το 2002, όπου θέλησα να ζουμάρω σε οτιδήποτε είχε μείνει κρυφό στη μουσική αλλά και στον στίχο. Ή η ηχογράφηση της παράστασης με πέντε διηγήματα του Παπαδιαμάντη και πρωτότυπη μουσική του Μπαλτά το 2005 ή η «Θαλασσινή Ωδή» του Fernando Pessoa το 2007, πάνω στην οποία βασίστηκε και η παράσταση που έδωσα τον περασμένο Νοέμβριο στο Θέατρο Τέχνης σε σκηνοθεσία Δήμου Αβδελιώδη. Το τελευταίο CD που εξέδωσα έχει τον τίτλο «Time for us» και τραγουδάει υπέροχα –επιτρέψτε μου την έπαρση– η αγαπημένη μου κόρη, η σοπράνο Ελένη-Λυδία Σταμέλλου. Δεν ξέρω αν τελικά ήταν οι αρνήσεις που με έσπρωξαν να γίνω ανεξάρτητη και δημιουργική. Μάλλον το 'χα και αργά ή γρήγορα θα το ανακάλυπτα.

— Θα ήθελα να μου πείτε δυο λόγια γι' αυτό που ετοιμάζετε: ποιοι μουσικοί θα σας συνοδεύσουν, το πρόγραμμά σας κ.λπ.

Έχοντας ασχοληθεί πολύ τα τελευταία χρόνια με παραστάσεις βασισμένες σε μονολόγους και ποιητικά κείμενα, αποφάσισα, όταν το Σωματείο των Φίλων του Μουσείου Μπενάκη μού το πρότεινε, να κάνω κάτι για τη φετινή καλοκαιρινή αποχαιρετιστήρια βραδιά τους, στις 24 Ιουνίου, να τραγουδήσω αγαπημένους κύκλους τραγουδιών του Μάνου Χατζιδάκι και του Astor Piazzolla, τραγούδια που έχω επιθυμήσει και που κάθε φορά ανακαλύπτω και μιαν άλλη τους πτυχή. Μαζί μου θα είναι δύο εξαίρετοι μουσικοί: ο πιανίστας Φρίξος Μόρτζος και ο κλασικός κιθαρίστας Άγγελος Μπότσης. Τα χρήματα θα προσφερθούν στο Μουσείο Παιχνιδιών και Παιδικής Ηλικίας. Το νέο αυτό παράρτημα του Μουσείου Μπενάκη θα ανοίξει στις αρχές του 2016. Νιώθω ιδιαίτερα οικεία σε αυτό (μου έχει προσφέρει εξαιρετική φιλοξενία πολλές φορές στο παρελθόν) και θαυμάζω τον τρόπο που όλοι, με πάθος και αυταπάρνηση, από τον πιο μικρό μέχρι τον πιο μεγάλο σε βαθμό και σε ηλικία, εργάζονται εκεί. Γενικά, πρέπει να σας πω ότι έχω λατρεία στα μουσεία και τις λαϊκές αγορές. Σε όλα μου τα ταξίδια είναι τα μέρη που δεν θα παραλείψω να δω και όλες μου τις αγορές τις κάνω εκεί. Υψηλή ποιότητα με μικρό κόστος.

Ιnfo:

Η Αλίκη Καγιαλόγλου τραγουδάει Μάνο Χατζιδάκι και Ástor Piazzolla

Αμφιθέατρο του Μουσείου Μπενάκη

Πειραιώς 138, Αθήνα

Τετάρτη 24 Ιουνίου 2015

Ώρα 20.00

Εισ.:  € 20

Μουσική
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Subset Festival, η συναρπαστική σκηνή της σύγχρονης μουσικής δημιουργίας 

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / Subset Festival: Η συναρπαστική μουσική του μέλλοντος είναι ήδη εδώ

Το φεστιβάλ νέας μουσικής παρουσιάζει καταξιωμένους καλλιτέχνες της διεθνούς σκηνής που συνομιλούν με τα νέα μέσα, αποκαλύπτοντας τις άπειρες δυνατότητες της σύγχρονης δημιουργίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ηρώδειο: Όπερα, θέατρο και πολλή μουσική

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / Ηρώδειο: Όπερα, θέατρο και πολλή μουσική

«Τουραντότ» και «Ριγολέττο» από την Εθνική Λυρική Σκηνή, συναυλίες των Raining Pleasure και Stranglers, καθώς και οι κορυφαίοι Max Richter και Youssou N’Dour, είναι μερικές μόνο από τις πολυαναμενόμενες εκδηλώσεις που θα παρουσιαστούν στο ρωμαϊκό ωδείο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PinkPantheress: H απόλυτη ποπ σταρ της Gen Z

Μουσική / PinkPantheress: Από το παιδικό της δωμάτιο στo παγκόσμιo Billboard

Η καριέρα της γεννήθηκε μέσα από τα social media, αλλά είναι κάτι παραπάνω από αυτό. Το μόνο σίγουρο είναι ότι η μουσική της, μια lo-fi μείξη bedroom pop, drum ‘n’ bass και UK garage, δεν μπαίνει σε κανένα κουτάκι, είτε ηχητικό είτε αισθητικό.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Μουσική / Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Με αφορμή την εμφάνισή του στο φετινό Release Athens, ο δημοφιλής τραγουδοποιός μιλά στη LiFΟ για το νέο του άλμπουμ «Μπρανκαλεόνε», για την ποίηση, την τραπ και τον ΛΕΞ, τις ευκαιρίες που δίνει στους ανθρώπους, καθώς και για την ωμή, απρόκλητη βία που τον οδήγησε να γράψει το τραγούδι «Ένα αλλιώτικο παιδάκι» για τον Ζακ Κωστόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Μουσική / Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Η Δανάη Δέδε γιορτάζει τα 20 της στην Αθήνα με μια κιθάρα στο χέρι και πολλά λουλούδια γύρω της. Της αρέσει η θάλασσα της πόλης, αλλά προτιμά αυτήν της Ρόδου, όπου και μεγάλωσε. Το κομμάτι της «Αύριο» την έκανε γνωστή, αλλά σίγουρα δεν την τρομάζει ‒ μάλλον την ενθουσιάζει. Η μαμά της πιστεύει πως θα ήταν πολύ καλή ως ψυχολόγος.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΑΡΑΝΤΗΣ
Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Την Παρασκευή 30 Μαΐου, ο αρχιμουσικός Διονύσης Γραμμένος και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών φέρνουν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το δράμα της Πέμπτης Συμφωνίας του Τσαϊκόφσκι, ενός έργου που περιγράφει την ένταση ανάμεσα στις προσταγές της μοίρας και την προσωπική ελευθερία τού συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Μουσική / AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Ξεκίνησε από την παραδοσιακή μουσική, όμως, η ανάγκη της για κοινωνικοποίηση την οδήγησε στη ραπ. Με αφορμή το τελευταίο της άλμπουμ, «Χαϊμαλίνα», η 25χρονη AEON μιλά για τον σεξισμό που αντιμετώπισε στα πρώτα της βήματα και για το πώς συνδύασε την κρητική μπουκόλυρα με ραπ ρυθμούς.
M. HULOT
56’ με τον Degear0001

Μουσική / Το νέο διαστημικό άλμπουμ του Degear0001 έχει ήχους από παιδικά παιχνίδια

Ο νεαρός μουσικός, που πειραματίζεται με παιδικά πλήκτρα και «χακαρισμένα» αντικείμενα, μόλις κυκλοφόρησε ένα spacey άλμπουμ με weird pop, που σίγουρα θα ήθελες να χορέψεις σε ένα παραληρηματικό πάρτι με χαμόγελα και φλούο χρώματα.
M. HULOT
Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Μουσική / Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Ο ταλαντούχος μουσικός κυκλοφόρησε ένα από τα καλύτερα ραπ άλμπουμ της χρονιάς, στο οποίο εξερευνά την εμπειρία του να είσαι μαύρος στην Ελλάδα του 2025 και το οποίο αποθέωσε η Guardian. Μιλά αποκλειστικά στη LiFO, λίγο πριν τη συναυλία του στις 31 Μαΐου στο Universe Multivenue Open Air.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Μουσική / Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Η Aγγελίνα είναι μια τραγουδοποιός 22 ετών που μεγάλωσε στην Αθήνα. Όταν ήταν μικρή ήθελε να γίνει ηθοποιός και συγγραφέας, αλλά ο δρόμος την πήγε στη μουσική κι έτσι έβγαλε το πρώτο της τραγούδι το 2023, που λέγεται «Sta Riha». Αγοράζει ακόμη μπουρμπουλήθρες από τα περίπτερα και της αρέσει να οδηγάει το σαράβαλό της. Κοιμάται καλά τα βράδια, αν δεν σκέφτεται πολύ. Όταν ανεβαίνει στην σκηνή, λέει μέσα της πως το άγχος της είναι ενθουσιασμός.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ