Ephemeral Party: Μια έκθεση εικαστικών σε ένα πάρκινγκ στη Βασιλίσσης Σοφίας

CHECK Έκθεση Ephemeral Party Facebook Twitter
Τρεις περφόρμερ οι οποίοι παίζουν ένα τρομακτικό παιχνίδι bingo ανά μία ώρα στην επιτελεστική δράση του Γιάννη Βαρελά. Φωτ.: Πηνελόπη Γερασίμου
0

Τρία υπόγεια επίπεδα με έντονες αντιθέσεις μεταξύ φωτός και σκιάς. Ένας χώρος συμπαγής, αυστηρά οριοθετημένος από τον κάνναβο των θέσεων, με ογκώδη μηχανολογικά στοιχεία και κρυφές γωνιές. Ένα υποβλητικό σκηνικό που τονίζει την επαναληπτικότητα των καθημερινών κινήσεων, τη διάσταση της αναμονής μεταξύ της παύσης και της εκκίνησης. Τι συνθέτουν τα παραπάνω χαρακτηριστικά; Ένα πάρκινγκ, σαν αυτά που όλοι ξέρουμε και όλοι έχουμε χρησιμοποιήσει.

Οι χώροι στάθμευσης, τόσο αυτοί που λείπουν όσο και αυτοί που υπάρχουν, αποτελούν μόνιμο θέμα συζήτησης για τους Αθηναίους. Και τώρα, για τις επόμενες μέρες τουλάχιστον, ένας τέτοιος χώρος θα συζητηθεί έντονα για εντελώς άλλους λόγους από τους γνωστούς και συνηθισμένους. Γιατί η αντίθεση μεταξύ της αμετάβλητης όψης του και της προσωρινότητας της ανθρώπινης παρουσίας σε αυτόν θα αναδείξει την αίσθηση του εφήμερου που έγινε η αφορμή για να διαμορφωθεί το αφήγημα μιας έκθεσης. 

Λίγο πριν από την έναρξη της λειτουργίας του, το Carco Parking διοργανώνει την εικαστική ομαδική έκθεση Ephemeral Party, την πρώτη και τελευταία που θα πραγματοποιηθεί εκεί και θα διαρκέσει μόλις επτά ημέρες. Η έκθεση αυτή προέκυψε «ως απάντηση σε θεμελιώδη ερωτήματα γύρω από την τέχνη που υπάρχουν στη δημόσια σφαίρα. Στην Αθήνα υπάρχει τέχνη σε δημόσιους χώρους, κυρίως γλυπτά, αλλά δεν υπάρχει αρκετή σύγχρονη τέχνη.

Με τη συμμετοχή δεκαεννέα καλλιτεχνών και έργα φτιαγμένα με διάφορα μέσα και υλικά (ζωγραφική, γλυπτική, βίντεο, εικαστικές εγκαταστάσεις), ο χώρος του πάρκινγκ που επιλέχθηκε λόγω της δυναμικής του νοηματοδοτείται εκ νέου, υπενθυμίζοντάς ότι «η τέχνη μπορεί να αναδυθεί από τα πιο αναπάντεχα μέρη, είναι ανοιχτή, προσβάσιμη και απευθύνεται σε όλους, χωρίς περιορισμούς». 

Θα θέλαμε να βλέπουμε συχνότερα έργα σύγχρονης τέχνης –στο μέτρο του εφικτού– σε χώρους δημόσιας χρήσης, όπου συγκεντρώνεται το κοινό. Επιπλέον, μας ενδιέφερε το κοινό που πιθανώς δεν είναι εξοικειωμένο με τους χώρους τέχνης ή τα μουσεία. Αυτό το κοινό ίσως επισκεφτεί ευκολότερα μια έκθεση που γίνεται σε έναν χώρο που αποτελεί μέρος της καθημερινότητάς του», όπως εξηγεί ο Φίλιππος Τσαγκρίδης Παναγόπουλος που είχε την ιδέα και την επιμελείται μαζί με την Κατερίνα Χατζή.

CHECK Έκθεση Ephemeral Party Facebook Twitter
Από αριστερά προς τα δεξιά: Απόστολος Γεωργίου (γεν. 1952), Χωρίς τίτλο, 2016, ακρυλικό σε καμβά, 40 x 50 εκ. - Χωρίς τίτλο, 1986, ακρυλικό σε καμβά, 169,5 x 175 εκ. Συλλογή Ειρήνης Παναγοπούλου. Φωτ.: Πηνελόπη Γερασίμου

Με τη συμμετοχή δεκαεννέα καλλιτεχνών και έργα φτιαγμένα με διάφορα μέσα και υλικά (ζωγραφική, γλυπτική, βίντεο, εικαστικές εγκαταστάσεις), ο χώρος του πάρκινγκ που επιλέχθηκε λόγω της δυναμικής του νοηματοδοτείται εκ νέου, υπενθυμίζοντάς ότι «η τέχνη μπορεί να αναδυθεί από τα πιο αναπάντεχα μέρη, είναι ανοιχτή, προσβάσιμη και απευθύνεται σε όλους, χωρίς περιορισμούς». Και τα τρία υπόγεια επίπεδα του πάρκινγκ λειτουργούν ως αναπόσπαστο κομμάτι της έκθεσης, εντείνοντας έτσι τη δυναμική της, μια και το κοινό καλείται να περιπλανηθεί στον χώρο και να ανακαλύψει έργα κρυμμένα σε απρόσμενες γωνίες.

Εκτός από το να αναδείξει έναν καθημερινό χώρο δημόσιας χρήσης σε ζωντανό πεδίο συνάντησης και ανταλλαγής ιδεών, στόχος της έκθεσης είναι να προσφέρει μια αναστοχαστική ματιά στην έννοια του εφήμερου υπό το πρίσμα των ονείρων, του χρόνου και των αναμνήσεων. Έργα των Γιώργου Μπουζιάνη, Γιάννη Τσαρούχη και ένα ποίημα του Κωνσταντίνου Π. Καβάφη συνομιλούν με μοντέρνους και σύγχρονους καλλιτέχνες της εγχώριας και διεθνούς σκηνής.

«Αρχικά, οι καλλιτέχνες που σκεφτόμασταν για το θέμα της έκθεσης ήταν κυρίως σύγχρονοι και μοντέρνοι. ‘Όμως τα έργα του Παναγιώτη Λουκά και της Μαλβίνας Παναγιωτίδη ήταν τόσο συγγενικά με το ποίημα του Καβάφη "Κεριά", που θελήσαμε να το συμπεριλάβουμε κι αυτό. Με αυτή την αφορμή ξεκίνησε η επιθυμία να γίνει αυτός ο διάλογος μεταξύ καλλιτεχνών.

Μετά, επιλέξαμε το έργο του Γιάννη Τσαρούχη λόγω της αγάπης που έτρεφε για τις νεότερες γενιές. Θελήσαμε να τον “φέρουμε σε επαφή” με κάποιους νεότερους που δεν έτυχε να συναντήσει. Τέλος, τον Γιώργο Μπουζιάνη, έναν από τους σημαντικότερους Έλληνες εξπρεσιονιστές, θελήσαμε να τον συμπεριλάβουμε σε αυτή την έκθεση που εξερευνά τις συναισθηματικές καταστάσεις. Επιλέγοντας καλλιτέχνες από ένα μεγάλο εύρος γενεών, θέλαμε επίσης να δείξουμε την αντίθεση μεταξύ του εφήμερου της ανθρώπινης εμπειρίας και της αέναης τέχνης».

CHECK Έκθεση Ephemeral Party Facebook Twitter
Γιάννης Βαρελάς (γεν. 1977), Bingo Players, 2016, επιτελεστική δράση, διάρκεια 25’, Συλλογή Ειρήνης Παναγοπούλου. Φωτ.: Πηνελόπη Γερασίμου
CHECK Έκθεση Ephemeral Party Facebook Twitter
Δαυίδ Σαμπεθάι (γεν. 1989), Empire of Sleep, 2021, ακρυλικά, κόλλα, χρωστικές, λάδι και λαδοπαστέλ σε καμβά 180x150 εκ. Ιδιωτική Συλλογή Φωτ.: Πηνελόπη Γερασίμου
CHECK Έκθεση Ephemeral Party Facebook Twitter
Από αριστερά προς τα δεξιά: Γιώργος Μπουζιάνης (1885-1959), Δύο γυμνές φιγούρες, λάδι σε καμβά, 105x80 εκ., Συλλογή Ειρήνης Παναγοπούλου - Γιώργος Μπουζιάνης (1885-1959), Δύο Γυναίκες, 1955, λάδι σε κόντρα πλακέ, 485x56,5 εκ. - Γιώργος Μπουζιάνης (1885-1959) Μητέρα και Παιδί, περ.1925, λάδι σε καμβά, 59,5 x 74 εκ. Συλλογή Ειρήνης Παναγοπούλου. Φωτ.: Πηνελόπη Γερασίμου

Στο πρώτο επίπεδο του πάρκινγκ, η έκθεση σκιαγραφεί το εφήμερο των ονείρων: από την επιτελεστική δράση του Γιάννη Βαρελά με τρεις περφόρμερ οι οποίοι παίζουν ένα τρομακτικό παιχνίδι bingo ανά μία ώρα και τα εξωπραγματικά πλάσματα του Robert Nava –«τα οποία έχουν μια φαινομενική “αφέλεια” που σε απελευθερώνει και σε τρομάζει συγχρόνως– μέχρι τα σουρεαλιστικά έργα των Κωνσταντίνου Κακανιά,  Δαυίδ Σαμπεθάι και Παναγιώτη Λουκά, οι επισκέπτες περιηγούνται σε κόσμους που ταλαντεύονται μεταξύ πραγματικότητας και φαντασίωσης.

Στο δεύτερο επίπεδο, η έννοια του χρόνου και της ύπαρξης είναι παρούσα μέσω έργων που εξετάζουν τη ματαιότητα της ανθρώπινης εμπειρίας. Τα «Κεριά» του Καβάφη εισάγουν το κοινό στο παράδοξο της ανθρώπινης ύπαρξης και συνομιλούν με τη Μαλβίνα Παναγιώτιδη, τον Παναγιώτη Λουκά, την Ηλιοδώρα Μαργέλλου, την Ariana Papademetropoulos και τον Δημήτρη Γκέτση.

Στο τρίτο επίπεδο η έκθεση εστιάζει στο εφήμερο των αναμνήσεων. Σε διάλογο με τον Γιώργο Μπουζιάνη και τον Γιάννη Τσαρούχη τα έργα της Plum Cloutman –«καθημερινές σκηνές με σουρεαλιστικά στοιχεία που σε παρακινούν να τις κρυφοκοιτάξεις», μαζί με αυτά των Εμμανουήλ Μπιτσάκη, Απόστολου Γεωργίου, Στηβ Γιαννάκου, Χρύσας (Βαρδέα), Raed Yassin και του Max Hooper Schneider εξετάζουν την ευθραυστότητα της μνήμης και την κατασκευή των αναμνήσεων. «Η έκθεση “Ephemeral Party” είναι μια μοναδική ευκαιρία να δούμε μια εικαστική παρέμβαση σε έναν χώρο δημόσιας χρήσης, να προβληματιστούμε για τη φύση της ανθρώπινης ύπαρξης και να αναρωτηθούμε για τον τρόπο με τον οποίο η τέχνη μπορεί να ενσωματωθεί στην καθημερινότητά μας», καταλήγουν οι επιμελητές της.

Συμμετέχοντες καλλιτέχνες: Χρύσα (Βαρδέα), Γιάννης Βαρελάς, Απόστολος Γεωργίου, Στηβ Γιαννάκος, Δημήτρης Γκέτσης,  Κωνσταντίνος Π. Καβάφης, Κωνσταντίνος Κακανιάς, Παναγιώτης Λουκάς, Ιλιοδώρα Μαργέλλου, Εμμανουήλ Μπιτσάκης, Γιώργος Μπουζιάνης, Μαλβίνα Παναγιώτιδη, Δαυίδ Σαμπεθάι, Γιάννης Τσαρούχης, Plum Cloutman, Max Hooper Schneider, Robert Nava, Ariana Papademetropoulos, Raed Yassin

CHECK Έκθεση Ephemeral Party Facebook Twitter
Ηλιοδώρα Μαργέλλου (γεν. 1985), Sunset Goddesses (ATLAS), 2018, χειροποίητο κέντημα σε επιχρωματισμένο καμβά, χάντρες, κλωστή 24 καρατίων, διάμετρος: 20 εκ. - Can You See, 2021, χειροποίητο κέντημα σε επιχρωματισμένο καμβά, χάντρες, διάμετρος: 21 εκ. - You Are Happy, 2021 χειροποίητο κέντημα σε επιχρωματισμένο καμβά, χάντρες, διάμετρος: 21 εκ. - Healing, 2018, χειροποίητο κέντημα, 29 x 36 εκ. - Skinny Dip, 2019, χειροποίητο κέντημα, 28,5 x 34 εκ. Συλλογή Ειρήνης Παναγοπούλου Φωτ.: Πηνελόπη Γερασίμου
CHECK Έκθεση Ephemeral Party Facebook Twitter
Κωνσταντίνος Κακανιάς (γεν. 1961), Χωρίς τίτλο, 2007, ακρυλικό σε καμβά 203 x 165 εκ. Συλλογή Ειρήνης Παναγοπούλου. Φωτ.: Πηνελόπη Γερασίμου
CHECK Έκθεση Ephemeral Party Facebook Twitter
Παναγιώτης Λουκάς (γεν. 1975), Light Clouds, 2015, λάδι σε καμβά, 40x30 εκ. - Smoke, 2018 λάδι σε καμβά, 50x40 εκ. - All Three of Them, 2012, λάδι σε καμβά, 50x40 εκ. Φωτ.: Πηνελόπη Γερασίμου

Carco Parking
Λεωφόρος Βασιλίσσης Σοφίας 35, Αθήνα (πλησίον Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης)

Διάρκεια έκθεσης: 11 Φεβρουαρίου - 17 Φεβρουαρίου
Εγκαίνια: 11 Φεβρουαρίου 2025: 17:00-23:00

Ώρες λειτουργίας: Τετ.-Παρ., Δευτ. 17:00-21:00, Σάβ.-Κυρ. 12:00-21:00

Ελεύθερη είσοδος

Πρόγραμμα της επιτελεστικής δράσης «Bingo Players» του Γιάννη Βαρελά

11/2/2025: 18.00, 19.30, 21.00, 22.30 
12/2/2025: 18.00, 19.30
13/2/2025: 18.00, 19.30
14/2/2025: 18.00, 19.30
15/2/2025: 13.00, 14.30, 17.00, 18.30, 20.00
16/2/2025: 13.00, 14.30, 17.00, 18.30, 20.00
17/2/2025: 18.00, 19.30

Performers: Χάρης Δήμος, Άγγελος Λόκος, Τάσος Νίκας

Συντελεστές
Συντονισμός παραγωγής: Κατερίνα Χατζή
Φωτισμός: The Show Solution
Φωτογράφιση έργων: Γιάννης Χατζηασλάνης, Πηνελόπη Γερασίμου
Μεταφορά και ανάρτηση έργων τέχνης: Move Art
Συντήρηση έργων τέχνης: Βασίλης Αργυράτος, Φωτεινή Φραγκάκη 
Ασφάλιση έργων τέχνης: DAES
Επιμέλεια κειμένων: Χριστίνα Πετκοπούλου
Γραφιστικός Σχεδιασμός: Ogust

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ