Bad Bunny: Πώς ο Πορτορικανός ράπερ αναδείχθηκε ο πιο δημοφιλής καλλιτέχνης του 2020

Bad Bunny: Πώς ο Πορτορικανός ράπερ αναδείχθηκε ο πιο δημοφιλής καλλιτέχνης του 2020 Facebook Twitter
Ο Bad Bunny μιλάει συχνά κατά της ομοφοβίας και της τρανσοφοβίας, πράγμα ανήκουστο για τον χώρο της ρεγκετόν και της λάτιν τραπ, όπου η ματσίλα και ο μισογυνισμός κυριαρχούν.
0



Ο BAD BUNNY ΕΙΝΑΙ ΠΑΝΤΟΥ. Αν και όσον αφορά τη μουσική, το «παντού» σημαίνει τι ακούμε στο Spotify. Φέτος, ο Πορτορικανός ράπερ αναδείχτηκε ο μεγαλύτερος καλλιτέχνης παγκοσμίως, με 8,3 δισεκατομμύρια streams στη δημοφιλή πλατφόρμα. Είναι ένας εξωφρενικός αριθμός, αν το καλοσκεφτείς, και τέτοιου τύπου νούμερα σπάνια λένε ψέματα για τις πραγματικές προτιμήσεις του κοινού.

Το δεύτερο άλμπουμ του, «YHLQMDLG», ξεπέρασε ακόμη και το «After Hours» του Weeknd, με 3,3 δισεκατομμύρια streams. Χαρακτηριστικά, την ίδια θέση είχαν τα προηγούμενα χρόνια ο Drake (πάνω από μία φορά), ο Ed Sheeran και ο Post Malone.


Αυτό που κάνει την περίπτωση του Bad Bunny μοναδική όμως είναι ότι δεν θα δει κανείς τα κομμάτια ή τα προσωπικά του άλμπουμ να φιγουράρουν στην κορυφή των τσαρτ. Τουλάχιστον όχι στη Βρετανία, όπου αντιμετωπίζεται με καχυποψία καθετί ισπανόφωνο, συνεπώς δεν έχει μπει ποτέ άλμπουμ ή, έστω, ένα σόλο κομμάτι του Bad Bunny στο UK Top-100. Εκτός αν μετρήσει κανείς το «I like it» της Cardi B από το 2018, στο οποίο συμμετείχε κι εκείνος, αν και ράπαρε λιγότερο από ένα λεπτό. Ήταν το συγκεκριμένο τραγούδι που σύστησε τον 26χρονο ράπερ στο μη ισπανόφωνο κοινό.


Με αυτόν τον τρόπο ξανάρχεται στο προσκήνιο μια συζήτηση που είχε γίνει πριν από μερικά χρόνια, ότι ο τρόπος που ακούμε μουσική έχει αλλάξει κι αυτό έχει ως αποτέλεσμα την αλλαγή του ύφους της σύγχρονης ποπ. Πλέον, με την καραντίνα να περιορίζει την ακρόαση μουσικής σε ψηφιακά μέσα και στο Διαδίκτυο, αυτό γίνεται όλο και πιο εμφανές.

Το στοιχείο της έκπληξης χαρακτηρίζει το σύνολο της πορείας του. Αντίθετα με άλλους σταρ, κυκλοφορεί τις προσωπικές του δουλειές χωρίς να τις προωθεί καθόλου –ακόμη και όταν χρειάζεται‒, κάτι που δεν συνηθίζεται.


Ο Bad Bunny είναι ανάμεσα στους Λατίνους ράπερ και ρεγκετόν ερμηνευτές (όπως οι J Balvin, Karol G, Maluma και Ozuna, τους οποίους έχει ξεπεράσει, παρά τα εξίσου εξωφρενικά νούμερα που κάνουν) που έχουν βρει πρόσφορο έδαφος στο mainstream, μετά την παγκόσμια επιτυχία του «Despacito» των Luis Fonsi και Daddy Yankee το 2017. Όταν ο Justin Bieber αποφάσισε να συμμετάσχει στο συγκεκριμένο κομμάτι, άνοιξε τον δρόμο σε μια σειρά συνεργασιών ισπανόφωνων καλλιτεχνών με Αμερικανούς κυρίως σταρ.


Ένας ακόμη βασικός παράγοντας που ενίσχυσε αυτό το φαινόμενο ήταν η εμπορική έκρηξη της τραπ, την οποία οι Λατινοαμερικανοί ράπερ κατάφεραν να προσαρμόσουν εύκολα στα δικά τους στυλ. Οι ράπερ της λάτιν τραπ, όπως έγραψαν χαρακτηριστικά οι «New York Times», είναι περισσότερο «κοντινοί συγγενείς» των Αμερικανών τράπερ παρά απλοί μιμητές.

Bad Bunny: Πώς ο Πορτορικανός ράπερ αναδείχθηκε ο πιο δημοφιλής καλλιτέχνης του 2020 Facebook Twitter
O Bad Bunny στα Spotify Awards 2020 τον περασμένο Μάρτιο στο Μεξικό. Φωτ.: EPA


Αν και δεν περιορίζεται πλέον στη λάτιν τραπ, ο Antonio Martínez Ocasio, όπως είναι το πραγματικό του όνομα, ξεκίνησε από τη συγκεκριμένη σκηνή. Μεγάλωσε σε μια εργατική οικογένεια, με περιορισμένα οικονομικά μέσα και πολλές δυσκολίες. Μια εποχή, μάλιστα, γέμιζε τις σακούλες των πελατών σε τοπικό σούπερ μάρκετ για να ζήσει. Οι γονείς του τού μετέδωσαν την αγάπη τους για τo μερένγκε και τη σάλσα, εκείνον όμως τελικά τον τράβηξε περισσότερο η ρεγκετόν σκηνή του Πουέρτο Ρίκο και θρύλοι του είδους όπως ο Daddy Yankee.

H φωνή του ως βαρύτονου, ικανή να εκφράσει μουντά αλλά και φωτεινά χρώματα και συναισθήματα, τον κάνει να ξεχωρίζει αμέσως από τους ομότεχνούς του. Είναι μια ιδιάζουσα φωνή που δεν σε κερδίζει τόσο με την αγριάδα της όσο με την παιχνιδιάρικη διάθεσή της.

Μετά το «I like it» θα μπορούσε να κυκλοφορήσει άλμπουμ και να εξαργυρώσει την επιτυχία του κομματιού στα τσαρτ. Αντίθετα, αποφάσισε να συνεργαστεί με τον Drake στο «MIA», κίνηση που αποδείχτηκε πανέξυπνη, μια και το τραγούδι συζητήθηκε επειδή ο Drake τραγουδούσε στα ισπανικά. Να σημειωθεί επίσης πως ακόμα και όταν πέρασε στην Αμερική, ο Bad Bunny δεν θυσίασε τη γλώσσα του. Τραγουδάει πάντα στα ισπανικά.

Η μεγαλύτερη έκπληξη ήρθε όταν, παράλληλα με το «I like it», ένα άλλο κομμάτι στο οποίο συμμετείχε μαζί με τον Ozuna έγινε τεράστια επιτυχία. Το «Te Boté» αποτέλεσε ένα κομμάτι-κλειδί για την άνθηση του ρεγκετόν σε παγκόσμιο επίπεδο, συγκεκριμένα η remix εκδοχή των Nio García και Casper Mágico. Η φήμη του «Te Boté» έφτασε μέχρι εδώ και είδαμε τι έγινε με το «Mama?» του Sin Boy, ο οποίος προφανώς δανείστηκε το beat του.


Το στοιχείο της έκπληξης χαρακτηρίζει το σύνολο της πορείας του. Αντίθετα με άλλους σταρ, κυκλοφορεί τις προσωπικές του δουλειές χωρίς να τις προωθεί καθόλου –ακόμη και όταν χρειάζεται‒, κάτι που δεν συνηθίζεται. Για παράδειγμα, το ντεμπούτο άλμπουμ του, «X 100pre», βγήκε απροειδοποίητα την παραμονή των Χριστουγέννων του 2018.

 

Bad Bunny x Jhay Cortez - Dákiti 


Φέτος, σε μια δύσκολη εποχή, που ανάγκασε πολλούς μουσικούς να αναβάλουν την κυκλοφορία των νέων τους δίσκων, ο Bad Bunny δεν κυκλοφόρησε μόνο ένα άλμπουμ αλλά τρία. Στα τέλη Φεβρουαρίου τo εξαιρετικό «YHLQMDLG» και πριν από λίγες ημέρες τη καινούργια του δουλειά με τίτλο «El último tour del mundo», ένα καταπληκτικό, ιδιοσυγκρασιακό άλμπουμ που έγραψε κατά τη διάρκεια της πρώτης καραντίνας και αποδεικνύει πόσο πολυσχιδής μουσικός είναι. Στο μεσοδιάστημα κυκλοφόρησε και το «Las que no iban a salir» με ό,τι ξέμεινε από το «YHLQMDLG».


Στην τελευταία του δουλειά πειραματίζεται με synth-pop και πανκ-ροκ φόρμες, με τρόπο που μπορεί μεν να προκαλεί με την ασυνήθιστη προσέγγισή του, αλλά τελικά ακούγεται αρκετά μπροστά απ' οτιδήποτε άλλο έχει κυκλοφορήσει στην ποπ σκηνή εδώ και καιρό. Από τα κομμάτια του άλμπουμ, το «Dakiti» (με τον Jhay Cortez) είναι, σύμφωνα με την «Guardian», το πιο πολυπαιγμένο τραγούδι στον κόσμο αυτήν τη στιγμή, με επτά εκατομμύρια αναπαραγωγές κάθε μέρα, κατά τρία εκατομμύρια περισσότερες από το «Positions» της Ariana Grande, που βρίσκεται στη δεύτερη θέση. 

«Τα καλά νέα», έγραψαν στην κριτική τους οι «New York Times», «είναι ότι, πέρα από τo Billboard και τους συμβατικούς δείκτες της επιτυχίας, αυτά τα άλμπουμ δεν ανταγωνίζονται το ένα το άλλο. Το "El último tour del mundo" εκφράζει περισσότερο τη συναρπαστική αβεβαιότητα για το μέλλον παρά τη στήριξη ενός πρόσφατου παρελθόντος».


Παρ' όλα αυτά, αρκετοι δεν περίμεναν το «El último tour del mundo»  να κάνει επιτυχία ανάλογη του «YHLQMDLG», του δίσκου που έδωσε το απόλυτο χορευτικό χιτ της καραντίνας, το «Yo perreo sola». Όσοι πίστευαν κάτι τέτοιο, έμειναν με την δυσπιστία. Για πρώτη φορά στα 62 χρόνια του Billboard, κατέκτησε την κορυφή με ένα καθαρά ισπανόφωνο άλμπουμ. Η μόνη λατινοαμερικανή καλλιτέχνης που είχε πετύχει το ίδιο ήταν η αδικοχαμένη Selena με δυο άλμπουμ που όμως δεν περιείχαν μόνο ισπανικά τραγούδια, τα «Dreaming of You» (1995) και «Il Divo's Ancora» (2006).

Bad Bunny: Πώς ο Πορτορικανός ράπερ αναδείχθηκε ο πιο δημοφιλής καλλιτέχνης του 2020 Facebook Twitter
Tο καλοκαίρι ο Bad Bunny έγινε ο πρώτος άνδρας που φωτογραφήθηκε σόλο για το εξώφυλλο του «Playboy», μετά τον ιδρυτή του, Χιου Χέφνερ.


Πέρα από τη μουσική, το καλοκαίρι ο Bad Bunny έγινε ο πρώτος άνδρας που φωτογραφήθηκε σόλο για το εξώφυλλο του «Playboy», μετά τον ιδρυτή του, Χιου Χέφνερ. Ήταν μια επιλογή που έγινε στο πλαίσιο της προσπάθειας του περιοδικού να εγκαινιάσει τη νέα ψηφιακή και «woke» εποχή του. Πόζαρε με το γνωστό, σεξουαλικά ρευστό στυλ του, που δεν γνωρίζει φύλα και διαχωρισμούς.

Συχνά μιλάει κατά της ομοφοβίας και της τρανσοφοβίας, πράγμα ανήκουστο για τον χώρο της ρεγκετόν και της λάτιν τραπ, όπου η ματσίλα και ο μισογυνισμός κυριαρχούν. Στην εκπομπή του Jimmy Fallon ξεκούμπωσε το σακάκι που φορούσε για να αποκαλύψει ένα Τ-shirt που έγραφε «Σκότωσαν την Alexa. Όχι έναν άνδρα με φούστα» ως διαμαρτυρία για τη δολοφονία της Alexa Negrón Luciano, μιας άστεγης διεμφυλικής γυναίκας στο Πουέρτο Ρίκο.


Παρά τις έντονες αντιδράσεις που έχουν προκαλέσει στα social media οι απόψεις του, δεν δίστασε να εμφανιστεί με φούστα δημόσια ή εντελώς drag στο βίντεο του «Yo perreo sola». Στο βίντεο του «Caro» κάνει μανικιούρ και μεταμορφώνεται ξαφνικά σε γυναίκα. Ο Ricky Martin τον θεωρεί το απόλυτο σύμβολο της λατινικής queer κοινότητας. «Μπορεί ένας cis άντρας να θεωρηθεί queer icon;» αντιδρούν ορισμένοι, και δικαιολογημένα.


Τίποτε απ' όλα αυτά όμως δεν πρέπει να φανεί παράξενο. Τουναντίον, ταιριάζει στον φυσικό και ειλικρινή τρόπο ενός καλλιτέχνη, ο οποίος έχει φέρει σημαντικές αλλαγές στην κουλτούρα της μουσικής σκηνής στην οποία ανήκει, επιτυγχάνοντας ένα τόσο ανατρεπτικό και συνάμα κατανοητό αποτέλεσμα, που κανείς δεν μπορεί να αγνοήσει.

 

Yo Perreo Sola 

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια μουσική πανδαισία στη σκιά του ναού της Αφαίας

Μουσική / Μια μουσική πανδαισία στη σκιά του ναού της Αφαίας

Το «Ταξίδι στο φως», μια σειρά συναυλιών του σπουδαίου μαέστρου Σταύρου Ξαρχάκου σε εμβληματικά μνημεία και αρχαιολογικούς χώρους, συνεχίστηκε στην Αίγινα με την υποστήριξη της METLEN Energy & Metals.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Colin Stetson: Από τις απαιτήσεις ενός αιωνόβιου μπάσου σαξοφώνου σε μουσική για ταινίες τρόμου όπως το «Hereditary»

Μουσική / Colin Stetson: Ένας από τους πιο καταξιωμένους σαξοφωνίστες έρχεται στην Αθήνα

Ο μουσικός που έχει παίξει πλάι στον Tom Waits, με τους Arcade Fire και τους Chemical Brothers και πλέον συνθέτει μουσική για δημοφιλείς ταινίες τρόμου, όπως το «Hereditary», θα εμφανιστεί το Σάββατο στο Gazarte.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Lorenzo

Οι Αθηναίοι / Lorenzo: «Η techno σκηνή έχει γίνει χρηματιστήριο»

Γνώρισε την techno στη Φρανκφούρτη των αρχών των ‘90s. Ερχόμενος στην Αθήνα, όσο έβλεπε ότι ο κόσμος σοκαριζόταν με τις εμφανίσεις του, τόσο περισσότερο του άρεσε να προκαλεί. Ο θρυλικός χορευτής του Factory και ιδρυτής της ομάδας Blend είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Θρίλερ με τον θάνατο του Λίαμ Πέιν των One Direction στην Αργεντινή

Διεθνή / Θρίλερ με τον θάνατο του Λίαμ Πέιν των One Direction στην Αργεντινή

«Έχει ένα μπαλκόνι και φοβόμαστε ότι μπορεί να κάνει κάτι για να θέσει σε κίνδυνο τη ζωή του» είπε ο διευθυντής του ξενοδοχείου που τηλεφώνησε στην αστυνομία - Οι μαρτυρίες για περίεργη συμπεριφορά
LIFO NEWSROOM
Σοπέν

Πέθανε Σαν Σήμερα / «Κύριοι, ιδού μια μεγαλοφυΐα!»: Πώς ο Σοπέν άνοιξε νέα εποχή στη μουσική για πιάνο

Σαν σήμερα, στις 17 Οκτωβρίου 1849, πεθαίνει από φυματίωση στο Παρίσι ο Πολωνός Φρεντερίκ Φρανσουά Σοπέν, ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του Ρομαντισμού και κορυφαίος πιανίστας.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Ενοχοποιητικά στοιχεία: Tραπ μουσική και βία

Μουσική / Tραπ μουσική και βία: Μπερδεύοντας τον στίχο με την πραγματικότητα

Με ρητορικές και νομικίστικες μανούβρες που αρνούνται την καλλιτεχνική της φύση, το κατηγορητήριο κατά της τραπ μετατρέπει ένα μουσικό είδος σε ενοχοποιητικό στοιχείο.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ & ΛΑΜΠΡΟΣ ΦΑΤΣΗΣ
Αφέλεια ή ελπίδα; Το ισραηλο-παλαιστινιακό συγκρότημα που προκαλεί έντονες αντιδράσεις

Μουσική / Αφέλεια ή ελπίδα; Το ισραηλο-παλαιστινιακό συγκρότημα που προκαλεί έντονες αντιδράσεις

Το boyband με την ονομασία as1one που αποτελείται από τέσσερις Ισραηλινούς και δύο Παλαιστίνιους σχηματίστηκε λίγο πριν από την 7η Οκτωβρίου και παρά τις επικρίσεις που έχει δεχτεί, τα μέλη του επιμένουν ότι έχουν επιλέξει τον σωστό δρόμο.
THE LIFO TEAM
«Ο θάνατός τους θα είναι η ανάστασή μας»: Μια έκδοση με τους προκλητικούς στίχους της Κρίστα Παπίστα

Βιβλίο / «Ο θάνατός τους θα είναι η ανάστασή μας»: Μια έκδοση με τους προκλητικούς στίχους της Κρίστα Παπίστα

Μια από τις πιο κουίρ και τολμηρές φωνές στην ελληνική μουσική κυκλοφόρησε ένα πρωτότυπο βιβλίο από τις εκδόσεις του βιβλιοπωλείο Arsenale που βρίσκεται στην Ανάφη.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Έτσι βγαίνουμε τώρα

Urban Culture / Έτσι βγαίνουμε τώρα

Άφθονη τέχνη για όλους, μεγάλα και niche πάρτι, ελληνικά και technο: Η Αθήνα έχει γίνει μια πόλη που μπορεί να προκαλέσει FOMO ακόμα και σ’ εκείνους που αρνούνται ότι το παθαίνουν.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ, ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ, M.HULOT, ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ, ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ