Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο Facebook Twitter
«The Vivid Unknown», John Fitzgerald and Godfrey Reggio.
0

Με αφορμή την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο, γυρισμένη από το 1975 έως το 1982, η οποία, με την καθηλωτική μουσική του Φίλιπ Γκλας, σημάδεψε την ιστορία του κινηματογράφου, το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ, χρησιμοποιώντας τεχνολογία ΑΙ και την όραση του υπολογιστή, συνομιλεί εκ νέου με το υλικό του έργου, σε συνεργασία με τον πρωτεργάτη δημιουργό, ξεδιπλώνοντας μια πολυμερή βιωματική αφήγηση. Οι επισκέπτες εξερευνούν τον πρωταρχικό δεσμό του ανθρώπου, της φύσης και της τεχνολογίας, συμμετέχοντας δυναμικά στη διαμόρφωση της εξελισσόμενης αφήγησης. 

Η νέα αυτή εγκατάσταση, με τίτλο «The Vivid Unknown» - «Το ζωηρό άγνωστο», συμμετέχει μαζί με άλλα τρία ψηφιακά έργα («The Golden Key» των Marc de Costa και Matthew Niederhauser, «Voices» της Μαργαρίτας Αθανασίου, «Secret Garden» της Stephanie Dinkins) στο πρόγραμμα TECHNE, μέρος του Onassis ΟΝΧ, της πλατφόρμας του Ιδρύματος Ωνάση που είναι αφιερωμένη στην ψηφιακή τέχνη και στην έρευνα της ανάπτυξης καλλιτεχνικών έργων με τη χρήση τεχνολογιών αιχμής.

Οι εγκαταστάσεις παρουσιάστηκαν στο ΒΑΜ (Βrooklyn Academy of Music), μέρος του Νew Wave Program, το οποίο υποστηρίζει πρωτότυπα ψηφιακά έργα, στο πλαίσιο του πολύ γνωστού για τις performing arts, πρωτοποριακού φεστιβάλ της Νέας Υόρκης «Under the Radar».

Ο φιλόσοφος –αναχωρητής σχεδόν– και δημιουργός, που παραμένει ενεργός τόσο στο σινεμά όσο και στην ακτιβιστική του δραστηριότητα και προσφορά στην κοινότητα, κλήθηκε να μιλήσει σε απευθείας σύνδεση από τη φάρμα του στη Σάντα Φε, και να απαντήσει στο ερώτημα πώς αισθάνεται τώρα που το μνημειώδες έργο του «ξαναγράφεται» μέσω ΑΙ και «υιοθετείται» από την τεχνολογία αιχμής, ζώντας μια νέα ζωή.

Με την ευκαιρία αυτής της εγκατάστασης, στις 7 Ιανουαρίου πραγματοποιήθηκε μια τιμητική προβολή της πρωτότυπης ταινίας «Koyaanisqatsi» στην αρχική της μορφή και σε αποκατεστημένη κόπια, στα BAM Rose Cinemas. Ακολούθησε Q&A σε απευθείας σύνδεση με τον ίδιο τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο, γεγονός από μόνο του εξαιρετικά ενδιαφέρον, μιας και ο 85χρονος θρυλικός σκηνοθέτης δεν συνηθίζει να μιλά συχνά.

Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο Facebook Twitter
«The Golden Key», Marc Da Costa and Matthew Niederhauser.

Ο 14χρονος Γκόντφρεϊ έφυγε από το σπίτι του στη Νέα Ορλεάνη για να ενταχθεί στη χριστιανική καθολική αδελφότητα και για τα επόμενα δεκατέσσερα χρόνια αφιερώθηκε στη σιωπή και την προσευχή. Ενώθηκε με τους chicano κοινωνικούς ακτιβιστές στο Νέο Μεξικό και γνώρισε τον Λουίς Μπουνιουέλ, όταν γυρνούσε την ταινία του «Los Ovidados». Η ζωή του από τότε σημαδεύτηκε από τις εικόνες.

Ο φιλόσοφος –αναχωρητής σχεδόν– και δημιουργός, που παραμένει ενεργός τόσο στο σινεμά όσο και στην ακτιβιστική του δραστηριότητα και προσφορά στην κοινότητα, κλήθηκε να μιλήσει σε απευθείας σύνδεση από τη φάρμα του στη Σάντα Φε, και να απαντήσει στο ερώτημα πώς αισθάνεται τώρα που το μνημειώδες έργο του «ξαναγράφεται» μέσω ΑΙ και «υιοθετείται» από την τεχνολογία αιχμής, ζώντας μια νέα ζωή.

Για εκείνον, όπως και στο πρωτότυπο έργο, η αισθητική τριπλέτα παρέμεινε η ίδια, και σε αυτήν τη σειρά: αίσθηση, συναίσθημα και μετά αντίληψη. Όπως δουλεύει πάντα, μαζί με τους συνεργάτες του, έτσι δούλεψε και σε αυτό το έργο. Γιατί πάντα ο στόχος δεν είναι το κοινό να καταλάβει, αλλά να νιώσει. Πιστεύει βαθύτατα ότι η γλώσσα δεν μπορεί πλέον, εδώ και καιρό, να περιγράψει τον κόσμο που ζούμε.

Γι’ αυτό αποφασίστηκε και εδώ η μουσική του Φίλιπ Γκλας να πάρει τη θέση της αφήγησης. Όσο για τη νέα συνεργασία του με τον Τζον Φιτζέραλντ, τον επαναπροσδιορισμό της ταινίας του με τα νέα ψηφιακά εργαλεία και το ρίσκο που πήρε να αγγίξει ξανά ένα έμβλημα, ανέφερε ότι στη ζωή και στο έργο του προτιμά το μότο «better sorry than safe». «Προτιμώ να ρισκάρω κάτι και ας μην ξέρω πού θα καταλήξω, είμαι της φιλοσοφίας ότι ξεκινάμε και το έργο θα μας δείξει πού θα πάμε».

Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο Facebook Twitter
«Voices», Margarita Athanasiou.

Για την αισθητική διαφορά του μέσου, επισήμανε παιχνιδιάρικα: «Το “Koyaanisqatsi: Ζωή εκτός ισορροπίας”, όπως και τα άλλα δύο μέρη της τριλογίας “qatsi”, που ονομάστηκαν από τη γλώσσα των ιθαγενών Χόπι, το “Powaqqatsi:  Ζωή σε μεταμόρφωση” και το “Naqoyqatsi: Ζωή σε πόλεμο”, γυρίστηκαν με αναλογικά μέσα, δηλαδή με φιλμ, άρα τους ήταν απαραίτητο το αρνητικό, η “μαύρη” πλευρά της ζωής και του κόσμου. Στον κόσμο του σήμερα, του Τζον Φιτζέραλντ, η “πολύχρωμη” εκδοχή, σπρωγμένη από την τεχνητή νοημοσύνη, έδωσε τη δικιά της ερμηνεία».

Στην ερώτηση κατά πόσο η τεχνολογία επηρέασε το έργο του και αν είχε προβλέψει αυτόν τον «κατακλυσμό» τεχνολογίας, ο δημιουργός –του οποίου η ρετροσπεκτίβα το 2014 στο Μουσείο Τέχνης και Τεχνολογίας στη Νέα Υόρκη είχε τον τίτλο «Τεχνολογία στη ζωή: Το σινεμά του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο»– απάντησε σχεδόν αναμενόμενα: «Ο Έντι Γκρόου, ο τεχνολόγος που μας βοήθησε και μας προμήθευσε με τα μικροτσίπ και άλλα τεχνολογικά “καλούδια”, το είπε πιο ξεκάθαρα από εμένα: “Εάν μπορεί να πραγματοποιηθεί, τότε θα γίνει”.

Είμαι ένας single minded άνθρωπος. Έχω κάνει 11 ταινίες· η κάθε μία από αυτές έχει το ίδιο θέμα: ανθρωπότητα και τεχνολογία – πώς τη βλέπουμε, πώς τη νιώθουμε. To πιο παρεξηγημένο θέμα στον κόσμο. Δεν χρησιμοποιούμε την τεχνολογία, είμαστε τεχνολογία. Αυτός είναι ο κόσμος που ζούμε. Δεν μπορούμε να ζούμε ούτε μαζί της, ούτε χώρια.

Τότε πώς μπορούμε να ορίσουμε τι είναι η τέχνη; Η τέχνη έρχεται από τον εγκέφαλο του ερπετού. Από το υποσυνείδητο. Εκεί που φτιάχνονται τα όνειρα. Τα παιδιά σκέφτονται με όρους υποσυνείδητου. Γι' αυτό πιστεύω σε αυτό που είπε ο Μποντλέρ: “Η ιδιοφυΐα είναι η ανακτημένη μας παιδικότητα, κατά βούληση”. Μερικοί, βέβαια, όπως εγώ και ο Φίλιπ (Γκλας), κατά βούληση, προσπαθούμε να μη μεγαλώσουμε ποτέ… Υπάρχει μια ελληνική λέξη: “ένθεος” – ο θεός, ή ο διάολος, μέσα σου. Από αυτήν τη λέξη προέρχεται ο ενθουσιασμός. Ψάχνω τέτοιους ανθρώπους. Να μπορούν να είναι ενθουσιασμένοι συνεχώς, όσα χρόνια κι αν κάνει να φτιαχτεί κάτι.

Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο Facebook Twitter
«Secret Garden», Stephanie Dinkins.

Για έργα που ο θεατής δεν θα είναι ένας απλός θεατής του έργου, θα ζει μέσα του, θα αναπνέει με αυτό. Όπως στη ζωή. Γινόμαστε το περιβάλλον που ζούμε. Είμαστε αυτό που βλέπουμε, αγγίζουμε, μυρίζουμε, τρώμε, ακούμε… Αυτοί είμαστε. Στο παραμύθι “Η Ωραία και το Τέρας”, ο κίνδυνος δεν βρίσκεται στο τέρας. Η ομορφιά είναι ο κίνδυνος. Επικίνδυνο είναι αυτό που συμβαίνει στον κόσμο σήμερα, στον “όμορφο” κόσμο μας, τον γεμάτο επιθυμία, που καταρρέει γύρω μας και θα μας παρασύρει». 

Η ώρα ήταν ήδη 10 το βράδυ. Τα πρώτα μηνύματα στα κινητά για τη φωτιά στο Λος Άντζελες έφταναν στην αίθουσα.

Το TECHNE είναι ένα πολυμερές βιωματικό πρόγραμμα που περιλαμβάνει τέσσερα ψηφιακά έργα τέχνης μεγάλης κλίμακας. Δημιουργημένο με τεχνητή νοημοσύνη, διαδραστικές οθόνες σε πραγματικό χρόνο και καθηλωτικό ήχο, αυτό το πρόγραμμα μεταφέρει τους θεατές σε τέσσερις ξεχωριστές νέες σφαίρες, που ζωντανεύουν από οραματιστές δημιουργούς.

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για το TECHNE εδώ.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης πέταξε τον Πλάτωνα σε ένα escape room για την Μπιενάλε

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ