Bad Bunny: Πώς ο Πορτορικανός ράπερ αναδείχθηκε ο πιο δημοφιλής καλλιτέχνης του 2020

Bad Bunny: Πώς ο Πορτορικανός ράπερ αναδείχθηκε ο πιο δημοφιλής καλλιτέχνης του 2020 Facebook Twitter
Ο Bad Bunny μιλάει συχνά κατά της ομοφοβίας και της τρανσοφοβίας, πράγμα ανήκουστο για τον χώρο της ρεγκετόν και της λάτιν τραπ, όπου η ματσίλα και ο μισογυνισμός κυριαρχούν.
0



Ο BAD BUNNY ΕΙΝΑΙ ΠΑΝΤΟΥ. Αν και όσον αφορά τη μουσική, το «παντού» σημαίνει τι ακούμε στο Spotify. Φέτος, ο Πορτορικανός ράπερ αναδείχτηκε ο μεγαλύτερος καλλιτέχνης παγκοσμίως, με 8,3 δισεκατομμύρια streams στη δημοφιλή πλατφόρμα. Είναι ένας εξωφρενικός αριθμός, αν το καλοσκεφτείς, και τέτοιου τύπου νούμερα σπάνια λένε ψέματα για τις πραγματικές προτιμήσεις του κοινού.

Το δεύτερο άλμπουμ του, «YHLQMDLG», ξεπέρασε ακόμη και το «After Hours» του Weeknd, με 3,3 δισεκατομμύρια streams. Χαρακτηριστικά, την ίδια θέση είχαν τα προηγούμενα χρόνια ο Drake (πάνω από μία φορά), ο Ed Sheeran και ο Post Malone.


Αυτό που κάνει την περίπτωση του Bad Bunny μοναδική όμως είναι ότι δεν θα δει κανείς τα κομμάτια ή τα προσωπικά του άλμπουμ να φιγουράρουν στην κορυφή των τσαρτ. Τουλάχιστον όχι στη Βρετανία, όπου αντιμετωπίζεται με καχυποψία καθετί ισπανόφωνο, συνεπώς δεν έχει μπει ποτέ άλμπουμ ή, έστω, ένα σόλο κομμάτι του Bad Bunny στο UK Top-100. Εκτός αν μετρήσει κανείς το «I like it» της Cardi B από το 2018, στο οποίο συμμετείχε κι εκείνος, αν και ράπαρε λιγότερο από ένα λεπτό. Ήταν το συγκεκριμένο τραγούδι που σύστησε τον 26χρονο ράπερ στο μη ισπανόφωνο κοινό.


Με αυτόν τον τρόπο ξανάρχεται στο προσκήνιο μια συζήτηση που είχε γίνει πριν από μερικά χρόνια, ότι ο τρόπος που ακούμε μουσική έχει αλλάξει κι αυτό έχει ως αποτέλεσμα την αλλαγή του ύφους της σύγχρονης ποπ. Πλέον, με την καραντίνα να περιορίζει την ακρόαση μουσικής σε ψηφιακά μέσα και στο Διαδίκτυο, αυτό γίνεται όλο και πιο εμφανές.

Το στοιχείο της έκπληξης χαρακτηρίζει το σύνολο της πορείας του. Αντίθετα με άλλους σταρ, κυκλοφορεί τις προσωπικές του δουλειές χωρίς να τις προωθεί καθόλου –ακόμη και όταν χρειάζεται‒, κάτι που δεν συνηθίζεται.


Ο Bad Bunny είναι ανάμεσα στους Λατίνους ράπερ και ρεγκετόν ερμηνευτές (όπως οι J Balvin, Karol G, Maluma και Ozuna, τους οποίους έχει ξεπεράσει, παρά τα εξίσου εξωφρενικά νούμερα που κάνουν) που έχουν βρει πρόσφορο έδαφος στο mainstream, μετά την παγκόσμια επιτυχία του «Despacito» των Luis Fonsi και Daddy Yankee το 2017. Όταν ο Justin Bieber αποφάσισε να συμμετάσχει στο συγκεκριμένο κομμάτι, άνοιξε τον δρόμο σε μια σειρά συνεργασιών ισπανόφωνων καλλιτεχνών με Αμερικανούς κυρίως σταρ.


Ένας ακόμη βασικός παράγοντας που ενίσχυσε αυτό το φαινόμενο ήταν η εμπορική έκρηξη της τραπ, την οποία οι Λατινοαμερικανοί ράπερ κατάφεραν να προσαρμόσουν εύκολα στα δικά τους στυλ. Οι ράπερ της λάτιν τραπ, όπως έγραψαν χαρακτηριστικά οι «New York Times», είναι περισσότερο «κοντινοί συγγενείς» των Αμερικανών τράπερ παρά απλοί μιμητές.

Bad Bunny: Πώς ο Πορτορικανός ράπερ αναδείχθηκε ο πιο δημοφιλής καλλιτέχνης του 2020 Facebook Twitter
O Bad Bunny στα Spotify Awards 2020 τον περασμένο Μάρτιο στο Μεξικό. Φωτ.: EPA


Αν και δεν περιορίζεται πλέον στη λάτιν τραπ, ο Antonio Martínez Ocasio, όπως είναι το πραγματικό του όνομα, ξεκίνησε από τη συγκεκριμένη σκηνή. Μεγάλωσε σε μια εργατική οικογένεια, με περιορισμένα οικονομικά μέσα και πολλές δυσκολίες. Μια εποχή, μάλιστα, γέμιζε τις σακούλες των πελατών σε τοπικό σούπερ μάρκετ για να ζήσει. Οι γονείς του τού μετέδωσαν την αγάπη τους για τo μερένγκε και τη σάλσα, εκείνον όμως τελικά τον τράβηξε περισσότερο η ρεγκετόν σκηνή του Πουέρτο Ρίκο και θρύλοι του είδους όπως ο Daddy Yankee.

H φωνή του ως βαρύτονου, ικανή να εκφράσει μουντά αλλά και φωτεινά χρώματα και συναισθήματα, τον κάνει να ξεχωρίζει αμέσως από τους ομότεχνούς του. Είναι μια ιδιάζουσα φωνή που δεν σε κερδίζει τόσο με την αγριάδα της όσο με την παιχνιδιάρικη διάθεσή της.

Μετά το «I like it» θα μπορούσε να κυκλοφορήσει άλμπουμ και να εξαργυρώσει την επιτυχία του κομματιού στα τσαρτ. Αντίθετα, αποφάσισε να συνεργαστεί με τον Drake στο «MIA», κίνηση που αποδείχτηκε πανέξυπνη, μια και το τραγούδι συζητήθηκε επειδή ο Drake τραγουδούσε στα ισπανικά. Να σημειωθεί επίσης πως ακόμα και όταν πέρασε στην Αμερική, ο Bad Bunny δεν θυσίασε τη γλώσσα του. Τραγουδάει πάντα στα ισπανικά.

Η μεγαλύτερη έκπληξη ήρθε όταν, παράλληλα με το «I like it», ένα άλλο κομμάτι στο οποίο συμμετείχε μαζί με τον Ozuna έγινε τεράστια επιτυχία. Το «Te Boté» αποτέλεσε ένα κομμάτι-κλειδί για την άνθηση του ρεγκετόν σε παγκόσμιο επίπεδο, συγκεκριμένα η remix εκδοχή των Nio García και Casper Mágico. Η φήμη του «Te Boté» έφτασε μέχρι εδώ και είδαμε τι έγινε με το «Mama?» του Sin Boy, ο οποίος προφανώς δανείστηκε το beat του.


Το στοιχείο της έκπληξης χαρακτηρίζει το σύνολο της πορείας του. Αντίθετα με άλλους σταρ, κυκλοφορεί τις προσωπικές του δουλειές χωρίς να τις προωθεί καθόλου –ακόμη και όταν χρειάζεται‒, κάτι που δεν συνηθίζεται. Για παράδειγμα, το ντεμπούτο άλμπουμ του, «X 100pre», βγήκε απροειδοποίητα την παραμονή των Χριστουγέννων του 2018.

 

Bad Bunny x Jhay Cortez - Dákiti 


Φέτος, σε μια δύσκολη εποχή, που ανάγκασε πολλούς μουσικούς να αναβάλουν την κυκλοφορία των νέων τους δίσκων, ο Bad Bunny δεν κυκλοφόρησε μόνο ένα άλμπουμ αλλά τρία. Στα τέλη Φεβρουαρίου τo εξαιρετικό «YHLQMDLG» και πριν από λίγες ημέρες τη καινούργια του δουλειά με τίτλο «El último tour del mundo», ένα καταπληκτικό, ιδιοσυγκρασιακό άλμπουμ που έγραψε κατά τη διάρκεια της πρώτης καραντίνας και αποδεικνύει πόσο πολυσχιδής μουσικός είναι. Στο μεσοδιάστημα κυκλοφόρησε και το «Las que no iban a salir» με ό,τι ξέμεινε από το «YHLQMDLG».


Στην τελευταία του δουλειά πειραματίζεται με synth-pop και πανκ-ροκ φόρμες, με τρόπο που μπορεί μεν να προκαλεί με την ασυνήθιστη προσέγγισή του, αλλά τελικά ακούγεται αρκετά μπροστά απ' οτιδήποτε άλλο έχει κυκλοφορήσει στην ποπ σκηνή εδώ και καιρό. Από τα κομμάτια του άλμπουμ, το «Dakiti» (με τον Jhay Cortez) είναι, σύμφωνα με την «Guardian», το πιο πολυπαιγμένο τραγούδι στον κόσμο αυτήν τη στιγμή, με επτά εκατομμύρια αναπαραγωγές κάθε μέρα, κατά τρία εκατομμύρια περισσότερες από το «Positions» της Ariana Grande, που βρίσκεται στη δεύτερη θέση. 

«Τα καλά νέα», έγραψαν στην κριτική τους οι «New York Times», «είναι ότι, πέρα από τo Billboard και τους συμβατικούς δείκτες της επιτυχίας, αυτά τα άλμπουμ δεν ανταγωνίζονται το ένα το άλλο. Το "El último tour del mundo" εκφράζει περισσότερο τη συναρπαστική αβεβαιότητα για το μέλλον παρά τη στήριξη ενός πρόσφατου παρελθόντος».


Παρ' όλα αυτά, αρκετοι δεν περίμεναν το «El último tour del mundo»  να κάνει επιτυχία ανάλογη του «YHLQMDLG», του δίσκου που έδωσε το απόλυτο χορευτικό χιτ της καραντίνας, το «Yo perreo sola». Όσοι πίστευαν κάτι τέτοιο, έμειναν με την δυσπιστία. Για πρώτη φορά στα 62 χρόνια του Billboard, κατέκτησε την κορυφή με ένα καθαρά ισπανόφωνο άλμπουμ. Η μόνη λατινοαμερικανή καλλιτέχνης που είχε πετύχει το ίδιο ήταν η αδικοχαμένη Selena με δυο άλμπουμ που όμως δεν περιείχαν μόνο ισπανικά τραγούδια, τα «Dreaming of You» (1995) και «Il Divo's Ancora» (2006).

Bad Bunny: Πώς ο Πορτορικανός ράπερ αναδείχθηκε ο πιο δημοφιλής καλλιτέχνης του 2020 Facebook Twitter
Tο καλοκαίρι ο Bad Bunny έγινε ο πρώτος άνδρας που φωτογραφήθηκε σόλο για το εξώφυλλο του «Playboy», μετά τον ιδρυτή του, Χιου Χέφνερ.


Πέρα από τη μουσική, το καλοκαίρι ο Bad Bunny έγινε ο πρώτος άνδρας που φωτογραφήθηκε σόλο για το εξώφυλλο του «Playboy», μετά τον ιδρυτή του, Χιου Χέφνερ. Ήταν μια επιλογή που έγινε στο πλαίσιο της προσπάθειας του περιοδικού να εγκαινιάσει τη νέα ψηφιακή και «woke» εποχή του. Πόζαρε με το γνωστό, σεξουαλικά ρευστό στυλ του, που δεν γνωρίζει φύλα και διαχωρισμούς.

Συχνά μιλάει κατά της ομοφοβίας και της τρανσοφοβίας, πράγμα ανήκουστο για τον χώρο της ρεγκετόν και της λάτιν τραπ, όπου η ματσίλα και ο μισογυνισμός κυριαρχούν. Στην εκπομπή του Jimmy Fallon ξεκούμπωσε το σακάκι που φορούσε για να αποκαλύψει ένα Τ-shirt που έγραφε «Σκότωσαν την Alexa. Όχι έναν άνδρα με φούστα» ως διαμαρτυρία για τη δολοφονία της Alexa Negrón Luciano, μιας άστεγης διεμφυλικής γυναίκας στο Πουέρτο Ρίκο.


Παρά τις έντονες αντιδράσεις που έχουν προκαλέσει στα social media οι απόψεις του, δεν δίστασε να εμφανιστεί με φούστα δημόσια ή εντελώς drag στο βίντεο του «Yo perreo sola». Στο βίντεο του «Caro» κάνει μανικιούρ και μεταμορφώνεται ξαφνικά σε γυναίκα. Ο Ricky Martin τον θεωρεί το απόλυτο σύμβολο της λατινικής queer κοινότητας. «Μπορεί ένας cis άντρας να θεωρηθεί queer icon;» αντιδρούν ορισμένοι, και δικαιολογημένα.


Τίποτε απ' όλα αυτά όμως δεν πρέπει να φανεί παράξενο. Τουναντίον, ταιριάζει στον φυσικό και ειλικρινή τρόπο ενός καλλιτέχνη, ο οποίος έχει φέρει σημαντικές αλλαγές στην κουλτούρα της μουσικής σκηνής στην οποία ανήκει, επιτυγχάνοντας ένα τόσο ανατρεπτικό και συνάμα κατανοητό αποτέλεσμα, που κανείς δεν μπορεί να αγνοήσει.

 

Yo Perreo Sola 

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Subset Festival, η συναρπαστική σκηνή της σύγχρονης μουσικής δημιουργίας 

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / Subset Festival: Η συναρπαστική μουσική του μέλλοντος είναι ήδη εδώ

Το φεστιβάλ νέας μουσικής παρουσιάζει καταξιωμένους καλλιτέχνες της διεθνούς σκηνής που συνομιλούν με τα νέα μέσα, αποκαλύπτοντας τις άπειρες δυνατότητες της σύγχρονης δημιουργίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ηρώδειο: Όπερα, θέατρο και πολλή μουσική

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / Ηρώδειο: Όπερα, θέατρο και πολλή μουσική

«Τουραντότ» και «Ριγολέττο» από την Εθνική Λυρική Σκηνή, συναυλίες των Raining Pleasure και Stranglers, καθώς και οι κορυφαίοι Max Richter και Youssou N’Dour, είναι μερικές μόνο από τις πολυαναμενόμενες εκδηλώσεις που θα παρουσιαστούν στο ρωμαϊκό ωδείο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PinkPantheress: H απόλυτη ποπ σταρ της Gen Z

Μουσική / PinkPantheress: Από το παιδικό της δωμάτιο στo παγκόσμιo Billboard

Η καριέρα της γεννήθηκε μέσα από τα social media, αλλά είναι κάτι παραπάνω από αυτό. Το μόνο σίγουρο είναι ότι η μουσική της, μια lo-fi μείξη bedroom pop, drum ‘n’ bass και UK garage, δεν μπαίνει σε κανένα κουτάκι, είτε ηχητικό είτε αισθητικό.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Μουσική / Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Με αφορμή την εμφάνισή του στο φετινό Release Athens, ο δημοφιλής τραγουδοποιός μιλά στη LiFΟ για το νέο του άλμπουμ «Μπρανκαλεόνε», για την ποίηση, την τραπ και τον ΛΕΞ, τις ευκαιρίες που δίνει στους ανθρώπους, καθώς και για την ωμή, απρόκλητη βία που τον οδήγησε να γράψει το τραγούδι «Ένα αλλιώτικο παιδάκι» για τον Ζακ Κωστόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Μουσική / Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Η Δανάη Δέδε γιορτάζει τα 20 της στην Αθήνα με μια κιθάρα στο χέρι και πολλά λουλούδια γύρω της. Της αρέσει η θάλασσα της πόλης, αλλά προτιμά αυτήν της Ρόδου, όπου και μεγάλωσε. Το κομμάτι της «Αύριο» την έκανε γνωστή, αλλά σίγουρα δεν την τρομάζει ‒ μάλλον την ενθουσιάζει. Η μαμά της πιστεύει πως θα ήταν πολύ καλή ως ψυχολόγος.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΑΡΑΝΤΗΣ
Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Την Παρασκευή 30 Μαΐου, ο αρχιμουσικός Διονύσης Γραμμένος και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών φέρνουν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το δράμα της Πέμπτης Συμφωνίας του Τσαϊκόφσκι, ενός έργου που περιγράφει την ένταση ανάμεσα στις προσταγές της μοίρας και την προσωπική ελευθερία τού συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Μουσική / AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Ξεκίνησε από την παραδοσιακή μουσική, όμως, η ανάγκη της για κοινωνικοποίηση την οδήγησε στη ραπ. Με αφορμή το τελευταίο της άλμπουμ, «Χαϊμαλίνα», η 25χρονη AEON μιλά για τον σεξισμό που αντιμετώπισε στα πρώτα της βήματα και για το πώς συνδύασε την κρητική μπουκόλυρα με ραπ ρυθμούς.
M. HULOT
56’ με τον Degear0001

Μουσική / Το νέο διαστημικό άλμπουμ του Degear0001 έχει ήχους από παιδικά παιχνίδια

Ο νεαρός μουσικός, που πειραματίζεται με παιδικά πλήκτρα και «χακαρισμένα» αντικείμενα, μόλις κυκλοφόρησε ένα spacey άλμπουμ με weird pop, που σίγουρα θα ήθελες να χορέψεις σε ένα παραληρηματικό πάρτι με χαμόγελα και φλούο χρώματα.
M. HULOT
Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Μουσική / Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Ο ταλαντούχος μουσικός κυκλοφόρησε ένα από τα καλύτερα ραπ άλμπουμ της χρονιάς, στο οποίο εξερευνά την εμπειρία του να είσαι μαύρος στην Ελλάδα του 2025 και το οποίο αποθέωσε η Guardian. Μιλά αποκλειστικά στη LiFO, λίγο πριν τη συναυλία του στις 31 Μαΐου στο Universe Multivenue Open Air.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Μουσική / Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Η Aγγελίνα είναι μια τραγουδοποιός 22 ετών που μεγάλωσε στην Αθήνα. Όταν ήταν μικρή ήθελε να γίνει ηθοποιός και συγγραφέας, αλλά ο δρόμος την πήγε στη μουσική κι έτσι έβγαλε το πρώτο της τραγούδι το 2023, που λέγεται «Sta Riha». Αγοράζει ακόμη μπουρμπουλήθρες από τα περίπτερα και της αρέσει να οδηγάει το σαράβαλό της. Κοιμάται καλά τα βράδια, αν δεν σκέφτεται πολύ. Όταν ανεβαίνει στην σκηνή, λέει μέσα της πως το άγχος της είναι ενθουσιασμός.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ