Φεμινίστρια ή όχημα καταναλωτισμού; Μια νέα βιογραφία της Madonna δίνει απαντήσεις

Φεμινίστρια ή όχημα καταναλωτισμού; Μια νέα βιογραφία της Madonna δίνει απαντήσεις Facebook Twitter
Για τη συγγραφέα αυτής της βιογραφίας, η Madonna είναι μια ερμηνεύτρια που θεωρεί το σεξ πηγή δύναμης και όχι προϊόν εκμετάλλευσης, και έχει εργαστεί σκληρά για να διεκδικήσει το δικό της είδος φεμινισμού. Φωτ.: Theo Wargo/Getty Images for MTV/ViacomCBS
0

Σε πάνω από 700 σελίδες –χωρίς τη βιβλιογραφία που θα μπορούσε να αποτελεί ξεχωριστή έκδοση– εκτείνεται η ενδελεχής νέα βιογραφία της Madonna που έγραψε η Mary Gabriel, φιναλίστ του βραβείου Πούλιτζερ και πρώην ρεπόρτερ του πρακτορείου Reuters. Και μόνο το μέγεθος και το εύρος του Madonna: A Rebel Life αποτελεί μια δήλωση προθέσεων εκ μέρους της συγγραφέως ότι πρόκειται για ένα θέμα που αξίζει το είδος της επιμελούς προσοχής που δίνεται σε οποιονδήποτε άλλο μεγάλο καλλιτέχνη του 20ού αιώνα.

«Η Madonna ζούσε μια διπλή ζωή», γράφει η Gabriel για την εφηβεία της Μαντόνα Λουίζ Τσικόνε στο Μίσιγκαν. «Από τη μία ήταν θλιμμένη και θυμωμένη και ανασφαλής, κι από την άλλη επεδείκνυε σθένος και μαγκιά για δημόσια κατανάλωση».

Η ανασφάλειά της λιώνει σταδιακά καθώς βρίσκει τα πατήματά της ως χορεύτρια. Υπό την καθοδήγηση του δασκάλου της στο Ann Arbor, Christopher Flynn, ενώθηκαν τελικά «τα ετερόκλητα κομμάτια που θα καθόριζαν την καλλιτεχνική της υπόσταση: σεξ, χορός και μουσική παράσταση». Όμως το Μίσιγκαν είναι πολύ μικρό για τις προσδοκίες της κι έτσι αναπόφευκτα πραγματοποιεί το υποχρεωτικό προσκύνημα στη Νέα Υόρκη στα τέλη της δεκαετίας του '70, οπλισμένη με μια επιστολή αποδοχής από την ομάδα χορού του Alvin Ailey και ένα μικρό ποσό χρημάτων που κέρδισε καθαρίζοντας σπίτια, μεταξύ άλλων περιστασιακών εργασιών.

Η εξερεύνηση του πολιτιστικού αντίκτυπου της Madonna αποτελεί εδώ και καιρό μόνιμη απασχόληση πολλών αναλυτών, ειδικών και μη. Έχει χρησιμοποιήσει τη σεξουαλικότητά της ως εργαλείο αυτοδημιούργητης ισχύος ή ως μια διαρκή επίκληση στον καταναλωτισμό;

Η Νέα Υόρκη ήταν, φυσικά, το κατάλληλο μέρος την κατάλληλη στιγμή. Η Madonna γίνεται φίλη με τον Keith Haring και τον Jean-Michel Basquiat, τον Fab Five Freddy και την Jenny Holzer – καλλιτέχνες που παρακάμπτουν την παραδοσιακή οδό των γκαλερί και πηγαίνουν την τέχνη τους κατευθείαν στο κοινό.

Αυτό ακριβώς θα κάνει και η ίδια. Έχοντας γράψει μερικά τραγούδια με τον φίλο της από το Μίσιγκαν, τον Stephen Bray, πηγαίνει στο διάσημο κλαμπ Danceteria και πείθει τον DJ Mark Kamins να παίξει το κομμάτι της Everybody. Το δισκογραφικό συμβόλαιο γίνεται πραγματικότητα αμέσως μετά. Από εκεί και πέρα, το τρένο της Madonna μοιάζει ασταμάτητο. πηδάει στις γρήγορες ράγες. Γρήγορα κατακτά την εκκολαπτόμενη τέχνη του μουσικού βίντεο και κυριαρχεί στο MTV με κομμάτια όπως το Borderline, το Crazy for You, το Burning Up και βέβαια το Like A Virgin.

madonna
H νέα βιογραφία της Madonna που έγραψε η Mary Gabriel

Είχε γίνει ήδη αστέρι και σύμβολο – αλλά ποιανού ακριβώς πράγματος; Η εξερεύνηση του πολιτιστικού αντίκτυπου της Madonna αποτελεί εδώ και καιρό μόνιμη απασχόληση πολλών αναλυτών, ειδικών και μη. Έχει χρησιμοποιήσει τη σεξουαλικότητά της ως εργαλείο αυτοδημιούργητης ισχύος ή ως μια διαρκή επίκληση στον καταναλωτισμό;

Η Gabriel παίρνει το μέρος των αγγέλων: Για τη συγγραφέα αυτής της βιογραφίας, η Madonna είναι μια ερμηνεύτρια που θεωρεί το σεξ πηγή δύναμης και όχι προϊόν εκμετάλλευσης, και έχει εργαστεί σκληρά για να διεκδικήσει το δικό της είδος φεμινισμού. «Χλευάζοντας το κοινωνικό σύμφωνο που παραδοσιακά κωδικοποιούσε την ιδιότητα της γυναίκας ως κατώτερης», γράφει η Gabriel, «διακήρυξε την απελευθέρωση όχι στη γλώσσα της φεμινιστικής πολιτικής αλλά στη γλώσσα του σεξ».

Αφού κατακτά τη Νέα Υόρκη, η Madonna κατακτά σε σύντομο χρονικό διάστημα και τον κόσμο, ενώ παράλληλα διαμορφώνει την άποψη του κόσμου για την ίδια. Όταν η επιδημία του AIDS σπαράζει την γκέι κοινότητα της Νέας Υόρκης, παίρνοντας μαζί της πολλούς από τους πιο στενούς της φίλους, η Madonna είναι η πρώτη ποπ σταρ του βεληνεκούς της που μιλάει για την αναγκαιότητα της έρευνας και της θεραπείας. Η Madonna λειτούργησε ως ένας κρίσιμος φάρος ευαισθητοποίησης για το AIDS σε μια εποχή που ο πρόεδρος των Ηνωμένων Πολιτειών δεν είχε ακόμη αναγνωρίσει την ύπαρξη της ασθένειας.

Μετά το 1990, όταν η Madonna έχει γίνει πλέον σταθερό στοιχείο της συλλογικής μας συνείδησης, το διακύβευμα δεν είναι τόσο υψηλό όσο ήταν κάποτε, η ίδια όμως εξακολουθούσε πάντα να κοιτάει μπροστά.

Με στοιχεία από The Los Angeles Times

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φιλιώ Πυργάκη (1939-2021) : «Το δημοτικό, παιδί μου, δεν είναι τραγούδι για να πλένεις τα πιάτα…»

Μουσική / Φιλιώ Πυργάκη: «Το δημοτικό, παιδί μου, δεν είναι τραγούδι για να πλένεις τα πιάτα…»

«Λέω κουράστηκα, αλλά μόλις ανέβω εκεί πάνω στο παλκοσένικο γίνομαι αλλιώτικος άνθρωπος». Η κορυφαία των Ελληνικών πανηγυριών, που πέθανε σαν σήμερα το 2021, είχε μιλήσει στη LIFO για μιαν Ελλάδα που υπνοβατεί στο DNA μας.
M. HULOT
Fotis Benardo: «Εξάγουμε πολιτισμό, αλλά στην Ελλάδα δεν μας το αναγνωρίζουν»

Μουσική / Fotis Benardo: «Κανένα ΑΙ δεν μπορεί να εκφράσει αυτά που νιώθω, ούτε αυτά που έχω περάσει»

Είναι ο ντράμερ των Septicflesh και των Nightfall. Έκανε τη μουσική όχημα για τα ταξιδέψει σε ολόκληρο τον κόσμο. Μοιράστηκε τη σκηνή με θρύλους της μουσικής όπως οι Black Sabbath, οι Iron Maiden οι Kiss και οι Motorhead. Πιστεύει πολύ στη νέα μουσική σκηνή της Ελλάδας και ότι ο άνθρωπος θέλει άνθρωπο και όχι ΑΙ. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Πόσο τελικά έχει ακυρωθεί ο Morrissey;

Μουσική / Morrissey: Η συναυλία ακυρώθηκε, το beef συνεχίζεται

Η πορεία ενός από τους πιο δημοφιλείς μουσικούς της εποχής μας έχει έχει στιγματιστεί από τις πολιτικές του τοποθετήσεις υπέρ ενός ακροδεξιού κόμματος, καθώς και από τις προκλητικές δηλώσεις του για ζητήματα όπως η μετανάστευση, η ισλαμοφοβία και η πολιτική ορθότητα. Το κοινό χωρίζεται στα δύο. Τι πιστεύει η κάθε πλευρά;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Νταϊάνα Ρος, η βασίλισσα της μουσικής 

Μουσική / Νταϊάνα Ρος: «Θέλει χρόνο και δουλειά για να γίνεις Diva, δεν είναι τόσο απλό»

Μια από τις πιο μεγάλες τραγουδίστριες του πλανήτη, η ακαταπόνητη ερμηνεύτρια που με τη μαγνητική της παρουσία μαγεύει το κοινό, είναι ένα φαινόμενο πιο ασυνήθιστο από όσο νομίζετε. Έρχεται σε λίγες μέρες στην Αθήνα για μια μοναδική συναυλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
105’ με τον Rack

Μουσική / Rack: «Έχω φάει σφαλιάρες γιατί τις ζήταγα, αλλά η ζωή μου πλέον έχει αλλάξει»

Γιος του Λεκτικού Επεξεργαστή και με καριέρα που εκτοξεύτηκε νωρίς, ο δημοφιλής ράπερ έχει αλλάξει ρότα. Στα 25 του, πιο ήρεμος από ποτέ, απολαμβάνει μια φήμη που έφτασε μέχρι το Χόλιγουντ.
M. HULOT
Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Μουσική / Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Το ακριτικό διαβαλκανικό φεστιβάλ του Christopher King και της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση ξεσήκωσε για άλλη μια χρονιά άτομα κάθε ηλικίας και καταγωγής με παραδοσιακή μουσική απρόσμενη και συναρπαστική.
M. HULOT
Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Η Ματούλα Κουστένη διερευνά τη σχέση του ποιητή με τον συνθέτη, την αφετηρία της δημιουργίας του μεγάλου έργου «Άξιον Εστί» και την πορεία του μέχρι την πρώτη ηχογράφηση.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Μουσική / Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Η artistic και managing director της High Priority Promotions, η μόνη γυναίκα με αυτήν τη θέση στην Ελλάδα, μιλά για τις συναυλίες, τη μουσική σήμερα, τις αλλαγές σε καλλιτέχνες και κοινό και το Memory Corner με τα ιδιαίτερα vintage ρούχα, την άλλη μεγάλη της αγάπη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses».

Μουσική / Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses»

Για χρόνια η Q Lazzarus του «Goodbye Horses», μία από τις πιο αδικημένες ερμηνεύτριες στην ιστορία της ποπ μουσικής, παρέμενε μια μυστηριώδης φιγούρα, τώρα όμως ένα μουσικό ντοκιμαντέρ φωτίζει τη ζωή της.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Μουσική / Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Από μικρός ένιωθε αποσυνάγωγος. Πιστεύει ότι τα κόμικς είναι η μόνη μορφή τέχνης που είναι τελείως αφιλτράριστη και πιστεύει ότι η γενιά του θα μείνει στην ιστορία ως η γενιά που έχασε τα καλά πράγματα στο τσακ. Ο μουσικός Eddie Dark είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT