Ephemeral Party: Μια έκθεση εικαστικών σε ένα πάρκινγκ στη Βασιλίσσης Σοφίας

CHECK Έκθεση Ephemeral Party Facebook Twitter
Τρεις περφόρμερ οι οποίοι παίζουν ένα τρομακτικό παιχνίδι bingo ανά μία ώρα στην επιτελεστική δράση του Γιάννη Βαρελά. Φωτ.: Πηνελόπη Γερασίμου
0

Τρία υπόγεια επίπεδα με έντονες αντιθέσεις μεταξύ φωτός και σκιάς. Ένας χώρος συμπαγής, αυστηρά οριοθετημένος από τον κάνναβο των θέσεων, με ογκώδη μηχανολογικά στοιχεία και κρυφές γωνιές. Ένα υποβλητικό σκηνικό που τονίζει την επαναληπτικότητα των καθημερινών κινήσεων, τη διάσταση της αναμονής μεταξύ της παύσης και της εκκίνησης. Τι συνθέτουν τα παραπάνω χαρακτηριστικά; Ένα πάρκινγκ, σαν αυτά που όλοι ξέρουμε και όλοι έχουμε χρησιμοποιήσει.

Οι χώροι στάθμευσης, τόσο αυτοί που λείπουν όσο και αυτοί που υπάρχουν, αποτελούν μόνιμο θέμα συζήτησης για τους Αθηναίους. Και τώρα, για τις επόμενες μέρες τουλάχιστον, ένας τέτοιος χώρος θα συζητηθεί έντονα για εντελώς άλλους λόγους από τους γνωστούς και συνηθισμένους. Γιατί η αντίθεση μεταξύ της αμετάβλητης όψης του και της προσωρινότητας της ανθρώπινης παρουσίας σε αυτόν θα αναδείξει την αίσθηση του εφήμερου που έγινε η αφορμή για να διαμορφωθεί το αφήγημα μιας έκθεσης. 

Λίγο πριν από την έναρξη της λειτουργίας του, το Carco Parking διοργανώνει την εικαστική ομαδική έκθεση Ephemeral Party, την πρώτη και τελευταία που θα πραγματοποιηθεί εκεί και θα διαρκέσει μόλις επτά ημέρες. Η έκθεση αυτή προέκυψε «ως απάντηση σε θεμελιώδη ερωτήματα γύρω από την τέχνη που υπάρχουν στη δημόσια σφαίρα. Στην Αθήνα υπάρχει τέχνη σε δημόσιους χώρους, κυρίως γλυπτά, αλλά δεν υπάρχει αρκετή σύγχρονη τέχνη.

Με τη συμμετοχή δεκαεννέα καλλιτεχνών και έργα φτιαγμένα με διάφορα μέσα και υλικά (ζωγραφική, γλυπτική, βίντεο, εικαστικές εγκαταστάσεις), ο χώρος του πάρκινγκ που επιλέχθηκε λόγω της δυναμικής του νοηματοδοτείται εκ νέου, υπενθυμίζοντάς ότι «η τέχνη μπορεί να αναδυθεί από τα πιο αναπάντεχα μέρη, είναι ανοιχτή, προσβάσιμη και απευθύνεται σε όλους, χωρίς περιορισμούς». 

Θα θέλαμε να βλέπουμε συχνότερα έργα σύγχρονης τέχνης –στο μέτρο του εφικτού– σε χώρους δημόσιας χρήσης, όπου συγκεντρώνεται το κοινό. Επιπλέον, μας ενδιέφερε το κοινό που πιθανώς δεν είναι εξοικειωμένο με τους χώρους τέχνης ή τα μουσεία. Αυτό το κοινό ίσως επισκεφτεί ευκολότερα μια έκθεση που γίνεται σε έναν χώρο που αποτελεί μέρος της καθημερινότητάς του», όπως εξηγεί ο Φίλιππος Τσαγκρίδης Παναγόπουλος που είχε την ιδέα και την επιμελείται μαζί με την Κατερίνα Χατζή.

CHECK Έκθεση Ephemeral Party Facebook Twitter
Από αριστερά προς τα δεξιά: Απόστολος Γεωργίου (γεν. 1952), Χωρίς τίτλο, 2016, ακρυλικό σε καμβά, 40 x 50 εκ. - Χωρίς τίτλο, 1986, ακρυλικό σε καμβά, 169,5 x 175 εκ. Συλλογή Ειρήνης Παναγοπούλου. Φωτ.: Πηνελόπη Γερασίμου

Με τη συμμετοχή δεκαεννέα καλλιτεχνών και έργα φτιαγμένα με διάφορα μέσα και υλικά (ζωγραφική, γλυπτική, βίντεο, εικαστικές εγκαταστάσεις), ο χώρος του πάρκινγκ που επιλέχθηκε λόγω της δυναμικής του νοηματοδοτείται εκ νέου, υπενθυμίζοντάς ότι «η τέχνη μπορεί να αναδυθεί από τα πιο αναπάντεχα μέρη, είναι ανοιχτή, προσβάσιμη και απευθύνεται σε όλους, χωρίς περιορισμούς». Και τα τρία υπόγεια επίπεδα του πάρκινγκ λειτουργούν ως αναπόσπαστο κομμάτι της έκθεσης, εντείνοντας έτσι τη δυναμική της, μια και το κοινό καλείται να περιπλανηθεί στον χώρο και να ανακαλύψει έργα κρυμμένα σε απρόσμενες γωνίες.

Εκτός από το να αναδείξει έναν καθημερινό χώρο δημόσιας χρήσης σε ζωντανό πεδίο συνάντησης και ανταλλαγής ιδεών, στόχος της έκθεσης είναι να προσφέρει μια αναστοχαστική ματιά στην έννοια του εφήμερου υπό το πρίσμα των ονείρων, του χρόνου και των αναμνήσεων. Έργα των Γιώργου Μπουζιάνη, Γιάννη Τσαρούχη και ένα ποίημα του Κωνσταντίνου Π. Καβάφη συνομιλούν με μοντέρνους και σύγχρονους καλλιτέχνες της εγχώριας και διεθνούς σκηνής.

«Αρχικά, οι καλλιτέχνες που σκεφτόμασταν για το θέμα της έκθεσης ήταν κυρίως σύγχρονοι και μοντέρνοι. ‘Όμως τα έργα του Παναγιώτη Λουκά και της Μαλβίνας Παναγιωτίδη ήταν τόσο συγγενικά με το ποίημα του Καβάφη "Κεριά", που θελήσαμε να το συμπεριλάβουμε κι αυτό. Με αυτή την αφορμή ξεκίνησε η επιθυμία να γίνει αυτός ο διάλογος μεταξύ καλλιτεχνών.

Μετά, επιλέξαμε το έργο του Γιάννη Τσαρούχη λόγω της αγάπης που έτρεφε για τις νεότερες γενιές. Θελήσαμε να τον “φέρουμε σε επαφή” με κάποιους νεότερους που δεν έτυχε να συναντήσει. Τέλος, τον Γιώργο Μπουζιάνη, έναν από τους σημαντικότερους Έλληνες εξπρεσιονιστές, θελήσαμε να τον συμπεριλάβουμε σε αυτή την έκθεση που εξερευνά τις συναισθηματικές καταστάσεις. Επιλέγοντας καλλιτέχνες από ένα μεγάλο εύρος γενεών, θέλαμε επίσης να δείξουμε την αντίθεση μεταξύ του εφήμερου της ανθρώπινης εμπειρίας και της αέναης τέχνης».

CHECK Έκθεση Ephemeral Party Facebook Twitter
Γιάννης Βαρελάς (γεν. 1977), Bingo Players, 2016, επιτελεστική δράση, διάρκεια 25’, Συλλογή Ειρήνης Παναγοπούλου. Φωτ.: Πηνελόπη Γερασίμου
CHECK Έκθεση Ephemeral Party Facebook Twitter
Δαυίδ Σαμπεθάι (γεν. 1989), Empire of Sleep, 2021, ακρυλικά, κόλλα, χρωστικές, λάδι και λαδοπαστέλ σε καμβά 180x150 εκ. Ιδιωτική Συλλογή Φωτ.: Πηνελόπη Γερασίμου
CHECK Έκθεση Ephemeral Party Facebook Twitter
Από αριστερά προς τα δεξιά: Γιώργος Μπουζιάνης (1885-1959), Δύο γυμνές φιγούρες, λάδι σε καμβά, 105x80 εκ., Συλλογή Ειρήνης Παναγοπούλου - Γιώργος Μπουζιάνης (1885-1959), Δύο Γυναίκες, 1955, λάδι σε κόντρα πλακέ, 485x56,5 εκ. - Γιώργος Μπουζιάνης (1885-1959) Μητέρα και Παιδί, περ.1925, λάδι σε καμβά, 59,5 x 74 εκ. Συλλογή Ειρήνης Παναγοπούλου. Φωτ.: Πηνελόπη Γερασίμου

Στο πρώτο επίπεδο του πάρκινγκ, η έκθεση σκιαγραφεί το εφήμερο των ονείρων: από την επιτελεστική δράση του Γιάννη Βαρελά με τρεις περφόρμερ οι οποίοι παίζουν ένα τρομακτικό παιχνίδι bingo ανά μία ώρα και τα εξωπραγματικά πλάσματα του Robert Nava –«τα οποία έχουν μια φαινομενική “αφέλεια” που σε απελευθερώνει και σε τρομάζει συγχρόνως– μέχρι τα σουρεαλιστικά έργα των Κωνσταντίνου Κακανιά,  Δαυίδ Σαμπεθάι και Παναγιώτη Λουκά, οι επισκέπτες περιηγούνται σε κόσμους που ταλαντεύονται μεταξύ πραγματικότητας και φαντασίωσης.

Στο δεύτερο επίπεδο, η έννοια του χρόνου και της ύπαρξης είναι παρούσα μέσω έργων που εξετάζουν τη ματαιότητα της ανθρώπινης εμπειρίας. Τα «Κεριά» του Καβάφη εισάγουν το κοινό στο παράδοξο της ανθρώπινης ύπαρξης και συνομιλούν με τη Μαλβίνα Παναγιώτιδη, τον Παναγιώτη Λουκά, την Ηλιοδώρα Μαργέλλου, την Ariana Papademetropoulos και τον Δημήτρη Γκέτση.

Στο τρίτο επίπεδο η έκθεση εστιάζει στο εφήμερο των αναμνήσεων. Σε διάλογο με τον Γιώργο Μπουζιάνη και τον Γιάννη Τσαρούχη τα έργα της Plum Cloutman –«καθημερινές σκηνές με σουρεαλιστικά στοιχεία που σε παρακινούν να τις κρυφοκοιτάξεις», μαζί με αυτά των Εμμανουήλ Μπιτσάκη, Απόστολου Γεωργίου, Στηβ Γιαννάκου, Χρύσας (Βαρδέα), Raed Yassin και του Max Hooper Schneider εξετάζουν την ευθραυστότητα της μνήμης και την κατασκευή των αναμνήσεων. «Η έκθεση “Ephemeral Party” είναι μια μοναδική ευκαιρία να δούμε μια εικαστική παρέμβαση σε έναν χώρο δημόσιας χρήσης, να προβληματιστούμε για τη φύση της ανθρώπινης ύπαρξης και να αναρωτηθούμε για τον τρόπο με τον οποίο η τέχνη μπορεί να ενσωματωθεί στην καθημερινότητά μας», καταλήγουν οι επιμελητές της.

Συμμετέχοντες καλλιτέχνες: Χρύσα (Βαρδέα), Γιάννης Βαρελάς, Απόστολος Γεωργίου, Στηβ Γιαννάκος, Δημήτρης Γκέτσης,  Κωνσταντίνος Π. Καβάφης, Κωνσταντίνος Κακανιάς, Παναγιώτης Λουκάς, Ιλιοδώρα Μαργέλλου, Εμμανουήλ Μπιτσάκης, Γιώργος Μπουζιάνης, Μαλβίνα Παναγιώτιδη, Δαυίδ Σαμπεθάι, Γιάννης Τσαρούχης, Plum Cloutman, Max Hooper Schneider, Robert Nava, Ariana Papademetropoulos, Raed Yassin

CHECK Έκθεση Ephemeral Party Facebook Twitter
Ηλιοδώρα Μαργέλλου (γεν. 1985), Sunset Goddesses (ATLAS), 2018, χειροποίητο κέντημα σε επιχρωματισμένο καμβά, χάντρες, κλωστή 24 καρατίων, διάμετρος: 20 εκ. - Can You See, 2021, χειροποίητο κέντημα σε επιχρωματισμένο καμβά, χάντρες, διάμετρος: 21 εκ. - You Are Happy, 2021 χειροποίητο κέντημα σε επιχρωματισμένο καμβά, χάντρες, διάμετρος: 21 εκ. - Healing, 2018, χειροποίητο κέντημα, 29 x 36 εκ. - Skinny Dip, 2019, χειροποίητο κέντημα, 28,5 x 34 εκ. Συλλογή Ειρήνης Παναγοπούλου Φωτ.: Πηνελόπη Γερασίμου
CHECK Έκθεση Ephemeral Party Facebook Twitter
Κωνσταντίνος Κακανιάς (γεν. 1961), Χωρίς τίτλο, 2007, ακρυλικό σε καμβά 203 x 165 εκ. Συλλογή Ειρήνης Παναγοπούλου. Φωτ.: Πηνελόπη Γερασίμου
CHECK Έκθεση Ephemeral Party Facebook Twitter
Παναγιώτης Λουκάς (γεν. 1975), Light Clouds, 2015, λάδι σε καμβά, 40x30 εκ. - Smoke, 2018 λάδι σε καμβά, 50x40 εκ. - All Three of Them, 2012, λάδι σε καμβά, 50x40 εκ. Φωτ.: Πηνελόπη Γερασίμου

Carco Parking
Λεωφόρος Βασιλίσσης Σοφίας 35, Αθήνα (πλησίον Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης)

Διάρκεια έκθεσης: 11 Φεβρουαρίου - 17 Φεβρουαρίου
Εγκαίνια: 11 Φεβρουαρίου 2025: 17:00-23:00

Ώρες λειτουργίας: Τετ.-Παρ., Δευτ. 17:00-21:00, Σάβ.-Κυρ. 12:00-21:00

Ελεύθερη είσοδος

Πρόγραμμα της επιτελεστικής δράσης «Bingo Players» του Γιάννη Βαρελά

11/2/2025: 18.00, 19.30, 21.00, 22.30 
12/2/2025: 18.00, 19.30
13/2/2025: 18.00, 19.30
14/2/2025: 18.00, 19.30
15/2/2025: 13.00, 14.30, 17.00, 18.30, 20.00
16/2/2025: 13.00, 14.30, 17.00, 18.30, 20.00
17/2/2025: 18.00, 19.30

Performers: Χάρης Δήμος, Άγγελος Λόκος, Τάσος Νίκας

Συντελεστές
Συντονισμός παραγωγής: Κατερίνα Χατζή
Φωτισμός: The Show Solution
Φωτογράφιση έργων: Γιάννης Χατζηασλάνης, Πηνελόπη Γερασίμου
Μεταφορά και ανάρτηση έργων τέχνης: Move Art
Συντήρηση έργων τέχνης: Βασίλης Αργυράτος, Φωτεινή Φραγκάκη 
Ασφάλιση έργων τέχνης: DAES
Επιμέλεια κειμένων: Χριστίνα Πετκοπούλου
Γραφιστικός Σχεδιασμός: Ogust

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
Ανεκτίμητα έργα ισλαμικής τέχνης απ’ τα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου 

Αποστολή στην Τζέντα / Ταξίδι στην Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών

Η LIFO ταξίδεψε στη Σαουδική Αραβία και επισκέφθηκε τη δεύτερη Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών, μια έκθεση που γεφυρώνει το χθες με το σήμερα και αναδεικνύει την καλλιτεχνική έκφραση της ισλαμικής κληρονομιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ψυχοπαίδης

Εικαστικά / Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης έφτιαξε μια πόλη από αναγεννημένα ερείπια στην γκαλερί Ζουμπουλάκη

Από ένα μακρινό ή πρόσφατο παρελθόν ξεβρασμένα στο σήμερα, τα σπασμένα αυτά κομμάτια μάς κάνουν να ανακαλούμε με τη φαντασία μας την προϊστορία τους, μια αλλοτινή ζωή που κάποτε υπήρξε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το νέο μουσείο του Έντβαρντ Μουνκ στο Όσλο μαγνητίζει

Πέθανε Σαν Σήμερα / Έντβαρντ Μουνκ: Αυτό το μουσείο στο Όσλο φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του

Ένα κάπως αμφιλεγόμενο αλλά σίγουρα εντυπωσιακό κτίριο-ορόσημο, δημιούργημα των Estudio Herreros, φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων ενός από τους σπουδαιότερους και πλέον επιδραστικούς καλλιτέχνες των μοντέρνων καιρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

Εικαστικά / «Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

80 χαρακτικά που σατιρίζουν τη διαφθορά, τη θρησκευτική υποκρισία, την απληστία, την αμάθεια και τη δεισιδαιμονία. Έργα που μπορεί να αποτέλεσαν μια οικονομική καταστροφή για τον μεγάλο Ισπανό ζωγράφο, αλλά θεωρούνται πρόδρομοι της μοντέρνας τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη

Εικαστικά / Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη που δείχνουν τη δουλειά τους τώρα

Οι αθηναϊκές γκαλερί και οι ανεξάρτητοι χώροι μοιάζουν αυτή την περίοδο να βρίσκονται σε μια διαρκή περίοδο δοκιμών, θέλοντας να προτείνουν και νεότερους καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σημαντικές εικαστικές εκθέσεις - Χειμώνας 2025

Εικαστικά / 10 νέες εικαστικές εκθέσεις για το επόμενο τρίμηνο

Καθώς το επόμενο διάστημα αποτελεί μεταβατική περίοδο εν αναμονή σημαντικών εκθέσεων που θα δούμε την άνοιξη και το καλοκαίρι του 2025, κάνουμε μια σύντομη επισκόπηση των επόμενων εβδομάδων, στις οποίες κυριαρχεί η ελληνική εικαστική σκηνή, με σημαντικούς ζωγράφους και γλύπτες, ενώ επιστρέφει στην Εθνική Πινακοθήκη η περίφημη σειρά χαρακτικών του Γκόγια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Τα χρήματα είναι δευτερεύον πράγμα»: Ο Τζεφ Κουνς στα 70

Εικαστικά / «Τα χρήματα είναι δευτερεύον πράγμα»: Ο πολυεκατομμυριούχος Τζεφ Κουνς στα 70

Λίγο πριν τα 70ά του γενέθλια, ο διάσημος και αμφιλεγόμενος εικαστικός συμμετέχει σ’ έναν «διάλογο» με το ίνδαλμά του, τον Πάμπλο Πικάσο. Υπάρχουν όμως κοινά στοιχεία ανάμεσά τους;
THE LIFO TEAM