Φεμινίστρια ή όχημα καταναλωτισμού; Μια νέα βιογραφία της Madonna δίνει απαντήσεις

Φεμινίστρια ή όχημα καταναλωτισμού; Μια νέα βιογραφία της Madonna δίνει απαντήσεις Facebook Twitter
Για τη συγγραφέα αυτής της βιογραφίας, η Madonna είναι μια ερμηνεύτρια που θεωρεί το σεξ πηγή δύναμης και όχι προϊόν εκμετάλλευσης, και έχει εργαστεί σκληρά για να διεκδικήσει το δικό της είδος φεμινισμού. Φωτ.: Theo Wargo/Getty Images for MTV/ViacomCBS
0

Σε πάνω από 700 σελίδες –χωρίς τη βιβλιογραφία που θα μπορούσε να αποτελεί ξεχωριστή έκδοση– εκτείνεται η ενδελεχής νέα βιογραφία της Madonna που έγραψε η Mary Gabriel, φιναλίστ του βραβείου Πούλιτζερ και πρώην ρεπόρτερ του πρακτορείου Reuters. Και μόνο το μέγεθος και το εύρος του Madonna: A Rebel Life αποτελεί μια δήλωση προθέσεων εκ μέρους της συγγραφέως ότι πρόκειται για ένα θέμα που αξίζει το είδος της επιμελούς προσοχής που δίνεται σε οποιονδήποτε άλλο μεγάλο καλλιτέχνη του 20ού αιώνα.

«Η Madonna ζούσε μια διπλή ζωή», γράφει η Gabriel για την εφηβεία της Μαντόνα Λουίζ Τσικόνε στο Μίσιγκαν. «Από τη μία ήταν θλιμμένη και θυμωμένη και ανασφαλής, κι από την άλλη επεδείκνυε σθένος και μαγκιά για δημόσια κατανάλωση».

Η ανασφάλειά της λιώνει σταδιακά καθώς βρίσκει τα πατήματά της ως χορεύτρια. Υπό την καθοδήγηση του δασκάλου της στο Ann Arbor, Christopher Flynn, ενώθηκαν τελικά «τα ετερόκλητα κομμάτια που θα καθόριζαν την καλλιτεχνική της υπόσταση: σεξ, χορός και μουσική παράσταση». Όμως το Μίσιγκαν είναι πολύ μικρό για τις προσδοκίες της κι έτσι αναπόφευκτα πραγματοποιεί το υποχρεωτικό προσκύνημα στη Νέα Υόρκη στα τέλη της δεκαετίας του '70, οπλισμένη με μια επιστολή αποδοχής από την ομάδα χορού του Alvin Ailey και ένα μικρό ποσό χρημάτων που κέρδισε καθαρίζοντας σπίτια, μεταξύ άλλων περιστασιακών εργασιών.

Η εξερεύνηση του πολιτιστικού αντίκτυπου της Madonna αποτελεί εδώ και καιρό μόνιμη απασχόληση πολλών αναλυτών, ειδικών και μη. Έχει χρησιμοποιήσει τη σεξουαλικότητά της ως εργαλείο αυτοδημιούργητης ισχύος ή ως μια διαρκή επίκληση στον καταναλωτισμό;

Η Νέα Υόρκη ήταν, φυσικά, το κατάλληλο μέρος την κατάλληλη στιγμή. Η Madonna γίνεται φίλη με τον Keith Haring και τον Jean-Michel Basquiat, τον Fab Five Freddy και την Jenny Holzer – καλλιτέχνες που παρακάμπτουν την παραδοσιακή οδό των γκαλερί και πηγαίνουν την τέχνη τους κατευθείαν στο κοινό.

Αυτό ακριβώς θα κάνει και η ίδια. Έχοντας γράψει μερικά τραγούδια με τον φίλο της από το Μίσιγκαν, τον Stephen Bray, πηγαίνει στο διάσημο κλαμπ Danceteria και πείθει τον DJ Mark Kamins να παίξει το κομμάτι της Everybody. Το δισκογραφικό συμβόλαιο γίνεται πραγματικότητα αμέσως μετά. Από εκεί και πέρα, το τρένο της Madonna μοιάζει ασταμάτητο. πηδάει στις γρήγορες ράγες. Γρήγορα κατακτά την εκκολαπτόμενη τέχνη του μουσικού βίντεο και κυριαρχεί στο MTV με κομμάτια όπως το Borderline, το Crazy for You, το Burning Up και βέβαια το Like A Virgin.

madonna
H νέα βιογραφία της Madonna που έγραψε η Mary Gabriel

Είχε γίνει ήδη αστέρι και σύμβολο – αλλά ποιανού ακριβώς πράγματος; Η εξερεύνηση του πολιτιστικού αντίκτυπου της Madonna αποτελεί εδώ και καιρό μόνιμη απασχόληση πολλών αναλυτών, ειδικών και μη. Έχει χρησιμοποιήσει τη σεξουαλικότητά της ως εργαλείο αυτοδημιούργητης ισχύος ή ως μια διαρκή επίκληση στον καταναλωτισμό;

Η Gabriel παίρνει το μέρος των αγγέλων: Για τη συγγραφέα αυτής της βιογραφίας, η Madonna είναι μια ερμηνεύτρια που θεωρεί το σεξ πηγή δύναμης και όχι προϊόν εκμετάλλευσης, και έχει εργαστεί σκληρά για να διεκδικήσει το δικό της είδος φεμινισμού. «Χλευάζοντας το κοινωνικό σύμφωνο που παραδοσιακά κωδικοποιούσε την ιδιότητα της γυναίκας ως κατώτερης», γράφει η Gabriel, «διακήρυξε την απελευθέρωση όχι στη γλώσσα της φεμινιστικής πολιτικής αλλά στη γλώσσα του σεξ».

Αφού κατακτά τη Νέα Υόρκη, η Madonna κατακτά σε σύντομο χρονικό διάστημα και τον κόσμο, ενώ παράλληλα διαμορφώνει την άποψη του κόσμου για την ίδια. Όταν η επιδημία του AIDS σπαράζει την γκέι κοινότητα της Νέας Υόρκης, παίρνοντας μαζί της πολλούς από τους πιο στενούς της φίλους, η Madonna είναι η πρώτη ποπ σταρ του βεληνεκούς της που μιλάει για την αναγκαιότητα της έρευνας και της θεραπείας. Η Madonna λειτούργησε ως ένας κρίσιμος φάρος ευαισθητοποίησης για το AIDS σε μια εποχή που ο πρόεδρος των Ηνωμένων Πολιτειών δεν είχε ακόμη αναγνωρίσει την ύπαρξη της ασθένειας.

Μετά το 1990, όταν η Madonna έχει γίνει πλέον σταθερό στοιχείο της συλλογικής μας συνείδησης, το διακύβευμα δεν είναι τόσο υψηλό όσο ήταν κάποτε, η ίδια όμως εξακολουθούσε πάντα να κοιτάει μπροστά.

Με στοιχεία από The Los Angeles Times

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

PinkPantheress: H απόλυτη ποπ σταρ της Gen Z

Μουσική / PinkPantheress: Από το παιδικό της δωμάτιο στo παγκόσμιo Billboard

Η καριέρα της γεννήθηκε μέσα από τα social media, αλλά είναι κάτι παραπάνω από αυτό. Το μόνο σίγουρο είναι ότι η μουσική της, μια lo-fi μείξη bedroom pop, drum ‘n’ bass και UK garage, δεν μπαίνει σε κανένα κουτάκι, είτε ηχητικό είτε αισθητικό.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Μουσική / Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Με αφορμή την εμφάνισή του στο φετινό Release Athens, ο δημοφιλής τραγουδοποιός μιλά στη LiFΟ για το νέο του άλμπουμ «Μπρανκαλεόνε», για την ποίηση, την τραπ και τον ΛΕΞ, τις ευκαιρίες που δίνει στους ανθρώπους, καθώς και για την ωμή, απρόκλητη βία που τον οδήγησε να γράψει το τραγούδι «Ένα αλλιώτικο παιδάκι» για τον Ζακ Κωστόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Μουσική / Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Η Δανάη Δέδε γιορτάζει τα 20 της στην Αθήνα με μια κιθάρα στο χέρι και πολλά λουλούδια γύρω της. Της αρέσει η θάλασσα της πόλης, αλλά προτιμά αυτήν της Ρόδου, όπου και μεγάλωσε. Το κομμάτι της «Αύριο» την έκανε γνωστή, αλλά σίγουρα δεν την τρομάζει ‒ μάλλον την ενθουσιάζει. Η μαμά της πιστεύει πως θα ήταν πολύ καλή ως ψυχολόγος.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΑΡΑΝΤΗΣ
Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Την Παρασκευή 30 Μαΐου, ο αρχιμουσικός Διονύσης Γραμμένος και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών φέρνουν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το δράμα της Πέμπτης Συμφωνίας του Τσαϊκόφσκι, ενός έργου που περιγράφει την ένταση ανάμεσα στις προσταγές της μοίρας και την προσωπική ελευθερία τού συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Μουσική / AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Ξεκίνησε από την παραδοσιακή μουσική, όμως, η ανάγκη της για κοινωνικοποίηση την οδήγησε στη ραπ. Με αφορμή το τελευταίο της άλμπουμ, «Χαϊμαλίνα», η 25χρονη AEON μιλά για τον σεξισμό που αντιμετώπισε στα πρώτα της βήματα και για το πώς συνδύασε την κρητική μπουκόλυρα με ραπ ρυθμούς.
M. HULOT
56’ με τον Degear0001

Μουσική / Το νέο διαστημικό άλμπουμ του Degear0001 έχει ήχους από παιδικά παιχνίδια

Ο νεαρός μουσικός, που πειραματίζεται με παιδικά πλήκτρα και «χακαρισμένα» αντικείμενα, μόλις κυκλοφόρησε ένα spacey άλμπουμ με weird pop, που σίγουρα θα ήθελες να χορέψεις σε ένα παραληρηματικό πάρτι με χαμόγελα και φλούο χρώματα.
M. HULOT
Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Μουσική / Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Ο ταλαντούχος μουσικός κυκλοφόρησε ένα από τα καλύτερα ραπ άλμπουμ της χρονιάς, στο οποίο εξερευνά την εμπειρία του να είσαι μαύρος στην Ελλάδα του 2025 και το οποίο αποθέωσε η Guardian. Μιλά αποκλειστικά στη LiFO, λίγο πριν τη συναυλία του στις 31 Μαΐου στο Universe Multivenue Open Air.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Μουσική / Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Η Aγγελίνα είναι μια τραγουδοποιός 22 ετών που μεγάλωσε στην Αθήνα. Όταν ήταν μικρή ήθελε να γίνει ηθοποιός και συγγραφέας, αλλά ο δρόμος την πήγε στη μουσική κι έτσι έβγαλε το πρώτο της τραγούδι το 2023, που λέγεται «Sta Riha». Αγοράζει ακόμη μπουρμπουλήθρες από τα περίπτερα και της αρέσει να οδηγάει το σαράβαλό της. Κοιμάται καλά τα βράδια, αν δεν σκέφτεται πολύ. Όταν ανεβαίνει στην σκηνή, λέει μέσα της πως το άγχος της είναι ενθουσιασμός.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
«Ο Χελμός δεν είναι απλά ένα μουσικό φεστιβάλ και αυτό θα το βλέπετε κάθε χρόνο»

Μουσική / «Θα τρέχει ο κόσμος στο βουνό και στο κρύο για φεστιβάλ;» Κι όμως, έτρεξε

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Helmos Mountain Festival, Αλέξης Άγριος, εξηγεί πώς γεννήθηκε η ιδέα για το φεστιβάλ, τι συνέβαλε στην επιτυχία του, ποια φιλόδοξα projects ετοιμάζονται για φέτος και πώς, πέρα από μουσικό γεγονός, έδωσε ώθηση στον τουρισμό της περιοχής.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Καλά, πάλι για τη ραπ θα λέμε;

Guest Editors / «Γιατί απαιτούμε από τη ραπ να είναι κάτι άλλο από αυτό που όντως είναι;»

Το μεγαλύτερο κομμάτι του κοινού που ήρθε σε επαφή με τη ραπ τα τελευταία χρόνια ξαφνικά ανακάλυψε, ομολογουμένως με άσχημο τρόπο, τι ήταν αυτό που προηγουμένως εκθείαζε ως ποίηση του περιθωρίου.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ