Από τα παράνομα rave ως τα μεγαλύτερα φεστιβάλ του πλανήτη: Πώς οι Prodigy καθόρισαν την ηλεκτρονική μουσική

The Prodigy: Το χρονολόγιο μιας ξέφρενης πορείας Facebook Twitter
Oι Prodigy μετατράπηκαν σε χιονοστιβάδα που παρέσυρε το hip-hop, το Detroit techno και το βρετανικό punk και θόλωσε οριστικά τα όρια που όριζαν μέχρι τότε τα μουσικά είδη και το μουσικόφιλο κοινό.
0

OTAN O LIAM HOWLETT γνώρισε στο nightclub The Barn του Essex τους Keith Flint και Leeroy Thornhill είχε αποφασίσει να παρατήσει το hip-hop για χάρη της rave κουλτούρας, που το 1990 είχε ξεκινήσει την έκρηξή της αλλά εξακολουθούσε ακόμα να κινείται στο περιθώριο της μουσικής βιομηχανίας.

Τον Οκτώβριο της ίδιας χρονιάς οι Prodigy θα ξεκινούσαν την πορεία τους, η οποία όχι μόνο καθόρισε τη χορευτική μουσική αλλά τελικά την οδήγησε από τα παράνομα parties σε εγκαταλελειμμένα τούνελ και απόμακρα δάση στην όχι-πάντα φιλόξενη αγκαλιά του mainstream και το κατεξοχήν ροκ ακροατήριο.

Μέσα σε αυτές τις τρεις δεκαετίες χάρη στην ιδιοφυΐα του Liam Howlett οι Prodigy μετατράπηκαν σε χιονοστιβάδα που παρέσυρε το hip-hop, το Detroit techno και το βρετανικό punk και θόλωσε οριστικά τα όρια που όριζαν μέχρι τότε τα μουσικά είδη και το μουσικόφιλο κοινό.

Τον Οκτώβριο του 1990 οι Prodigy θα ξεκινούσαν την πορεία τους, η οποία όχι μόνο καθόρισε τη χορευτική μουσική αλλά τελικά την οδήγησε από τα παράνομα parties σε εγκαταλελειμμένα τούνελ και απόμακρα δάση στην όχι-πάντα φιλόξενη αγκαλιά του mainstream και το κατεξοχήν ροκ ακροατήριο.

Καθώς ετοιμαζόμαστε για τη μεγάλη τους επιστροφή στις συναυλίες, τις πρώτες μακριά από τη Μεγάλη Βρετανία μετά το σοκ της απώλειας του Keith Flint, καταγράφουμε τις πιο καθοριστικές και εμβληματικές στιγμές τους μέχρι να τους απολαύσουμε και πάλι ζωντανά, την Παρασκευή 21 Ιουλίου, στην Πλατεία Νερού.

Το όνομα αυτών: The Prodigy

Η ιστορία λέει πως το πρώτο mixtape που έδωσε ο Howlett στους Flint και Leeroy έγραφε επάνω τη λέξη Prodigy, επειδή ο Liam χρησιμοποιούσε το συγκεκριμένο synth για να γράψει τα κομμάτια του. Αν και το χρησιμοποίησαν αρκετά μεγάλα ονόματα της εποχής (Depeche Mode, Massive Attack, Nine Inch Nails, Fatboy Slim κ.λπ.), κέρδισε τη θέση του στην αιωνιότητα χάρη στην έλλειψη φαντασίας αυτής της μπαρουτοκαπνισμένης παρέας.

Η πρώτη κυκλοφορία

The Prodigy: Το χρονολόγιο μιας ξέφρενης πορείας Facebook Twitter

Στο γκρουπ πλέον έχει προστεθεί ο MC Maxim, γνωστός ράπερ στους underground κύκλους με διασυνδέσεις στην dub/reggae σκηνή. Το πρώτο ντέμο ολοκληρώνεται και θα καταλήξει στα χέρια της Tam Tam Records. Η εταιρεία θα το απορρίψει και θα οδηγήσει το γκρουπ στην αγκαλιά της XL Recordings. Τον Φεβρουάριο του 1991, κυκλοφορεί το EP What Evil Lurks και η πορεία των Prodigy ξεκινάει και επίσημα.

Σήμερα, η Tam Tam Records δεν έχει καν λήμμα στη Wikipedia ενώ για την XL συνεχίζονται να γράφονται βιβλία. Ο ορισμός του «καλά πήγε κι αυτό».

Charly says always tell your mummy…

Το debut single Charly περιέχει samples από τα ενημερωτικά cartoons του BBC Charley Says που απευθύνονταν στα παιδιά των '70s και περιείχαν απλές οδηγίες όπως να μην παίζουν με τα σπίρτα και να μη μιλάνε σε αγνώστους. Το τραγούδι θα γίνει super hit στα σωστά πάρτι και θα τραβήξει την προσοχή πάνω τους αφού θα καταλήξει στο νο. 3 των UK Charts. Η έμπνευση του Liam θα γίνει αμέσως συνθετική μανιέρα και η χορευτική μουσική θα γεμίσει κομμάτια με παιδικά samples, από –κατά κύριο λόγο– ατάλαντους παραγωγούς.

Μήπως οι Prodigy σκότωσαν το rave;

The Prodigy: Το χρονολόγιο μιας ξέφρενης πορείας Facebook Twitter

Με αυτό το εξώφυλλο το Mixmag, η τότε-ναυαρχίδα της ηλεκτρονικής μουσικής στον έντυπο τύπο, θα κατηγορήσει τους Prodigy πως έφεραν στο προσκήνιο τη χορευτική μουσική με «τραγούδια για παιδάκια» και θα αμφισβητήσει το ταλέντο του Liam.

Ο Liam Howlett απαντά

Ο εγκέφαλος του γκρουπ φανερά ενοχλημένος από την επίθεση του Mixmag, όχι μόνο θα προσθέσει ένα πλάνο στο βίντεο κλιπ του Fire όπου πετάει αντίτυπα του τεύχους στη φωτιά αλλά θα κυκλοφορήσει και το παραπάνω anthem ως white label χωρίς περαιτέρω στοιχεία. Το Mixmag έγραψε διθυραμβικές κριτικές και κανείς δεν ξέρει αν την ημέρα που μαθεύτηκε ποιος ήταν υπεύθυνος γι' αυτή την κυκλοφορία, κοιμήθηκε κανείς απ’τους δημοσιογράφους-δήθεν υπερασπιστές του underground. Αρκετά χρόνια μετά, το περιοδικό και ο συντάκτης του άρθρου θα απολογηθούν δημοσίως.

The Jilted Generation

To Music for the Jilted Generation είναι ίσως το κορυφαίο επίτευγμα της χορευτικής μουσικής σε μια εποχή όπου η σκηνή ήταν στην πιο γόνιμη φάση της, και δύσκολα θα βρείτε κάτι που να το ξεπέρασε από τότε. Δίσκος ορόσημο για μια ολόκληρη –jilted or not– γενιά.

Οι Prodigy στη σκηνή

The Prodigy: Το χρονολόγιο μιας ξέφρενης πορείας Facebook Twitter

Το Phoenix Festival ήταν μια εναλλακτική πρόταση στο Glastonbury και η συγκεκριμένη εμφάνιση των Prodigy παραμένει ένα αιώνιο highlight. Συγκλονιστικό live στο φως της ημέρας, τους Flint και Maxim σε δαιμονιώδη κατάσταση και τα τότε-ακυκλόφορητα Breathe και Firestarter να βάζουν φωτιά. Ο καλύτερος τρόπος να περάσεις 58 λεπτά σήμερα.

Η Vivienne Westwood, μια πασαρέλα, ένα stage

Έχοντας κατά νου το ένδοξο παρελθόν της Westwood, απολύτως ταιριαστή η επιλογή της να καλέσει τους Prodigy σε αυτή την ιδιαίτερη επίδειξη μόδας που έγινε στα πλαίσια του Fashionably Loud του MTV. Μια απ’ τις πλέον αγαπημένες στιγμές του Keith Flint.

1997: Η χρονιά-ορόσημο

Οι Prodigy κυκλοφορούν το αξεπέραστο The Fat of the Land, και πλέον δεν είναι απλά ένα κορυφαίο όνομα της ηλεκτρονικής μουσικής αλλά ένα απ’ τα πιο επιτυχημένα συγκροτήματα του πλανήτη, με συνεχόμενες κυκλοφορίες στην κορυφή των charts και headline shows σε όλα τα σημαντικά φεστιβάλ. Τόσα χρόνια μετά, τα singles του The Fat of the Land έχουν κερδίσει τη θέση τους στα πιο αναγνωρίσιμα τραγούδια των '90s.

Back to the roots

Η ζωντανή ιστορία των '90s σε ένα τραγούδι. Prodigy vs. Oasis σε μια ακόμα μεγάλη επιτυχία της πορείας τους.

The New Jilted Generation

Ο πέμπτος δίσκος τους, Invaders Must Die, θυμίζει κλασικούς Prodigy με μια έξτρα δόση αδρεναλίνης και πρόκειται για την πιο έντονη στιγμή του γκρουπ μετά τα '90s. Όχι μόνο αναζωογόνησε το γκρουπ αλλά επιβεβαίωσε την ιδιοφυΐα του Howlett και υπενθύμισε ποια είναι η θέση του στην ιστορία της ηλεκτρονικής μουσικής.

65.000 ravers under one roof

Στις 24 Ιουλίου του 2010, στο Milton Keynes Bowl της Αγγλίας, οι Prodigy θα δώσουν τη μεγαλύτερη τους συναυλία, μπροστά σε 65.000 εκστασιασμένους οπαδούς τους. Είναι αδιανόητο ότι το παραπάνω τραγούδι κυκλοφόρησε 30 χρόνια πριν.

Live Forever

Δεν μπορείς να ακούσεις το No Tourists και πιο συγκεκριμένα το We Live Forever χωρίς να φέρεις στο μυαλό σου τον Keith Flint, ο οποίος θα έφευγε απ’τη ζωή λίγο καιρό μετά. Όπως έγραψε και το γκρουπ στην 4η επέτειο από το χαμό του: U Live Forever, Flinty.

Οι Prodigy θα εμφανιστούν ζωντανά την Παρασκευή 21 Ιουλίου στην Πλατεία Νερού, στο πλαίσιο του φετινού Release Athens.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μελιτζάzz

Μουσική / Μελιτζάzz: Ένα πολύπλευρο φεστιβάλ για την τσακώνικη παράδοση που χάνεται

Στο φεστιβάλ του Λεωνιδίου συνομιλούν εδώ και δώδεκα χρόνια το παλιό με το νέο: η ιστορία, η αρχιτεκτονική, η τσακώνικη διάλεκτος και οι χοροί του τόπου, η υφαντική και η γεύση με τις σύγχρονες δράσεις.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Larry Gus με στίχους Ευθύμη Φιλίππου: Το βίντεο της meta-λαϊκής «Κουτσουπιάς» γυρίστηκε στο Σκακιστικό Καφενείο Πανελλήνιον

Nothing Days / Larry Gus με στίχους Ευθύμη Φιλίππου: Το βίντεο της «Κουτσουπιάς» γυρίστηκε στο Σκακιστικό Καφενείο Πανελλήνιον

O σκηνοθέτης του βίντεο Ματβέι Φικς ζει στη Νέα Υόρκη και μια μέρα θα γίνει μεγάλος και τρανός, οπότε με την ευκαιρία κάναμε μια συνέντευξη γιατί ποτέ δεν ξέρεις, ίσως σε λίγο να μην μπορείς να τον προσεγγίσεις.
M. HULOT
Μπέλα Μπάρτοκ: Το κονσέρτο της ζωής του

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Μπέλα Μπάρτοκ: Το κονσέρτο της ζωής του

Η Ματούλα Κουστένη εξερευνά το πιο εντυπωσιακό και αγαπημένο συμφωνικό έργο του Ούγγρου πρωτοπόρου, το Κοντσέρτο για Ορχήστρα, που σφύζει από ζωντάνια και χορευτική διάθεση, αγγίζοντας τα όρια του παροξυσμού.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Γιατί 'ναι μαύρα τα βουνά - Κόνιτσα

Μουσική / «Γιατί 'ναι μαύρα τα βουνά» στην Κόνιτσα: Ένα ταξίδι στο παρελθόν, το παρόν και το μέλλον της παραδοσιακής μουσικής

Η μετεξέλιξη της παραδοσιακής μουσικής και ο ρόλος των Ρομά στη μουσική των νότιων Βαλκανίων είναι οι δυο θεματικές που απασχόλησαν το φετινό φεστιβάλ που διοργάνωσε για δεύτερη χρονιά η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση στην Κόνιτσα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ