Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: ένας διανοούμενος πορτρετίστας

 Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: ένας διανοούμενος πορτρετίστας Facebook Twitter
0
 Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: ένας διανοούμενος πορτρετίστας Facebook Twitter
Édouard and Marie-Louise.Pailleron

Μια σημαντική έκθεση των έργων ενός από τους διασημότερους ζωγράφους πορτρέτων στον κόσμο, του John Singer Sargent, ανοίγει στην National Portrait Gallery, σήμερα (Πέμπτη 12 Φεβρουαρίου του 2015).

Διοργανώνεται σε συνεργασία με το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης, και συγκεντρώνει, για πρώτη φορά, μια συλλογή από προσωπικά και ανεπίσημα πορτρέτα του καλλιτέχνη και του εντυπωσιακά μικρού κύκλου φίλων του, μεταξύ των οποίων συμπεριλαμβάνονται ο Ρόμπερτ Λούις Στίβενσον, ο Κλοντ Μονέ και ο Ογκίστ Ροντέν.

Η έκθεση έχει τίτλο Πορτρέτα των καλλιτεχνών και των φίλων. Εξερευνά τον καλλιτέχνη ως ζωγράφο, στην πρώτη γραμμή των σύγχρονων κινημάτων της εποχής του, στις  τέχνες, τη μουσική, τη λογοτεχνία και το θέατρο, αποκαλύπτοντας την σε βάθος εκτίμησή του για τον πολιτισμό και τις στενές φιλίες του με πολλούς από τους κορυφαίους καλλιτέχνες, ηθοποιούς και συγγραφείς της εποχής.

Η έκθεση συμπεριλαμβάνει αξιόλογα δάνεια από ιδιωτικές συλλογές, πολλά από τα οποία εκτίθενται σπάνια, αλλά και μεγάλα μουσεία του κόσμου, όπως  το Μουσείο Ροντέν, τα Μουσεία Καλών Τεχνών του Σαν Φρανσίσκο, το Ορσέ, το Ινστιτούτο Τέχνης του Σικάγο και το Ινστιτούτο Τεχνών της Μινεάπολης.

Η έκθεση ακολουθεί χρονολογικά τις περιπλανήσεις του Σάρτζεντ στο Παρίσι, το Λονδίνο, τη Βοστώνη και τη Νέα Υόρκη, καθώς και τα ταξίδια του στην ιταλική και αγγλική ύπαιθρο.

Στην έκθεση υπάρχουν για πρώτη φορά επανενωμένα και τα πορτρέτα της οικογενείας Παγιερόν τα οποία προέρχονται από συλλογές στο Παρίσι, την Ουάσιγκτον και την Αϊόβα.

Ο Σάρτζεντ είναι ένας από τους λίγους Αμερικανούς ζωγράφους της γενιάς του που έγιναν γνωστοί και δημοφιλείς στην Ευρώπη, ιδιαίτερα για τα πορτρέτα του. Σπούδασε στο Παρίσι και εγκαταστάθηκε αργότερα στο Λονδίνο, όπου έγινε περιζήτητος προσωπογράφος. Στις αρχές του 20ού αιώνα, θέλοντας να ξεφύγει από τον κλοιό των παραγγελιών με τις οποίες τον πολιορκούσαν οι κοσμικοί, άρχισε να κάνει συχνά ταξίδια σε διάφορα μέρη του κόσμου -Ιταλία, Γαλλία, Ελλάδα, Μέση Ανατολή, Αμερική- και να ζωγραφίζει έργα που τεκμηρίωσαν με συναρπαστικό τρόπο τις ταξιδιωτικές εμπειρίες του. Από αυτά τα ταξίδια προκύπτει και η εξαιρετική συλλογή υδατογραφιών του.

Τα έργα που εκτίθενται στην National Portrait Gallery είναι αισθητά πιο οικεία, πνευματώδη και ριζοσπαστικά από τα πορτρέτα που έχει κατά παραγγελία ζωγραφίσει και στην ουσία αμφισβητούν την παραδοσιακή μας άποψη για τον καλλιτέχνη. Όπως τα δυο σωζόμενα πορτρέτα του φίλου του  και συγγραφέα του Ρόμπερτ Λούις Στίβενσον, τα οποία εκτίθενται για πρώτη φορά μαζί από τότε που είχαν ζωγραφιστεί, το 1880.

Στην έκθεση υπάρχουν για πρώτη φορά επανενωμένα και τα πορτρέτα της οικογενείας Παγιερόν τα οποία προέρχονται από συλλογές στο Παρίσι, την Ουάσιγκτον και την Αϊόβα. Ο μποέμ συγγραφέας Εντουάρ Παγιερόν και η σύζυγός του ήταν από τους παλαιότερους προστάτες του Σάρτζεντ, στους οποίους  ο νεαρός καλλιτέχνης οφείλει σε μεγάλο βαθμό την πρόωρη επιτυχία του. Οι ατομικές προσωπογραφίες τους εμφανίζονται παράλληλα με τα πορτρέτα των παιδιών τους, Εντουάρ και Μαρί Λουίζ, που εκτίθενται για πρώτη φορά μαζί σε περισσότερο από έναν αιώνα.

Στα υπόλοιπα σημαντικά έργα της έκθεσης συμπεριλαμβάνονται το πορτρέτο του δασκάλου του Carolus-Duran (1879), ο οποίος έπειξε σημαντικό ρόλο στην καριέρα του το σχέδιο σε κάρβουνο του περίφημου ποιητή Γουίλιαμ Μπάτλερ Γέιτς (1908) και τρία  από τα μεγαλύτερα θεατρικά πορτρέτα που φιλοτεχνήθηκαν μεταξύ του 1889 και 1890: Την Ellen Terry ως Λαίδη Μάκβεθ, Edwin Booth και La Carmencita, την άγρια Ισπανίδα χορεύτρια.

Ο John Singer Sargent (1856 - 1925) ήταν ο γιος ενός Αμερικανού γιατρού και γεννήθηκε στη Φλωρεντία. Σπούδασε ζωγραφική στην Ιταλία και τη Γαλλία, και το 1884 προκάλεσε αίσθηση στο Σαλόνι του Παρισιού με το έργο του Μαντάμ Χ (κυρία Pierre Gautreau).

Ο Σάρτζεντ ενθουσιαζόταν με  όλα τα νέα και συναρπαστικά πράγματα. Ήταν ένας ατρόμητος υπέρμαχος του έργου των νεότερων καλλιτεχνών. Ήταν όχι μόνο ένας σπουδαίος ζωγράφος αλλά και ένας διανοούμενος, γνώστης της μουσικής και λογοτεχνικά πολυμαθής. 

 Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: ένας διανοούμενος πορτρετίστας Facebook Twitter
Νιζίνσκι
 Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: ένας διανοούμενος πορτρετίστας Facebook Twitter
Ρόμπερτ Λούις Στίβενσον
 Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: ένας διανοούμενος πορτρετίστας Facebook Twitter
Ellen Terry ως Λαίδη Μακμπέθ
 Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: ένας διανοούμενος πορτρετίστας Facebook Twitter
Self-Portrait - John Singer Sargent
 Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: ένας διανοούμενος πορτρετίστας Facebook Twitter
John Singer Sargent 'Claude Monet Painting by the Edge of a Wood'
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ