Υφάνσεις, ζωγραφική και ταπισερί στην Ελλάδα από το 1960 έως σήμερα

Υφάνσεις, ζωγραφική και ταπισερί στην Ελλάδα από το 1960 έως σήμερα Facebook Twitter
Γλέντι στην ακρογιαλιά ΙΙ, δεκαετία 1970. Ταπισερί 196 x 268 εκ.. Μουσείο Μπενάκη/Πινακοθήκη Γκίκα
0

Μια σημαντική, άγνωστη ως τώρα όψη της ελληνικής χειροτεχνικής παραγωγής αναδεικνύει το Μουσείο Μπενάκη. Σπάνιες, εντυπωσιακές ταπισερί και χαλιά που δημιουργήθηκαν με βάση έργα σπουδαίων Ελλήνων δημιουργών, όπως ο Γιάννης Μόραλης, ο Γιάννης Τσαρούχης, ο Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας και ο Σπύρος Βασιλείου, παρουσιάζονται δίπλα στα πρωτότυπα ζωγραφικά έργα από τα οποία προήλθαν.


Χωρισμένη σε τρεις ενότητες, η έκθεση ακολουθεί την ιστορία των ταπισερί στην Ελλάδα από το 1960 μέχρι τα έργα που δημιουργούν σύγχρονοι, νέοι καλλιτέχνες όπως η Ζωή Γαϊτανίδου και ο Μανώλης Ζαχαριουδάκης.


Η ίδρυση των πρώτων εργαστηρίων με μαθήματα εξειδίκευσης στην ύφανση ταπισερί από τον ζωγράφο Γιάννη Φαϊτάκη ήταν η αρχή. Εκεί, σε οριζόντιο αργαλειό, δύο ή τρεις τεχνίτριες ταυτόχρονα δούλευαν περισσότερο από έναν χρόνο πάνω σε κάθε έργο, μεταφέροντας γνωστά ζωγραφικά έργα σε υφαντά.

Η ίδρυση των πρώτων εργαστηρίων με μαθήματα εξειδίκευσης στην ύφανση ταπισερί από τον ζωγράφο Γιάννη Φαϊτάκη ήταν η αρχή. Εκεί, σε οριζόντιο αργαλειό, δύο ή τρεις τεχνίτριες ταυτόχρονα δούλευαν περισσότερο από έναν χρόνο πάνω σε κάθε έργο, μεταφέροντας γνωστά ζωγραφικά έργα σε υφαντά.


Το 1973 και το 1974 η γκαλερί Νέες Μορφές, σε συνεργασία με το ταπητουργικό εργαστήριο Τάπης, δημιούργησε χειροποίητα hand tufted χαλιά σε περιορισμένα αντίτυπα, πάνω σε έργα καλλιτεχνών όπως οι: Ηλίας Δεκουλάκος, Χρίστος Καράς, Δημήτρης Μυταράς, Χρόνης Μπότσογλου, Πάρις Πρέκας, Γιώργος Βακαλό, Βάσω Κατράκη. Αρκετά από αυτά παρουσιάστηκαν στη διεθνή έκθεση Art Basel το 1976. Το 1981 η γκαλερί Πολύπλανο ακολούθησε την ίδια μέθοδο, ενώ παράλληλα διάφοροι Έλληνες καλλιτέχνες που έζησαν στην Ευρώπη έδωσαν σχέδιά τους σε εργαστήρια υφαντικής, κυρίως στη Γαλλία.


Στην τελευταία ενότητα της έκθεσης, δίπλα στη γνωστή κατασκευή της Βούλας Μασούρα (1984), παρουσιάζονται έργα νεότερων δημιουργών, κυρίως γυναικών, που χρησιμοποιούν τις τεχνικές της ύφανσης και κάθε μορφής νήματα.

Υφάνσεις, ζωγραφική και ταπισερί στην Ελλάδα από το 1960 έως σήμερα Facebook Twitter
Νίκος Νικολάου, Ύδρα B, δεκαετία 1980. Ταπισερί 138 x 178 εκ.. Συλλογή Alpha Bank
Υφάνσεις, ζωγραφική και ταπισερί στην Ελλάδα από το 1960 έως σήμερα Facebook Twitter
Ηλίας Δεκουλάκος, Super nature morte, 1973, Χαλί hand tufted 171 x 126 εκ. Συλλογή Μαρίας Βασιλείου
Υφάνσεις, ζωγραφική και ταπισερί στην Ελλάδα από το 1960 έως σήμερα Facebook Twitter
Σπύρος Βασιλείου, Ακρόπρωρο / Η γοργόνα. Ταπισερί 154 x 100 εκ.. Συλλογή Alpha Bank
Υφάνσεις, ζωγραφική και ταπισερί στην Ελλάδα από το 1960 έως σήμερα Facebook Twitter
Ζωή Γαϊτανίδου, Betwixt, 2015. Ακρυλικό και νήμα σε καμβά 135 x 188 εκ.Ιδιωτική συλλογή
Υφάνσεις, ζωγραφική και ταπισερί στην Ελλάδα από το 1960 έως σήμερα Facebook Twitter
Μάριος Πράσινος, Les fiancés turcs, 1970. Ταπισερί 183 x 248 εκ.© Succession Mario Prassinos, ADAGP 2019. Συλλογή Μουσείου Dom Robert και της ταπισερί του 20ου αιώνα, Sorèze, Γαλλία
Υφάνσεις, ζωγραφική και ταπισερί στην Ελλάδα από το 1960 έως σήμερα Facebook Twitter
‘Οπυ Ζούνη, Παραλλαγή 1, 1980. Χαλί hand tufted 200 x 300 εκ.Συλλογή Αλέξανδρου Ζούνη
Υφάνσεις, ζωγραφική και ταπισερί στην Ελλάδα από το 1960 έως σήμερα Facebook Twitter
Κώστας Κουλεντιανός, Ρυθμός ΙΙΙ, 1972. Υφαντό 200 x 300 εκ.Ιδιωτική συλλογή.
Υφάνσεις, ζωγραφική και ταπισερί στην Ελλάδα από το 1960 έως σήμερα Facebook Twitter
Γιάννης Μόραλης, Βυθισμένη πολιτεία, 1965. Ταπισερί 224 x 425 εκ..Συλλογή Εθνικού Κέντρου Κοινωνικής Αλληλεγγύης

Ιnfo

21/11-16/2

Μουσείο Μπενάκη, Πειραιώς 138 & Ανδρονίκου, Γκάζι

Εισ.: 4-8 ευρώ

Μέρες & ώρες λειτουργίας:

Πέμ., Κυρ. 10:00-18:00

Παρ.-Σάβ. 10:00-22:00

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το πέρασμα του Χατζηκυριάκου-Γκίκα από τη Δύση στην Ανατολή μέσα από μια μνημειώδη έκθεση

Εικαστικά / Το πέρασμα του Χατζηκυριάκου-Γκίκα από τη Δύση στην Ανατολή μέσα από μια μνημειώδη έκθεση

Tο Μουσείο Μπενάκη, με αφορμή την επέτειο 30 χρόνων από τον θάνατό του σπουδαίου Έλληνα καλλιτέχνη, διοργανώνει μια έκθεση αφιερωμένη στο ταξίδι του από τη Δύση στην Ανατολή το 1958. Ένα ταξίδι κυριολεκτικό και μεταφορικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια νέα γκαλερί τέχνης άνοιξε στην οδό Χαλκοκονδύλη στην Ομόνοια

Εικαστικά / Μια νέα γκαλερί τέχνης άνοιξε στην οδό Χαλκοκονδύλη στην Ομόνοια

Η Χριστίνα Ανδρουλιδάκη μετέφερε τη γκαλερί CAN από το Κολωνάκι στην Ομόνοια και μιλά για τη γοητεία του κέντρου και για την αρμονική συνύπαρξη με τις προκλήσεις της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στην Tate Modern και Tate Britain, στα έργα της δωρεάς Δ. Δασκαλόπουλου

Εικαστικά / «Η τέχνη έχει νόημα μόνο όταν βρίσκεται σε συνδιαλλαγή»: Η Tate υποδέχεται τα έργα της δωρεάς Δασκαλόπουλου

Έργα των Louise Bourgeois, Βλάση Κανιάρη, Martin Kippenberger, Damien Hirst και πολλών ακόμα μεγάλων ονομάτων της σύγχρονης τέχνης περιλαμβάνονται στη δωρεά του Δημήτρη Δασκαλόπουλου και φιλοξενούνται πλέον σε νέες εκθέσεις στην Tate Modern και στην Tate Britain.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι δουλειά έχει ένα ρομπότ στην οδό Κριεζώτου;

Εικαστικά / Τι δουλειά έχει ένα ρομπότ στην οδό Κριεζώτου;

Η γκαλερί Ζουμπουλάκη εγκαινιάζει τη φθινοπωρινή της βιτρίνα με ένα ρομπότ εντυπωσιακών διαστάσεων, φιλοδοξώντας να ανοίξει μια νέα συζήτηση για το αποτύπωμα της τεχνητής νοημοσύνης σε πεδία δημιουργίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Anna Boghiguian: Μια ακάματη ταξιδεύτρια επιστρέφει με νέα έκθεση στην Ελλάδα

Εικαστικά / Το εκπληκτικό ταξίδι της Anna Boghiguian καταλήγει στην Αθήνα ― μια συνέντευξη

Με αφορμή τη νέα της έκθεση στον Πειραιά, η σπουδαία καλλιτέχνις, που παρουσιάζει παράλληλα μια εκπληκτική εγκατάσταση στην Tate Modern, μας μίλησε για τις εμπειρίες μιας ζωής και για όσα τη συνδέουν με τον Καβάφη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Πικάσο και η μαγεία της χαρακτικής σε μια μοναδική έκθεση

Εικαστικά / Ο Πικάσο και η μαγεία της χαρακτικής σε μια μοναδική έκθεση στο Βρετανικό Μουσείο

Το μουσείο παρουσιάζει εκατό περίπου εκτυπώσεις έργων του Πικάσο, από τις 500 και πλέον που έχει στη συλλογή του, οι οποίες περιλαμβάνουν και έργα που δεν έχουν εκτεθεί ποτέ ξανά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Art Athina 2024 με έμφαση στο design, την οικολογία, τη βιωσιμότητα και τη συμπερίληψη

Εικαστικά / Art Athina 2024 με έμφαση στο design, την οικολογία, τη βιωσιμότητα και τη συμπερίληψη

Συνεπής στο ετήσιο ραντεβού της με το φιλότεχνο κοινό της πόλης, μία από τις παλιότερες φουάρ της Ευρώπης, η Art Athina, ανοίγει τις πύλες της στο ιστορικό μέγαρο του Ζαππείου με τη συμμετοχή των σημαντικότερων ελληνικών αιθουσών τέχνης, διεθνών γκαλερί και μια σειρά από παράλληλα πρότζεκτ και δράσεις κάθε είδους για μεγάλους και παιδιά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την απελευθερωτική γοητεία του γυμνισμού

Εικαστικά / Μια έκθεση για την απελευθερωτική γοητεία του γυμνισμού

Είναι άραγε η διαβίωση σε μια κοινότητα γυμνιστών μια επιτυχημένη «συνταγή» ελευθερίας και ευζωίας; Πόσο ταυτίζονται οικολογία, φυσιολατρία και γυμνισμός; Σε αυτά και άλλα ερωτήματα εστιάζει η έκθεση «Paradis naturistes» στο μουσείο Mucem της Μασσαλίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ