Ξεκοιλιάζοντας την Αφροδίτη: Ένα βιβλίο φόρος τιμής στον αιρετικό γλύπτη και ανατόμο Clemente Susini

Ξεκοιλιάζοντας την Αφροδίτη: Ένα βιβλίο φόρος τιμής στον αιρετικό γλύπτη και ανατόμο Clemente Susini Facebook Twitter
Photo credit: University of Montpellier
0

 

Κατά τη διάρκεια των ετών 1780 - 1782 ο αιρετικός -για την εποχή και την μετα-αναγεννησιακή τέχνη- γλύπτης και ανατόμος Clemente Susini, δημιούργησε την... Αφροδίτης Ανατομίας. Την είχε σχεδιάσει από κερί, προκειμένου να διδάξει στους φιλοπερίεργους μαθητές και βοηθούς του στο εργαστήριο την τέχνη της ανατομίας, αλλά και βασικές αρχές δεοντολογίας τόσο στην ιατρική, όσο και στις απαιτήσεις αναπαράστασης της εποχής. 

Σε φυσικό μέγεθος και διατηρώντας όσο το δυνατόν τα φυσικά χαρακτηριστικά της σoρού που είχε κατά νου να αναπαραστήσει ο Susini έφτιαχνε τα εσωτερικά όργανα των γυναικείων σωμάτων από κερί, προκειμένου οι μαθητές του να μπορούν να τα αφαιρέσουν, να τα περιεργαστούν, να κάνουν τα λογικά άλματα και τις σχεδιαστικές υπερβάσεις που απαιτούσε η τέχνη της εποχής τους. 

Σ' αυτή την πτυχή της τέχνης, την κάπως σκοτεινή, κάποτε και αηδιαστική, εστιάζει το βιβλίο της Joanna Ebenstein's, η οποία με φωτογραφίες και ιστοριογραφικές αναφορές καταγράφει ενθουσιασμένη "μία συναρπαστική εποχή που η μελέτη της φύσης ήταν ταυτόχρονα και μελέτη της ιστορίας των φυσικών επιστημών.

Φυσικά, ο φιλοπερίεργος και λάτρης της παρατήρησης γλύπτης δεν γλίτωσε από τη σκληρή κριτική που τον ήθελε ακόμη και νεκρόφιλο και ασεβή απέναντι στην ανθρώπινη φύση: αν τέτοια ζητήματα μας απασχολούν τώρα, τον 18ο αιώνα ήταν τα μεγαλύτερα ταμπού που θα μπορούσαν να υπάρξουν, ακόμη κι αν είχε ανοίξει τον δρόμο προς την ανατομία και την αναζήτηση των μυστικών του ανθρώπινου σώματος ο μέγας Λεονάρντο Ντα Βίντσι. 

Ξεκοιλιάζοντας την Αφροδίτη: Ένα βιβλίο φόρος τιμής στον αιρετικό γλύπτη και ανατόμο Clemente Susini Facebook Twitter
Photo credit: Museo di Palazzo Poggi, Universita' di Bologna

Σ' αυτή την πτυχή της τέχνης, την κάπως σκοτεινή, κάποτε και αηδιαστική, εστιάζει το βιβλίο της Joanna Ebenstein's, η οποία με φωτογραφίες και ιστοριογραφικές αναφορές καταγράφει ενθουσιασμένη "μία συναρπαστική εποχή που η μελέτη της φύσης ήταν ταυτόχρονα και μελέτη της ιστορίας των φυσικών επιστημών. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει η συγγραφέας, είμαστε τόσο συνηθισμένοι στην κοινή πορεία επιστήμης και ανθρώπινης φύσης, που αντικρίζοντας τα κατορθώματα των πρωτοπόρων αυτής της συμπόρευσης, νιώθουμε περίεργα. 

 

Κι όμως, σ' αυτούς και στην ανάγκη τους για σχεδιαστική τελειότητα και πίνακες απαράμιλλης πιστότητας οφείλουμε όχι μόνο τις πρώτες ανατομίες, αλλά και το ξεπέρασμα ταμπού και απόψεων που για χρόνια δαιμονοποιούσαν το εσωτερικό του ανθρώπινου σώματος. 

Το βιβλίο η "Αφροδίτη της Ανατομίας" κυκλοφόρησε αυτή την εβδομάδα από τις εκδόσεις "Thames & Hudson" και είναι μία κάπως άγρια, σίγουρα γκροτέσκα εμβάθυνση στα καλλιτεχνήματα μίας εποχής που καθόρισε τόσο την τέχνη, όσο και την πορεία των επιστημών. 

Με στοιχεία από τον Guardian 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
«Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Εικαστικά / «Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Αμφισβητώντας τις παραδοσιακές απεικονίσεις του ερωτισμού, η Ελένη Μπαγάκη, η Σοφία Μιτσώλα και η Janice Nowinski προσφέρουν τρεις διαφορετικές οπτικές για το τι σημαίνει να βλέπεις –και να σε βλέπουν– με τους δικούς σου όρους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αρτεμίσια και το πρωτο-φεμινιστικό κεντρί της

Εικαστικά / Η Αρτεμίσια Τζεντιλέσκι ήταν πολύ περισσότερο από μια εκδικήτρια ηρωίδα της ζωγραφικής

Μια νέα έκθεση στο Παρίσι επιχειρεί να αναδείξει το έργο της γενναίας καλλιτέχνιδας της μπαρόκ ζωγραφικής του 17ου αιώνα, με την πρώιμη φεμινιστική προσέγγιση, μέσα από μια φρέσκια οπτική, φωτίζοντας πτυχές πέρα από τη μυθολογία της προσωπικής της τραγωδίας και παρουσιάζοντας έργα της για πρώτη φορά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μέσα στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη 

Εικαστικά / Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης αναδεικνύει το άχρηστο σε τέχνη

Το εργαστήριο του χαράκτη, όπου ξεδιπλώνεται ένα σύμπαν βγαλμένο από κάποιο σκοτεινό παραμύθι, μεταφέρεται προσωρινά σε μια σχεδόν κρυμμένη αίθουσα του μουσείου Μπενάκη, στην οδό Πειραιώς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ